Tarzan

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan – ett estetiskt övertramp

Inläggav Tarzan » 2016-12-05 19:11

Äntligen visar sig Logitech K400 vara ... mänsklig. Eller vad nu apparaters motsvarighet nu är. Efter tre års flitigt användande indikerar nu datorn tillslut att batteriet inte är på topp. Tänkte bara säga det.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan – KATT!

Inläggav Tarzan » 2017-01-04 12:44

På torsdag blir vi med katt :D Nu blir det spännande att se om det är en katt med inställningen "allt är klösbräda" eller inte. Kanske ett och annat elementgaller kunde vara på plats?

Användarvisningsbild
RMA

Re: Tarzan

Inläggav RMA » 2017-01-04 14:30

Kul! Katter är härliga, skulle gärna ha en om man inte kände att man inte är hemma tillräckligt mycket.
Tyvärr skaffar sig många djur utan att bry sig om deras behov, typ sommar katter. Sånt är för jäkligt tycker jag :evil: .

Användarvisningsbild
bootstrap

Re: Tarzan – KATT!

Inläggav bootstrap » 2017-01-04 17:57

Tarzan skrev:På torsdag blir vi med katt :D Nu blir det spännande att se om det är en katt med inställningen "allt är klösbräda" eller inte. Kanske ett och annat elementgaller kunde vara på plats?

Grattis :) Tror högtalare med tyg på har större klösrisk än en med blottade element men säker kan man ju inte vara :)
Mitt ex katter föredrog sofforna som klösbräda :evil:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-01-04 18:06

Katt 1 var vild och både buffade ner blomkrukor och klättrade på duschdraperiet genom att genomborra detsamma med sina klor. Katt(a) 2 var en mild dam som genast lärde sig till exempel att aldrig vara på bord. Fast hon drog in råttor och koltrastar. En av katterna brukade prata med flugorna på väggen :roll:
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2017-01-05 11:45

Kul med katt! :) Vi har två st, MoLt och Enzo. Båda är duktiga musfångare, vilket är gott då vi slipper sådant otyg (levande) inne i huset. MoLt är extremt intelligent för att vara en katt (givet med det namnet 8)) men börjar tackla av lite på ålderns höst, strax över 18 år. Enzo är dummare än tåget, han tyckte t.ex. det var en god idé att resa ragg mot en fullvuxen räv och inleda en antack mot denne, och är dessutom halvblind, men supergosig och snäll. Hoppas ni trivs bra med er nya familjemedlem.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-06 17:31

Katten har nu flyttat in och är fortfarande lite skygg. Han har sin bas under sängen och därifrån gör han små utflykter, men så fort det är något konstig ljud eller någonting annat (som jag inte uppfattar) som skrämmer honom lite springer han tillbaka igen och ligger där ett bra tag. När han väl är ute verkar han inte ha några problem att ty sig till oss och låter sig klappas och klias, till och med på magen. Första timmarna rörde han inte heller maten i matskålen, men nu smäller han i sig allt och jamar efter mer direkt.

Hittills har han inte visat några tendenser till att vilja klösa på saker, men det kanske kommer när vi minst anar det...

Och såklart en bild.
Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan – längd på läkt?

Inläggav Tarzan » 2017-01-11 16:21

Om man skulle ta och bygga färdigt det där ljudochbildrummet någon gång... Ja, då behöver man rejält med reglar eller läkt att skruva upp på väggen bakom en.

Är det någon som vet ungefär vilka längder läkt kommer i om man beställer en sådär totalt 80 meter från byggmax, eller måste jag verkligen behöva ringa och fråga om någonting sådant?
Senast redigerad av Tarzan 2017-01-11 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Tarzan - längd på läkt?

Inläggav genstruktur » 2017-01-11 16:24

Sjysst med katt! :D

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-01-11 19:25

Tarzan skrev:Om man skulle ta och bygga färdigt det där ljudochbildrummet någon gång... Ja, då behöver man rejält med reglar eller läkt att skruva upp på väggen bakom en.

Är det någon som vet ungefär vilka längder läkt kommer i om man beställer en sådär totalt 80 meter från byggmax, eller måste jag verkligen behöva ringa och fråga om någonting sådant?

Byggmax handlar in billiga partier virke, och längden är därför varierande utan att för den skull vara fallande (alltså att de har olika längd inom samma parti). Jag skulle därför rekommendera att ringa och fråga. Men, än bättre är att åka dit och selektera fram de bitar du vill ha. Kvaliteten är minst sagt varierande, kanske framför allt på läkt de den i normalfallet inte är så viktig.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-11 20:22

Dartman skrev:
Tarzan skrev:Om man skulle ta och bygga färdigt det där ljudochbildrummet någon gång... Ja, då behöver man rejält med reglar eller läkt att skruva upp på väggen bakom en.

Byggmax handlar in billiga partier virke, och längden är därför varierande utan att för den skull vara fallande (alltså att de har olika längd inom samma parti). Jag skulle därför rekommendera att ringa och fråga. Men, än bättre är att åka dit och selektera fram de bitar du vill ha. Kvaliteten är minst sagt varierande, kanske framför allt på läkt de den i normalfallet inte är så viktig.

/Jonas

Tack. Jo, antagligen är ju det mycket vettigare, men jag är ju så lat och dessutom bil- och körkortslös. Det kanske blir beijer trots allt, som ju ligger inom rimligt avstånd.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-06 18:59

För att svara på min egen fråga – längd på läkt är 3600.

Jag har äntligen tagit lite tid och ork att ta en måndagspromenad till Beijer och hämta lite läkt. Resultatet gör att det känns som att det mer och mer närmar sig färdigt här inne.

Bild

Idel fördelar! Rummet känns inte lika smalt längre när man tittar in i det. En läkt täckte tygskarven mellan det övre och nedre tyget på väggen. Ljudbilden fick sig ett rejält uppsving i och med att det inte är lika känsligt längre att man sitter precis i mitten och så blev den mer precis på något sätt. Eller så är det bara placebo på grund av arbetet jag lagt ner på det idag...

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2017-02-06 19:18

Snyggt! Bra jobbat. Detär lätt att lata till sig o knappt fixa ett dugg i sitt rum mot slutet...

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-06 22:04

Xenod skrev:Snyggt! Bra jobbat. Detär lätt att lata till sig o knappt fixa ett dugg i sitt rum mot slutet...

Tack! Jag sitter och fnissar lite för mig själv över att det låter så mycket bättre än innan, med enda skillnaden att jag nu har en hel drös reflexer som kommer ur lite olika vinklar lite snett bakifrån vid från tidigast 6 ms efter direktljudet. Trevligaste 165 kr jag investerat på länge.

Hoppas den här känslan sitter i länge.

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Tarzan - nöjd för tillfället

Inläggav philipbtz » 2017-02-07 13:40

Tror du detta funkar även om man sitter precis emot bakväggen? Jag är nämligen i den sitsen. Har nackstöd precis bakom huvudet men denna typ av spridningsfix kanske funkar ändå?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-07 19:13

Sitter jag i soffan är det 1,10 m mellan huvud och väggen. Och det är bara när jag sitter i soffan som jag märker den stora förändringen, men det var å andra sidan just där som problemet med liten sweetspot var som störst.

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-02-08 00:05

Börjar se riktigt fint ut det där! Kul med små medel som gör stora ting med ljudet!

Philiobtz: jag tror det fungerar även om du sitter nära. Jag har en liknande lösning på min IÖ-ritning. 120mm mineralull med plank på insidan 90breda 30 luftspsalt, på sidan mot lyssningsplats är det st 90-plankmed 30 öppning. De sitter i princip i huvudhöjd bakom bakre soffan. Jobbat just nu på att få de på plats så kan tyvärr inte säga hur de påverkar. Börjar låta riktigt bra i mitt rum men upplevde det eventuellt aningens dött baktill, detta kanske är vad som saknats. Måtten ovan är ju förstås räknat för mitt rum, men det bör fungera även om man sitter nära och det kanske räcker att ha några plankor, hela väggen kanske inte behövs.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2017-02-08 08:34

Men om man inte har en massa mineralull bakom huvudet så är jag tveksam till vinsten? Jag kan iofs alldeles för lite för att uttala mig, men jag är skeptisk. Skulle rekommendera att du hör med IÖ innan du lägger ner tid och pengar :)

Min hypotes är att det kan finnas en vinst i att skapa reflekterande yta bak i rummet istället för en jättevägg med mineralull. Men om man redan har en "riktig" vägg bakom huvudet så har man ju redan gott om reflexer.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-08 08:53

Xenod skrev:Men om man inte har en massa mineralull bakom huvudet så är jag tveksam till vinsten? Jag kan iofs alldeles för lite för att uttala mig, men jag är skeptisk. Skulle rekommendera att du hör med IÖ innan du lägger ner tid och pengar :)

Min hypotes är att det kan finnas en vinst i att skapa reflekterande yta bak i rummet istället för en jättevägg med mineralull. Men om man redan har en "riktig" vägg bakom huvudet så har man ju redan gott om reflexer.

Det är vad jag också tror.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-02-08 18:53

Diffusorn skulle i så fall behöva vara ovanför nackstöden som är direkt mot väggen och inte för högt upp för sedan kommer projektorn. Bara 2.10 takhöjd. Får snacka med Ingvar om det ens är någon idé. Låter ju ganska bra som det är. Det jag letar efter är en ännu mer fastspikad karaktär av ljudbilden.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan - trodde jag var nöjd för tillfället

Inläggav Tarzan » 2017-02-23 17:38

Säljer antagligen projektorn. Sony vpl-hw20 med en ganska färsk lampa installerad. Kalibrerad av the rock hos förra ägaren, om det nu fortfarande ger något av värde med tanke på lampbytet.

Får man 6000 för den? Finns i Malmö.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-02-23 19:06

Tarzan skrev:Säljer antagligen projektorn. Sony vpl-hw20 med en ganska färsk lampa installerad. Kalibrerad av the rock hos förra ägaren, om det nu fortfarande ger något av värde med tanke på lampbytet.

Skulle nästan vara kul att testa om den hade gett något lyft relativt min infocus.
Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.

Användarvisningsbild
-Palle-

Re: Tarzan - Projektor, någon?

Inläggav -Palle- » 2017-02-23 19:07

Väldigt bra bild för dom slantarna, var sjukt nöjd med min. :)
LJUD: Denon AVR-4310->cr80es->2xRotel RB-1090->Ino i64s & 2xRotel RB-1092 ->Ino InfraZ-4
BILD: Oppo BDP-103D & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->100" Stewart Firehawk

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-23 20:18

Nattlorden skrev:
Tarzan skrev:Säljer antagligen projektorn. Sony vpl-hw20 med en ganska färsk lampa installerad. Kalibrerad av the rock hos förra ägaren, om det nu fortfarande ger något av värde med tanke på lampbytet.

Skulle nästan vara kul att testa om den hade gett något lyft relativt min infocus.

Ja, frågar du mig så ... Den skulle helt klart ge ett lyft! 8)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2017-02-23 22:48

Jag tar den om du kan vänta tills slutet på mars 8) :roll:

Borde vara en bra modell i ljuskontrollerat rum

Mvh Christer
"The VCR is to the American film producer and the American public as the Boston Strangler is to the woman alone."

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-24 00:34

Jag märker att jag borde satt ett högre pris... Om ingen då bjudit en bit över 6000 blir den Kribbans i mars, tycker jag låter rimligt.

Förresten är jag ju inte ens säker på att det blir ett projektorbyte riktigt än.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2017-02-24 08:58

:D
"The VCR is to the American film producer and the American public as the Boston Strangler is to the woman alone."

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-03-01 14:21

Linsminne och djupare svärta. Tack Steveo1234 både för projektor och väldigt smidig leverans nästan hela vägen till dörren! Jag är väldigt nöjd med bilden just nu :D

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2017-03-01 15:48

så kan du inte skriva :) vad blev det för projektor?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-03-01 16:26

Kribban skrev:så kan du inte skriva :) vad blev det för projektor?

Jaha, ojdå. jvc dla-x35 var det jag köpte. Ska jag säga någonting negativt om den jämfört med sonyn är det att bilden inte känns riktigt lika lugn, varför jag nu får det intrycket, att den är lite för stor och att den väsnas betydligt mer. Dess låga lampläge är som sonyns höga och jvcs höga går inte att använda i hemmiljö.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer