Spela in hörlurar Molt 4 2016

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Japp

Spela in hörlurar Molt 4 2016

Inläggav Japp » 2016-12-31 15:31

Vad är era åsikter om att "spela in" hörlurar? I senaste Molt nämns förbättring på ett par hörlurar efter 100 timmar. Jag har ett par AKG K550 MKII som jag tyckte var obehagligt ljusa i diskanten runt en viss frekvens, när jag först började lyssna på dem. Efter kanske nämnda 100 timmar, så upplevde jag dem som mindre ljusa. Har jag bara vant mig vid den ljusa diskanten eller har det hänt något som kan förklaras vetenskapligt?

Då jag inte var helt nöjd med ovannämnda lurar köpte jag Sennheiser HD 600. Dessa lät "spretiga" i diskanten i början, men spretigheten försvann efter 4-8 timmars lyssning. Jag lyssnar bara till Sennheiserlurarna nu. Polypropylenkondensatorer har jag läst behöver några timmar för att dielektrikumet skall "formas". Då i runda slängar 4-8 timmar, men vad är det som gör att ljudet hörbart skulle förbättras efter denna tid?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Spela in hörlurar Molt 4 2016

Inläggav paa » 2016-12-31 17:04

Det som jag tycker är skumt med alla teorier om inspelning är att det alltid blir bättre, aldrig sämre efter en tid.
Det är väl mycket mer troligt att öronen vänjer sig så att det blir bättre, än att grejorna låter bättre efter en tid av materialutmattning.
Är det någon som sett distmätningar före och efter inspelning av apparater?
Själv tycker jag att högtalare låter bättre och mer dynamiskt dom första 5-10 sekunderna efter att man satt på musiken, än senare.
Men det kanske också är öronen, som drar ner volymen i öronen efter ett litet tag?
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-31 17:14

Om man verkligen vill veta svaret på en sådan fråga måste man göra ett vetenskapligt experiment. Utan experiment kan det inte bli något annat än spekulationer, speciellt med tanke på hur "elastisk" vår hörupplevelse är. Om någon upplever en förbättring eller försämring över tid så är den enda faktat att hen har uppevt det. Orsaken kan vara att något ändras i luren eller att hörseln anpassar sig, att hen har vant sig vid det nya ljudet.

Paa är inne på att det oftast handlar om en förbättring när man talar om inspelning. Jag tror att det motsatta förekommer också, men att man då pratar om att det tar ett tag att upptäcka brister som finns i en ny apparat. Det framförs ofta som argument emot snabba växlingar (fast det egentligen inte är det).
Not to be and to be is not the question

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-12-31 17:17

Svante skrev:Om man verkligen vill veta svaret på en sådan fråga måste man göra ett vetenskapligt experiment. Utan experiment kan det inte bli något annat än spekulationer, speciellt med tanke på hur "elastisk" vår hörupplevelse är. Om någon upplever en förbättring eller försämring över tid så är den enda faktat att hen har uppevt det. Orsaken kan vara att något ändras i luren eller att hörseln anpassar sig, att hen har vant sig vid det nya ljudet.

Paa är inne på att det oftast handlar om en förbättring när man talar om inspelning. Jag tror att det motsatta förekommer också, men att man då pratar om att det tar ett tag att upptäcka brister som finns i en ny apparat. Det framförs ofta som argument emot snabba växlingar (fast det egentligen inte är det).

Tänker du att vissa små defekter förstoras upp för att man har ökat sin relativa gain på dem?
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-12-31 18:55

Med hörlurar kan det vara själva öronkuddarna som ändras med användande. :)
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-31 20:01

sprudel skrev:
Svante skrev:Om man verkligen vill veta svaret på en sådan fråga måste man göra ett vetenskapligt experiment. Utan experiment kan det inte bli något annat än spekulationer, speciellt med tanke på hur "elastisk" vår hörupplevelse är. Om någon upplever en förbättring eller försämring över tid så är den enda faktat att hen har uppevt det. Orsaken kan vara att något ändras i luren eller att hörseln anpassar sig, att hen har vant sig vid det nya ljudet.

Tänker du att vissa små defekter förstoras upp för att man har ökat sin relativa gain på dem?

Om du menar fallet att man "hör" saker först efter ett tag? Ja, så kan man se det.
Not to be and to be is not the question

Återgå till Teknikforum