| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Ceder -

|
Skrivet: 2007-12-27 21:46 Ämne: Bilder på vackra vintage prylar ni har! |
|
|
I denna fantastiska tråd postar vi bilder på våra (hifi) Vintage skönheter!
Två enkla regeler:
1. Bilderna skall vara på våra egna skönheter (något man själv äger)
"Lånad" bild är dock OK (men nu fattar ju t.o.m. jag hur FTP:n funkar, så då finns egentligen inte några ursäkter kvar för att inte lägga upp egna bilder )
2. Den aktuella produkten skall ha funnits på hyllorna någon gång innan 1980. Den aktuella produkten skall ha minst 25 år på nacken.
OK?
Varför Vintage?
Själv gillar Vintage-hifi av två skäl:
1. Hur det låter (typ: "djävligt prisvärt")
2. Hur det ser ut!
Den förstnämda är inte helt enkelt att förmedla (objektivt) i text, om inte annat i detta forum
Den andra är dock lätt! Därför finns denna tråd!
Edit: lätt ändrade "regler"
//DC
Senast ändrad av Ceder den 2008-01-19 14:05, ändrad totalt 2 gånger. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2007-12-27 22:26 Ämne: |
|
|
OK, då går jag ut lite löst med en tuner...
En gediget byggd Technics ST-9600 från 1977 som är en härlig apparat att ratta och lyssna på.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2007-12-27 22:37 Ämne: |
|
|
En snabb fortsättning när det gäller tuners
En Mitsubishi DA-F680 från 1978 som är snäppet vackrare att beskåda än den föregående, men den ligger mog snäppet under när det gäller rattandet och lyssnandet.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ceder -

|
Skrivet: 2007-12-27 22:38 Ämne: |
|
|
| Lust skrev: | OK, då går jag ut lite löst med en tuner...
En gediget byggd Technics ST-9600 från 1977 som jag är en härlig apparat att ratta och lyssna på.
|
Kul, själv plockade jag upp en Technics ST-7300K på Tradera för 56 spänn för ett par månader sedan (vet egentligen inte vad jag skall ha den till, men den var ju snygg )
Är den från samma tidsera?
(inser att jag spammar min "egen" tråd, men då jag inte får FTP:n att funka blir det ingen bild just nu) |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ceder -

|
Skrivet: 2007-12-27 22:42 Ämne: |
|
|
Min Vintage anläggning är till dags dato väldigt blygsam, den består av en Lenco L-75 och en Pionner SX-535. Bilder på Lenco kommer..
Några bilder på min lilla Pioneer (stor bild på länk under):
http://user.faktiskt.se/dd5348/SX-535.jpg
http://user.faktiskt.se/dd5348/SX-535%20front.jpg
http://user.faktiskt.se/dd5348/SX-535%20back.jpg[/img]
I mina öron låter den väldigt bra och de 22?/25 watten låter som betydligt mycket mer!
Har trots det tankar på uppgaredering, men då jag sitter rätt nöjd som det är så bråskar det inte (nya högtalare och skivspelare har högre prio)
Är extra nöjd med skicket, inte en repa!
Köpte den av Niclas här på forumet som saknade möjligheten till fjärr.. 
Senast ändrad av Ceder den 2007-12-29 19:30, ändrad totalt 2 gånger. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2007-12-27 22:52 Ämne: |
|
|
| dd5348 skrev: |
Kul, själv plockade jag upp en Technics ST-7300K på Tradera för 56 spänn för ett par månader sedan (vet egentligen inte vad jag skall ha den till, men den var ju snygg )
|
Grattis till det klippet. Och ja, den är från 1977 den med.
Nypriset då var 1000:-, vilket kan jämföras med 2300:- för ST-9600.
Tilläggas kan att K i slutet av beteckningen står för den s k "Technics-färgen".
Klart du ska använda den till att lyssna på radio med. Har du jämfört den med din ordinarie? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ceder -

|
Skrivet: 2007-12-27 23:00 Ämne: |
|
|
| Lust skrev: | | dd5348 skrev: |
|
Grattis till det klippet. Och ja, den är från 1977 den med.
Nypriset då var 1000:-, vilket kan jämföras med 2300:- för ST-9600.
Tilläggas kan att K i slutet av beteckningen står för den s k "Technics-färgen".
Klart du ska använda den till att lyssna på radio med. Har du jämfört den med din ordinarie? |
*host* nu lyssnar jag nästan aldrig på radio *host* Men då den var så billig och snygg (och säljaren satt i samma stad som mig) så kunde jag inte låta bli..
Och då jag sitter på en reciver idag (och lyssnar sällan på radio) så kommer jag nog inte koppla in den permanent innan jag hittar en stärkare som matchar (vadå börja i fel ordning, är väl helrätt att köpa tunern först )
Såhär ser den ut i alla fall: .jpg)
Senast ändrad av Ceder den 2008-01-07 08:43, ändrad totalt 4 gånger. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2007-12-27 23:32 Ämne: |
|
|
Och då jag sitter på en reciver idag (och lyssnar sällan på radio) så kommer jag nog inte koppla in den permanent innan jag hittar en stärkare som matchar (vadå börja i fel ordning, är väl helrätt att köpa tunern först ) |
Då är det nog en sådan här du söker...
Technichs SU-7300 från 1977. 2 x 41W nypris 1300:-
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
phloam bara med dansande tetra

|
Skrivet: 2007-12-27 23:39 Ämne: |
|
|
Har man ett par diskreta aktiva (dator)högtalare + valfri tuner så kan man ju ha det som en rätt mysig radioanläggning...! (I väntan på att man får ihop ett matchande set)  _________________ >> The Real IDM >> Spotify playlist |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ceder -

|
Skrivet: 2007-12-28 19:48 Ämne: |
|
|
| Lust skrev: |
Då är det nog en sådan här du söker...
Technichs SU-7300 från 1977. 2 x 41W nypris 1300:-
|
Nice, riktigt snygg. Men jag vill gärna ha något lite fetare nästa uppgradering en SU-7700 ser ju i alla fall grymt fet ut  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Max_Headroom -

Blev Medlem: Oct 04, 2003 Inlägg: 15354 Från: Metropolis, men passet är från Moskva
|
Skrivet: 2007-12-28 20:31 Ämne: |
|
|
| dd5348 skrev: |  |
Precis en sådan har jag! En mycket fin radio. Den enda som saknas är snabbval. Men kvaliteten i övrigt slår det mesta som görs idag. _________________ In Cod we trust... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ceder -

|
Skrivet: 2007-12-28 20:36 Ämne: |
|
|
| Max_Headroom skrev: |
Precis en sådan har jag! En mycket fin radio. Den enda som saknas är snabbval. Men kvaliteten i övrigt slår det mesta som görs idag. |
Det är inget som saknas, det är en feature man får helt enkelt anledning att greppa och vrida på den sanlöst sköna tuning-ratten oftare  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2007-12-28 22:59 Ämne: |
|
|
Väldigt mycket japanskt här...
Dags för äkta svenskt. Eller?
En prototyp/testapparat som Luxor tog hem från Asien i slutet av 70-talet. Såldes aldrig i affärerna.
M v h
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Jocke -

|
Skrivet: 2007-12-28 23:18 Ämne: |
|
|
Eftersom reglerna bestämdes till egna prylar så fick jag ta en tur runt i bostaden och det första som fångade mitt intresse var ett par vita OA51 som väl står i särklass både vad gäller ljudkvaliteten och designen. Men det kryllar ju av bilder på 51-or både här och på planeten så jag får ju ta och hitta något annat, då.
Tror att god mekanik aldrig kommer att bli kommersiellt tillgängligt igen på det sätt som det var på 80-talet. Ett exempel bland flera duktiga tillverkare av grammofoner är engelska Ariston, här modell RD-40.
Den här tycker jag är en av de snyggare grammofonerna som gjorts och det stör ju inte att den lirar bra också. Nu går den med SPU och en Hadcock 228. SPU är väl känd för de flesta men många är kritiska till enpunktsupphängda tonarmar. Jag tycker dock att det lirar bra men funderar ändå på att byta ut den mot en dynamiskt balanserad Micro Seiki MA-505 som jag har liggande. Anledningen skulle väl då vara att handhavandet skulle bli så mycket enklare.
/Jocke |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ceder -

|
Skrivet: 2007-12-29 12:37 Ämne: |
|
|
| Kjell_Kranzberg skrev: | Väldigt mycket japanskt här...
En prototyp/testapparat som Luxor tog hem från Asien i slutet av 70-talet. Såldes aldrig i affärerna.
M v h
|
Snygg sak!
Kjell, har du någon uppfattning (rent generellt) hur Luxor står sig mot det som jag själv konfronterats med/lyssnat på från samma tidsera? D.v.s. hur står sig Luxor mot de Pioneer, Marantz och Sansui som gjordes under 70-talet?
Några Luxor serier som utmärker sig, vad skall man kolla efter? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ceder -

|
Skrivet: 2007-12-29 12:46 Ämne: |
|
|
| Jocke skrev: | | Eftersom reglerna bestämdes till egna prylar |
Nja, det var ju bara mitt förslag för att inte tråden skall svämma över med sjukt ovaliga, ouppnåliga saker som man gogglar fram bilder på
Dessutom tycker jag det vore fint att ha möjligheten att ställa en följdfråga eller två (och det kommer nedan)
| Jocke skrev: | Ett exempel bland flera duktiga tillverkare av grammofoner är engelska Ariston, här modell RD-40.
Den här tycker jag är en av de snyggare grammofonerna som gjorts och det stör ju inte att den lirar bra också. Nu går den med SPU och en Hadcock 228. SPU är väl känd för de flesta men många är kritiska till enpunktsupphängda tonarmar. Jag tycker dock att det lirar bra men funderar ändå på att byta ut den mot en dynamiskt balanserad Micro Seiki MA-505 som jag har liggande. Anledningen skulle väl då vara att handhavandet skulle bli så mycket enklare.
/Jocke |
Sjukt snygg! Vilka år gjordes den? (gissar att det är en långkörare)
Läste att den är lite petig med inställningarna, vad är din uppfattning?
Undrar också om någon har någon uppfattning hur vanlig den är (läs: vad är chansen att hitta en till ett "fynd pris" ) |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Frodrak -

Blev Medlem: Oct 27, 2006 Inlägg: 3215 Från: Pungkulebro, Västra götaland.
|
Skrivet: 2007-12-29 12:58 Ämne: |
|
|
Dux 321/3 tror jag de heter....
Tycker de här är lite snygga, och spelar mysigt. _________________ Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.
Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2007-12-29 15:00 Ämne: |
|
|
När vi kommit in på högtalare kan jag bidra med en Sony SS-G5D från 1978 med ett nypris om 6000:-. Kolfiberförstärkt membran i basen och metalldomediskant. Har ett detaljerat, men trots det ett härligt, varmt sound.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Frodrak -

|
Skrivet: 2007-12-29 15:26 Ämne: |
|
|
Kuliga små 9-liters bredstrålare: MP-1. Låter inte dumt, men lite väl mycket mellanregister för mig... _________________ Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Jocke -

|
Skrivet: 2007-12-29 15:34 Ämne: |
|
|
Sjukt snygg! Vilka år gjordes den? (gissar att det är en långkörare)
Läste att den är lite petig med inställningarna, vad är din uppfattning?
Undrar också om någon har någon uppfattning hur vanlig den är (läs: vad är chansen att hitta en till ett "fynd pris" ) |
Jag känner till 3 olika modeller. Första gången jag stötte på den var 83-84, då med en 3-läges strömbrytare (33-OFF-45) och 2 pitchrattar. Standardmonterad tonarm. Jag körde den då mot TD-160 och då var valet inte svårt. Med samma pickup, stärkare och högtalare lät Thorens klart bättre.
Lite senare (kan ha varit 86-87) släpptes någon slags jubileumsmodell i guld, i övrigt samma. Den här torde vara ännu senare, vet faktiskt inte hur länge de tillverkats. Ingen pitch och hastigheten ställs om genom att man flyttar remmen. Vad jag kan fatta så såldes den utan tonarm.
Om man bara har fått kläm på justeringen så är det inte så knepigt. Den står på 3 fjädrande punkter som vardera kan justeras i höjd och styvhet. Ett lätt vattenpass - justera höjden, på med lite tyngd och justera styvheten.
Verkar gå att komma över till hyggliga pengar på ebay.co.uk
/Jocke |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
hali Site Admin

|
Skrivet: 2007-12-29 18:07 Ämne: |
|
|
Klart vi gör den här till sticky
Försök hålla oss till att posta bilder, inte diskutera burkarna i fråga. Starta en egen separat tråd för det. _________________ Redaktör på Faktiskt.Se |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2007-12-31 22:31 Ämne: |
|
|

Senast ändrad av Kjell_Kranzberg den 2007-12-31 22:38, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2007-12-31 22:33 Ämne: |
|
|
| dd5348 skrev: | | Kjell_Kranzberg skrev: | Väldigt mycket japanskt här...
M v h
|
Snygg sak!
Kjell, har du någon uppfattning (rent generellt) hur Luxor står sig mot det som jag själv konfronterats med/lyssnat på från samma tidsera? D.v.s. hur står sig Luxor mot de Pioneer, Marantz och Sansui som gjordes under 70-talet?
Några Luxor serier som utmärker sig, vad skall man kolla efter? |
Ja, det har jag, men den är högst personlig naturligtvis.
Förstärkaren "7082" (2 x 50 W), (se bilden här ovan), är inte sämre än andra förstärkare från samma tid (sent 70-tal) och i samma prisklass. I alla fall inte jämfört med sådana jag haft tillfälle att lyssna på.
Länge sades det att 7082 är en Luxman-konstruktion, men det stämmer inte. En bekant till mig, som jobbade på Luxors audioavdelning på den här tiden, har berättat för mig att förstärkaren är byggd på en av de fabriker Luxman anlitade, men att det inte är Luxman som ligger bakom konstruktionen.
Min prototypförstärkare, alltså också byggd i Asien, kan jag säga det samma om. Möjligen är den lite mjukare i återgivningen är vad en del förstärkare med dc-kopplat slutsteg var på den tiden.
Jag har jämfört med bl a Tandberg TR 2075, Akai 1175 och Hitachi SR 903. Dessa kostade på sin tid minst 4000 kr. Dessa tre låter i mina öron sämre än min prototypförstärkare. TR 2075 har en vass och metallisk diskant och de andra två upplevde jag som "omusikaliska". Jag har också jämfört med en del annat både billigare och dyrare.
Innan "7082" hade Luxor sin "Dirigentserie". Alla dessa är "gammaldags" konstruktioner med ac-kopplat slutsteg. Ljudmässigt påminner de mycket om Tandbergs receivers från första hälften av 70-talet; t ex TR 200 och TR 1000.
Just nu har jag prototypförstärkaren uppkopplad till ett par Tandberg Studio Monitor från 1978. Dessa låg i samma prisklass som Yamaha NS 1000 M. Det låter riktigt bra, men... Luxors egna transmissionslinjehögtalare "8071", från samma år, passar ännu bättre ihop med prototypförstärkaren. I min öron ger den kombinationen ett vintage-ljud som jag mer än lätt kan leva med. Jag har provat ett antal vintage högtalare också, bl a JBL L 100, men de åkte ut ganska snart.
Ta nu detta för vad det är: mina personliga upplevelser i mitt lyssningsrum.
Så här ser ena kanalens slutsteg ut, i prototypförstärkaren. Traditionell dc-koppling, som synes.
Det är inte jag som bränt i det... Förmodligen har en tidigare ägare råkat ut för att sluttrissor och effektmotstånd tagit farväl.
Sluttrissorna sitter monterade direkt på kylelementets motsatta sida, via kablar (vit - gul - orange).
De två elektrolyt-kondensatorerna på ingången är seriekopplade, men jag har ersatt dem med en foliekondensator.
Alla trissor är japanska, de flesta av Sanyos tillverkning.
M v h |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2008-01-02 21:15 Ämne: |
|
|
Har även en rätt vacker gammal Kenwood KA-7100 (2 x 60W) från 1978. Bilden är dock "lånad":
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2008-01-02 21:25 Ämne: |
|
|
Ja du Lust, en klassisk skönhet den där "7100"...
Dum fråga kanske: Hur låter den?
M v h |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2008-01-02 21:46 Ämne: |
|
|
| Kjell_Kranzberg skrev: | Ja du Lust, en klassisk skönhet den där "7100"...
Dum fråga kanske: Hur låter den?
M v h |
Ja, nu var det ett tag sedan jag hade den i bruk, men då tyckte jag den lät lite för varm och murrig för min smak. Kraft hade den dock rätt gott om. Å andra sidan kan det ha varit högtalarnas fel. Hade den till ett Spektrum 3D-system (heter väl satelliter/baslåda numer) på den tiden.
Tror den skulle göra sig bra tillsammans med mina Pioneer HPM-900, som är lite åt det hårda och vassare hållet. Får ta och prova det någon gång framöver...
De här alltså:
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
landa Redaktör

|
Skrivet: 2008-01-09 12:46 Ämne: |
|
|
Lite klent med aktiviteter här. Kastar in min omtjatade Yamaha CA1000 II.
[/img]
[/img]
Och likt alla stora primadonnor lägger hon naturligtvis av att fungera just när jag lägger ut henne... (mest mitt fel ska erkännas).
Finns det någon som inte har lödkolven mitt i handen som jag och dessutom bor i Uppsalatrakten får man gärna skicka mig ett PM. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
mapem -

|
Skrivet: 2008-01-16 10:58 Ämne: |
|
|
Hej på er!
Jag har lite gamla apparater, varav en del används, en del inte. På landet har vi denna konstellation. En Tandberg TR 200 reciever från 70-talet och en Technics SL-PS 700 CD-spelare från skarven 80/90-tal. De används när vi är där. Högtalarna är ett par Philips 3-vägare från 80-talet.
Denna bild är tagen med mobiltelefon och blir inte bättre än så här även efter bearbetning i PaintShopPro
Tandberg-recievern, ärvd av svärmor, är inte så dum faktsikt. Och CD-spelaren, som var vår ordinarie hemma i stan tills vi skaffade nuvarande, gör sitt jobb men utan större finess. Den låter i min smak för mjukt och utslätat. Högtalarna, som inte syns, är inte världens mest högupplösta men har tryck i basen och köptes ursprungligen åt sonen när han var i tioårsåldern.
Återkommer med, förhoppningsvis, bättre bilder på dels det som finns i källaren och dels det som är i drift än i denna dag i det dagliga musiklyssnandet. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2008-01-16 17:41 Ämne: |
|
|
| mapem skrev: | | Tandberg-recievern, ärvd av svärmor, är inte så dum faktiskt. |
Vilka för- och nackdelar ser du med Tandberg-receivern?
M v h |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
mapem -

|
Skrivet: 2008-01-17 09:40 Ämne: |
|
|
Fördelar: Låter mycket bra, bra FM-radiodel med stationsratt och sex förval. Gediget byggd med träkabinett, mitt ex är vitlackat, men den fanns i t ex palisander. Tandberg gjorde mycket fina saker.
Nackdelar: något effektsvag (2x20W/4 ohm, 2x15W/8ohm), "smäller" när man byter källa eller förinställt radioprogram, fjuttiga DIN-kontakter på högtalarutgångarna (och på alla ingångar f ö, men det är en inte lika stor nackdel)
Jag har f ö en liknande Tandberg förvarad i källaren, men med fler radioband (FM,MW,LW). Och i palisander. Bild kommer på den också så småningom. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
subsand -

|
Skrivet: 2008-01-17 13:56 Ämne: |
|
|
Sansui 881
Har bytat ut min gamla NAD312 över vintern till fördel för denna. Man ska ju har sommar och vinter förstärkare för det hörde jag på radion. Tog bilden utan blixt för att få fram de mysiga färgerna ifrån ljuset.
Hör ingen skillnad i ljudet alls. De måste vara oerhört transparanta bägge två . Enda felet är att radion inte funkar. _________________ "D'oh! Why do things that happen to stupid people keep happening to me?" - Homer |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ragnwald inaktiv

|
Skrivet: 2008-01-17 14:41 Ämne: |
|
|
Den var vacker, är svag för den epokens design.
Power Output: 60 Watts per channel RMS into 8 ohms
Power Band: 20 to 20,000Hz
Total Harmonic Distortion: <0.3%
Frequency Response: 10 to 30,000Hz +/- 1.0dB |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2008-01-17 18:41 Ämne: |
|
|
| mapem skrev: | Fördelar: Låter mycket bra, bra FM-radiodel med stationsratt och sex förval. Gediget byggd med träkabinett, mitt ex är vitlackat, men den fanns i t ex palisander. Tandberg gjorde mycket fina saker.
Nackdelar: något effektsvag (2x20W/4 ohm, 2x15W/8ohm), "smäller" när man byter källa eller förinställt radioprogram, fjuttiga DIN-kontakter på högtalarutgångarna (och på alla ingångar f ö, men det är en inte lika stor nackdel)
|
Ja, jag håller med dig. Återgivningen är mjuk och fin och "rör-aktig".
2 x 20 W har jag inga probelm med. Just nu har jag min TR 200 kopplad till ett par Luxor 8071 Transmissionline och de är lättdrivna.
Att det smäller beror nog på slitna omkopplare. Omkopplarna på mitt ex har lite svårt att stanna i intryckt läge. Men, men... Apparaten är ju trots allt runt 35 år gammal.
Kul med vitlackad modell. Sådan har jag aldrig sett förut. Ovanlig? Den fanns också i teak, palisander, valnöt, ek eller björk. De två sista träslagen var ovanliga. Jag har haft ett ex i ek men mitt nuvarande är i palisander. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
mapem -

|
Skrivet: 2008-01-18 07:38 Ämne: |
|
|
| Kjell_Kranzberg skrev: | | mapem skrev: | Fördelar: Låter mycket bra, bra FM-radiodel med stationsratt och sex förval. Gediget byggd med träkabinett, mitt ex är vitlackat, men den fanns i t ex palisander. Tandberg gjorde mycket fina saker.
|
Ja, jag håller med dig. Återgivningen är mjuk och fin och "rör-aktig".
2 x 20 W har jag inga probelm med. Just nu har jag min TR 200 kopplad till ett par Luxor 8071 Transmissionline och de är lättdrivna.
Att det smäller beror nog på slitna omkopplare. Omkopplarna på mitt ex har lite svårt att stanna i intryckt läge. Men, men... Apparaten är ju trots allt runt 35 år gammal.
Kul med vitlackad modell. Sådan har jag aldrig sett förut. Ovanlig? Den fanns också i teak, palisander, valnöt, ek eller björk. De två sista träslagen var ovanliga. Jag har haft ett ex i ek men mitt nuvarande är i palisander. |
Jo den har en naturlig "värme" som inte utesluter detaljer. Högtalarna på landet är lättdrivna så dem är det inget problem med, men jag tror inte den skulle klara mina ganska trögdrivna Neat Petite hemma i stan. Knappt att min nait 3 räcker till för dem. Jag vet inte exakt vilken Tandberg-modell jag har i källaren (arvegods som jag inte inspekterat riktigt ännu), men den kan vara på 2x35W och i så fall ska jag testa den mot naiten. Det kan bli spännande. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
znus -

|
Skrivet: 2008-01-20 21:17 Ämne: |
|
|
Äntligen klart!
Luxor 8071 Transmissionline och Nikko Alpha II & Beta II, efter större renovering hos en örebroare med elektronikkunskaper av det värre slaget
Försteget är provisoriskt upplyft på biltemas högtalarspikes, för att slutsteget inte ska värma sönder det på en gång. Ska väl bygga några tjusiga kabinett i trä vad det lider.
Cd-spelaren är egentligen alldeles för ny i dessa sammanhang men för de som undrar är det en Jungson Moon Harbor.
/Andreas |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Frodrak -

|
Skrivet: 2008-01-20 21:39 Ämne: |
|
|
Stiligt! _________________ Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-01-20 21:45 Ämne: |
|
|
znus, ovanligt snyggt hur inredningen passar till delarna på nåt sätt, gärna närbilder på Nikko-delarna och VU(?)-mätarna  _________________ >> The Real IDM >> Spotify playlist |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
znus -

|
Skrivet: 2008-01-20 22:12 Ämne: |
|
|
phloam, håll till godo :
/Andreas |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2008-01-21 05:51 Ämne: |
|
|
Ja du, Znus (Andreas); stilig uppställning du har.
Det enda vi nu vill veta är hur det låter...
Luxorhögtalarna är snygga; är de bestyckade med originalelement rakt över?
M v h |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
znus -

|
Skrivet: 2008-01-21 21:24 Ämne: |
|
|
| Kjell_Kranzberg skrev: |
Ja du, Znus (Andreas); stilig uppställning du har.
Det enda vi nu vill veta är hur det låter...
Luxorhögtalarna är snygga; är de bestyckade med originalelement rakt över?
M v h |
Jag tycker det låter väldigt bra. Nikkogrejorna låter väldigt neutrala.....men jag vet inte om jag ens ska uttala mig eftersom de enda referenser jag har är:
1. Min första förstärkare någonsin, en JVC AX-311 Dynamic Super-A ( )
2. Min andra förstärkare någonsin, en hemmabioklump vid namn Yamaha DSP-A1.
3. Den feta svarta kombinationen Pioneer C-90, M90 och PD-91.
Så, jag är nog inte rätt person att rescensera, haha. Jag erkänner glatt att jag är värdelös på att höra hur elektronik låter. Det lämnar jag åt eliten. JVC'n kommer dock följa mig in i graven. Den är underbar. Yamahan var det ett jäkla drag i. Den sålde jag efter TV:n pajade och därmed var det lite onödigt med DD/DTS, 2 subutgångar och 1 miljard andra anslutningar om man ville lyssna på cd-skivor. Har ingen ny TV ännu och detta hände för snart 3½ år sedan. Pioneerstapeln var också trevlig men jag upplevde den som mörk/dov. Det kan ju iofs lika gärna ha berott på cd-spelaren, eller rummet, eller 10 andra grejor.....eller det faktum att de var svarta och synintrycket lurade öronen. Väldigt vackra saker dock... och jag tog inte en enda bild på dem
Luxorhögtalarna har dina aludiskanter, annars är de orginal. Och med dessa högtalare kan jag inte vara annat är supernöjd. Här hör man ju mer omedelbart och tydligt om det är bra eller dåligt (jämfört med exempelvis en förförstärkare). Jag upplever ljudet som väldigt öronvänligt och följsamt, så 8071:orna kommer troligtvis följa med JVC'n
/A |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2008-01-22 05:22 Ämne: |
|
|
[quote="znusLuxorhögtalarna har dina aludiskanter, annars är de orginal. Och med dessa högtalare kan jag inte vara annat är supernöjd.
/A[/quote]
Mina aludiskanter...
Det är han i Kumla, Thomas någonting, som renoverat dina 8071:or alltså.
Då kommer väl mellanregistren från mig, de också. Jag vill minnas att jag sålde ett par sådana till honom. Men jag kan minnas fel. Jag har sålt en del, både diskanter och mellanregister till olika folk...
Frågan är om inte basarna kommer härifrån de också. Han köpte ett par nykantade basar av mig, förra året.
Men han kan ju ha monterat mellanregister och basar i andra luxorlådor...
M v h |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ragnwald inaktiv

|
Skrivet: 2008-01-22 13:38 Ämne: |
|
|
Pioneer SX-424 driver ett par Beovox 1000 i sovrummet.
Duger fint att vakna till på mornarna.
Någon som känner igen volymratten i mitten?
Senast ändrad av Ragnwald den 2008-01-22 13:42, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ragnwald inaktiv

|
Skrivet: 2008-01-22 13:41 Ämne: |
|
|
I dotterns rum spelar EPS-högtalare, drivna av en Sonab (Yamaha) R-7000. Låter väldans bra.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Fjonkalicious Colonel Mustard

|
Skrivet: 2008-01-23 22:53 Ämne: |
|
|
Här är min Pioneer SX-650 som jag köpte för någon vecka sedan. I bakgrunden skymtar en av paret OA5.2 i jakaranda som också inhandlades för inte så längesen.

Senast ändrad av Fjonkalicious den 2008-01-29 10:18, ändrad totalt 2 gånger. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ragnwald inaktiv

|
Skrivet: 2008-01-24 10:34 Ämne: |
|
|
Fjonkalicious fin bild, men du kan inte tänka dig att minska ner den lite, så ser man ännu bättre.
Edit. He he, men nu blev den väll aningen liten. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-01-26 00:44 Ämne: |
|
|
Orkade inte för tillfället att plocka in den och förminska den i PS så jag tog någon miniatyr som finns från det där stället jag laddar upp bilder på. Får ordna det sen Skall ta fler bilder sen, köpte en Luxman R-1050 för någon dag sen, men det var ojordad kontakt och jag hade ingen liggandes hemma och det är ju inte så kul utan ljus kan jag tycka.
Dum som jag var så förstod jag inte att det inte bara är Hifi-grejorna som är vintage i denna avdelningen ... *host host*  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
subsand -

|
Skrivet: 2008-01-26 08:25 Ämne: |
|
|
Mycket snygga grejor här!
Har varit en del Luxortrådar i avdelningen och nu förstår jag varför. De där Luxor 8071 var skitsnygga. _________________ "D'oh! Why do things that happen to stupid people keep happening to me?" - Homer |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ragnwald inaktiv

|
Skrivet: 2008-01-27 01:00 Ämne: |
|
|
| Fjonkalicious skrev: |
Dum som jag var så förstod jag inte att det inte bara är Hifi-grejorna som är vintage i denna avdelningen ... *host host*  |
Ehh.... vad menar du egentligen ???
Här presenterar vi produkter som ligger till grund för allt vad hifi heter.
Reta inte upp mig, jag bara varnar dig, jag vet var du bor.  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-01-27 19:52 Ämne: |
|
|
| Ragnwald skrev: | | Fjonkalicious skrev: |
Ehh.... vad menar du egentligen ???
Här presenterar vi produkter som ligger till grund för allt vad hifi heter.
Det jag lite skämtsamt försökte säga var att det krävs ingen jätteskärm eller jätteupplösning för att kunna se bilden som den var presenterad från början? Men jag ändrade ju den direkt efter önskemål.
Jag har inte på något som helst vis haft för avsikt att reta upp dig eller någon annan på detta forum. Tvärtom tycker jag att din sista kommentar är fullkomligt onödig och hotfull... Vad menar du med det egentligen?  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2008-01-27 20:44 Ämne: |
|
|
| Ragnwald skrev: |
Ja, jag håller med Fjonkalicious...
Sådana kommentarer ska vi inte ha här.
Eller är det sådana friheter man kan ta sig när man ligger på en bra bit över tusen gjorda inlägg...
Här ska tydligen vi som är "nya" hålla oss på mattan och inte skämta med de som har varit här länge.
Sorgligt nog råkade jag ut för något liknande i en av de andra vintage-trådarna; där en av de gamla och erfarna helt frankt förklarade att det mesta av det "vi" kallar vintage, bara är gammalt skräp. Förståndigt nog kom några andra och rättade upp diskussionen. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ceder -

|
Skrivet: 2008-01-27 20:53 Ämne: |
|
|
Får jag föreslå att Fjonkalicious tar detta via PM till Ragnwald från och med nu? Jag tycker dock det är helt OK att när frågan är utredd att man kan lägga till/ändra i någon post som berör detta i tråden (t.e.x. ett förtydligande på vad man menade)
Anledning: jag vill att tråden skall innhålla bilder och snack om medlemmars vintage prylar, OK?
Observera att detta är ett förslag (inget annat) från mig som trådskapare, det är inte min mening att leka hobby-moderator.
Edit: tagit bort ett "inte" som gjorde det hela obegripligt
//DC |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
mapem -

|
Skrivet: 2008-01-28 11:47 Ämne: |
|
|
Hej.
Jag började med dåliga mobiltelefonbilder (tagna med en Sony Ericsson P1i) på prylarna på landet längre upp i tråden.
Här kommer nu några bilder på vad jag har hemma i stan, både sånt som används och sånt som står nere i källaren. De är tagna med min KonicaMinolta A200.
En Tandberg Sölvsuper 11-73, som ägts av mina föräldrar. 2x20W i 4 ohm, antagligen samma förstärkare som i den TR 200 vi har på landet. TR 200 har bara FM-band medan Sölvsupern dessutom har LV, MV och KV.
Den står ovanpå min allra första stereoförstärkare, en Lenco ST 3000, som är på 2x15W.
Ett par V-1-or, lite skamfilade, också från mina föräldrar.
Det var källarfynden. Här är det som jag använder i dag.
Först en bild på alltihopa.
Uppifrån och ner en Thorens TD 150, en Arcam tuner, Naim CD3 och Nait3 samt längst ner en Technics M-65. Skivspelaren och kassettdäcket är klart vintage medan Naimapparaterna i klassiskt olive-uförande blir det om några år och tunern är några år gammal bara.
TD 150 MkII med Tandberg-logga.
Armen TP 13A i närbild, "kularmen", anses av en del vara lika bra som modernare armar.
Shure M-75, klassisk pickup
Till slut, kassettdäcket Technics M-65, byggt som en tank, mycket bra ljud för att vara kassettdäck. Det är laddat med en P2-inspelning av Trollflöjten från Folkoperan för många år sen, en inspelning som fortfarande ger mig musikalisk och dramatisk glädje. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-01-28 11:48 Ämne: |
|
|
| Ragnwald skrev: |
Observera att det sitter en "twisted" smiley ( ) vilket indikerar att denne naturligtvis skämtar/inte menar allvar. Lite "mhuahahaha!" typ.
En sån här: hade betytt allvar s.a.s. _________________ >> The Real IDM >> Spotify playlist |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ragnwald inaktiv

|
Skrivet: 2008-01-28 20:48 Ämne: |
|
|
Sorry Fjonkalicious, det var menat som ett skämt, men när jag ser det så här efteråt, så blev det plumpt och trist.
Ber om ursäkt.  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
IngOehman Toffelhjälte

|
Skrivet: 2008-01-29 10:06 Ämne: |
|
|
Tycker det var väldigt uppenbart att det var ett skämt. Men det hela aktualiserar diskussionen om vad de olika smileysarna betyder egentligen.
Jag har fram till nu trott att det är rätt entydligt (med ett enda undantag; tycks vissa anse är "blä på dig", medan jag tycker att den säger "I liiike!", tungan ut kan ju vara både "lipa åt" och "dräggla efter") men nu inser jag att det finns dom som uppfattar som hotfull.
Själv uppfattar jag den som skurkskratt-komisk "he-he-he...", och endast användbar på skoj.
Vh, iö _________________ Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino). |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Brickman -

|
Skrivet: 2008-01-29 10:14 Ämne: |
|
|
Znus: Så jäkla snyggt
Men varför sålde du dessa sötnosar??
| Citat: | | 3. Den feta svarta kombinationen Pioneer C-90, M90 och PD-91 |
Så vackra och så väljudande som jag tyckte att dom var när det begav sig. Synd att jag drabbades av Linniatus sektus i hypofysen och var blind och tondöv i 10år......
Annars hade jag köpt Pioneerprylarna istället, haft pengar över och grejerna kvar ännu !! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-01-29 10:15 Ämne: |
|
|
Helt klart har det varit ett missförstånd. Jag har bett om ursäkt till Ragnwald för mitt misstag via PM. Nu tycker jag att det är dags att vi släpper detta och matar in lite bilder istället, vilket tråden är till för.
Luxman R-1050 (svart):
Gälls denna? JVC JR-S201:
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
mapem -

|
Skrivet: 2008-01-29 11:32 Ämne: |
|
|
Lite fler bilder att komplettera dem som finns en bit längre upp. Dessa är lite äldre och tagna med en Canon Digital Ixus 300, som inte har så bra närgräns.....
Luckan på kassettdäcket. Mycket smidig rörelse.
Reglage på kassettdäcket.
Vintage och non-vintage i samverkan.
Allt står i ett vintage-skåp...
...i ett vintage-rum. Skivspelaren i skåpet är inte den jag har nu. Här syns också högtalarna, Neat Petite III. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ponuts -

|
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-01-29 20:56 Ämne: |
|
|
Hjälper Ponuts lite på vägen:
Välkommen hit! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ponuts -

|
Skrivet: 2008-01-29 21:16 Ämne: |
|
|
tackar.
hitta ett beg för 999 pund |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
znus -

|
Skrivet: 2008-01-29 23:02 Ämne: |
|
|
| Brickman skrev: | Znus: Så jäkla snyggt
Men varför sålde du dessa sötnosar??
| Citat: | | 3. Den feta svarta kombinationen Pioneer C-90, M90 och PD-91 |
Så vackra och så väljudande som jag tyckte att dom var när det begav sig. Synd att jag drabbades av Linniatus sektus i hypofysen och var blind och tondöv i 10år......
Annars hade jag köpt Pioneerprylarna istället, haft pengar över och grejerna kvar ännu !! |
Ja, säg det? Påminn mig inte! Allvarligt talat var det en släng av den välkända åkomman "oj-kolla-en-vintage-McIntosh-integrerad-på-Blocket-för-6000 kr". Jag ringde upp säljaren och bad han vänta ett par dagar, krängde iväg de svarta godbitarna, ringde upp säljaren 4 dagar senare och berättade att nu minsann hade jag pengarna och var redo för affär. Tydligen var något oklart för McIntoshen var såld. Fetsåld. Hmm..
Kort därefter införskaffades Nikkosarna som jag redan från början lovade att de skulle få ett bra hem. Dock vore det kul att uppgradera till någon gammal Sony, Luxman eller Accuphase. Återigen, jag kommer inte höra någon skillnad. Det är bara så att jag vill testa olika saker
Tack för berömmet!
/z |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ronnie -

Blev Medlem: May 27, 2006 Inlägg: 1165 Från: Gustavsberg, Stockholm
|
Skrivet: 2008-01-30 00:05 Ämne: |
|
|
[/img] |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
subsand -

|
Skrivet: 2008-01-30 16:45 Ämne: |
|
|
Det var tider när AGA gjorde hifi.
Men vad är det där? _________________ "D'oh! Why do things that happen to stupid people keep happening to me?" - Homer |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ronnie -

Blev Medlem: May 27, 2006 Inlägg: 1165 Från: Gustavsberg, Stockholm
|
Skrivet: 2008-01-30 17:29 Ämne: |
|
|
Det är en kompressionsdriver av fältspoletyp, tillverkad av Lansing (som skulle komma att bli Altec Lansing).
Satt förmodligen i en biograf, i en högtalare av sån här typ:
[/img] |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
vin-Tage -

|
Skrivet: 2008-02-06 21:24 Ämne: |
|
|
jag ska väl inte vara sämre jag..på att slänga upp bilder på bråtet man släpat hem under årens lopp. Jag börjar med min vinylavlyssningskombo från Marantz ,en 2225 reciever +en 6100 spelare ,matar mina bruna marantz högtalare med fulsnygg skumfront ,köpte rubbet av en tant när jag kollade på möbler då allt detta stog i hyllan ..slutade med affär på apparaterna och högtalarna istället, 200:- fattigare åkte man där ifrån helnöjd:) Vinylspelarn har fått sig en ny rem och ny nål.Låter inte helt fel,kan inte beskriva lysningsintrycket bättre:)
apparaterna:
högtalarna som förpassats till den tidstypiska bokhyllan för bästa ljud.. Innehållande 1st 8" bas och 2st mindre diskanter/mellanregister gissar jag på.
mvh/peo |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
subsand -

|
Skrivet: 2008-02-06 21:36 Ämne: |
|
|
Gillar tuning-hjulet på de där Marantzarna. _________________ "D'oh! Why do things that happen to stupid people keep happening to me?" - Homer |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
vin-Tage -

|
Skrivet: 2008-02-06 22:22 Ämne: |
|
|
| subsand skrev: | | Gillar tuning-hjulet på de där Marantzarna. |
jag med! eller hela grejen med att vrida och ratta på dom här pjäserna gör en glad:)
slänger upp min förförstärkare från Hitachi som borde vara från slutet av 70talet. HCA-8300 heter den.Ett kontainerfynd,fung utmärkt ,men har inte hittat ett värdigt slutsteg att samköra med bara:)
och en uppifrån där man kan ta hjälp av det fantastiskt ingående kopplingsschemat om fel skulle uppstå!
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
henriksch -
![]()
|
Skrivet: 2008-02-10 21:57 Ämne: |
|
|
Såld på Sansui AU...
AU9500
och en AU555
AU9500 är ett strömstarkt monster och låter väldans bra. AU555 hat jag ånnu inte lyssnat tillräckligt mycket på. En knapp är kass, mer om det i annan tråd.
Henrik
Senast ändrad av henriksch den 2008-02-11 21:15, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ragnwald inaktiv

|
Skrivet: 2008-02-11 19:06 Ämne: |
|
|
Just Sansui AU555 och AU999 är bara så smakfullt designade en integrerad förstärkare kan bli.
AU555 var min första riktiga hifi-förstärkare, som jag hade en underbar tid ihop med.  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Bill50x -

|
Skrivet: 2008-02-11 21:02 Ämne: |
|
|
Min första förstärkare var en AU999. Såg en sådan från -70 för 1900:- som jag tänkte slå till på. Men så besinnade jag mig, har tillräckligt med "lådor" redan...
Men det är en rackarns snygg förstärkare!
/ B |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ragnwald inaktiv

|
Skrivet: 2008-02-11 23:02 Ämne: |
|
|
Det ligger en AU999 på Tradera just nu, ett renoveringsobjekt.
Blev så sugen att jag bjöd utpriset 500:-, kan den ju vara värd bara som hyllprydnad, men blev just överbjuden.
Känner mig tveksam att fortsätta bjuda, en renovering kan bli rätt kostsam.  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
KJG -

|
Skrivet: 2008-02-14 04:17 Ämne: Lite vintage |
|
|
Eftersom stora delar av min anläggning består av vintage bidrar jag här med en bild.
]
Luxman M-300/C-300, Transcriptors Hydraulic Reference, Yamaha T-2.
Info om luxmanenheterna och andra goa vintagegrejer finns på:
http://www.thevintageknob.org/LUXMAN/LUXMAN-main.html |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
znus -

|
Skrivet: 2008-02-14 20:08 Ämne: Re: Lite vintage |
|
|
| KJG skrev: | Eftersom stora delar av min anläggning består av vintage bidrar jag här med en bild.
Mmmmmmm... gott! Den Luxman-kombon hade jag gärna låtit förgylla mitt vardagsrum. Ta gärna fler bilder om du har tid & lust!
Förresten råkade jag just slå till på en Sony CDP-X33ES (bra namn!) och en Marantz PM-84
/z |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-02-14 21:02 Ämne: Re: Lite vintage |
|
|
| KJG skrev: | Eftersom stora delar av min anläggning består av vintage bidrar jag här med en bild.
Najs affisch-- NYMFOMANEN... hä hä.  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
KJG -

|
Skrivet: 2008-02-14 21:11 Ämne: Re: Lite vintage |
|
|
| znus skrev: | Ta gärna fler bilder om du har tid & lust!
Förresten råkade jag just slå till på en Sony CDP-X33ES (bra namn!) och en Marantz PM-84 |
Finns några fler bilder under medlemspresentationer
Helfin Marantz btw! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Falkis Forumpoet

|
Skrivet: 2008-02-16 09:09 Ämne: |
|
|
Luxor 9391 Professional
Köpte den i Jönköping på Erikshjälpen för 125 kr. Den började svaja för att sedan sluta gå, så jag köpte olja av Svalander och demonterade motorn/oljade och nu går den som en klocka och den låter mycket trevligt.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ragnwald inaktiv

|
Skrivet: 2008-02-16 18:22 Ämne: |
|
|
| Falkis skrev: |
Köpte olja av Svalander
|
Den oljan gjorde underverk.
Köpte olja där ifrån jag med, tror faktiskt att det är utomordentligt viktigt att använda rätt olja till en skivspelare. Den byts ju inte lika frekvent som i en bil.
Snygg spelare, har aldrig sett den förut. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Falkis Forumpoet

|
Skrivet: 2008-02-16 19:51 Ämne: |
|
|
Jo, man blir lite smålycklig när man lyckats få något trasigt att bli helt. Sedan att den är gjord 1979 är ju lite kul
Från wikipedia.se
| Citat: | | Luxor blev efter en rad förlustår övertaget av svenska staten 1979. År 1984 tog finska Nokia-koncernen över Luxor och satsade på datortillverkning i Motala. |
Det står Made in Sweden på baksidan.
Har även ett Kassettdäck från 1980 i stereostapeln:
Expert Pro Sound
Tillverkat på uppdrag av Expert i Japan. (Hoppas att jag inte gör mig skyldig till något ohemult eftersom jag har dessa bilder på min medlemspresentation också!).
Vu-metrarna är lite disiga, jag tror de behöver torkas av eller nåt. Den startar lite långsamt också, jag tror minsann att den behöver en släng av oljan, den också.  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
VladDrac -

|
Skrivet: 2008-02-22 08:44 Ämne: |
|
|
Jag fortsätter med en till Hitachi. Den här är en integrerad förstärkare som heter HA-5300. Nypriset 1979/80 var 2.700:-
Två gånger sextio Watt
Bandbredd 10 till 50.000 Hz. (info från vänlig själ på hififorum.nu)
Låter riktigt bra tycker jag. Ger bra tryck i basen på mina OA14.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
vin-Tage -

|
Skrivet: 2008-02-22 15:26 Ämne: |
|
|
En fråga ang. hitachi:n ovan,(om jag sabbar tråden så säg till,så tar jag bort mitt inlägg) På min ovan visade förförstärkare så har jag ett skumt fenomen upplevt av mig iaf: om man inte dämpar "volymen" något med valfria -db knappar så är diskanten fattig.Eller den blir mer framträdande vid högre volym "normal" vid ca kl 11 .Så det blir oftast lyssning med en eller två knappar intryckta.Samma grej upplevd på denna tro??Eller är det fel på min..hm..
mvh peo |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
KJG -

|
Skrivet: 2008-02-22 16:42 Ämne: |
|
|
| VladDrac skrev: | | Jag fortsätter med en till Hitachi. |
Kul, ser ut som en blandning mellan en Pioneer och en Yamaha  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
VladDrac -

|
Skrivet: 2008-02-22 18:15 Ämne: |
|
|
Nej det problemet känner jag inte igen. En vild chansning är att ditt slutsteg möjligen får jobba hårdare för att få lika hög volym om du dämpar volymen från försteget. och att skulle ge en skillnad i ljudet.
Du borde ha en HMA-8300 till det förstegen den är jäkligt snygg![/quote] |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
bjorn55 -

|
Skrivet: 2008-02-28 20:25 Ämne: |
|
|
Hallå,
Kastar in en bild på min nyrenoverade TD-124mk1
(får se hur det går, första gången jag försöker ladda upp en bild här..)
//Björn
Senast ändrad av bjorn55 den 2008-02-29 08:10, ändrad totalt 2 gånger. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
KJG -

|
Skrivet: 2008-02-28 22:15 Ämne: |
|
|
| bjorn55 skrev: | Hallå,
|
Hur snygg som helst!
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ceder -

|
Skrivet: 2008-02-29 23:29 Ämne: |
|
|
| KJG skrev: | | bjorn55 skrev: | Hallå,
|
Hur snygg som helst!
 |
x2, fruktansvärt läcker!!!
ohhhh, ett sånt habegär som väcks... tror inte jag har råd dock..
Vad är det för arm? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
bjorn55 -

|
Skrivet: 2008-03-01 10:30 Ämne: |
|
|
| dd5348 skrev: | | KJG skrev: | | bjorn55 skrev: | Hallå,
|
Hur snygg som helst!
 |
x2, fruktansvärt läcker!!!
ohhhh, ett sånt habegär som väcks... tror inte jag har råd dock..
Vad är det för arm? |
Armen är en SME 3009-II, den tidigare modellen, som passar för lite tyngre pickuper, (det finns ju även en 3009 "improved" med Al-rör för lätta laster) dock är min SPU i tyngsta laget..
Förmodligen kommer jag att uppgradera till den nya Ortofonarmen RS-309D som tycks vara konstruerad för SPU.
Den är ju dessutom lååång
//Björn
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
RJohan -

|
Skrivet: 2008-03-18 14:44 Ämne: |
|
|
| Citat: | Det är en kompressionsdriver av fältspoletyp, tillverkad av Lansing (som skulle komma att bli Altec Lansing).
Satt förmodligen i en biograf, i en högtalare av sån här typ:
|
Jag hittade en sån i folkets hus i Västervik, som hade använts som biograf. Men jag tyckte den var tung och lät den ligga  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
thombjon -

|
Skrivet: 2008-04-09 20:31 Ämne: |
|
|
Här kommer en bild på min Nikko NR-1415 från 79 eller om det var 80 jag köpte den.
Den lämnar 175 wpc med 8 ohms högtalare, Jag har ett par ESS högtalare från samma tid som jag också har haft sen dom var nya. Dom är väldigt lättdrivna och om man kommer till hälften av volymkontrollen är det svårt att vara kvar i rummet.
Hoppas det här med bilden funkar.
http://www.thomasjonsson.com/musik/nikko.jpg[/url] |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
thombjon -

|
Skrivet: 2008-04-09 20:33 Ämne: |
|
|
| Om man trycker på länken och sen tar bort skräptecknen på slutet så ser man faktiskt bilden |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-04-09 20:45 Ämne: |
|
|
Hjälper till lite:
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Daniel_A -

|
Skrivet: 2008-04-12 18:48 Ämne: |
|
|
Thorens TD125 MKII med SME 3009 tonarm och Shure V15-IV pickup:
Philips CD303 och Harman/Kardon HK930:
Som högtalare använder jag ett par Sonab OA-14 (omkantade basar, i övrigt original). |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Falkis Forumpoet

|
Skrivet: 2008-04-14 18:16 Ämne: |
|
|
Kanske lilla (15 kg) Marantz kan få vara med? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Roadrunner1 -

|
Skrivet: 2008-04-18 15:49 Ämne: |
|
|

Senast ändrad av Roadrunner1 den 2010-07-31 14:06, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2008-04-19 11:45 Ämne: |
|
|
| Roadrunner1 skrev: |
TROR att denna är från -79... |
Det är busenkelt att t o m kolla upp vilken månad den är tillverkad när det gäller Pioneer!
Bara att titta på serienumret.
De första bokstäverna ger dig tillverkningsår och månad.
Den första bokstaven ger året och den andra månaden enligt följande tabeller:
Bokstav 1 . . År . . År
A . . . . . . . 1954 1980
B . . . . . . . 1955 1981
C . . . . . . . 1956 1982
D . . . . . . . 1957 1983
E . . . . . . . 1958 1984
F . . . . . . . 1959 1985
G . . . . . . . 1960 1986
H . . . . . . . 1961 1987
I . . . . . . . .1962 1988
J . . . . . . . .1963 1989
K . . . . . . . 1964 1990
L . . . . . . . 1965 1991
M . . . . . . .1966 1992
N . . . . . . . 1967 1993
O . . . . . . . 1968 1994
P . . . . . . . 1969 1995
Q . . . . . . . 1970 1996
R . . . . . . . 1971 1997
S . . . . . . . 1972 1998
T . . . . . . . 1973 1999
U . . . . . . . 1974 2000
V . . . . . . . 1975 2001
W . . . . . . .1976 2002
X . . . . . . . 1977 2003
Y . . . . . . . 1978 2004
Z . . . . . . . 1979 2005
Bokstav 2 . Månad
A . . . . . . . Januari
B . . . . . . . Februari
C . . . . . . . Mars
D . . . . . . . April
E . . . . . . . Maj
F . . . . . . . Juni
G . . . . . . . Juli
H . . . . . . . Augusti
I . . . . . . . September
J . . . . . . . Oktober
K . . . . . . . November
L . . . . . . . December
Kolla nu upp det på din fina förstärkare och rapportera för oss... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Roadrunner1 -

|
Skrivet: 2008-04-19 14:19 Ämne: |
|
|

Senast ändrad av Roadrunner1 den 2010-07-31 14:06, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
vin-Tage -

|
Skrivet: 2008-04-20 19:47 Ämne: |
|
|
| det var nog en av dom stiligaste apparaterna jag sett faktiskt,ruskigt snygg! är det nån fräck VU-meter där på "displayen" ? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Roadrunner1 -

|
Skrivet: 2008-04-21 03:42 Ämne: |
|
|

Senast ändrad av Roadrunner1 den 2010-08-08 10:47, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Stefan -

|
Skrivet: 2008-05-03 20:52 Ämne: |
|
|
En sån här har ju jag, från 1967 ,men min är inte riktigt lika snygg som
den på bilden
Behöver nya slutrör till den (7868) |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
tommyhedblom -

|
Skrivet: 2008-05-11 16:43 Ämne: |
|
|
Hej alla!
Hur funkar detta med bilder. Jag är mindre datanörd än hi fi-dito.
Har fattat att man länkar till en server. Har själv lagt upp bilder på Shutterfly.
Hur som helst. På bilden syns(?) från toppen och ner:
Skivspelare: JVC JL-A40 med Shure-picka.
Förstärkare: harman/kardon A 402
Tuner: harman/kardon T 403
Rullbandare: Pioneer RT-707. Autoreverse.
Anläggningen inköpt av mej i Östersund under åren 1977-1978. Använd i stort sett dagligen sedan dess. Kör även TV-ljudet via anläggningen.
Behöver nya högtalare efter en liten ofrivillig membranolycka. Kör f n på mina gamla NAD golvhögtalare som är hyfsade men inte mer.
http://www.shutterfly.com/lightbox/view.sfly?fid=6bd3b5bec48629845b2f2841c4d4a52e
Senast ändrad av tommyhedblom den 2008-06-08 13:40, ändrad totalt 2 gånger. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Mordecaien -

|
Skrivet: 2008-05-11 20:24 Ämne: |
|
|
Hej!
Sitter då på en Expert TA-960 (Superscope R-1270, ingen Marantz. Men nästan ) där två terminaler lossnat och samtliga rörlampor gått. Men annars funkar helt perfekt:
http://www.geting.se/viewimage.php?image=102378-TA-960.JPG
Tyvärr har jag inte högtalare som gör att man verkligen kan spela Ett par gamla hemmabio-frontar som ger upp vid 2/3 volym.
(Ja, ska ta en bättre bild då jag får tag på en kamera) |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-05-11 21:40 Ämne: |
|
|
| Mordecaien skrev: | Hej!
Sitter då på en Expert TA-960 (Superscope R-1270, ingen Marantz. Men nästan ) där två terminaler lossnat och samtliga rörlampor gått. Men annars funkar helt perfekt:
|
Det står ju Quadraphonic, alltså en fyrkanalare, fint det. Jag har haft en Superscope och min uppfattning var att den var gjord av Marantz fast i ett eget märke. Och om din är en Expert, som är gjord av Superscope så borde den vara gjord av Marantz? Inte vet jag, men jag tror det. Fin var den iaf! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2008-05-11 22:32 Ämne: |
|
|
Det står ju Quadraphonic, alltså en fyrkanalare, fint det. Jag har haft en Superscope och min uppfattning var att den var gjord av Marantz fast i ett eget märke. Och om din är en Expert, som är gjord av Superscope så borde den vara gjord av Marantz? Inte vet jag, men jag tror det. Fin var den iaf! |
Just as the sixties experienced a revolution in popular music, things also began to change at Marantz. The high development costs of the Model 10 led to financial difficulties that eventually forced Saul Marantz to sell his company in 1964 to Superscope Inc. A few years later he resigned. What has become known as the ‘Old Marantz’ period drew to a close, and with it, the golden years of the valve amplifier. Saul Bernard Marantz passed away in 1997 aged 86, a sad event for audiophiles all over the world.
After acquiring the company, Superscope’s President Joseph Tushinsky aimed to expand the business and make Marantz a more general audio manufacturer. He looked to Japanese manufacturers to help him move into the mid-segment, and a trial production run with the Standard Radio Corporation of Japan led to the Model 25 modular stereo in 1966, joined later by lower cost models 22 and 28. Around this time, design and production (except for A-line articles) was switched from the US to Japan, and Superscope took a 50% participation in Standard Radio Corp. This corporation changed its name to Marantz Japan Inc. in 1975.
Right up until the mid seventies, Marantz continued to produce excellent high-end and mid-range HiFi. But towards the end of the decade, the company found itself struggling in an increasingly competitive marketplace and in 1980, Superscope sold the rights to the Marantz brand, the dealership and all overseas assets (except USA and Canada) to Royal Philips Electronics, the Dutch consumer electronics giant. Confusingly, the Superscope ‘Marantz’ brand continued to market its own low-cost products in the US and Canada right up until 1992 when Philips also acquired the rights and dealership for North America.
Ovanstående är en del av Marantz historia och finns i sin helhet här:
http://www.marantz.com/new/index.cfm?bus=hf&cont=eu&fuseaction=Company.History |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-05-12 08:03 Ämne: |
|
|
Lust, tack för uträtandet av frågetecknet. Innebär det att man helst vill ha Marantz från 1964 eller tidigare?
Mvh
Filip |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Mordecaien -

|
Skrivet: 2008-05-12 09:35 Ämne: |
|
|
| Fjonkalicious skrev: | Lust, tack för uträtandet av frågetecknet. Innebär det att man helst vill ha Marantz från 1964 eller tidigare?
Mvh
Filip |
Jag har efter lite googlande och läsande uppfattat det som att Superscope sålde "budget"-sortimentet under eget namn (med en hel del Marantz delar i) och de lite bättre grejorna under Marantz. Det står ju faktiskt Marantz på en del av komponenterna i min  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
landa Redaktör

|
Skrivet: 2008-05-12 14:30 Ämne: |
|
|
<a href="http://www.flickr.com/photos/23935300@N02/2485911273/" title="Yamaha 1010 by andreaseriksson12, on Flickr"> </a>[/img]
En lite sned bild (ser jag nu) av min kära 1010. Som nog skulle behöva lite kärlek. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ragnwald inaktiv

|
Skrivet: 2008-05-13 22:43 Ämne: |
|
|
Yamahas 70-talare är grymt vackra, tekniskt stilrena, lite som 60-talets Braunapparater. Hadde ett kassetdäck ur den serien, som jag gjorde finfina mickinspelningar med (två dyra elektretmickar).
Fö tycker jag Yamahas sprillans nya 2-kanalserie starkt påminner. _________________ Den som vet mest, tror minst. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
landa Redaktör

|
Skrivet: 2008-05-14 16:02 Ämne: |
|
|
Fö tycker jag Yamahas sprillans nya 2-kanalserie starkt påminner.[/quote]
Framförallt om man jämför med Ca-1000. (Se längre upp i tråden). |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
unehed -

|
Skrivet: 2008-06-02 08:27 Ämne: |
|
|
Jag förgyller tråden med mitt "nyinköp", en Harman Kardon HK730, samt min gamla trotjänare Lenco L75.
Just nu kör jag med ett par stora moderna högtalare av billigare snitt. Är det nån som har nåt tips på några relativt små, inte alltför dyra, vintage-högtalare som skulle låta bra till min kombo. Carlsson kanske? Eller ska man satsa på ett par moderna stativare? Vilket skulle låta bäst tror ni?
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Mordecaien -

|
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Frodrak -

|
Skrivet: 2008-07-10 18:59 Ämne: |
|
|
Senaste köpet:
Fergusson 3425
Låter inte illa. Lite lätt accentuerat i låga mellanregistret, men som loungehögtalare är de inte dumma  _________________ Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-07-11 07:36 Ämne: |
|
|
Läcker spridningslins Frodrak. _________________ Head of Design - Acoustic Illusion AB |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
staffanw -

|
Skrivet: 2008-07-11 13:49 Ämne: |
|
|
om man tittar på din bild så syns väl den "hemliga" metoden ... Vinylglans på sprayflaska  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Vee-Eight Retrofuturist / Admin

|
Skrivet: 2008-08-01 14:30 Ämne: |
|
|
DUX/Garrard Sybchro-Lab 95B, fynd på frälsis-loppis. Mellanhjulet ser nytt ut, men armen lite glapp. Skall få bli 78-varvarspelare i framtida setup. _________________ - Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Ständig sekreterare VästerGÖK |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Stu -

|
Skrivet: 2008-08-30 16:24 Ämne: |
|
|
Hej allihopa
Jag har bara läst här tidigare, inte skrivit något själv. Jag har skrivit ett inlägg under Medlemspresentationer också, men alla kanske inte läser där. Här är en bild på min Marantzanläggning. Den består av en 1090 förstärkare, en 2100 tuner samt ett 5010B kassettdäck. Jag har tagit bilden utan blixt för att skalbelysningen ska synas bättre, så den är lite oskarp.
Mvh / Stu |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
twangbang -

|
Skrivet: 2008-08-30 17:27 Ämne: |
|
|
Hänger på jag också..
Ovanifrån:
Luxman PD-284
Luxman K-15
Luxman FQ-990
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
dalkarl -

|
Skrivet: 2008-08-30 17:44 Ämne: |
|
|
Mycket fina anläggningar, Stu & twangbang, kul att se  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
twangbang -

|
Skrivet: 2008-08-30 20:04 Ämne: |
|
|
tackar! Visst är dom fina med den tunga tallriken. Min är väl ingen toppmodell direkt men duger gott åt mej.
Gillar denna tråden, man får se en massa fina saker här ju! I like! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
6bm8 -

|
Skrivet: 2008-09-04 00:09 Ämne: |
|
|
Armen er ikke vintage men spilleren er en Thorens TD160
Coral Beta 8 horn
Mvh...mj |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
landa Redaktör

|
Skrivet: 2008-09-04 14:30 Ämne: |
|
|
| Såg riktigt trevligt ut. Gillar blandningen av gammalt och nytt. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
skeptikern73 -

|
Skrivet: 2008-09-04 21:55 Ämne: |
|
|
Still going strong med Nagaoka MP30, Sansui sr-838.
Sansui tu-9900
Gamla Philips baserade CD 94 med LC audio mod. Förstärkare är backup Sansui au-X911DG då ordinarie är på renovering. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Sansui_OlleMirsch -

|
Skrivet: 2008-09-07 12:24 Ämne: Min lilla Sansui samling |
|
|
Bestående av Sansui 2000A samt 1000X båda är bland de första solid state produkterna från Sansui.
Har förövrigt i datorrummet en Teac AG-550 reciever som driver 4st Olle mirsch högtalare, ska lägga upp fler bilder på dem sedan.
I vardagsummet kör jag med Olle Mirsch 3-29 med panorama funktion.
Kommer bilder därifrån när jag har placerat ut dem snyggare.
 _________________ *Olle Mirsch 3-29 Special 120w Panorama
*Olle Mirsch 3-28 4 ohm
*Olle Mirsch 3-28 8 ohm
*Olle Mirsch 2-21
*Olle Mirsch 2-35 (Expert)
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Frodrak -

|
Skrivet: 2008-09-07 12:40 Ämne: Re: Min lilla Sansui samling |
|
|
| Sansui_OlleMirsch skrev: | Bestående av Sansui 2000A samt 1000X båda är bland de första solid state produkterna från Sansui.
Har förövrigt i datorrummet en Teac AG-550 reciever som driver 4st Olle mirsch högtalare, ska lägga upp fler bilder på dem sedan.
I vardagsummet kör jag med Olle Mirsch 3-29 med panorama funktion.
Kommer bilder därifrån när jag har placerat ut dem snyggare.
|
Har du kopplat upp panoramafunktionen? Om så, med vad för slags ledare? Ska det vara någon form av kontakt på ledaren eller kan det funka med skalad enkardel, sombara trycks in i uttagen? _________________ Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Sansui_OlleMirsch -

|
Skrivet: 2008-09-07 13:00 Ämne: Re: Min lilla Sansui samling |
|
|
| Citat: |
Har du kopplat upp panoramafunktionen? Om så, med vad för slags ledare? Ska det vara någon form av kontakt på ledaren eller kan det funka med skalad enkardel, sombara trycks in i uttagen? |
Jag har bara kopplat in en vanilg högtalarkabel för att se om det funkar och det gör det. MVH /Rickard _________________ *Olle Mirsch 3-29 Special 120w Panorama
*Olle Mirsch 3-28 4 ohm
*Olle Mirsch 3-28 8 ohm
*Olle Mirsch 2-21
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Frodrak -

|
Skrivet: 2008-09-07 13:03 Ämne: |
|
|
Gott!
Mods: Sorry för ot, men kunde inte låta bli.  _________________ Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Sansui_OlleMirsch -

|
Skrivet: 2008-09-07 13:17 Ämne: Olle Mirsch 3-29 Bilder samt dokument |
|
|
Tog några bilder när jag endå var igång, kul med orginal dokumentation =)
Köpte dessa 3-29:or (Special) i torsdags och blev förvånad över skicket, elementen ser ut som nya trots att de är från 1978,
exakt 30 år gamla!
Högtalarna som står bakom är elektrostatiska högtalare men
jag fattar inte hur dom ska kopplas, någon som vet?
 _________________ *Olle Mirsch 3-29 Special 120w Panorama
*Olle Mirsch 3-28 4 ohm
*Olle Mirsch 3-28 8 ohm
*Olle Mirsch 2-21
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2008-09-07 18:29 Ämne: |
|
|
Radmor 5100 (2x25W) (1976)
Kvasikomplementärt dc-kopplat slutsteg. (4 x 2N3055)
Ferguson 3481 (2x20W) (1973)
Nypris runt 1000 kr. Helkomplementärt dc-kopplat slutsteg.
Polyesterkondingar EVOX och ERO, s k "NOS" ("new old stock") som amerikanarna säger. Helt oanvända. Dessa har legat på Luxors hyllor sedan 70-talets mitt, innan de hamnade på hyllorna hos Ecotec här i Motala. Jag köpte dem där.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Sansui_OlleMirsch -

|
Skrivet: 2008-09-07 18:33 Ämne: |
|
|
| Citat: |
Nypris runt 1000 kr. Helkomplementärt dc-kopplat slutsteg |
Haha roligt att se denna gamla rackarn, jag hade 3 sånna i ungdommens dar =) _________________ *Olle Mirsch 3-29 Special 120w Panorama
*Olle Mirsch 3-28 4 ohm
*Olle Mirsch 3-28 8 ohm
*Olle Mirsch 2-21
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2008-09-07 18:46 Ämne: |
|
|
| Sansui_OlleMirsch skrev: | | Citat: |
Haha roligt att se denna gamla rackarn, jag hade 3 sånna i ungdommens dar =) |
Ja, vad tyckte du om den då?
Enligt en test från "Stereo HiFi" 1973 (föregångaren till HiFi & Musik) har den en del övergångsdist. (Tack Rolf Z för testen) Men jag tycker nog att min låter mjukt och fint tillsammans med mina 8071:or. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Sansui_OlleMirsch -

|
Skrivet: 2008-09-07 18:59 Ämne: |
|
|
| Kjell_Kranzberg skrev: | | Sansui_OlleMirsch skrev: | | Citat: |
Haha roligt att se denna gamla rackarn, jag hade 3 sånna i ungdommens dar =) |
Ja, vad tyckte du om den då?
Enligt en test från "Stereo HiFi" 1973 (föregångaren till HiFi & Musik) har den en del övergångsdist. (Tack Rolf Z för testen) Men jag tycker nog att min låter mjukt och fint tillsammans med mina 8071:or. |
Alltså på den tiden hade jag inga bra högtalare, det är 15 år sedan, var i tonåren. Då uppskattade man inte ljudet utan de va bara så mycke kräm som möjligt. Men skulle vara kul att lyssna på den igen =)
Om jag minns rätt så hade Ferguson en liknande modell fast med inbyggd skivspelare, minns dock inte vad den hette? nån som vet? _________________ *Olle Mirsch 3-29 Special 120w Panorama
*Olle Mirsch 3-28 4 ohm
*Olle Mirsch 3-28 8 ohm
*Olle Mirsch 2-21
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
rolfzetterberg primus scientiam vindemiam
![]()
|
Skrivet: 2008-09-07 19:25 Ämne: |
|
|
Roligt att se några europeer och inte ständigt dessa japaner!
Med skivspelare ovanpå hette de 3485 och 3487 om man ville ha lite högre uteffekt.Motsvarar alltså 3481 och 3483 i vanligt utförande.Spännande nummer,eller hur? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
vin-Tage -

|
Skrivet: 2008-09-07 19:48 Ämne: |
|
|
Har också haft båda modellerna! Gillade ljudet i den ena minns jag iaf! Den som konstigt nog var längre men som inte hade integrerad skivspelare(!) |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2008-09-07 20:17 Ämne: |
|
|
| vin-Tage skrev: | Har också haft båda modellerna! Gillade ljudet i den ena minns jag iaf! Den som konstigt nog var längre men som inte hade integrerad skivspelare(!) |
Kul att någon mer än jag minns och uppskattar den här engelsmannen. För sin tid, alltså 1973, var den hypermodern, eftersom den har helkomplementärt dc-slutsteg med diff-ingång. De flesta förstärkare i "normala" prisklasser hade vid den tiden ac-kopplade slutsteg. Bland de billiga förstärkarna var det bara denna och Inertia 1230 samt några japaner som hade dc-koppling.
Nackdelen med 3481:an, så som jag förstått av Rolf Z, är att bias är fixerad och inte, via en trissa, termiskt kopplad till kylaren och sluttrissorna. Med denna lösning sparade man alltså in ett steg i slutkontrollen. Man "slapp" justera tomgångsströmmen. Antagligen varierar övergångsdisten från ex till ex p g a detta.
I mitt ex har jag tagit bort de tantaler som sitter i signalvägen och ersatt dem med de små 1 uF foliekondingar som syns på min bild här ovan. Det sägs ju att foliekondingar är mer lämpade i signalvägen än tantaler, eftersom foliekondingar är mer linjära. Men jag vet inte; om jag hör någon skillnad, är den i så fall väldigt liten. Möjligen är diskanten något luftigare och klarare, men det kan lika väl vara placebo. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
![]()
|
Skrivet: 2008-09-07 21:01 Ämne: |
|
|
| Det tycks vara fler som hört skillnad mellan olika ex av de här.Själv har jag en 3481 och en 3483 och den sista låter klart bättre och det beror inte på uteffekten.Vilket år som helst ska man väl få tid att mäta tomgångsströmmen på de här..... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2008-09-07 21:27 Ämne: |
|
|
| rolfzetterberg skrev: | | Det tycks vara fler som hört skillnad mellan olika ex av de här.Själv har jag en 3481 och en 3483 och den sista låter klart bättre och det beror inte på uteffekten.Vilket år som helst ska man väl få tid att mäta tomgångsströmmen på de här..... |
Jag mätte upp 10mA på min 3481. Rimligt? Jag trodde den skulle vara uppåt 20mA. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2008-09-07 23:33 Ämne: |
|
|
| Kjell_Kranzberg skrev: | Radmor 5100 (2x25W) (1976)
|
Hur cool är inte en apparat som det liksom överhuvudtaget står ett ord som "przód" på, som att ha en speciell knapp för nån avantgarde-electronicagrupp
Tack för fina bilder btw! _________________ >> The Real IDM >> Spotify playlist |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
MP -
![]()
|
Skrivet: 2008-09-15 15:02 Ämne: |
|
|
| skeptikern73 skrev: |
Sansui tu-9900
|
Det här är ett magiskt herrejösses hallelujah moment för mig
Jag vill slicka på den  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
skeptikern73 -

|
Skrivet: 2008-09-18 10:56 Ämne: |
|
|
Det här är ett magiskt herrejösses hallelujah moment för mig
Jag vill slicka på den
Jo, vissa saker får man speciell relation till
Riktigt bra tuner som slår allt jag lyssnat på i vart fall. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
MP -
![]()
|
Skrivet: 2008-09-19 13:12 Ämne: |
|
|
grattis |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
A318 -

|
Skrivet: 2008-10-29 20:04 Ämne: |
|
|
Jaha, vad säger ni experter om det här då? Skit?
Det verkar va ett schema över hela apparaten på ovansidan..
Med hjälp av google har jag kommit fram till att det är en del av något större:
http://www.hivibbs.com/phpbbs/read.php?fpage=15&tid=5209
Senast ändrad av A318 den 2011-09-21 14:08, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
MP -
![]()
|
Skrivet: 2008-11-29 15:54 Ämne: |
|
|
Den där Hitachi receivern ingick i ett kit med högtalare och kassettdäck i samma design och presenterades i en matchande resväska på någon mässa.
Portabel HiFi men inte batteridriven
Modellen var ganska tidigt ute i mini Hifi svängen men mini formatet slog inte riktigt igenom förrän långt senare. _________________ Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
A318 -

|
Skrivet: 2008-12-02 20:48 Ämne: |
|
|
| MP skrev: | Den där Hitachi receivern ingick i ett kit med högtalare och kassettdäck i samma design och presenterades i en matchande resväska på någon mässa.
Portabel HiFi men inte batteridriven
Modellen var ganska tidigt ute i mini Hifi svängen men mini formatet slog inte riktigt igenom förrän långt senare. |
Jo att den är en del fattade jag när jag såg bilderna på den där japanska (?) sidan. Ingen som vet vilka år?
Hittade lite mer bilder på google
ebay
Vände på högtalarna idag och såg att de hette BOX 660. Verkar vara från 1981-84.
Hittade också detta via google, likadana högtalare, fast i nån beige färg
ebay igen
Kan ta några fler bilder på högtalarna och lägga upp om nån vill, men var går gränsen för vintage? Är inte det ungefär 70-tal och äldre? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Roadrunner1 -

|
Skrivet: 2008-12-03 18:25 Ämne: |
|
|

Senast ändrad av Roadrunner1 den 2010-08-08 10:18, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
A318 -

|
Skrivet: 2008-12-04 23:50 Ämne: |
|
|
Jag fick hel plötsligt ork att ta lite fler bilder

Senast ändrad av A318 den 2011-09-21 14:03, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Rookie -

|
Skrivet: 2008-12-05 09:27 Ämne: |
|
|
klibbet kan vara nån sorts coating som ska vara bra. _________________ Buhu och buhu!? Det var bättre förr! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Falkis Forumpoet

|
Skrivet: 2008-12-05 10:36 Ämne: |
|
|
| Citat: | edit: kan jag lägga upp bilder på min fars gamla skit också?
Finns lite allt möjligt, marantz stereo, tandberg högtalare etc. |
Gör så!  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
A318 -

|
Skrivet: 2008-12-05 14:55 Ämne: |
|
|
| Falkis skrev: | | Citat: | edit: kan jag lägga upp bilder på min fars gamla skit också?
Finns lite allt möjligt, marantz stereo, tandberg högtalare etc. |
Gör så!  |
Ok!
Marantz P1030

Högtalare som diskuterats här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=213925

Senast ändrad av A318 den 2011-09-21 14:07, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Frodrak -

|
Skrivet: 2008-12-28 22:57 Ämne: |
|
|
Högtalare:
Har inte lyssnat mycket, men de verkar lovande. _________________ Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
twangbang -

|
Skrivet: 2008-12-29 10:19 Ämne: |
|
|
| Frodrak skrev: | Högtalare:
Har inte lyssnat mycket, men de verkar lovande. |
Var det du som köpte de som fanns ute på tradera, i vårgårda har jag för mej?
Är i från de trakterna så jag höll lite utkik. Hoppas de låter fint! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Frodrak -

|
Skrivet: 2008-12-29 11:21 Ämne: |
|
|
jopp, de var jag. Säljaren har mer kul i källaren också  _________________ Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
twangbang -

|
Skrivet: 2008-12-29 11:24 Ämne: |
|
|
| Frodrak skrev: | jopp, de var jag. Säljaren har mer kul i källaren också  |
Kan jag tänkta mej...
Brukar vara så. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Falkis Forumpoet

|
Skrivet: 2009-01-26 20:33 Ämne: |
|
|
Budgetromantik från 1975:
Luxor Dirigent 2000 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lason -

|
Skrivet: 2009-02-18 10:19 Ämne: |
|
|
Riktigt trevlig tråd Tyckte far min med, men han tyckte AKAI vart underrepresenterade, så jag slänger väll upp lite bilder på hans i stort sett kompletta Vintage HIFI anläggning. Allt utom CD-Spelaren som "bara" är 24 år
Uppifrån och ner:
Lenco Skivspelare (orkade inte kolal modell )
Fisher EQ-3000 Grafisk Equalizer
AKAI CS-F210 Stereo Cassette Deck
AKAI AM-2600 Stereo Amplifier 2*60W
AKAI AT-2400 Stereo Tuner
Sansui CD-E70 DIGITAL CD-spelare
AKAI GNC-570D Stereo Cassette Deck
Kopplad till två stycken tyska Schneider med utbytta basar då kanten torkade sönder. Hyfsat ljud faktiskt.
Sen har vi gamla Tandberg receivern på 2*15W. Har stått på farsans jobb och väntat på att få avlösa gamla Technicsen där, men den gick det byta transistor i, så denna blev liggande...
Har ingen aning hur gammal den är... Någon annan kanske vet? Tjockt träskal är det på den i alla fall..
Separat kanaljustering för varje förval
Baksidan (orkade inte skruva av skalet )
Sen har jag min galma transistorradio jag hade med mig på hajker och sånt när jag gick i scouterna. Inte HI FI kanske, men väl Vintage.
Satt vi och lyssnade på radio Kronoberg med klockren mottagning på östra Öland När dem andra med den ny maskin inte ens fick in radio Kalmar... Någon kanske vet hur gammal denna är med? Jag har gissat på 70-tal.
National Panasonic RF-893L.
Enklast möjliga.
Prestanda! 9 transistorer!
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2009-02-22 12:57 Ämne: |
|
|
Sovrumsstereon:
Köksstereon:
Den här
byttes ut mot den här:
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-02-22 18:34 Ämne: |
|
|
Lust!
Jag bockar och bugar!
Det var ju inte kattskit direkt...
Hälsa dottern att hennes teckning som sitter på kylskåpsväggen är fin...
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
2-ch -

|
Skrivet: 2009-03-02 12:58 Ämne: |
|
|
Lust, du är ju otrolig!
Det ante mig att din köksstereo såg ut så där
Svårt att knäcka den.
Ingen som har en värre sovrummsstereo då? _________________ Vintagefan förlorad i digitalträsket. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-03-02 13:08 Ämne: |
|
|
Det går väl inte att knäcka Lust hur man än vänder och vrider på sina grejor
Min kommande sovrumsstereo (skall gå igenom enheterna, rengöra, få dom att funka felfritt osv) består för närvarande av:
Pioneer SA-7800
Pioneer TX-9800
Pioneer CT-F1250
Pioneer RT-909
Pioneer RT-707
Vill byta ut SA-7800:an mot en 9800 naturligtvis och komplementera med SG-9800 Equalizer samt en fläskig vinylspelare. Har lite grejor på G, det kanske händer något så småningom, sen blir det bild! _________________ Head of Design - Acoustic Illusion AB |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
2-ch -

|
Skrivet: 2009-03-02 13:21 Ämne: |
|
|
Dubbla rullbandspelare i sovrummet, cool!! (jag tror fjonken leder den ligan)
Nu måste Lust bli lite avundssjuk va?
Det blir jag. _________________ Vintagefan förlorad i digitalträsket. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2009-03-02 16:56 Ämne: |
|
|
| 2-ch skrev: |
Dubbla rullbandspelare i sovrummet, cool!! (jag tror fjonken leder den ligan)
Nu måste Lust bli lite avundssjuk va?
Det blir jag. |
Ja, det blir jag... sovrummet är egentligen en perfekt miljö för en rullbandare - vad ska man du inte säga om två...
Fjonken regerar!
Kanske är läge att flytta upp min TEAC från lyssningsrummet i källarn, men då blir ju stereon inte renrasig...  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Rookie -

|
Skrivet: 2009-03-02 17:15 Ämne: |
|
|
| Lason skrev: |
Sen har vi gamla Tandberg receivern på 2*15W. Har stått på farsans jobb och väntat på att få avlösa gamla Technicsen där, men den gick det byta transistor i, så denna blev liggande...
Har ingen aning hur gammal den är... Någon annan kanske vet? Tjockt träskal är det på den i alla fall..
|
Jädrat exakt en sån där har jag också! Den lilla blanka metallbiten fattas på min också, fast på tuningratten! Jag har för mig att den bara tillverkades mellan 1969 och 1970, eller var det 1968 och 1969? Jag rotade runt på en del tandbergsidor när jag fick den.  _________________ Buhu och buhu!? Det var bättre förr! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Useful-Idiot -

|
Skrivet: 2009-03-02 19:34 Ämne: |
|
|
Följer Fjonkalicious och postar lite pryttlar jag har, så kanske jag tvingas plåta dem vid tillfälle och lägga in dem här.
Arbetsrum:
Telefunken Hymnus 7
Kontoret på jobbet:
Vit Beomaster 1200
Vit Beogram 1200 (mest som prydnad)
Misc:
Vinylsvarv: Thorens TD 160 MK I
Högtalare: Vita "popboxar" (skall eventuellt få åka till jobbet och funka tillsammans med Beomastern)
Högtalare: ScanDyna(Stativare modell????)
Hörlurar: David Clark
-Andreas |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
ekansm -

|
Skrivet: 2009-03-03 18:11 Ämne: |
|
|
Thorens TD165 med pick-up'en bytt till Ortofon M20FL.
Trevlig spelare som fick bra kritik då på 70-talet.
Notera även den tidstypiska skivrengöraren! _________________ HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Bill50x -

|
Skrivet: 2009-03-03 18:45 Ämne: |
|
|
| Lust skrev: | Sovrumsstereon:
 |
Ingen dålig sovrumsstereo
Technics 90XX-serie är ju bara för läcker, skulle gärna äga för- och slutsteg samt tuner. Bara för att ha lixom, behöver dom inte...
/ B |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
ekansm -

|
Skrivet: 2009-03-03 19:36 Ämne: |
|
|
Philips reciever, JVC rullbandspelare med plastfolie i träimitation men
skivpelaren går jag bet på, ingen aning. _________________ HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
ekansm -

|
Skrivet: 2009-03-03 19:42 Ämne: |
|
|
Det numera klassiska 70/80 hornet med Isophon P30/37.
Sidosystemen var bestyckade med Philips 9710 och Electro Voice T35.
De mer ambitiösa bestyckade med JBL 8" bredband och JBL 075.
Det hela drevs av en förhistorisk subbas förstärkare med aktivt filter från U66 med valbar delningsfrekvens och justerbar utnivå.
Detta är fortfarande en av de bästa högtalarkombinationer som jag vet speciellt för att återskapa känslan av PA ljudet på live skivorna.
Rullbandspelaren är en Sony TC377 och recievern är en Harman Kardon
HK430. _________________ HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
ekansm -

|
Skrivet: 2009-03-03 19:47 Ämne: |
|
|
Här har 70/80 hornet ersatts av en 100 liters basreflex med 2 st Isophon P30/37 i Isobarik. Hörde en 300 liters med dubbla 15" hos HiFi kit och enligt egen utsago hade de fått klagomål från 3:e våningen.
Och kolla nu inte på kjolen och benen, snuskisar  _________________ HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
L4 -

|
Skrivet: 2009-03-03 20:00 Ämne: |
|
|
Är det en fjärrkontroll där på bordet? Den är förhistoriskt stor!
Fina bilder förresten, är de från familjearkivet? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
![]()
|
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
ekansm -

|
Skrivet: 2009-03-04 11:49 Ämne: |
|
|
| L4 skrev: | Är det en fjärrkontroll där på bordet? Den är förhistoriskt stor!
Fina bilder förresten, är de från familjearkivet? |
Jo det är en fjärr till en TV,gamla K9 chassit där
elektroniken monterades på två svängdörrar innanför bakstycket.
Fjärren innehöll ett antal spolar och blev därför ganska stor.
Jodå det är från mitt familje boende genom åren, damen är dock en bekant. _________________ HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
audioslave -

|
Skrivet: 2009-04-16 18:51 Ämne: |
|
|
En bild på min Sansui AU-555a och Sansui SC-2002, mycket nöjd!
Någon som har lite rolig information om kassettdäcket? Antar att det inte var bland det dyraste på den tiden, men det verkar ändå rätt gediget och högkvalitativt. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
2-ch -

|
Skrivet: 2009-04-17 07:26 Ämne: |
|
|
| audioslave skrev: | | Någon som har lite rolig information om kassettdäcket? Antar att det inte var bland det dyraste på den tiden, men det verkar ändå rätt gediget och högkvalitativt. |
Här kommer lite info.
SC-2002 tillverkades mellan 1978 och 79.
Den är precis som du antog inte den dyraste utan en mellanmodell.
SC-serien tillverkades mellan åren 1970-80 minst i den serien var SC-1100 och störst SC-5330.
1xxx, 2xxx, 3xxx och 5xxx fanns, någon som vet varför det inte blev någon 4xxx? _________________ Vintagefan förlorad i digitalträsket. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Hum Semesterfirare

|
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
stiv -
![]()
|
Skrivet: 2009-04-26 22:00 Ämne: |
|
|
Fantastisk tråd Jeg tyckte att det er kul med en vintagetråd, och det kändes trevligt att dela med
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Robban_s -

|
Skrivet: 2009-05-08 08:19 Ämne: |
|
|
Fyller på här med mina gullungar.
Båda är nu helrenoverade med nya kondingar, 2010ans vu mätare är igång igen efter att ha fått IC modulen fixad till den. Har haft alla knappar och rattar av och diskat och tvättat samt putsat på dom. Bara kabinetten kvar nu. OBS. Gammal bild innan de blev städade och reparerade.
Överst CA 1010 och nederst CA 2010
 _________________ Nu med Yamaha CA 1010 och CA 2010!!! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
stiv -
![]()
|
Skrivet: 2009-05-08 08:34 Ämne: |
|
|
Renoverad bild nice work
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Robban_s -

|
Skrivet: 2009-05-08 11:07 Ämne: |
|
|
Stiv: Thanx! Nu ser dom mer ut som dom gör i dagens läge efter att ha putsat upp dom  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
stiv -
![]()
|
Skrivet: 2009-05-08 14:48 Ämne: |
|
|
Jag är golvad för marantz super snygga vintage design Återgivning - rör-aktig
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lingome -

|
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
stiv -
![]()
|
Skrivet: 2009-07-11 16:29 Ämne: |
|
|
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lingome -

|
Skrivet: 2009-07-11 17:02 Ämne: |
|
|
Tack för hjälpen måste ju påpeka att mina är i mycket bättre skick |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
zeke10 -

|
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Falkis Forumpoet

|
Skrivet: 2009-07-13 20:32 Ämne: |
|
|
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
zeke10 -

|
Skrivet: 2009-07-13 20:50 Ämne: Tack Falkis!! |
|
|
Tackar för att du la upp bilden.
Kan inte det där än.
Ska försöka sätta mig in i det sen.
Provar nu med råd från Falkis. En annan vinkel bara |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Falkis Forumpoet

|
Skrivet: 2009-07-18 18:46 Ämne: |
|
|
40 kr idag, låg kvar i originalkartongen. Har bytt kontakt till teleplugg.
Mvh
(Någon som vet något om dessa?) |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-07-19 07:42 Ämne: |
|
|
Expert TA 960. Absolut felfri. Inte en repa, inte ett hack. Inga spår av slitage trots att den är 30 år gammal. Ca 2 x 40 W.
Den amerikanska tvillingen, Superscope R 1270:
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
![]()
|
Skrivet: 2009-07-19 19:02 Ämne: |
|
|
Ashidavox är ett av de tidigaste fabrikaten när det gäller japanska hörlurar.Det finns en uppgift på nätet att de t.o.m var de som var först med lurar i stereo.Annars var deras tillverkning inriktad på högtalarelement.Och det är ju precis vad man får om man köper sådana här-en liten högtalare i varje kåpa.Praktiskt taget alla tidiga japaner var byggda så på slutet av 60-talet.Ofta har de ingen dämpning alls inuti,så ljudet kan vara ganska färgat,men vad gör det när man kan lyssna till stereo!
Dina ST-10 verkar vara oerhört fräscha.Nästan så man skulle kunna tro att de är nytillverkade,men jag tror inte det.Vad satt det för plugg på dem?Det brukar ju annars mest vara just den gamla teleproppen?
Det finns däremot en annan modell som har lanserats igen,men i lite modernare utförande:
http://www.itechnews.net/tag/st-90/ |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Mikael.J f d Nune

|
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-08-11 20:02 Ämne: |
|
|
Tjena Nune,
Jag kollade men du har lyckats lägga upp samma bild två gånger. Man ser aldrig någon skivspelare?
Högtalare, slutsteg och försteg är fina grejor det!
Ser fram emot skivspelaren!
Mvh
Filip _________________ Head of Design - Acoustic Illusion AB |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Mikael.J f d Nune

|
Skrivet: 2009-08-12 06:52 Ämne: |
|
|
Jag som brukar va haj på datorer
Aja får fixa med bilden när jag kommer ifrån jobbet. Går det inte länka bilderna från minhembio hit?? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Mikael.J f d Nune

|
Skrivet: 2009-08-12 15:20 Ämne: |
|
|
| Sådär ja nu ska alla bilderna funka! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
bula51 -

|
Skrivet: 2009-08-15 07:57 Ämne: cheap-fi |
|
|
Hej! Lägger upp några bilder på hifi apparater som jag kommit över billigt och som jag tycker är vackra och charmiga.
Klicka på bilderna för förstoring och kommentarer!
http://s400.photobucket.com/albums/pp87/bulabisarr/
Mvh
bula51 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-08-15 08:54 Ämne: Re: cheap-fi |
|
|
| bula51 skrev: | Hej! Lägger upp några bilder på hifi apparater som jag kommit över billigt och som jag tycker är vackra och charmiga.
Mvh
bula51 |
Sällan har jag väl skådat så mycket värdelöst skräp...
Jag kan erbjuda mig att köra allt till tippen; till min privata tipp..
Lycka till med de fina apparaterna!
Fast jag tror att SL 1100 i första hand var avsedd för radiostationsbruk. Innan SL 1200 (disco-skjutpotversionen) kom, fanns det egentligen ingen spelare som var avsedd för disco. Man använde t ex Dual, Lenco och en amerikansk radiostationsspelare som heter Russco.
SL 1200 fanns från början i hemma-hifi-utförande med vridpotar för hastighetsjusteringen och utan kvartsstyrning. Den har samma tonarm som din SL 1100. Både SL 1100 och SL 1200 fanns att köpa utan tonarm. Då heter de SL 110 respektive SL 120. Det var populärt att montera SME-armen 3009 på dessa. Jag har ägt en SL 1100, en SL 110 och en SL 120.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
bula51 -

|
Skrivet: 2009-08-15 09:38 Ämne: |
|
|
Tack Kjell! Men det verkar som om technics 1100 har använts av en viss snubbe som var discjokey i början av '70-talet.
citat:
"The SL-1100 was used by the influential DJ Kool Herc."
Mvh
bula51 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-08-15 10:13 Ämne: |
|
|
| bula51 skrev: | Tack Kjell! Men det verkar som om technics 1100 har använts av en viss snubbe som var discjokey i början av '70-talet.
citat:
"The SL-1100 was used by the influential DJ Kool Herc."
Mvh
bula51 |
Jag säger inte att SL 1100 inte användes av dj:s. Det gjorde den säkert. Den stod säkert på många diskotek. Jag jobbade som dj mellan 1975 och 1990. Jag såg aldrig någon SL 1100 på de ställen jag lirade; och det var några stycken både i Sverige och Norge. Däremot såg jag Dual, Lenco och någon engelsk BSR P 128. Amerikanska Russco har jag sett en gång; men inte spelat på. På många ställen fanns helt vanliga hifi-spelare som t ex Pioneer PL 12D eller t o m Luxor.
När SL 1200 kom i diskotekversion betydde det att dj:n roll förändrades. Från att i huvudsak varit "snack-dj" på 70-talet, blev många "mix/scratch-dj" eller en blandning av dessa. Det var svårt att mixa och scratcha med en PL 12D. Jag hörde till de som "blandade". Jag brukade köra ca 20 min med mixning utan snack, därefter ca 10 min med låtar som var olämpliga att mixa och istället snacka mellan dem. Därefter 20 min mix osv.
Ville man ha lite möjligheter i mixningarna hade man tre SL 1200. Jag hade det... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
bula51 -

|
Skrivet: 2009-08-15 10:28 Ämne: |
|
|
Naturligtvis var den väl inte gjord för dj:a det var ju som du mycket riktigt skrivit 1200:an,hur som helst så är det en mycket bra spelare.
Tack för att du gav dej in i disskusionen det var trevligt.
Mvh
bula51 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Micke65 -

|
Skrivet: 2009-09-04 21:34 Ämne: |
|
|
Min nya favvo
[img] [/img]
Naim Nait 1 anno 1986
/m |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-09 18:45 Ämne: |
|
|
Mycket trevlig tråd, vintage ligger mig varmt om hjärtat!
Bidrar med en bild på min Pioneer SA-9500II med tillhörande tuner.

Senast ändrad av heliac den 2009-09-09 18:59, ändrad totalt 6 gånger. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-09-09 18:46 Ämne: |
|
|
Heliac, det där funkar tyvärr inte.
Jag klippochklistrade texten också, men fick då felmeddelande.
Mvh
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Noak -

|
Skrivet: 2009-09-09 19:43 Ämne: |
|
|
| ekansm skrev: |
Philips reciever, JVC rullbandspelare med plastfolie i träimitation men
skivpelaren går jag bet på, ingen aning. |
Skivspelaren ser ju ut som nån Philips, typ GA 312 eller nåt. Jag spelar själv vinyl på en Philips GA 202 som faktiskt låter riktigt bra. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
2-ch -

|
Skrivet: 2009-09-10 05:09 Ämne: |
|
|
| heliac skrev: | Mycket trevlig tråd, vintage ligger mig varmt om hjärtat!
Bidrar med en bild på min Pioneer SA-9500II med tillhörande tuner. |
Grattis till en riktigt snygg kombo. Jag är svag för Pioneer. _________________ Vintagefan förlorad i digitalträsket. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-10 08:30 Ämne: |
|
|
| 2-ch skrev: | | Grattis till en riktigt snygg kombo. Jag är svag för Pioneer. |
Jag med
Här kommer några apparater till!
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
2-ch -

|
Skrivet: 2009-09-10 08:47 Ämne: |
|
|
| heliac skrev: | | Här kommer några apparater till! |
Ahhh.... är det en lånad bild på skönheterna eller... är dom dina!!!
Man kan inte ha både 1080, 1280 och en 1980. _________________ Vintagefan förlorad i digitalträsket. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Vinylcalle -

|
Skrivet: 2009-09-10 09:06 Ämne: |
|
|
| heliac skrev: | | 2-ch skrev: | | Grattis till en riktigt snygg kombo. Jag är svag för Pioneer. |
Jag med
Här kommer några apparater till!
 |
Usch dom var inge fina.
Skänk dom till mig så slipper du se dom .
MvH _________________ Officiell talesman för Guldöronklubben (GÖK) på Faktiskt.
Butikschef
Rehifi
Denon Precision Audio Component |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-10 09:09 Ämne: |
|
|
| 2-ch skrev: | Ahhh.... är det en lånad bild på skönheterna eller... är dom dina!!!
Man kan inte ha både 1080, 1280 och en 1980. |
Man fick väl inte posta lånade bilder?
Finns allt några ur 50-serien i nån garderob oxå . |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
2-ch -

|
Skrivet: 2009-09-10 09:30 Ämne: |
|
|
| heliac skrev: | | 2-ch skrev: | Ahhh.... är det en lånad bild på skönheterna eller... är dom dina!!!
Man kan inte ha både 1080, 1280 och en 1980. |
Man fick väl inte posta lånade bilder?
Finns allt några ur 50-serien i nån garderob oxå . |
Visst får man posta lånade bilder.
Men nu gled du smidigt undan frågan om du har 80 serien samtidigt som det framkom att garderoben döljer några ur 50 serien. Mer biler tack
Men hur ser din samling ut. Det är inte K-Å som är här väl? _________________ Vintagefan förlorad i digitalträsket. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-10 09:56 Ämne: |
|
|
| 2-ch skrev: | Visst får man posta lånade bilder.
Men nu gled du smidigt undan frågan om du har 80 serien samtidigt som det framkom att garderoben döljer några ur 50 serien. Mer biler tack
Men hur ser din samling ut. Det är inte K-Å som är här väl? |
Känner en del andra vintagenördar men ingen K-Å? Å jo..apparaterna är allt mina.
Har väl egentligen inte så mycket mer än de du sett bilder på. En SX-1250 har jag iofs. men den är tyvärr trasig. En 850 och en del grejer av andra fabrikat med. Och en drös högtalare...
Du verkar ha koll på äldre Pioneer  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lason -

