rajapruk: läser en bok

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: rajapruks aktiva fritid

Inläggav JM » 2016-11-18 12:32

rajapruk skrev:
JM skrev:Min referens är skogen med glesa trädstammar.

Är du Matts på Svanå!? Vet att han har denna filosofi.

JM skrev:Ditt mål med frekvenslika reflexer relativt direktljudet vid stereolyssnande i ditt fiktiva rum förutsätter tonkurverak halv-omnipol. Konkret vilka högtalare uppfyller målet?

Jag tror mina JBL 4429 är helt ok på den fronten (speciellt i baffelvägg). Den parametern är i.a.f viktig för designern Greg Timbers, som jag har förstått det.
UHF-drivern är enkom till för att bibehålla spridningen 10-20KHz, så att det inte skall smalna av där spridningsmässigt, det vet jag.
Jag ska mäta på det framöver.
Montering i baffelvägg underlättar ju för att få en mer lik spridning på låga och höga register också.

Min erfarenhet av liknande JBL horn är att de är mycket riktade även under delningsfrekvensen 7000 Hz. Ser fram mot dina mätningar.
Matts verkar vara en trevlig prick. Mitt tänk tar mer hänsyn till neurovetenskapliga variabler.

JM

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-18 14:38

Det finns en liten pågående begreppsförvirring för mig här, vad "riktad" egentligen betyder.

För mig är det viktiga att tonkurvan är samma i alla vinklar relativt sett, rak i alla vinklar (om det är rak man vill ha), inte att den har lika hög gain i olika vinklar.

För mig är högtalaren "riktad" i högre frekvenser, om den har fallande tonkurva off-axis relativt on-axis.

Jag är inte så skolad i ämnet, och det märks nog.

JM, menar du gain-mässigt samma, när du skriver riktad? Spännande i så fall att du har elektrostater själv, hur går det ihop? :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-11-18 16:00

rajapruk skrev:Vad tycker du adhoc, som har provat detta konceptet (som jag förstår det). Korrelerar det mot en bättre lyssningsupplevelse, för dig?
Alltså att uppnå ungefär de första 20ms utan starka reflektioner.

Vad är dina tankar och erfarenheter om reflektionerna efter 20ms? Ska de vara diffuserade, eller så oförändrade som möjligt?

rajapruk skrev:Vad tycker du adhoc, som har provat detta konceptet (som jag förstår det). Korrelerar det mot en bättre lyssningsupplevelse, för dig?
1) Alltså att uppnå ungefär de första 20ms utan starka reflektioner.

Vad är dina tankar och erfarenheter om reflektionerna efter 20ms? Ska de vara diffuserade, eller så oförändrade som möjligt?

1) Jag tycker det blev ett lyft när det blev "tyst" från tidiga förstareflektioner från sidoväggar och tak (dom hamnade vid -20 dB och svagare). Att få reflektioner tillbaks vid ca -12 dB/28 ms snett bakifrån/från sidan var mer tidsödande än svårt. Jag körde för dom med plana skivor i bakre hörnen som vinklades i sidled och uppåt/nedåt diagonalt mot sidoväggarna bakom soffan. Resultatet tycker jag vid lyssningsplats gav illusionen av ett mycket större rum än vad det är i verkligheten, att "scenen" vid högtalarväggen krympte i breddled så att instrument inte tycktes hamna väsentligt utanför högtalarna längre. Det "kändes" som instrument hamnade mera rätt helt enkelt. (På "vanliga" inspelningar alltså. På avsiktligt "skumma" inspelningar med tex Q-sound blev det mer markant hur ljudbilden förflyttades runt. Typ: Släden som åker i ett U på Roger Waters Amused to Death, börjar 90 gr direkt till vänster i höjd med LP, fortsätter mot högtalarväggen och utefter den, viker av upp längs högerväggen och avslutar 90 gr till höger om LP.)

2) Du kommer stöta på olika uppfattningar där om du söker runt. Vad som blir "mest rätt" (?), -diffusorer som ofta funkar i ett ganska begränsat frekvensområde, stora plana skivor ("Haas Kickers") eller en kurvad historia. Tja, det kan bero på rumsstorlek, avstånd mellan LP och reflektionspunkten och ditt eget tyckande. Dom hembyggda IÖ-diffusorerna, den kurvade BAD:en och bakre surroundhögtalarna därbak gav reflektioner vid ca -20 dB/16-20 ms. En Haas Kicker i vardera bakre hörnet tyckte jag gav mervärde för min del med ca -12 dB för 1:a starkare reflektionen, jämfört med utan.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-11-18 16:01

1) Alltså att uppnå ungefär de första 20ms utan starka reflektioner.

1) Jag tycker det blev ett lyft när det blev "tyst" från tidiga förstareflektioner från sidoväggar och tak (dom hamnade vid -20 dB och svagare). Att få reflektioner tillbaks vid ca -12 dB/28 ms snett bakifrån/från sidan var mer tidsödande än svårt. Jag körde för dom med plana skivor i bakre hörnen som vinklades i sidled och uppåt/nedåt diagonalt mot sidoväggarna bakom soffan. Resultatet tycker jag vid lyssningsplats gav illusionen av ett mycket större rum än vad det är i verkligheten, att "scenen" vid högtalarväggen krympte i breddled så att instrument inte tycktes hamna väsentligt utanför högtalarna längre. Det "kändes" som instrument hamnade mera rätt helt enkelt. (På "vanliga" inspelningar alltså. På avsiktligt "skumma" inspelningar med tex Q-sound blev det mer markant hur ljudbilden förflyttades runt. Typ: Släden som åker i ett U på Roger Waters Amused to Death, börjar 90 gr direkt till vänster i höjd med LP, fortsätter mot högtalarväggen och utefter den, viker av upp längs högerväggen och avslutar 90 gr till höger om LP.)

2) Du kommer stöta på olika uppfattningar där om du söker runt. Vad som blir "mest rätt" (?), -diffusorer som ofta funkar i ett ganska begränsat frekvensområde, stora plana skivor ("Haas Kickers") eller en kurvad historia. Tja, det kan bero på rumsstorlek, avstånd mellan LP och reflektionspunkten och ditt eget tyckande. Dom hembyggda IÖ-diffusorerna, den kurvade BAD:en och bakre surroundhögtalarna därbak gav reflektioner vid ca -20 dB/16-20 ms. En Haas Kicker i vardera bakre hörnet tyckte jag gav mervärde för min del med ca -12 dB för 1:a starkare reflektionen, jämfört med utan.[/quote]

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-18 17:15

Tack för att du delar dessa efarenheter. Grymt.

JM

Inläggav JM » 2016-11-19 22:01

Rajapruk du är på rätt spår!

Målet med RFZ är ngt för Carlsson-fantasterna att begrunda.
Här har ni förklaringen till varför det är så svårt att skapa en bra stereobild och klarhet i ljudet.

Bild

Early reflections off the side and rear walls can damage imaging and clarity. Although it's not shown in this drawing, these reflections also occur from ceiling, and from the floor too unless you have absorbent carpet or throw rugs there.

The concept is very simple - to prevent "early reflections" (sometimes called first reflections) from obscuring the stereo image.
http://realtraps.com/rfz.htm

In the mix position you will want to setup what is known as a Reflection Free Zone (RFZ). In the RFZ you will want to eliminate any early reflections of sound. By reducing the early reflections you increase what is known as the initial time delay (ITD) gap. This gap is the time between the arrival of the direct sound and the first reflections in the room. A 20 ms ITD gap is a good minimum target.
http://www.studiotips.com/acoustics.html

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-20 12:30

JM, har du bilder på ditt rum och system? Hade varit kul att se.

JM

Inläggav JM » 2016-11-20 15:28

rajapruk skrev:JM, har du bilder på ditt rum och system? Hade varit kul att se.

Bild

JM skrev:Liten improviserad kaosbild från övre lyssningsplatsen i sommarstugan. Lyssningspositionen är i Emma-fåtöljen nästan mitt i rummet. Kvoten direktljud/reflexljud i Emma-fåtöljen är klart större än 6 dB och laterala reflexerna är senare än 20 ms . Övriga reflexer är ngt senare. Vid lyssning placeras en tjock matta mellan högtalarna och lyssningspositionen för att minska golvreflexen
De mörka "gravstenarna" är Quad 989 och i hörnet till vänster invid motstående långvägg, utanför bild, står en ensam aktiv Sunfire 12" subbas. Dipolhögtalarnas 8-utbredning och elektrostatens relativt riktade ljud är hemligheten till de sena laterala reflexerna. Testat vanliga lådhögtalare senast nya Kef-koaxialer med klart sämre ljud ffa map ljudförstörande reflexer. Skillnaden är så stor att lyssnaren blir övertygad att lådhögtalaren måste vara trasig.
Sammantaget ger uppställningen enligt mitt förmenande en mycket bra spatial och detaljrik stereoupplevelse med en fast och djup bas i en tämligen liten lyssningsposition. Ljudet är relativt riktat. Diskanten försvinner delvis vid lyssnande i stående. Fler subbasar skulle sannolikt öka lyssningsarean. Ljudet upplevs som nära och tydligt.
I rummet finns inga artificiella dämpmaterial eller diffusorer. Rummet mäter ca 11 x 5 m i golvplanet och ca 5 x 12 m i loftplanet. Takhöjd i mitten ca 5 m. Taket har 30 - 100 cm stenullsisolering ovan råsponten. Under björkgolvet ligger ca 30 cm stenull. I väggarna 20-30 cm stenull. Volymen på rummet är ngt mer än 200 m3 om jag snabbräknat rätt. Stora ytor med råspont.
viewtopic.php?f=9&t=64146&start=270

JM

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-21 17:15

Fint JM!

Hur beter sig sådana högtalare off-axis?

JM

Inläggav JM » 2016-11-21 18:00

rajapruk skrev:Fint JM!

Hur beter sig sådana högtalare off-axis?

Typ som Quad ESL-63

Bild

Quad 989 har några fler bassegment.
Dipol-utbredningen ger relativt riktat direktljud, sena laterala reflexer o ännu senare dorsala reflexer i mitt rum.

JM

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-24 22:38

Jag har alltid varit VÄLDIGT trygg med att vinyl inte är något för mig.
Digitalt är the shit.
Knaster är inte "hifi".

Men efter samtal med två av mina favoritartister (tiggde om highres-studio-master) så sade bägge oberoende av varandra att deras vinyl låter bättre än deras cd.

WTF!!

Nejnejnej, jag vägrar detta!

Är det generellt mer dynamik på vinyl än cd, för samma skiva så att säga? Jag har aldrig forskat i ämnet.

Jag kommer aldrig köra vinyl, det vet jag. Det är inte min grej. Så lite störigt att de säger detta.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-11-25 12:58

Det är svårt att misshandla vinylmastern lika mycket som CD diton och fortfarande lyckas hålla nålen i spåret. Så ja, vinylutgåvor har en förmåga att innehålla mer dynamik även om det teoretiskt borde vara tvärtom. :(

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-25 19:32

joakimfors skrev:Det är svårt att misshandla vinylmastern lika mycket som CD diton och fortfarande lyckas hålla nålen i spåret. Så ja, vinylutgåvor har en förmåga att innehålla mer dynamik även om det teoretiskt borde vara tvärtom. :(

Är väl bara att gravera CD-versionen så det kan jag inte se några problem med. Men eftersom det inte är hörlurs- eller bil-folket som primärt kommer att lyssna på vinylversionen så behöver ju inte den låta så "fett".

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-26 12:05

Använder du HDMI-in på Oppon? Har en bekant som kör så och tidigare gjorde jag det på en 105, tyvärr verkar firmware vara ganska skakig så en hel del hängningar blir det.

/Harryup

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-26 12:14

Yes, jag använder bägge hdmi-ingångarna. En för Apple TV4, och en för Telia TV-box.
Funkar helt ok för mig. Hänger sig någon enstaka gång i månaden.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-26 14:03

Jag tror att Oppon är lite ostabilare över tid med hårddisk och/eller nätverk anslutet.
Jag har fått rådet av någon att inte ha det ikopplat i onödan.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-28 12:23

Var på konsert igår. Dynamiken i live-trummor är för go.

Christian Kjellvander på Pustervik i Göteborg.

De sålde en skiva "solo live" från Stockfish records, som jag inte hittar någonstans på nätet. Vilken audiofilbingo att hitta det på en av sina favoritartister!
Senast redigerad av rajapruk 2016-11-28 12:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-28 12:38

Jag är teoretiskt inte så förtjust i mekanismer som bygger på resonans, som t.ex basreflexportar, heimholtzar och membranabsorbenter.
Jag tänker mig att resonans tar tid att bygga upp, och därmed inte bra ur ett tidsperspektiv, för t.ex transienter.

*kastar in brandfackla*

Fast jag gillar ju ljudet av en vanlig akustisk gitarr, som ju är en enda stor resonanslåda, så då faller väl hela tanken :)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-28 12:50

Harryup skrev:Använder du HDMI-in på Oppon? Har en bekant som kör så och tidigare gjorde jag det på en 105, tyvärr verkar firmware vara ganska skakig så en hel del hängningar blir det.

/Harryup

Har du en medlemstråd eller liknande Harryup? Hade varit kul att se dina grejer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-28 17:30

rajapruk skrev:
Harryup skrev:Använder du HDMI-in på Oppon? Har en bekant som kör så och tidigare gjorde jag det på en 105, tyvärr verkar firmware vara ganska skakig så en hel del hängningar blir det.

/Harryup

Har du en medlemstråd eller liknande Harryup? Hade varit kul att se dina grejer.

Skall kolla men jag tycker inte det verkar så. :)
Just nu så har jag inte ännu (hunnit) få i ordning baslådorna så det blir ännu roligare nästa system spelar. Snart blir det horn typ WE22 med lite blandade rör och trissor.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska/Admin

Inläggav KarlXII » 2016-11-28 17:58

Harryup skrev:Skall kolla men jag tycker inte det verkar så. :)
Just nu så har jag inte ännu (hunnit) få i ordning baslådorna så det blir ännu roligare nästa system spelar. Snart blir det horn typ WE22 med lite blandade rör och trissor.

mvh/Harryup

Snart? Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-28 18:43

Harryup skrev:
rajapruk skrev:

/Harryup

Skall kolla men jag tycker inte det verkar så. :)

mvh/Harryup

Är du från 1800-talet? ;)

Rör är SÅ inte jag. Ändå verkar vi ha liknade smak på annat. Spännande.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-13 20:18

Där går mitt föregående högtalarsystem ut på annons:
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... sID=183397

Bra skit!

lsr305_front_z.jpg
lsr305_front_z.jpg (185.44 KiB) Visad 889 gånger

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-19 13:53

Grunnar lite på att bygga basar.

Jag har blivit tipsad om detta elementet:
http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=bms_18n862

Någon med erfarenhet av BMS 18N862 här?

Jag vill ha 18". There is no replacement for displacement ;)

Jag vill ha sluten låda, byggd med constrained layer damping.
En rejäl dos EQ, och drivna av en dedikerad reaktor i Ringhals, tänker jag mig också.
BMS själva rekommenderar runt 100L sluten lådvolym för detta elementet såg jag någonstans.
Jag försökte mata in T/S-parametrarna i Basta! men gick bet. Förstod mig inte riktigt på hur man skall göra. Checkboxar tändes och släcktes hej vilt, och jag fick röda felmeddelanden.
Jag kan nada om detta med T/S-parametrar mm. Tänker mig att en ungefärligt lagom stor låda räcker (ca 80-100L med en del dämpning i), om den är bra byggd och helt tät, och så kan jag EQ:a till resten.

Elementet finns i 4- och 8ohms versioner. Vad är bäst för mig tro? Jag tänker mig i en förlängning att ha 4st av dessa spelandes i mono. Då kanske det är smartast att driva dem med 1 stor stark förstärkare tillsammans? Spelar 4 eller 8 ohm någon roll då? Till en början skulle de 2 jag gör först bli drivna av varsin egen förstärkarkanal.

Angående lådans konstruktion, så tror jag väldigt mycket på detta konceptet:

Isidor skrev:(Alltför) mycket har sagts, men svaret är egentligen mycket enkelt:

1. Kör med dämpad sandwich bestående av 12 mm MDF / 0.5-1 mm dämplim / 12 mm MDF. Dämplimmet DG A2 kan köpas från Swedac och kostar ca 300 kr/l om jag minns rätt (räcker till ca 1-2 kvadratmeter).

http://www.swedac-acoustic.se/pages/vib ... tm#DG%20A2

2. Styva av lådan så mycket som möjligt, speciellt i närheten av elementet. Använd inte MDF för avstyvningarna utan trä eller plywood för styvhetens skull.

3. Limma allt utom täckskikten (MDF-skivorna) i sandvikarna med trälim eller annat styvt lim. Detta betyder att även de individuella sandwichlådväggarna skall limmas ihop med trälim.

Med en låda utförd på detta sätt behöver man inte oroa sig för verkliga lådljud.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-12-19 15:22

Dämplim är bra men det fyller (ännu) större funktion i en låda för högbas/mellanregister och diskant. Om det är en separat låda för endast baselementet, kan du tvinga upp lådresonanserna med enbart stagning en bra bit över de frekvenser som den ska spela.

Användarvisningsbild
rajapruk

BMS 18N862 erfarenheter, någon?

Inläggav rajapruk » 2016-12-19 16:17

Yes.
Jag gillar att göra det där lilla extra, även om det förmodligen är overkill. Det ger mig feelgood!
Vissa saker vill man prova och lära sig själv också, även som en ung Padawan, my Master!

mawes

Inläggav mawes » 2016-12-19 23:21

Jag har två 18N862 spelandes. Slutna lådor på ca 100l. Om du har vägarna förbi Uppsala är det bara att titta förbi så ska du få lyssna. Jag behöver utreda om jag faktiskt får ut angiven slaglängd innan jag vågar säga köp(Det är någonting som klipper för mig vid ett utslag på +-15mm och jag har inte lyckats klura ut vad det är), men dom spelar väldigt fint menar jag. Delar just nu vid 250Hz och upplever inget som stör.

edit:Använd inte punkter i Basta, då protesterar det. Kommatecken gäller

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-20 00:10

Tack för infon, och för erbjudandet! Jag bor i Göteborg dock.
Jag har för mig att jag läste någonstans att disten går upp över 15mm slaglängd på BMS 18N862. Men klippning borde det inte bli där kan jag tycka. Det kanske är gainstruktur-problem med din minidsp och övriga systemet? Det är väl inte helt ovanligt. MiniDSP kan ju inte trycka ut så mycket ström, har jag för mig.
Har du kvar ritningen på din låda?

mawes

Inläggav mawes » 2016-12-20 00:37

Data-bass hävdar att det går att köra över sina 19mm innan disten kraftigt ökar men vad vet jag :) http://www.data-bass.com/data?page=system&id=112
Jag har ingen måttsatt ritning, det var södertälje specialsnickeri som gjorde dom så dom sitter på ritningar, men jag kan ha lite renderingar, ska kolla.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-20 00:50

However, Vance Dickason at Voice Coil Magazine Klippel tested a pre-release 8ohm version of the driver in feb.2012 and concluded:
Displacement limiting numbers calculated by the Klippel analyzer for the BMS 18N862-8 were XBl @ 70% (Bl decreasing to 70% of its maximum value) was 15.9 mm and for XC @ 50% (compliance decreasing to 50% of its maximum value) was 14.3 mm, which means that for the BMS 18N862-8, the compliance is the limiting factor for the prescribed distortion level of 20% for using this driver as a subwoofer. Again, as with the BMS 15N850V2, data this good is about as good as it gets. Plaudits and Kudos to the engineers at BMS!

http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... ost3407643

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer