Ss 21W/8555-00 alá Naqref säljes

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Waxxarn i Vadstena

Inläggav DVD-ai » 2016-01-26 10:27

Ja senast jag kollade så var det så i alla fall :)

Därmed, ska du köpa skum så beställ av Ingvar och hoppa över HiFikit :)
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-01-26 10:48

Allra helst så skippar du skum överhuvudtaget då det inte räcker till för de problem du kommer att ha i ett källarrum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-26 10:54

JonasW skrev:Allra helst så skippar du skum överhuvudtaget då det inte räcker till för de problem du kommer att ha i ett källarrum.

Varför skulle man göra det? Bäst enligt mig vore att kombinerar skum med andra åtgärder. Bara för att en lösning inte är fullgod i sig självt betyder inte att den inte behövs.

edit: förtydligande.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-01-26 10:57

AndreasArvidsson skrev:
JonasW skrev:Allra helst så skippar du skum överhuvudtaget då det inte räcker till för de problem du kommer att ha i ett källarrum.

Varför skulle man göra det? Bäst enligt mig vore att kombinerar skum med andra åtgärder.

Är det absorbering man är ute efter så lär ju isolering med tyg vara mer kostnadseffektivt än skum samt att man lätt själv kan reglera hur tjock absorbenten ska vara då.

Men jag har troligen fel, kör på skum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-26 10:59

JonasW skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Varför skulle man göra det? Bäst enligt mig vore att kombinerar skum med andra åtgärder.

Är det absorbering man är ute efter så lär ju isolering med tyg vara mer kostnadseffektivt än skum samt att man lätt själv kan reglera hur tjock absorbenten ska vara då.

Det ena utesluter inte det andra, Du bör ha isolering bakom skummet för högsta bandbredd. Endast isolering eller endast skum dämpar smalbandigare än kombinationen.
Isolering är dock självklart mycket billigare.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-01-26 11:02

AndreasArvidsson skrev:
JonasW skrev:
AndreasArvidsson skrev:Varför skulle man göra det? Bäst enligt mig vore att kombinerar skum med andra åtgärder.

Det ena utesluter inte det andra, Du bör ha isolering bakom skummet för högsta bandbredd. Endast isolering eller endast skum dämpar smalbandigare än kombinationen.

Jag har riktade absorbenter mot dryga 20Hz samt strax under 50Hz. Resten tas av isolering samt en membranabsorbent.
Det tycker jag inte tyder på att isoleringen skulle ha en smalbandig verkan.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-26 11:06

JonasW skrev:
AndreasArvidsson skrev:
JonasW skrev:

Jag har riktade absorbenter mot dryga 20Hz samt strax under 50Hz. Resten tas av isolering samt en membranabsorbent.
Det tycker jag inte tyder på att isoleringen skulle ha en smalbandig verkan.

Nu vet jag inte vad du menar med "riktiade absorbenter", men det är iaf så att vanlig isolering inte hanterar högre frekvenser lika bra som akustik/pyramidskummet. Det finns en anledning varför skummet har den form den har. Det är mao fördelaktigt att sätta ett lagom med skum utanpå isoleringen. Om man sedan tycker att det är värt kostnaden är en annan fråga.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-01-26 11:09

Ja, vi får agree to disagree här.
Skulle jag montera skum ovanpå isoleringen så skulle jag över/sneddämpa.

Med riktade så menar jag mer smalbandiga absorbenter för specifika frekvensområden.

Orkar inte älta detta mer då vi tycker helt olika i frågan och detta fyller bara TS tråd med onödiga inlägg just nu.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-26 11:26

Ja jag håller med Andreas, höga frekvenser absorberas inte väl nog utan en bra utstruktur tyvärr...

Men aja hur som helst, nu går vi vidare :)

Olika lösningar har sina tillämpningar !
Mvh/ David
Har 5års erfarenhet av arbete för ökad tolerans mot sniglar med snäckor, 15år av utom familjärt umgänge med tänkande människor, Har vid upprepade tillfällen klappat katter som gillat det.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-01-26 11:48

Skumpaneler är bland det sista att lägga stålar på i en betongbunker. Dom stora problemen lär vara under cirka 200 a' 250 Hz och då är tunna skumpaneler, profilerade eller inte, och oavsett om det är IÖs variant eller från något annat ställe helt meningslösa som fix på problemen.

Andreas, kan du med egna ord nyansera vad som menas med ... "det är iaf så att vanlig isolering inte hanterar högre frekvenser lika bra som akustik/pyramidskummet. Det finns en anledning varför skummet har den form den har. Det är mao fördelaktigt att sätta ett lagom med skum utanpå isoleringen." (Det här har varit upp tidigare i en tråd som Sprudel startade för ett par år sedan. Även då var det "bara ord", att skumabsorbenterna ifråga var välfungerande ned till ca 300 Hz, dock inga mätningar eller annat som backade upp vad som skrevs om att profileringen var en "plusfaktor".)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-26 12:01

Adhoc skrev:Skumpaneler är bland det sista att lägga stålar på i en betongbunker. Dom stora problemen lär vara under cirka 200 a' 250 Hz och då är tunna skumpaneler, profilerade eller inte, och oavsett om det är IÖs variant eller från något annat ställe helt meningslösa som fix på problemen.

Andreas, kan du med egna ord nyansera vad som menas med ... "det är iaf så att vanlig isolering inte hanterar högre frekvenser lika bra som akustik/pyramidskummet. Det finns en anledning varför skummet har den form den har. Det är mao fördelaktigt att sätta ett lagom med skum utanpå isoleringen." (Det här har varit upp tidigare i en tråd som Sprudel startade för ett par år sedan. Även då var det "bara ord", att skumabsorbenterna ifråga var välfungerande ned till ca 300 Hz, dock inga mätningar eller annat som backade upp vad som skrevs om att profileringen var en "plusfaktor".)

Som sagt så bör du ha isolering bakom; 60mm absorbenter gör så klart inget på så låga frekvenser. Profilskummet är dessutom inte som ett fix mot de lägsta frekvenserna utan de högre. Jag håller med om att de är inte det viktigaste att skaffa, men bara för att rummet är i betong betyder inte att du kan ignorera alla andra problem om du vill ha ett bra slutresultat. En bra helhetsplan bör skapas. Här är det en bra idé att ta in en akustiker.

Vad jag menar är att plana ytor reflekterar högre frekvenser. Skummets utforming ger en diffuserade effekt. Dessutom vad menar du med "egna ord"? Allt jag säger är med mina egna ord om jag inte specifikt citerar någon annan.

Jag har inte påstått att absorbenterna fungerar ned till 300Hz. Jag har heller aldrig rådgivit TS att köpa något specifikt märke. Jag sa bara att isolering som yttersta skikt inte är optimalt för högre frekvenser.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-26 12:06

Per satsad krona så kan du nog inte göra en bättre investering än konsultation! Sen kan man ju bygga i väldigt låg takt och kanske använda rummet under tiden och ha en massa förbättringar att se fram mot! Bra även för ekonomin att inte behöva punga ut för allt på samma gång.
Som lite perpektiv kan jag nämna att jag köpte en Mytek Dac som jag inte gillade och som jag sen sålde, den erfarenheten kostade nästan lika mycket som iö:s konsultation 8O. Rummet hade jag aldrig fått lika bra som det nu blev och allt låter helt fantastiskt bra!
Dessutom enklare att prova ut ny elektronik då alla skillnader hörs så tydligt tack vare rummet. För mig tog rummet 4-5år att bygga, men ångrar det absolut inte!
Då var det en massa andra projekt där emellan T.e.x biljard rummet och garaget som du kan se i min presentation. Så byggtakten var lugn, grejade när jag kände för det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-26 14:06

Jösses vad hett det blev i tråden då 8O

Ingen har sagt att ACO är det mest kostnadseffektiva eller heller för den delen jätte effektivt ner till 300Hz.

Bara att den kostade mindre av Ingvar än motsvarigheten från HiFikit och att utformningen är effektivare på att absorbeta höga frekvenser än en helt plan yta.

JAG hade köpa ACO sist av allt också om det var minimal kostnad som gälde !
Först hade jag byggt en fast installation med gullfiber eller liknande i främre delen av rummet och istället för ACO hängt upp draperier som hänger vågigt = ger liknande effekt som strukturen på ACO.
Men du får mycket mer yta för pengarna !
Och in med en stor fluffig matta, gärna hela golvet.

Sedan hade jag givit mig på att bygga basabsorbtion / dela av rummet för det lär vara att måste för min del, så det hade jag garanterat gjort !
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-26 14:43

Vad är det egentligen som kan skilja på 2 betongrum med nästan samma dimensioner? Känns som att det inte kan vara några jätteskillnader.

Som ta mitt och Bassmans rum det skiljer 600mm på längden och 200mm på bredden.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-26 15:47

Waxxarn skrev:Vad är det egentligen som kan skilja på 2 betongrum med nästan samma dimensioner? Känns som att det inte kan vara några jätteskillnader.

Inte mycket Waxxarn, samma problemområden men några Hz längre ner.

Jag kan ju berätta hur det var för mig.

Rummet hade varit replokal för våra band men kände att det var lite slöseri med utrymme när repen blev mindre frekventa. Börja sanera upp och ställde in anläggning spelade på långsidan med OA116 funkade sådär. Alla låtar som gick i G var nästan bara glömma fyllningarna i tänderna höll på att skallra ur. Det bör vara runt 55Hz som noden bullrade..

Ok. Tänkte att nu vänder jag på rummet och gör en bio så har hela familjen glädje av rummet, det gick bara inte lyssna på musik den vägen. Helt sjukt vad det skapade problem i lägre register. Kontaktade IÖ som kom upp skissande och sedan byggde jag efter det.

Det finns fortfarande lite problem i lägre register men dom är ofantligt mycket mindre märkbara i nuläget. Väntar på den slutgiltiga lösningen med en PEQ där jag kan tukta 4-5dB runt 35Hz, sen är jag fett nöjd..

Kan funka med en rätt avstämd helmholtz också… Mitt rum kommer nog alltid att fortsätta utvecklas, för mig är det en skojig hobby ;-)
Flygning vore enahanda om man aldrig finge landa. © R Eriksson

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-01-26 16:49

Waxxarn skrev:Vad är det egentligen som kan skilja på 2 betongrum med nästan samma dimensioner? Känns som att det inte kan vara några jätteskillnader.

60cm och 20cm gör av sig lite, sen påverkar ju även öppningar till andra rum, fönster, om någon vägg är byggd av mer ljudgenomsläppligt material osv.
Så man kan inte bara kopiera en lösning rakt av som t.ex. har avstämda helmholtz-absorbenter.

I övrigt så är jag väldigt nyfiken på om det finns mätningar eller dylikt som visar på att ett väldigt ljudgenomsläppligt tyg (i samband med isolering) skulle vara för reflektivt för att använda för högra frekvenser jämfört med skum.
Jag tycker att mina egna mätningar visar på att det fungerar alldeles utmärkt och jag hade inte önskat ännu mer dämpning med hjälp av skum då efterklangstiderna hade blivit för låga.
Det känns fortfarande som att skum lämpar sig bättre för enklare dämpning i vardagsrum och dylikt och inte primärt i ett helt ombyggt rum av betong.

Jag har besökt och sett lite olika behandlade rum (helt ombyggda, dedikerade rum, ej vardagsrum) och har inte sett skum användas i dessa oavsett akustiker som ritat rummet.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-27 09:39

Vi får se hur det blir.

Ska lägga en helg på att göra min gamla vw buss redo för resa till Skellefteå i sommar, sedan tar jag tag i rummet.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-01-27 09:41

Waxxarn skrev:Vi får se hur det blir.

Ska lägga en helg på att göra min gamla vw buss redo för resa till Skellefteå i sommar, sedan tar jag tag i rummet.

Bor i Umeå om du vill se ett behandlat rum. Finns ju massor av tillvägagångssätt men då får du se och höra ett i alla fall.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-27 15:49

Det låter som en plan :)
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-28 08:22

Trevlans :)

Jätte bra ide att lyssna i lite olika akustikreglerade rum, helt enkelt för att bilda sig en bra uppfattning om hur det kan tänkas bli när man har gjort stora åtgärder.
För olika rum är inte nödvändigtvis speciellt lika varandra till ljudet ÄVEN om dom är väl och rätt akustikreglerade, men det är ju inte heller tanken.
Du vill ju inte helt ta bort det aktuella rummet ljudmässigt och eftersom du inte gör det så får du ju en rumsspecifik återgivning, till viss del i alla fall. :)

Därav bra att lyssna i lite olika rum, bäst är ju rum med liknande urgångs förhållanden, betong väggar/ golv/ tak och dimmensioner som stämmer någorlunda.
Så att reflekmönster och styrkor hamnar någorlunda i närheten av ditt eget rum.

Lycka till ! :D
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-28 09:56

Har fått erbjudande om provlyssning hos RMA och dac83 mfl så det ska bli kul som fasen.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-28 09:59

Det är ju trevligt :)
Du är också välkommen till mig om du har vägarna förbi Karlstad :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-28 11:47

Men hos mig är du inte välkommen... :twisted:

:wink: :mrgreen:
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-28 12:19

Åker förbi i Karlstad ibland så det vore trevligt.

Tokholm åker jag bara snabbt runt så det e lugnt :wink:
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-28 12:26

har dock börjat fundera lite på högtalare. Har alltid gillat NHT 2.5 och 2.9 finns ju för vettiga pengar, men jag läste manualen om placering i rum... Minst 30" från sidovägg! Är det en likastor faktor i ett akustikbehandlat rum?
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-28 12:35

Waxxarn skrev:har dock börjat fundera lite på högtalare. Har alltid gillat NHT 2.5 och 2.9 finns ju för vettiga pengar, men jag läste manualen om placering i rum... Minst 30" från sidovägg! Är det en likastor faktor i ett akustikbehandlat rum?

http://www.blocket.se/pitea/Nht_2_5_649 ... a=1_11&w=2 :)

vet inte om priset är rätt däremot..
Flygning vore enahanda om man aldrig finge landa. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-28 12:37

Priset var vettigt men jag siktar på 2.9 :)
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-28 12:55

Waxxarn skrev:Åker förbi i Karlstad ibland så det vore trevligt.

Kanon. Bara att höra av sig.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-01-28 18:22

Waxxarn skrev:har dock börjat fundera lite på högtalare. Har alltid gillat NHT 2.5 och 2.9 finns ju för vettiga pengar, men jag läste manualen om placering i rum... Minst 30" från sidovägg! Är det en likastor faktor i ett akustikbehandlat rum?

om du har dämpat sidoväggarna tillräckligt så kan man ha högtalarna väldigt nära för att då studsar inte ljudet där i alla fall.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-29 00:13

Beror ju på vilken frekvens som kan tänkas ställa till det och som stuttsar där :)

Men om väggen är väldigt väl dämpad då kan det resultera i att väggnära placering inte är något problem.
Mvh/ David

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer