Hur fungerar Toslink (Optisk)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Pappsen

Hur fungerar Toslink (Optisk)

Inläggav Pappsen » 2017-06-18 22:30

Go kväll i stugorna!
Har en fundering gällande hur en optisk signal arbetar.
Att den är digital vet jag men hur jobbar signalkällan och förstärkaren?
Jag ansluter min Sonos Connect till min Quad Vena med optisk kabel och märker att jag missar början av låten. Precis som om signalen stängs av när ingen information kommer. Har även provat med vanlig RCA via coaxialutgången och det blir samma resultat. Är det så en digital hantering av signal ska uppföra sig?
//Pappsen

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Re: Hur fungerar Toslink (Optisk)

Inläggav Nattlorden » 2017-06-18 22:36

Gissar att problemet sitter i mottagarsidan... Att den stängt ned/tappat synken när det varit tyst en stund och behöver en liten stund att komma i ordning med den nya signalen.

Jag har inte problemet från någon av mina Sonos.
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-06-18 22:39

Det räcker med att jag byter eller pausar låten.
Men det känns som om någon av enheterna "stänger av" när ingen signal finns.
Tyvärr finns inget av detta nämnt i båda enheternas manualer.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-06-18 23:19

Jag tror det är DAC:en i din Quad som inte hänger med. Har upplevt samma fenomen med min Anthem, men med extern DAC slipper jag det.

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2017-06-19 12:56

Min Quad Vena uppför sig inte så, prata med din leverantör!
... tycker jag!

Per

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-06-19 13:03

Ska göra ett försök med att prova min Sonos med annan förstärkare. Men jag har som jag nog skrivit i en annan tråd haft problem med min Vena och fått den utbytt. Hoppas bara att det inte är den igen som strular :evil:

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-19 16:10

Har för mig om att min Xiaomi Mi Box har nån option för att skicka ut nåt inte-hörbart-men-tillräckligt lågt brus just för såna issues. Kolla om Sonosen har nåt sånt?

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2017-06-19 17:11

Pappsen, har du någon gissning av hur lång tid du missar i början av låten, om det nu är en "låt".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-06-19 17:16

Testat att koppla analogt från Sonos till Quad?

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-06-19 17:32

Nej, det finns ingen inställning på min Sonos. Men jag får börja med att koppla in den till en annan förstärkare och se så att det inte är Sonos det är fel på. Det är samma problem även om jag kör med koaxialkabel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-06-19 17:39

Pappsen skrev:Nej, det finns ingen inställning på min Sonos. Men jag får börja med att koppla in den till en annan förstärkare och se så att det inte är Sonos det är fel på. Det är samma problem även om jag kör med koaxialkabel.

Ingen nära till hands som kan låna ut en vettig DAC till dig?
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-06-19 17:39

PerStromgren skrev:Pappsen, har du någon gissning av hur lång tid du missar i början av låten, om det nu är en "låt".

Ja det är inga sekunder men dock märkbart. Hörs även ibland ett litet klick som om det vore ett tillslag.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-06-19 17:41

gflar skrev:Testat att koppla analogt från Sonos till Quad?

Jepp. inget släp där inte. Vill mest prova Quadens inbyggda DAC då "vissa" anser att den som sitter i Sonos är skräp. Och det vill man ju klart kunna avgöra själv.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-06-19 17:46

Vet inte om det säger så mycket egentligen när jag tänker efter. Skulle ju kunna vara Sonos som skickar bättre analogt än digtalt.
Men min erfarenhet av Dacar är att det ofta är dom som inte hänger med när just det problemet finns.

Testa annan DAC om möjligt

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-06-19 17:48

Pappsen skrev:Go kväll i stugorna!
Har en fundering gällande hur en optisk signal arbetar.
Att den är digital vet jag men hur jobbar signalkällan och förstärkaren?
Jag ansluter min Sonos Connect till min Quad Vena med optisk kabel och märker att jag missar början av låten. Precis som om signalen stängs av när ingen information kommer. Har även provat med vanlig RCA via coaxialutgången och det blir samma resultat. Är det så en digital hantering av signal ska uppföra sig?
//Pappsen

Optisk överföring av digitalt ljud följer samma protokoll som för elektrisk obalanserad digital förbindelse. Hur det fungerar beskrivs i IEC-standarden 60958. Men din fråga gäller avkodningsproblem i någon apparat, då är det implementationsberoende. Prova med annan källa, exempelvis en CD-spelare.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-06-19 20:57

gflar skrev:Vet inte om det säger så mycket egentligen när jag tänker efter. Skulle ju kunna vara Sonos som skickar bättre analogt än digtalt.
Men min erfarenhet av Dacar är att det ofta är dom som inte hänger med när just det problemet finns.

Testa annan DAC om möjligt

Som sagt... Jag har en Sonos kopplad digitalt i en Benchmark och en i en Denon-receiver och jag har aldrig märkt av det, så jag har svårt att tro det skulle vara Sonosen. I alla fall inte en frisk sådan.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-06-20 10:16

Nattlorden skrev:
Pappsen skrev:Nej, det finns ingen inställning på min Sonos. Men jag får börja med att koppla in den till en annan förstärkare och se så att det inte är Sonos det är fel på. Det är samma problem även om jag kör med koaxialkabel.

Nej tyvärr. Börjar med att ikväll koppla in min bluray spelare optiskt till min Quad för att se om felet kvarstår. Men jag tror nog att det lutat åt att det är min Quad som är boven.

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2017-06-20 10:38

Pappsen skrev:
Nattlorden skrev:

Nej tyvärr. Börjar med att ikväll koppla in min bluray spelare optiskt till min Quad för att se om felet kvarstår. Men jag tror nog att det lutat åt att det är min Quad som är boven.

Det smärtar mig att höra, jag är en stor fan av Quad. :(
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Hamster

Inläggav Hamster » 2017-06-20 11:06

Jag hade samma problem med en XTZ A100 D3, oavsett om jag körde optiskt eller coaxialt in. Varje låtstart saknade nån millisekund, vilket tog ett tag att upptäcka, men när jag väl hade gjort det var det bara att leta efter andra alternativ, XTZ kunde inte göra något åt detta. Jag konstaterade att det var just D/A i förstärkaren som fallerade genom att testa med en extern D/A där fenomenet inte uppstod. Samma källa användes hela tiden, en MacMini. Upptäckten skedde f.ö. med låten Inmotion från filmen Social Network, herr Reznor har en speciell "smack" på den baskaggen som försvann en smula när D/A:n inte hängde med, alltså första "smacket" som låten inleds med. Ibland är det jobbit att vara uppmärksam.

/tomas j

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-06-20 18:14

Jaha, då är det konstaterat. Samma sak med min blu-ray spelare.
Dvs att felet ligger i min Quad. :( .
Ska bli tråkigt att åter igen behöva driva ett ärende mot butik.
Men, men det ska väl lösa sig.
Tack för allas input i min fråga.

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2017-06-20 18:44

Pappsen skrev:Jaha, då är det konstaterat. Samma sak med min blu-ray spelare.
Dvs att felet ligger i min Quad. :( .
Ska bli tråkigt att åter igen behöva driva ett ärende mot butik.
Men, men det ska väl lösa sig.
Tack för allas input i min fråga.

Ärendet är ju tämligen enkelt: ett ursprungligt fel som är lätt att visa. Det bör inte vara något som helst problem, generalagenten tar kostnaden.
... tycker jag!

Per

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-06-20 21:57

Nu börjar det bli konstigt resonemang.
I kväll har jag provat med en Blu-ray och upplever som sagt var samma lagg.
Nu har jag även fått min sambo till att höra skillnaden. En låt jag hittade som inte spelas mer än på radio och klubb för säg 15-20 år sen, är Basic element, Touch you right now. Denna låt hör man inte "T" när jag kör via optiskt som låten börjar direkt med Men det hörs klart och tydligt med analog RCA.
Det som sen gör mig förbryllad är att om jag låter låten innan denna ebba ut så finns inget lagg kvar i början utan då hörs även "T"´t som det gör när jag kör analogt. Felet är således bara om jag startar eller hoppar tillbaka till början av en låt. Fler funderingar nån?

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-06-20 22:01

Pappsen skrev:Nu börjar det bli konstigt resonemang.
I kväll har jag provat med en Blu-ray och upplever som sagt var samma lagg.
Nu har jag även fått min sambo till att höra skillnaden. En låt jag hittade som inte spelas mer än på radio och klubb för säg 15-20 år sen, är Basic element, Touch you right now. Denna låt hör man inte "T" när jag kör via optiskt som låten börjar direkt med Men det hörs klart och tydligt med analog RCA.
Det som sen gör mig förbryllad är att om jag låter låten innan denna ebba ut så finns inget lagg kvar i början utan då hörs även "T"´t som det gör när jag kör analogt. Felet är således bara om jag startar eller hoppar tillbaka till början av en låt. Fler funderingar nån?

Om du låter låten innan ebba ut, så släpps aldrig signalen. Det är när din quad skall plocka upp synken på en ny insignal och börja spela som du har problem. Det du säger nu bekräftar alltså bara vad vi konstaterat.

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-06-20 22:03

Toppen Nattlorden.
Då kan jag sova lugnt och ringa dom på andra sidan Sundet i morgon och förklara problemet.
//Pappsen

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-06-21 20:19

Digitalljud via toslink och använder ett fiffigt system för att skicka både dataström och klocksignal via en ledare. Vad som händer när musiken tar slut beror på hur den käll-apparaten är programmerad. Vissa apparater låter dataströmmen fortsätta, men skickar bara värdet noll. Då finns klockan kvar och mottagaren slipper låsa om när det är dags att spela igen. Andra släcker utgången helt så att både klocka och data slutar. När musiken börjar igen då kan det ta en stund innan mottagaren låser på klocksignalen och kan börja ta emot data. Hur lång tid skiljer mellan olika apparater. Din Sonos verkar släcka signalen när den inte har något att spela, men verkar låta den gå oavbruten när en låt går över i nästa.

Mer läsning: https://en.wikipedia.org/wiki/Different ... r_encoding

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2017-06-21 20:26

HenrikE skrev:Digitalljud via toslink och använder ett fiffigt system för att skicka både dataström och klocksignal via en ledare. Vad som händer när musiken tar slut beror på hur den käll-apparaten är programmerad. Vissa apparater låter dataströmmen fortsätta, men skickar bara värdet noll. Då finns klockan kvar och mottagaren slipper låsa om när det är dags att spela igen. Andra släcker utgången helt så att både klocka och data slutar. När musiken börjar igen då kan det ta en stund innan mottagaren låser på klocksignalen och kan börja ta emot data. Hur lång tid skiljer mellan olika apparater. Din Sonos verkar släcka signalen när den inte har något att spela, men verkar låta den gå oavbruten när en låt går över i nästa.

Mer läsning: https://en.wikipedia.org/wiki/Different ... r_encoding

Nu har jag även provat med en blu-Ray och det blir samma resultat.
Borde det inte och vara en form av standard på hur signalkällan ska uppträda?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-06-23 00:37

Nä, det finns nog inte. Däremot finns krav på mottagaren. Det är därför som de släpper igenom jitter med lägre frekvens. Vissa vill göra pll loopen slöare för att minska eventuellt jitter. Följdeffekten blir längre tid att synka in. Jag hade en dac (som efter byta av kretskort blev slö, de hade gjord den slöare, men fixat felet). Detta va inte kul med en pioneer dvd som stängde av utgången vid stop. Dvd'n supportar ju flera samplingsfrekvenser, så därför gör de så dumt. CD spelare skickar alltid signalen (borde alla i alla fall göra).

Men handlade inte detta om en Sonos som källa... är det inte så att de bara supportar 44,1? ...då är det ju mycket dumt att hålla på med att flippa av och på av signalen ut. Jag t.o.m. ser detta som en bugg! Däremot om Sonosen stängs av eller går i standby så bör den slå av signalen.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-06-23 15:30

Michael skrev:Detta va inte kul med en pioneer dvd som stängde av utgången vid stop.

Ursäkta, det där blev felskrivet. Jag skyller på bitfel i min hjärna :)
Den stängde av utsignalen vid eject, alltså ingen skiva i = ingen signal.

Vid stop, pause eller mellan låtar skall natutligtvis en källa inte stänga av spdif-signalen.

//Michael

Återgå till Teknikforum