DVD-ai: i32s PingMangEkochAnkfot SPELAR!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

DVD-ai: i32s PingMangEkochAnkfot SPELAR!

Inläggav DVD-ai » 2011-10-24 09:28

Hej hopp !

Kom på att jag inte har någon medlemspresentation...!!!
trots jag hängt här på forumet nu i några år... :roll:

Men nu så kände jag att det var tid att göra slag i sak så här kommer den:

Hej och välkomna!
Till min medlemspresentation, jag heter David och är en lagom speedad och ljud-tokig jävel.
Jag har problem att hålla mig i skinnet och är ständigt "påväg" någonstans med nya projekt och tester i sikte, "nöjd" är ett ord jag antagligen inte vet vad det är för något... :roll:

Här kommer jag att lägga upp lite uppdateringar osv... vartefter :)

Jag har genom åren betat av en ganska salig blandning av apparater och högtalare.. (som det kommer upp mer info om här nu vartefter)
Senaste 2 åren så har det dock huvudsakerligen varit Ino som gäller hemma hos mig då jag tycker att det ljudet passar mig bra.

Det hela började med att jag först inte gillade Ino något vidare, jag tyckte att dom lät "helt ok men inte mer" efter att ha lyssnat på piP i ett otroligt dåligt och ca 60kvm stort rum/ öppen planlösing.
Det lät inget vidare då dom dessutom stod helt felplacerade och ägaren tyckte också dom lät skit...
han hade köpt dom beggade efter "lovord" men tyckte dom va skit.
Och jag höll såklart med honom, det lät verkligen dåligt... (konstigt va... ?! :? :roll: )

Sedan så hörde jag dom igen lite halvtastigt uppställda på en mässa i återigen ett jätte stort rum, och det stärkte bara min uppfattning.

Sist så lyckades jag lyssna på pi60 vid ett tillfälle och dom imponerade inte heller, ÅTER IGEN så stod dom placerade fel, denna gång ca 2m ut från bakväggen och dessutom helt rakt framriktade. alltså 0* invinkling.
Det lät ändå "helt ok" men inte mer och med tanke på priset så kände jag att det var skandal !

Jag var nu helt övertygad om att Ino var överprissatt som bara tusan...

Det var inte för en jag råkade hamna hos en person från detta forum för att köpa en liten Trends stärkare, och han visade sig ha piP hemma, som jag fick lyssna på dom med någorlunda vettiga förutsättningar.
Då rasade hela min bild av märket...
Det lät otroligt bra, trots att förutsättningarna i övrigt i rummet absolut inte var att hänga i granen, men ändå, det lät fan riktigt bra !

Intresset vaknade för att lyssna mer på Ino och jag lyssnade efter detta hos ytterligare två andra personer från forumet och slutligen på Demo hos Ingvar.
Efter att ha lyssnat på ett gäng olika modeller i mer eller mindre vettiga uppställnignar så var det liksom inget snack om saken...
Jag hade inga frågetecken kvar... satan va bra det låter !
Om man bara vill ge dom någorlunda vettiga förutsättnignar :)

Jag beställde då iPs och profundusP-4 (cr80s hade jag redan, det filtret köpte jag tidigare) och hade det till datorn. Ett halvår senare så kom det även ett par piP som jag köpte/byggde ihopp och hade hemma i 3 månader innan jag sålde dom till en polare som tänkt.
Det blev otroligt bra med iPs, det lät verkligen jätte bra och jag var nöjd, mycket nöjd med allt utom att jag "ville ha något större".
tänkt, sagt och gjort !
1år efter att jag blivit med iPs sålde jag dom till förmån för i16s och profundusX-2.
Det var dock inget smart drag för närgränsen i lyssningsavstond på i16s gjorde att det aldrig lät något vidare hemma hos mig, jag satt ju bara 1,9m från... :oops:

Sååå, det blev så att jag testade, testade, testade och grämde mig i över ett halvår för att jag inte kunde få till ljudet så som jag ville ha det.
Innan jag tillslut lånade ut dom till en kompis och forumbekan och köpte i stället piPs senaste 2010 års modellen och levde med dom i ett halvår helt utan basmoduler.
Så levde jag alltså fram till nu i somras då jag bestämde mig för att "Neee, nu får de fan va nog..."
Jag ska inte ha kvar i16s, dom ska bort !!!!
Till förmån för en helt ny Ino Audio högtalare, nämligen i6 ! :D

Jag hade redan lyssnat på dom många gånger sedan hösten 2010 i prototyputförande och i 3 olika rum dessutom.
Och viste att dom skulle fungera i mitt rum, jag hade bara inte "mognat" i tanken på att jag skulle ha dom. men så slutade det i alla fall... och där är jag i min "ino resa" för tillfället.

Uppdate: 2011-11

Så just nu består min settupp av följande:

Signalkälla: Supertyst (Ljudlös) HT-PC med Asus Essence ST ljudkort/DAC.

Försteg: Meridian G02

Delningsfilter: Ino Audio cr80s

slutsteg toppar: Emotiva XPA-2

Toppar: ino Audio i6

slutsteg moduler: Emotiva XPA-2

Moduler: profundusX-2 (krympta)

Och jag är otroligt nöjd med ljudet, det låter MUMMA rent ut sagt... !!!

Det som saknas är minst 2st till profundusX moduler till för att få mer prestanda och jämnare bas, och det är och har hela tiden varit utgångspunkten att jag ska ha 4st moduler.
Så jag ska väll beställa 2st snart eller vi får se hur det hela löser sig, om det blir InfraX eller. AJA...
Det är ett "ickeproblem" egentligen, lyxproblem, i-landsproblem...
kalla det vad man vill, "kossan står inte på isen", men jag har abstinens efter mer kapacitet i basen helt klart och det ska jag inte sticka udner stolen med... :lol: :twisted:

Bilder på mina olika "steg" fram till nu kommer att komma upp i tråden här vartefter och mer berättande om dom anläggningar jag haft innan min "ino period" började.

Edit: Fast då jag är väldigt dålig på att skriva i denna precentationen i huvutaget så kan just detta ta liiite längre tid än väntat :P
Jag är duktig på att leva i nuet och blicka framåt hela tiden, så att skriva om "gammalt" känns allt som oftast ointressant :lol:

Uppdate: 2011-12-15

Det blev en nybeställning av ProfundusX-4 i stället! dom är nu färdiga hos snickaren och ska hämtas snarast.
Meeen så ska det på färg också :P
så dom e nog klara efter nyår skulle jag tro :)

Mitt cr80s är inlämnat till ingvar för att modifieras från 78Hz till 102Hz delning också ;)

Ha de gött allihopp !

Edit: Jag fick hjälp av en mycket trevlig herre, med att få färg på lådorna.
Stort tack för allt hjälp Fredrik !
uppskattas verkligen och att du dessutom kör hem grejerna till mig...
super tack och jag tror mina "gamla" moduler kommer få ett gott hem hos dig :)

Uppdate: 2012-01-23

1: Två st av mina nya Moduler är nu igång! :) och jag är super nöjd med dom :D

2: Mitt Meridian G02 har bytt ägare, detta för att lämna plats till en Marantz NR1402 ;)
Ska bli intressant att se hur den presterar som DAC och försteg :P

kanske ska köpa den redan idag... har inte bestämt mig om jag ska orka göra det idag eller inte...

3: Mitt CR80s har sedan 2 veckor varit hemma igen, 102Hz delnignen gjorde stooor skillnad, mycket nöjd med den modden ;)

Edit: Åter igen, Super insats av Fredrik, jag tycker du ska haka på nästa Onsdagsöl, så jag får bjuda på några kalla också :)

Uppdate 2012-01-26

min Marantz nr1402 har kommit, den som ska få aggera försteg ! :D

Uppdate 2012-09-13

Jag har fått en lägenhet äntligen !!! :D

Nu säljer jag av i6 och siktar mot fetare doningar, vi får se vad det blir men nu finns alla möjligheter :twisted:

Spana in sida 8 och vidare :)

Uppdate 2012-11-13

Nya toppar är beställda sedan några veckor tillbaka och är under tillverkning.
Tjoho ! :D

Sedan så lånar jag nu mera ett par i6 i stället för iP som visade sig vara för, för små... :oops:

cr80s med 102Hz delning har lämnat plats för ett cr80s med standard 78Hz delning då det fungerade bättre i detta rummet :)

en Boxebox har även ramlat på plats och kopplad till en 2TB Hdd så har man lätt tillgång till massor av musik ochen del film.
blir nog en nas så småningom... :wink:
Men för nu får det duga med en extern Hdd :)

Uppdate 2012-12-25

Dom nya topparna är på plats !
Det blev i32s i en lack som heter Hasselnöt Metallic, jag är galet nöjd och det låter prima ! :)

spana in sida 16 för bilder på dom, som dock är helt galet dåliga... :roll: :oops:

Stort Tack till Fredrikb72 och Sanjuro för all hjälp, uppskattas MYCKET !

Uppdate 2013-01-07

En Oppo 103 har nu hamnat hos mig, superb liten apparat :D
den fungerar som min enda signalkälla för DC, DVD, BD och mediaspelare läsandes filer från Extern HDD.
Mycket nöjd !

Uppdate 2013-01-15

Ingvar har mätt upp i32s, dom mäter som gudar och så bra det kan bli, skönt !
Nu är alltså i32s helt 100% klara och bara att köra stenhårt !

Dom låter för övrigt helt galet bra nu... dom har blivit en del inspelade nu och släppt massor !
Dessutom så har dom numera ca 3,5m lyssningsavstond vilket gjorde gott för dom, Satan i gatan vad jag är nöjd med dom.
Äntligen har min dröm flyttat in ! :D

Uppdate 2013-02-02

Nedanstående finns att läsa mer om på sida 20 :)

Mmm, men jag dock inte någon större ljudgalning längre, va länge sedan jag kände på det viset faktiskt!
Numera vill jag egentligen bara koppla av och inte behöva tänka så mycket på ljudet

Jag funderar på att sälja modulerna och slutstegen och bara köra i32s till min marantz stärkare.
Det känns som nästa sak att göra faktiskt !

Jag har inte behovet eller lusten att hålla på med modulerna, jag har inte lust att använda dom
Och i32s spelar tillräckligt på egen hand, låter bättre än med två moduler igång för då blir puckeln i rummet bara värre !
och jag har ingenstans där jag egentligen har lust att ha dom andra två modulerna

Så jag tror det blir så, att jag säljer modulerna och mina två XPA-2'or och bara kör i32s.
Jag funderade på om jag skulle byta ner mig från dom med då dom känns sjukt overkill, och köpa något mindre trots allt.
Men det får i sådant fall vänta, för t.ex. piPs skulle bara låta basbröl på grund av baspuckeln i rummet

Jag har idag insett en sak, en jävligt löjlig grej som nästan är skrattretande...
Jag har under senaste 1,5 året, vid ett flertal tillfällen insett att jag egentligen inte har lust att lägga några stora summor och massor av energi på ljudprylar.
Men av gammal vana och in präglat beteende (då jag har hållit på med ljud sedan jag va liten.)
Så liksom trillar jag dit igen, jag är återfalls ljudoman !!!
Fan vad sjukt...

Ne men asså, jag tror att det är bla. detta forumets fel på sätt och vis, jag bli liksom "peppad" att göra grejer som jag egentligen innerst inne inte vill.
Men som jag ändå gör för att det alltid har varit mitt intresse och jag vet liksom inget annat.
Jag har alltid gjort detta och då är det naturligt att man liksom bara trampar i samma fotspår, något som jag är galet trött på !

För ganska exakt 2år sedan så gjorde jag något riktigt bra, jag förstod detta och sålda av allt för att bara ha piPs.
Och det höll i ett drygt halvår innan jag trillade dit igen, sedan har det varit kört sedan dess och jag har inte lyckats ta mig ur mitt beroende...

Det blir inte bättre av att jag hänger på ett forum där massor av andra
ljudomaner hänger och det inverkar negativt på mig.
Jag har ju faktiskt inte varit så nöjd någon gång som när jag "bara" Hade piPs och simplaste möjliga setupp...
Då kunde jag ju koppla av, även om ljudet på många sätt är skit i jämförelse med i32s nu...
Så ändå, simpelheten och den låga prislappen och litenheten, allting gör på något vis att jag inte känner att det är så jobbigt.

Det är "bara en stereo" då liksom...
Nu är det ett jävla HiFi alltare med massor med jox!

Det galna är att jag ju faktiskt, innerst inne upplever denna hobby lite som en börda, en pest och pina som jag måste gå igenom för att få lyssna på musik.
När jag ju egentligen har kunnat lyssna på musik och varit hur nöjd som helst med piPs en gång i tiden...
Och även borde kunna vara det nu mer!

Vad hände ?
Varför hände det ?

Jo, jag glömde bort varför jag ju sålde av allt och valde piPs...

Jag glömde bort att jag inte mår bra av att återfalls-ljudomanisera...
Då glömmer jag helt bort musiken i slutänden, hur bra det än låter och nerlagd energi och pengar gnager i mig på ett väldigt märkligt vis som jag inte själv fullt ut förstår...

Helt sjukt fasiken !
Men det verkar som att jag INTE FÅR ha en riktigt grym anläggning själv, för då blir jag per automatik missnöjd
Då kräver jag på något vis att det ska vara så in i helvette bra bara för priset och storleken, och så är det inte så in i helvete bra att det motsvarar mina förväntningar och så blir jag missnöjd med valet jag gjort

Och till detta hör att jag med en dyr och stor anläggning, någonstans upplever att jag måste ägna mig åt den väldigt mycket, för att den är så dyr...
I slutänden så blir det så att anläggningen äger mig och tvingar mig att spela musik på den i stället för tvärtom
Helt galet HAhaha

Jag har tagit beslutet att inte hänga så mycket mer på detta och andra ljudforum, för jag tror det är negativt för mig faktiskt, även om dom flesta här på forumet är "goa gubbar" som jag diggar stenhårt !
Jag tror att jag lättare kommer ur Ljudomanin om jag inte ständigt matas med den från forum...
Så ska jag göra mitt bästa för att komma över den så att jag kan koppla bort tekniken, som jag ju egentligen bara upplever som hämmande för min njutning av musiken och dess själ !

Med detta så mer eller mindre tackar jag för mig och hänvisar i första hand till att träffas på riktigt för dom som jag känner och som känner mig, och ni andra träffar jag naturligtvis gärna också IRL:)
Det är ett överlägset socialt interagerade, detta forum kan inte mäta sig med det ändå...

Jag har haft några väldigt nyttiga dagar den här veckan, på många sätt en av dom jobbigaste och samtidigt en av dom bästa i mitt liv.
Och som körsbäret på toppen så hade jag ett väldigt givande samtal idag.
Som liksom fick mig på spår igen, där jag ju va för snart 2 år sedan, när jag blickade ut över möjligheterna och vista att det där är ingenting för mig...
och sedan gick vilse i skogen likt förbannat för att ramla ut där jag varit senaste dagarna.

Haha, år 2012... vilket jävla år rent ut sagt !
Jag har varit med om så sjukt mycket och allting har hänt på en och samma gång.
Och inte för en nu, ett drygt år senare så har jag äntligen hunnit sätta mig ner och använda hjärnan rätt och lyssna på mig själv så som jag en gång i tiden gjorde.
Inte har jag varit så vilsen sedan jag var en liten knodd...

Folk talar om att gå in i väggen.
Jag har gått ner i träsket hela året och halva året där innan, djupare och djupare för varje steg man tar, för att sedan sitta fast helt.
en kombination av brusten kärlek, svek, krossade förhoppningar, tunga bördor och mycket ensamhet har varit ingredienserna i träsket.
Och jag har rest murar som en uråldrigt beprövad (skit dåligt!!!) teknik för att hantera det hela.
Och därtill försökt kompensera min sorg, saknad och längtan med döda ting, något som absolut inte fungerar och aldrig kommer att göra det.

Blev lite privat här nu, men det är bra för då vet ni ju hur det ligger till

Jag är faktiskt på helt otroligt bra humör nu, detta har varit en riktig toppendag minst sagt !
Och jag mår otroligt bra nu, en stor lättnad känner jag.
Och jag ser tillbaka på det avklarade 1,5 året med en förstående och lärande inställning.
Jag ska nu ta lärdom av året som varit, och använda det för att växa själv och undvika i största möjliga mån att hamna i en liknande smörja igen...

Hej hopp alla ljudnördar !
Själv så anser jag mig nu vara på rehabilitering från ljudnörderiet och kommer således inte att vara speciellt aktiv längre
Så dom som vill mig något som inte har med ljudnörderi att göra, dom är välkomna att kontakta mig på telefon

För nu är det slut på tokigheterna och jag ska ägna mig mer åt en helt annan sak som jag länge funderat på och känner att jag vill göra.
Något som jag inte gjort så mycket tidigare och är tämligen nytt för mig.

Och jag ska nu antagligen glida över till min kusin och knäcka ett par bira, snacka musik och ha trevligt.
Det är alltid trevligt hos han och hans tjej, det är genuint fina människor som jag tycker väldigt mycket om och trivs bra att umgås med
Jag tycker att det är det viktigaste, även om hans stereo suger
Att man har trevligt när man lyssnar på musik....
då blir allting så mycket bättre

// David

Uppdate 2013-02-09

ProfundusX-4 är nu sålda, mina Emotiva XPA-2 är sålda och så även cr80s filtret !

Uppdate 2013-02-14

Kanske även säljer i32s och min Oppo103'a
Vi får se vad det blir i stället.
Något litet och billigt som inte låter dåligt helt enkelt :)

Edit: i32 och Oppo103 är sålda !

Uppdate 2013-10-02

Har sedan några månader kört med Guru pro audio QM10Two som jag köpte begagnade.
Snygga och fina högtalare som låter mycket trevligt.
Som piPs men det känns som att diskanten inte är lite "mycket" på något vis... och den håller sig i skinnet bättre vid volympådrag.
Så något trevligare än piPs som helhet med andra ord :)
dessutom 100000gånger snyggare, så där van dom omedelbart !
just utseendet var orsaken till att jag köpte dessa, det var QM10Two eller något helt annat, kanske Dynaudio :)
InoAudio pi60 är snygga men för mycket pengar så dom fick inte vara med heller !

Det känns bra att inte ha lagt så fasligt mycket pengar på ljudet, det är lättare för mig att koppla av då och bara lyssna.
Och det låter inte nämnvärt bättre hemma ho mig med tyngre prylar, samma problem med rummet kvarstår och är det primära störningsmomentet oavsett.
men med billigare prylar så bryr jag mig inte lika mycket om att rummet påverkar som det gör :)
Dessutom så är det kul att ha ett litet och smidigt ljudsystem !
Hög effektivitet i storlek/ ljud förhållande ^^

Det viktigaste av allt är att jag äntligen fått tummen ur och gjort i ordning hemma, så nu är det trevligt och fint hemma igen.
det är skönt att bara sätta sig i soffan och sjunka ner med en kopp Te till några sköna toner av Cornelis.
Och inte tänka så mycket på vare sig rummet eller ljudet, vara lyssna på musiken så som den låter i detta rummet.

Nu är nästa steg att få till en ytterligare effektivare lösning för att spela upp musik från datorn till stereon.
Och en större HDD till bärbara datorn så att jag kan ha hela mitt musikbibliotek där i.
allt för att underlätta handhavandet och göra det okomplicerat att lyssna på bra musik :)

Uppdate: 2013-11-08

Pi60s i Ek införskaffade, fett med nice!

Uppdate: 2013-11-28

Ett stycke NAD218 räckte julklappspengarna till, så nu har man effekten som kan tänkas behövas också :)
Perfekt !
Märkte stor skillnad med Piano, nu kan man lyssna på "rätt" ljudnivå utan att topparna klipps :P
YEEEYYY!

Uppdate: 2013-12-08
Mindre ommöblering och komplettering av absorbenterna så att dom blir effektivare, 9cm tjocka 80cm breda och 200cm höga och ganska täta madrasser bakom ACO'n.
dom befintliga absorbenterna är helt från golv till tak och därmed 250cm och med madrasserna bakom pi60s så blev resultatet
STORT lyft!
Förbättringar som inte syns men gör såhär stor skillnad gör mig glad, riktigt bra :)

Jag valde att använda mig av madrasser för att jag inte vill hålla på med kliande och vidriga material...
Madrasserna gick på 500kr och det tycker jag är värt att slippa allt extrajobb... dessa står dessutom av sig själva bakom befintliga absorbenter så inget extra snickrande behövdes !
Bara att ställa på plats, smidigare blir det inte !

rekommenderas till alla :D

Bild

Bild

Uppdate 2014-02-22

piP i ferrarirött är nu monterade och spelandes !
Efter att lådorna legat läääääänge hemma hos mig, kändes onödigt så nu är dom i alla fall monterade.
Får se vad det blir med dessa framöver :)

bilder finns också på sida 33

bs60 modell 2011 med special mått och i minsta möjliga utförande är beställda och nu är det bara att vänta...
snickaren har fått ritningen :)

Uppdate 2014-03-14 Har modifierat TVmöbeln en aning, resultatet ser ut såhär !

Bild

Samt så är bs60 lådorna under konstruktion i detta nu ! :)

Uppdate 2014-04-27

bs60 2011 års version i specialmått är nu på plats, alltså herre guuud!
Fan att det kunde går att få artikulation i basen i även detta rummet, det hade jag helt givit upp hoppet om efter att gnölande senaste 2åren.
Men ja.
det gick och bs60 är numera en av mina mest älskade saker här i livet, dem är totalt underbara på alla vis !

Med dessa så kan jag åter lyssna på musik och njuta av även fina basslingor, upplösta och härliga och baspuckeln är snällare än förr, den är där men inte alls lika elak.

YYEEEEEEEYYYYYYYYYY!!!!!! :D :mrgreen: :lol:

Uppdate 2014-06-29

anläggningen är nu intrimmad med bs60 och pi60s på plats i rummet där dom låter som bäst samt lite extra akustik fix är gjort.
nu låter det bättre än någon någonsin har gjort i detta rummet, och inte bara bäst hittills utan så bra att lusten till musiken och att experimentera, sjunka in i musiken och bara njuta har kommit tillbaka.

bs60 är den absolut bäst investeringen gjord för ljudet i detta här rummet, och jah.. pi60s också då såklart :)

sagolik kombination, utan dem skulle min lust för musiken antagligen inte ha vaknat till liv igen utan legat på samma obefintliga nivå som senaste 2åren.

är mycket tacksam och verkligen genuint jätte glad !
Tack för att det gick att få till ett vettigt ljud med något här hemma utan att bygga om rummet till en studio, jag behövde det och just nu är helt rätt tid för det.
För att även detta problemet i mitt liv ska lösa sig :)

Uppdate 2014-07-12

Bs60 och pi60s har fått tillbaka mit musikintresse, det går att bara drömmasig bort i musiken igen och njuta !
Underbart :)
Dessutom så blev det ätt snyggt med mina bs60 2012 i specialmått, riktigt smutta !

Bild

Uppdate 2014-09-20

Bs60 har hittat den plats i rummet där dom tillsammans med pi60s antagligen harmoniserar som bäst.
Jag har fått hem ett par Svanå V6 basabsorbenter och dessa har hittat sig en plats bakom soffan, längs med bakväggen och med öppningen närmast väggen.
Detta för att få ner min 39-40Hz puckel.
Och DET gör dom med bravur ! ;)
ca 7dB mindre puckel, extrem skillnad i efterklang i hela basregistret och dessutom så blev det snyggare än tidigare, nu när jag har en vit och snygg bänk bakom och längs med hela soffryggen 2,4m !

Nu låter det riktigt bra i mitt tämligen normala vardagsrum, spännande att kunna lyssna på musik med basinformation igen och njuta!
DET var lite drygt 2år sedan det gick nämligen... :cry: => :D

Uppdate 2014-10-10

Nya absorbenterna är funktionsmässigt klara !
jäklar vilken skillnad, grymt bra resultat av den förändringen :)
dessutom nya elektronik, Mina underbara Meridian prylar har fått ge plats till Marantz.
dessutom är det ett nytt slutsteg på plats, NAD218 har fått ge plats åt Rotel RB1080.

mycket nu, på en och samma gång ;)

Mycket kul, blev sjukt bra !
nu är det bar det estetiska som ska slutföras sedan är det RIKTIGT bra :D

Uppdate 2014-11-30

ytan av mattan är nu ökad med nästan 100%, det gjorde stor skillnad och det är nu än mer lugnt och kontrollerat, riktigt skönt :)

Dessutom så är belysningen bakom TV-n på plats också, grymt att åter ha denna belysningsmöjlighet som jag har saknat nu i över 2 månader.

uppdate 2015-03-12

Nu så sitter då också mina 6st Ino Audio a1'or uppe (efter över 1år på hyllan ;) )
Så nu är det hembio på ingång alltså!
Trevligt trevligt ;)

uppdate 2015-07-24

260 liter ytterligare basabsorption fixad, dessa ligger under sängen och nu så är all basabsorption jag kan tänka mig att få in i rummet slutförd.
Nu återstår bara att trimma in dessa 2st 130liter lådor, men redan nu med bara hastigt uträknad avstämning så är det natt och dag!
Det behövdes basabsorption i det hörnet där sängen stod, så dessa gör otrolig nytta för totalljudet hela vägen från att den djupaste basen kommer ram tydligare till att allertheten och snärten i midbasen ökat och fokuset på t.ex. ståbas i ljudbilden blivit markant bättre.
totalt sett alltså redan en gedigen WOW upplevelse.

Alla borde ha basabsorbenter, stackars dom som inte har :cry:

uppdate 2015-08-15

Jaha då har man hängs upp extra tjocka gardiner och draperier för att äta upp första reflexerna från på vänster respektive höger sidovägg samt stoppat in med dämpmaterial i dom nya basabsorbenterna under sängen.
Fasen, det börjar att bli "torrt" nu ;)
fast och fint ljud med en stabil och skönt avslappnad ljudbild, att det tog sådan tid innan jag accepterade att jag vist måste få upp något ordentligt som tar hand om förstareflexerna på sidoväggarna.

NU är det faktiskt så, att för första gången sedan jag flyttade in här för ganska exakt 3år sedan, så kan jag lyssna på musik UTAN att fundera på vad nästa steg måste blir för att få bukt på något störande i ljudet.
Nu är dom problem som återstår så pass snälla att dom inte pockar på uppmärksamheten så mycket, klart lätta att acceptera och det är helt underbart !
Jag kan nu även spela hur starkt som helst utan att dte uppfattas som störande, så allt pekar på att jag nu har fått det "tillräckligt bra" ÄNTLIGEN :D
tillräckligt bra krävde ca 4ggr mer akustikfix än jag hoppats på (med vetskapen om att jag antagligen hoppades på något idiotiskt) men nu såhär när det FAKTISKT.se börjar att bli klart så måste jag säga att jag är MYCKET nöjd med resultatet båda vad gällande ljudet och det estetiska :)

Mer finns att läsa ganska långt ner på sida 59.

Så lycka till alla där ute med akustikreglerandet !
och kom ihåg: akustikreglera du med, för du är värd det!

uppdate 2015-08-28

Nu har jag testat en del med surround och har fått till en intrimning som är så vettig som det verkar gå att få den.
Men är fotfarande inte helt övertygad om Ino A1...
Dom låter "smått", förmår inte riktigt att få till det där pampiga ljudsceneriet som man ju vill ha, utan det låter litet.
Vill gärna ha dina erfarenheter om Ino A1 som surround! :)

uppdate 2015-09-19

Nu har jag trimmat in surround ytterligare, har kör nu 4st a1 som surround och 2st som surround back och detta löste mina problem, nu tycker jag att detta låter riktigt bra ! :)

Dessutom ar jag fått upp ytterligare diffusion på väggen bakom soffan och detta hjälpte till att få ljudbilden stabilare och lugnare, så ja det blir bara bättre och bättre!
Kul är det, riktigt kul :D

För 1 månad sedan så lät det sjukt bra här hemma, nu är det bättre ändå ! 8)

uppdate 2015-11-08

Jahapp, då är draperier och gardiner i främre 1/2 av rummet kompletterade med 2lager scenmolton så nu är det 4 lager tyg i främre delen av rummet med en vikt på 1kg/m2.

Detta gjorde skillnad från djupaste bas (minskning av rumsresonanser på brädden och längden i rummet) och upp till högsta diskant (effektivare dämpning av förstareflexen), en ofantligt mycket mer balanserad musikupplevelse som helhet är resultatet och det där lugnet och självklarheten i återgivningen har nu infunnit sig på alla programmaterial och inte bara dom flesta.
Nu låter det bara sådär super mysigt och härligt här hemma, är tokigt nöjd :D

Nu låter det så pass bra här hemma att jag faktiskt inte tror det är sant, men det är ju det sådan tur är :P
Mer att läsa finns på sida 67

uppdate 2015-11-10

Jag är OERHÖRT nöjd
Såhär bra har det faktiskt aldrig låtit hemma hos mig, jag är äntligen ikapp det förra boendet och det fantastiska ljud jag fick till där :D
(förutom basen som var så ofattbart bra i det rummet att det nog krävs ett dedikerat ljudrum för att komma dit igen) men allt annat är redan eller har potential att blir bättre.
Med testande av placering på högtalarna som nu kan behöva göras efter att rummet har fått så nya egenskaper så ska det bli spännande att höra vad mer som går att åstadkomma :)

Uppdate 2015-12-29

Jag har bestämt mig för att bygga infraX-8 och har dessutom i skrivande stund redan kommit 2/3 på vägen till ett färdigt infraX-8 system :)
Systemet byggs platt med 17cm djupa lådor som placeras mot vägg, tanken är att dessa ska byggas in och bort i min stora dämpvägg vilken borde ge en helt osynlig installation med massor av välljud.

Uppdate 2016-01-10

Ja nu är då infraX-8 i drift sedan några dagar, dom är alltså inbyggda i dämpväggen så som tänkt och allting har gått smidigt :)
Just nu så pågår inspelning av dessa och det krävs !
Jösses vad det inte lät bra i början... det lät bara bas och bummel, men nu börjar det blir lite ordning i alla fall... Även om det garanterat är en hel del inspelning kvar innan dom har kommit igång :roll:
Nu är ju saken den att 8st 10" är inte sååå lätt att spela in för dom rör sig ju knappt vid någon ljudnivå alls, så det blir till att koppla ur hälften i alla fall, det är lätt gjord baktill på slutsteget så det får bli så.

Allmänt så kan jag väl säga då att jag är mycket nöjd just nu även om det inte låter som det ska än, basen "lever sitt eget liv" men är nu tillräckligt med på notorna för att musik ska kunna avnjutas i alla fall och det är bra :)
Man märker att detta kommer att bli oerhört bra när modulerna är inspelade och systemet intrimmat ordentligt, för jösses vilken pondus, lätthet, djup och start/ stopp det finns i ljudet nu !
Typiskt riktigt bra bas helt enkelt :D

En nöjd David spelare vidare och ser fram mot att modulerna ska vara inspelade !

uppdate 2016-03-30
Inspelning av pi60s pågår, jag har ju bytt basar till senaste version, det vill säga version 2015.
Detta för att limningarna på det nya baselementet är gjorda på ett mer driftsäkert sätt, och jag vill ha mina pi60s nu och alltid framöver och där med fick det vara värt det !
Dessutom så är dessa nya element marginellt bättre tekniskt, bättre strömningsegenskaper på luften i korg, stabilare korg som är "dödare" lite linjärare magnetfält vid extrema konutslag, men inget av detta SKA vara några chockerande förändringar och hade inte heller något betydelse för uppgraderingen.
Det var helt av driftsäkerhetsmässiga orsaker som detta gjordes, för att gradera mig inför framtiden :)
Att jag ska kunna njuta av dessa underbara högtalare nu och framöver! (en bonus är att dom nya basarna är betydligt snyggare än dom gamla, med sina försänkta skruvar med plan skalle så ser hela högtalaren mycket mer påkostad ut)
När dom ändå var på operationsbordet så ordnade jag till ytterligare estetiska störningar jag har upplevs... den ljusa MDF som syns med slaktande tydlighet genom portarna har nu fått svart färg på sig.
Resultatet på detta är även det en klar förbättring av helhetsintrycket av högtalaren, mycket stiligt !
Och slutligen så passade jag på att även installera säkringar till både bas och diskant i pi60s, detta för att ytterligare säkra deras fotlevnad nu och framöver !

Ljudet här hemma är verkligen otroligt bra, det lyssnas numera på musik hemma varje dag och jag glädjer mig över att jag tog förnuftet till fånga och tog tag i akustiken på riktigt och gav mig själv möjligheten till nöjdhet.
Jag är ju till naturen sådan att jag tycker om att experimentera och upptäcka saker, leka och testa !
Så det lär jag fortsätta med, men faktum är att jag inte "behöver" för nog låter det allt bra nog hemma för att jag totalt ska kunna njuta av musik av alla möjliga former :)
Och just det faktum att jag inte behöver göra något mer för att mår bra, det är en stor feelgood faktor och gör det roligare att testa och experimentera, nu när utgångspunkten är så trevlig!
Allting från och med nu (egentligen för ett bra tag sedan, redan i november vad det såhär bra !) är bara för att "jag kan" och "jag vill", nu för tiden kan ljud vara en underbar hobby! (och inte bara något nödvändigt ont som oftast står i vägen för att kunna njuta fullt ut av all musik. )

En nöjd David lyssnar vidare :)

uppdate 2016-04-02
Då har så äntligen mitt nya filter anlänt, ett cr80es som är modifierat för möjlighet till -10dB extra på gain till basarna = möjlighet att dämpa mer och kunna trimma in basmodulerna så som jag vill.
Dessutom med marginal för framtida eventuella förändringar av bassystemet ?! :)
Det blev dessutom en uppgradering till es när jag ändå var igång, jag tänkte att "vafan det kan knappast skada och jag har upplevt en förbättring utan filtret inkopplat = filtret hörs, då hörs säker es mindre i alla fall"
Och resultatet är att cr80es hörs nog mindre än cr80s (har inte jämfört klart än så svär inte på något) men på samtliga ljudnivåer så upplevs sättet som ljudet återges på som mer avslappnat och lugnt.
Samt på högre ljudnivåer så är det som störst skillnad och där hör jag skillnad på att små microdetaljer kommer fram bättre, summa sumarum= cr80es upplevs låta mer så som jag har tyckt att det låter utan cr80s inkopplat.
Och det får väl vara ett bra betyg :)

Uppdate 2016-08-06
Då har man lagt beställningen på drömhögtalarna, Ino i32s PingMang med mörkoxiderad ek :)
Livet har haft några plötsliga ovh stora svängar senaste halvåret... till förtret och till stor sorg!
en bieffekt är att jag om ca 1år kommer att flytta till en bättre/störra lägenhet eller hälst ett litet hus och i denna veva så är det för mig en självklarhet att passa på och investera i dom högtalare jag vill ha och nu blir det så !
i32s kommer åter att vara i min ägo men i ett mer passande skede i livet ovh denna gång så kommer dom att få stanna om inte något oförutsätt inträffar (man vet sldrig med livet).
pi60s behåller jag tills vidare och förmodligen för alltid, det är viktigt för mig att inte känna mig låst ovh med pi60s i backupp så vet jag att jag alltid kan skala ner om det skulle krävas pga ekonomi eller flytt eller vad som helst ?!
Morsan får njuta av pi60s under tiden och se till att dom får den kärlek som dom behöver :)

PEQ (den som Fostex håller på med basserad på Morellos design) är nu på plats i anläggningen, en prototyp version fortfarande.
har lekt lite med den och det är tydligt att PEQ är en trevlig funktion att ha i sin anläggning för att kunna tweka lite extra, dock låter det verkligen inge bra om man tror sig kunna kompensera mer än några dB.
detta har jag upplevt med alla EQ jag har lekt med, några dB kan man kompensera som max och sedan får man vara nöjd annars blir det bara nya och betydligt värre fel i återgivningen.

Uppdate 2016-09-30
Då har man en Benchmark DAC2dx på plats som DAC/försteg och den var ett klart lyft framför Camebridge Dacmagic, eftersom jag vill minimera antalet olika lådor så får denna även aggera försteg så HA PARE25 åker tyvärr ut också.
Chromecast Audio blev nya primära ljudkällan vid streaming och detta var även det ett stort, men större lyft för ljudet än bytet av DAC !
AppleTV med HDMI till TV och optisk ut till DAC var alltså ingen väljudande lösning, tyr jag kom på bättre tankar :mrgreen:

Uppdate 2016-11-07

Rotel 1090 har problem med startrelä (typiskt 1090 problem) och delar ligger på posten så snart ska jag få igång den gamle styrke karlen igen ! :)
Men jag har även blivit med ett Bryston 14Bsst2, och DET är en lite förvånande bekantskap.
Den låter magiskt nog exakt lika bra och naturligt som Rotel 1090, men jag är tämligen säper på att den får fram detaljer och låter renare än Rotel 1090.
Det var ej väntat... Bryston är egentligen inte här för att stanna utan ska vara på besök tills min beställda Holographicaudio AMP27 kommer.
Men fasen, Bryston är så trevlig och ger ett oerhört välbyggt och seriöst intryck på alla vis från ljudet till det yttre, så det är inte annat än att man bli lite velig.. :oops:
Jag har ej heller varit med om ett slutsteg med en sådan fantastisk softstart, denna softstart är sooooooft !
Man får intrycket att man bör kunna starta 10st sådana samtidigt och en 10A lär hålla... :lol:

Uppdate 2016-11-15

Såhär ser det ut hemma för tillfället:
Bild

Nuvarande Setupp:

Signalkälla1 streaming: Chromecast audio

Signalkälla2 CD/BD-spelare: Oppo 103D

signalkälla3 streaming: AppleTV

DAC: Benchmark DAC2 d

Försteg: Holographic Audio Pre25 Remote

Delningsfilter: Ino cr80es (modifierat för -10dB extra i marginal på Gain) + infra tillsats

Slutsteg toppar: Bryston 14Bsst2

Slutsteg basmoduler: Rotel RB1090

Högtalare:
Front: Ino Audio i32s IPM (Ping Mang) i mörkpxiderad ek och med ankfot
Basmoduler: 4st Bremen 10" i 27liter för tillfället, Ino Audio infraY på gång.

Extra: 2x Svanå V6 basabsorbenter + 2st 23x126x61 och 1st 60x60x55 DIY basabsorbent (tot ca 1300liter basabsorpion) som dessutom ger i praktiken 95cm (med trösklar och soffrygg m.m.) distans till bakväggen och en trevlig avlastningsyta bakom soffan.
Diverse Akustik fix som stooor matta (ca85% av golvet täckt av matta/möbler), 9kvm ca 25cm tjock absorbent vägg, ca 40% av sidoväggarnas väggyta har (mycket tjocka, 4-6lager 1-1,25kg/m2) draperier och sedan diffusorer på bakväggen.

Utöver det allmänt kombinerande av det som är snyggt, praktiskt och ljudmässigt bra som trevliga asymmetriska vägghyllor på väggen bakom lyssningsplats, stor tavla på ena sidoväggen har fått 3cm dämpmaterial i sig för en mer bredbandig absorption, soffan är stoppad med extra dämpskum för att bli en mer bredbandig absorbent och för att inte "sjunga med" vid vissa frekvenser (vilket jag upplever att dom flesta soffor gör, och det stör. :roll: ) osv...
+ Fransk ljudsnigel (för att den är fransk, och är en ljudsnigel, och sedan är en ju fin och det är bra med feelgood)
+ minervauggla (en fluffig liten sak, sådant är bra! har jag hört.)

............................................................
Senast redigerad av DVD-ai 2017-03-28 20:23, redigerad totalt 376 gånger.
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-10-24 10:25

Heja David! :)
LJUD: Denon AVR-4310->cr80es->2xRotel RB-1090->Ino i64s & 2xRotel RB-1092 ->Ino InfraZ-4
BILD: Oppo BDP-103D & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->100" Stewart Firehawk

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2011-10-24 13:19

Välkommen till Faktiskt!

:wink:

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-24 14:11

Tack tack !

Som ny här på forat så är det trevligt med ett sådant bemötande... 8)

edit: Palle, ryck upp dig nu och skaffa steg, bygg (portade!) lådor till dina NHT basar och bjud över mig så står jag för drickat :)
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-10-24 14:20

Lugn bara lugn, det kommer ;)

Ska sätta fart med det när jag flyttat in i nya lyan, alla mina möbler (samt 8 basar ;) ) står och tar upp all plats hemma i morsans garage/snickerboa :)
LJUD: Denon AVR-4310->cr80es->2xRotel RB-1090->Ino i64s & 2xRotel RB-1092 ->Ino InfraZ-4

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-24 15:13

ahhh, ok :)

ska bli redigt kul å se/ höra vad du får till av dom där :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-10-24 15:43

Du är välkommen över sen när jag fått ordning på allt :)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-24 16:59

Välkommen David! :)
Ser framemot bilderna :wink: .
Stereo is da shit !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-23 20:04

Det går trögt just nu...
Men kommer snart uppdateringar :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-23 22:00

Javisst, jag befriar dig från dina MDF-skivor.

Och lånar ut två P-X liknande basar bara du blir tyst nångång ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-11-23 22:08

Tusan då! Jag kunde också köpt dina skivor. Behöver fyra till mina basar...
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-23 22:43

Redan köpta...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-11-23 22:47

MagnusÖstberg skrev:Redan köpta...

Livet är hårt när man är stenarbetare... 8)
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-23 23:11

:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-23 23:17

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-24 07:35

Findus: Ja sannerligen, hade du varit snabb som vinden så hade du kanske hunnit nypa dom före Osten, Men de e tveksamt...

Osaten: Lycka till med det roliga projektet :)

Mr Roy: Det kommer! ;)

Palle: När du nu råkar se detta så vill jag att lådorna är färdiga, är ruskigt sugen på att dricka öl och älda basmoduler nämligen.... 8)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-03 15:45

Vart är brud... jag menar bilderna?! :evil:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-03 23:34

Jag väntar på att Timpolanen ska komma över och fånga några åt mig... :P
Mvh/ David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-14 23:04

DVD-ai skrev:Jag väntar på att Timpolanen ska komma över och fånga några åt mig... :P

Gäsp. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-15 08:17

Mehhh.....

Jag väntar på minja nya moduler nu... :?

Som e ju snart (aja... dom ska målas också... :( ) färdiga :D

det kommer att komma upp lite "halvdanna bilder" här till att börja med och sedan super fina bilder som Timpolanen här på forumet ska få hjälpa mig med :)

Mina moduler ska nog hämtas idag, och sedan så börjar arbetet med att få på matt glans 15 Svart.
Så om jag har tur så kan dom nog vara färdiga till strax efter nyår, alltså om ca 1 månad :P

Mitt cr80s filter är inlämnat till Ingvar för att modifieras från 78Hz delning som är standard till 102Hz delning.
Detta för att avlasta topparna ytterligare och sänka dissten, skillnaden var i storleksordnignen haksläpp hos samtliga närvarande (Chrisss, Komorok och MagnusÖstberg) och vi är alla rörande överens om att 102Hz delning va en frisk vind hemma hos mig !
Grymmt detta kommer bli asså !!!
:D
Mvh/ David

Användarvisningsbild
stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-12-15 11:44

Mycket skoj att följa utvecklingen :) . När det gäller den upplevda förbättringen av återgivningen vid en höjning av delningsfrekvensen låter det intressant såklart då jag också sitter med i6:or. Har IÖ haft någon synpunkt på den höjda delningsfrekvensen och hur har han formulerat sig då? Jag vet ju hur en 80 Hz-ton låter så jag inbillar mig/kan tänka mig att i6:orna kanske kan gynnas av att vid större ljudtryck avlastas från registret mellan 80 och 100 Hz. Några antydningar om bristande integration mellan basmoduler och toppar eller är det fortfarande "sömlöst"?

/stefan

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-15 12:33

Jag tyckte bara det lät bättre på alla plan, den lägre dissten gjorde att det liksom blev en avgörande skillnad :)

Ingvar har jag talat med 3 gånger om detta med delnigen nu, och det verkar som att han tycker det kan vara en aldleles utmärkt ide om man ser till att kunna placera mopdulerna "rätt".
och i mitt fall betyder det att dom ska någorlunda som en "sfär" = samam avstond till alla elementen från lyssningsplats, både toppar och moduler :)

Dessutom med den tämligen cymetriska uppställnignen jag tänker mig så gynnar det ytterligare.

så det verkar inte finnas några hinder för att få till perfekt integrering ;)

Men men avsevärt lägre disst !

Därav min satsning på 102Hz delning :P
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2011-12-15 13:42

Inte 120 också? 8)
Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-15 13:45

Nej :twisted:
Mvh/ David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-15 14:12

Tänk hur lite dist du skulle få om du delade vid 300Hz!!!!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-15 14:53

ja tänk... och va lite frihet jag skulle ha gällande modulplacering... ;)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-15 14:54

Hehe jupp det är såna smällar man får ta ;)
Eller så ställer du in modulerna precis bredvid frontarna på att spela upp till 300Hz och de mer på sidorna bara till 100Hz. En sådan uppställning kan man få att fungera riktigt bra och ställer mindre krav på frontarna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-15 14:59

Jepp, men då byter jag heldre toppar då i6 då oavsett kommer vara klena i diskanten i förhållande ;)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-15 15:09

Jag har aldrig hört t11n diskanten så vet inte hur mycket den klarar, men du har helt rätt i att en sådan uppställning är inte gynnsam ifall inte diskanten klarar av att macha baskapaciteten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-15 15:59

Jo exakt :)

det blir ju mindre nytta med överkapacitet vid midbasen som är så pass att man alldrig är i närheten av att använda ens några % av den, på grund av att diskanten inte låter rent längre...

Men T11n diskanten är trevlig, den hänger med 2st 6,5" utan problem, och jag tror det blir perfekt med 100Hz delnign till i6, då är det mer balanserat mellan midbasprestandan och övrig prestanda :)

på i6 så är det helt klart basen som sätter stopp först, och börjar låta orent.
Mvh/ David

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer