Portalsida Öppet forum Artiklar Medlemslista FAQ  Bli medlem!  Logga in

SökSök     Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   

DIYträff i Göteborg 21/4 - BILDER
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa Alla

Posta nytt ämne   Besvara inlägg    Forumindex -> Generellt om hifi
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
soundbrigade
Russinskrynklare

Från: talangrepp

InläggSkrivet: 2008-04-19 19:26    Ämne: DIYträff i Göteborg 21/4 - BILDER Citera

OK gubbs upp med dem!
Jag ska fixa om en stund ....
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida MSN Messenger
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-19 19:33    Ämne: Citera

Bilder - fyller i med några bildtexter:
Packad och klar - för mycket grejjer som alltid.

Transparent ljud #1 (Mikes?)

Transparent ljud #2

Snyggt lackat

Hummerns/Jazzskäggs Phille-högtalare

Senast ändrad av soundbrigade den 2008-04-20 09:28, ändrad totalt 2 gånger.
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida MSN Messenger
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-19 19:34    Ämne: Citera

Hummermannnens rörförsteg

Hanses försteg och separata PSU

Jah, uh!? Var det här Ola68s prylar??

Pelare

Ännu mer ljudpelare - Balla saker.

Senast ändrad av soundbrigade den 2008-04-20 09:29, ändrad totalt 3 gånger.
Till toppen på sidan
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-19 19:35    Ämne: Citera

En quackti ger alltid ... uh ... lugnare ljud.

Karneolens RIAA-steg. Han hade dock glömt sätta en blå lysdiod i fronten ....

Boergars Darling.

Och samme glade mans lilla fina försteg och därunder T-amo.

AndersHs bashorn. Saknade lite spets i diskanten - se mer längre ner, men funkade bra med 3/4W-rörslutsteg.

Senast ändrad av soundbrigade den 2008-04-20 09:30, ändrad totalt 3 gånger.
Till toppen på sidan
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-19 19:36    Ämne: Citera

Boergars 50H-nånting...

Hågtalare på rad (syns väl, dum bildtext) ...

Otroligt snygga och välbyggda EL34PP.

Kaffekoppens basabsorbent - absorberar all bas mellan 20Hz - 21kHz. En grej med klös, så att säga.

Tims (12 år) 1:a bygge - RESPEKT!

Senast ändrad av soundbrigade den 2008-04-20 09:37, ändrad totalt 2 gånger.
Till toppen på sidan
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-19 19:36    Ämne: Citera

Ola-68 gör en .... kovändning ...haha!

CarlssonH:s bashorn hukar bredvid Ljudbäverns Sonidohorn. Det Fostexhornet saknade i fyllighet i övre registret hade Sonidon gott om. De här hornen blev "färdiga" i sista minuten och kom nog att överraska en hel del, och Bävern mest.

Två Darling - Boergars och Ljudbäverns.

Senast ändrad av soundbrigade den 2008-04-20 09:41, ändrad totalt 2 gånger.
Till toppen på sidan
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-19 19:38    Ämne: Citera

Inga kommentarer - var aldrig och lyssnade på de här.

Senast ändrad av soundbrigade den 2008-04-20 09:42, ändrad totalt 1 gång.
Till toppen på sidan
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-19 19:39    Ämne: Citera

Tre glada och unga män vilar sina trötta ben.

Imponerande! PetterPetterssons bautahorn. Mycket MDF blir det ...

Senast ändrad av soundbrigade den 2008-04-20 09:44, ändrad totalt 2 gånger.
Till toppen på sidan
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-19 19:40    Ämne: Citera

Impenerande!

Rörmannen Imperial poserar vid andra stora horn (PetterPetterssons?) som matas av hans triodslutsteg - syns ej.

Inverterade Carlssonlådor

Dags för hemfärd. Hoktuna har packat klart... Fasen vad dagen gick fort!

Alles

Senast ändrad av soundbrigade den 2008-04-20 09:50, ändrad totalt 2 gånger.
Till toppen på sidan
Martin
Vågledaren/redaktör

Från: Södertälje

InläggSkrivet: 2008-04-20 08:53    Ämne: Citera

Det verkar som att gds:are föredrar kombi... Kul med fullpackade bilar.
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-20 09:26    Ämne: Citera

Vi hade med lite för mycket .... jag hade med lite för mycket grejjer. Less is more, brukar man säga.

Nu har jag nyktrat till, och kan skriva några korta meningar om tillställningen.
Det var en kul träff, som alla träffar är, oavsett om man halslumrar i Adhocs ljudsoffa eller kämpar med dessibällen på en GDS-tillställning. Roligast är mer att träffa folk och prata om vad folk byggt och vad man själv haft med sig. Lyssnandet är lite sekundärt, egentligen.
Människor vars röster man hört på telefon eller men tjôtat med via 78 mil fiberkabel står där livs levande framför en - Blomma/Imperial, Oblivion, Pac, PetterPettersson, Hoktuna osv. Alldeles för få Faktiskter är GDS:are - TRIST (Djävligt trist tom).

Sedan ska jag kommentera bilen - den kommer från Hummern/Jazzskägget och kom väl till pass. Massor av det jag hade med kom aldrig i närheten av en strömsladd ... Men så blir det när man tar i så man skiter på sig. Till nästa vår vet jag att det är inte mängden som räknas utan originaliteten.
Naqref
En vanlig man

Från: Krischansta

InläggSkrivet: 2008-04-20 09:45    Ämne: Citera

soundbrigade skrev:

Kaffekoppens basabsorbent - absorberar all bas mellan 20Hz - 21kHz. En grej med klös, så att säga.

Kaffekoppen efterlyser denna sak. Den försvann från rummet och var tänkt att vara en present till OlAs katt Stig.

Senast ändrad av Naqref den 2008-04-20 10:06, ändrad totalt 1 gång.
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Johan_Lindroos
Sänds i 720p

Från: Stockholm

InläggSkrivet: 2008-04-20 09:47    Ämne: Citera

Den var väl det enda som var stöldbegärligt. Wink
paa
Sökaren

InläggSkrivet: 2008-04-20 12:01    Ämne: Citera

Många av bilderna jag tog visar samma saker som en massa andra bilder som redan publicerats, men jag har ju några i alla fall som kanske ser lite annorlunda ut.

Här ställs det i ordning just innan träffen:

Tid för lyssning:

Akustikern Claes Ohlson berättade inlevelsfullt om sitt intresse för och sitt liv i akustikens tjänst. Han började med en utgångspunkt i akustikens historia ända från de gamla grekerna.
Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar! Shocked

Programmeraren av akustikmätprogrammet Wave Capture, Johny Grenander.
Företagets hemsida: http://www.wavecapture.com/

Programmet kunde mäta med pulser eller sinussvep. På demon körde han ett sinussvep som programmet omvandlade till ett pulssvar för vidare bearbetning. Det märkliga var att han kunde lägga på gating efteråt i datorn, fast det var mätt med ett sinussvep! Och hur man kan omvandla svepet till en puls när ljudkällan inte är av minimumfastyp är också svårt att förstå, men kanske någon kan förklara det? Det kanske menas den puls som skulle blivit om ljudkällan varit av minimumfastyp, vad vet jag? I vilket fall kunde man få fram rumsmoder och parametrar för parametriska EQ i området under 150 Hz. Man kunde också med gating isolera högtalaren ur rummet på ett bra sätt. Det såg smidigt ut, i alla fall när man behärskar programmet (men det brukar ju de flesta program göra vid en demo).

Man hade haft väldiga problem att hitta ett ljudkort som klarade att mäta med, de flesta hade för långsam respons i ett eller annat avseende, men denna prisvärda burk funkar tydligen helt tillfredsställande.

