Iqbad's Hifi rum - Nu med VPR Absorbenter!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Iqbad's Hifi rum - Nu med VPR Absorbenter!

Inläggav Iqbad » 2015-02-28 20:12

Efter många år med boende i olika lägenheter flyttar jag nu äntligen in i ett egenritat hus. Jag har i och med detta lyckats få plats med ett rum som är avsett till musiklyssning.

Jag har själv räknat mycket fram och tillbaka på vilka rumsmått som kunde vara lämpliga, jag har också plöjt igenom en hel del litteratur i ämnet. Bland annat Master handbook of Acoustics som jag tycker varit ganska bra. Vissa begränsningar fanns dock med tanke på storleken på hela huset, så hifi-rummet blev tillslut lite mindre än vad som var tänkt. Jag hoppas dock att det blir tillräckligt.

Måtten jag tillslut bestämde mig för var: LxBxH = 4,54 x 3,48 x 2,2. Dessa mått sprider ut rumsresonanserna så jämt som möjligt och det finns (nästan) inga resonanser som ligger väldigt nära varandra. Det var i alla fall det bästa jag kunde få till med den plats som fanns tillgänglig.

Rummet är ljudisolerat och har dubbla väggar varav den inre delan är helt fristående från det yttre rummet. Till och med betongplattan i grunden är fristående för att inte föra över ljud till resten av huset. Jag har räknat med minst 60dB ljudreduktion. Jag har ljudisolerande fönster utåt, och dubbla dörrar varav en är ljudklassad. Båda dörrarna har tätningslister för att inte släppa ut nåt ljud. Ventilationen är separat med både till och från luft i taket. Det sitter ljuddämpare på ventilationsrören, och ljudrummet har en separat anslutning som ligger långt bort från övriga rum, inkopplad nära FTX aggregatet som står på garagets vind.

Den främre väggen är byggd för att vara extra styv för att ge rumsstöd åt basen. Den är uppbyggd med reglar med 30cm c/c mått, därefter sitter en speciell våtrumsskiva på typ 15mm som är väldigt styv. Utanpå den ligger det dubbla gipsskivor. Övriga väggar och tak är inte fullt lika kraftiga/styva för att minska resonansfenomen. Golvet är täckt av en heltäckningsmatta.

Jag har förberett elförsörjning från 2 olika säkringar till den främre delen av rummet för att kunna installera riktigt hög effekt vid behov. Det finns också fördragna kabler till 6st surroundhögtalare om jag skulle bli sugen på en hembio anläggning.

Jag hra varit inne i rummet nu för första gången, och det verkar vara mycket tyst i alla fall. stänger man dörrarna hör man nästan inga ljud överhuvudtaget. Däremot är rummet mycket kalt och det ekar ganska jobbigt i rummet, men det är i och för sig helt obehandlat utan möbler eller akustikreglering.

Främre vägg:
Bild

Bakre vägg:
Bild

Nästa steg blir nu att börja tänka på hur jag ska akustikreglera rummet. Jag måste också tänka lite på vad jag ska ha för anläggning.

När det gäller akustikregleringen så tänkte jag försöka bygga ett "live-end, dead-end" rum , med relativt mycket dämpning på den främre väggen och på främre delen av sidoväggarna. bakre delen av rummet får bli med någon eller några typer av diffusion. Eventuellt ska jag också bygga någon typ av membranabsorbenter om det visar sig att jag har några resonansfenomen.

Jag börjar nog med den främre delen hursomhelt. Frågan är om jag ska dämpa hela främre väggen eller om jag ska lämna en odämpad del i mitten som jag har sett att en del andra har gjort. När jag har fixat främre delen och fått in lite möbler så ska jag nog ta några svep med mätmikrofonen och se om jag har några resonansproblem, bara så jag vet vad jag har att jobba med.

Målet är i alla fall att få till en snygg ljudkurva 15-20.000Hz utan allt för stora toppar och dalar, och en RT-60 under 0,2 sek (kanske något stigande vid lägre frekvenser). Sen måste jag uppnå en någorlunda hög WAF på allt som ska in, annars kommer det inte in överhuvudtaget!

Anläggning då? Jag har ett par pi60 idag, men jag vill egentligen sälja de och köpa i14 med X-4, men jag velar som fan om jag ska spara lite pengar och köpa Bs60 istället. Jag är bara rädd att ja inte ska bli nöjd med Bs60 och ändå måste byta sen. Sen är grejen att basarna inte får synas, så de måste byggas i på nåt snyggt sätt i en bänk eller liknande. Tips motages tacksamt!
Senast redigerad av Iqbad 2017-02-23 21:23, redigerad totalt 5 gånger.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Stranne

Re: Iqbad's Hifi-rum

Inläggav Stranne » 2015-03-01 00:23

Så underbart det måste vara att få bygga ett dedikerat ljudrum i ett helt nytt nus. Det ger ju optimala förutsättningar att få till nåt riktigt bra!
Om du vill gömma basarna kan du kika på hur jag löste problemet en gång i tiden. Denna lösning går att variera i det oändliga.

De här basmodulerna: (det går att bygga samma princip med Ino ProfX-4 spelandes neråt skulle jag tro)
Bild

Gömdes och under och bakom några träskivor och såg till slut ut såhär:
Bild

Nu ser det lite annorlunda ut här hemma med de nya ProfX-4 så min anläggning ser inte lika diskret ut längre som den en gång gjorde tyvärr. Du kan läsa mer under min medlemspresentation och även se lite mer bilder om du är intresserad.
Senast redigerad av Stranne 2015-03-01 00:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2015-03-01 00:23

felpost...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-01 00:28

Bygg basarna i form av horn under ljudrummet och låt mynningarna komma ut i ett par spalter vid framväggen. Iofs måste du då riva upp golvet och gräva dig neråt en bit, men vad gör man inte för att få den bästa basen? Typ så här:

Bild

Skämt åsido, fantastiskt arbete du gjort, lycka till! Ska bli skoj att följa fortsättningen.

/ B
Hjärnan är en underbar uppfinning. Den drar igång direkt när man vaknar och stannar inte förrän man kommer till kontoret.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2015-03-01 09:32

Iqbad skrev:Anläggning då? Jag har ett par pi60 idag, men jag vill egentligen sälja de och köpa i14 med X-4, men jag velar som fan om jag ska spara lite pengar och köpa Bs60 istället. Jag är bara rädd att ja inte ska bli nöjd med Bs60 och ändå måste byta sen. Sen är grejen att basarna inte får synas, så de måste byggas i på nåt snyggt sätt i en bänk eller liknande. Tips motages tacksamt!

Om du inte vill av estetiska skäl eller för att få plats i framändan ser jag inte riktigt behovet att byta ut pi60 mot i14. Det går ju utmärkt att dela pi60 med basarna och få ut förbättringen som blir när pi60 inte behöver spela bas. Förbättringen är rätt tydlig när man spelar lite högre. Fått uppfattningen att det är rätt minimala skillnader mellan i14 och pi60 (delat), men någon som verkligen provat får rätt mig.

Men jag får sälla mig till de som säger wow. Det där kan bli hur bra som helst. Du verkar ha tänkt på allt för ett riktigt bra utgångsläge.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-04-03 09:18

Hej, tack för alla kommentarer!

Jag undrar om kommunen hade godkänt en baslåde-källare under huset, hehe. Hursomhelt kommer det bli nån typ av bänk med basarna spelandes nedåt. Jag håller på att fundera nu på vad jag ska kunna använda för att få det att se snyggt ut.

Jag la ut en separat tråd om hur stor volym som en profundus X behöver så jag kan fundera på vilket typ av skåp eller liknande de kan byggas in i.

Jag har förresten nu ställt in ett par pi60 i det kala rummet, jag måste säga att det låter...skit. Väldigt mycket eko i rummet och allmänt jobbigt ljud. Här måste det in lite möbler och lite annan dämpning för att få ner efterklangen.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-04-03 10:10

Om nu basarna absolut inte får synas, har du funderat på IB? Men då får du ju ha lite vindsutrymme att offra, eller ett intilliggande förråd, eller en isolerad krypgrund. Annars tyckte jag att empa hade löst det ganska snyggt, man såg knappt röken av hans 2 15"-are. Han har dessutom fortfarande sina basar till salu vad jag förstått.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-07-30 08:49

Då har jag äntligen fått lite tid att jobba vidare med hifi-rummet. En soffa monterades in och jag började sedan bygga på dämpningen av fram och sidoväggar.

Jag har använt 80mm akustikskum från aixfoam som har en absorptionsfaktor på runt 1.0 från ~250Hz. Detta var den bästa lösningen jag fann utan att behöva bygga så tjocka absorbenter. Absorbenterna har sedan täcks med 2 lager spandex som är nästan helt ljudgenomsläppligt. Jag har också byggt en ram av aluminiumprofiler som också täcks med 2 lager spandex. Denna ram fungerar nu som projektorduk och döljer också hela framväggens absorbent. Jag har lämnat drygt 30% på mitten odämpat för att tillåtaviss spridning av de reflexer som inte går direkt mot lyssnaren.

Väggen bakom högtalarna med dämppaneler monterade:
Bild

Klädd med 2 lager spandex tyg:
Bild

Början på ramen som ska täcka hela framväggen:
Bild

Sidopanelerna har jag täckt med ett par genomsläppliga gardiner från IKEA (så att de inte ska förstöra aborbenternas funktion), mest för att förbättra bilden från projektorn.
Bild

Bänken är byggd av ett antal IKEA köksskåp som jag sedan kapat ut i botten så att jag kan ha 4st Profundus X spelandes nedåt. Bänken blev lite högre än vad jag tänkt, men jag får nog leva med att i14 kommer at komma lite högra upp an helt optimalt.
Bild

I bakdelen av rummet har jag monterat diffusor-paneler på bakvägg och bakre delen av sidoväggarna.
Bild

pi60 får nu stå framför bänken och det gör att speciellt basen blir rätt kass. I övrigt så är jag faktiskt lite missnöjd, tycker inte riktigt att ljudet har blitvit så bra trots dessa ingrepp. Nu måste jag gå över till att mäta lite efterklangstid så jag kan lista ut om det behövs mer dämpning någonstans. Har försökt få igång min XTZ room analyser, men inte fått tag på installationsfilen från XYZ än (jag har den gamla versionen som inte längre finns på hemsidsan). Jag ska försöka nu att använda TimeDec tilsammans med XYZ mikrofonen, vi får se om det funkar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-30 10:10

Iqbad skrev:Hej, tack för alla kommentarer!

Jag undrar om kommunen hade godkänt en baslåde-källare under huset

Ah, they need never know... Och kommer deras lakejer och knackar på dörren aktiverar du bara Döts Frekvensen.
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-07-30 10:23

Det är ganska bra att det inte är jättebra ljud, svettigare för dig men mycket stimulerande och lärorikt för alla som läser.

REW kanske är ett alternativ för att mäta efterklangen, och rumsmoder borde gå att hitta med tongenerator och hörseln.

Keep up the good work!
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-08-02 12:39

Jag sålde mina pi60 häromdan och flyttade in ett par piPs i rummet istället. Pi60 gick inte att placera på nåt bra sätt, så dämpningen som jag byggt in i väggar fick liksom ingen funktion. Nu med piPs så kom högtalarna i en mycket bättre position. Ljudet fick i och med detta ett stort lyft, och nu tycker jag spontant att det låter mycket bra! Jag hade nästan glömt bort hur pass bra piP(s) spelar i ett bra rum. jag hade några kompisar som kom över och lyssnade och de var också imponerade över vilken djup och tight bas man kan få med dessa högtalare!

Jag försökte lite sedan med TimeDec men fick inga vettiga resultat, möjligt att den inte vill funka ordentligt med XTZ mikrofonen. Tillslut fick jag room analyser att funka så nu har jag gjort en hel del mätningar. Jag gjorde ett tiotal mätningar på olika positioner runt lyssnings platsen, men också en del mätningar mitt i rummet.

Så här ser en typisk RT-60 mätning ut vid lyssningspositionen:
Bild

..och i mitten av rummet:
Bild

Spontant så tycker jag ju det ser rätt så bra ut. Jag ligger runt 0,2 sekunder vid de flesta frekvenser. Vid lyssningspositionen ser det dock ut som om jag har något problem med området runt 125Hz, men detta är å andra sidan vid en så låg frekvens så det kan ha med resonanser att göra och inte egentlig efterklangstid. Vad tror ni som är vana att göra dessa mätningar? Ser detta vettigt ut eller bör jag jobba med något speciellt?

Jag ska fortsätta och fundera lite om jag kan trycka in lite mer dämpning på olika platser för att få ned efterklangen ytterligare lite mer. Jag har nu ett ganska stor kal del till höger om lyssningsplatsen där jag kanske kunde få upp en tavla eller nåt liknande med lite ljuddämpning i. Jag har ju också möjlighet att montera nån typ av hörnabsorbent i bakkant av rumet, men jag vet inte riktigt om det behövs?

Hur ser frekvenskurvan ut bara med piPs då?
Bild

Programmet hittar en rumsmod runt 33Hz, de stämmer väl inte helt med teorin, där den borde ligga snarare runt 37Hz, men väggarna funkar säkert som membranabsorbenter och förändrar det teoretiska värdet lite. Jag tycker det ser ut som om jag har en dipp också vid 65Hz, men programmet registerar den inte verkar det som. Jag kommer inte göra nåt speciellt åt denna kurva nu, jag väntar tills jag fått in i14 och PX-4, så får jag mäta igen. Med fler utstrålningspunkter så borde jag få mindre problem med rumsmoder förhoppningsvis.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-08-02 13:56

Denna tråden hade jag missat! Jättefint rum, supergrattis till huset och rummet :)

Verkar som du har en riktigt bra grund i rummet med styv främre vägg och bra ljudisolering utåt. Grymma förutsättningar av detta slag är ju det svåraste att få fram, att sedan akustikreglera inne i rummet kan man ju experimentera lite fram och tillbaka med på ett annat sätt (eller anlita en akustiker så blir det superrätt direkt :)).

Du är inte helt nöjd säger du, men det blev mycket bättre när du fick högtalarna på en bra plats. För mig gjorde det väldigt stor skillnad när jag tog bort kala ytor och ersatte dessa med bokhyllor och tavlor som är lite lutade också. Lite draperier skadar heller inte och tar ner efterklangen väldigt bra. Jag vet inte om jag litar på mätvärden av efterklang som XTZ-prylarna ger...

Och även om du inte upplever att du har några jobbiga resonanser så kan jag baserat på mina egna erfarenheter säga att jag tror du skulle vinna mycket på att få in mer basabsorption i rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2015-08-02 16:30

Ser bra ut. Intressant mätning på längre(?) avstånd... Känns nästan som man skulle vilja lyssna när istället, men då kanske inte piPs är rätt längre.

Varför kan inte pi60 stå på samma ställe som piPs? (Hade jag kanske vetat om jag hade hela tråden mer färskt i minne... :roll: )
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-08-02 17:52

Xenod skrev:Denna tråden hade jag missat! Jättefint rum, supergrattis till huset och rummet :)

Tack så mycket, jag har läst din tråd också och ditt rum verkar helt otroligt. Denna kommentar säger väl allt: :)

IngOehman skrev:Allt som allt som sagt - det bästa jag hört.

Xenod skrev:Du är inte helt nöjd säger du, men det blev mycket bättre när du fick högtalarna på en bra plats. För mig gjorde det väldigt stor skillnad när jag tog bort kala ytor och ersatte dessa med bokhyllor och tavlor som är lite lutade också. Lite draperier skadar heller inte och tar ner efterklangen väldigt bra. Jag vet inte om jag litar på mätvärden av efterklang som XTZ-prylarna ger...

Jag har några kala ytor nu, en till vänster om soffan under fönstret:
Bild

En lite större yta till höger som utgörs av dörren och väggen brevid dörren.
Bild

Dessa 2 har jag funderat på att göra något åt. Draperier kanske skulle kunna vara nåt vid dörren, men jag vet inte om frun godänner det estietiskt, men en ljudabsorberande tavla med lite lutning på kan jag nog fixa.

Jag vet inte heller hur bra XTZ room analyser är på att mäta efterklang, men om jag ska köra REW eller TimeDec så tror jag jag behöver fixa en annan mikrofon. Någons om har ett tips på en mikrofon som fungerar bra och som inte kräver att man bygger ihop något själv, gärna plug-and-play med usb om det finns?

Xenod skrev:Och även om du inte upplever att du har några jobbiga resonanser så kan jag baserat på mina egna erfarenheter säga att jag tror du skulle vinna mycket på att få in mer basabsorption i rummet.

Ok, vad tänker du på for form av absorbtion?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-08-02 17:55

Nattlorden skrev:Varför kan inte pi60 stå på samma ställe som piPs? (Hade jag kanske vetat om jag hade hela tråden mer färskt i minne... :roll: )

Jag provade att ha pi60 uppe på bänken, men då hamnar de 70cm högre än normalt. Basen blev bra, men det lät konstigt i övrigt. Jag kommer antagligen få i14 lite för högt upp också, men jag hoppas det är så pass lite att det inte stör nämnvärt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2015-08-02 20:14

Du får naturligtvis flytta undan bänkar så pi60 får rätt plats... Det tog jag för självklart att du gjort. Det är ju mer väsentligt att topparna står rätt än en snygg basplacering.
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-08-02 20:40

Iqbad skrev:
...

Xenod skrev:Och även om du inte upplever att du har några jobbiga resonanser så kan jag baserat på mina egna erfarenheter säga att jag tror du skulle vinna mycket på att få in mer basabsorption i rummet.

Ok, vad tänker du på for form av absorbtion?

Med tanke på tillgänglig volym så kanske man behöver en avstämd absorbentet (eller flera) för att behandla den/de jobbigaste resonanserna om man har några sådana (även om resonanserna är bra utspridda så kan de behöva behandling för att minska amplituden och förkorta avklingningstiden) men också all bredbandig basabsorption man kan få till tror jag starkt på att införa!

Jag startade en tråd om hur skillnaden blev i mitt rum när jag fick ditt rejält med basabsorption: viewtopic.php?f=20&t=61671

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-08-02 20:49

Nattlorden skrev:Du får naturligtvis flytta undan bänkar så pi60 får rätt plats... Det tog jag för självklart att du gjort. Det är ju mer väsentligt att topparna står rätt än en snygg basplacering.

Bänken är tyvärr sammanskruvad och går inte att dela på längre =(

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-08-02 20:51

Det blir nog superbra när du får i14 på bänken istället! :) Du får väl höja upp soffan lite om du skulle upptäcka att man ändå hamnar lite för långt ner i förhållande till topparna.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-08-02 21:11

Xenod skrev:
Med tanke på tillgänglig volym så kanske man behöver en avstämd absorbentet (eller flera) för att behandla den/de jobbigaste resonanserna om man har några sådana (även om resonanserna är bra utspridda så kan de behöva behandling för att minska amplituden och förkorta avklingningstiden) men också all bredbandig basabsorption man kan få till tror jag starkt på att införa!

Jag startade en tråd om hur skillnaden blev i mitt rum när jag fick ditt rejält med basabsorption: viewtopic.php?f=20&t=61671

Ok, jag har haft i planeringen att det är plats för en eller flera membranabsorbenter bakom soffan om jag får problem med resonanser. Jag kan också bygga membranabsorbenter i bakre hörnen om det behövs, men där funderar jag på att prova med nån vanlig "basstrap" typ nån form av triangelformat skum. Jag kommer nog vänta lite hursomhelst och se hur mätkurvan ser ut med fler utstrålningspunkter, det borde göra basgången rakare. Sista utvägen blir ju sen att justera lite i mini-dsp:n som ska ordna delningen mellan X-4 och i14. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2015-08-02 21:31

Iqbad skrev:
Nattlorden skrev:Du får naturligtvis flytta undan bänkar så pi60 får rätt plats... Det tog jag för självklart att du gjort. Det är ju mer väsentligt att topparna står rätt än en snygg basplacering.

Bänken är tyvärr sammanskruvad och går inte att dela på längre =(

Du menar att det är för jobbigt att avskruva den. Förstår, men det är inte samma omöjlighet som om du hade skrivit sammanlimmad. :wink:

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-08-03 18:47

Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru QM10two, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-08-04 00:00

Det verkar vara en rejäl dörr du satt in, iom att den har 4 gångjärn. Om du får tråkiga reflektioner från dören och frun inte gillar draperi, kan du sätta en Z- eller U-list i ovankant på den och motsvarande på baksidan av en absorbent med ram. Häng upp absorbenten vid behov. Utrymmet mellan soffa och och dörren ser ut att vara tillräckligt stort lagringsutrymme när absorbenten inte hänger på dörren. Först skulle jag dock kollat om absorbent där verkligen gör någon positiv skillnad.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-10-11 16:37

Ok, här kommer en liten uppdatering.

I lördags så var äntligen mina i14 och PX-4 klara (det blev 6 månaders väntetid ungefär) så jag tog min frus kombi och åkte upp till stockholm. Det var tur att jag inte tog med mig nån bärhjälp, för då hade de fått gå hem, alla grejer tog riktigt mycket plats!

Här har jag kommit hem och lag upp allt i garaget:
Bild

Sen blev det till att börja skruva ihop basmodulerna. Här lödning av terminalerna:
Bild

Jag har fått en "ny" profundus X classic, alltså med den senaste basen så lådan blir lite mindre, men med bara en port.
Montering av basar och rör:
Bild

Lödning av delningsfilter till i14:
Bild

Jag använder en mini-DSP som delningsfilter och delar vid 80Hz. Ett emotiva XPA-5 driver i14 och PX-4. Emotivan visade sig ha väldigt känsliga skyddskretsar och jag fick dra ut och köpa bättre RCA kablar innan jag fick det att funka.

i14 på plats:
Bild

Mini-DSP:n inkopplad:
Bild

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-10-11 16:48

Hur låter det då? Nja, jag upplever att i14 har aningens bättre diskant än de pi60 som jag hade förut (de var av årsmodell 2005). Annars så spelar det en jävla massa bas, men jag vet inte om jag tycker basen blev så snygg. Den låter lite bumlig och seg. Både piPs och pi60 spelade egentligen bättre i rummet ensamma.

Jag gjorde några svep med XTZ room analyser:

Genomsnitt 3 mätningspositioner:
Bild

En mätning i lyssningsposition:
Bild

Room analyser säger att den hittar en rumsmod på runt 22hz, vet inte riktigt hur denna uppstår? Den resonans som jag tidigare hade runt 37Hz verkar inte synas så mycket längre.

Vad säger panelen, borde kurvan se ut så här? Jag trodde kanske at den skulle sträcka sig ännu längre ned i frekvens innan den faller av?

Har jag för dålig absorption vid lägre frekvenser, eller har jag lyckats fasvända högtalarna? När basen käns i kroppen så käns det som om den är lite långsam på nåt sätt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-10-11 21:36

Iqbad skrev:Hur låter det då? Nja, jag upplever att i14 har aningens bättre diskant än de pi60 som jag hade förut (de var av årsmodell 2005). Annars så spelar det en jävla massa bas, men jag vet inte om jag tycker basen blev så snygg. Den låter lite bumlig och seg. Både piPs och pi60 spelade egentligen bättre i rummet ensamma.

Jag gjorde några svep med XTZ room analyser:

Genomsnitt 3 mätningspositioner:
[ Bild ]

En mätning i lyssningsposition:
[ Bild ]

Room analyser säger att den hittar en rumsmod på runt 22hz, vet inte riktigt hur denna uppstår? Den resonans som jag tidigare hade runt 37Hz verkar inte synas så mycket längre.

Vad säger panelen, borde kurvan se ut så här? Jag trodde kanske at den skulle sträcka sig ännu längre ned i frekvens innan den faller av?

Har jag för dålig absorption vid lägre frekvenser, eller har jag lyckats fasvända högtalarna? När basen käns i kroppen så käns det som om den är lite långsam på nåt sätt.

Jag skulle säga att diagrammet där man också ser efterklangen säger lite mer. Och så hade det hjälpt att veta rumsmått och mikrofonens placeringar mer exakt. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Re: Iqbad's Hifi rum - Nu med profundus X-4

Inläggav Nattlorden » 2015-10-11 21:49

Sänk basen 10dB... Det är lätt att överdriva för att det är kul, men det blir oftast lite för mycket trots allt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-11 21:50

Grattis till de nya prylarna :)

Svårt att säga om det är en svacka vid 200Hz eller om nivån ovanför basarna är så låg. En mätning som sträcker sig lite högre upp i frekvens vore bra.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-10-11 22:36

Tarzan skrev:Jag skulle säga att diagrammet där man också ser efterklangen säger lite mer. Och så hade det hjälpt att veta rumsmått och mikrofonens placeringar mer exakt. :)

Jag får ta några till mätningar i morgon, jag gjorde ingen efterklangsmätning idag tyvärr. Rumsmåtten är LxBxH = 4,54 x 3,48 x 2,2. Mikrofonplaceringen är enligt programmets rekommendation, första mätningen rummets vänstra bakre del, andra mätningen lyssningsposition längst bak i mitten av rummet, och tredje rummets främre högra del.

Generell fråga, i dokumentationen till TimeDec (tror jag) så står det att man ska mäta efterklangen med högtalarna vända bort, ska man gora det också om man mäter med en XTZ room analyzer?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-10-11 22:39

Nattlorden skrev:Sänk basen 10dB... Det är lätt att överdriva för att det är kul, men det blir oftast lite för mycket trots allt.

Nu kör jag utan nån EQ eller annan justering, recievern står på direct, tänkte liksom att det borde bli neutralt, men det kanske inte riktigt blir sant när man har så många basar? Jag kan prova och sänka baskanalerna ~10dB i morgon i DSP:n. Det låter helt klart överdrivet idag, typ bra på RnB och annan musik som har djup men inte så snabb bas, men dåligt annars.

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer