Iqbad's Hifi rum - Nu med VPR Absorbenter!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Re: Iqbad's Hifi rum - Nu med profundus X-4

Inläggav Iqbad » 2016-02-06 15:28

Nu har jag fått hem min UMIK och gjort ett första försök att mäta saker i REW.

RT60 tycker jag ser ganska bra ut, det verkar som att jag har tillräcklig dämpning i rummet för de högre frekvenserna i alla fall.
Bild

Ett helt svep med mikrofonen i lyssningsposition, men riktad åt lite olika håll. Jeg tycker det ser ut som att det är lite bastungt fortfarande, eller vad säger panelen? Sen tänkte jag på hur det rullar av nedåt, är det normalt med att man inte får så mycket mer än 20Hz med P-X4? Borde jag köra lite EQ för att få mer tryck på lägre frekvenser? Allt under 80Hz är ändå sänkt typ 6dB eller nåt sånt nu.
Bild

Typisk vattenfallsplot i lyssningsposition:
Jag ser ju att det ringer en del vid lägre frekvenser, nu är mätningen i och för sig gjort där jag har ett resonansmaximum på längden, så det kanske är väntat? Saken är bara det att jag tycker det blir så dålig bas om jag flyttar huvudet framåt.
Bild

Spektrogram i lyssningsposition:
Bild

Tips och hjälp med tolkningar av dessa kurvor tas emot med stor tacksamhet!
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Re: Iqbad's Hifi rum - Mätningar med REW!

Inläggav Nattlorden » 2016-02-06 16:51

Just där vid 35 skulle nog inte vara en dum idé att sänka lite (5dB+) om det kan göras snävt nog att inte sänka 22 på kuppen.
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-06 20:24

Hur mäts RT60 i REW? Ser ut att vara väldigt låg efterklang. Kan det vara mätfel inblandat? Verkligt RT60 kräver 100 dB om man vill hålla sig över bakgrundsstörningar.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-02-06 21:05

RogerGustavsson skrev:Hur mäts RT60 i REW? Ser ut att vara väldigt låg efterklang. Kan det vara mätfel inblandat? Verkligt RT60 kräver 100 dB om man vill hålla sig över bakgrundsstörningar.

Den mäter T20 och T30 bland annat. EDT och Topt som också finns i grafen kan man läsa mer om i manualen: http://www.roomeqwizard.com/help/help_e ... 0.html#top

Iqbad: Ser mestadels fint ut! Här kommer lite kommentarer. (Mina önskemål nedan om inställningar, skalor etc är min personliga preferens bara :))

* Har du mätt med båda kanalerna igång samtidigt? Det skulle kunna förklara varför diskanten ser så låg ut. 1/24 eller 1/48 octave smoothing är trevligt tycker jag!

* På RT60-ploten ser man också en tendens till "sneddämpning". Höga frekvenser dämpas mer än låga.

* Vattenfallen ser riktigt trevlig ut! Men skulle gärna se den med 50dB på y-axeln och 300ms på z-axeln. Den är lite lågupplöst i frekvensplanet ser det ut som? Prova att återställa defaultinställningar.

* Impussvaret är intressant också, från säg -5ms till 30ms på x-axeln och -40 till 5 dB på y-axeln. Där kan man se hur de starka/svaga de tidiga reflexerna är.

Har du prof-X med 1 eller 2 portar? Har du två portar så kan du plugga den ena för att få en lägre avstämning. Med 2 portar öppna tror jag det är ganska rimligt att de faller av snabbt under 20Hz, men kan spela lite starkare än med bara 1 port öppen.

Ser ut som du har en jämn och fint basåtergivning i rummet! Lite mer dämpning för det övre basområdet så är du nog hemma sen. :)

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-02-06 21:10

Nattlorden skrev:Just där vid 35 skulle nog inte vara en dum idé att sänka lite (5dB+) om det kan göras snävt nog att inte sänka 22 på kuppen.

Jag lät REW generera ett filter för att ta bort peaken runt 35Hz och la in denna i DSP:n, det såg väl ok ut efter en mätning, men jag tycker det blev väldigt bas-fattigt, kanske måste jag höja bas-nivån 2-3 dB total under 80Hz igen?

Bild

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-02-06 21:16

RogerGustavsson skrev:Hur mäts RT60 i REW? Ser ut att vara väldigt låg efterklang. Kan det vara mätfel inblandat? Verkligt RT60 kräver 100 dB om man vill hålla sig över bakgrundsstörningar.

Den mäter nog RT20 och RT30 och räknar sedan ut vad RT60 skulle bli. Jag fick liknande resultat med XTZ (förutom en del fel vid höga frekvenser) så jag tror att det stämmer. Jag har rätt mycket dämpmaterial i rummet! :)

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-02-06 21:23

Iqbad skrev:
Nattlorden skrev:Just där vid 35 skulle nog inte vara en dum idé att sänka lite (5dB+) om det kan göras snävt nog att inte sänka 22 på kuppen.

Jag lät REW generera ett filter för att ta bort peaken runt 35Hz och la in denna i DSP:n, det såg väl ok ut efter en mätning, men jag tycker det blev väldigt bas-fattigt, kanske måste jag höja bas-nivån 2-3 dB total under 80Hz igen?

Det där är min erfarenhet också. Hade en liknande spets i mitt förra boende. Tog bort den med Rew men tyckte det blev fattigt. Vad som är anledningen vet jag inte. Jag gick på öronen istället. :)

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-02-06 21:48

Xenod skrev:Iqbad: Ser mestadels fint ut! Här kommer lite kommentarer. (Mina önskemål nedan om inställningar, skalor etc är min personliga preferens bara :))
* Har du mätt med båda kanalerna igång samtidigt? Det skulle kunna förklara varför diskanten ser så låg ut. 1/24 eller 1/48 octave smoothing är trevligt tycker jag!

Hej och tack för kommentarer!

Ja, det stämmer, jag har inte riktigt lyckats klura ut hur man mäter en kanal åt gången, måste man fysiskt koppla ut ena kanalen eller finns det nån inställning i REW? Jag använder den variabla smoothingen nu som inte smoothar så mycket i basområdet samtidigt som man ser lite bättre vad som händer i det övre registret.

Xenod skrev:* På RT60-ploten ser man också en tendens till "sneddämpning". Höga frekvenser dämpas mer än låga.

Ja, det har du nog rätt i, men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det, har du några tips? Om jag minns rätt står det i min akustik-bok (om jag nu tolkat det rätt) att det kan vara ok med ett stigande RT60 vid lägre frekvenser?

Xenod skrev:* Vattenfallen ser riktigt trevlig ut! Men skulle gärna se den med 50dB på y-axeln och 300ms på z-axeln. Den är lite lågupplöst i frekvensplanet ser det ut som? Prova att återställa defaultinställningar.

Ok, jag gjorde ett försök att skalera om, vet ej om det blev helt 100%, men här kommer den:
Bild

Xenod skrev:* Impussvaret är intressant också, från säg -5ms till 30ms på x-axeln och -40 till 5 dB på y-axeln. Där kan man se hur de starka/svaga de tidiga reflexerna är.

Jag har inte helt fattat än hur man ska tolka impulsen, sen tror jag kanske också att man inte bör göra den mätningen med båda kanalerna samtidigt?
Bild

Xenod skrev:Har du prof-X med 1 eller 2 portar? Har du två portar så kan du plugga den ena för att få en lägre avstämning. Med 2 portar öppna tror jag det är ganska rimligt att de faller av snabbt under 20Hz, men kan spela lite starkare än med bara 1 port öppen.

Jag har bara en port på mina prof-X, det är en lite speciellt version baserad på utseendet på classic, men med den nya basen så lådan är lite mindre.

Xenod skrev:Ser ut som du har en jämn och fint basåtergivning i rummet! Lite mer dämpning för det övre basområdet så är du nog hemma sen. :)

Jag skulle egentligen vilja försöka dämpa bort toppen runt 35Hz med några membranabsorbenter, det är rumsmoden på längden som syns och som ligger kvar länge. Även om kurvan såg bättre ut med EQ ovan så ser man att 35Hz ligger kvar och ringer länge så man borde få bättre dämpning där.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-02-07 15:16

Ok, nu har jag höjt upp basen 3dB (allt under 80Hz) och också gjort mätningar med en högtalare åt gången. EQ för att reducera 35Hz är kvar.

Impulsen från höger kanal:
Om jag fattar dessa grafer rätt nu så önskar man väl helst inga starka reflektioner under de första 0->20-30ms då detta grumlar ljudet. Jag borde då försöka hitta vad som orsakar eventuella spikar och se om de går att åtgärda?
Bild
Den första spiken sker redan efter 0.6ms, det motsvarar bara runt 20cm (?) gångväg, även om det inte verkar stämma helt med avståndet så tror jag det är en reflektion mot mitt soffbord, den finns nämligen inte på vänstre kanal och försvinner också om jag lägger en absorbent på bordet. Den andra spiken är vid typ 2ms, det skulle då vara typ en gångskillnad på 68cm. Denna fattar jag inte var den kommer ifrån, jag tycker takreflexen borde ha större skillnad i gångtid?

Så här ser vänster kanal ut:
Bild
Samma spik vid 2ms, men sedan också en på 7.84ms, det motsvarar 2.7m och skulle kunna vara en reflektion i höger sidovägg där det finns några kala ytor.

Vad säger ni som har sett på sådana här kurvor tidigare?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-02-07 16:57

Det kan nog vara intressant att prova att dämpa / styra bort / diffusera de där reflexerna som är riktigt starka, resten ser fint ut.

Vill du kolla när golv- och takreflexer ankommer så kan du använda denna kalkylator: https://mehlau.net/audio/floorbounce/

Ska du räkna på takreflexen istället så vänder du bara på allting, och mäter avståndet från högtalare upp till tak, från mic upp till tak etc och matar in i kalkylatorn. 2ms är en rimlig siffra för takreflexen. I övrigt syns det att du har mycket dämpning i rummet! Det är ju jättebra om soffbordet tar bort golvreflexen, men jag skulle definitivt prova att flytta bordet lite, ta ett mindre bord eller lägga massa prylar ovanpå bordet för att inte få en stark reflex i ovansidan av det.

Vad gäller efterklang så har jag lyssnat i några sneddämpade rum och helt klart föredrar jag de rum som har gott om lågfrekvensdämpning. Jag har dock aldrig mätt i dessa rum så jag vet inte om de hade ännu snedare RT60-kurva än du har. Men lågfrekvensdämpning verkar det vara hyggligt svårt att få för mycket av. :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-07 18:18

Ett enkelt sätt att komma underfund med trolig reflektionspunkt kan behöva 2 personer och en bit snöre: Spänn det mellan diskanten/mellanregistret på högtalaren och mikrofonen. Märk snöret där med en tejpbit eller tuschpenna, rulla upp dina +68 cm för +2 ms och märk av igen. Sätt därefter snöret mellan högtalare och mikrofonen igen och sträck ut, så det inte är slackt längre. Där du kan bilda en sträckt triangel med snöret har du en trolig reflektionspunkt, det borde bli ganska rätt. Är det lögn i helsike att hitta en reflektionspunkt kan det vara för att akustiskt centrum inte är lika med högtalarfronten utan en bit bakom den. För å få någon hum om akustiskt centrum på högtalaren kan du sätta en stor skiva bakom mikrofonen. Om prick 100 cm bakom bör du få en reflektion 5,83 ms (2 m gångväg) senare. Stämmer då längden på snörstumpen för fysiskt avstånd högtalarfront-mik + 2 m ? Om inte, får du justera för diffen med x cm snörlängd.

Reflektion vid ca +20 cm kan vara mikstativet eller ryggen på soffan om du har mikrofonen balanserande på den, eventuellt kant på högtalaren. Om du håller på med ETC-mätningar är det viktigt att du har mikrofonen på exakt samma ställe och vinkling vid alla mätningar, annars blir det marigt att komma underfund med resultat och lämpliga åtgärder. Tejpa ett kryss på golvet, loda och mät höjden noga, använd laserpekare etc, etc så får du det på någon halv-cm eller bättre.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-12-30 21:26

Inte så mycket action här på bra länge, men nu har jag bestämt mig för att bygga 2st VPR (Verbund Platten Resonator) absorbenter för att förbättra dämpningen av låga frekvenser. Jag hoppas få effekt ända ned mot 35Hz där jag har lång efterklangstid idag . Jag bygger med 10cm basotec, men med 3mm stålplatta och med mått c:a 145 x 90 cm. Absorbenterna tar då upp en typ en tredjedel av bakväggen vilket jag hoppas ska ge en del effekt! Jag lovar att återkomma med lite bilder och mätningar när det är klart :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2016-12-31 18:26

Var har du fått tag på materialet?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2017-01-01 21:20

landa skrev:Var har du fått tag på materialet?

Akustikskum köper jag från tyskland (http://www.der-schaumstoffdiscounter.de), MDF har jag beställt färdigsågad från k-rauta och stålskivorna ska jag köpa hos nån lokal plåtslagare eller svets-firma. Har inte fixat dessa än. Sen lite lim från biltema och något lämpligt transparent tyg att klä allt i så är det klart :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-01-01 21:50

Var kommer MDF:en in? Det är några år sedan jag läste patentet men jag kommer inte ihåg några MDF- eller liknande skivor från principskisserna där. (Kan ha fel dock, minnet är inte som en del viner.)

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2017-01-01 21:53

Adhoc skrev:Var kommer MDF:en in? Det är några år sedan jag läste patentet men jag kommer inte ihåg några MDF- eller liknande skivor från principskisserna där. (Kan ha fel dock, minnet är inte som en del viner.)

Det är för att jag ska kunna bygga en låda av det hela så jag inte behöver limma saker direkt på väggen.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2017-01-08 20:13

Ska bli kul att se vad du kommer fram tik.

Användarvisningsbild
boom
Räkmackan

Inläggav boom » 2017-01-08 20:21

Iqbad skrev:Inte så mycket action här på bra länge, men nu har jag bestämt mig för att bygga 2st VPR (Verbund Platten Resonator) absorbenter för att förbättra dämpningen av låga frekvenser. Jag hoppas få effekt ända ned mot 35Hz där jag har lång efterklangstid idag . Jag bygger med 10cm basotec, men med 3mm stålplatta och med mått c:a 145 x 90 cm. Absorbenterna tar då upp en typ en tredjedel av bakväggen vilket jag hoppas ska ge en del effekt! Jag lovar att återkomma med lite bilder och mätningar när det är klart :)

Helt fel dämpningar.Du skall ha
Bilagor
ASBEST.png
ASBEST.png (473.73 KiB) Visad 1095 gånger

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-01-20 23:49

Hur har det gått med dina 2 st VPR absorbenter?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2017-01-21 12:57

niklasmagnus skrev:Hur har det gått med dina 2 st VPR absorbenter?

Inte så myket action dessvärre, jag är utomlands och jobbar i typ en månad så det tar nog ett tag innan jag kan skruva ihop allt tyvärr.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-01-21 13:13

Iqbad skrev:
niklasmagnus skrev:Hur har det gått med dina 2 st VPR absorbenter?

Inte så myket action dessvärre, jag är utomlands och jobbar i typ en månad så det tar nog ett tag innan jag kan skruva ihop allt tyvärr.

Väntar med spänning :D

Användarvisningsbild
Iqbad

Re: Iqbad's Hifi rum - Nu med VPR Absobenter!

Inläggav Iqbad » 2017-02-23 19:50

Nu har jag äntligen fått tummen ur och byggt ihop mina absorbenter. Jag har inte räknat så mycket på dessa utan byggt lite på känn men med 3mm stålplåt för att få dom att verka lite längre ned än t.ex modex plate.

Receptet består av:
Diverse 10mm MDF från K-rauta för att bygga en låda.
10cm tjock basotec
3mm tjock stålplåt som är aningens mindre än lådorna så att dom inte tar i utan flyter fritt på akustikskummet.
Transparent lim från biltema.
Några bitar spandex som jag hade över från min transparenta hemmabioduk.

Lådan byggdes ihop med trälim och skruv. Därefter kapade jag upp basotecen så den passade och limmade sen fasten i botten.
IMG_1038.JPG
IMG_1038.JPG (82.41 KiB) Visad 839 gånger

Sedan limmades stålplåten fast på basotecen.
IMG_1040.JPG
IMG_1040.JPG (86.98 KiB) Visad 839 gånger

Lite extra vikt när det torkar:
IMG_1041.JPG
IMG_1041.JPG (97.53 KiB) Visad 839 gånger

En första mätning visar att RT60 ser betydligt bättre ut i alla fall!
RT60 med VPR.JPG
RT60 med VPR.JPG (66.59 KiB) Visad 839 gånger

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Re: Iqbad's Hifi rum - Nu med VPR Absorbenter!

Inläggav Martinlkpg » 2017-02-25 00:33

Ser bra ut! :D

Roligt med lite ino folk ifrån samma kommun! :)
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Holographic Audio Pre 25. Aune s16 Dac.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-25 00:39

Vart placerade du absorbenterna?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2017-02-26 14:19

Så här såg dom ut när dom var klara, täckta med spandex :)
IMG_1044.JPG
IMG_1044.JPG (61.56 KiB) Visad 669 gånger

Jag har sedan placerat dom bakom soffan:
IMG_1048.JPG
IMG_1048.JPG (473.77 KiB) Visad 669 gånger

Jag har bara gjort en första snabb mätning och jag kan se på RT60 at det ser bättre ut, men på vattenfallsmätningen så ser jag inte direkt nån skillnad, vilket jag tycker är lite konstigt? Jag tycker jag borde ha sett mindre efterklang vid lägre frekvenser också här? Det är nästan så att jag tycker vattenfallsmätningen ser sämre ut än tidigare?
vattenfall med vpr.JPG
vattenfall med vpr.JPG (192.59 KiB) Visad 669 gånger

Hur låter det då? Nja, jag måste nog lyssna lite mer, men det som jag tycker är dåligt är att jag nu hamnar typ 20cm längre fram i rummet och då kommer mycket närmare resonansminimum för längdresonansen. Det gör att det känns som att jag tappat mycket av basen nu och jag måste säkert kompensera för detta genom att öka lite i DSP:n. Har dock inte haft tid att göra nåt än.

Det som jag har på gång också är att sätta upp diffusion i taket (har köpt 5cm tjocka auralex paneler). Men hur sjutton ska jag få upp dom så det blir rakt? Jag tycker det är svårt att hitta några bra referenser?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2017-02-26 14:25

Martinlkpg skrev:Ser bra ut! :D

Tjena, jag visste faktisk inte att dte fanns så många från Linköping här! Vi får ha en lyssningskväll då man åker runt och lyssnar på olika anläggningar! Jag läste din medlemstråd, kul! jag har faktiskt köpt ett slutsteg från UrSv en gång i tiden när jag pluggade i Linköping! :)

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2017-02-27 20:57

Iqbad skrev:

Tjena, jag visste faktisk inte att dte fanns så många från Linköping här! Vi får ha en lyssningskväll då man åker runt och lyssnar på olika anläggningar! Jag läste din medlemstråd, kul! jag har faktiskt köpt ett slutsteg från UrSv en gång i tiden när jag pluggade i Linköping! :)

Njae jag vet heller inte många i Linköpingstrakten som sitter på ino system, pip/piPs vet jag ett gäng som har, men lite större system vet jag ingen förutom du nu då :D
Det tycker jag absolut! Riktigt kul att åka runt och lyssna hemma hos folk med lite olika system :)
Jasså där ser man :D
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Holographic Audio Pre 25. Aune s16 Dac.

pedahl

Inläggav pedahl » 2017-02-27 23:20

Martinlkpg skrev:
Iqbad skrev:

Njae jag vet heller inte många i Linköpingstrakten som sitter på ino system, pip/piPs vet jag ett gäng som har, men lite större system vet jag ingen förutom du nu då :D
Det tycker jag absolut! Riktigt kul att åka runt och lyssna hemma hos folk med lite olika system :)
Jasså där ser man :D

Några till finns det, jag har tidigare haft piP, och har nu Iqbad's gamla pi60 , känner till ett par piPs i Ljungsbro , har provlyssnat på ett par pi60s i LInköping (vet inte om dessa finns kvar)

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2017-02-28 20:29

pedahl skrev:
Några till finns det, jag har tidigare haft piP, och har nu Iqbad's gamla pi60 , känner till ett par piPs i Ljungsbro , har provlyssnat på ett par pi60s i LInköping (vet inte om dessa finns kvar)

Pedahl, är du nöjd med pi60? Funkar dom bra i ditt rum?

pedahl

Inläggav pedahl » 2017-02-28 20:53

Iqbad skrev:
pedahl skrev:

Pedahl, är du nöjd med pi60? Funkar dom bra i ditt rum?

Ja jag är nöjd , fungerade jättebra med Rotel RB1582 slutsteg, tills det brann upp (nej jag spelade inte högt) så nu funderar jag på vad jag skall skaffa i stället.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer