DVD-ai: ger bort lite saker, kom och hämta !

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bergggren

Re: DVD-ai: Säkringarna gillade ej att ha Fostex på besök.

Inläggav bergggren » 2017-01-02 19:01

Vet du David något om amp22?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: Säkringarna gillade ej att ha Fostex på besök.

Inläggav DVD-ai » 2017-01-02 19:12

Det är inget jag har någon koll på.
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: Rotel förvånar

Inläggav DVD-ai » 2017-01-05 22:20

Nu har jag att Rotel 1090 till basmodulerna istället för 1080.
Till min förvåning så låter det bättre, basen är liksom än mer instrument och ljud än "bara bas"
Dessutom så blev basen upplevelsemässogt djupare också 8O

Alltså jag blir inte klok på detta med olika slutsteg...
Nu är det helt plötsligt skillnad av denna nivå till basmoduler, jag vet inte vad jag ska tro...

båda stegen samma gain, ingen av dom vänder fasen, mer eller mindre identisk avrullning i basen

Aja, :mrgreen:
Kul är det i alla fall, nu låter det mer komplett och fylligare i basen utan att bli grötigt som det upplevdes med 1080.

God helg på er alla !
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-06 01:11

Intressant! Kör själv just 1080 till basen och har länge funderat på ett bättre steg till basen mest med tanke på avskärningen i basen då jag också kör infra.
Dessutom tyckte jag att mitt Bryston lät klart bättre än 1080 när jag köpte den. På senare tid har jag mer funderat på att ersätta Brystonen och låta den ta hand om basen. Har mest funderat på Holographic AMP 27, RS2000 är för stor. Har dom senaste dagarna läst en del om Brystons Qubed steg och måste säga att dom verkar väldigt intressanta.
Dom har patenterat ett nytt ingångs steg som eliminerar det mesta skräp som kan smita in i steget. Lutar mer mot den även om den är dyrare än AMP27.
Så när du skriver att 1080 inte är perfekt i basen så har jag haft rätt i mina aningar, samtidigt blir det mer intressant att prova något annat.
På 90 talet körde jag Sentec PA9 i topparna och PA8 till basarna, hittade ett par begagnade PA9:or till basarna mest för det estetiska.
Det blev stor skillnad i basen, hade inte väntat mig det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-06 09:21

Allting med detta ämnet är mycket intressant !

Det är ju en sådan jätte grej inom ljud med hörbara skillnader hit och dit eller om de ej är hörbara.
När jag började med denna hobby så suktade jag efter det som var "bäst" från som "bästa" märkena osv...
Sedan insåg jag att mycket av dessa prylar lät lika bra som en normal hembioreceiver, aja då kör jag väll på det då och fick felaktigt uppfattningen att det ej är någon skillnad någonsin.
Men nu så har jag testat några steg som är objektivt bra på att vara just slutsteg i den bemärkelse att dom tar en signal och förstärker upp den utan att påverka speciellt mycket.
Och som följd av det så är det helt plötsligt skillnad igen, och samma sak har upplevt med försteg och DAC här hemma nu...

Så summa sumarum borde ju bli något i stil med:
Det är ingen större ljudmässig vinst (även om skillnaden kan vara hörbar) mellan olika elektronik så länge dom är ungefär lika bra/dåliga oavsett prisklasser, men där finns en hörbar vinst mellan dålig/mndre bra/bra/ riktigt bra och extremt bra elektronik oavsett prisklasser.

Min tidigare felaktiga uppfattning har varit att:
Det är ingen hörbar skillnad mellan okey och extremt bra elektronik oavsett prisklass, prestandan är på pappret.
Riktigt dålig elektronik kan antagligen höras i sammanhang med okey/extremt bra elektronik.

Jag tror rätt hårt på att där går att höra skillnaderna mycket tydligare än vad som tros...
Och att man samtidigt absolut inte ska överdriva skillnaderna heller, först rum och högtalare, sedan slutsteg och försteg, sist DAC.
LTS tester är ett bra sätt att komma i rätt riktning i alla fall (så man slipper köpa grisen i säcken), sedan får man lyssna själv.
Så jag har väll blivit troende nu då, troende på att extremt bra elektronik låter bättre än det som inte är lika bra.
Oavsett prisklass, märke osv... så baserat på ren prestanda helt enkelt.
Det är lite kul när man får lov att omvärdera lite och rucka på sina uppfattningar, här har det verkligen varit så för mig.

