SuperA

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

SuperA

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-11 12:36

Hej! Är ny medlem här och hoppas det ska bli roligt. Är troligen lite annorlunda medlem jämfört med de flesta här enligt vad jag noterat.
Ett exempel är att jag anser att kablar kan göra en betydande skillnad och ska ses som en egen delkomponent i en bra anläggning för musik.
Väl mött!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: SuperA

Inläggav hifikg » 2017-07-11 12:42

SuperA skrev:Hej! Är ny medlem här och hoppas det ska bli roligt. Är troligen lite annorlunda medlem jämfört med de flesta här enligt vad jag noterat.
Ett exempel är att jag anser att kablar kan göra en betydande skillnad och ska ses som en egen delkomponent i en bra anläggning för musik.
Väl mött!

Välkommen. Får se hur länge du tror på det efter att ha hängt här en tid :-)
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-11 13:39

Ja, här är det högt i tak, men vad hjälper det när alla är tre meter långa.
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-11 15:03

Det är nog inte troligt att mitt medlemskap här skulle ändra på just det, har provat en hel del själv vilket väger rätt tungt :wink: .
Jag hoppas och tror det är högre i tak än så rent generellt.

hifikg skrev:
SuperA skrev:Hej! Är ny medlem här och hoppas det ska bli roligt. Är troligen lite annorlunda medlem jämfört med de flesta här enligt vad jag noterat.
Väl mött!

Välkommen. Får se hur länge du tror på det efter att ha hängt här en tid :-)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-07-11 15:40

Kanon! Välkommen SuperA :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-11 18:57

Tack bassman :) .

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2017-07-11 20:10

Välkommen :) .
Hobbyist.

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-07-11 20:46

Välkommen! Kul med en avvikande åsikt från mycket av övriga forat, ska bli kul att följa utvecklingen och gärna lite tester av det.

Vad sitter du på för anläggning och uppställning?

Kabeln blir ju en del av filtret, om än ganska liten, men lär ju kunna vara med och påverka. Lättast är väl att följa högtalarkonstruktörens/ tillverkarens rekommendationer efter vad högtalaren är designad för.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-07-12 01:49

Vilken kabel tycker du gör störst skillnad? Jag hör tydlig skillnad på för korta kablar respektive kablar som når fram till apparaten.

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-12 08:47

Signalkabeln mellan källa och försteg/förstärkare har ofta större påverkan än den mellan försteg och slutsteg enligt min erfarenhet, så om du behöver 2 kablar sätt den bästa först i kedjan, jag vet inte varför om jag ska vara ärlig men ändå. Men även högtalarkablar har stor påverkan, ibland mer än signalkabeln.
Ett "problem" med dessa kabeldiskussioner är att varje anläggning oftast är unik vilket gör jämförelser svårare. I en anläggning är det lösning A som är bäst, i en annan B. Ett annat "problem" som jag själv stött på, är när det jämförs olika kablar och ingen hör skillnad, kan det vara så att de jämförda kablarna alla är av ungefär samma kvalité. När väl en klart bättre kabel sätts in burkar det hända saker i positiv riktning. Är då priset på denna kabeln överkomligt är ju det trevligt. Sen får man ju inte glömma att olika komponenter i sig har olika nivå, att lägga stora pengar på en riktigt bra kabel mellan mediokra ljudförmedlare är bortkastat.

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-12 14:46

Frisk skrev:Välkommen! Kul med en avvikande åsikt från mycket av övriga forat, ska bli kul att följa utvecklingen och gärna lite tester av det.

Kabeln blir ju en del av filtret, om än ganska liten, men lär ju kunna vara med och påverka. Lättast är väl att följa högtalarkonstruktörens/ tillverkarens rekommendationer efter vad högtalaren är designad för.

Jag har ett Pass Labs klass A slutsteg, Meitner dac med dator som källa, försteg från Music First Audio, Spendor högtalare, kablar från Chord, Vertere och Nordost.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-07-12 14:50

Bild
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-07-13 01:15

SuperA skrev:
Frisk skrev:Välkommen! Kul med en avvikande åsikt från mycket av övriga forat, ska bli kul att följa utvecklingen och gärna lite tester av det.

Jag har ett Pass Labs klass A slutsteg, Meitner dac med dator som källa, försteg från Music First Audio, Spendor högtalare, kablar från Chord, Vertere och Nordost.

Nordostkablarna är väl försedda med kabellyftare!? Annars lär de inte fungera mer än hjälpligt, enligt vad som sagts på olika mässor :-)
Jag älskar att lyssna på Nordostfolket, särskilt när de sätter upp en rigg med Wilsonhögtalare och riktigt dyr elektronik, spelar så det sjunger om det och ger kablarna, med lyftare och uttagsfyllare, hela äran *s*
Hur viktig tycker du att strömkabeln är då? Jag fick en rejäl snok från Coconut-Audio och under några svindlande veckor trodde jag faktiskt att jag hörde skillnad. Det var en ryslig upplevelse. Botades lätt med ett blindtest och lite logiskt resonerande (ljudet upplevdes som bättre varje gång snoken användes, men aldrig som sämre när den togs bort, det borde ha betytt att ljudupplevelsen till slut hade blivit bortom rent himmelsk (som den är i vanliga fall), det blev den inte). Jag har skrivit några rader om det i min medlemspresentation. Läs och begrunda. Där kanske jag har skrivit om en röd USB-kabel också (varning för bilder!!)

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-13 08:39

Haha, nej jag har inga kabellyftare från Nordost. Jag har dock en USB kabel från dom, är dock inte så förtjust i deras andra kablar (signal,hgt,ström). Jag har också en strömkabel från Patrik (gåva) som jag inte använder för tillfället. Har jämfört lite strömkablar och den var inte bättre än en skärmad kabel JPC 2.5 från Jorma. Jag har inga märkvärdiga strömkablar förrutom en Isotek på dacen som faktiskt gjorde en liten skillnad, om än liten. Men när det gäller signalkablar och högtalarkablar har jag hört markanta skillnader därav har jag satsat på det. USB-kablar har jag också testat och där är skillnaderna lite mindre men finns där, störst skillnad var det mellan en vanlig skärmad "printerkabel" och min Nordost, det var inte roligt kan jag säga allt lyssna på printerkabeln... Du har dock rätt i att man får passa sig för placeboeffekten, och jag är ingen fan av de kabeldemonstrationer som typ Nordost gör, de behövs längre lyssning än så för att dra slutsatser. Sund skepticism men en öppenhet för att prova är rätt väg. Jag ska till hösten låna en lite mer avancerad strömkabel och göra en jämförelse på mitt slutsteg, så det kommer en rapport då :) .

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-13 11:32

Läste lite i din medlemspresentation, vilken hifiresa :) . Carlsson OA52 har jag tyvärr aldrig hört, men väl OA50 som lät bra men lite ljusa. Såg ett par OA52.2 på hifimagasinet till salu nu.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2017-07-15 10:15

SuperA skrev:Sund skepticism men en öppenhet för att prova är rätt väg.

Det håller jag med om, bara man är medveten om fenomenet kognitiv bias.
- Militant slacker

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-17 14:43

Jag är troligen för välutbildad och erfaren för att falla i den fällan :D .

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-07-17 15:20

SuperA skrev:Jag är troligen för välutbildad och erfaren för att falla i den fällan :D .

Typisk kandidat för att fall i den, alltså. :wink:
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-17 15:27

Hehe, nej jag har inga aspirationer till makt i romarriket, det existerar ju dessutom inte längre :) .

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-26 13:21

Köpt en begagnad Isotek Optimum strömsnok, och ja det blev skillnad till det bättre.
Tystare bakgrund, bättre dynamik och renare bas osv. Är det värt det? Begagnad ja, men nypriset är högt så då är det osäkert.

JM

Inläggav JM » 2017-07-26 13:58

SuperA skrev:Jag är troligen för välutbildad och erfaren för att falla i den fällan :D .

Utbildning och erfarenhet är ingen garanti för undvikande av placeboeffekter. Endast en riktig dubbelblind eller tripppelblindstudie kan delvis avgöra om en produkt har någon effekt eller ej.
Har du en dubbelblind- eller tripppelblindstudie publicerad i etablerad tidskrift som påvisar skillnad så läser jag gärna.

JM

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-26 14:11

Hej JM! Jag tänker inte göra några djuplodande tester eftersom jag anser att var och en måste prova själv i sin egen anläggning.
Så jag fegar ur tänker du? Nja jag är snarare bekväm och försöker lita på mina egna öron även med synen aktiv.
Jag är inte ute efter att "få rätt", bara förmedla mina intryck för den som kanske eventuellt möjligen :D vill prova själv.
Ingen ska springa och köpa något, men att låna av handlare eller kompis är rätt start. Lycka till!

JM

Inläggav JM » 2017-07-26 14:22

SuperA skrev:Hej JM! Jag tänker inte göra några djuplodande tester eftersom jag anser att var och en måste prova själv i sin egen anläggning.
Så jag fegar ur tänker du? Nja jag är snarare bekväm och försöker lita på mina egna öron även med synen aktiv.
Jag är inte ute efter att "få rätt", bara förmedla mina intryck för den som kanske eventuellt möjligen :D vill prova själv.
Ingen ska springa och köpa något, men att låna av handlare eller kompis är rätt start. Lycka till!

Jag kan inte tolka ditt svar annat än att det finns inga objektiva studier som stödjer dina upplevelser att det finns skillnader på kablar.
Jag uppfattar din inställning som bedräglig med uppsåt att lura folk att det går att höra skillander.

JM

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-26 14:41

Ja då har du missuppfattat mig rejält, jag har inget att tjäna på detta, är inte i branschen själv.
Jag är intresserad av att få största möjliga välljud hemma. Om du uppfattar min inställning som "bedräglig" kan ju jag uppfatta din inställning som väldigt trångsynt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-26 15:59

SuperA skrev:Köpt en begagnad Isotek Optimum strömsnok, och ja det blev skillnad till det bättre.
Tystare bakgrund, bättre dynamik och renare bas osv. Är det värt det? Begagnad ja, men nypriset är högt så då är det osäkert.

Har du funderat över varför du tyckte det lät bättre?

Ponera ATT det på riktigt ÄR en verklig skillnad med ett sladdställ ("nätsladd") jämfört med ett annat (något du kan kan peka ut i blindtest med god statistsisk konfidens). Skulle du då fortfarande tycka att din apparat är en bra apparat? Vad jag vill åt här är då egentligen att jag vill mena att din apparat är i verkligheten då extremt känslig för inkommade elkraft och därmed kraftigt underpresterande.

Vilka elektriska egenskaper tror du uppenbarar sig skilja mellan ett "dyrt" sladdställ respektive standardsladdställ i rent elektriska termer?

Vad kan du om elektronik?

Min egen uppfattning är att man hör mer och mer varefter man lyssnar på samma stycke flera gånger. Det blir så att säga "bättre och bättre" även om testledaren inte ändrar något fastän han eller hon sagt sig ändra något.
Därför blir frågan: När du jämförde, kopplade till fram och tillbaka ett flertal gånger?
Och hurställer du dig till mitt påstående ovan?

I övrigt tycker jag att det är kul med någon mer som du här på forumet. :) Det skapar utrymme för nya diskussioner. Mycket sådant här har redan avhandlats i forumtidernas begynnelse särskilt på Hifimagasinet-tiden, sedan Hififorum-tiden, och sedan på Faktiskt (efter att flertalet kunniga blev avstängda från Hififorum :lol: ). Du var nog inte med då, vad det verkar.

Av vad jag läst av dig hittills, är min uppfattning generellt att vad du behöver är ökad kunskap inom audio och elektronik. På detta forum kan du lära dig det. Men egentligen finns det mesta redan skrivet, så använd sökfunktionen är ett tips. Sedan är det bara att fråga på om du undrar över något. Generellt här på forumet kan du behöva ha på fötterna om du påstår något, det är inte många som kommer att tro på vad som helst, bra enligt min uppfattning. Man ska inte vara alltför lättflörtad när det gäller ljudbranschens eller olika ljudnissars många olika (ofta naturlagsvidriga) påståenden.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-26 16:10

Johan_Lindroos skrev: det är inte många som kommer att tro på vad som helst

Eller tåla att något framförs som fakta, när det inte görs troligt att det är fakta. Däremot brukar det tillåtas att välja och föredra vad som helst.
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

SuperA

Inläggav SuperA » 2017-07-26 16:25

Hej Johan, jag är elektroingenjör 120p på KTH och utbildad klassisk pianist.

Kronblom

Inläggav Kronblom » 2017-07-26 18:22

JM skrev:
SuperA skrev:Hej JM! Jag tänker inte göra några djuplodande tester eftersom jag anser att var och en måste prova själv i sin egen anläggning.

Jag kan inte tolka ditt svar annat än att det finns inga objektiva studier som stödjer dina upplevelser att det finns skillnader på kablar.
Jag uppfattar din inställning som bedräglig med uppsåt att lura folk att det går att höra skillander.

JM

Hej blev just medlem och råkade hamna i denna presentation, verkar vara en ganska hård ton här på forumet. Super A blir kallad "bedräglig med uppsåt att lura folk".
Törs jag skriva någor som jag själv upplevt utan att bli anklagad för både det ena och andra?
Vore spännande att höra en förklaring från vederbörande person vad han grundar detta på?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-07-26 19:30

Håller med. Sjukt otrevligt i en nybliven medlems presentationstråd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-07-26 19:48

Kronblom skrev:Hej blev just medlem och råkade hamna i denna presentation, verkar vara en ganska hård ton här på forumet. Super A blir kallad "bedräglig med uppsåt att lura folk".
Törs jag skriva någor som jag själv upplevt utan att bli anklagad för både det ena och andra?
Vore spännande att höra en förklaring från vederbörande person vad han grundar detta på?

Hej och välkommen!

Tipset är att inte gå ut så hårt som medlemmen i denna tråden gjort. Forumet heter faktiskt och tipset är att fundera på vad som är fakta och vad som är åsikter och frasera det efter det. Ett "jag tycker" före något gör under i hur det tas emot. Något som presenteras som fakta som strider mot fysik etc utan att det samtidigt bevisförs eller troliggörs kommer att tuggas och spottas ut här. Vill man kunna påstå vad som helst utan att stötta upp det - ja, då rekommenderas annat forum helt enkelt.

Att logga in och öppna hårt med en kabeldiskussion... Finns enklare saker i livet. :mrgreen:

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer