Tarzan

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-03-03 15:56

Hej!

Jag märker att de flesta andra som gjort medlemspresentationer här har gjort det först efter x antal tusen inlägg, men jag vågar gå mot strömmen, med avseende på just det i alla fall. Drömmen är ju ett dedikerat, svartmålat, fönsterlöst, väldämpat rum med galet överdimensionerat högtalare i en källare någonstans utan grannar med hörsel.
Jag känner också att jag än så länge inte kan bidra så mycket till diskussionerna i teknik- och diy-trådarna, som jag tycker är de mest intressanta delarna. Men läser det gör jag, och lär mig sakta men säkert en hel del.

Intresset för ljud började nog riktigt tidigt när jag började spela piano. Sen, någon gång i tonåren, skaffade jag med en något mer insatt bekants hjälp projektor, små canton-högtalare, en heco-bas och en denon-reciever. Men inte var jag nöjd där inte: ljudet från de små mini-högtalarna och den bumliga bio-basen var lite tråkigt till musik och på samma bekants inrådan försökte jag mig på att bygga stativare med peerless midbas och scanspeak-diskant. Resultatet var väl sådär: ingen bas att tala om och stereobilden infann sig inte riktigt.

Basen var jag ivrig på att förbättra, så 2-vägaren blev till en 2,5-vägare med separata baslådor som stativ. Dessa lådor blev väl inte heller någon hit, men fungerar relativt bra som avlastningsyta i nuvarande konfiguration.

Sen kom studier och jag flyttade hemifrån och det hände ingenting med anläggningen på ett tag. I den lilla studentlägenheten blev det en enpersonsiminibio med Ikea tupplur som duk med ram av svart vävtejp hängd i en gardinstång, "sweetspot" ca 1,5 meter från duken/högtalarna i en fåtölj som var den enda sittplatsen.

Efter byte av inriktning från teknologi till humaniora blev det flytt igen, nu tillsammans med flickvän och där ungefär är jag nu.

Bild
Det man kan se på bilden är att det har både inhandlats och målats: ett par piP och ett par baslådor som bestyckades med sls10, båda från folk här på forumet. Det har dessutom inhandlats budget-aco-plattor från thomann (som i sann budgetanda limmades på kartongen de levererades i för att sen döljas med tyg.) Annars är det en onkyo tx-nr818 som driver piP, center och bak och en proson sa-1200 till basarna :oops:

Bild
Där bak står mina gamla stativare iklädda röd manchester som bakkanaler tillsammans med projektorn i hyllan.

Nu till mitt problem som egentligen är anledningen till att jag startade tråden: Jämn basåtergivning i öppen/komplex planlösning!

Bild
Det röda är där det är bra (?) bas och det blå är där den knappt hörs alls även när jag spelar relativt högt. Problemet är som ni ser att basen hörs så mycket mindre i sweetspot. Om jag lutar mig tillbaka i soffan försvinner frekvenserna 45-52 Hz nästan helt men samtidigt är ljudbilden bra och sammanhängande så flytta på mig vill jag inte. Om jag lutar mig fram lite över bordet är dippen mycket mindre och basen känns mycket mer närvarande. Samma gäller om jag ställer mig bakom soffan (i lyssningshöjd såklart). Förutom problemet "45-52" har jag en nästan total utsläckning vid 77-80 Hz som jag antar är stående vågen golv-tak då takhöjden är 2,15 m och jag sitter med öronen på ca 1 m över golvet.

Problemet runt 45-52 tycker jag borde gå att få bukt med (med risk för att introducera nya) genom att flytta runt basarna, men 78 Hz blir det ju svårare med. Skulle en helmholtz eller 1/4-våglängds-gjutrör på golvet utjämna den stående vågen eller skulle det bara dämpa och på så sätt förvärra?

Har ni förresten något tips angående var basarna skulle kunna göra sig bättre?
Senast redigerad av Tarzan 2017-03-12 17:54, redigerad totalt 49 gånger.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-03-04 14:55

Ser hemtrevligt ut! :)

Mer och fler sls10 är en lösning kan jag tänka mig..

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-04 16:30

Japp. Iallafall två 10":or ytterligare för att sen laborera mer med placering både horisontalt och vertikalt.
Mätning behövs också, en UMIK från miniDSP duger.
Guru QM60, Ino bs60, Anaview AMS1000
Guru QM10two, Ino pX2, Anaview AMS1000

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-03-05 19:30

Jag löste det. Nästan.
Flyttade lite på basarna och det blev mycket bättre än innan. Dippen mellan 45 och 52 Hz försvann. Pucklarna jag haft runt 30 och 60 Hz försvann också. Dessutom blev det mer jämn fördelning av bas i hela lägenheten. Det kanske i och för sig kan ses som en nackdel, men det är ju alltid kul att kunna lyssna på musik i köket också.
Bild
Men, den nya placeringen medförde att systemet börjar rulla av ganska snart under 40 Hz.
Bild
Det här ser ju nästan ok ut förutom att det knappt finns någonting under 40 Hz.
Bild
Men usch en sådan efterklang och den elaka stående vågen på 50 och 100 Hz :cry:

Bild
Här syns det ännu bättre.

Jag var inställd på att stoppa in 1/4-våglängds gjutrör bakom hyllan, men jag har blivit lite nyfiken på hur effektiv en helmholtz/hålighet med perforerad framsida hade varit med ytmått på ca 0,8kvm *2 ställda nära hörnen bakom soffan. Självklart den blå kurvan. Är et värt att satsa på eller hade det förstört mer än vad det tillfört?
Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-03-07 23:36

Kan uppdatera med att jag har beställt en minidsp - det kan ju aldrig skada. För att kunna koppla in den har jag också skaffat ett slutsteg: Proton AA-1660. 6 kanaler à 60 W som går att brygga till 3*150 W om man vill eller varför inte 2*150 W och 2*60 W så att jag får 150 W per bas och 60 W per piP.

När jag testade att köra endast piP bryggade 150 W blev jag besviken. Jag hade inte velat tycka att det lät så mycket bättre än med bara recievern. Nu har ju fått för mig att det faktiskt är skillnad på förstärkare och förstärkare även när man ligger under klippgränsen. Särskilt i basen blev det ett helt annat tryck på något sätt på högre ljudnivåer och framför allt lät det inte lika påträngande som det kunde göra om man lyssnat "högt".

Hoppas det bara är placebo som sagt...

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-03-18 13:20

Har nu hinnit få både minidsp och ljudkort och lekt lite med dem.

Först hade jag rejäla problem med att få REW att hitta mikrofonen kopplad: balanserat -> m-audio mobile pre -> usb -> macbook. Med hjälp av google hittade jag en lösning: att dirigera om ljudet från mikrofonen in i rew via pluginen sunflowerbed och Lineln.

Med minidspns hjälp tycker jag att jag har fått till en helt ok frekvenskurva. Allting under 40hz behövdes lyftas några dB men annars behövdes det bara små ingrepp.

Nu precis ställde jag också in delay på basarna. Basarna står ca 1,85m från mig och piP 3m, skillnaden = 1,15 m = 3,38ms förskjutning. Testade först att förskjuta piP med 3,38ms, men då lät testtonen 80hz inget vidare alls så jag testade att förskjuta basarna istället med lyckat resultat. Nu när jag skriver kom insikten om varför det självklart är de som står närmast som ska fördröjas. :oops: De står ju närmast!!

För att försäkra mig om det inte bara var testtoner på 80hz som gav något resultat (för det gjorde det verkligen) testade jag med Red hot chili peppers - road trippin' på grund av den framträdande basen, och visst var det stor skillnad i området runt delningsfrekvensen när jag fasvände basen fram och tillbaka. Allt blev så mycket tydligare runt 80hz och det låter mer som ett samlat system där man inte hör att det delat, eller var denna delning är.

Enda återstående felet just nu är väl den låånga efterklangen basen under 40hz och kanske reflexer på vänstra väggen. Men vad gör väl lång efterklang under 40hz när det ändå knappt ligger någon information ligger i vanlig musik och till film är det ju ändå mest buller där nere.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-03-18 15:50

Hej och välkommen till Faktiskt! Lite förvånad att det inte kommit in fler hälsningar och tips redan. :wink:

Har väl inte så mycket att säga, annat än vad som blivit sagt redan: Laborera med olika placeringar och delayer for bashögtalarna. Och regeln är ju att ju fler desto bättre. :-)

Själv skulle jag nog provat med att ha bashögtalarna placerade i de två främre hornen, spelandes in mot rummet. D.v.s. den högra spelandes rakt mot den långa korridoren man ser på ritningarna. Efter det kanske fyllt på med två till basar i bakkant, en där du nu har en inritad på sidan av bokhyllan och en annan uppe i hörnet mot taket ovanför hyllan. Men det är bara gissningar baserat på antaganden. :-)
__
/ony

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-03-18 17:34

Oj, så dålig hyffs har jag väl inte att jag inte hälsar...

Tjena o välkommen!

Tyvärr vågar jag inte ge några tips då jag anser att man helst ska vara på
plats samt ha mer erfarenhet än vad jag har, för att kunna göra en vettig
bedömning alltså.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-19 13:20

Välkommen Tarzan!

Du dundrar in på hög nivå med bra beskrivningar och intressanta idéer. Ska bli kul att följa denna tråd.

Intressant hypotes om utsläckningen på grund av öronhöjden 1m. Dock är jag inte säker på att det funkar så då taket inte är en ljudkälla. Men jag hoppas någon mer kunnig flikar in och klagör kring detta.

Har inhandlat en Room Analyzer idag, ska bli kul att prova!

Edit: Hur ser din målkurva ut för frekvensresponsen i sweetspot, vad siktar du på att uppnå? Och hur upplever du återgivningen av musik före och efter de åtgärder du vidtagit?

Edit 2: Också intressant med mätresultat efter eq. Har fått för mig att sambandet mellan eq-åtgärd och ändring i efterklang inte alltid är linjärt (kanske aldrig?).
Senast redigerad av Xiro 2014-03-19 14:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-19 14:34

Välkommen till Faktiskt ! :)

Kul med oranga piP det ser himla trevligt ut :D

Gällande ditt basproblem så borde du nog ha 2st basar till, eller 4st basar till !

med 6st så kan du möblera så att du har 4st i främre delen av rummet och 2st i den bakre och det kan fungera utmärkt och ge bra resultat :)

men i alla fall 2st till ska du nog ha och placera dom ytterligare två uppe vid taket i framkant precis över dom nuvarande.

det kommer att råda bot på mycket av dina problem :)
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-19 14:35

Ja välkommen välkommen.

Som flera vart inne på tidigare så kan man aldrig ha för många basar :D
Möjligheten att placera flertalet basar på olika platser i kombination med en PEQ bör räcka tämligen långt.

Lycka till :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-03-19 21:24

Tack så mycket för välkomnandet! :)

Och ja, självklart behövs det fler basar. (Hade blivit ganska chockad om någon här hade föreslagit någonting annat.) Men finns det någon anledning att inte blanda? Säg att jag skulle bygga två slutna lådor med sls10 och LT istället för exakta kopior på dessa två jag har nu.

DVD-ai skrev:Välkommen till Faktiskt ! :)

...

Dessa piP tror jag det var du som sålde till mig i mitten av januari i år, fast då i svartask.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-20 08:19

Tarzan skrev:Tack så mycket för välkomnandet! :)

Och ja, självklart behövs det fler basar. (Hade blivit ganska chockad om någon här hade föreslagit någonting annat.) Men finns det någon anledning att inte blanda? Säg att jag skulle bygga två slutna lådor med sls10 och LT istället för exakta kopior på dessa två jag har nu.

DVD-ai skrev:Välkommen till Faktiskt ! :)

...

Dessa piP tror jag det var du som sålde till mig i mitten av januari i år, fast då i svartask.

Undvik att blanda då det kan ge lite olika utfasningsbetenden, bygg slutna lådor till allihoppa i sådant fall :)

AAAhhh, ok kul!
snygga dom blev i orange :)
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzans hopplock och basproblem

Inläggav Tarzan » 2014-04-02 11:57

Nu när jag fixat fas mellan toppar och basar tänkte jag att det kanske kunde vara på sin plats att titta på frekvenskurvan igen. Den såg inte helt fin ut, men behövde relativt få "fix". Med dena korrigering...
Bild
... blev det så här.
Bild

Är den långa efterklangen i basen någonting att bry sig om egentligen?
Det blir en hel del toppar och dalar i området ovanför basen, är det verkligen så? eller beror det bara på att mikrofonen är monterad i en punkt och det därför blir utsläckningar pga att monosignalen kommer från både L och R?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-02 16:19

Tarzan skrev:Nu när jag fixat fas mellan toppar och basar tänkte jag att det kanske kunde vara på sin plats att titta på frekvenskurvan igen. Den såg inte helt fin ut, men behövde relativt få "fix". Med dena korrigering...
Bild
... blev det så här.
Bild

Är den långa efterklangen i basen någonting att bry sig om egentligen?
Det blir en hel del toppar och dalar i området ovanför basen, är det verkligen så? eller beror det bara på att mikrofonen är monterad i en punkt och det därför blir utsläckningar pga att monosignalen kommer från både L och R?

Det du ser är en summan av rumsresinanser (Moder/bukar) och kammfiltereffekter från rummet, stutts från sido och bakväggar kan det vara.
Dessa två förstärker varandra och försvagar varandra och därav så ser det extra krokigt ut och det är svårt att med bara EN mätning avgöra hur mycket resonansen respektive kammfiltereffekterna står för och därmed svårt att veta hur mycket som "ska bort".

Kammfilterfungtionen är helt korrekt och "ska vara där" för att vi ska uppleva återgivningen naturlig i ett rum, resonansen därremot kan du gärna arbeta bort !
och det knepiga är att veta exakt hur stor del som ska tas bort för att man enbart vill dämpar resonansen och inte även kammfilereffekterna.
som ju inte går att dämpa utan att man kraftigt förvränger basen och dessutom olika mycket på olika delar av rummet :)
så tänk på det om du ska aktivt kompencera med en P.QE eller liknande i MiniDSP.
att dämpa gärna mycket mindre än vad du tycker dig se borde behövas på mätningarna, börja med 1/3 och testa dig fram om du är osäker, du kommer att komma till en punkt där basen snarare låter urhålkad och tam... då har du gått för långt.
Alltså, om du tycker det ser ut som 9dB puckel så börja dämpa typ 3dB och öka stegvis med 1dB och lyssna efter vad som låter bäst och naturligast.

Att det är hackigt högre upp i frekvens är därför helt i sin ordning, "så ska det se ut" i ett rum helt enkelt...
Och efterklangen i basen i rummet motarbetar du bäst genom att antingen få bort den fundamentala rumsresonansen genom att plcera flera moduler rätt, eller genom att bygga bort den med hjälp av en absorbent :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-04-02 19:55

Hej och välkommen in i värmen och gemenskapens blomstrande fora!

Kommer följa din tråd med stort intresse då bas står på att fixa listan.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-04-06 12:59

HiLo skrev:Hej och välkommen in i värmen och gemenskapens blomstrande fora!

Kommer följa din tråd med stort intresse då bas står på att fixa listan.

Hej, och tack!
Hoppas jag inte gör dig besviken, men här kommer nog inte hända så mycket på ett tag. I alla fall inte några stora förändringar.

Åtgärder som jag tänkt på och är enkla att genomföra är:
- skaffa ett draperi som täcker ingången till köket för att få ner efterklang. Om man sitter i soffan och gör ett "klapp-test" kommer det en hel del ljud just därifrån nämligen.
- skaffa ett till draperi som avgränsar rummet mot resten av lägenheten. Både för att det ska bli mörkare så att projektorn ska trivas bättre och för att få bort högfrekvent efterklang från andra rum.
- göra mig av med den ruskigt fula tv-bnken och göra en ny av en träskiva jag hittade i källaren.

Åtgärder jag hade velat genomföra men av olika skäl inte kommer bli av inom närmsta tiden är:
- bygga fler basar för att kunna placera bättre i mitt dumma rum.
- bygga en, eller flera, bredbandiga basfällor (verksamma sådär 100 Hz och nedåt) Några förslag? Hur stor måste egentligen en bredbandig helmholtz vara för att bli något så när effektiv?
- skaffa en ljudtrasperant duk och dämpa hela framväggen bättre.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-04-13 15:59

Eftersom jag antagligen är dum i huvudet bestämde jag mig för att basarna skulle vara placeras vid framväggen, 1/4 av rummets bredd ut från väggen då jag sett att detta skulle vara bra. Dessutom täppte jag till portarna och experimenterade med LT i minidspn. Visst blir det en helt annan karaktär på basen, till det bättre, men det blir en utsläckning i ett ganska stort område omkring med 50 Hz som tryckminimum.

Jag tänker då: "ett tryckminimum kan ju inte finnas utan ett tryckmaxima!" men jag kan verkligen inte hitta ett tryckmaxima för 50 Hz. I bästa fall är den frekvensen så hög som den borde vara, jag ser aldrig någon 50 Hz-puckel var jag än mäter!

Jag tycker inte det ska bero på avståndet mellan basarna för när jag testar att spela dem en och en finns utsläckningen kvar.

Ska jag fortsätta leta eller finns den inte?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-04-23 15:13

Inte har jag hittat var 50 Hz har sitt tryckmaxima i rummet, men däremot har jag hunnit skaffa ny PU till skivspelaren eftersom jag lyckades vara ovarsam nog att jag vek nålen på den 2M red som suttit på skivspelaren sen start. Tror jag i alla fall, alltså att det var för att jag var ovarsam. En dag när jag ville lyssna var den sned helt enkel.

Jag tycker hur som helst att det blev ett lyft i alla fall i basen jämfört med 2M red, den blev mer definierad och distinkt om man ska uttrycka det på något sätt. Kan inte säga att jag fått till det HELT än för det hörs en tydligt distortion på de starkaste tonerna i de innersta spåren. Det låter bättre än 2M red och det är ju huvudsaken. Deklarationen som låg och skräpade fick hjälpa till i installationen, och balansbrädan man fick med Pro-ject-spelaren såklart. Nåltryck satte jag enligt instruktionen till 15g.
Bild
Skivan som väntat på att kunna bli spelad är Chinese Man - Groove sessions vol. 2. Bra skit om man gillar hiphop eller triphop eller vad det nu är. Här är ett smakprov: http://open.spotify.com/track/4eiSgKyOGdvJXhQYx0ier4

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-05-31 21:16

Nu har jag uppgraderat HTPCn så att den fått en hårddisk med plats för Windows.
Uppstarten och att bläddra i mappar går riktigt fort med SSD kan jag säga.

På HTPCn ligger nu Windows 7 med XBMC installerat, MPC-HC som spelare med MadVR.
Att det blev bättre bild än när jag körde openelec (linux) är inte så konstigt då Intel inte
hade någon vettig drivrutin för det grafikkretsen till linux. Gick inte att skicka ut
någonting annat än RGB 0-255 och den gröna färgen var helknasig.

Nu går allt som det ska och till och med videoklipp med alldeles för låg kvalitet skalas
upp på ett snyggt sätt och blir inte längre plågsamma att titta på.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-07-22 02:24

Nu funderar jag på bas igen.

Planen är "bastorn" à la studentbudget. Jag köper två st sls 10or till, bygger nya lådor till alla fyra. Efter att ha läst lite så verkar det som om en låda på ca 42 liter fylld till hälften med dämpning verkar som ett bra alternativ som tillsammans med lite LT i minidsp kan ta sig ner till 20Hz Q=0,5.

Själva torn grejen är att jag köper hyllan Albert från ikea och ställer basarna på lägsta och översta hyllplanet så att en hamnar vid golvet och en vid taket. Resten av hyllplanen fylls med Paroc uns 39z och sist ett tyg framför, på så sätt får jag kanske både bukt med tak/golv-utsläckningen och lite dämpning av framväggen.

Den ena hyllan får jag kapa av så att den går in under snedtaket och den andra får jag ställa en halv till på. Självklart fäster jag dem i väggen på något sätt.

Lådorna har jag tänkt mig ganska tunna fast med sto baffel: 50x45x19 innermått = 42,75 liter minus lite för elementet "plus" lite kompensation med dämpning = 42 liter.

Hela kalaset borde hamna på absolut max 4000
2 st SLS 10 med frakt: 1647:-
22mm MDF och sågning: 500-600?
En billig överhansfräs från jula: 349:-
En frässats: 199:-
Terminaler: antingen speakon för 280:- eller någon billigare lösning...
Tre st Albert: 387:-
(Frakt i cykelkärra: 799:-)

Drivning av dem borde mitt slutsteg fortfarande klara av tycker jag. Eftersom jag inte har behov av att spela högre, bara av att belasta varje element mindre och kunna placera friare. Mitt slutsteg kan ju ställas om till antingen 3x150w, 2x150w+2x60w, 4x60w+1x150w eller 6x60w, men tjänar jag på att paralellkoppla elementen två och två på 150w eller ska varje element ha varsin kanal på 60w?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-08-17 13:13

När man är klar med ett projekt måste man ju skryta lite.

Bild

Bakom tyget döljer sig hyllor från rusta som fått varsin sluten 26-liters låda med sls10 i på nedersta och översta hyllplanet. På de mellersta hyllplanen finns bara mineralull med akustikskiva längst fram närmast tyget. Allt drivs av en inuke 3000dsp.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-09-12 16:39

Jag gick ju aldrig riktigt till botten med mina basåtergivningsproblem.

Så här ser det ut runt sweetspot. Mätningarna är gjorda på en linje med ca 20 cm mellanrum i öronhöjd från bakom soffan fram till början av soffbordet.
Bild
Det ser ju förjävligt ut tycker jag – i alla fall runt från 40 till 80 Hz. Typ de lite halvviktiga frekvenserna i musik då ...

Jag har funderat på att placera två basar till bakom soffan, som dvd-ai sa:
DVD-ai skrev:(...)
Gällande ditt basproblem så borde du nog ha 2st basar till, eller 4st basar till !
med 6st så kan du möblera så att du har 4st i främre delen av rummet och 2st i den bakre och det kan fungera utmärkt och ge bra resultat :)
(...)

För att testa lite om det kunde vara någonting tog jag min förrförrförr... första baslåda (som jag sedan två år tillbaka använder som pianopall), kopplade in på den utgången på minidsp som inte går till Inuken och ställde den precis bakom sweetspot, intill väggen. Efter att ha försökt justera in nivån på ett sätt som lät bra blev det såhär:
Bild
Det fick ett ganska väntat resultat, den stående vågen på längden i rummet, den runt 40 Hz jämnades ut. Men äckelpuckeln vid 70 Hz blev ju något större om den ens påverkades.

Här är en bild som visar vilka mätningar som genererar vilket resultat för mätningarna med bara basarna i främre delen av rummet. 1 är bakom soffan och 7 är där soffbordet börjar.
Bild

Snälla hjälp mig förstå – vad kan 70Hz-puckeln bero på? Här är lite mått på rummet i runt lyssningsplatsen. Den röda pilen representerar sträckan jag gjort mätningarna efter.
Bild

Nu när jag satt och skrev allt det här kom jag fram till vad det är för elakt problem. Det är den första övertonen på den stående vågen mellan väggarna som har avståndet 4,95 m.

Nu när jag är ganska säker på hur det ligger till blir det två frågor:
– Hade det hjälpt att sätta 1/4-våglängds-rör vid väggen till höger om lyssningsplats tror ni?
– Ska dessa vara avstämda för första övertonen som är den som stör, 70 Hz eller grundfrekvensen 35 Hz som inte stör?
– Hade 1/4-våglängds-rör vid väggen till höger om lyssningsplats hjälpt mot utsläckningen runt 50Hz?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-14 13:10

Inte säkert att det är det, men det kan vara golv/takresonansen. Normal takhöjd ger den problemfrekvensen. Genom att experimentera med basmodulernas höjd, kan responsen påverkas. Man kan laborera med lyssningsplatsens höjd också, men det är inte säkert att man vill det. :wink:

Rör å sånt: Nee, inte det första man provar. Första steget är att placera om sina prylar (saker som strålar ljud). Sedan är det inte säkert att kvartsvågsresonatorer är bästa meducinen heller.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-09-14 13:14

Kan 70Hz-resonansen vara helvågsresonansen mellan fram- och bakvägg? Det finns ju även en puckel vid 38Hz typ som kan vara halvvågsresonansen, men om bassystemet inte spelar så djup kanske den inte exiteras lika illa. Basar i bakre delen av rummet borde hjälpa då.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-09-14 15:33

Johan_Lindroos skrev:Inte säkert att det är det, men det kan vara golv/takresonansen. Normal takhöjd ger den problemfrekvensen. Genom att experimentera med basmodulernas höjd, kan responsen påverkas. Man kan laborera med lyssningsplatsens höjd också, men det är inte säkert att man vill det. :wink:

snip

Låter jobbigt. Lat som jag är skulle jag experimentera med att höja och sänka micken vid lyssningsplats i stället och se om det direkt påverkar 70 Hz:aren, knähöjd, lyssningshöjd och 2 m upp . Därefter lite viftandes i sidled och fram-bak. (Det ser ut som mickens närhet till soffbordet kan påverkar = en förskjutning av avståndet mellan 2 reflekterande ytor. Om soffan är i tyg eller läder spelar också roll. Det är mycket som kan vara lurigt.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2014-09-14 16:10

För en så pass kraftig topp, så tror jag nog också det är golv/tak om det är normal takhöjd i rummet.

2,40 x 2 x 70 hamnar rätt så bra på ljudhastigheten. 2,42 prickar nästa perfekt given att ljudhastigheten var 340 vid mättillfället.

Dem delen av rummet som får 4,95 resonans är rätt liten, så att toppen skulle bli så distinkt tror jag inte. Däremot hjälps de ju åt då de ligger nära. Har du otur finns det någon mod till i samma intervall.
Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-09-15 18:24

Så roligt att det blev lite fart här :D
Nattlorden skrev:För en så pass kraftig topp, så tror jag nog också det är golv/tak om det är normal takhöjd i rummet.

2,40 x 2 x 70 hamnar rätt så bra på ljudhastigheten. 2,42 prickar nästa perfekt given att ljudhastigheten var 340 vid mättillfället.

Dem delen av rummet som får 4,95 resonans är rätt liten, så att toppen skulle bli så distinkt tror jag inte. Däremot hjälps de ju åt då de ligger nära. Har du otur finns det någon mod till i samma intervall.

Golv-tak är det då inte! Den hade jag problem med innan, när jag bara hade 2 basar. Då var det nästan total utsläckning runt 80 Hz som gällde eftersom takhöjden är 2,15m. Gjorde som Adhoc sa: här är den lila mätningen i lyssningshöjd och den gröna ovanför, uppe vid taket. Golv-tak-resonans = 82 Hz ungefär.
Bild

Jag gjorde den här bilden så att alla mått blir lite tydligare.
Bild
Och här är ett vattenfall att jämföra med:
Bild
Rummets längd är ju 4,80 m: så grundresonansen borde bli ca 35 Hz, men jag har en bokhylla som tar upp ganska stor del av bakre väggen och så står det ju en tygsoffa som vad jag förstått kan inverka lite. Därför tycker jag att det verkar stämma överens med med puckeln runt 40 Hz. Den puckeln jämnades ju också ut en hel del när jag testade att placera en bas bakom soffan, intill väggen.

Sen har vi den där resonansen på 25 Hz som jag inte vet var den kommer ifrån. Skulle det kunna vara den resonansen som blir till en utsläckning runt 50 Hz?

Och den där smala resonansen på 70 Hz hittar jag ingen annan förklaring på än att det är första övertonen mellan sidoväggarna. Och att den blir så tydlig beror ju mest bara på utsläckningen runt 50 Hz...

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-09-15 19:11

Resonansen ~25 Hz kan vara effekt av 'hallen' till höger om lyssningsutrymmet.
Utsläckning ~50 Hz kan vara 'quarter wavelength cancellation' bakvagg.

/Suomela

Användarvisningsbild
Tarzan

Oljud, detta ständiga oljud

Inläggav Tarzan » 2014-10-05 19:53

Jag håller på att bli galen. Minidspn vill verkligen inte sammarbeta med htpcn.

Uttaget allting är kopplat i är ojordat, men allt sitter kopplat i en grendosa med jordade uttag. De enda apparaterna som har jordade kontakter är inuke-slutsteget och htpcn, och självklart är det inuken som låter som jag vet inte vad. Det låter som en blandning av ett gammalt modem som "ringer upp" och http://open.spotify.com/track/5tocuAvb9WvFHRteIFED0H ...kanske en överdrift, men associationerna går i alla fall ditåt. Om inte annat hör man väldigt tydligt om man rör på musen till HTPCn. Det ojordade slutsteget till piParna ger även det ifrån sig ett högfrekvent ljud, fast det är mycket tystare.

Det intressanta är att allt oljud försvinner om jag kopplar bort minidspn, alltså kopplar piParnas slutsteg på pre out front och inuken på sub-utgången på recievern.

Går det att lösa inukens svårigheter med att hålla tyst när den ska med en ojordad strömsladd till den, tro? Eller är det dumt och farligt? Hjälper det att skaffa bättre strömkälla till minidspn än en mobilladdare? Kan en sån här mellan reciever och minidsp hjälpa?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... tor-p39607

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer