Canton karat m70 hård bas återgivning. Hur fixa ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Canton karat m70 hård bas återgivning. Hur fixa ?

Inläggav Johannes » 2016-12-22 17:10

Perfector skrev:
Johannes skrev:Dessa scanspeak är såpass billiga att jag skulle kunna tänka mej att ha dom som test i detta

Dom passar typ rakt av i lådan bef . Och bas filtret tar jag ur och sparar samt Canton bas.

Sen prövar jag ett std skolan filter för att ha nånting att utgå från med scanspeak elementet tex

Låter det apa så får man kolla om det går att fixa i filtert och skulle det nu vara omöjligt att få till ett bad element byte i mina Canton så sätter jag tebax Canton karat basen med dess lågpass filter.
Sen är dom Orginal igen.

Är ni med ?

Var vill du ha delningen då?
Om du kompenserar impedansförloppet med en länk så kan du använda standardfilter.
Jag vet att andra tycker jag är knäpp som hellre lägger pengar på kompensering än räknar på ett elementanpassat filter, men i slutändan blir det samma sak för att länken rättar till impedansförloppet mot förstärkaren.

Skulle du kunna räkna på det med den scanspeak basen så kan jag beställa dom delningsfilter komponenter på samma gång som basen

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-22 17:11

Det värsta som kan hända att jag står tillslut med 2st scanspeak 10 or att bygga nåt kul med ;)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-22 17:14

Roger Gustavsson.

Jag simulera med scanspeak på ett rör med 7cm omkrets och 45cm lång så en smula understämd

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-22 17:17

Jag tror att det blir en mer eller mindre omöjlig uppgift att hitta ett element som passar med de andra elementen i högtalaren utan att deras delningar och nivåer behöver justeras. Därför tror jag, precis som några andra i tråden, på alternativen:

1. Skaffa mätutrustning, sälj högtalarna och köp ett par som låter mer som du vill
2. Skaffa mätutrustning, sälj högtalarna och bygg egna
3. Skaffa mätutrustning, ett extra slutsteg, en dsp och två bra baselement som kan funka i 40 liter antingen slutet eller befintlig basreflex och dela aktivt.

Jag röstar på 2 :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-22 18:26

Johannes skrev:Jasså tycker du det.. den såg väldigt bra ut i lsp CAD dock inte djupt grävande men helt ok. Djupare än dom är nu.

Kan du inte göra en printscreen av simuleringen?

Det verkar finnas en puckel/topp i kurvan vid 60-70 Hz, därunder faller kurvan. Vilken portavstämning har du?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-22 18:50

Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-22 18:51

Mm det är en puckel där men den är inte så hög

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-22 18:52

22.5hz typ

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-22 19:02

Tarzan skrev:Jag tror att det blir en mer eller mindre omöjlig uppgift att hitta ett element som passar med de andra elementen i högtalaren utan att deras delningar och nivåer behöver justeras. Därför tror jag, precis som några andra i tråden, på alternativen:

1. Skaffa mätutrustning, sälj högtalarna och köp ett par som låter mer som du vill
2. Skaffa mätutrustning, sälj högtalarna och bygg egna
3. Skaffa mätutrustning, ett extra slutsteg, en dsp och två bra baselement som kan funka i 40 liter antingen slutet eller befintlig basreflex och dela aktivt.

Jag röstar på 2 :)

Mätutrustning har jag redan.

Blir nästan mer intressant att pröva nu när alla blir så negativa. ;)

Det är rätt dyrt att bygga själv och svårt att hitta kit som är färdig konstruerade. Plus att det som finns vet man inte hur dom låter

Har kikat på zaph s stora sb acoustic konstruktion med 12 tummare i basen men. Men den är så stor och fyrkantig

Sen har vi troelsgravelsen s verk med hans egen konstruerade element lättdrivna med horn konstruktion.

Men dom kostar 12-15k att bygga och man vet inte hur dom låter

Här har jag lagt 3k på Canton karat jag lägger 2k till och 500kr på filter så kanske det går att få till ett riktigt bra resultat. För dom låter bra

Men jag vet inte.

Vet en här på forumet som byggde för nåt årsen en liknande konstruktion och utseende som Canton karat med bas på sidan hög och lång smal. Alla element i alu
Dom blev riktigt snygga. Men jag hittar inte hans tråd på diy :(

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-22 19:26

Faktum är att zaph nämner att han funderade på ha sb acoustic basen i sidan men nämner att filtret måste göras om .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-22 20:43

Stora pjäser med en undre gräns om 37 Hz.

Du letar efter ett baselement som spelar upp till 180 Hz i en 40 liters låda och helst med rätt hög känslighet. Kanske finns något motsägelsefullt där? Om man prutar lite på känsligheten och kör med aktiv drift kanske det blir lättare? Du hade väl redan lite grejor för det? Den puckel jag tycker mig se även i din simulering, känns lite "otrevlig". Har du simulerat med serieresistans (som för ett passivt lågpassfilter)? Rumsstöd är det med?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-22 21:07

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 80837&PN=2

Här är en till.

Sluten låda på dom där stora grejerna. Kostar 10k i delar att bygga

Troelsgravelsen s mästerverk kostar 15-16k att bygga

Kurvan som är på.min simulering är free air spl vilket är utan rumsstöd. Skulle tro av erfarenhet brukar rumsstöd et vara 35-40hz med ett lyft

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-22 21:12

Tycker ändå scanspeak elementet klarar det bra. Frågan om man skulle tvingas gå ner i element storlek 8tums tex som föreslagit innan. Men vavecore ser inte bra ut i simulering med lsp CAD plus att ett mindre element har ännu sämre känslighet. Men då skulle man kunna hitta element som trivs bättre i 40 liters låda

Sen har jag som sagt möjlighet att köra dom aktivt i värsta fall

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-22 21:19

Johannes skrev:Tycker ändå scanspeak elementet klarar det bra. Frågan om man skulle tvingas gå ner i element storlek 8tums tex som föreslagit innan. Men vavecore ser inte bra ut i simulering med lsp CAD plus att ett mindre element har ännu sämre känslighet. Men då skulle man kunna hitta element som trivs bättre i 40 liters låda

Sen har jag som sagt möjlighet att köra dom aktivt i värsta fall

Här några element som kan spela rent i 40 liter låda.
http://www.monacor.se/produkter/10-2/vnr/100500/
http://www.monacor.se/produkter/10-2/vnr/102380/
http://www.monacor.se/produkter/10-2/vnr/100900/
Då jag har provat samtliga i just 40 liter vet jag att dom låter mycket bra i den volymen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-23 08:39

Jag Har testat köra 2 av dom i lsp CAD även en annan gult element från Monacor ke och sph 255 m.m

Men det dom är rätt lika Seas 21 Rex eller vad den heter. Jätte fin kurva men gräver inget djup alls.
Sen har jag alltid undrat över Monacor s element som slaglängd. Ke har ju hyffsad xmax men övriga är ju riktigt dåligt.

Har Ifs byggt med 12 tummarna med dubbel talspole såg precis ut som den sista. Lät bra men lyckades bränna den.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-23 09:06

Perfectors förslag ger:
1. Tidigt basfall och liten pumpkapacitet.
2. Nej, vilka kurvor det ger i 40 liter vare sig som sluten låda eller basreflex.
3. Tidigt basfall oavsett.

Scan-Speak i 40 liter och med avstämning till 24 Hz (blir alldeles för långt rör!). Serieresistansen från delningsfiltret har jag satt till 0.5 Ohm. Den puckeln skulle inte jag vilja ha.
Bild

Samma element i sluten låda. Ser ju bättre ut men om det blir bättre än Canton-basen? Basreflexporten ser ut att kunna slopas.
Bild

Wavecor WF223BD01 i 40 liter och avstämd till 30 Hz. Med rumsstöd borde det bli rak kurva ner till 30 Hz. Känsligheten är hög, om nu alla data stämmer.
Bild

I sluten låda.
Bild

Känns som lite dyra experiment.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-23 10:27

Hmm intressant . Då ska jag visa dej hur vavecore blir i lsp CAD

Vavecore är ett väldigt dyrt element. Men det är lite skumt med känslighet.

Håller med om Monacor elementen dom har inga tendenser att kunna gräva djupt.

Angående scanspeak så tycker jag det ser ok ut. Men en smula puckel Ifs. Röret om det är 7cm diameter blir 45cm långt. Vilket är ok. Då det vinklas uppåt seb finns det massa plats. 7cm innebär att jag kan använda Orginal röret s början ev.

Blås ljud tror jag inte skulle uppstå heller.

Kollade inte scanspeak i sluten.
Men då tappar man känslighet

Ifs så visar scanspeak 90 db på free air spl kurvan med br. Och antagligen 88db med slutet

Ska kolla upp detta.

Vavecore ser väldigt fint ut på dina kurvor iaf.

Rakt till 30hz är ju kanon

Hade vavecore 87db i känslighet?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-23 10:30

Tråkigt att gå ner i storlek på element bara. Men vavecore kanske orkar med en hel dl ändå

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-23 12:58

Om data stämmer så ligger Wavecor på 89.5 dB för 2.83 V. Scan-Speak har en resonanstopp men i övrigt ligger det på 89 dB. Ett 45 cm långt rör med diametern 7 cm är jag tveksam till. Det ser heller inte ut att ge något extra jämfört med en sluten låda och då är det bättre att skippa röret. Många 9-10 tummare i standardsortimenten verkar inte passa i små lådor. Bättre då att gå på något som passar lådan. Fast jag är som flera andra tveksam till att lägga alltför mycket pengar på dessa Canton. En trevägare som inte spelar vettig bas känns fel på något vis. Det finns ju tvåvägare som gör det hur bra som helst t.o.m. med 8-tummare.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-12-23 13:01

Tänkte bara flika in att det är värt att titta på grupplöptiden också.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-23 13:02

Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-23 13:03

Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-23 13:05

Blev fel

Bild

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-23 13:07

Sista är wavecore basreflex 30hz avstämning

Man ser tydligt på free air spl att den gör nåt konstigt.

Hänger liksom ner. ???

Angående grupplöptide vissas på mitten längst upp i min print screen.
Den är riktigt bra med scanspeak

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-12-23 13:10

Tycker det är så konstigt att det ska vara så svårt .

Men det är väl så.

Lägger ner detta

Lägger upp en ny tråd om bästa sjävbyggar kit

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2017-01-16 20:54

Hoppas du inte slaktat högtalarna än. Det är fina högtalare. Canton har säkerligen konstruerat högtalarna precis som de vill att de ska vara. När du beskriver dem som du gör låter det som att de är felaktigt inkopplade eller trasiga. De är ju t ex bi-wire på dem. Har du dragit dubbla högtalarkablar, eller har kvar blecken? Annars får basen ingen signal. Eller du kanske kör med en receiver som filtrerar? Nästa steg är att labba med placering. Om det inte funkar, sälj högtalarna som de är. De är alldeles för fina för att gå loss på när man inte har full koll på vad man gör. IMHO alltså. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum