XTZ sub somnar in

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dali

XTZ sub somnar in

Inläggav dali » 2016-12-30 16:12

Dagens.

Jag har en XTZ 99 W10.16 som jag har kopplad till stereoanläggningen. Den är inställd att alltid vara på, alltså inte autostart.

Om den får vila en stund (timmar) så verkar den "somna in". Jag har testat slå av/på, rycka strömkabeln, starta om försteget mm men subben förblir död ... tills jag drar ur lågnivåkabeln och sätter i den igen. När jag sätter i kabeln så brummar det till och subben vaknar till liv och börjar spela igen. Så länge man fortsätter använda den så fortsätter den fungera.

Känt problem? Något man kan göra? Är det skadligt att dra ur och sätta i lågnivåkabeln (med signal och strömmen på subben) flera gånger per dag?
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: XTZ sub somnar in

Inläggav IngOehman » 2016-12-30 16:25

Det känns som ett helt normalt beteende.

Det du testat "slå av/på, rycka strömkabeln, starta om försteget" är ingendera saker som ger subwoofern en elektrisk insignal. Och det är vad den behöver för att vakna.

Så istället för att slå av/på, rycka strömkabeln eller starta om försteget skall du helt enkelt börja spela musik - starkt nog för att aktivera subwoofern.

Möjligen kan det vara något fel på den såtillvida att den kräver en starkare insignal än man ger den när man spelar normalt, för att den skall gå igång? Och möjligen är det därför du behöver rycka sladden och sätta i den igen (vilket ju ofta ger en synnerligen kraftig brum-insignal, svarande till "tillräckligt starkt för att dra igång subwoofern").

Men prova att bara dra upp volymen istället.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-30 16:59

Ja, kanske har den halkat in i autostart pga felfunktion?
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2016-12-30 22:48

Testade köra i autostartläge och körde igång musik, dioden ändrade färg från röd till blå (=aktiv) och man hör att förstärkardelen vaknar till liv, men den spelar inget.

Kopplade in en gammal Audio Pro Sub och den funkade så det är inget fel på insignalen.

Nu funkar det inte längre att rycka signalkabeln och "brumma igång" den, gissar på att förstärkardelen i XTZ:n har mått dåligt och nu lagt ner verksamheten för gott.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-12-31 00:51

elektrolyter från kina!

jag fixade för något år sedan en sådan åt min svåger, den klickade bara ständigt av & på med protection reläet (ca 3-4gånger i sek), härledde problemet till en konding i reläkretsen. efter byte starta den. men jag reagerade på valet av kondingar i apparaten. bytte resten av lytarna när jag ändå hadde den isär. och han har inte gnällt om den sedan dess.

riktiga skit kondingar sitter monterat från fabrik.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-02 01:24

Tyvärr är det ju så ibland.

Faktiskt förekommer sådant ibland även från mycket exklusiva tillverkare. Problemet är att det kan ta en massa år att få veta hur bra de kondensatorer man valt är, om man köper en ny typ. Det kan se bra ut på databladet, men efter några år vet man på riktigt.

Även väldigt högrenommerade tillverkare har alltså drabbats av sådant.

Väljer man äldre typer av kondensatorer som tillverkats länge så kan förstås risken vara mindre, men det förekommer även att komponenttillverkare ändrar processen eller själva drabbas av materialförändringar från underleverantörer, och då utan att det framgår av några datablad.

Så det är lite med elektrolytkondensatorer som med magnetband - man vet om man valt rätt först >30 år senare. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-01-02 22:14

sant!

men vill man vara säker väljer man seriösa fabrikat så brukar det sällan vara problem, det vet dom nog. jag gissar att det rör sig om pengar.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Tekniknisse

Inläggav Tekniknisse » 2017-01-05 17:43

Lite trist för XTZ är ändå ett märke som profilerat sig med genomtänkta produkter av hög standard i förhållande till det relativt låga priset.

Har en XTZ 10:17 och den har en helt annan Class D förstärkare så jag hoppas den håller en högre kvalité.

Har läst någonstans att förstärkardelen kommer från samma fabrik som Ken Kreisel använder även om de har lite olika specifikationer och anpassningar. Och även högtalarelementet har precis samma tekniska beskrivning som de basar Ken Kreisel använder i sina konstruktioner.

Kanske har han rent av haft ett finger med i designen även om skillnaden är att XTZ använder sig av ett element och en förstärkare där Kreisel istället gör push-pull konstruktioner.

Antingen har XTZ någon form av samarbete eller köper delar från samma tillverkare för specifikationen för baselementens konstruktion är lika i minsta ord på deras hemsidor eller rättare sagt var för på XTZs nya hemsida har några formuleringar ändrats lite så de numera inte är helt identiska.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-05 18:15

Okej...

När jag läser det där så tänker jag - man kan ju kopiera texter utan att kopiera beståndsdelarna. Om två texter är så snarlika som du antyder så säger det mig ett det kanske är texten som kopierats, inte nödvändigtvis någon teknik?

Om företag A och företag B använder säg samma baselement så är ändå risken/chansen minimal att de skall skriva samma ord i sitt broschyrmaterial.

Det betyder självklart inte att delarna inte kan vara besläktade. Menar bara att man inte kan sluta sig till att de är det från text i en broschyr.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tekniknisse

Inläggav Tekniknisse » 2017-01-14 04:10

IngOehman skrev:Okej...

När jag läser det där så tänker jag - man kan ju kopiera texter utan att kopiera beståndsdelarna. Om två texter är så snarlika som du antyder så säger det mig ett det kanske är texten som kopierats, inte nödvändigtvis någon teknik?

Om företag A och företag B använder säg samma baselement så är ändå risken/chansen minimal att de skall skriva samma ord i sitt broschyrmaterial.

Det betyder självklart inte att delarna inte kan vara besläktade. Menar bara att man inte kan sluta sig till att de är det från text i en broschyr.

Vh, iö

Visst kan saker vara kopierade men då de ändå tidigare haft ett samarbete så känns det som om det finns lite mer fog för likheterna.

Här är ett citat från en längre produkttext jag hittade om deras Cinema serie och har dessutom för mig att jag läst tidigare i någon recension som jag inte hittade just nu om XTZ 10:17 och 12:17 där det skrevs att Kreisel hade inflytande i konstruktionen vilket inte känns omöjligt när de tidigare haft samarbete enligt detta citat ur produkttexten för:

"XTZ Cinema
Redan under 2014 års CES-mässa blev XTZ Cinema lovordat bland branchfolk och journalister. Historien bakom systemet kommer från ett sprucket samarbete mellan Ken Kreisel och en ingenjörsfirma som från början skulle ta fram Cinema-paketet. När samarbetet rann ut i sanden kom svenska XTZ in i bilden och lyckades istället få fram en lyckad produktion som speglade båda företagens vision om en välutvecklad högtalarserie till en rimlig peng. Högtalarna har ordentliga kabinett med en ren finish och magnetiska tyggaller och består av varsin front (vänster och höger) som även kan agera center om man väljer att lägga den ner. De bakre kanalerna har en tredimensionell dipol-konfiguration och monteras på vägg eller på stativ. Matchande subben 1x12 är en 12" aktiv subwoofer med 500 watt klass D-steg som även finns i en trippel uppsättning med tre element i en och samma låda."

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-01-24 21:16

Men.. i W10.16 sitter nån variant av Peerless XLS, vad kan de nånsin ha med Ken Kreisel att göra, och nån förhållandevis ny 12"?

TS:

Köp ett nytt externt slutsteg bara, om du är nöjd med högtalaren i övrigt. Antingen skruvar du ur slutsteget som sitter monterat och täpper igen hålet med en bit MDF eller dyl, eller så lånar du kontakterna på slutsteget och drar sladd emellan dem och elementet. Det är inget svårt ingrepp, men det krävs att du klarar att löda hjälplagt.
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru QM10two, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2017-01-27 21:01

Jag har köpt två st nya XTZ Sub 10.17 för att ersätta den insomnade W10.16. Tyvärr så var en av de nya subbarna inte kry så den måste byta förstärkare, jag mailade XTZ och uttryckte min besvikelse och de erbjöd sig att laga förstärkaren i W10.16 också som kompensation, om det inte är allt för dyrt. Får se hur det slutar.

Användarvisningsbild
bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-01-27 21:35

dali skrev:Jag har köpt två st nya XTZ Sub 10.17 för att ersätta den insomnade W10.16. Tyvärr så var en av de nya subbarna inte kry så den måste byta förstärkare, jag mailade XTZ och uttryckte min besvikelse och de erbjöd sig att laga förstärkaren i W10.16 också som kompensation, om det inte är allt för dyrt. Får se hur det slutar.

Tråkigt att dom inte fungerade direkt men det ser ju att vara en bra deal iaf, att dom bjuder på lagningen av din gamla sub.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-01-28 18:29

Pffffft. Knappast dyra grejer idag.
Fast de vill ju ha en 2000 kr/st för utbytesslutsteg på Fyndbörsen.
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru QM10two, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Återgå till Teknikforum