|
Skrivet: 2009-09-10 10:31 Ämne: |
|
|
Varje gång jag kollar i denna tråden tänker jag...
Vart tog alla knappar vägen?
Nya förstärkare har ju ibland bara 4-5 knappar + volymratt...
Våga återinföra knapp-&-spak hysteri igen  _________________ Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
2-ch -

|
Skrivet: 2009-09-10 10:33 Ämne: |
|
|
| heliac skrev: |
Har väl egentligen inte så mycket mer än de du sett bilder på. En SX-1250 har jag iofs. men den är tyvärr trasig. En 850 och en del grejer av andra fabrikat med. Och en drös högtalare...
Du verkar ha koll på äldre Pioneer  |
Nja, jag har hygglig koll på det jag är mest intresserad av och det är Pionners och Sansuis stora prylar från ca:1975-80.
Måste kännas bra att ha alla dessa skönheter. Grattis! Har länge haft en dröm om att någon gång äga en 1280.
PS. Däremot får jag rätta mig själv. Tråden heter ju "Bilder på vackra vintage prylar ni har!" Alltså inget postande av lånade bilder.
Om det inte är prylar man har förståss. _________________ Vintagefan förlorad i digitalträsket. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-10 11:12 Ämne: |
|
|
Jag tror faktiskt att 1280:n är svårare att få tag på än 1980:n. Jag dammsuger en rad sidor regelbundet och 1280 är verkligen inte vanlig.
Håller med om det var trevligare förr med lite spakar och knappar. Tyvärr är det väl så att en modern reciever inte skulle orka nåt vidare med tex. loudnessspaken nerfälld...så därför togs den väl helt enkelt bort  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-12 06:04 Ämne: |
|
|
Fyller på lite med en lite ovanlig reciever. Någon som vet vad det är?
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
subsand -

|
Skrivet: 2009-09-12 08:13 Ämne: |
|
|
Fina bilder Heliac. Fyll på bara. _________________ "D'oh! Why do things that happen to stupid people keep happening to me?" - Homer |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-09-12 09:02 Ämne: |
|
|
 _________________ Head of Design - Acoustic Illusion AB |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-12 11:18 Ämne: |
|
|
| subsand skrev: | | Fina bilder Heliac. Fyll på bara. |
Ok då!
Dom här högtalarna är det som spelar hemma hos mig för tillfället. Är väl på "vintagegränsen" kanske....från -89 är dom i alla fall.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
2-ch -

|
Skrivet: 2009-09-14 05:28 Ämne: |
|
|
Gör gott att se  _________________ Vintagefan förlorad i digitalträsket. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-14 16:54 Ämne: |
|
|
Go kväll!
Här kommer en liten högtalarnöt att knäcka....
Tyvärr saknar jag frontyget till bägge två.
Basen mäter 10".
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
![]()
|
Skrivet: 2009-09-14 18:17 Ämne: |
|
|
Eftersom basen är en Isophon PSL245 och diskanten en Isophon KK10,så kanske det inte är alltför djärvt med en gissning på Isophon?
Men det kan ju också vara någon annan som har byggt dem,förstås. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lust -

|
Skrivet: 2009-09-14 19:06 Ämne: |
|
|
| heliac skrev: | Go kväll!
Här kommer en liten högtalarnöt att knäcka....
Tyvärr saknar jag frontyget till bägge två.
Basen mäter 10".
 |
Säger Supreme 38, jag. Åke Blom. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-14 19:28 Ämne: |
|
|
Supreme och Åke Blom är ju helt korrekt, dock verkar modellen heta 34.
Elementbetckningarna var ju rätt med för en delen Rolf!
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Roadrunner1 -

|
Skrivet: 2009-09-20 17:26 Ämne: |
|
|

Senast ändrad av Roadrunner1 den 2010-07-31 09:43, ändrad totalt 2 gånger. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
teosig -

|
Skrivet: 2009-09-20 23:27 Ämne: |
|
|
De här två Luxman L-430 och Rotel RT-824 tillsammans med ett par Oa12 står och spelar hemtrevligt i mitt sovrum, Roteln bytte jag till mig medans Luxmannen betalade jag 1500 för, lite överpris vid närmare eftertanke men jag ville ju så gärna ha den.
[/img] _________________ What arrests my attention is the fact that this space is inhabited...... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-09-21 04:25 Ämne: |
|
|
| Vad tycker du om Luxman-förstärkaren rent ljudmässigt? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-21 09:25 Ämne: |
|
|
Trevligt att tråden hålls vid liv!
Ett par bilder till på SX-1980
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-09-21 10:08 Ämne: |
|
|
Med risk för återupprepning från tidigare trådar jag startat så bidrar jag med någon bild här för att hålla denna trevliga tråden vid liv.
Jag har för avsikt att ta fler bilder, men finner dåligt med tid. Vill ju endast fota och lägga upp om dom är fina
Hoppas på att att kunna köpa nytt objektiv och batteri till kameran snart med.
Alla bilder finns här: http://www.flickr.com/photos/33411660@N05 _________________ Head of Design - Acoustic Illusion AB |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-09-21 10:58 Ämne: |
|
|
Den där Braun'en är verkligen tidlöst snygg! De andra lider ju inte direkt av att vara mer tidstypiska, å andra sidan Härligt att se
Jag bidrar med lite gammalt som teaser inför lite nytt... som snurrar på olika sätt
 _________________ >> The Real IDM >> Spotify playlist |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
teosig -

|
Skrivet: 2009-09-21 11:00 Ämne: |
|
|
| Kjell_Kranzberg skrev: | | Vad tycker du om Luxman-förstärkaren rent ljudmässigt? |
Jag gillar den både ljudmässigt och utseende mässigt. Ljudet är sådär lite varmt i bas och mellanregistret men i diskanten är det krispigt och ljust. Skulle vilja påstå att man hör att den har några år på nacken för det låter vintage. _________________ What arrests my attention is the fact that this space is inhabited...... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
teosig -

|
Skrivet: 2009-09-21 11:06 Ämne: |
|
|
|
den där är riktigt fin, man ser ju klart och tydligt att silver och blått ljus går igen, det är ju många av dagens apparater som är silvriga med små blå ljus dioder här och där. _________________ What arrests my attention is the fact that this space is inhabited...... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-09-21 11:33 Ämne: |
|
|
Min kamera återger färgerna lite vajsing. Det är snarare blågrönt än blått. Det är absolut inte LED-blått som är så populärt idag
Den blågröna färgen är mycket läcker!  _________________ Head of Design - Acoustic Illusion AB |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-21 14:27 Ämne: |
|
|
Fina prylar...gillar ct-f9191 skarpt. Å Technincskombon..
VU-mätare är porr! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-21 17:05 Ämne: |
|
|
Här kommer en Grundig R-1000.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-09-21 17:08 Ämne: |
|
|
Här kommer en Philip AH686TA:
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-21 17:39 Ämne: |
|
|
Två nördar sitter i vintagetankar en måndagskväll och postar bilder nästan samtidigt!
Vad skulle vi göra utan våra apparater?  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-09-21 18:12 Ämne: |
|
|
| heliac skrev: | Två nördar sitter i vintagetankar en måndagskväll och postar bilder nästan samtidigt!
Vad skulle vi göra utan våra apparater?  |
Det är bra för att jag blir sugen på att fota lite igen. Måste ta tag i det snart!
Skitkul!  _________________ Head of Design - Acoustic Illusion AB |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-21 18:14 Ämne: |
|
|
Den här är ganska ovanlig tror jag.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Falkis Forumpoet

|
Skrivet: 2009-09-21 18:25 Ämne: |
|
|
Mycket trevligt. Ska på sec. hand imorgon, kanske kommer jag hem med 'en liten eller stor pryl.
/Falkicee |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-09-21 18:39 Ämne: |
|
|
| heliac skrev: | Den här är ganska ovanlig tror jag.
|
Oj, ja den där har jag aldrig sett i Sverige. Men en lampa lyser inte!!!
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-09-21 23:00 Ämne: |
|
|
Tandberg TR 200
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lason -

|
Skrivet: 2009-09-22 17:07 Ämne: |
|
|
| Kjell_Kranzberg skrev: | Tandberg TR 200
 |
Stilren  _________________ Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Vinylcalle -

|
Skrivet: 2009-09-22 17:53 Ämne: |
|
|
| teosig skrev: | De här två Luxman L-430 och Rotel RT-824 tillsammans med ett par Oa12 står och spelar hemtrevligt i mitt sovrum, Roteln bytte jag till mig medans Luxmannen betalade jag 1500 för, lite överpris vid närmare eftertanke men jag ville ju så gärna ha den.
[/img] |
Var nog inte alls något överpris utan helt acceptabelt, och prestanda mässigt får du nog inte mer för de pengarna. Luxman är ju ursprunget till japansk hifi.
Kul att se radion är lite storebror till min egen.
Ska se om man kan få in bilder på egna saker snart också.
MvH Carl _________________ Officiell talesman för Guldöronklubben (GÖK) på Faktiskt.
Butikschef
Rehifi
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-09-22 19:11 Ämne: |
|
|
| Lason skrev: | Stilren  |
Ja, det tycker jag också.
Smaken är ju bekant som baken, men jag tycker designen är riktigt snygg; klassisk på något sätt...
Som lite totalt onödig upplysning kan jag meddela att tandberg-modellerna från 70-talets första hälft har högt anseende bland de i Norge som anser sig själva vara riktiga vintage-tandberg-kännare. Bland dem finns det de som inte "godkänner" ljudkvaliteten hos någon tandbergreceiver konstruerad efter ca 1973!
Den här modellen; alltså TR 200; samt Huldra 10 och TR 1000 anses vara bland det bästa Tandberg tillverkat i receiverväg. Och bland dessa tre är det Huldra 10 som är den bästa. Många norrmän håller den för att vara den bästa och mest välljudnade receiver Tandberg tillverkat.
TR 2075 och andra "modernare" modeller är alldeles för kalla och vassa i ljudet menar man.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
bassman -

|
Skrivet: 2009-09-22 19:32 Ämne: |
|
|
En riktigt gammal pjäs som jag tycker är vacker på sitt eget sätt. Blaupunkt Arkansas från väldigt tidigt 60-tal. Barskåp ingår såklart Enlig andra bilder skall den stå på korta ben dom finns inte.
Tyvärr är tonarmen trasig så det går inte spela plattor, men det finns en bandspelaringång där jag brukar köra lite Ipod och radio förstås, den har ett vacker mjukt rörljud som sprider värme.. Tonkontroller som heter Bas och Sopran
Ett
Tu
Tre, oj det bor visst lite gamla diskanter i den..
Notera HIFI-knappen
Det var det där med tonarmen, synd på så rara ärtor!
 _________________ Om skit vore värdefullt skulle den fattige födas utan röv.. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-09-23 04:16 Ämne: |
|
|
| Snygg! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-09-23 07:36 Ämne: |
|
|
| bassman skrev: |
Notera HIFI-knappen
|
Oooh den där bilden framkallar barndomsminnen, vi hade/har en precis lika dan Blaupunkt fast utan barskåp och skivspelare typ, bara radion. Exakt samma kattöga och skala osv. Den låter mäktigt! Stor högtalare fram och en på var sida om träkabinettet för "ambience"
Undrar vad en sådan är värd; emblemet på tyget saknas tyvärr. _________________ >> The Real IDM >> Spotify playlist |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-09-23 18:50 Ämne: |
|
|
Den här är också riktigt klassiskt vacker, tycker jag.
Radionette SM 65 med vinylspelare BSR P128 (BSR = Birmingham Sound Reproducers).
Med 2 x 25 W i 4 ohm var detta den effektstarkaste receivern Radionette tillverkade under 70-talet. Just den här modellen fanns på marknaden åren kring 1975.
Notera uteffektmätarna! Gör de någon nytta när uteffekten är 2 x 25 W?
Yngre faktisktmedlemmar kanske inte känner till Radionette. Det var Norges andra konsumentelektronikproducent efter ettan Tandberg.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-23 19:46 Ämne: |
|
|
Vet inte om jag klassas som yngre..35 e jag i alla fall.
Den där Radionetten kommer jag väl ihåg från en kompis föräldrars vardagsrum. Minns att vi tyckte "bas"-knappen var ball. Blev enligt vad jag minns mycket "tung" bas när den trycktes in. Dock pallade inte dom tillhörande högtalarna så mycket. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
teosig -

|
Skrivet: 2009-09-23 19:49 Ämne: |
|
|
kanske det är mig bland annat kjell syftar på, är bara 27, men radionette känner jag til,l men visste inte att det va norskt, snarare nått franskt. _________________ What arrests my attention is the fact that this space is inhabited...... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
teosig -

|
Skrivet: 2009-09-23 20:00 Ämne: |
|
|
| Vinylcalle skrev: | | teosig skrev: | De här två Luxman L-430 och Rotel RT-824 tillsammans med ett par Oa12 står och spelar hemtrevligt i mitt sovrum, Roteln bytte jag till mig medans Luxmannen betalade jag 1500 för, lite överpris vid närmare eftertanke men jag ville ju så gärna ha den.
[/img] |
Var nog inte alls något överpris utan helt acceptabelt, och prestanda mässigt får du nog inte mer för de pengarna. Luxman är ju ursprunget till japansk hifi.
MvH Carl |
Jasså så det säger du, men då kan jag va lugn över att det inte va nått överpris.
Fast en liten annan stilla undran, jag läste att L-430 börjades tillverka efter det att Alpine hade köpt in sig eller tagit över Luxman.
Då jag förknippar Alpine med bilstereo och inte japansk hi-fi, hur ligger det till med det egentligen, nån som har nån länk till nån Luxman historia ? eller kanske Luxman forum. _________________ What arrests my attention is the fact that this space is inhabited...... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Vinylcalle -

|
Skrivet: 2009-09-23 20:28 Ämne: |
|
|
| teosig skrev: | | Vinylcalle skrev: | | teosig skrev: | De här två Luxman L-430 och Rotel RT-824 tillsammans med ett par Oa12 står och spelar hemtrevligt i mitt sovrum, Roteln bytte jag till mig medans Luxmannen betalade jag 1500 för, lite överpris vid närmare eftertanke men jag ville ju så gärna ha den.
[/img] |
MvH Carl |
Jasså så det säger du, men då kan jag va lugn över att det inte va nått överpris.
Fast en liten annan stilla undran, jag läste att L-430 börjades tillverka efter det att Alpine hade köpt in sig eller tagit över Luxman.
Då jag förknippar Alpine med bilstereo och inte japansk hi-fi, hur ligger det till med det egentligen, nån som har nån länk till nån Luxman historia ? eller kanske Luxman forum. |
Är inte säker men min gissning är att 200, 400 och 500 serien han tas fram utav luxman innan alpine började forma om företaget.
För mig blir det alpine först i och med de svarta plastsaker som senare kom. Därmed inte sagt att de är dåliga för det vet jag inget om. Men de skiljer sig markant från tidigare serier.
MvH Carl (ung användare) _________________ Officiell talesman för Guldöronklubben (GÖK) på Faktiskt.
Butikschef
Rehifi
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-09-24 04:29 Ämne: |
|
|
| heliac skrev: | | Den där Radionetten kommer jag väl ihåg från en kompis föräldrars vardagsrum. Minns att vi tyckte "bas"-knappen var ball. Blev enligt vad jag minns mycket "tung" bas när den trycktes in. Dock pallade inte dom tillhörande högtalarna så mycket. |
Då är du och Radionetten ungefär lika gamla...
Även min erfarenhet; den du har om basknappen...
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-09-24 04:37 Ämne: |
|
|
| teosig skrev: | | kanske det är mig bland annat kjell syftar på, är bara 27, men radionette känner jag til,l men visste inte att det va norskt, snarare nått franskt. |
Nja, jag syftar inte på någon speciell. Att vara ung har sina fördelar. Men i just det här fallet; den extremt viktiga kunskapen om Radionette; är det en nackdel att inte vara 50+.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
bassman -

|
Skrivet: 2009-09-24 20:58 Ämne: |
|
|
| phloam skrev: | | bassman skrev: |
Notera HIFI-knappen
|
Oooh den där bilden framkallar barndomsminnen, vi hade/har en precis lika dan Blaupunkt fast utan barskåp och skivspelare typ, bara radion. Exakt samma kattöga och skala osv. Den låter mäktigt! Stor högtalare fram och en på var sida om träkabinettet för "ambience"
Undrar vad en sådan är värd; emblemet på tyget saknas tyvärr. |
Jag såg ett avsnitt med antikrundan där denna pjäs avhandlades, Plunski eller vad han nu heter berättade att priset var lågt kanske runt tusen spänn och lite uppåt. Men samtidigt sa han att det var morgondagens antikviteter därför att tinget är lite värt och det är liten målgrupp som vill ha, många skrotas därför blir det så att få bra ex överlever... När jag är gravad å kall kanske mina barnbarn dra in lite deg
Nå hoppas det dröjer! Den skall stanna här, däremot har jag tankar att riva ut skivspelaren och stoppa in HiFi-prylarna där.. Helgerån visst, det som stoppar mig är att utrymmet är endast 46cm djupt och det blir trångt att dra igen dörren..
Men går det att stoppa dit ett nytt eller liknade skivspelarverk? Någon som vet eller har tips? Att byta tonarm är kanske inte gångbart?
Vad göra tips pliiis. Såna goa prylar känns inte rätt att slakta! Utan återställas, men kanske inte till vilket pris som helst. _________________ Om skit vore värdefullt skulle den fattige födas utan röv.. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Lason -

|
Skrivet: 2009-09-25 17:37 Ämne: |
|
|
Har sovit i farmorns sommarstuga i två dagar nu p.g.a Skördefesten, och släpade med mig lite grejer för att överleva tillvaron
Först gamla Tandberg receivern som vart uppe förr här, modell HIFI-FM, 50-tal nånting har jag för mig ni kunniga daterade den till 2*15W
Sen ett par högtalare jag skulle vilja ha årtal på TROR det är ett par Philips, då etikett m.m är likadant som på ett par likadana, fast större som står kopplade till Sansuin i källaren. Riktigt bra ljud faktiskt ihop med tandbergförstärkaren... 4 Ohm 10W Made in Finland står det på dem. Inget annat, inget fabrikat eller nånting. Skulle tänka mig att det sitter ett 6,5" element i varje.
Blev hur som helst imponerad av ljudet, tydlig men inte skrikig diskant och detaljrikt mellan... Basen vart kanske lite klen, men finns tillräckligt för att njuta av musiken Grymt bra med tanke på priset... 0 kr för receivern och 50 kr för högtalarna
I friggeboden jag sov i för att huvudhuset vart upptaget fick dem golvet att skaka iaf när man vred upp
Men vad bra radiomottagning det är på dem gamla receivrarna! Min AKAI är okej, men denna är grym! _________________ Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Falkis Forumpoet

|
Skrivet: 2009-09-25 20:24 Ämne: |
|
|
| bassman skrev: | | Men går det att stoppa dit ett nytt eller liknade skivspelarverk? Någon som vet eller har tips? Att byta tonarm är kanske inte gångbart? |
Skulle du kanske kunna skaffa en gammal lenco och integrera istället? Typ Lenco 7-serien? Det skulle då åtminstone se helskönt ut, det är jag övertygad om.  |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
golodhir -

|
Skrivet: 2009-09-28 05:23 Ämne: |
|
|
Förra veckan hade vi grovsophämtning i området, då hade någon vänligheten att ställa ut följande apparater:
En Marantz 1515. Den fungerar fullt ut men behöver lite rengöring i omkopplare etc samt lite nya lampor. I övrigt är den i nyskick, inte en repa på höljet.
En Marantz 6025. Den behöver en ny rem men det får nästa ägare ordna(nån som är intresserad av att ge den ett hem?). Annars är den i rätt fint skick men lite repig på locket.
Slutligen ett par högtalare av okänt märke. Någon har bytt fronttyg och det har suttit lappar på baksidan men de har fallit bort. Elementen är i alla fall en SEAS H336 bas samt en SEAS 87H diskant. Kan det vara ett par Expert? Har någon nån idé? De låter i alla fall rätt trevligt!
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
heliac -

|
Skrivet: 2009-09-28 19:34 Ämne: |
|
|
| golodhir skrev: | | Förra veckan hade vi grovsophämtning i området, då hade någon vänligheten att ställa ut följande apparater: |
Men va i...
Dom där högtalarna skulle jag vilja ha. Ingen risk för torkade kanter på basarna i alla fall. Är det 10"? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
golodhir -

|
Skrivet: 2009-09-28 22:11 Ämne: |
|
|
| heliac skrev: | | golodhir skrev: | | Förra veckan hade vi grovsophämtning i området, då hade någon vänligheten att ställa ut följande apparater: |
Men va i...
Dom där högtalarna skulle jag vilja ha. Ingen risk för torkade kanter på basarna i alla fall. Är det 10"? |
Japp, det är 10-tummare men jag tänkte nog behålla dem. Skivspelaren tänker jag dock inte behålla, det får nog räcka med en Rega P3 och en Sonab S85. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
henriksch -
![]()
|
Skrivet: 2009-09-29 04:10 Ämne: |
|
|
Samma element som sitter i Dynaco A25 ser det ut som http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/components/speakers/index.html (kolla en bit ner på sidan)
Juste ljud i dessa lådorfaktiskt i alla fall, lyckades övertyga en svärson att det var sådana han behövde tillsammans med en Sonab R7000 istället för någon glappig iPod-docka...
Han säger sig vara nöjd (men vad skall han säga pojkstackaren, när en nördig svärfar spänner ögonen i honom )
/H |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
2-ch -

|
Skrivet: 2009-10-01 13:42 Ämne: |
|
|
Nu har jag snålåkt här tillräckligt länge, så det börjar bli dags att bidra med en bild.
Bilden* är lånad, skicket på det här exemplaret är ju inte det bästa.
Är lite osäker själv på vilket år dom här kom. Men jag köpte min för sisådär 25 år sedan.
*Edit. Tog bort ful bild på en B4-200. _________________ Vintagefan förlorad i digitalträsket.
Senast ändrad av 2-ch den 2010-06-17 13:56, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
SeBBBe -

|
Skrivet: 2009-10-04 13:03 Ämne: |
|
|
Hittade den här stapeln för 600 kr på en loppis Det är en fullt fungerande Luxman L-205 i fint skick med tuner och kassettspelare.

Senast ändrad av SeBBBe den 2009-10-04 15:14, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
teosig -

|
Skrivet: 2009-10-04 15:13 Ämne: |
|
|
snyggt fynd stort grattis _________________ What arrests my attention is the fact that this space is inhabited...... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Grovsnickare -

|
Skrivet: 2009-10-05 12:07 Ämne: |
|
|
Tyvärr har jag ingen fungerande digitalkamera så jag kan inte lägga upp bilder på mina "vintage"-apparater, ännu.
Men i min apparatnostalgihörna står:
*Harman/Kardon PM620, integrerad förstärkare
*Harman/Kardon A401, integrerad förstärkare den med
*Harman/Kardon T403, radiodel med AM och FM
*Harman/Kardon 2000, toppmatad kassettbandspelare (kuriosa; den
har varit i lång och trogen tjänst på SR i Norrköping. Nyligen
renoverad, hade "glapp" i något med bandspänningsavkännaren
(kallas det så?))
*Sharp RP-113 skivspelare med tangentialtonarm
*Micro MX-5 elektrostatiska hörlurar, anslutna till förstärkarens
högtalarutgång
Och i källarförrådet ( , jag borde nog ta upp de i lägenheten... )
ett par basreflexhögtalare, trevägs JBL L50 som behöver ny baskon-
upphängning... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-10-05 16:48 Ämne: |
|
|
Välkommen hit Grovsnickare!
De där apparaterna minns jag!
M v h |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Grovsnickare -

|
Skrivet: 2009-10-05 17:04 Ämne: |
|
|
Hej Kjell och tack tack så mycket för välkomnandet!
I brist på fungerande digitalkamera så letade jag på bilder på några av mina apparater på nätet. Någon bild på Harman/Kardon 2000-kassettspelaren hittade jag inte, bara en dålig "kopia" från en bruksanvisning (jag hoppas inte bilderna är "för stora").
Den översta bilden föreställer en Fisher radiodel FM-2421.
Tandbergapparaten jag pratade om är en Huldra 9-receiver. En tidigare ägare har kladdat med någon sorts röd färg på frontpanelen, och en del av texten vid några av kontrollrattarna är helt eller delvis bortskavd.
Dessutom saknas alla fyra DIN-kontakterna för anslutning av högtalare (4 ohm). Men de finns ju att få tag i på enkelt sätt, antar jag. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-10-05 18:39 Ämne: |
|
|
De där HK-apparaterna från 70-talet är ju fantastiskt vackra. Klassiskt stilrena på något vis.
Kontrar med en bild på min HK 330B.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
highfive -

|
Skrivet: 2009-10-05 19:46 Ämne: H/K 2000 |
|
|
Hej
Här kommer en bild på H/K 2000
mvh highfive
(bilden länkar till flickr) |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Grovsnickare -

|
Skrivet: 2009-10-06 06:15 Ämne: |
|
|
| Tack Kjell och highfive för de fina bilderna! |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
2-ch -

|
Skrivet: 2009-10-06 06:24 Ämne: |
|
|
En A-402!
En sån har jag också hemma i väntan på... (ja, inte vet jag) Ena kanalen har lagt av, men när den fungerade så gillade jag den. _________________ Vintagefan förlorad i digitalträsket. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
leffe -

|
Skrivet: 2009-10-06 06:50 Ämne: |
|
|
förlåt en yngling, och jo jag vet att frågan varit upp tidigare osv...
men jag fattar fortfarande inte hur man lägger upp bilder här [/b] |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
dalkarl -

|
Skrivet: 2009-10-06 08:18 Ämne: |
|
|
| leffe skrev: | förlåt en yngling, och jo jag vet att frågan varit upp tidigare osv...
Hav tröst unge man här finns alla roliga koder, fet, kursiv, understruken:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=faq&mode=bbcode#9
Sen finns det en avdelning som heter Test under rubriken Övrigt där man under
mummel och svordomar till slut får det att fungera så där tjuuusigt som alla andra. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
IngOehman Toffelhjälte

|
Skrivet: 2009-10-06 08:25 Ämne: |
|
|
| golodhir skrev: | Förra veckan hade vi grovsophämtning i området, då hade någon vänligheten att ställa ut följande apparater:
En Marantz 1515. Den fungerar fullt ut men behöver lite rengöring i omkopplare etc samt lite nya lampor. I övrigt är den i nyskick, inte en repa på höljet.
En Marantz 6025. Den behöver en ny rem men det får nästa ägare ordna(nån som är intresserad av att ge den ett hem?). Annars är den i rätt fint skick men lite repig på locket.
Slutligen ett par högtalare av okänt märke. Någon har bytt fronttyg och det har suttit lappar på baksidan men de har fallit bort. Elementen är i alla fall en SEAS H336 bas samt en SEAS 87H diskant. Kan det vara ett par Expert? Har någon nån idé? De låter i alla fall rätt trevligt!
 |
Den där gamla Marantz-receivern har en av hifi-historiens sämsta/mest
illaljudande arbetande strömbegränsningar.
Prova att ansluta en fyraohmshögtalare och vrid på lite får du se...
Vh, iö _________________ Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino). |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
golodhir -

|
Skrivet: 2009-10-06 15:14 Ämne: |
|
|
| Citat: | Den där gamla Marantz-receivern har en av hifi-historiens sämsta/mest
illaljudande arbetande strömbegränsningar.
Prova att ansluta en fyraohmshögtalare och vrid på lite får du se...
Vh, iö
|
Va?! Är det inte är meningen att skalbelysningen ska blinka i takt med musiken?! Jag som tyckte det var en så himla trevlig finess.
Nåväl. Den ska i huvudsak användas som köksradio och jag har inte så stora krav vad gäller ljudet där.[/quote] |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-10-06 17:32 Ämne: |
|
|
| Grovsnickare skrev: | | Tack Kjell och highfive för de fina bilderna! |
Ja varsågod!
Du Grovsnickare; vi vill ha fler inlägg från dig här på "vintage". Du kan en hel del om äldre hifi; det vet jag om någon; och din samling går ju inte av för hackor. HK 401 och den tillhörande tunern samt JBL-högtalarna har väl varit i din ägo sedan de var nya?
Passar på att lägga ut en bild på en Philips 720.
Ibland får man lön för mödan det är, att springa på loppis varenda dag. I dag var det en sådan dag. Den här är en riktig klassiker från 1973, som jag länge letat efter.
För 1850 kr fick man 2 x 25 W och touchvalsknappar på FM.
Nu är det smutsig som bara den, så gott som alla lampor har slocknat, det skrapar om potentiometrarna; men den fungerar. Nu väntar några trevliga timmar på servicebänken med rengöring, sprayning och lampbyten.
 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Grovsnickare -

|
Skrivet: 2009-10-06 17:55 Ämne: |
|
|
Hej Kjell!
Njae... de var bara "lätt begagnade" (demoexemplar, tror jag; kanske inbytesapparater) när jag köpte de i butiken på Magasinsgatan i Mjölby. Det borde ha varit medan Kjell och Curt fortfarande drev butiken, innan Per-Anders tog över den. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
leffe -

|
Skrivet: 2009-10-06 19:02 Ämne: |
|
|
| dalkarl skrev: | | leffe skrev: | förlåt en yngling, och jo jag vet att frågan varit upp tidigare osv...
Hav tröst unge man här finns alla roliga koder, fet, kursiv, understruken:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=faq&mode=bbcode#9
Sen finns det en avdelning som heter Test under rubriken Övrigt där man under
mummel och svordomar till slut får det att fungera så där tjuuusigt som alla andra. |
Aah, tack - jag ville lägga upp bilder från min dator, men då spricker det i 180 |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-10-06 20:12 Ämne: |
|
|
| leffe skrev: |
Aah, tack - jag ville lägga upp bilder från min dator, men då spricker det i 180 |
Hej Leffe,
På faktiskt.se finns ingen bilduppladdning. Det alternativ du har är att antingen söka plats på faktiskt.se:s ftp eller så får du lägga upp bilderna på en annan sida, t.ex. en gratissida för bilder. Bland dessa finns Photobucket, Imageschack, Flickr med flera. När du väl laddat upp dom där kan du länka/koda dom hit i ett inlägg så att man kan se det här.
Mvh
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
teosig -

|
Skrivet: 2009-10-09 12:27 Ämne: |
|
|
nu vet jag inte om jag gör rätt men om det skulle misstyckas av er så flytta på inlägget.
Hur som helst det kom ett mms med foto på min bästis nya fynd och höstprojekt, någon som kan gissa vad det är?
 _________________ What arrests my attention is the fact that this space is inhabited...... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |

|
Skrivet: 2009-10-09 12:50 Ämne: |
|
|
2 x Quad 303.  _________________ Head of Design - Acoustic Illusion AB |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
teosig -

|
Skrivet: 2009-10-09 12:52 Ämne: |
|
|
| Fjonkalicious skrev: | 2 x Quad 303.  |
Och svaret är.....RÄTT stort grattis till dig Fjonkis, du har vunnit ett hemligt pris! _________________ What arrests my attention is the fact that this space is inhabited...... |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
AlNiCo -

|
Skrivet: 2009-10-20 18:42 Ämne: |
|
|

Senast ändrad av AlNiCo den 2011-03-07 08:02, ändrad totalt 1 gång. |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Ceder -

|
Skrivet: 2009-12-04 23:39 Ämne: |
|
|
| Fråga: varför vart denna tråd "av-klistrad"? |
|
| Till toppen på sidan |
|
 |
Kjell_Kranzberg Redaktör

|
Skrivet: 2009-12-05 03:26 Ämne: |
|
|
| Ceder skrev: | | Fråga: varför vart denna tråd "av-klistrad"? |
Jag resonerar så här:
De klistrade trådarna är sådana i vilka det i första hand inte är tänkt att hållas diskussioner eller samtal. De innehåller information kring vintage hifi och/eller upplysningar om var man hittar viss information. Tråden med länkar är ett br | |