Iqbad's Hifi rum - Nu med VPR Absorbenter!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Re: Iqbad's Hifi rum - Nu med profundus X-4

Inläggav Iqbad » 2015-10-11 22:45

AndreasArvidsson skrev:Grattis till de nya prylarna :)

Svårt att säga om det är en svacka vid 200Hz eller om nivån ovanför basarna är så låg. En mätning som sträcker sig lite högre upp i frekvens vore bra.

Tack! :) Jag tänkte på detta redan när jag mätte med piPs, att det ser ut som om nivån är en del lägre ovanför ~125Hz, men med både piP och pi60 så har basen varit väldigt bra och inte kännts överdiven. (fast den kanske har varit det i alla fall?)
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-11 22:48

Iqbad skrev:
Nattlorden skrev:Sänk basen 10dB... Det är lätt att överdriva för att det är kul, men det blir oftast lite för mycket trots allt.

Nu kör jag utan nån EQ eller annan justering, recievern står på direct, tänkte liksom att det borde bli neutralt, men det kanske inte riktigt blir sant när man har så många basar? Jag kan prova och sänka baskanalerna ~10dB i morgon i DSP:n. Det låter helt klart överdrivet idag, typ bra på RnB och annan musik som har djup men inte så snabb bas, men dåligt annars.

Att ditt bassystem inte har exakt samma verkningsgrad som ditt toppsystem är inte alls ovanligt utan tom väntat. Du får ställa in nivån så den blir lagom. Var denna gräns ligger får du själv avgöra och det är lätt att man ställer basen för starkt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-11 22:50

Iqbad skrev:
AndreasArvidsson skrev:Grattis till de nya prylarna :)

Svårt att säga om det är en svacka vid 200Hz eller om nivån ovanför basarna är så låg. En mätning som sträcker sig lite högre upp i frekvens vore bra.

Tack! :) Jag tänkte på detta redan när jag mätte med piPs, att det ser ut som om nivån är en del lägre ovanför ~125Hz, men med både piP och pi60 så har basen varit väldigt bra och inte kännts överdiven. (fast den kanske har varit det i alla fall?)

Om du mäter lite högre så kan vi se detta. Ta till några kHz iaf.

De är ju iof fullregisterhögtalare så inte så mycket du kan göra åt basnivån, men de är ganska balanserade och korrekta högtalare i mina öron så det har säkert vart ganska lagom.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-12 08:14

Din tråd visar fint den bekymmersamma vandringen det kan vara att optimera rum och högtalare. Ge dig inte bara.
Mitt viktigaste råd är att flytta fram dina i14 till kanten av bänken så att du slipper reflexen från bänken.
Se till att du har runt 1.2 ggr så lång lyssningsavstånd i förhållande till bredden mellan elementen på i14 också.
Därefter letar du första sidoreflexerna, och sedan reflexer bakom dig. Första-dämpar du, reflexer bakom dig diffuserar du.
Du har så litet rum att det inte är någon ide att diffusera sidorna, så dämpa.

Lycka till :)
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-10-12 20:17

Hej igen, nu har jag mekat lite mer med inställningar av DSP:n. Jag har nu sänkt basen runt 5dB, sänkte först 8dB, men det blev lite väl basfattigt tykte jag. Nu låter det betydligt mer neutralt tycker jag. Jag gjorde några mätningar till också:

Båda mätningarna är gjorda med mikrofonen i lyssningsposition, den enda skillnaden som jag gjort är att den första är miken riktad kanske 10 grader nedåt, medan den andra mätningen är gjord med miken 10 grader uppåt. Frekvensgången ser ganska lik ut, men kolla på efterklangstiden vid högre frekvenser!
Bild

Bild

Jävligt märkligt att genom att flytta mikrofonen 2cm så får jag så olika efterklangstider. Alt ser ju bra ut i de lägre frekvenserna, hur kan det ens vara möjligt att ha så långa tider vid höga frekvenser, där borde ju allt dämpmaterial som jag har ha full effekt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2015-10-12 20:19

Tro inte på allt du mäter. Om du inte bor i en domkyrka dvs...
Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-10-12 20:23

Den andra mätningen måste ha gått fel på något sätt. 2 sekunder efterklang är inte realistiskt. Kan du göra om den och få samma resultat?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-10-12 20:29

sprudel skrev:Din tråd visar fint den bekymmersamma vandringen det kan vara att optimera rum och högtalare. Ge dig inte bara.
Mitt viktigaste råd är att flytta fram dina i14 till kanten av bänken så att du slipper reflexen från bänken.
Se till att du har runt 1.2 ggr så lång lyssningsavstånd i förhållande till bredden mellan elementen på i14 också.
Därefter letar du första sidoreflexerna, och sedan reflexer bakom dig. Första-dämpar du, reflexer bakom dig diffuserar du.
Du har så litet rum att det inte är någon ide att diffusera sidorna, så dämpa.

Lycka till :)

Hej, tack för tipset med att flytta fram i14, det har jag faktiskt inte tänkt på, men du har naturligtvis rätt att jag slipper en störande reflex! Det är nu gjort! Jag får inte riktigt till 1:1.2 i lyssningsavstånd,då måste jag flytta fram soffan en del, det får nog bli en framtida projekt om jag ska bygga mer dämpning bakom soffan.

Dämpning har jag redan både bakom högtalarna och på sidoväggarna. hela väggen bakom lyssningsplatsen är också försedd med diffusorer. Väggen bakom högtalarna är ingen vägg utan en ljudtransparent projektorduk som har 8cm tjocka dämppaneler bakom sig. Jag har en liten yta till höger om lyssningsplatsen som jag ska dämpa lite på, och sen funderar jag på om jag ska montera dämpning i taket ~60cm ut från bakväggen. Jag velar också lte om jag ska diffusera första reflexen i taket med samma paneler som jag har bakom lyssningsplatsen.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-10-12 20:32

Tarzan skrev:Den andra mätningen måste ha gått fel på något sätt. 2 sekunder efterklang är inte realistiskt. Kan du göra om den och få samma resultat?

Ja, det är det som är lite skumt, jag får väldigt långa efterklangstider så fort miken är riktad mot taket eller mot nått kalt typ. Jag börjar tvivla lite på XTZ miken, så vi får se om jag köper en sån där emotiva mik istället.

Vad tror ni om frekvenskurvan då? Dipparna som är vid 125Hz och 500Hz, vad kan de bero på och kan man göra nåt med dom?

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2015-10-12 20:38

Mjukvaran snarare än mic:en.

Resten av frekvensgången ser oproblematisk. (De skall ju inte vara snörräta, skulle du fixa till dem så att de blir det så har du plockat bort allt det fina som gör Ino till vad de är.)
Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-10-12 21:23

Nattlorden skrev:Mjukvaran snarare än mic:en.

Resten av frekvensgången ser oproblematisk. (De skall ju inte vara snörräta, skulle du fixa till dem så att de blir det så har du plockat bort allt det fina som gör Ino till vad de är.)

Det där sista håller jag bara med om ifall det hade varit en mätning som ffa visar högtalarens direktljud. I lyssningsposition bidrar ju rummet MASSOR om man inte har gjort en gate:ad mätning och då blir det jävligt krokigt hur snörrät högtalarens kurva än skulle vara.

---

I övrigt tycker jag kurvorna är lite lågupplösta. Mjukvaran verkar ju ljuga som en häst galopperar också. Egentligen kan man ju inte snacka om efterklang i basområdet utan snarare avklingningstid på olika resonanser. < 0.2 i basområdet är ju bara att glömma :) XTZ-mojängen verkar vara ett ganska trubbigt verktyg, REW med en hyfsad mic är ett bättre alternativ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2015-10-12 21:31

Nu har jag ju kört både i28 och pi60s-s här hemma med just det där trubbiga verktyget, därav att jag inte tycker det ser konstigt ut. :wink:

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-10-12 21:50

Nattlorden skrev:Nu har jag ju kört både i28 och pi60s-s här hemma med just det där trubbiga verktyget, därav att jag inte tycker det ser konstigt ut. :wink:

Om du kan se att det är ett ino-system och att ljudet låter bra utifrån endast de där graferna så skall jag äta upp mina strumpor. ;) Edit: ursäkta läser slarvigt, ser nu att du inte påstod att allt var bra utan att frekvensgången ser oproblematisk ut hehe. My bad!

Man kan ju se att inget ser tokfel ut i de grafer som programmet verkar tillhandahålla men med bättre verktyg kan man hitta fel som inte syns här. T.ex. rummets impulssvar i REW där man kan se hur starka reflexer som når lyssningspositionen, eller en vettig vattenfallsplot där man kan studera resonanserna lite närmare :)

Iqbad skrev:Vad tror ni om frekvenskurvan då? Dipparna som är vid 125Hz och 500Hz, vad kan de bero på och kan man göra nåt med dom?

Dippar hörs generellt sett mindre än toppar. De beror oftast på destruktiv interferens från någon yta i rummet. Vissa av dem vill man ha där (IÖ brukar nämna takreflexen som en reflex av godo om den är lite lagom diffuserad och infaller med rätt vinkel) och vissa vill man ej ha där (IÖ verkar sky golvreflexen som pesten och enligt experiment i mitt rum så håller jag med).

Formeln för att räkna ut destruktiv interferens ser ut som följer:

Ljudets hastighet / 2 * (reflekterats ljud färdväg - direktljudets färdväg) = lägsta frekvens där destruktiv interferens uppträder (sedan uppkommer destruktiv interferens återigen vid jämna multiplar av denna frekvens).

T.ex. skulle du få en dipp vid 125Hz om topparnas boomer var placerad ca 69cm ifrån väggen bakom högtalarna, eller om du har en reflex i tak eller vägg som har en extra gångväg om 138cm jämfört med direktljudet.

----

Har du hanterat golvreflexen på något sätt? Typ ett tillräckligt stort soffbord som placerats med lite eftertanke?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-12-10 11:20

Hallå i stugan,

hur går det för dig? Testat något mer eller förändrat något?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-12-10 11:58

Jag blir också nyfiken. Väldigt fin setup du har. Kan starkt rekommendera REW om du fortfarande har problem att lösa. Det programmet säger ganska mycket. Man lär sig också hur stor skillnad det kan bli bara genom att flytta basarna någon dm. Jag har Y-2 och var också besviken på dess prestanda men jag tror det är för att jag endast hört dessa basar i riktigt bra rum. Efter lite(läs mycket) testande av placering och mätning med REW så fick jag till något skapligt. Men har inte bas under 20Hz. Du har fyra basar iaf så du borde ha det mycket lättare med att få till något riktigt bra. Eftersom du har miniDSP så hade det varit perfekt om du köper en UMIK-1. Då kan du mäta och sedan skapa olika EQ-filter i REW för att få jämnare bas.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-12-14 22:02

Hej!

Jag har tyvärr inte fått gjort så mycket mer med rummet. Har en Umik på inköpslistan men har hållt på och serva och ställa in ventilspelet på min M3:a nu varje ledig stund så jag har inte riktigt kommit till skott med att beställa en ny mik. Jag kanske nämde det förut, men jag köpte ju hörnabsorbenter och ställde in, hörde inte nån direkt skillnad och kunde inte direkt mäta nån skillnad heller så det verkar inte ha funkat så bra.

Jag har ett lågt soffbord som tar det mesta av golvreflexen (bordet är dessutom dämpat undertill). Ibland har jag kompletterat med att lägga 2 hörnabsorbenter på golvet framför, svårt att säga dock om det blir nån skillnad.

Jag bjöd min polare på en hifi-kväll där vi testade lite. Volymen stog väl på max typ hela kvällen. Jag kan tipsa om en låt med rätt skön bas (jag gillar trance och sånt) som jag inte hade hört tidigare (sök på youtube, den finns inte på spotify). Erasure - God Rest Ye Merry Gentlemen [HD] (3:11 lång).

Det som jag tycker är lite konstigt är att det trots allt inte blir så otroligt starkt även om jag skickar ut full volym från min denon 2807. Jag trodde typ mina öron skulle säga stopp långt innan jag bottnade volymen. Jag använder en apple-tv via HDMI in i denonen, om jag sedan höjer till 0 på recievern så visst är det högt som fan, men om man går fram och känner på X-4 så verkar de ju gå på tomgång. Borde inte ett Emotiva XPA-5 kunna spela värre än vad mina öron tål?

Det jag funderat på är om utnivån från mini-dsp:n är lite låg, det går ju ha nån dip-switch i 2 lägen, och jag i det läget som man ska använda när man har den imellan ett försteg och slutsteg, borde man switcha över om man ska dunka på som fan?

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2015-12-14 22:05

Vill du ha ett raskt kast - prova samma låt(titel) med Loreena McKennitt.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-12-15 00:29

Iqbad skrev:
Det som jag tycker är lite konstigt är att det trots allt inte blir så otroligt starkt även om jag skickar ut full volym från min denon 2807. Jag trodde typ mina öron skulle säga stopp långt innan jag bottnade volymen. Jag använder en apple-tv via HDMI in i denonen, om jag sedan höjer till 0 på recievern så visst är det högt som fan, men om man går fram och känner på X-4 så verkar de ju gå på tomgång. Borde inte ett Emotiva XPA-5 kunna spela värre än vad mina öron tål?

Det jag funderat på är om utnivån från mini-dsp:n är lite låg, det går ju ha nån dip-switch i 2 lägen, och jag i det läget som man ska använda när man har den imellan ett försteg och slutsteg, borde man switcha över om man ska dunka på som fan?

Ja, du ska definitivt kunna spela så starkt så att du inte står ut. :) Men 0dB är ju inte maxvolym på receivern... +18dB är ju maxvolym! (lite beroende på hur man ställt kanalnivåerna)

MiniDSP har jag ingen praktisk koll på, men har det inte nämnts att den klipper lite väl tidigt? Om det inte har börjat låta dåligt när du drar på så har du väl inte kommit till klippnivån än då iaf! Men du har alltså inte ett cr80s-filter i din rigg? Kan varmt rekommendera det! Det finns ju de som försökt kopiera delningsfiltret från cr80s och implementera det i miniDSP, men man får nog ha stenbra koll på vad man gör för att nå i närheten av lika fint resultat.

------------

Sen tittade jag lite tidigare i tråden och såg att jag inte svarat på en sak jag tänkte på: dina kala ytor på sidoväggarna.

Iqbad skrev:Jag har några kala ytor nu, en till vänster om soffan under fönstret:
[bild1]

En lite större yta till höger som utgörs av dörren och väggen brevid dörren.
[bild2]

Dessa 2 har jag funderat på att göra något åt. Draperier kanske skulle kunna vara nåt vid dörren, men jag vet inte om frun godänner det estietiskt, men en ljudabsorberande tavla med lite lutning på kan jag nog fixa.

bild1
Bild

bild2
Bild

Ytan under fönstret bekymrar mig inte så mycket, men själva fönstren gör det! :D Det är ju en enorm kal yta. Samt dörren på andra sidan rummet. Nu vet jag inte exakta måtten på rummet men min bedömning är att du bör få primära reflexer här, som blir väldigt starka och bredbandiga. I stort sett bara lite geometrisk dämpning pga det extra avståndet.

Mitt tips är att testa med diffusion av dessa ytor på något sätt! Testa med något temporärt först och se om du märker skillnad. Flytta en stor spegel längs med väggarna och titta från soffan vart spegeln står då du ser motstående högtalare (dvs när du drar spegeln längs vänster vägg så letar du efter höger högtalare och vice versa). Där du ser högtalaren kan du prova med olika typer av behandling. Och snåla inte med ytan på det du provar med, ta till rejäla grejer! :)

Sen tror jag fortfarande basabsorption vore av godo. Kan du flytta ut soffan en bit från väggen så kan du bygga nån form av absorbent där. Typ helmholtz eller membranabsorbent.

Är du trött på att experimentera så kan man också göra som mig (och många andra) - ringa in en akustiker. :D

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-12-15 08:31

Xenod skrev:Ja, du ska definitivt kunna spela så starkt så att du inte står ut. :) Men 0dB är ju inte maxvolym på receivern... +18dB är ju maxvolym! (lite beroende på hur man ställt kanalnivåerna)

What the häck! OK, där har vi nog problemet, jag undrar varför min reciever just nu stoppar på 0dB? Kanske är nåt skydd av nåt slag? Detta ska undersökas! Super-bra tips! Nu kanske jag måste läsa manualen..

Xenod skrev:MiniDSP har jag ingen praktisk koll på, men har det inte nämnts att den klipper lite väl tidigt? Om det inte har börjat låta dåligt när du drar på så har du väl inte kommit till klippnivån än då iaf! Men du har alltså inte ett cr80s-filter i din rigg? Kan varmt rekommendera det! Det finns ju de som försökt kopiera delningsfiltret från cr80s och implementera det i miniDSP, men man får nog ha stenbra koll på vad man gör för att nå i närheten av lika fint resultat.

Jag har inte märkt av några problem med MiniDSP:n, delningen in en cr80s är ju super-enkel, så det borde väl inte vara så svårt att kopiera? Med DSP:n får man ju möjlighet att sänka och höja lite som man vill också för olika nivåer. Jag vet at cr80s är ett väldigt bra filter, men det kostar mycket och jag är tveksam om jag kommer att märka nån skillnad.

Xenod skrev:Sen tittade jag lite tidigare i tråden och såg att jag inte svarat på en sak jag tänkte på: dina kala ytor på sidoväggarna.

Ytan under fönstret bekymrar mig inte så mycket, men själva fönstren gör det! :D Det är ju en enorm kal yta. Samt dörren på andra sidan rummet. Nu vet jag inte exakta måtten på rummet men min bedömning är att du bör få primära reflexer här, som blir väldigt starka och bredbandiga. I stort sett bara lite geometrisk dämpning pga det extra avståndet.

Mitt tips är att testa med diffusion av dessa ytor på något sätt! Testa med något temporärt först och se om du märker skillnad. Flytta en stor spegel längs med väggarna och titta från soffan vart spegeln står då du ser motstående högtalare (dvs när du drar spegeln längs vänster vägg så letar du efter höger högtalare och vice versa). Där du ser högtalaren kan du prova med olika typer av behandling. Och snåla inte med ytan på det du provar med, ta till rejäla grejer! :)

Den lilla ytan nedanför fönstrena är nu dämpad. Fönstrena i sig kan man fälla ner en panel-gardin på så de får en viss diffuserande yta, men det är naturligtvis långt från perfekt. Här skulle det nog vara bättre med dämpning då reflexen ligger under 20ms från direktljudet, men hur ska jag lösa det praktiskt somtidigt som det ska se snyggt ut?

Dörren är nu också dämpad med 40mm paneler, men jag funderar på att göra en dämptavla också för ytan bakom dörren. Även här satsar jag på dämpning då rummet är lite för litet för att diffusion ska funka bra (enligt vad litteraturen säger i alla fall).

Xenod skrev:Sen tror jag fortfarande basabsorption vore av godo. Kan du flytta ut soffan en bit från väggen så kan du bygga nån form av absorbent där. Typ helmholtz eller membranabsorbent.
Är du trött på att experimentera så kan man också göra som mig (och många andra) - ringa in en akustiker. :D

Det går absolut att flytta fram soffan, och det var egentligen tanken från början att jag skulle kunna ha membranabsorbenter där bak för att få bort resonanser i basområdet. Just nu så hittar jag ju inte direkt några resonanser, så jag vet inte vad jag ska stämma av dom mot i så fall? Men jag har tyckt ibland att basen kunde ha varit lite mer artikulerad, så det finsn nog absolut en poäng att försöka göra åt här!

Jag är ju en DIY-kille, det tar emot att anlita proffs ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-15 08:45

Inne i menyn så finns det ett val att begränsa maxvolym. Bör ligga bredvid inställningen för startvolym om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2015-12-15 09:40

Du borde kunna dra på så att det blir obehagligt tycker jag.
Jag kör också X-4 matade av ett XPA-5 och jag kanske har varit uppe och nosat kring 0-strecket på receivern nån gång, men aldrig vågat mig ovanför nollan. Mina toppar (i6) säger ifrån innan basarna såklart, men då spelas det ganska starkt tycker jag. Jag skulle iaf aldrig kunna sitta en hel kväll och spela så starkt!
Nåt verkar vara galet och jag tror att du har nåt i Mini-DSP som begränsar dig.

Jag kan passa på att nämna att jag körde med en Behringer DCX-2496 (delningsfilter och parametrisk eq) från början. Jag höll på att ratta och skruva och greja och fick till slut till allt ganska bra tyckte jag. Sen köpte jag ett cr80es och allt blev väldigt mycket bättre. Överraskande mycket bättre alltså. Tom basen blev jämnare trots att jag i DCX:en hade rattat en hel del med eq för att jämna ut den i rummet, och i cr80 finns ju inte den möjligheten på samma sätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-16 09:38

Xenod skrev:I övrigt tycker jag kurvorna är lite lågupplösta. Mjukvaran verkar ju ljuga som en häst galopperar också. Egentligen kan man ju inte snacka om efterklang i basområdet utan snarare avklingningstid på olika resonanser. < 0.2 i basområdet är ju bara att glömma :) XTZ-mojängen verkar vara ett ganska trubbigt verktyg, REW med en hyfsad mic är ett bättre alternativ.

XTZ Sound Room Analyzer är nog lite trubbigt. Fanns ett tyskt test som påvisade problem med att mäta efterklang. Det har även konstaterats på detta forum. Framförallt de tidiga versionerna mäter efterklang på en alldeles för låg ljudnivå. Nu finns det väl tre versioner av Room Analyzer? Kanske den allra dyraste XTZ Room Analyzer II Pro
fixar det bättre? Men REW och Umik-1 tror jag mera på och det är även billigare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-16 14:39

Iqbad skrev:Det jag funderat på är om utnivån från mini-dsp:n är lite låg, det går ju ha nån dip-switch i 2 lägen, och jag i det läget som man ska använda när man har den imellan ett försteg och slutsteg, borde man switcha över om man ska dunka på som fan?

XPA-5 verkar vilja ha 1.75 V för fullt utnivå. Det klarar inte miniDSP i alla versioner, 0.9 V för någon och 2 V för någon annan variant/inställning. Med 0.9 V på ingången får du 80 W i 8 ohm ut från XPA-5.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-12-16 21:23

Don't get me wrong, 0dB på recievern är riktigt hög volym, jag lyssnar mest på -15 och kanske på -10 när jag ska dra på lite. Men 8 fulla grabbar som ska testa basförmågn, då blev det 0dB hela tiden typ. 8)

Men det är ju intressant att jag har 18dB till att gå på recievern + antagligen 0.9V mer från DSP:n. (Fast så högt kanske jag inte kan köra, då distar nog allt). Det borde ju betyda att jag typ bara använder 80W * ~0.75 =~60W i 8 ohm, känns ju lite onödigt att ha ett slusteg då, detta kunde jag ju får ut från Denonen ensam :)

Jag har inte fått testa nåt mer och egentligen så räcker ju kapaciteten som den är, men när jag får nån ledig dag i Jul så ska jag testa och dra på lite mer!

Tack för alla tips!

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-12-16 21:26

RogerGustavsson skrev:
Xenod skrev:I övrigt tycker jag kurvorna är lite lågupplösta. Mjukvaran verkar ju ljuga som en häst galopperar också. Egentligen kan man ju inte snacka om efterklang i basområdet utan snarare avklingningstid på olika resonanser. < 0.2 i basområdet är ju bara att glömma :) XTZ-mojängen verkar vara ett ganska trubbigt verktyg, REW med en hyfsad mic är ett bättre alternativ.

XTZ Sound Room Analyzer är nog lite trubbigt. Fanns ett tyskt test som påvisade problem med att mäta efterklang. Det har även konstaterats på detta forum. Framförallt de tidiga versionerna mäter efterklang på en alldeles för låg ljudnivå. Nu finns det väl tre versioner av Room Analyzer? Kanske den allra dyraste XTZ Room Analyzer II Pro
fixar det bättre? Men REW och Umik-1 tror jag mera på och det är även billigare.

Jag hra ju upplevt precis samma sak att det blir konstiga värden på efterklagen, speciellt vid högre frekvenser. Synd att dollarn är så dyr nuförtiden + att de alltid ska ha så mycket i frakt för att skicka från USA.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-12-16 21:40

Iqbad skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag hra ju upplevt precis samma sak att det blir konstiga värden på efterklagen, speciellt vid högre frekvenser. Synd att dollarn är så dyr nuförtiden + att de alltid ska ha så mycket i frakt för att skicka från USA.

Det ska nog gå bra med en Line Audio OM1 också. Finns i svenska musikaffärer för runt 1000 kr. Vad jag förstår ska den vara ett bättre val än behringer emc8000. Fast å andra sidan behöver man då också ett ljudkort med phantommatning, vilket kostar några hundra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-17 09:00

Iqbad skrev:Synd att dollarn är så dyr nuförtiden + att de alltid ska ha så mycket i frakt för att skicka från USA.

Men Umik kommer från Hong Kong. Umik har väl fördelen av att vara kalibrerad inkl. mikrofonförstärkaren? Tipset om Line Audio OM1 är bra om man bortser från behovet av en mikrofonförstärkare med fantommatning. Finns även kalibrerade mätmikrofoner från Tyskland till rimliga priser.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-12-17 09:23

Japp, UMIK är smidig och relativt billig. Jag är mycket nöjd med min.

Nackdelen är att man med USB-mikrofoner inte kan använda ljudkortets ena kanal i loopback-koppling för att hålla koll på tiden (och därmed fasen exakt). Faskurvan i en mätning gjord med UMIK-1 går alltså inte att lita på. För egen del har jag inte funderat så mycket över detta, har inte känt att jag skulle behöva mäta fasen exakt. Tiderna i t.ex. impulssvaret stämmer fortfarande och det tycker jag är viktigast!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-12-17 17:17

Vad är det för miniDSP du har? "Standard" 2x4 har bara en utgångskänslighet, det är ingångskänsligheten som är ställbar mellan 1 och 2 V.
Guru QM60, Ino bs60, Anaview AMS1000
Guru QM10two, Ino pX2, Anaview AMS1000

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-01-23 14:40

Nu har jag beställt en UMIK från minidsp, den borde väl komma inom nån vecka eller så. Då ska jag ge mig in på att mäta lite med REW hade jag tänkt.

Jag har en vanlig 2x4 minidsp, och det stämmer nog att det är ingångskänsligheten som är ställbar. Det verkar som att den funkar som det ska och att den är rätt inställd. Jag har faktisk inte gett mig på att meka med max-volymen på recievern, men nästa gång jag ska skrämma slag på polarna får jag kanske göra ett försök. :)

Jag håller på att fundera på 2 ombyggningar i rummet, det ena är att försöka montera nån typ av akustiktak som dämpning längst fram i rummet, typ till max en meter ut från väggen. Är det nån som har nåt tips på var man kan köpa något som är lämpligt för detta? Jag vill att det ska vara ganska tight upp mot taket (annars får jag förminska bilden på projektorn) och så vill jag att det ska bli en snygg kant när jag avslutar det en bit ut. Färgen får gärna vara mörkgrå eller nåt liknande för att minska reflexer från bilden som nu "lyser" upp en del i det vita taket.

Sen fortsätter jag och fundera på diffusion i taket. Jag har byggt en fullbredd med WDS-7 diffusers (samma som jag har i bakre delen av rummet) men jag velar lite om jag ska sätta upp den, jag tycker liksom den är lite för tjock och skulle helst vilja ha nån som inte bygger så mycket nedåt. Nån som har nåt tips annars på "tunnare" diffusorer?

Jag hittade de här:
http://www.thomann.de/se/auralex_acoust ... _tiles.htm

De är bara 25mm tjocka, undrar dock om de faktisk ger så mycket diffusion?

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer