Hur går högtalarelement sönder?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Hur går högtalarelement sönder?

Inläggav asslicker » 2016-12-17 12:05

Hej! En av mina högtalare verkar ha gett upp. Jag kör med bredbandare helt utan filter, och den högra började låta illa. Bytte kanal mellan höger/vänster, samma högtalare som låter illa ändå. Provade med en annan förstärkare men ändå lika illa.

Det är typ dessa element: http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-EL7 ... 080909.pdf

De liksom sprakar och knastrar medans de spelar ljud. Mer tydligt i vissa frekvenser.

Eftersom jag har nya högtalare på g är det inte hela världen. Men jag vill undvika att det händer mina nya med.

Det jag undrar är vad som gör att ett element går sönder. Har haft dessa i 5 år och har aldrig pressats direkt hårt. Drivs av en Marantz Nr1504.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Hur går högtalarelement sönder?

Inläggav avr7000 » 2016-12-17 13:00

Om de sprakar och knastrar låter det mest som glapp i tilledningstråden från terminal till talspole.
De är så nya att tilledningstråden i sig inte bör vara utsliten med avbrott...
Förmodligen lödpunkten mellan tilledningstråd och talspoletråd.
Nu är det ju svintrångt att komma åt i dessa men ta ut elementet och spela på det och drag försiktigt samtidigt i de trådar som går från terminal till kon...
Hittar du glappet på detta sätt får du försöka bättra på den lödning som finns för den tråden vid talspole.

Har du en väldig tur (typ väldigt osannolikt) skulle det kunna vara dålig kontakt i lödningen tilledningstråd-terminal, denna är ju väldigt lätt att löda om.

Stefan

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-12-17 13:04

avr7000 skrev:Om de sprakar och knastrar låter det mest som glapp i tilledningstråden från terminal till talspole.
De är så nya att tilledningstråden i sig inte bör vara utsliten med avbrott...
Förmodligen lödpunkten mellan tilledningstråd och talspoletråd.
Nu är det ju svintrångt att komma åt i dessa men ta ut elementet och spela på det och drag försiktigt samtidigt i de trådar som går från terminal till kon...
Hittar du glappet på detta sätt får du försöka bättra på den lödning som finns för den tråden vid talspole.

Har du en väldig tur (typ väldigt osannolikt) skulle det kunna vara dålig kontakt i lödningen tilledningstråd-terminal, denna är ju väldigt lätt att löda om.

Stefan

Jag får bygga färdigt de nya först så tar jag ur elementen och kollar lödbingar sen, vore ju fantastiskt om det var lättfixat. Gillar dessa element väldigt mycket!

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-17 13:12

Du kan ha skadat talspolen med värme från effektuttaget åxå.
Får du avbränning i isolering på tråden kommer dom i kontakt med varandra och då blir talspolen kortare vilket gör att den lämnar magnetgapet och studsar på det sista varvet mot magneten.
Mät impedansen i talspolen så ser du direkt om den är bränd.
I så fall får du lägre impedans i den.
Är den ok håller jag med om att det kan vara tråden från lödörat till infattningen i konen som slitits av.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-17 13:55

Deformerad talspole är en möjlighet om tex. bakre ändan dragit in i polstycket.

Sliten spider och surround (uttänjd med tiden) kan göra att talspolen inte längre är centrerad i gapet. Prova att vända högtalaren på sidan samt upp-och-ner och se vad som händer.

Mäta resistansen (inte impedansen) med en DMM kan du göra också för att få koll på den elektriska biten.
Audio Design Consultant

jansch

Inläggav jansch » 2016-12-17 18:57

Kolla att anslutningstrådarna (som avr7000 skriver) är utan glapp, det är det mest troliga att dessa inte är helt OK om du kört på normal volym Under många år.

Gör såhär: koppla loss högtalarna och anslut ett batter ( 1,5v eller 9 volts, spelar ingen roll). Vicka på anslutningstrådarna eller tryck konen in eller ut. Skrapar det då är det till 99 % anslutningstrådarna mellan korg och membran.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-12-30 00:14

funderat på liknande. Har en säkring bak på mina cerwin vega at-100, när borde denna gå? Spelade riktigt hårt med dom en kväll, ungefär 7-8 timmar, tillslut spränger jag båda basarna och de tvärlåser sig. Vad skyddar säkringen egentligen? Är det inte förens alla element i högtalaren sitter i väggen mitt emot den går? Högtalaren spelade på en stund även efter att basarna låst sig (med hel säkring) . Såklart inte rekommenderat att göra så.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-12-30 01:34

Säkringarna är med all sannolikhet bara kopplade till diskanter

Återgå till Teknikforum