Högtalarkonstruktören Mats Andersen berättade om sitt liv som högtalarkonstruktör och de fabrikat han jobbat med.
Han pratade om vilka egenskaper som finns hos högtalare, och vilken egenskap som är den viktigaste. Där betonade han tajmingen som det som skiljer agnarna från vetet, och även om man skapar en billig högtalare så är tajmingen viktigare än frekvensgång och distorsion.
Tyvärr måste jag rusa iväg till mitt tåg innan han hunnit avsluta, och jag hade gärna velat fråga hur han mäter tajmingfel, om det är grupplöptid han menar eller nåt annat, och om inte frekvensgången är huvudorsaken till att grupplöptiden blir ofördelaktig hos vissa högtalare. Kanske någon som var kvar hela tiden kan fylla på om det upplystes om något i den vägen? I vilket fall ville han framhåll Scan Speaks 7" midbas med kolfiberkon, som ett element som kan uppnå det som han menade med tajming, trots att den mätte ganska illa på t.ex frekvensgången.

Senast ändrad av paa den 2008-04-24 21:06, ändrad totalt 3 gånger.
Till toppen på sidan
Visa användarprofil Skicka privat meddelande
Svante
Audiot!

Från: α till ω

InläggSkrivet: 2008-04-20 12:14    Ämne: Citera

paa skrev:
Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar! Shocked

Hrrm... Ja det kan jag förstå. Smile

Senast ändrad av Svante den lör okt 20, 2012 9:24 pm, ändrad totalt 1 gång.
Till toppen på sidan
Jocke
-

InläggSkrivet: 2008-04-20 12:22    Ämne: Citera

Svante skrev:
paa skrev:

Kan du förstå 4x25dB eller att paa blev lite förvånad?

/Jocke
Till toppen på sidan
Svante
Audiot!

InläggSkrivet: 2008-04-20 12:31    Ämne: Citera

Jocke skrev:
Svante skrev:
paa skrev:

Kan du förstå 4x25dB eller att paa blev lite förvånad?

/Jocke

Att Paa blev förvånad. Om man delade upp en 100 dB plan våg i fyra 94 dB plana vågor skulle jag kunna förstå, däremot. Tror jag. Jag skulle iofs kunna förstå om man delade upp den i fyra 100 dB plana vågor också. Cool

Till toppen på sidan
celef
-

Från: helsefyr

InläggSkrivet: 2008-04-20 12:44    Ämne: Citera

ja det lät konstigt det där, ungefär som om man lätt en högtalare spela in i två utrymmen så halverades ljudvolymen
celef
-

InläggSkrivet: 2008-04-20 12:47    Ämne: Citera

hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?
Piotr
-

InläggSkrivet: 2008-04-20 12:48    Ämne: Citera

Inte lätt med matte inte! Laughing

Oroväckande om en akustiker inte har bättre koll än så dock.

Vad man kan säga är att en diskret reflex kan tas ner 6-10dB ung genom att energin omdirigeras i andra riktningar.

Källa: A.Everest/RPG.

/Peter
Till toppen på sidan
Vee-Eight
Retrofuturist / Admin

Från: krike

InläggSkrivet: 2008-04-20 12:51    Ämne: Citera

Hur var det nu... tala till bönder på bönders vis... Wink

Ständig sekreterare VästerGÖK
Till toppen på sidan
Svante
Audiot!

InläggSkrivet: 2008-04-20 12:57    Ämne: Citera

Vee-Eight skrev:
Hur var det nu... tala till bönder på bönders vis... Wink

Hehe, ja det är ganska svårt att förenkla mycket och fortfarande tala sanning. I det här fallet hade det väl kanske varit lämpligare att säga att 1/4 av vågens effekt går i fyra olika riktningar. Som tankemodell iaf.

Till toppen på sidan
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-20 13:07    Ämne: Citera

celef skrev:
hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?

Om jag ska komma med konstruktiv kritik, tycker jag att HF-ledningen gjort ett bra jobba att fördela gracerna så att säga, men till nåsta år ska man nog inte bara tillse att det finns alla sorters prylar i alla rum, utan också kanske få en indikation på VAD som ska spelas och HUR det ska spelas.
Det är självklart( Rolling Eyes ) att alla HiFi-fånar samlas där man spelar Infekterade Musrommar med djupbas på hög volym. I en sådan samling passar inte anläggningar med transparens och finlir, på vilka det spelas jazz, blues och italienska ballader.
Alltså borde det delas upp lite efter hur våldsamt det ska låta.
paa
Sökaren

InläggSkrivet: 2008-04-20 13:39    Ämne: Citera

Nu har jag uppdaterat mina bildtexter efter bild tre, om akustikmätprogrammet mm.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=529044#529044
celef
-

InläggSkrivet: 2008-04-20 14:52    Ämne: Citera

är det inte johny grenander
Tengil
-

Från: Jönköping

InläggSkrivet: 2008-04-20 15:44    Ämne: Citera

soundbrigade skrev:
celef skrev:

Om jag ska komma med konstruktiv kritik, tycker jag att HF-ledningen gjort ett bra jobba att fördela gracerna så att säga, men till nåsta år ska man nog inte bara tillse att det finns alla sorters prylar i alla rum, utan också kanske få en indikation på VAD som ska spelas och HUR det ska spelas.
Det är självklart( Rolling Eyes ) att alla HiFi-fånar samlas där man spelar Infekterade Musrommar med djupbas på hög volym. I en sådan samling passar inte anläggningar med transparens och finlir, på vilka det spelas jazz, blues och italienska ballader.
Alltså borde det delas upp lite efter hur våldsamt det ska låta.

Nu var jag inte på träffen, men jag tycker att om en anläggning kan återge infekterade musrommar med djupbas på hög volym på ett imponerande sätt, så kan den också med bravur återge jazz, blues och italienska ballader. Sedan kan jag hålla med om att det är lite tjatigt att alltid Infected Mushrom skall spelas när hifi skall jämföras. Fram för fler referenser.

Vh Christer
Till toppen på sidan
soundbrigade
Russinskrynklare

InläggSkrivet: 2008-04-20 15:52    Ämne: Citera

Min tanke var att om det spelas och kan spelas BIFFIG musik förutsätts att det ska spelas BIFFIGT. Att lägga på AnnaLotta Larsson eller Franz Lizst försvinner folk, alltså sätter man på Musrommarna.
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Från: Gôteborg

InläggSkrivet: 2008-04-20 16:49    Ämne: Citera

soundbrigade skrev:
Min tanke var att om det spelas och kan spelas BIFFIG musik förutsätts att det ska spelas BIFFIGT. Att lägga på AnnaLotta Larsson eller Franz Lizst försvinner folk, alltså sätter man på Musrommarna.

Dock var det nästan som mest folk i vårt rum när det spelades glesare musik på tämligen försiktig volym mot slutet av dagen. Smile

/Erik
Till toppen på sidan
Vee-Eight
Retrofuturist / Admin

Från: krike

InläggSkrivet: 2008-04-20 17:25    Ämne: Citera

Att folk flyr pga Anna-Lotta Larsson är fullt förståeligt.

Ständig sekreterare VästerGÖK
Till toppen på sidan
Svante
Audiot!

InläggSkrivet: 2008-04-20 17:59    Ämne: Citera

paa skrev:
Programmet kunde mäta med pulser eller sinussvep. På demon körde han ett sinussvep som programmet omvandlade till ett pulssvar för vidare bearbetning. Det märkliga var att han kunde lägga på gating efteråt i datorn, fast det var mätt med ett sinussvep! Och hur man kan omvandla svepet till en puls när ljudkällan inte är av minimumfastyp är också svårt att förstå, men kanske någon kan förklara det? Det kanske menas den puls som skulle blivit om ljudkällan varit av minimumfastyp, vad vet jag? I vilket fall kunde man få fram rumsmoder och parametrar för parametriska EQ i området under 150 Hz. Man kunde också med gating isolera högtalaren ur rummet på ett bra sätt. Det såg smidigt ut, i alla fall när man behärskar programmet (men det brukar ju de flesta program göra vid en demo).

Det är nog samma metod som i Sirp, och det finns beskrivet i den här tråden har jag för mig.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16489&postdays=0&postorder=asc&highlight=sirp&list=full

(Hehe, det kändes fint att leta reda på en tråd åt Paa Cool Laughing )

Till toppen på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Posta nytt ämne   Besvara inlägg    Forumindex -> Generellt om hifi Alla tider är GMT
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa Alla
Sida 1 av 6

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet.
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet.
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet.
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet.
Du kan inte rösta i det här forumet.