DVD-ai

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: DVD-ai: Säljer 4st 27liter Bremen

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-18 19:23

Rydberg skrev:lennartj> Menar du att 4 stycken 10'' Bremenbasar i 27l slutna lådor skull spela starkare än 6 stycken w121x i 52l slutna lådor? :?

Jag menar att de inte gör det, men de spelar starkare med samma inmatad effekt, och tål mer effekt, för de som tycker det är kul.

Däremot har Ino-basarna impedansen på sin sida.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-04-18 20:01

I mitt (ganska gamla) manifest står det att Infra Y-6 har 25,2 cm basar, har de uppgraderats med större element?
När nästan alla tillverkare anger diameter på högtalarelement avser det yttermått på korgen.

Jag har förutsatt att så är fallet och att elementen i Infra Y-6 inte är större än Bremen.
Om det angivna måttet avser diametern på den faktiskt luftpumpande ytan, på samma sätt som i mina nygamla favoriter B&W DM4 där diametern är angiven till 14,3 cm men de flesta skulle kalla dem åttaummare (minst) för yttermåttet är 20,8 cm, kommer saken i ett annat läge.
[size=50]Lyra/Dorian vdH-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-18 20:07

Y-elementen är stort som ett konventionellt 12'' element, Ingvars sätt att ange diameter skiljer sig från vad som är brukligt dock (han anger aktiv membrandiameter). Med en slaglängd på typ 5 cm PP för w121x-elementet har jag en känsla av att de där Bremenbasarna måste trolla med fysiken för att kunna matcha Y-elementen.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-04-18 20:41

Som sagt, jag förutsatte att elementen var lika stora, och så är uppenbarligen inte fallet.
I mitt manifest hittar jag inte heller mått eller volym på infra Y-lådorna
När de dessutom visar sig vara dubbelt så stora blir de avsevärt svårare att gömma i ett
"normalt" vardagsrum. Men det drabbar ju inte mig, som sitter nöjd.
[size=50]Lyra/Dorian vdH-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-18 22:01

Rydberg skrev:Y-elementen är stort som ett konventionellt 12'' element, Ingvars sätt att ange diameter skiljer sig från vad som är brukligt dock (han anger aktiv membrandiameter). Med en slaglängd på typ 5 cm PP för w121x-elementet har jag en känsla av att de där Bremenbasarna måste trolla med fysiken för att kunna matcha Y-elementen.

Det är inte slaglängden, det är xmech. Slaglängden är +/-16mm

Med det sagt, så kan inte Bremenbasarna matcha det. De skall jämföras mot PX.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-19 08:40

Jo jag byter från Bremen till Ino för att Bremen bara var ett test från min sida, målet var infraY hela tiden :)
Målet med basmoduler är att ha 4st basmoduler som är så kompetenta som bara möjligt men det är viktigt att dessa är ganska små (52liter räknar jag in här) men att dom kan prestera stora ljudtryck, mycket infra och mycket låt disst- Ino w121(x) passar in bra här.
Jag vill ha Ino w121(x) 12" element då det är det mest lågdisstande baselement jag upplevt som passar i dessa lagom stora lådor och villigt spottar ur sig massor av infra :)

Att det är Ino är en bonus i feelgood bara, inte att bortse från dock :)
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-04-19 15:53

Man kan välja Ino bara för att det är Ino, oroa dig inte, man behöver inte försvara det. ;) Huruvida Ingvar är bäst på planeten på sitt gebit kan man väl diskutera, men hans kundservice är mig veterligen fanimej oslagbar och bara den är värd prislapparna om man inte har teknisk kompetens själv; till exempel att mäta dist och jämföra olika baselement för en given applikation.
Guru QM60, Ino bs60, Anaview AMS1000
Guru QM10two, Ino pX2, Anaview AMS1000

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50
Marshall Mid BT

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-19 19:00

Haha nej det gör jag inte heller :lol:

Jag bara konstaterar att w121(x) verkar varadet element som passar mig bäst av dom jag lyssnat på (och därmed litar på.) :)
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-04-20 08:54

DVD-ai skrev:Haha nej det gör jag inte heller :lol:

Jag bara konstaterar att w121(x) verkar varadet element som passar mig bäst av dom jag lyssnat på (och därmed litar på.) :)

Har du hört det nya elementet? Med tanke på dess pris blir jag mer sugen på profundus X när det blir Ino-basar en vacker dag. Men kanske då prof X-6. De mindre lådorna passar mitt rum bra. Frågan är bara hur de står sig ljudkvalitetsmässigt mot Infra Y.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-20 13:31

Jag har fullt förtronde för att Ingvar har gjort dom nya basarna minst lika bra som dom gamla, med det sagt så köper jag dom olyssnat. :)
Dom gamla basarna är fantastiskt väljudande på ett vis som jag ej upplevt med andra bassystem än och då har jag hör w121 många gånger och i olika rum samt både portat och slutet.
Jag är en våghals, köper nya ino 12" w121x olyssnat :lol:
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-04-20 13:38

OT: Vet du om han har några av de gamla kvar? ( Kanske inte är världens bästa idé att blanda, tänker jag. )
Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-20 13:41

Nattlorden skrev:OT: Vet du om han har några av de gamla kvar? ( Kanske inte är världens bästa idé att blanda, tänker jag. )

Jag vet inte, ring och fråga - vet jag ! :)

Blanda gör nog inget... men det känns säkert vettigare att fylla på med fler av föregående modell.
Mvh/ David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-04-20 14:04

Ja, nog ingen större risk att köpa det olyssnat..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-20 18:15

Ja nej det känns ganska ofarligt med Ingvar ;)

Man vet vad man får liksom... SKÖNT!

Jag är så glad att jag kommit i kontakt med Ingvar och Ino, innan dess så var bara allting jag hörde hopplöst dåligt eller hopplöst dyrt (gärna båda samtidigt) eller hopplöst stort eller hopplöst klent osv osv...
Men så hittade jag någon som tillverkar högtalare som exakt gör det jag förväntar mig av högtalare av den typ och med den uppställning som är standard idag - 2kanal.
Helt perfekt, rimliga och bra bara på alla sätt och vis... lämnar inga frågetecken :)

Otroligt skönt !
Sedan att jag har varit så jävla velig i vilken Ino jag ska ha är n helt annan fråga som till största del bara har handlat om rummet (som har fixats mycket med) och egna mål (som har omvärderats).
Så idag är det ju inte ett problem något av det, jag är nöjd och glad med ljudet hemma i detta rummet. :)

Mest har jag att tacka Ingvar för detta för att han gjort så bra högtalare och varit hjälpsam med råd om vad som går/bör/kan göras i ett rum för att i alla fall komma åt rätt håll. Sedan har jag lyssnat och pusslat för att skapa "mitt ljud" så som jag vill ha det!
Och jag upplever att jag har lyckats bra med det :D
Mvh/ David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-20 23:46

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:OT: Vet du om han har några av de gamla kvar? ( Kanske inte är världens bästa idé att blanda, tänker jag. )

Jag vet inte, ring och fråga - vet jag ! :)

Blanda gör nog inget... men det känns säkert vettigare att fylla på med fler av föregående modell.

Det där tycker jag låter ogenomtänkt om man är så känslig som dig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
boom
Räkmackan

Inläggav boom » 2017-04-21 06:35

Rydberg skrev:Y-elementen är stort som ett konventionellt 12'' element, Ingvars sätt att ange diameter skiljer sig från vad som är brukligt dock (han anger aktiv membrandiameter). Med en slaglängd på typ 5 cm PP för w121x-elementet har jag en känsla av att de där Bremenbasarna måste trolla med fysiken för att kunna matcha Y-elementen.

så räknar scan-speak på sina element med och då är det xmech som dom räknar på linjärt x-max ligger på 14mm enkelväg och det blir 28mm P-P.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-21 07:28

Magnus:
varför då ? jag tror ju inte att det skulle bli någon nackdel alls av att blanda i just detta fallet, men jag rekommenderar att man ringer och frågar ingvar :)
Dessutom så tycker jag att det känns vettigast att inte blanda "bara för att" feelgood blir mindre då :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-21 13:06

Varför skulle det vara det minsta vettigt i det här fallet, när det inte är vettigt i något annat fall blir min fråga.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-21 23:47

Magnus:

Har jag skrivit att jag tycker det är vettigt ?

Jag har bara sagt att jag tycker det är vettigare att INTE blanda av vad jag kan se :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-22 08:51

lennartj skrev:Som sagt, jag förutsatte att elementen var lika stora, och så är uppenbarligen inte fallet.
I mitt manifest hittar jag inte heller mått eller volym på infra Y-lådorna
När de dessutom visar sig vara dubbelt så stora blir de avsevärt svårare att gömma i ett
"normalt" vardagsrum. Men det drabbar ju inte mig, som sitter nöjd.

Jag tycker att 52liter är en okey storlek, det är i största laget men ändå absolut okey :)
Den långsiktiga planen är ju att 2st av dessa ska vara mellan topparns och dom andra två aggera avställningsbord på vardera utsida av topparna.
Därav så blir också utförandet sådant att det är lite möbelkänsla på det hela, det är lika bra när dom ändå ska synnas.

Min plan och förhoppning är att jag ska klara mig fin fint på infraY-4 nu och alltid framöver så att jag aldrig behöver gå upp i storlek på bassystemet och kan ha en sådan pass smutt lösning.
Jag har märkt att jag med infraX8 tyckte att det ändå var så pass överdimentionerat att infraY4 med sina motsvarande ca infraX11 prestanda (om man läser datan och räknar lite har jag för mig att det blev ungefär så) bör vara mer än nog för dom flesta boenden för min del :D

Jag har märkt att jag tenderar till att tycka att Ino topparna med "bara" 1st 9" element är aningens begränsande för mig, även kombinerade med bara infraX4.
Med pi60s och infraX-8 så tyckte jag helt klart att begränsningen satt i pi60s när jag lyssnade på musik, begränsande så som att dom började att förändras lite för snabbt, detta "problem" är nu löst och i32s upplevs helt obegränsande relaterat mina behov.
Jag ska då tillägga att denna förändring är minimal och absolut inget "disstat ljud" utan mer att den absoluta avslappningen minskar lite, det vill jag inte! 8)

i32s kombinerat med infraY4 borde bli fina fisken :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-22 18:29

DVD-ai skrev:Magnus:

Har jag skrivit att jag tycker det är vettigt ?

Jag har bara sagt att jag tycker det är vettigare att INTE blanda av vad jag kan se :)

Jag läser att du säger något annat, därför jag blir så konfunderad.

"Blanda gör nog inget..."

"....det känns ganska ofarligt med Ingvar"

Men då var det uträtt. Blanda är inget någon av oss tycker är en bra ide.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-23 09:55

Ja dessa två citerade stycken har ej med varandra att göra :)
Mvh/ David

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer