Ss 21W/8555-00 alá Naqref säljes

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Waxxarn

Ss 21W/8555-00 alá Naqref säljes

Inläggav Waxxarn » 2016-01-25 09:34

Har lurkat omkring här i en massa jädra år, intresset har falnat flera ggr och annat som kommit i vägen.

I vilket fall som heter jag Petter och bor och är uppvuxen i Sveriges bästa stad Vadstena med en fru 2 katter och 2 förvirrade hundar. ( en Cockerspaniel tik och en brun Labrador hane)

Min anläggningen startade med ett par Dali 104 sedan till Mosen till HFLS1 -> Eltax Camargue - Sonab OA12 -> Carlsson OA51.3 som jag köpte orenoverade för 200:-
Lite stressigt blev det när jag satt hos min bror och drack öl i väntan på att fotbollsvm

Flyttade 2008 till en villa med källare. Slängde in stereo och tv i ett hörn i vardagsrummet där det står än idag.

Har på sistone fått upp intresset för att göra ett biorum i källarn ( intresset har iofs funnits sedan flytten men motivation saknats)

Rummet ser ut som på bilden, har ingen jättebudget eller någon vidare lust att göra ett herrejössesbygge som tar 1 år.

Rum.jpg
Rum.jpg (53.38 KiB) Visad 1647 gånger

Har suttit och lusläst de flesta trådar om byggen på forumet och är grymt imponerad hur mycket kunskap och hantverkskunnande det finns.
Så om någon har lite tips om inredningen utöver heltäckningsmatta och gardiner så uppskattas det.

Högtalare till Bion är inte klart, förrutom 8 st sluta mupps. Hade fått svar på en annons om att köpa 3 slutna Pk, men typ samma dag tappade jag tv aset i backen så det blev en paus.

Mvh

Petter
Senast redigerad av Waxxarn 2017-01-08 20:28, redigerad totalt 3 gånger.
Harden The Fuck Up!

Doofus

Re: Waxxarn i Vadstena

Inläggav Doofus » 2016-01-25 09:57

Välkommen till forumet !

Att ta in en akustiker är nog det bästa och vanligaste rådet du kan få på detta forum. Det ger dig alla förutsättningar för att komma snabbt igång.

Tycker man att det är dyrt eller om det finns en annan anledning att inte göra det så finns på detta forum massor av kunskap. För att tappa in på denna kunskap och få bra respons behöver man nog skaffa sig en mätmikrofon och program i stil med XTZ RA.

Jag önskar dig lycka till.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-25 11:21

Kolla lite på mitt bygge i min medlemstråd viewtopic.php?f=16&t=62713
Jag har ganska lika mått som du. Det viktigaste är mycket mattor, helst heltäck. Nästa steg är dämpning från fönstret till hörnen och ut en skaplig bit på sidoväggarna från golv till tak,åtminstone tjocka gardiner hela vägen.
Kanske kombinerat med CD hyllor som går från golv till tak får att difussera lite. Du är välkommen förbi om du är intresserad att kolla in mitt bygge i Kisa.
Mycket möbler och prylar i största allmänhet är bra.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2016-01-25 11:42

Lange Zeit, nicht gucken!...som de kanske inte säger i Tyskland. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-25 12:22

Bra rum att bygga i. Kanske man kan tänka sig ett kombinerat maskinrum/basfälla närmast dörren?

Vad är budgeten för bygget? Man kan få tämligen dyrbara tips på det här forumet... ;)
asus e210 fanless \ 41Hz amp-6 \ Ino Audio piP - - - vattuvargs.blogspot.se

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-25 12:36

Doofus: Jo en akustiker hade kanske varit det bästa, men mitt intresse är inte så djupt att jag vill plöja ner all för mycket tid :) men kanske i framtiden. Lägger man in en heltäckningsmatta och dämpar lite vägg så är ju inte loppet kört för att ev ta in en akustiker i framtiden om andan faller på.

RMA: Jo den tråden har jag läst! Kommer gärna förbi en sväng.

V8: Hejpåre det var ett tag sedan :)

Vattuvarg: Ja du budget vette fasen, börjar med lite färg och en heltäckningsmatta.
Menar du som Bassmans rum?

Allt är under försiktig planering, min källare är som ett svart hål som suger åt sig prylar/skräp och det rummet har var ypperligt att ställa in pryttlar i som varit ivägen överallt :)
Men in helgen så ska rensning/städning/golvrivning/tapetborttagning påbörjas.

Frågan är om man rören i taket stör eller om man bara ska slänga på lite färg och låta dom vara.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-25 13:22

Waxxarn skrev:
Frågan är om man rören i taket stör eller om man bara ska slänga på lite färg och låta dom vara.

Kul ser en schysst potential i rummet.. :) Vad det gäller rören är det nog inget att bry sig om, men svårt säga utan att veta vilka dimensioner dom har. Bild skulle underlätta..

Vad är det för väggar? Om dom är styva typ betong eller lättbetong? Är det påreglat skivor gips eller liknande?

Betongbunkrar brukar vara lättejobbiga att lyssna på musik i utan akustiska åtgärder.

Vore jag du skulle jag börja med..

Mjukmatta är ju självklart, lite ACO-skivor på högtalarväggen och en bit ut på sidoväggen gör susen. Så länge du inte spelar med Sonab 70-tals högtalare

Sedan skulle det garanterat var bra om du reglade upp väggen bakom med lyssingsplats med träreglar 45-70 eller gärna 45-95 sedan mineralull och som ytskikt porös board typ Treetex, då får du mindre problem i lägre register..

Du bör inte måla treetex-skivan men du kan ju hänga ett snyggt tyg på bakväggen så slipper du se porös-skivan, det kommer att bli skitmysigt :-)

http://www.bauhaus.se/poros-board-12mm.html

Kör på för fan ;-)
Flygning vore enahanda om man aldrig finge landa. © R Eriksson

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-25 14:14

Kostnaden kan halka iväg rätt fort. ...så det är rätt bra att sätta ett maxbelopp redan från början (även om man vet att den planeringen ändå skiter sig).

Med akustiska åtgärder så kommer du inte att se mycket av väggarna så vänta med målandet just nu.
asus e210 fanless \ 41Hz amp-6 \ Ino Audio piP - - - vattuvargs.blogspot.se

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-25 14:16

Bassman: Ska ta en bild på rören, iofs försvinner 2 av dom då elementet måste bort :)

Väggar och tak är betong, så det påminner ganska mycket om ditt rum.

Vattuvarg: Det har du rätt i! Kostnaden som jag ser det är väl mest mattan, virke och isolering är ju inga jättepengar.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-25 14:34

Waxxarn skrev:Ska ta en bild på rören, iofs försvinner 2 av dom då elementet måste bort :)

Väggar och tak är betong, så det påminner ganska mycket om ditt rum.

Är det elementrör spelar det ingen roll, sådana har jag också. Det behöver inte bli så kostsamt genomföra. Största utgiften har du i mjukmattan 6.25 * 4.00. Det är klart att ACO är ju inte heller gratis. Du bör klara det med en budget på 10-12.000:-

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-25 14:37

Måste man åka hela vägen till Tokholm för Aco skivor?
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-25 14:46

Waxxarn skrev:Måste man åka hela vägen till Tokholm för Aco skivor?

Större mängder går att beställa om jag inte minns fel...

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-25 15:23

Du är välkommen! Var har du elementet? Varför måste du ta bort den?

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-25 15:37

Det sitter ett jätte element på vägen vid fönstret som sitter i vägen, känns tokigt att bygga in det.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-25 16:44

Finns att beställa på Hifi-kitt http://www.hifikit.se/tillbehor/akustik ... dampplatta Finns varianter på Thormann också http://www.thomann.de/se/standard_absor ... Mode=block men vet inte hur dom funkar..

Kan du inte lägga upp bild på elementväggen. Jag hade ett monsterelement i mitt rum som jag flyttade (det blev ett mindre dito också) ;-)

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-25 19:13

Får testa Thomann, kostade ju inte en arm i värsta fall så blir dom massagemadrasseer i hundkorgen :D

Bild på elementet https://www.dropbox.com/s/6p7qfevwfb86rs9/2016-01-25%2018.05.14-1.jpg?dl=0

Bild på rören https://www.dropbox.com/s/5tm13zpzl9xabx1/2016-01-25%2018.05.14-2.jpg?dl=0

De två vänstra är till elementet och det högra är till trädgårdsslangen.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-25 19:32

bassman skrev:

Finns att beställa på Hifi-kitt http://www.hifikit.se/tillbehor/akustik ... dampplatta Finns varianter på Thormann också http://www.thomann.de/se/standard_absor ... Mode=block men vet inte hur dom funkar..

Kan du inte lägga upp bild på elementväggen. Jag hade ett monsterelement i mitt rum som jag flyttade (det blev ett mindre dito också) ;-)

Problemet med dom är att dom sällan dämpar tillräckligt med diskant ;)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-25 19:34

Najs. Som du ser hade jag ett liknade problem ;-) viewtopic.php?p=958965#p958965

Jag antar du har rörstråket på samma sida som dörren..(?) Det gör det busenkelt vvs-jobb att t.ex byta plats till långsidan av rummet, om rören går genom hela rummet skulle du kunna montera elementet på bakväggen såvida det inte finns något annat som förhindrar.

Väcker en tanke ifall du vill bygga basfälla bakom lyssningsplats då kommer värmen inte ut till rummet. Det gäller att tänka framåt, vem vet du kanske också hamnar djupt i skiten med akustikreglering :P

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-25 19:36

blixten_no1 skrev:
bassman skrev:

Vilka avser du inte göra det? HifiKitts eller Thormann.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2016-01-25 21:16

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-01-25 21:29

det som är gör stor skillnad är att dämpa främre delen av rummet så man minimerar de första reflektionerna, och där hjälper det inte med bara några små platta paneler utan bättre att satsa på att täcka alla ytor med ull och täcka med tyg, går faktiskt ganska fort och kostar inte multum, dock ser jag att du inte har så jätte brett rum, hur är det med tak höjden?

edit: herre jösses byggen tar ca 2 år.. hum... :lol:

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-25 21:45

takhöjden är inte mer än 210cm
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-01-25 23:36

Waxxarn skrev:takhöjden är inte mer än 210cm

ok, det sätter sina begränsningar..

vet inte om stenulls skivor med lite högre densitet skulle fungera, låt säga 95mm tjocka.

har du lyssnat på några olika typer av rum/anläggningar? det kan vara bra att göra det annars så man kanske vet vad man ska hitta på.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-01-26 00:26

Mitt rum är i princip identiskt med ditt gällande måtten. Tror jag har 5cm bredare rum och 9cm mer i takhöjd. I övrigt exakt lika stort och beläget i en källare.
Fönstret är på samma ställe, men din dörr är på ena långsidan medan min är på bakre väggen.

Jag har gått igenom hela resan med att använda mattor, tyger, paneler, hörnabsorbenter osv och i slutändan var det både bortkastade pengar och tid.
Orkar du så kan du kika i min byggtråd så ser du även mätningar på hur mitt rums efterklangstid såg ut med 2m höga hörnabsorbenter, heltäckningsmatta, gardiner, väggpaneler osv motför ett korrekt behandlat rum.
Då har vi inte ens nämnt saker som ETC utan endast efterklang.

viewtopic.php?f=16&t=50405

Hade du haft ett vardagsrum i en träkåk hade jag inte gett dig samma råd, men i en betongbunker så vet jag vilka problem du kommer att ha och råder dig som andra att ta in en akustiker på en gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-26 07:02

Jag får (tyvärr) lov att hålla med föregående talare...

I alla fall om förhoppningen är att kunna lyssna på annat än 2 eller 3 tonig bas, det är hopplöst med betongrum på detta sättet om man inte gör något ordentligt med dom.
Bara som ett exempel så lär du bli tvungen att regla upp och bygga mjukare inre väggar på sidorna av rummet, samma sak med en del av golvet och taket samt bygga en flödesdämpande vägg som gör att kanske 1/4 av rummet är basabsorbent (som det kan finnas dörr in till = förråd samtidigt och det är ju bra :)) om det ska låta någorlunda vettigt i basen.
Jag tror att du ska lägga ribban där, där du åtgärder i den storleksklassen så kommer du att kunna lyssna på musik med en bra basgång, gör du inte något av detta så får du nog räkna med att basen kommer att vara helt hopplös.
Bara så att du är medveten om det och inte blir besviken på dina ingrepp i rummet och att dom inte löser dina problem, att dämpa bort 1a reflektioner och diffusera lite strategiskt är inga problem och kräver oftast inga större ingrepp men gör också framförallt skillnad i dom övre registren (från kanske 200Hz och upp) medan basen kräver stora doningar i rum med sådär hårda väggar.

Har man ett rum med sådär hårda väggar, vet att man sa ha rummet till ljudrum och kan tänka sig att göra något med rummet.
Då är det absolut billigast i pris/ prestanda att ta in en akustiker som får visa hur du med minimal arbetsinsats kan uppnå maximalt resultat.
dom akustiska åtgärderna + akustiker kanske går på ett ut med dom insatser du annars hade gjort, men resultatet blir bättre tack vare mer planerade åtgärder :)

Så där har du min rekommendation, att ta in en akustiker och vara bered att bygga så billigt som möjligt det som behövs för att få en vettig bas.
Alternativt så rekommenderar jag dig att inte ha några förväntningar på att ha något annat än 2-3 tonig bas, men det är så tråkigt... bättre om det går att göra något åt det hela och bli super nöjd sedan ! :D
Köp billigare högtalare och gör något åt akustiken, så kan det leta sig in värre prylar senare när ekonomin tillåter och det där klippet kommer upp på beggat marknaden, rummet är så pass avgörande och är det redan klart så kommer allt att låta så mycket bättre :)
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-26 08:34

Tack för alla tips och råd.

Jag får helt enkelt börja med att rensa och städa rummet sedan får jag vart åt kosan styr :)
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-26 08:40

bassman skrev:
blixten_no1 skrev:
bassman skrev:

Jag Tror det var thomman, men är inte helt hundra.
Och det va ju några år sen så det kan ju ha ändrats.
Lättaste är ju att testa själv vad den dämpar och inte, lite dyrt kanske.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-26 08:44

Waxxarn skrev:Tack för alla tips och råd.

Jag får helt enkelt börja med att rensa och städa rummet sedan får jag vart åt kosan styr :)

Ja och ibland så är tipsen och råden inte vad man hoppas kanske... men ärliga :)

Ja det kommer säkert att bli jätte bra oavsett, om du bygger om 1/4 av rummet till basabsorbent (alltså bygger en vägg som är kanske 20-30cm tjock med gullfiber i som delar va rummet) så har du ju förråd där dessutom och kan ha alla grejer som "är i vägen" där inne = en bra lösning rent praktiskt och ljudmässigt ;)
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-26 08:45

blixten_no1 skrev:
bassman skrev:
blixten_no1 skrev:

Jag Tror det var thomman, men är inte helt hundra.
Och det va ju några år sen så det kan ju ha ändrats.
Lättaste är ju att testa själv vad den dämpar och inte, lite dyrt kanske.

Jag har faktiskt för mig att m^2 priset är lägre för Ino ACO än HiFi kit varianten, dessutom :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-26 08:53

Välkommen Waxxarn :)
Du är inte ensam om att tampas med en betongbunker. Det kan bli riktigt bra iaf, men krävs en del extra jobb. Lycka till med bygget!

DVD-ai skrev:Jag har faktiskt för mig att m^2 priset är lägre för Ino ACO än HiFi kit varianten, dessutom :)

Ja hifikit är dyrare.

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer