rajapruk: läser en bok

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rajapruk

rajapruk: läser en bok

Inläggav rajapruk » 2016-10-14 23:01

Hejsan!
Jag gillar hifi och hemmabio helt enkelt.
Jag går igång på saker som är "lite extra", helst med inslag av gör-det-själv, prisvärdhet, och så. Tror därför att faktiskt.se kommer passa mig som handen i handsken :)
JBL-fanboy på gott och ont.
IMG_0100.jpg
IMG_0100.jpg (63.18 KiB) Visad 1629 gånger
Nuvarande utrustning
JBL 4429 Studio Monitor L-C-R
JBL LSR305 Studio Monitor surrounds
JBL LSR310s subwoofers
Oppo BDP-103 med Vanity103HD-modd som ger 7.1 digital AES/EBU signal ut.
DBX Driverack 4820 delningsfilter / dsp
Crown CTs-1200 slutsteg
Infocus IN83 projektor
Stewart Firehawk duk

Mätgrejer
REW mjukvara
Cross-Spectrum Labs kalibrerad microfon
Focusrite 2i2 ljudinterface

Både bild- och ljudmässigt är det dynamik som jag går igång på mest.

Bor i lägenhet nu. Drömmen är ett dedikerat rum i en fristående villa, med möjlighet att jobba med akustiken mera, bygga in högtalarna i baffelväg, ha 18" basar, och så.

IMG_0107.jpg
IMG_0107.jpg (142.93 KiB) Visad 1629 gånger
IMG_0096.jpg
IMG_0096.jpg (107.3 KiB) Visad 1629 gånger
4429x1.jpg
4429x1.jpg (36.4 KiB) Visad 1924 gånger
Senast redigerad av rajapruk 2017-04-23 01:21, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Re: rajapruks "aktiva" fritid

Inläggav Nattlorden » 2016-10-14 23:05

Snygg burk, hoppas den låter lika bra också!
Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-14 23:28

Nattlorden skrev:Snygg burk, hoppas den låter lika bra också!

Tackar! Det gör den. Jag har inte hört någon annan högtalare som låter så stor för sin storlek, om man säger så. Vad man nu ska kalla den ration, size-to-noise-ratio kanske?! ;)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-14 23:47

Jag kör mina tre frontar med bi-amp, och EQ förbättringar av de passiva delningsfiltren.

Woofern och hornet uppmätt på L och R högtalarnas normala plats i rummet, mätt på 4 mic-positioner per element (alltså 16 mätningar totalt), sedan medelvärdet på det:
Combined average.png
Combined average.png (50.23 KiB) Visad 1900 gånger

Genererade sedan PEQ-settings i REW, för mer perfekta linkwitz-riley 24dB/oct 750Hz slopes:
horn eq.jpg
horn eq.jpg (99.65 KiB) Visad 1900 gånger

HF EQ in dbx.jpg
HF EQ in dbx.jpg (56.18 KiB) Visad 1900 gånger

woofer eq.jpg
woofer eq.jpg (102.48 KiB) Visad 1900 gånger

LF EQ in dbx.jpg
LF EQ in dbx.jpg (56.73 KiB) Visad 1900 gånger

Sedan trial and error-mätningar i lyssningspositionen, för att hitta rätt tidskompensering (hitta största möjliga utsläckning vid 750Hz med fasvändning på hornet). Högtalaren har ca 10cm fysisk förskjutning mellan horn och woofer. Lila kurvan är den fasvända:
delay with EQ.png
delay with EQ.png (40.61 KiB) Visad 1900 gånger

Jag har kört med dessa inställningar i en månad nu, och jämför ibland med och utan dem. Det blir en subjektiv ljudförbättring med detta påslaget helt klart. Klarare mellanregister.
Bör blindtestas såklart, men har inte fått det gjort.
Senast redigerad av rajapruk 2016-10-15 00:44, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-15 00:14

Mitt nästa projekt kommer att bli att köra helt aktiv delning/drivning av woofern. Men då kommer jag mäta på andra sätt.
Min erfarenhet av tidigare högtalare är att detta kommer ge en stor förbättring.
Stay tuned.

Användarvisningsbild
rajapruk

Re: rajapruks aktiva fritid

Inläggav rajapruk » 2016-10-19 12:16

Jag har en stor fin symmetrisk utsläckning 120-250Hz (medelvärdet av 16 mätningar i rummet, olika mic-positioner, och olika mic-avstånd till golv/tak. Högtalare på samma position).
Adhoc, om du skulle gissa, vad kommer den av? (du brukar vara bra på att "gissa""!)
Stående vågen för golv-tak (242cm till innertak)?
SBIR från vägg bakom högtalarna, dvs frontväggen och sidoväggen? (högtalarna står så långt in hörnet som möjligt, vinklade 45grader in i rummet).
Något annat?
Ska kolla ETC-diagrammen vid tillfälle och se hur reflektionerna ser ut, men den här utsläckningen är så stor och symmetrisk, känns inte som det är en SBIR väl? De brukar väl påverka smalare?

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-10-19 12:28

Har missat den här tråden helt ! Välkommen !

Jag har också ett par LSR-305, du har alltså matchande subwoofers till salu, ny ryckte det till lite... vad kan du tänka dig släppa dom för ?

Kul med massa JBL pryttlar, får vi se lite mer bilder på uppställningen ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-19 13:14

Doofus skrev:Har missat den här tråden helt ! Välkommen !

Jag har också ett par LSR-305, du har alltså matchande subwoofers till salu, ny ryckte det till lite... vad kan du tänka dig släppa dom för ?

Tackar!
Grattis till innehavet av LSR305, så grymma de är! Verkligen en referens/facit för hur det ska låta tonalt / spridningsmässigt.
Maila mig på rajapruk@hotmail.com för prisdiskussion.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=176353

Bilder kommer.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-10-19 14:01

rajapruk skrev:
Doofus skrev:Har missat den här tråden helt ! Välkommen !

Tackar!
Grattis till innehavet av LSR305, så grymma de är! Verkligen en referens/facit för hur det ska låta tonalt / spridningsmässigt.
Maila mig på rajapruk@hotmail.com för prisdiskussion.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=176353

Bilder kommer.

Jag skrev lite i min tråd om hur jag tyckte dom lät. När sen prislappen är så väldigt låg vet jag inte om det finns några konkurrenter.
Mail skickat !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-19 14:11

JBL LSR305 är ett statement från JBL, hur bra ljud man sälja idag till ett väldigt väldigt lågt pris.
Jag vet ingen annan högtalare som säljs ny på marknaden idag som är i närheten vad gäller pris/prestanda.
Sen får man ta den för vad den är, en närfältsmonitor. Vill man använda den som vanlig högtalare blir det mycket bättre med ett par LSR310s till, som jag av en händelse har till salu ;)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-24 12:56

Första inlägget uppdaterat med några foton från idag.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-04 11:54

Testar lite dämpning bakom och ovanför högtalaren för att minska SBIR. Har en del 12cm skumgummi över från när vi gjorde nya dynor till båten.
Även fyllt hela soffans insida med detta också (stort ihåligt utrymme). Gör kanske gott på stående vågor, med resistiv dämpning där mitt i rummet, där ljudvågens hastighet är hög.
Inte mätt på det ännu, men öronen säger mig att det gör gott.
Bilagor
IMG_0127.JPG
IMG_0127.JPG (1.66 MiB) Visad 1516 gånger

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-07 23:48

Detta är en bild gjord i marknadsföringssyfte, men ändå... Kalibrerad mic är inte fel.
Cross%20Spectrum%20ecm8000_frequency_response_large.jpg
Cross%20Spectrum%20ecm8000_frequency_response_large.jpg (83.42 KiB) Visad 1433 gånger

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-08 00:10

Lite bilder från förr, när jag hade JBL 4365.
En högtalare som var väldigt nertunead orginal, men som lyfte något våldsamt med hemmagjord aktiv delning. Jag kommer aldrig ha en bättre högtalare i livet, det är jag rätt säker på.
För dyra och för stora för mig tyvärr på lång sikt, så jag sålde dem.
DSC_8348.jpg
DSC_8348.jpg (69.12 KiB) Visad 1425 gånger
IMG_1835.jpg
IMG_1835.jpg (46.55 KiB) Visad 1425 gånger

En jämförelse mellan mina mätningar och JBLs ekofria. Väldigt nära här!
1.png
1.png (52.8 KiB) Visad 1425 gånger

1m on-axis
Ingen gating.
1/6 smoothing.
Kalibrerad mic.
68uf skyddskondensator.
600Hz BW 12dB/oct dsp högpassfilter för att skydda driven.

Slutade som en 2-vägs med delning akustiskt vid 650Hz 48dB/oct‏ Linkwitz-Riley, och faslinjärisering av delningsområdet och basreflexporten gjord med FIR-filter i rephase.

Fantastiskt låg kompression och distorsion (som jag subjektivt bedömer det). Tror det är den enda högtalare jag har hört som inte lät som en högtalare.

Drev dem med 2 kanaler hypex ncore (nc400) per högtalare.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-14 17:45

Dokumenterar för min egen skull det koncept jag själv (just nu) tror på för framtiden, om jag hittar ett hus med ett bra stort rum över.

RFZ-rum med vinklade väggar (och kanske något i taket) som styr reflektioner till att komma fram lagom långt bort i tid. Ingen dämpning, och helst ingen diffusion.
Golvreflexen tror jag hörseln kan koda av. Ingen heltäckningsmatta.

Hård/stum baffelvägg fram, vinklad mot lyssningsposition för L och R.

Mina högtalare monterade liggandes i baffelväggen.

4 surrounder (JBL LSR305) monterade 45 grader i hörnet vägg/tak.

Basar enligt konceptet Double bass array / CABS (om rummet tillåter), med precis lagom sänkt gain på bakbasarna, så att den återstående efterklangstiden matchar övriga register.

Stoor ljudtransparant duk.

Bra ventilation.

Fritt fram att kommentera.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-14 20:17

Bakväggen formad lite som ett V uppifrån sett, så att ljudet vinklas ut mot sidovägg. Studsar igen i sidovägg och kommer fördröjt i perfekt vinkel till lysssningsposition. Borde kunna bli rätt bra?
Någon som sett eller hört det göras någon gång?

Fortsätter med min vision...

Ingen synlig elektronik.

Allt ljus kan kontrolleras.

JM

Inläggav JM » 2016-11-14 20:53

rajapruk skrev:
RFZ-rum med vinklade väggar (och kanske något i taket) som styr reflektioner till att komma fram lagom långt bort i tid.Stoor ljudtransparant duk.

Fritt fram att kommentera.

I vilken tidsrymd relativt direktljudet siktar du på att reflexerna skall nå lyssningspositionen och varifrån?
Hur bör frekvensspektrat vara på reflexljudet när det når lyssningspositionen?
Hur tänker du att kvoten direktljud/reflexljud bör vara i lyssningspositionen?

JM

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-15 01:27

Bra frågor! Men på denna detaljnivån är jag inte riktigt nu så att säga. Men kan svara vad jag tror.

JM skrev:I vilken tidsrymd relativt direktljudet siktar du på att reflexerna skall nå lyssningspositionen och varifrån?

Har för mig att det är ca -15 till -20dB på reflektioner inom de första 20ms som är grov tumregel för RFZ. Sen vill man ha högre reflektioner efter 20ms. Och då vill man ha så mycket och länge det bara går typ.
Tror jag :)
Reflektionerna skall helst komma snett bakifrån/sidan (och från rätt håll stereomässigt, R från höger, L från vänster) á la Floyd E. Toole.
RFZ är väl främst avsett för studios. Men jag tror på konceptet, speciellt i flerkanal. Utmaning blir kanske att få surroundernas ljud att också bli rätt för RFZ. Frågan är om det går? Men jag måste ha ett rum först, innan jag kan börja leka med rumsdesign (och börja trakassera adhoc på allvar igen).

JM skrev:Hur bör frekvensspektrat vara på reflexljudet när det når lyssningspositionen?

Så likt direktljudet som möjligt. Alltså så bredbandigt reflekterande väggar, golv och tak som möjligt, i kombination med välartade högtalare.

JM skrev:Hur tänker du att kvoten direktljud/reflexljud bör vara i lyssningspositionen?
JM

Det besvarar jag i fråga 1.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-17 23:21

Leker lite med tankar om rumsdesign.

Såhär ser en vanlig RFZ design ut.
RFZ1.png
RFZ1.png (135.72 KiB) Visad 1191 gånger

Det jag tänkte mig angående bakväggen var något åt detta hållet:
RFZ2.png
RFZ2.png (125.34 KiB) Visad 1191 gånger

Att bibehålla så mycket "liv" som möjligt i rummet genom att vinkla om direktljudet rakt framifrån som kommer till bakväggen till sidoväggarna, för att sedan anlända mer tidsfördröjt till lyssningspositionen.
Jag tänker mig att diffusorer introducerar olika typer av distorsion. En så "ren" reflektion som möjligt tror jag är bättre.

Men detta blir svårt att kombinera med double bass array...

Single bass array (som tar bort alla rumsresonanser utom den i längsled), och väldans väldans tjock dämpning på bakväggen är kanske en bättre väg. Men då blir rummet mycket dödare.

Voine voine, de teoretiska i-landsproblemen hoppar sig!
Senast redigerad av rajapruk 2016-11-18 00:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska/Admin

Inläggav KarlXII » 2016-11-17 23:42

Jag är skeptisk...
Varför skulle det bli distorsion av diffusion? Hur tänkte du fixa att reflexerna kommer studsande i rätt ögonblick?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-17 23:53

Diffusion is teh shit bakom lyssningsplats.

Men hur tänkte du när du valde lyssningsplatsen?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-17 23:53

KarlXII skrev:Jag är skeptisk...
Varför skulle det bli distorsion av diffusion?

Diffusorer diffuserar allt som oftast olika mycket (både i tid och riktning) för olika frekvenser. Det ser jag som en distorsion. De diffuserade reflektionerna som kommer till lyssningspositionen är då annorlunda än direktljudet var, med förändrad fas inom sig (group-delay), riktning, och förändrad tonkurva. Och något som inte är samma som orginalet är ju förändrat = distorserat. Eller tänker jag fel?
Speciellt dåligt med diffusion om man sitter nära den, för loobingen, tror jag.
Hoppas inte svaret var för diffust :)

KarlXII skrev:Hur tänkte du fixa att reflexerna kommer studsande i rätt ögonblick?

Det är nog en iterativ flerstegsraket. 1.Teoretiskt designa. 2. Testa konceptet i verkligheten med temporära "väggar" och mäta (kolla impulsresponsen i vilken tid reflektionerna kommer). 3. GOTO 1.
Senast redigerad av rajapruk 2016-11-18 00:25, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-17 23:56

MagnusÖstberg skrev:Diffusion is teh shit bakom lyssningsplats.

Men hur tänkte du när du valde lyssningsplatsen?

Det är inte jag som har tänkt. Det är RFZ-konceptet som har tänkt.

Den här bilden är teoretisk för att beskriva konceptet med vinklade väggar.

Jag editerade orginalinlägget, och förtydligade att det var bakväggen jag pratar om i första hand. Jag borde ha ritat in en Center-högtalare med som spelar rakt mot bakvägg, för att förtydliga.

Allt är bara teoretiskt dravel och spekulerande från min sida, för att jag inte har något annat att göra just nu. Men alltid retar det någon :)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-18 01:04

RFZ3.png
RFZ3.png (130.55 KiB) Visad 1154 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-11-18 01:58

I din tråd på component skrev du att akustikbehandling verkade vara rena rama svartkonsten (något åt det hållet i alla fall). Har du gått på Hogwart och kvitterat ut trollstav nu? :wink:

Du behöver ett rum som är cirkus 6 m i längd, helst lite längre, om du siktar mot ca 20 ms för de första hyfsat starka reflektionerna om dom ska komma in från sidan/bakifrån från sidan, medan reflektioner från sidoväggar/tak framför dig och som har kortare vägsträcka har dämpats ned ordentligt eller styrts mot väggen bakom lyssningsplats.

Om du skissar upp i skala 1:10 eller något sådant, rummet på papperet, möblemang och högtalare som lösa pappbitar, går det ganska smidigt att snabbt förändra och "visualisera" olika varianter. Ett paket med 4 speglar från IKEA kostar en hundring cirka. Tejpa fast dom på masonitbitar av lite större storlek, så dom kan hängas upp och vinklas på olika sätt på dina "lösväggar"/skivor. Om du ska använda den där triangeln längst bak och/eller ha någon vinkling i hörnen så reflektionen går via 2-3 ytor före den når lyssningsplats, är det väldigt petigt med att få rätt vinkling på dom skivorna/väggarna. Riggar du upp en lasermätare på högtalaren ser du hur höga frekvenser bör studsa i rummet och verifierar resultat med dina mätningar. (Sätt en uppmärkt tejpbit på skivorna/speglarna för varje mätning, så du har god koll på resultaten.) För lägre frekvenser (med större våglängd) än allra högsta diskanten duger det inte med några småskivor för att styra runt reflektionerna.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-18 07:47

Adhoc skrev:I din tråd på component skrev du att akustikbehandling verkade vara rena rama svartkonsten (något åt det hållet i alla fall). Har du gått på Hogwart och kvitterat ut trollstav nu? :wink:

Du behöver ett rum som är cirkus 6 m i längd, helst lite längre, om du siktar mot ca 20 ms för de första hyfsat starka reflektionerna om dom ska komma in från sidan/bakifrån från sidan, medan reflektioner från sidoväggar/tak framför dig och som har kortare vägsträcka har dämpats ned ordentligt eller styrts mot väggen bakom lyssningsplats.

Om du skissar upp i skala 1:10 eller något sådant, rummet på papperet, möblemang och högtalare som lösa pappbitar, går det ganska smidigt att snabbt förändra och "visualisera" olika varianter. Ett paket med 4 speglar från IKEA kostar en hundring cirka. Tejpa fast dom på masonitbitar av lite större storlek, så dom kan hängas upp och vinklas på olika sätt på dina "lösväggar"/skivor. Om du ska använda den där triangeln längst bak och/eller ha någon vinkling i hörnen så reflektionen går via 2-3 ytor före den når lyssningsplats, är det väldigt petigt med att få rätt vinkling på dom skivorna/väggarna. Riggar du upp en lasermätare på högtalaren ser du hur höga frekvenser bör studsa i rummet och verifierar resultat med dina mätningar. (Sätt en uppmärkt tejpbit på skivorna/speglarna för varje mätning, så du har god koll på resultaten.) För lägre frekvenser (med större våglängd) än allra högsta diskanten duger det inte med några småskivor för att styra runt reflektionerna.

Nej, jag har aldrig sagt att akustikbehandling är svartkonst. Digital rumskorrektion på signalen med dsp (som tex Trinnov håller på med) var det jag pratade om. Inte helt poppis over there :)

Spegeltricket är nice!

JM

Inläggav JM » 2016-11-18 08:52

Laterala reflexerna skall vara nästan helt tonkurvslika direktljudet. Allt annat betraktar jag som förvrängning av ljudupplevelsen - hörbar distorsion.
Min referens är skogen med glesa trädstammar.
Bild
Manligtal har visat sig vara mer känsligt för om reflex-tonkurvan är distorderad eller ej än musik. Musik är mer förlåtande.
Vi likt schimpanser hör bäst i skogen. Utvecklingsmässigt har de individer i södra Afrika som bäst hört exakt var lejonet är och/eller hört kompisens varningsrop har överlevt. Drivet av gruppens överlevnad inte individens.
Trädstammarnas reflexer ger inte en helt rak tonkurva men är det reflexfrekvensspektrum som vårt DNA evolutionärt är avstämt till.

Reflection-free zone RFZ är om jag har förstått rätt är bla framtaget för inspelning-studios med lite andra mål än ditt. Håller med dig om att det är helt avgörande för en optimal ljudupplevelse att ta bort alla tidiga ljudförstörande reflexer. Bästa ljudupplevelsen fås med första laterala reflexen efter ca 17 ms fram till ca 30 ms är optimalt. Jag har 17 ms med hyffsat frekvenslikt reflex-ljud med mina elektrostat-dipoler.
Ditt mål med frekvenslika reflexer relativt direktljudet vid stereolyssnande i ditt fiktiva rum förutsätter tonkurverak halv-omnipol. Konkret vilka högtalare uppfyller målet?

JM

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-11-18 10:09

rajapruk skrev:
... snip...
Nej, jag har aldrig sagt att akustikbehandling är svartkonst. Digital rumskorrektion på signalen med dsp (som tex Trinnov håller på med) var det jag pratade om. Inte helt poppis over there :)

Spegeltricket är nice!

OK, då kom jag ihåg fel. Spegeltricket är ganska oanvändbart för att leta upp reflektioner från okända källor där du "bara" vet den extra gångvägen mot lyssningsplats genom någon mätning. (Typ: Ljudet studsar i något mellan högtalare och LP-tillbaks mot tex frontvägg-tillbaks till LP/mikrpfon. -Var ställer du 1:a spegeln då, du ser ju inget högtalarelement i spegeln?) Men för att få hum om hur högfrekvent ljud ut från högtalaren kan studsa runt i rummet via (flera) ytor när du avsiktligt vinklat in väggar och annat kan det vara en hjälp om du ska jämföra olika kurvor, omjusteringar av vinklar, placeringar och storlekar.

(RFZ-ide'n är inte för inspelningsstudios, utan för rum där inspelningen återuppspelas med högtalare och ska bedömas. Då vill man inte att rummet som ljudet spelas upp i ska påverka med något eget sound och sabba det sound man ville få vid själva inspelningen. Så, om man vill höra inspelningen så opåverkad som möjligt kan ide'n vara god. Det behöver dock inte vara samma sak som att man tycker det ger subjektivt trevligast ljud eller att rummet i sig är estetiskt OK som en funkade vardagsmiljö.)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-18 10:54

Vad tycker du adhoc, som har provat detta konceptet (som jag förstår det). Korrelerar det mot en bättre lyssningsupplevelse, för dig?
Alltså att uppnå ungefär de första 20ms utan starka reflektioner.

Vad är dina tankar och erfarenheter om reflektionerna efter 20ms? Ska de vara diffuserade, eller så oförändrade som möjligt?

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-18 11:07

JM skrev:Min referens är skogen med glesa trädstammar.

Är du Matts på Svanå!? Vet att han har denna filosofi.

JM skrev:Ditt mål med frekvenslika reflexer relativt direktljudet vid stereolyssnande i ditt fiktiva rum förutsätter tonkurverak halv-omnipol. Konkret vilka högtalare uppfyller målet?

Jag tror mina JBL 4429 är helt ok på den fronten (speciellt i baffelvägg). Den parametern är i.a.f viktig för designern Greg Timbers, som jag har förstått det.
UHF-drivern är enkom till för att bibehålla spridningen 10-20KHz, så att det inte skall smalna av där spridningsmässigt, det vet jag.
Jag ska mäta på det framöver.
Montering i baffelvägg underlättar ju för att få en mer lik spridning på låga och höga register också.

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer