Kraftig ljudstörning över HDMI hörs i Subben från Satboxen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tekniknisse

Kraftig ljudstörning över HDMI hörs i Subben från Satboxen

Inläggav Tekniknisse » 2017-01-02 23:44

Har problem med kraftiga störningar från Canal Digitals nya HD Smartbox för parabol ihop med bioreceivern i ljudsystemet då jag har bytt från Viasat (inga problem med parabolsignalen) och dessutom hörs störningen när boxen är igång eller i standby oavsett om man tittar på något eller ej och även om antennkablarna är urdragna.

Det som händer är att boxen ( Kaon Smartbox + 1Tb hårddisk)skickar ut en kraftig störning via HDMI kabeln som låter som ett ganska högt ,poppande surrande och knäppande ljud som bara hörs på subwoofer utgången och som varierar i styrka & frekvens med belastningen på boxens processor.

Även om Bioreceivern är avstängd eller använder annan källa går störningen igenom men den hörs bara i subwoofern(en XTZ 10:17) inte i de vanliga kanalerna detta oavsett om förstärkaren är på eller av och oberoende av vald signalkälla.

Störningen verkar skickas via skärmningen på HDMI kabeln då ljudstörningen hörs redan man kommer i kontakt med den omgivande metallen i HDMI kontakten och HDMI uttaget på boxen dvs redan innan man hunnit skjuta in kontakten så långt att också signalblecken får kontakt med varandra.

Störningen blir något mindre om man tar ut diskkassetten men hörs väl ändå( processorn jobbar lite mindre utan disk då den ej kan timeshifta då vilket den annars alltid gör om disken sitter i. Störningen går igenom även om Bioförstärkaren står i standby.

Canal digital ville att man skulle prova att sätta boxen direkt mot tv och ta ljudet via optiskt till bioreceivern, men detta gjorde ingen skillnad för störningen går bakvägen från teven( måste ha kabel från bioförstärkaren för att kunna se blu-ray och det funkar inte praktiskt att sätta i/ur kabeln från förstärkaren varje gång.

Det har annars fungerat perfekt utan störningar med Viasats box och alla andra saker jag kopplat med HDMI till Bioförstärkaren vars HDMI utgång sedan kopplats till teven. Problemet har bara uppstått med Canal Digitalboxen och stänger jag av boxen helt med strömbrytaren på baksidan eller drar ur HDMI kabeln helt från boxen tystnar störningen direkt. Det blir naturligtvis tyst även om man stänger av subwooferns inbyggda slutsteg men då får man dålig bas istället och tanken är att den ska användas

Prövat allt jag kan komma på, bytt strömkablar(från samma fas ojordat uttag kollat så inte jordslingor bildas även via antennen, boxen har ojordad Eurokontakt. gör ingen skillnad.

Bytt HDMI kablar gör inte heller någon skillnad. Också bytt lågnivåkabel mellan förstärkaren och sub utan att det gjorde någon skillnad.

Fick satboxen utbytt mot ny men nya boxen beter sig likadant. Köpte även en ny Bioreceiver vilket heller gör ingen skillnad blev likadant med den nya Yamaha RX-V781 som med gamla förstärkaren

Börjar bli desperat så jag provar ytterligare två saker i försök att bryta signalvägen och därmed störningen.

Först provar jag att köra via en Trådlös HDMI förlängare som jobbar på 5Ghz wifi, den tar faktiskt bort störningen även om det istället hörs lite brum.
Problemet är bara att den inte klarar bildöverföringen utan att bilden hackar till då och då så den åkte tillbaka till butiken.

Det andra jag testar med är en HDMI överföring med sändare & mottagare över CAT6 nätverkskabel men det fungerade inte då det var elektrisk kabel kontakt så gick störningen igenom.

Min spontana gissning är ändå att någon skärmning inuti i satboxen är dålig (konstruktionsfel kanske)så störningarna slår igenom på utgången och kanske utbytesboxen kommer från samma batch med boxar varför även utbytesboxen strular. Bytt både kablar samt Bioreceiver och testat både gamla och nya förstärkaren.

Ingen av mina andra prylar som datorer, Boxee mediaspelare, chromecast, Viasats inspelningsbara HD parabolbox och flera Blu-ray spelare och ingen av dem har uppvisat några problem alls med bild eller ljud.

Canal Digitals Support har givetvis inte en aning, och det blir inte bättre av att kundtjänsten tydligen inte klarar att koppla samtalet till den person på deras specialtekniska Support som dem kallar det. Känns lite jobbigt att pratat och felsökt en timme med specialtekniska + att han gav mig namnet just för att jag skulle hamna hos rätt vid fortsatt kontakt i ärendet och var tacksam att jag ville försöka hjälpa till att reda ut detta så inte andra drabbas mer än nödvändigt.

Väldigt onödigt om det ska bli en ny person varje gång man ringer och där man får redogöra för ärendet i en timme varje gång. En support där de flesta inte verkar kunna så mycket för man hör att de inte hänger alls med om man pratar teknik och får ändå skickas vidare till nästa nivå på supporten.

Användarvisningsbild
Tekniknisse

Re: Kraftig ljudstörning över HDMI hörs i Subben från Satbox

Inläggav Tekniknisse » 2017-01-05 16:45

Uppdatering problemet löst.

Provade ytterligare att laborera med strömkablarna.

Först prövade jag med att låta övrig utrustning sitta kvar anslutna via uttagslisten men kopplat enbart digitalboxen till jordat uttag via förlängningssladd från köket (annan fas dessutom). Detta tog bort de pulserande störningarna men tillförde ganska mycket nätbrum.

Nästa försök var att ansluta alltihop (box + övrig utrustning)till den jordade kabeln från köket, både pulserande och nätbrum fast lite mindre nätbrum än med enbart boxen separat ansluten till till jordade kabeln.

Slutligen så kopplade jag in övrig utrustning via uttagslisten till det ojordade vägguttaget men drog en ojordad kabel direkt från samma ojodade vägguttag till boxen, ock se detta löste problemet störningarna försvann både nätbrum och de pulserande störningarna.

Det märkliga var att nya Canal Digital boxen först var ansluten i exakt samma uttag som den gamla fungerande Viasatboxen satt i, och det första jag gjorde var att testa att vända stickproppen från boxen i det uttaget utan att det hjälpte.

Den nya boxen verkar vara känslig för dessa störningar och inte ens att koppla allt till jordat uttag hjälpte, utan först när jag drog en separat ojordad kabel direkt till boxen från samma fas och vägguttag(vanligt sådant med två uttag på) så fungerade det.

Nu är i alla fall problemet löst och är det någon mer som får samma problem så har ni nu tips om hur man kan lösa det, fast jag anser nog att Canal digitals Kaon Smartbox kanske inte har bästa konstruktion när den är så känslig för detta och ingen annan utrustning jag har kopplat till detta uttag har uppvisat några som helst problem.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-01-05 16:50

Kanske det är en annan fas du kör på då?
Eventuellt en med annan störande elektronik, som en tvättmaskin eller nån fläkt som ger gnistregn?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-01-05 21:03

Nu ska vi se, var det så här...
Du har en jordad utttagslist. Denna satt i ojordat uttag. CDboxen har jordad nätsladd.
?

//Michael

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-01-23 18:29

Alla TV-boxar jag har ägt har haft fel av olika slag. Riktiga mögprodukter. Man kan inte lita på dom. Finns inte några lite dyrare med bättre kvalle heller. Tragiskt.
"I wouldn't go that far as to call the brother fat. He's got a weight problem. What's the nigga gonna do? He's Samoan."

Linkwitz Orion
6 a2
PiM

Återgå till Teknikforum