Men nu mera så sitter jag med mycket bättre ljud än för 7månader sedan och allt jag har gjort är att byta elektroniken från bra till sådant som ska vara objektivt extremt bra.
Och resultatet glädjer mig i form av bättre ljud, men det grämer mig samtidigt lite att det inte bara kunde få vara så som i drömmen att "det går lika bra med en hembioreceiver och ett par beggade nad"
Mvh/ David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-06 09:28

RMA skrev:Intressant! Kör själv just 1080 till basen och har länge funderat på ett bättre steg till basen mest med tanke på avskärningen i basen då jag också kör infra.
Dessutom tyckte jag att mitt Bryston lät klart bättre än 1080 när jag köpte den. På senare tid har jag mer funderat på att ersätta Brystonen och låta den ta hand om basen. Har mest funderat på Holographic AMP 27, RS2000 är för stor. Har dom senaste dagarna läst en del om Brystons Qubed steg och måste säga att dom verkar väldigt intressanta.
Dom har patenterat ett nytt ingångs steg som eliminerar det mesta skräp som kan smita in i steget. Lutar mer mot den även om den är dyrare än AMP27.
Så när du skriver att 1080 inte är perfekt i basen så har jag haft rätt i mina aningar, samtidigt blir det mer intressant att prova något annat.
På 90 talet körde jag Sentec PA9 i topparna och PA8 till basarna, hittade ett par begagnade PA9:or till basarna mest för det estetiska.
Det blev stor skillnad i basen, hade inte väntat mig det.

Jag har läst lite om deras Qubed amps, men vafan det är ju förmögenheter dom ska ha för sina nya steg och det har jag verkligen inte råd med. :oops:
Mina investeringar nu är exakt inom en budget jag satt upp (när jag får mina överblivna steg ut på beggat marknaden och pengarna tillbaka) och jag tänker hålla den budgeten. :)

Jag kan tänka mig att skillnaden mellan 14Bsst2 och 14Bsst3 är hörbar, men behöver jag ha den skillnaden för 50000kr extra ? Njaaa... :)
50000kr lägger jag mycket mer gärna på en ny soffa och komplettering av inredning generellt när jag flyttar.
Eller bara som en del av dom pengarna som behövs för nästa boende, vi får se :)

Några mer pengar på elektronik blir det i alla fall inte sedan, för då är stegen i pris alldeles för stora i förhållande till mina resurser och min budget ska ej tänjas på.
Mvh/ David

Användarvisningsbild
RMA

Re: DVD-ai: Det här med slutsteg överaskar på nytt.

Inläggav RMA » 2017-01-06 10:05

Ja problemet är att dom är väldigt dyra. Holographic är trots allt väldigt prisvärt även om den kostar en slant den med, allt är ju relativt.
Ska nog trots allt ta kontakt med Lars om slutstegen, verkar lite oklart om läget med modellbyten just nu.
Jag tror nog dom flesta som inte hör skillnad på elektronik sitter i vanliga vardagsrum, sen jag fick igång min Inogrotta så är det så otroligt stor skillnad på allt.
Olika skivor och elektronik låter helt enkelt mer olika än dom någonsin gjort förr, trots att jag hade amatör akustik reglerat vardagsrum innan.
Har en liten fundering över LTS FE test (som jag tycker är suverän) men har det inte en tendens att stangera om man hela tiden kör med samma kringutrustning? Till sist hör man ju inte skillnaderna för att kringutrustningen sätter gränserna?
T.e.x när du hörde skillnad mellan 1090 och 14B, då borde man ju använda 14B nästa gång o.s.v. Men jag kanske har helt fel där :oops:.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-06 10:56

Jo jag upplevde ju skillnad mellan Rotel 1090 och Bryston 14Bsst2, framförallt i lättheten och öppenheten i dom högre registren.
Bryston låter liksom mer svävande lätt, så som ljud upplevs i verkligheten, dom "bara är" mer än med Rotel'n :)

Haha ja det är så många pengar för deras ^3 att jag kan köpa en till 14Bsst2 för lika mycket som jag gav innan jag är uppe i dom pengarna... Så det kommer inte att hända för en jag vinner på lotto. :)

Det är inte heller som att jag är direkt missnöjd med mina steg jag har nu, dom gör liksom jobbet på ett föredömligt fin fint vis !

En sak som vore kul (bara för att) är ju dock att ha ett Bryston 14Bsst (ej ^2) till basmodulerna senare, dom går att få tag på till vettiga pengar ändå och lämnar mer effekt än Rotel 1090, är snyggare, har mjukare uppstart, presterar grymt bra ljudkvalitet ner i basområdet osv osv....
Men det känns som ungefär plats 1000 av saker jag vill göra så chansen är större att när jag gjort allt annat jag vill innan, och den iden kommer på tal igen.
Då är hela anläggningen ersatt av någon ny helt exeptionell klassD eller liknande som disstar 0,0000000001% (av vad Bryston gör :P) och lämnar all effekt du behöver (+ 10000w i headroom) och med ställbar/klippfri övre gräns som går att anpassa till högtalarnas frekvensberoende tålighet och med 0,1Hz-500KHz helt linjärt osv osv.... för överkomliga pengar.
Så då är bryston ändå en gammal varmgående klump som man har varma minnen om, som låter sjukt bra men som helt enkelt är hopplöst stor och opraktisk i förhållande till vad man får ut... :lol:

Eller så är det precis likadant som nu, stora klumpar som låter bra men är opraktiska. Vad vet vi ?! :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-07 12:36

Jag har nu lyssnat lite till och jo det står klart att det är skillnad, inte natt och dag men ändå klart hörbart.
Det är som om 1090 låter kraftigare och orkar driva på ordentligt vid intensiva partier (även om max effekten inte är nära att nyttjas på 1080) och 1090 upplevs ha generellt bättre koll på läget, nu är basregistret tydligare än det varit här tidigare.

Så tyvärr är det skillnad på steg till basarna, man kan inte bara ta vad som helst där heller... :(
Även om det är mindre kinkigt än till topparna, så är det ändå klart att man bör bry sig om maximal ljukvalitet är målsättningen.
Mvh/ David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-07 13:52

RB1080 framstår ju redan på specifikationsnivå som något man kanske inte skall driva slutna basar med:
15Hz-100kHz, +0.5dB/-3dB

Förutom frekvensgången så kan där kanske vara annat i de nedre regionerna som gör att de skär av dem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-07 14:50

Riktigt så illa är det inte enligt Stereophiles mätningar. Inga -3 dB vid 15 Hz.

Bild

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-07 16:54

DVD-ai skrev:Jag har nu lyssnat lite till och jo det står klart att det är skillnad, inte natt och dag men ändå klart hörbart.
Det är som om 1090 låter kraftigare och orkar driva på ordentligt vid intensiva partier (även om max effekten inte är nära att nyttjas på 1080) och 1090 upplevs ha generellt bättre koll på läget, nu är basregistret tydligare än det varit här tidigare.

Så tyvärr är det skillnad på steg till basarna, man kan inte bara ta vad som helst där heller... :(
Även om det är mindre kinkigt än till topparna, så är det ändå klart att man bör bry sig om maximal ljukvalitet är målsättningen.

Konstigt, detta missade de i F/E lyssningen i MOLT.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-07 18:28

Klart förstärkare är olika bra. Även om de är lika rent ljudmässigt kan de vars olika bra musikaliskt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-07 18:32

sportbilsentusiasten skrev:Klart förstärkare är olika bra. Även om de är lika rent ljudmässigt kan de vars olika bra musikaliskt.

Hur då? Om det låter lika är det väl lika? Men om en förstärkare påverkar musiken och en annan inte, så låter de inte lika.
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-08 01:10

sportbilsentusiasten skrev:Klart förstärkare är olika bra. Även om de är lika rent ljudmässigt kan de vars olika bra musikaliskt.

Konstigt att dessa självklara skillnader försvinner så fort blindtester görs...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-08 01:20

Nej, det kan de inte. Det stämmer inte. Är de lika så är de lika.

Om de är likadana ljudmässigt så låter musik, ur alla aspekter, likadant ur dem.

Iden att musik från en hifi-anläggning är något utöver ljud stämmer inte. Däremot gäller det motsatta i förekommande fall, att ljud kan omfatta mera än bara musik*.

Det är därför det är vettigare att skapa anläggningsr för att kunna återge ljud (vilket inkluderar all musik) än att skapa anläggningar som bara klarar musik.

Vh, iö

- - - - -

*Sagt med reservation för att någon i framtiden själklart kan komma att inkludera ljud som dittills inte setts som musikljud, i musik. Men just attityden att inte begränsa sig till musik utan sträva efter generell förmåga att återge ljud, alla ljud, vilka ljud som helst, gör att musik av alla tänkbara och otänkbara slag, kan bli återgivet väl.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-08 13:30

Borde man inte vid FE test där objektet inte går att detektera byta plats mellan referensförstärkaren och test objektet?
Tanken är om testobjektet är bättre än referensen så kanske man kan detektera fel i den ursprungliga referensen?
Eller tänker jag helt fel? :oops:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-08 13:33

Jag förstår precis vad Sportis menar. Två apparater kan klangligt låta väldigt lika/identiska, ändå presenterar de musiken på olika sätt. Läs presenterar med "..." för apparaterna gör naturligtvis inget med vilja. Var hemma hos en kamrat med min Linn Ikemi CD-spelare och jämförde med kamratens dyra Sony-spelare (sorry, minns ej modellnamnet). Rent klangligt lät de väldigt lika, ganska självklart egentligen eftersom frekvensgång är digitalmediets paradgren. På många skivor hörde vi ingen skillnad alls, möjligen något bättre kontroll i Ikemin. Men på en äldre jazz-skiva med ett ganska komplext intro var det mycket stor skillnad. På Ikemin gick det alldeles utmärkt att hänga med i svängarna men i Sonyn var det bara kaos. Min kamrat uppfattade inte det hela på samma sätt eftersom han satt och lyssnade efter detaljer och hur trumpeten lät i sin textur och liknande. Dock tyckte han (fortfarande) att ljudet var aningen fastare och mer kontrollerat i Ikemin. Till viss del tror jag det beror på att han är väl förtrogen med skivan vi lyssnade på medan det för min del var första gången. Dvs han visste hur introt spelades.

Men i viss mån är det semantik vi sysslar med, naturligtvis fanns de skillnader jag hörde i ljudet, annars skulle jag inte hört dem. Det handlar ju inte om voodoo här utan elektriska egenskaper i apparaterna. Men det var lustigt/intressant hur vi uppfattade skillnaderna olika beroende på vad vi lyssnade efter. HUR vi beskriver skillnaderna är naturligtvis också viktigt, för min egen del skiljer jag gärna på ljud och musik, trots att det rent tekniskt är samma sak. Kanske man skulle kalla "ljud" för klangfärg istället?

/ B
Hjärnan är en underbar uppfinning. Den drar igång direkt när man vaknar och stannar inte förrän man kommer till kontoret.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-09 07:38

Jag vill absolut ha en anläggning som ur alla avssenden är optimerad för att kunna återge och sedan också återge alla ljud så korrekt som möjligt, vilka ljud som helst alltså :)
Och detta upplever jag att Rotel 1090 gör bättre än Rotel 1080, det är inte natt/dag men det är i alla fall något som i slutänden påverkar musiken hörbart positivt i basområdet.

1090 mäter ju klart bättre på dom flesta sätt, förrutom tonkurvan där skillnaden är extremt liten.
Så någon slags skillnad borde det ju kunna ge även i basområdet, eller är detta helt otänkbart undrar jag då :lol:
Varför skulle det vara så oviktigt med drivningen i basen att tydliga skillnader ej spelar någon roll ?
Jag kan köra att riktigt bra slutsteg till topparna är viktigare då detta upplevs tydligare, men inte är slitsteget till basmodulerna oviktigt för det. :D
Mvh/ David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-09 08:28

DVD-ai skrev:Varför skulle det vara så oviktigt med drivningen i basen att tydliga skillnader ej spelar någon roll ?
Jag kan köra att riktigt bra slutsteg till topparna är viktigare då detta upplevs tydligare, men inte är slitsteget till basmodulerna oviktigt för det. :D

Jag har tidigare reagerat mot att många använder nästan vad som helst till drivning av basmoduler. Visst är det skillnad på hur olika effektförstärkare återger basen och det har inte bara att göra med vilken effekt de leverarar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-09 15:48

DVD-ai skrev:Jag vill absolut ha en anläggning som ur alla avssenden är optimerad för att kunna återge och sedan också återge alla ljud så korrekt som möjligt, vilka ljud som helst alltså :)
Och detta upplever jag att Rotel 1090 gör bättre än Rotel 1080, det är inte natt/dag men det är i alla fall något som i slutänden påverkar musiken hörbart positivt i basområdet.

1090 mäter ju klart bättre på dom flesta sätt, förrutom tonkurvan där skillnaden är extremt liten.
Så någon slags skillnad borde det ju kunna ge även i basområdet, eller är detta helt otänkbart undrar jag då :lol:
Varför skulle det vara så oviktigt med drivningen i basen att tydliga skillnader ej spelar någon roll ?

Kombinationseffekter kan påverka i olika riktningar vilken förstås inte går att se i enskilda apparaters mätningar. I övrigt så ser jag inget konstigt i dina observationer, du är säkert så inlyssnad på dina grejor och du har säkert så hög upplösning att nyanser blir tydligare hos dig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-12 22:37

DVD-ai skrev:Varför skulle det vara så oviktigt med drivningen i basen att tydliga skillnader ej spelar någon roll ?

Var det där en sådan där retorisk fråga? 8) :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-13 21:35

Magnus: Haha kanske 8)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-14 00:28

Liten undran, varför är det så överraskande att slutsteg låter olika?

/ B
Hjärnan är en underbar uppfinning. Den drar igång direkt när man vaknar och stannar inte förrän man kommer till kontoret.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-14 03:02

Bill50x skrev:Liten undran, varför är det så överraskande att slutsteg låter olika?

/ B

Ja, vi kan återkomma till det efter ett blindtest. 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-01-14 11:12

Men om det inte är någon skillnad mellan olika slutsteg så borde ju RS2000 kunna bytas ut mot behringer ep4000 ! :D
Du skulle ha många pengar till annat roligt :P

Jag förstår vad du menar, men varför gäller detta bara med basmoduler ?
till toppar så skulle ingen säga att bytet från 1080 till 1090 inte kan höras, men till basmoduler så verkar det som om flera är övertygade om att ingen skillnad kan höras.
Men varför kan då ingen skillnad höras vid drivning av basmoduler ?
Vad är det som gör att det inte spelar någon roll vad man driver basarna med, eniligt er ? :)
Jag vill gärna ha svar också på varför och inte bara kommentarer som inte ger något...
Om man är säker på att bytet av steget ej kan höras så borde man ju också veta varför och kunna förklara det för mig som väldigt gärna vill veta. :)

Jag tycker nämligen att hela detta sammanhang är mycket intressant och vill veta så mycket som möjligt om vad andra anser och vad dom grundar sina åsikter på. :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-14 14:44

Jag tror de flesta inte skulle kunna skilja på RS2000 och ep4000 i ett blindtest.

Mitt svar på din fråga är, tills man har blindtestat nivåmatcahed steg så vet man inte om det är någon hörbar skillnad eller ej.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2017-01-14 14:48

music4ever skrev:Jag tror de flesta inte skulle kunna skilja på RS2000 och ep4000 i ett blindtest.

Mitt svar på din fråga är, tills man har blindtestat nivåmatcahed steg så vet man inte om det är någon hörbar skillnad eller ej.

Jag är benägen att hålla med 8) .
Det är nog tur för High End företagen, att tillförlitliga blindtester inte är något som utförs i tid och otid :) .
Stereo is da shit !

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-14 16:02

Det viktigaste är ändå feelgood känslan, om man byter något i anläggningen och upplever en förbättring som även består över tid så är det ju ändå vara värt något för en själv. Sen vad andra hör blint eller inte spelar ju ingen roll.
Det finns alltid motsatta åsikter om allt, om det sen är cyckel växlar, kameror eller vad som så finns det alltid åsikter som det värsta skit någonsin till det bästa någonsin om samma produkter. Alltså rätt grej till rätt person. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-14 18:00

Ja, men varför är det intressant vilka åsikter som finns, om saker som är objektiva?

Jag menar inte att det inte kan vara intressant för någon, bara att det inte är en intressant information om målet är att få veta något om apparaten.

- - -

Bättre att titta på fakta än att intressera sig för åsikter, som ju mest bara visar människors trosföreställningar. Och fakta kan vara många olika saker, men inte vad någon gissar/är övertygad om.

Om man vill veta om man kan höra (höra, inte tro att man hör) så behöver man undersöka just detta - det vill säga isolera variabeln "höra" - det vill säga ta bort "se", "känna priset på", "veta vad någon annan sagt"...

Det vill säga undersöka apparatens eventuella ljudpåverkande egenskaper i blind lyssning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer