DMM gravering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: DMM gravering

Inläggav Bill50x » 2016-12-29 13:55

music4ever skrev:
Bill50x skrev:Ett extremt exempel är Metallicas "Death Magnetic" som är betydligt mer dynamisk på LP än på CD. Ännu bättre förstås extraherad från spelet Guitar Hero. Men jag har för mig att även bra exemplar (Pekka, du har väl dessa?) av Dire Straits vinyler överglänser CD-utgåvorna.

I dag ges det ut mycket musik på vinyl i alla olika genrer. Tom boxar med klassisk musik.

/ B

Nej, Death magnetic vinylen är baserad på samma usla master som CDn. Ingen mer dynamik där, tyvärr.

Hm, i alla fall mina versioner skiljer sig åt. Med den reservationen av att vinylen kan "luras" med knaster etc.

Så här ser det ut i sammanfattning, de två första låtarna från albumet, den första även kompletterad med Guitar Hero och en sk unmastered version. Om den senare är ett officiellt släpp för att blidka de allra argaste kritikerna eller om det är något hemma-mek låter jag vara osagt. Jag tror mig dock minnas någon som lagt upp ytterligare versioner som varit något lite bättre, var det Pekka?

Bild

/ B
Köp det bästa så gråter du bara en gång.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-12-29 14:58

Det är från samma master. Och detta visar, än en gång, varför man inte kan lita på masvis eller DR siffror från vinyl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-12-29 16:09

music4ever skrev:Det är från samma master. Och detta visar, än en gång, varför man inte kan lita på masvis eller DR siffror från vinyl.

Hur vet du att det är från samma master? Dessutom är skillnaderna ganska stora och detta utan att det finns några kraftiga transienter som skulle indikera tex knaster.
Skillnaden är för övrigt liten rent ljudmässigt och det kan lika gärna vara placebo att jag tycker vinylen låter bättre.

/ B
Köp det bästa så gråter du bara en gång.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-12-30 12:29

Yep, själv har jag flera BIS DMM. Precis som Lennartj så tycker jag att dom tidigare DMM var rätt så "hårda" i ljudet.

NisseGandhi

Inläggav NisseGandhi » 2016-12-30 13:41

Här blev det tydligen inte DMM:

"REMASTERING THE BEATLES' ORIGINAL STUDIO ALBUMS FOR VINYL
...
The first stage in transferring the sound of a master recording to vinyl is the creation of a disc to be used during vinyl manufacture. There were two options to consider. A Direct Metal Master (DMM), developed in the late seventies, allows sound to be cut directly into a stainless steel disc coated with a hard copper alloy. The older, alternative method is to cut the sound into the soft lacquer coating on a nickel disc - the first of several steps leading to the production of a stamper to press the vinyl.

A 'blind' listening test was arranged to choose between a 'lacquer' or 'copper' cut. Using both methods, A Hard Day's Night was pressed with ten seconds of silence at the beginning and end of each side. This allowed not only the reproduction of the music to be assessed, but also the noise made by the vinyl itself. After much discussion, two factors swung the decision towards using the lacquer process. First, it was judged to create a warmer sound than a DMM. Secondly, there was a practical advantage of having 'blank' discs of a consistent quality when cutting lacquers.

The next step was to use the Neumann VMS80 cutting lathe at Abbey Road. Following thorough mechanical and electrical tests to ensure it was operating in peak condition, engineer Sean Magee cut the LPs in chronological release order. He used the original 24-bit remasters rather than the 16-bit versions that were required for CD production. It was also decided to use the remasters that had not undergone 'limiting' - a procedure to increase the sound level, which is deemed necessary for most current pop CDs.
..."

Någon här som lyssnat till någon av dessa Beatles utgåvor och kan avge ett omdöme?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-12-31 04:46

Bill50x skrev:
music4ever skrev:Det är från samma master. Och detta visar, än en gång, varför man inte kan lita på masvis eller DR siffror från vinyl.

Hur vet du att det är från samma master? Dessutom är skillnaderna ganska stora och detta utan att det finns några kraftiga transienter som skulle indikera tex knaster.
Skillnaden är för övrigt liten rent ljudmässigt och det kan lika gärna vara placebo att jag tycker vinylen låter bättre.

/ B

Det kom upp med killen som masterade albumet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-12-31 12:32

Vore intressant att ta del av den uppgiften, hur och i vilket sammanhang har Ted Jensen som är den som mastrat påstått att det endast finns en master. Faktum är att i stort sett alla album på de stora bolagen mastras mtp format. Behöver nödvändigtvis inte vara några avgörande skillnader men hänsyn tas i som sagt i princip alltid till format som CD, Vinyl iTunes när en akt så stor som Metallica ska släppa ett album.

Har bara sett uttalandet nedan som påstås komma ifrån TJ

I’m certainly sympathetic to your reaction, I get to slam my head against that brick wall every day. In this case the mixes were already brick walled before they arrived at my place. Suffice it to say I would never be pushed to overdrive things as far as they are here. Believe me I’m not proud to be associated with this one, and we can only hope that some good will come from this in some form of backlash against volume above all else.-Ted Jensen

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-12-31 19:26

För att man skall kunna gravera direkt i koppar så krävs det att gravernålen vibrerar konstant med en högfrekvent ton. I det här fallet var det 60 kHz som är överlagrad över all musik. Tanken var att pickuper är så dåliga så de inte kommer kunna spåra denna ton. Med van den Hul nål är det inga som helst problem att spåra 60 kHz. Andra moderna nålar klarar det också.

Det är inte alla RIAA-steg som på ett bra sätt kan handskas med 60 kHz. MC-pickuper klarar oftare att leverera 60 kHz än MM. Jag är tveksam till DMM på grund av denna påförda frekvens.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl. Make this Planet Great again!

Föregående

Återgå till Teknikforum