Nattlorden (Mk. II)

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Nattlorden (Mk. II)

Inläggav Bill50x » 2017-09-13 17:38

Nattlorden skrev:Visst är det Spirit. Varför kan de inte bara släppa vinyl mastern på CDn?

Bra fråga. Varför lägga ner jobb på att skapa en sämre produkt? Men förmodligen tror "dom" att produkten är bättre. Vilka "dom" nu är. Jag måste erkänna att jag aldrig sett något bra svar på den frågan, mer än möjligen att soundet är anpassat till tidens krav. Men vilka kraven är och vem som ställer dem och hr man vet detta - det har jag aldrig fått reda på.

/ B
Hjärnan är en underbar uppfinning. Den drar igång direkt när man vaknar och stannar inte förrän man kommer till kontoret.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-09-13 17:47

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Visst är det Spirit. Varför kan de inte bara släppa vinyl mastern på CDn?

Bra fråga. Varför lägga ner jobb på att skapa en sämre produkt? Men förmodligen tror "dom" att produkten är bättre. Vilka "dom" nu är. Jag måste erkänna att jag aldrig sett något bra svar på den frågan, mer än möjligen att soundet är anpassat till tidens krav. Men vilka kraven är och vem som ställer dem och hr man vet detta - det har jag aldrig fått reda på.

/ B

Merkostnaden av en andra tryckning av en audiofilutgåva vore marginell mot försäljningsintäkten. Speciellt om man inte tillhandahåller den versionen i brådrasket till strömningstjänsterna.
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-13 19:44

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Varför lägga ner jobb på att skapa en sämre produkt? Men förmodligen tror "dom" att produkten är bättre. Vilka "dom" nu är. Jag måste erkänna att jag aldrig sett något bra svar på den frågan, mer än möjligen att soundet är anpassat till tidens krav. Men vilka kraven är och vem som ställer dem och hur man vet detta - det har jag aldrig fått reda på.
Merkostnaden av en andra tryckning av en audiofilutgåva vore marginell mot försäljningsintäkten. Speciellt om man inte tillhandahåller den versionen i brådrasket till strömningstjänsterna.

Visst, men det är en annan sak. Frågan är varför man överhuvudtaget lägger krut på att göra en sämre produkt? Dessutom blir det svårt att försvara två olika versioner där grundversionen (den som släpps till kreti och pleti) ska marknadsföras som den ultimata, med "hifi-versionen" som den ultimata rent kvalitetsmässigt ska motivera ett högre pris - för det vill man ju ha av oss sk audiofiler...

/ B
Hjärnan är en underbar uppfinning. Den drar igång direkt när man vaknar och stannar inte förrän man kommer till kontoret.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-09-13 20:08

Tror du vet varför... Den är optimerad för lågeffektenheter, huvudsakligen bärbara och datorer, men även tvapparater och kompaktstereo... Så man kan höra det huvudsakliga innehållet trots man inte har effektresurs åt dynamiken. Och på vägen verkar vissa musiker ha börjat gilla det resulterande ljudet också. 8O

Kanske skulle lansera nytt buzzword.... Börja prata HiDy istället. High Dynamic. Då kan man förklara för folk att det ställer vissa krav på uppspelningsanläggningen... Och så kansle stora högtalare och stora slutsteg kan bli nymodernt?
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-13 21:41

Nattlorden skrev:Kanske skulle lansera nytt buzzword.... Börja prata HiDy istället. High Dynamic. Då kan man förklara för folk att det ställer vissa krav på uppspelningsanläggningen... Och så kansle stora högtalare och stora slutsteg kan bli nymodernt?

In your dreams, baby :D

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-09-13 21:55

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Kanske skulle lansera nytt buzzword.... Börja prata HiDy istället. High Dynamic. Då kan man förklara för folk att det ställer vissa krav på uppspelningsanläggningen... Och så kansle stora högtalare och stora slutsteg kan bli nymodernt?

/ B

Vem trodde vinylen skulle gå kraftigt uppåt 2017?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-13 22:22

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:

Jag skulle önska att det var för ljudkvaliteten men jag tror det mer handlar om retro-känslan...

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-09-13 22:25

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:In your dreams, baby :D

Jag skulle önska att det var för ljudkvaliteten men jag tror det mer handlar om retro-känslan...

/ B

Det är inte för retrokänslans skull jag köpt fler LP senaste året än sammanlagt tidigare. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-13 23:29

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Vem trodde vinylen skulle gå kraftigt uppåt 2017?

Det är inte för retrokänslans skull jag köpt fler LP senaste året än sammanlagt tidigare. 8)

Jag kan tänka mig att det är för de bättre mastringarna. Men ärligt talat, tror du att det är den upplevelsen som ligger bakom ökningen av vinylförsäljningen?
Fortfarande; jag hoppas men är pessimistisk.

/ B

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-09-14 09:33

För de vill att myten om att vinyl är ett bättre format skall leva vidare eller något.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-14 10:18

philipbtz skrev:För de vill att myten om att vinyl är ett bättre format skall leva vidare eller något.

Jag gissar att man vet att kundkretsen (= de som köper vinyl) är mer krävande. Dessutom spelas vinyl bara i stationära anläggningar som trots allt har lite bättre kapacitet än en smartphone.
Med det sagt, det finns nya vinyl som låter skit också. Ja, förutom de gamla som också kan låta rätt illa. Allt är inte bra bara för att det är pressat i vinyl.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-09-14 10:44

Alla här vet väl säkerligen om att den ultimata kapaciteten för CD vida överstiger den för vinyl... så det är det som gör det så löjligt... det enda vinylen är bättre på är exponeringsytan för omslaget och vettigare storlek på texthäftet... ja... och att det just nu säkerligen drar in mer pengar per ex. till skivbolaget - om man skall se det från deras perspektiv.

All rengöring som behövs... all inställning av nål och spelare (som jag kan NADA om)... förutom det rena omfånget... där vinner ju CD hands down vilken dag som... likaså med vilken enkelhet man kan ta en digital backup eller kopia för egen strömning...

Nä... det är mycket besynnerligt i denna subvärlden... :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-14 11:45

Nattlorden skrev:Nä... det är mycket besynnerligt i denna subvärlden... :roll:

Så länge mastringen är bättre på vinyler så låter dom också bättre än motsvarande cd. Efter att ha lyssnat på Bowies musik på kulturveckan i Stockholm blev jag inspirerad att lyssna på Lodger/Low/Heroes här hemma. Körde strömmande från rippade cd's. Och förvånade mig hur kasst ljudet var. Så jag sprang ner i källaren och hämtade upp vinylerna. Ahhh, så mycket bättre! Att cd-formatet rent teknisk må vara bättre spelar liksom ingen roll i det här läget.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-09-14 13:53

Om man inte hittar en CD från innan vansinnet drog igång då....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-14 14:32

Nattlorden skrev:Om man inte hittar en CD från innan vansinnet drog igång då....

Jo, fast de allra tidigaste cd'na är inte alltid så välljudande de heller. Det känns nästan som om man tog nybörjarlärlingen på skivbolaget, slängde till denne en bunt mastertejper och sa "fixa nu cd-masters av dessa så vi kan börja prångla ut cd's - det räcker om det är klart imorgon".

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-09-14 14:40

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Om man inte hittar en CD från innan vansinnet drog igång då....

Jo, fast de allra tidigaste cd'na är inte alltid så välljudande de heller. Det känns nästan som om man tog nybörjarlärlingen på skivbolaget, slängde till denne en bunt mastertejper och sa "fixa nu cd-masters av dessa så vi kan börja prångla ut cd's - det räcker om det är klart imorgon".

/ B

Min allra första var i alla fall bra:
http://dr.loudness-war.info/album/view/125992

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer