Frikopplade OA52 hos hifikg

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Re: hifikg lyssnar på M.Ward

Inläggav Aerob » 2017-11-14 19:46

*räcker också upp en hand*! Plattorna fram till och med Post War rullade ganska flitigt under 2000-talet. Senare alster har inte riktigt hållit måttet tycker jag, inte heller She & Him eller supergruppen Monsters of Folk. Live är han dock riktigt bra, har haft turen att se han vid två tillfällen varav den första var en intim solo-spelning på en liten klubb i Oslo där en frivillig från publiken ackompanjerade honom på piano under låten Rollercoaster. Den spelningen är nog en av mina bästa konsertupplevelser.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-14 22:04

Där ser man, för mig är det en helt ny bekantskap. Med hettande öron kan jag konstatera att det är ganska ojämn kvalitet på albumen jag fått mig till livs, alla är 2000-tal (2009, 2012 och 2016) och IKEA-låten finns inte på något av dem, så godbitarna kanske är äldre. Har inte haft tillfälle att lyssna i annat än lurar än. Ska infoga musiken i samlingen på allvar senare i veckan.
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: tystnad råder hos hifikg

Inläggav hifikg » 2017-11-14 22:44

Byn är drabbad av ett stort strömavbrott. Det blir ljuvligt tyst i lyssningsrummet. Perfekt läge att lyssna på skön musik. Om det inte vore...

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2017-11-14 22:56

hifikg skrev:Där ser man, för mig är det en helt ny bekantskap. Med hettande öron kan jag konstatera att det är ganska ojämn kvalitet på albumen jag fått mig till livs, alla är 2000-tal (2009, 2012 och 2016) och IKEA-låten finns inte på något av dem, så godbitarna kanske är äldre. Har inte haft tillfälle att lyssna i annat än lurar än. Ska infoga musiken i samlingen på allvar senare i veckan.

Du hittar din låt på plattan Transfiguration of Vincent från 2003, låt nr 14! Skippa plattorna du har hemma, satsa på det äldre materialet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-14 23:13

Aerob skrev:
hifikg skrev:Där ser man, för mig är det en helt ny bekantskap. Med hettande öron kan jag konstatera att det är ganska ojämn kvalitet på albumen jag fått mig till livs, alla är 2000-tal (2009, 2012 och 2016) och IKEA-låten finns inte på något av dem, så godbitarna kanske är äldre. Har inte haft tillfälle att lyssna i annat än lurar än. Ska infoga musiken i samlingen på allvar senare i veckan.

Du hittar din låt på plattan Transfiguration of Vincent från 2003, låt nr 14! Skippa plattorna du har hemma, satsa på det äldre materialet.

Starkt av IKEA´s reklambyrå att hitta den, ska besöka hökaren någon dag, tror du han känner till M Ward?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-15 01:29

Aerob skrev:

Nu har jag den, fanns i iTunes-butiken :)
Lyssnar mer när jag vaknar, låten jag sökte låter trevligt i lurar.
Tack för tips!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-15 01:48

Midnatt råder tyst det är i husen, tyst i husen, alla sova släckta äro ljusen, äro ljusen. Tipp tapp, tipp, tapp tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp. :)

Se, då krypa kg upp ur vrårna, upp ur vrårna, lyssna, njuta, höra nya låtar, nya låtar. Tipp tapp, tipp. tapp, tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp.
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-15 02:15

petersteindl skrev:Midnatt råder tyst det är i husen, tyst i husen, alla sova släckta äro ljusen, äro ljusen. Tipp tapp, tipp, tapp tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp. :)

Se, då krypa kg upp ur vrårna, upp ur vrårna, lyssna, njuta, höra nya låtar, nya låtar. Tipp tapp, tipp. tapp, tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp.

Jag försöker komma i säng, men nu har jag köpt ett dussin vax från iTunes o jag som inte brukar shoppa där, men ibland får Apple Lossless duga. Bara jag inte halkar över på HD Tracks nu också...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: kabeldag hos hifikg

Inläggav hifikg » 2017-11-17 15:06

Idag ska jag dra ur och sätta i samtliga kablar i ljudanläggningen, kanske putsar jag lite när jag ändå håller på. Och så klart skruva lite på de där förhatliga skruvbananerna. Allt för att inte någon kanal ska falla ur eller annat otyg uppstå. När Johan besökte mig dog vänsterkanalen t ex, något som nästan aldrig händer. I och ur med kabeln så blev det ljud igen. Så någon gång om året är det genomgång och den gången är idag. Sen kanske det plötsligt blir både mer svärta i ljudet, häftigare dynamik och mer sväng, vem vet!?

Sen blir det M Ward över högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-17 18:05

Kopplade upp anläggningen balanserat för att motionera de kablarna också, de används ytterst sällan ity att då kopplas båda subbarna förbi. Så nu sitter jag här o lyssnar på OA52 enbart. Och de klarar sig, inte helt oväntat, riktigt fint utan. Tänk om jag skulle renodla o downsiza på riktigt. På söndag kanske mina nyfixade ESL 63 kommer hem och då ska jag, än en gång, överväga att låta dem gå vidare till någon annan ljudentusiast. Fast jag lär väl bli nyförälskad igen och knappast kunna lämna dem ifrån mig. Å andra sidan borde de kunna få ett bra hem om de får komma till någon här på Faktiskt. Kanske får någon, eller båda, subbarna åka med, för 63:orna behöver basstödet av flera skäl. Å andra sidan är inte B2-70 så lätta att få tag i, så det kanske är bäst att hålla i dem.

En fråga... vad gör omkopplaren mellan balanserad och obalanserad drift för nytta på NAD 208? Jag glömde först ställa om den när jag bytte kablar o den spelade på lika glatt ändå och nu, när den står i rätt länge, hör jag ingen skillnad. Borde jag det?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2017-11-17 22:37

Säga vad man vill men du gör bra reklam för de dära oa52 och man blir alltid lika sugen på att testa ett par :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-18 00:37

Beakungen skrev:Säga vad man vill men du gör bra reklam för de dära oa52 och man blir alltid lika sugen på att testa ett par :D

Det ska du absolut göra, om du inte tycker att det är viktigt att byta ofta :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Frikopplade OA52 hos hifikg

Inläggav hifikg » 2017-11-18 12:34

Idag firar jag min födelsedag med lite lyssning på OA52 utan subbar. Ska nog lira lite Wolff bl a
Imorgon får jag besök i lyssningsrummet. Och så kommer mina ESL 63 hem igen.

Doofus

Re: Frikopplade OA52 hos hifikg

Inläggav Doofus » 2017-11-18 12:36

hifikg skrev:Idag firar jag min födelsedag med lite lyssning på OA52 utan subbar. Ska nog lira lite Wolff bl a
Imorgon får jag besök i lyssningsrummet. Och så kommer mina ESL 63 hem igen.

Grattis !
Ser fram emot att titta in imorgon.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer