Tarzan - Felsökningshjälp!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan - är nöjd med hemmabyggd rullduk

Inläggav Tarzan » 2016-06-18 16:52

Bild på duken nere kommer när jag är hemma igen och fixat med krokar på lagom höjder. Så som det är just nu är mest en snabblösning till följd av att jag vägrade se på senaste game of thrones på laptop.

Och så lite intryck från dämpad jämfört med odämpad bas. Nu är det mycket trevligare att spela starkare än innan. Basen blir liksom inte lika påfrestande som innan vid högre ljudnivåer. Jag är ingen starkspelare, så det handlar verkligen inte om höga ljudnivåer alls. Om jag testar att spela någon reggaelåt eller någonting annat med distinkt och varierad basgång tar tonerna slut när de ska och tonerna låter som olika toner och inte bara som något basigt. Dessutom är det inte längre några toner som försvinner helt och andra som blir överbetonade. I house eller annat elektroniskt (ja, väldigt bred genre haha) går det mycket enklare att höra vad som egentligen händer där nere i basen istället för att bara kunna konstatera att det finns något basigt. Det blir helt enkelt lite som att lyssna med hörlurar utom att basen kommer framifrån och att den känns.

Nackdelen än så länge är att om jag nu vrider lite på huvudet så hör jag verkligen hur reflexlöst det är bakifrån, men det ska ju åtgärdas med lite reglar eller läkt på bakväggen.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-23 12:55

Bilder!
Duk uppe

Bild

Duk nere

Bild

och ett elektronikåp. Översta hyllan kan fjärrkontrollens signal ta sig igenom, men framför nedre hyllplan är dörren "solid" (eller ja, masonitskivasolid).

Bild

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-06-23 22:34

8) Stiligt, snyggt jobbat!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-26 13:11

Här krokar man i duken när den är nere

Bild

och här när den är uppe.

Bild

Nu är det bara att bygga för så man inte ser alltihop och så att det blir lite svartare runt duken.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-06-27 21:39

Riktigt bra jobbat med allt. Gillar att du väljer lite annorlunda färger också, skulle aldrig våga själv, men jag tycker det ser fräckt ut hos dig! :D

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan - köper och säljer oppo på samma dag!?!!?

Inläggav Tarzan » 2016-06-30 19:47

Jag hittade en oppo bdp 93eu på hifimagasinet som hämtades tidigare idag. Mest var det väl egentligen för att testa om det skulle bli mycket bättre bild jämfört med den från min htpc. På bluray kan jag inte riktigt avgöra om kvaliteten blev bättre, sämre eller oförändrad, men material som behövde skalas upp blev bedrövligt att titta på. Usch och blä. Linjer och rutor överallt. Nu vet jag i alla fall att min HTPC är helt ok.

Om det är någon som är intresserad av en oppo bdp 93 eu kan jag släppa den till samma pris som jag köpte den för. Till någon här på forumet. Som kommer och hämtar den här. På en tid som passar mig. Jag är alltså inte helt besatt av att bli av med den så fort som möjligt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-02 15:41

Det var dags nu. Äntligen hade modet infunnit sig och det bar iväg till affären där trimmer inhandlades för de pengar jag de senaste åren sparat in på uteblivna hårvårdsutgifter. Jag tycker helt klart detta är ljudrelaterat. Det jag gjorde var ju, om man vill se det så, att avlägsna en hel del absorberande material från örats direkta närhet. Tyvärr blir det nog lite svårt att blindtesta de eventuella skillnaderna i ljuduppfattning. :(

Bild

Användarvisningsbild
bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-07-02 19:57

Jag använder min skäggtrimmer men blir lite kämpigt även utan dreads :)

Vilken köpte du och är du nöjd med trimmern?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-02 22:06

bootstrap skrev:Jag använder min skäggtrimmer men blir lite kämpigt även utan dreads :)

Vilken köpte du och är du nöjd med trimmern?

Det blev en philips 5000 multi någonting. Egentligen är den kanske mest tänkt till skägg (?), men den dög bra till hår också. Även till bekämpning av dreads om man gjorde lite förarbete med en kökssax. :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-16 11:46

Med tanke på vad Svante sa om att köpa en billig kontra en dyr handfräs säljer jag nu mina i6.
Svante skrev:Min inställning i sådana där fall är att man köper något billigt. Är det bra, så kan man ju vara nöjd, är det dåligt så vet man hur ett dåligt verktyg beter sig och blir desto nöjdare när man senare köper ett dyrt och fint verktyg. Det är något obra med att sitta med bra grejor utan att begripa varför/att/hur de är bra, kan jag tycka.

Många gånger är det säkert så att "man får vad man betalar för", men man ska inte underskatta värdet av att begripa hur det är att ha begränsade resurser.

De har en del repor, som man kan få lite bilder på om man vill. Men ska man följa konstruktörens anvisningar till punkt och pricka spelar det ingen roll eftersom det ju ändå ska vara kolsvart i rummet vid lyssning.

Här är de hur som helst med starkt ljus från sidan så att alla repor syns så mycket som möjligt.

Bild

Jag köpte dem för 12.000 ungefär(?) lika repiga och nästan lika begagnade, så någonting i den storleksordningen vill jag ha för dem om det går.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Re: Tarzan - gör sig av med i6

Inläggav Nattlorden » 2016-07-16 12:07

Dålig timing för min del, servade precis bilen för 10 papp, annars hade jag kunnat tänka mig både ett eller tre ställen för dem.
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-07-16 13:39

Jag hade demonterat elementen och sprayat om lådan med gummifärg från biltema eller mekonomen, det där ser för taskigt ut asså. :(
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru Q10, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-07-16 13:49

Vad blir det istället?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-16 14:00

Det blir mina egna i14-wannabe-hafsverk som bygger på seas ca22rny och en alu-dome som också är från seas i en waveguide.

Bild

Det slog mig att nu är snart hela mitt ljudrum låtsas-ino-hafsverk.

Surroundhögtalarna är ju mina halvlyckade a2-efterhärmningar.
Toppar är i14-efterhärmningar. Om de är lyckade eller inte kan jag inte säga än eftersom jag inte är klar med filtret.
Filtret är en cr80 efterhärmning, fast i digital form i min nanoavr.
Akustikåtgärderna är starkt inspirerad av återkommande drag i diverse rum jag sett här och på minhembio.

Basarna är i och för sig lite för små. Jag kanske skulle bygga 42 liter stora bestyckade med pearless xls 10"?

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2016-07-16 15:40

Jamen hur låter det då? :)
Det blåser upp till snus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-16 16:53

Kilkenny skrev:Jamen hur låter det då? :)

Vilket av det? ;)
Jag tycker det låter rätt trevligt över lag. Allt är ju inte på plats än. Med de nya topparna tycker jag det går att höja mer utan att det tar emot, vilket borde vara självklart i och med att det är en 8" bas och att diskanten är högt delad och dessutom får akustisk hjälp av en waveguide vid de lägsta frekvenser den ska återge. Filtret ska bara bli en lite bättre avvägning mellan energikurva och tonkurva, men det är nog snart fixat.

Annars, om man nu ska klaga och det är jag bra på:
Surroundhögtalarnas baselement har en lite för kraftig peak runt 10 kHz som stör, men sättet som det yttrar sig störande på är dämpat i dsp.
Nanoavren begränsar en del hur starkt man kan spela, men jag har ju grannar, så det är nog bara bra.
Slutsteget till basarna (inuke dsp 3000 nånting) har en fläkt som trots att den är utbytt mot en tystare låter lite för högt ibland, men den står i ett skåp och stör inte så ofta.
Jag satte dörren lite skevt, så den går inte att smälla igen, men å andra sidan är det ju inte särskilt uppskattat att det slås i dörrar och dessutom står den inte och fladdrar om det spelas bas här inne.
Jag kommer bli tvungen att beställa en till leverans av byggmaterial eftersom jag räknade fel. Och i och med den meningen har jag inget mer att klaga på just nu, vilket säger en del om mig. För det första att mina tankar upptas på tok för mycket av ljud och för det andra att jag har det riktigt bra på alla sätt och vis just nu som måste börja leta bland ljudteknikdetaljer för att hitta något att klaga på.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-16 20:47

Det är min enda kritik mot i6 egentligen, tycker den blir lite vass när man drar på ordentligt. Men det kan nog vara mitt rum också.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-20 21:55

Jag testade att spela lite starkt idag med, och det låter fortfarande riktigt trevligt :) Förlåt grannar.

Nu är dessutom första av fyra lite snedställda väggsektioner i bakre delen av rummet uppe, och med monterad surroundhögtalare. Utöver det la jag också in "heltäckningsmattan" i bakre delen av rummet. Det gjorde att flutterekot börjar störa ännu mer, vilket i sin tur borde skynda på monterandet av de återstående väggsektionerna. Och sen är det bara lite diffusering på basabsorbentväggen, lite innertak vid främre delen av rummet, lite lister och lite...

Bild

Jag är lite osäker på om det bliv ojämnt målat eller om det är skuggor just nu.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan - säljer i6

Inläggav Tarzan » 2016-07-29 00:07

Och nu är andra säsongen av Leftovers avklarad. Oklarheterna blir inte färre, men de blir mer och mer accepterade, och jag tror att jag hade klarat av om serien slutade nu efter s02. Säsong 3 som tydligen kommer 2017 ses fram emot och jag hoppas på att lagom mycket knyts ihop på ett bra sätt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-05 20:07

Bygget fortskrider lite då och då. En anledning till att det inte går så fort är att rummet är klart användbart ochen annan har varit att jag snickrat upp allt byggmaterial jag hade hemma - trodde jag. Men icke! Materialet kom ju lastat på stora pallar som i detta nu håller på att monteras isär, sågas i lagom längder, målas och skruvas upp som litet tak framme vid duken.

Största skillnaden blir att rummet blir mörkare, men någon sorts klangförändring borde det också bli tänker jag, eftersom förstareflexen från taket anländer närmre i tiden och blir något diffuserad. Om klangen skulle bli helt uppåt väggarna fel går det alltid att luta taket lite (så som man kan se att det är gjort i Ronnies ljudupplevelseuppackningscentral) vilket leder till att det blir en annan utstrålningsvinkel från fronthögtalarna som utgör takreflexen och att förskjutningen i tiden av takreflexen också förskjuts något.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2016-08-06 11:47

Måste bara komma på snabbvisit någon dag. :)
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-07 11:51

Nattlorden skrev:Måste bara komma på snabbvisit någon dag. :)

Ja, det måste du nog. Jag behöver mer input. Det är bara att PMa! Ljudmässigt sätt fattas det fortfarande en del (läs: all) diffusion på bakväggen, så vrider man på huvudet låter det lite väl dött bakåt som det är nu.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-07 16:49

Blev precis klar med det lilla kanske diffuserande taket som egentligen mest döljer den upphissade duken och svärtar till det hela runt desamma. Ganska nöjd ändå.

Duk uppe!
Bild
Duk nere!
Bild

Användarvisningsbild
boom
Räkmackan

Re: Tarzan - byggde ett tak

Inläggav boom » 2016-08-07 17:09

Ett ärligt svar, Det ser för djävligt ut.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-07 17:13

vad trevligt sagt :?

JAG tycker att det ser ut som ett pågående projekt och personligen så ser jag då potentialer i denna konstruktion - den kan bli bra "tillslut". (även om jag inte är överens med det valda tyget, dock är det inte jag som ska bo där ! ) :)
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-07 17:17

Skulle just säga, att det där ser ut att kunna bli kanonfint. :)
Meine Herren, der Senate ist ja keine Badenanstalt, warum darf eine Frau nicht dorthin?
David Hilbert

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-07 17:24

boom skrev:Ett ärligt svar, Det ser för djävligt ut.

Jag håller faktiskt med, men å andra sida besitter jag en förmåga att ta skeva bilder, med skeva färger med misslyckat använd panoramafunktion på mobilen plus att projektet är ganska långt ifrån klart.
Almen skrev:Skulle just säga, att det där ser ut att kunna bli kanonfint. :)

...vilket ju är ett sätt man kan välja att tolka det boom skrev. Tack!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-08-07 18:09

Hur djupt är utrymmet med det brokiga tyget? Från brädpanelen och upp till taket kan det vara en fördel att stuva in isolering, ingen större kostnad eller jobb för fronten utåt ska väl ändå täckas. 'Tror det kan bli bli bra när du är färdigt med byggandet och jag antar du ska måla dörrfodren och vägguttaget vid golvet (?), det skulle se mindre ofärdigt ut då.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-25 16:30

Nu har alla utom en av de snedställda väggpanelerna kommit på plats där bak i rummet och alla är målade, men vad jag funderar på nu är någonting annat.

Jag köpte precis två strömbrytare som jag tänkte använda till att syra slutstegen respektive sätta igång den undangömda datorn med. En vippströmbrytare ska användas till att slå till och från triggersignalen till ett av slutstegen som i sin tur sitter i kopplad i masteruttaget som styr de andra uttagen som de andra slutstegen sitter i. Men var hittar jag en lagom stor plast- eller metallplatta som rymmer vippströmbrytaren och en startknapp till datorn?

Såhär ser strömbrytarna ut:
Spoiler:
Visa
Bild

Bild

Användarvisningsbild
RSG

Re: Tarzan - var hittar man en liten metallplatta?

Inläggav RSG » 2016-08-25 21:03

På en gravyrfirma bör du kunna hitta ämnen i lagom storlek för ett panelmontage.

Eller om 95x20 mm kan vara ett lagom skoj ämne så kan det trilla ner ett sådant i brevlådan.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206610632616935&set=a.3507319134110.2126538.1605769663&type=3

/Johan

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer