Varför vill man ha klass A steg/stärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameltoe

Varför vill man ha klass A steg/stärkare?

Inläggav cameltoe » 2017-04-15 19:16

Så som jag har förstått allt så går ett sånt steg/stärkare alltid på full kräm. Men låter det här bättre än klass A/B hörbart?
Jag har aldrig haft nån ren klass A förstärkning så jag bara undrar om det kan vara skoj till ett mindre system vid sängen tex.

Vilka tillverkare gör klass A grejer som inte är idiotdyra (med transistorer)?
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Varför vill man ha klass A steg/stärkare?

Inläggav lennartj » 2017-04-16 21:18

1. Det kan vara svårt att avgöra om det verkligen är på grund av att slutsteg A (som går i klass-A) låter bättre än slutsteg B (i klass-AB) just på grund av att det går i klass-A. Luxman hade några ganska dyra integrerade förstärkare för ca. 35 år sedan som kunde kopplas om mellan klass-A och -AB.
http://www.thevintageknob.org/luxman-L-510.html

2. Inga, såvitt jag vet.
Den sista (senaste?) integrerade klass-A förstärkaren med transistorer i vad jag kallar rimlig prisklass var Musical Fidelity A-25.

Bild
http://muare1.vcmedia.vn/images/2014/08/16/578431_f4da05ddc31205abe113c1bc2ecab5fe.jpg

Ovansidan kan användas som stekhäll. 8O

Kan du bygga själv erbjuder Nelson Pass beskrivningar på sina patenterade klass-A lösningar som GDS-byggare får använda för personligt bruk.
De kommersiella modellerna börjar på 90.990 SEK för minstingen XA30.8. :cry: https://passlabs.com/amplifier/xa30.8
[size=50]Lyra/Dorian vdH-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-16 22:26

Xtz hade en med a/ab, men de verkar inte säljas längre, begagnat i så fall. Har inte testat själv

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-17 00:16

lennartj skrev:De kommersiella modellerna börjar på 90.990 SEK för minstingen XA30.8. :cry: https://passlabs.com/amplifier/xa30.8

som hittat då! :)

Men är alla överrens om att det verkligen låter bättre än t ex klass A/B?
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-17 00:45

cameltoe skrev:
lennartj skrev:De kommersiella modellerna börjar på 90.990 SEK för minstingen XA30.8. :cry: https://passlabs.com/amplifier/xa30.8

som hittat då! :)

Men är alla överrens om att det verkligen låter bättre än t ex klass A/B?

Nej.
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl. Make this Planet Great again!

Användarvisningsbild
Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-17 07:13

https://m.blocket.se/kalmar/Xtz_class_A ... ?ca=11&w=3

Inte samma prisklass ... men väl klass a.

Om några år kommer det säkert en tråd här som heter "varför vill man ha klass A/B" (när klass d kommer vara vanligast) med tillägg som: ja det finns ju det här steget, men det väger svinmycket och kostar 100 000 !

Edit:visionärt tillägg :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-04-17 11:36

lennartj skrev:Kan du bygga själv erbjuder Nelson Pass beskrivningar på sina patenterade klass-A lösningar som GDS-byggare får använda för personligt bruk.

GDS-byggare... = MOSFET-byggare?

Gate Drain Source. :)
Audio Design Consultant

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-04-17 17:46

Bjorn_ skrev:(när klass d kommer vara vanligast)

huvva! hemska tanke :D
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-17 18:24

Bjorn_ skrev:https://m.blocket.se/kalmar/Xtz_class_A_100D3_72607625.htm?ca=11&w=3

Inte samma prisklass ... men väl klass a.

Om några år kommer det säkert en tråd här som heter "varför vill man ha klass A/B" (när klass d kommer vara vanligast) med tillägg som: ja det finns ju det här steget, men det väger svinmycket och kostar 100 000 !

Edit:visionärt tillägg :wink:

Klass d verkar dock redan vara det vanligaste. Kolla vad som säljs.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-04-17 18:38

Därför att sådana förstärkare är supercoola. Steampunkfaktorn är hög och värmen gör att man, med lite fantasi, kan tillmäta dom viss personlighet. Själv har jag en FirstWatt F5 på gång och det blir fråga om fasettslipad lampa från Fender, grå hammarlack och gammaldags vridbrytare. Hittar jag rätt vridspoleinstrument hamnar ett sådant på fronten. Vad instrumentet ska mäta? Har inte bestämt än :)
Klass A-drift är ett av flera sätt att minska distorsion. Nuförtiden finns bättre och mer miljövänliga sätt att åstadkomma sånt. Tror jag iaf.
"I wouldn't go that far as to call the brother fat. He's got a weight problem. What's the nigga gonna do? He's Samoan."

Linkwitz Orion
6 a2
PiM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-17 18:52

Det har funnits mer eller mindre fulländade Klass-AB-steg i åtminstone 30 år.

Och min gissning är att Klass-D-steg kommer att vara underlägsna 30 år framåt. Det bethlver inte betyda att de är för dåliga, det är ju en subjektiv fråga och en fråga om behov och krav.

Men för den med högsta tänkbara krav OCH en önskan om förnuftighet, så är Klass-AB sedan årtionden det vettigaste, och så kommer det att vara en lång tid framöver.

Pyttesmå Klass-A-steg blir dock inte jättetörstiga på effekt och jättestora slutsteg för lågfrekvensbruk kan definitivt arbeta i Klass-D utan att det behöver vara till nackdel.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2017-04-17 19:14

AndersP skrev:Därför att sådana förstärkare är supercoola.

Det är väl precis det de inte är? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-17 19:38

:lol:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-04-17 20:02

class D är väl redan runt 40år gammal teknologi tveksammt att den skulle bli någe bättre

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-04-18 22:26

@lennartj: fast förstärkaren på bilden är en A1:a. En mycket trevlig förstärkare i mitt tycke, en sån drev mina Stax Sigma till väldigt fina lysnningsupplevelser.
If I speak at one constant volume
At one constant pitch
At one constant rhythm
Right into your ear,
You still won't hear
You still won't hear

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 00:46

Figge77 skrev:class D är väl redan runt 40år gammal teknologi tveksammt att den skulle bli någe bättre

Njae, riktig KlassD kom i lite större skala för mindre än 20 år sedan.

För runt 20 år sedan kom Carver med sina tracking down-nätdelar (som i sig arbetade i KlassD) till sina linjärförstärkare och riktig KlassD-drift av Sunfire True Subwoofer, men det senare var ju med mycket begränsad bandbredd (typ 120 Hz).

Jag skulle hävda att KlassD har utvecklats en del de senaste 10 och framförallt de senaste 5 åren, men det finns fortfarande mycket kvar att utveckla innan de är ens i närheten av lika bra som KlassAB.

Vh, iö

Ted_B

Inläggav Ted_B » 2017-04-19 23:16

Vilken skillnad tycker du det är, antar att du menar ljudmässigt men du kanske menar prestandamässigt?

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-04-20 10:51

Jag har en XTZ - förstärkare. Den har "fusk" - klass A, dvs förhöjd tomgångsström. Blir inte skitvarm, men drar en hel del ström. Jo, jag hör faktiskt skillnad. René Flemings sopran blev aningen "öronnypande i klass A B och det försvann i "klass A".

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-04-20 10:52

momus skrev:Jag har en XTZ - förstärkare. Den har "fusk" - klass A, dvs förhöjd tomgångsström. Blir inte skitvarm, men drar en hel del ström. Jo, jag hör faktiskt skillnad. René Flemings sopran blev aningen "öronnypande i klass A B och det försvann i "klass A".

Behöver inte betyda att klass A är bättre, kan lika väl betyda en dålig klass AB implementation.
Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-20 20:20

Knasigt nog kan orsaken till och med vara en tveksam KlassA-konstruktion. :o

Alla färgningar behöver inte vara fula. I varje fall inte på allt programmaterial.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-04-20 23:07

IngOehman skrev:
Figge77 skrev:class D är väl redan runt 40år gammal teknologi tveksammt att den skulle bli någe bättre

För runt 20 år sedan kom Carver med sina tracking down-nätdelar (som i sig arbetade i KlassD) till sina linjärförstärkare och riktig KlassD-drift av Sunfire True Subwoofer, men det senare var ju med mycket begränsad bandbredd (typ 120 Hz).

Jag skulle hävda att KlassD har utvecklats en del de senaste 10 och framförallt de senaste 5 åren, men det finns fortfarande mycket kvar att utveckla innan de är ens i närheten av lika bra som KlassAB.

Vh, iö

verkar som första class-d stärkaren som såldes var från mitten på 60-talet. har dock inte forskat nå mer i det, användningsområde osv.
har en pdf fil här nånstans daterad från 1976 som man kan läsa lite om hur infinity höll på att utveckla ett class-d steg.
så visst senaste 10-15 åren dök dom helt plötligt upp. och hoppas verkligen dom har blivit bättre än när jag lyssnade på en senast för ca 10år sedan.
medger att jag är rätt okunnig på området pga bristande intresse. men vore kul att höra en som anses vara bra
Senast redigerad av Figge77 2017-04-20 23:18, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-20 23:15

Figge77 skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

verkar som första class-d stärkaren som såldes var från mitten på 60-talet. har dock inte forskat nå mer i det, vad den va till för osv.
har en pdf fil här nånstans daterad från 1976 som man kan läsa lite om hur infinity höll på att utveckla ett class-d steg.
så visst senaste 10-15 åren dök dom helt plötligt upp. och hoppas verkligen dom har blivit bättre än när jag lyssnade på en senast för ca 10år sedan.
medger att jag är rätt okunnig på området pga bristande intresse. men vore kul att höra en som anses vara bra

http://www.ebay.com/itm/TPA3118-BTL-60W ... 2525232891
Har rekommenderat den här i nån annan tråd. Köp ett par såna o mata ström från en strömadapter från en gammal laptop, mer bang for the buck när det gäller stärkare är nog omöjligt att hitta :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-21 07:45

H&M testar något bauta-slutsteg (bara lite sämre än data än NAD 208 (och inte alls lika strömstarkt (om jag tolkar deras kub rätt))) från Marantz, deras toppmodell och det verkar gå i klass D. Jag har alltid trott att sådana var små behändiga, ganska lätta, pjäser, men Marantz har blåst upp det till 22000 gram.

H&M skriver: "... den kan verkligen ge fritt och vidöppet spelrum till musiken" och "... hisnande rapp, fullständigt transparent och vidöppet tredimensionell i yppersta referensklass"

Någon som lyssnat?

Edit: Det är en integrerad förstärkare
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-25 01:03

Ingen har väl hittills påpekat den ursprungliga tanken bakom klass A, dvs att du inte får någon övergångsdistorsion.
Men som påpekats kunde man optimera klass AB slutsteg redan under 70-talet (kanske ännu tidigare) så pass att övergångsdistorsionen var helt försumbar.

Många vill gärna ge olika typer av konstruktioner/produkter specifika ljudsignaturer, det beror ofta på allt för dålig kunskap.
En klass A förstärkare låter inte på ett visst sätt precis som att en rörförstärkare inte gör det.

Mvh Carl
Officiell talesman för Guldöronklubben (GÖK) på Faktiskt.

Butikschef
Rehifi

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2017-04-25 22:40

cameltoe skrev:Så som jag har förstått allt så går ett sånt steg/stärkare alltid på full kräm. Men låter det här bättre än klass A/B hörbart?
Jag har aldrig haft nån ren klass A förstärkning så jag bara undrar om det kan vara skoj till ett mindre system vid sängen tex.

Vilka tillverkare gör klass A grejer som inte är idiotdyra (med transistorer)?

Svar på fråga 1: Det beror helt och hållet på hur bra konstruktionen är. Transistorerna i en klass A förstärkare leder ström både vid positiv och negativ signalhalva. Tomgångströmmen är lika med den ström som krävs för att leverera den maximala effekt som förstärkaren kan ge. Kind of. Man kommer helt och håller ifrån övergångsdistorsion som uppstår för en klass B förstärkare där slut-transistorerna nära 0 V insignal slutar leda ström. Det kommer man dock ifrån vid en korrekt konstruerad klass AB konstruktion också. Klass AB konstruktionen har även fördelen med att slut-transitorerna som leder vid den ena signalhalvan (positiv/ negativ spänning) slutar leda helt då man passerat en viss spänningsnivå. Det gör att den drar mycket mindre tomgångström och får en betydligt högre effektivitet.
Vilket leder till svar på fråga 2.

En klass A förstärkare där samtliga slut-transistorer alltid drar på med fulla kranar kan ha en maximal effektivitet på 50%.
Så en förstärkare som ska kunna leverera 100 W uteffekt vid en viss last måste ha en nätdel som klarar av minst 150 W konstant last samt kylflänsar som klarar av att kyla av den effekt som inte förbrukas i lasten (högtalaren) utan att slut-transitorerna blir för varma.
Många konstruktioner är dock långt ifrån optimala (har alltså lägre effektivitet än 50%) vilket gör att nätdel och kylflänsar behöver dimensioneras upp ytterligare.
Det kostar pengar eftersom transformatorerna blir stora (mycket koppar, mycket arbete med att linda dem) samt att kylflänsar blir stora (= dyra då extruderade aluminiumprofiler är dyra att tillverka).

En klass AB förstärkare kan ha en maximal effektivitet på ca. 75% (?, kommer inte ihåg den exakta siffran).
Det är stor skillnad.
Kvalitetsmässigt i form av låg distorsion, hög slewrate, låg utimpedans osv. så bör det gå att få till precis lika fina data oavsett konstruktionstyp (läs klass A vs. AB).
Men här kan de som verkligen är duktiga på förstärkarkonstruktion här på faktiskt.se svara bättre än mig på detta.

Lite enkelt förklarat.
Med reservation för något enstaka fel i inlägget ovan ;)
edgeforum.com
nordicaudi.com
whiskyforum.se

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-04-26 12:01

Wolfie skrev:
cameltoe skrev:Så en förstärkare som ska kunna leverera 100 W uteffekt vid en viss last måste ha en nätdel som klarar av minst 150 W konstant last ...

Lite enkelt förklarat.

Kan du förklara första raden jag citerat ovan?

En annan tänkbar fördel med klass-A kan vara den konstanta effektförbrukningen. Den kanske gör att transientåtergivningen inte påverkas negativt av nätfilter eller annat strömbegränsande i matningen som kan påverka förstärkare i alla andra driftsklasser, som har mer eller mindre ryckig effektförbrukning vid återgivning av (transientrik) musik.
Detta uppmärksammas sällan på labb-bänken eftersom konstanta sinustoner är mycket enklare att mäta på.
[size=50]Lyra/Dorian vdH-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-04-26 17:16

Det här klippet sprang jag på för någon vecka sedan, som på ett tydligt sätt visar vad som händer vid Klass A / Klass AB-drift. Helt klart lärorikt om man (som jag) inte helt har fattat vad skillnaden är tekniskt tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=c6cmkm3UPUI
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-04-26 20:11

En anledning ingen har nämnt än är att vissa tvunget vill ha förstärkare med så få aktiva komponenter som möjligt. En single-end-förstärkare kan byggas med väldigt få rör eller transistorer och måste gå i klass A. De mest extrema klarar sig med en transistor per kanal.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2017-04-26 22:47

lennartj skrev:
Wolfie skrev:
cameltoe skrev:Så en förstärkare som ska kunna leverera 100 W uteffekt vid en viss last måste ha en nätdel som klarar av minst 150 W konstant last ...

Lite enkelt förklarat.

Kan du förklara första raden jag citerat ovan?

En annan tänkbar fördel med klass-A kan vara den konstanta effektförbrukningen. Den kanske gör att transientåtergivningen inte påverkas negativt av nätfilter eller annat strömbegränsande i matningen som kan påverka förstärkare i alla andra driftsklasser, som har mer eller mindre ryckig effektförbrukning vid återgivning av (transientrik) musik.
Detta uppmärksammas sällan på labb-bänken eftersom konstanta sinustoner är mycket enklare att mäta på.

Jo alltså.
Det blev lite fel där, tur jag skrev en reservation ;)
200 W måste en nätdel till en klass A förstärkare klara av att leverera konstant
om förstärkaren ska kunna ge 100 W uteffekt. Vid en effektivitet på 50 %.
Mer vid en lägre effektivitet, eller verkningsgrad är kanske ett bättre ordval. :)
edgeforum.com
nordicaudi.com
whiskyforum.se

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-04-26 23:45

Då är jag med.
Rörförstärkare i klass-A har oftast betydligt lägre verkningsgrad än så.
Av kostnads-skäl, både inköpspris och energiförbrukning och även komfort-skäl
håller jag mig till håller slutsteg på ca. 30 W med en verkningsgrad på
maximalt 25% vid maximalt, men närmare 0% vid låga effektutttag.

Eftersom mina högtalare har ordinär verkningsgrad besparar jag dem
frekvenser under 80 Hz som i stället får gå till ett Klass-D slutsteg med
en verkningsgrad på upp till 90%. Vid tomgång drar det bara 40 W.

Återgå till Teknikforum