DMM gravering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

DMM gravering

Inläggav Helmut » 2016-12-26 01:12

an man på en vinylskiva se om det är en DMM gravering?
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_metal_mastering
Var och hur hittar jag dessa skivor? Skulle vara trevligt att få lyssna på en DMM gravering.

Användarvisningsbild
Perfector

Re: DMM gravering

Inläggav Perfector » 2016-12-26 01:33

Helmut skrev:an man på en vinylskiva se om det är en DMM gravering?
Var och hur hittar jag dessa skivor? Skulle vara trevligt att få lyssna på en DMM gravering.

Det står på fodralet DMM, Direct metal master.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-12-26 14:10

Är det någon skillnad på ljudet? Vissa påstår att ljudet ska vara så bra att spelar man skivan en gång på en medelmåttig spelare blir skivan förstörd efter första spelningen!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-26 14:24

Helmut skrev:Är det någon skillnad på ljudet? Vissa påstår att ljudet ska vara så bra att spelar man skivan en gång på en medelmåttig spelare blir skivan förstörd efter första spelningen!

På vilket sätt skulle det vara bra?
Not to be and to be is not the question

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-26 14:44

DMM är ju bara hur mastern är inspelad.
Istället för en lackskiva som sedan pläteras så graverar man första mediet på metall och slipper ett steg som faktiskt förstör många lackskivor plus att lackskivorna är defekta i stor utsträckning redan innan dom graveras.
Resultatet blir en mer homogen produkt som faktiskt låter mer levande och närvarande.
Je fler steg man lägger in i produktionskedjan desto mer degenerar slutprodukten.
Man tar dessutom bort förredigeringen eftersom man spelar in direkt i studion till metallmastern och slipper då bandmaskiner och annat som påverkar den slutliga spelkvaliteten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-26 15:57

Perfector skrev:DMM är ju bara hur mastern är inspelad.

Man tar dessutom bort förredigeringen eftersom man spelar in direkt i studion till metallmastern och slipper då bandmaskiner och annat som påverkar den slutliga spelkvaliteten.

Tror du fått en del om bakfoten där... DMM kan ha vilken master som helst, det är ett sätt att gravera. Man spelar heller inte direkt från studion, det är direktgravering och det är när man hoppar över ett lagringsmedia innan graveringen av lacket (tror aldrig någon gjort det med DMM).

Eftersom Direct Metal Mastering kom nästan samtidigt med användandet av digital lagring, blev det lite debatt om hur det lät. Möjligen fanns det en del som ville det skulle låta annorlunda, skilja sig från tidigare använd teknik. Jag har en östtysk DMM-skiva som låter alldeles utmärkt. Har en från Deutsche Grammophon (en gåva vid LTS studiebesök där) som inte alls låter trevligt.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-26 16:32

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:DMM är ju bara hur mastern är inspelad.

Tror du fått en del om bakfoten där... DMM kan ha vilken master som helst, det är ett sätt att gravera. Man spelar heller inte direkt från studion, det är direktgravering och det är när man hoppar över ett lagringsmedia innan graveringen av lacket (tror aldrig någon gjort det med DMM).

Eftersom Direct Metal Mastering kom nästan samtidigt med användandet av digital lagring, blev det lite debatt om hur det lät. Möjligen fanns det en del som ville det skulle låta annorlunda, skilja sig från tidigare använd teknik. Jag har en östtysk DMM-skiva som låter alldeles utmärkt. Har en från Deutsche Grammophon (en gåva vid LTS studiebesök där) som inte alls låter trevligt.

Nu är du nog ute och cyklar.
Lackmaster
Direktgravyr eller master och direct metal master är hur man skär första exemplaret som man sedan jobbar vidare med.
Lacken görs ett avdrag på, sedan är lacken förstörd.
Direktgravyr görs med en lack som sedan görs en platinaplatta av och då är lacken förstörd.
DMM är en metall"lack" som man graverar direkt, iofs har du rätt i att man kan ha en bandspelare före för redigering men DMM ansågs vara bättre eftersom den inte hade de grundläggande felen som en lackskiva har med stor kasseringsfrekvens av dåliga lackar. Dessutom kan man göra flera avdrag på metallmastern utan att den blir förstörd vilket gör att man slipper gravera ny lackfäder om man skulle behöva fler mödrar.
Fader, moder, son, dotter matris och till sist färdig vinyl.
Av varje föregående utom fadern gör man 10 kopior vilket i slutfasen blir en helsikes massa plattor eftersom man pressar max 10K vinyler på varje matris.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-26 18:47

Direktgravering till lack har ju inget att göra med DMM. DMM var ju för att hoppa över några steg vid framtagandet av pressmatrisen/erna. Du verkar mena att någon skulle ha gjort en direct-to-disc med DMM-tekniken. Vem då? Amerikanerna som gjorde en del direct-to-disc, ratade väl DMM nästan fullt ut? Vinyl/analog-fanatikerna verkade ointresserade av DMM. Fanns det ens någon som använde den i Sverige?

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-26 19:01

RogerGustavsson skrev:Direktgravering till lack har ju inget att göra med DMM. DMM var ju för att hoppa över några steg vid framtagandet av pressmatrisen/erna. Du verkar mena att någon skulle ha gjort en direct-to-disc med DMM-tekniken. Vem då? Amerikanerna som gjorde en del direct-to-disc, ratade väl DMM nästan fullt ut? Vinyl/analog-fanatikerna verkade ointresserade av DMM. Fanns det ens någon som använde den i Sverige?

Jag har flera dmm-plattor.
och direct indikerar ju pang på gravyrverket utan mixningar annat än musikerna och miken till mixern, utan bandmaskiner och direkt gravyrverket, fast du får mig en smula osäker så jag kletar in en länk som kan ge svar.
Slit mig i bitar om jag har fel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-26 19:44

DMM diskuterades med bl.a. Bo Hansson/Opus 3 på färjan hem från Tyskland efter studiebesöket på Polygram (Deutsche Grammophon). Jag tror du förväxlar Direct-Metal-Mastering med Direct-To-Disc. Jag har flera utav båda sorterna. Det gjordes t.o.m. en svensk direktgravering då när detta pånyttföddes nder 70-talet, alltså direkt från studions mixerbord till graververket av Radio & Television.

http://musikon.se/skivor.php?id=3236252

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-to-disc_recording

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-26 20:00

RogerGustavsson skrev:DMM diskuterades med bl.a. Bo Hansson/Opus 3 på färjan hem från Tyskland efter studiebesöket på Polygram (Deutsche Grammophon). Jag tror du förväxlar Direct-Metal-Mastering med Direct-To-Disc. Jag har flera utav båda sorterna. Det gjordes t.o.m. en svensk direktgravering då när detta pånyttföddes nder 70-talet, alltså direkt från studions mixerbord till graververket av Radio & Television.

http://musikon.se/skivor.php?id=3236252

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-to-disc_recording

I stand corrected

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-12-27 00:58

Nackdelen med vax borde vara att vax är så mjuk att den kommer att flyta ut efter en stund, vilket borde innebära att graveringen borde förvaras i ett kylskåp innan man gör kopior av vaxen. Alternativet att man lägger på ett lager metall direkt efter graveringen för att vaxen inte ska flyta ut.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-27 01:05

Helmut skrev:Nackdelen med vax borde vara att vax är så mjuk att den kommer att flyta ut efter en stund, vilket borde innebära att graveringen borde förvaras i ett kylskåp innan man gör kopior av vaxen. Alternativet att man lägger på ett lager metall direkt efter graveringen för att vaxen inte ska flyta ut.

shellacken är hård och kan bara graveras av en förvärmd nål.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-27 09:11

Finns inte tillgång till så värst många graververk/graverstudios för DMM. Flest i Tyskland som har 5 stycken och bara 3 i övriga världen. http://www.totalsonic.net/dmm.htm

Det har gjorts i varje fall en Direct-to-Disc med DMM-tekniken av Stockfisch Records 2007 hos Pauler Acoustics.
I Sverige verkade mottagandet svalt när tekniken presenterades och det var ju precis innan CD drog igång. Nu har ju nostalgin drabbat oss och vinyl ska åter spisas, inte minst på mässor. Enda skälet som jag ser det är att äldre vinylutgåvor aldrig getts ut på CD. Att köpa ny musik på vinyl är inget jag kommer att göra, mastringseländet finns ju även på vinyl.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-27 10:48

Jag fick ett mikroskop i julklapp och kunde konstatera att min Grado prestige Gold-nål bara var skitig.
Efter rengöring låter den fantastiskt igen så jag kan nog tänka mig att köpa vinyler om det kommer musik som faller mig i smaken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-12-27 10:56

RogerGustavsson skrev:Att köpa ny musik på vinyl är inget jag kommer att göra, mastringseländet finns ju även på vinyl.

Tyvärr inte alltid, men ofta nog, är mastringen med komprimering/limitering betydligt mindre på vinylutgåvorna än på motsvarande CD. Jag gissar att det dels beror på att mediet i sig inte tål hur mycket som helst men också att bolagen vet att målgruppen är mer krävande. Dessutom får man ju kunderna att köpa både vinylen och CD, för alla vill ju jämföra :-)

/ B
För övrigt anser jag att Apples byggnad i Kungsträdgården ska stoppas.

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2016-12-27 11:43

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Att köpa ny musik på vinyl är inget jag kommer att göra, mastringseländet finns ju även på vinyl.

Tyvärr inte alltid, men ofta nog, är mastringen med komprimering/limitering betydligt mindre på vinylutgåvorna än på motsvarande CD. Jag gissar att det dels beror på att mediet i sig inte tål hur mycket som helst men också att bolagen vet att målgruppen är mer krävande. Dessutom får man ju kunderna att köpa både vinylen och CD, för alla vill ju jämföra :-)

/ B

Ja, det finns väl större anledning att dynamikkomprimera för LP än för digital uppspelning? 55-60dB för LP jämfört med över 100dB för digitalmedium.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-27 12:01

Fast på vinylmediet är det i princip mera nödvändigt med "mastring". Hur ofta är det inte både baskuret och dynamikreglerat på vinyl? Det var ju så redan innan CD-eran. Att CD-mediets potential utnyttjas så lite är ledsamt. På vilka vinylutgåvor är ljudet bättre än motsvarande CD och vad är "bättre"? Vilken typ av musik ges ut på vinyl idag?

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-27 12:11

RogerGustavsson skrev:Fast på vinylmediet är det i princip mera nödvändigt med "mastring". Hur ofta är det inte både baskuret och dynamikreglerat på vinyl? Det var ju så redan innan CD-eran. Att CD-mediets potential utnyttjas så lite är ledsamt. På vilka vinylutgåvor är ljudet bättre än motsvarande CD och vad är "bättre"? Vilken typ av musik ges ut på vinyl idag?

Prova Telarc 1812, den finns på CD och vinyl.
Jag har båda och föredrar vinylen för mina öron tycker bättre om ljudet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2016-12-27 12:30

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast på vinylmediet är det i princip mera nödvändigt med "mastring". Hur ofta är det inte både baskuret och dynamikreglerat på vinyl? Det var ju så redan innan CD-eran. Att CD-mediets potential utnyttjas så lite är ledsamt. På vilka vinylutgåvor är ljudet bättre än motsvarande CD och vad är "bättre"? Vilken typ av musik ges ut på vinyl idag?

Ett extremt exempel. Det vore intressant att se hur låga frekvenser som kommer ut ur vinylen, där ju CD:n kan ge DC, om så önskas.

PS. Jag har också haft LP:n och jag visade den ofta för folk som inte riktigt visste hur vinylavspelning funkar. Då såg de tydligt vindlingarna av de graverade kanonskotten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-27 12:34

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:

Ett extremt exempel. Det vore intressant att se hur låga frekvenser som kommer ut ur vinylen, där ju CD:n kan ge DC, om så önskas.

PS. Jag har också haft LP:n och jag visade den ofta för folk som inte riktigt visste hur vinylavspelning funkar. Då såg de tydligt vindlingarna av de graverade kanonskotten.

Jag har en amerikansk testplatta som sveper 35 kHz till 5 Hz och under 7 Hz börjar min tonarm att "dansa", men hoppar inte ur spåret.
Men vad ska man med det till egentligen då örat ballar ur vid 20 Hz och konarean som behövs för lägre frekvenser blir omöjligt stor i hemmamiljö om man vill få plats själv.

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2016-12-27 12:43

Perfector skrev:Jag har en amerikansk testplatta som sveper 35 kHz till 5 Hz och under 7 Hz börjar min tonarm att "dansa", men hoppar inte ur spåret.
Men vad ska man med det till egentligen då örat ballar ur vid 20 Hz och konarean som behövs för lägre frekvenser blir omöjligt stor i hemmamiljö om man vill få plats själv.

Det var du som tog upp exemplet 1812! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-27 12:44

Perfector skrev:Jag har en amerikansk testplatta som sveper 35 kHz till 5 Hz och under 7 Hz börjar min tonarm att "dansa", men hoppar inte ur spåret.

Du har uppenbarligen inte tagit en titt på medlemspresentationerna :wink:

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-12-27 12:49

AndreasArvidsson skrev:

Du har uppenbarligen inte tagit en titt på medlemspresentationerna :wink:

Nej, men musiken är densamma.
och jag har byggt så stora högtalare att kan kunnat spela hela kanonaden i 1812 med full bravur.
Det kostade ett fönster vid ett tillfälle när jag skulle spänna upp musiken till högtalarens högsta nivå.
Usch vad högt det blev.
Det blev även ett Reggae disco också som fick en 5-våningskåk på söder att damma stendamm ner på gatan med en uppmaning från FS att sänka lite (jo, det är sant) och ljudet satte sig i den stora skylten i Götgatsbacken så den surrade, och dit var det Ca: 500 meter från spelplatsen 1 våning under jord.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-27 13:39

Det är ju en skiva för att testa skivspelaren med och den ger indikation om bl.a. hur tonarm och pickup fungerar ihop. Den resonans som uppstår vid lägre frekvenser bör inte hamna för lågt utan runt 9-12 Hz. 7 Hz tyder på att tonarmsmassan är för hög och/eller att pickupens fjädringsmjukhet är för hög. På vanliga musikvinyler finns inte så låga frekvenser med utan de filteras bort. Jo, vi uppfattar lägre frekvenser än 20 Hz men det är inte direkt med öronen vi registrerar detta utan andra delar av kroppen hjälper till. Det är inte många av de vanliga musikinstrumenten som generar ljud vid frekvenser under 30 Hz även om många tror det. Elektriskt går det bra att generera väldigt låga frekvenser men vad det är som låter/uppfattas kan vara svårt att säkerställa, det kan vara störningar också. Att kunna återge låga frekvenser med lite marginal kan vara gynnsamt för att detektera inspelningslokalens storlek, om rummet finns med i inspelningen överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-27 15:34

Kan vi inte införa en lag som säger att all musik ska distribueras med 32 bit float?
Not to be and to be is not the question

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-12-27 15:55

Ett extremt exempel är Metallicas "Death Magnetic" som är betydligt mer dynamisk på LP än på CD. Ännu bättre förstås extraherad från spelet Guitar Hero. Men jag har för mig att även bra exemplar (Pekka, du har väl dessa?) av Dire Straits vinyler överglänser CD-utgåvorna.

I dag ges det ut mycket musik på vinyl i alla olika genrer. Tom boxar med klassisk musik.

/ B
För övrigt anser jag att Apples byggnad i Kungsträdgården ska stoppas.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-12-28 10:36

Bill50x skrev:

Ett extremt exempel är Metallicas "Death Magnetic" som är betydligt mer dynamisk på LP än på CD. Ännu bättre förstås extraherad från spelet Guitar Hero. Men jag har för mig att även bra exemplar (Pekka, du har väl dessa?) av Dire Straits vinyler överglänser CD-utgåvorna.

I dag ges det ut mycket musik på vinyl i alla olika genrer. Tom boxar med klassisk musik.

/ B

The Lion´s Roar med First Aid Kit är väl ett klassiskt exempel på ett album som låter avsevärt bättre på vinyl. Bowies sista Blackstar gör det också.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-12-28 19:58

Jag har t.ex. Philip Jones Brass Ensamble "Easy Winners" på Argo ZRG 895 vanlig gravering
och en Philip Jones-Bläserensamble "Easy Winners" på Decca 6.42055 AZ som är DMM-graverad.
Första stycket är det samma på båda sedan är låtordningen olika.
Jag har haft med dem på flera lyssningsträffar, jag och majoriteten föredrar den analoga, dock inte alla.
Såvitt jag vet övergick BIS till DMM för all nyproducerad vinyl så snart det blev tillgängligt.
Dock måste jag kapitulera inför ljudkvaliteten på alla nyproducerade LP från Stockfish, som jag tycker låter utomordentligt bra.
Kanske de har bytt ut hårt klingande elektronik i tidiga DMM-verk mot mer välljudande på senare tid?
[size=50]Lyra/Dorian vdH-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-12-29 03:37

Bill50x skrev:Ett extremt exempel är Metallicas "Death Magnetic" som är betydligt mer dynamisk på LP än på CD. Ännu bättre förstås extraherad från spelet Guitar Hero. Men jag har för mig att även bra exemplar (Pekka, du har väl dessa?) av Dire Straits vinyler överglänser CD-utgåvorna.

/ B

Nej, Death magnetic vinylen är baserad på samma usla master som CDn. Ingen mer dynamik där, tyvärr.

Nästa

Återgå till Teknikforum