Prisbild OA52 original.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Redaktörer, Carlssongossarna

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Prisbild OA52 original.

Inläggav hifikg » 2017-11-13 12:40

Low-Fidelity skrev:Det finns ett par svarta OA-52 i ganska skapligt skick på blocket annars för 6.000 SEK. :idea:

Fantastiskt!
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
Low-Fidelity

Inläggav Low-Fidelity » 2017-11-13 23:36

Dock halvt uppgraderade till 52.2. Ska vi kalla det 52.1? Med SS8545 och original filter.

Blir lite fundersam över hans inte så insäljande text. Blev SS8545 med originalfilter inget bra? Han har förmodligen fel dämpfilt i dem också. Saknar kanske tätningar till elementen?

Användarvisningsbild
STDI

Inläggav STDI » 2017-11-14 09:31

Low-Fidelity skrev:Dock halvt uppgraderade till 52.2. Ska vi kalla det 52.1? Med SS8545 och original filter.

Blir lite fundersam över hans inte så insäljande text. Blev SS8545 med originalfilter inget bra? Han har förmodligen fel dämpfilt i dem också. Saknar kanske tätningar till elementen?

Jag tycker inte det är något fel på texten.
Och att ersätta originalbasen med SS8545 utan att göra något annat, än att sätta dit tätningslist, är inga problem. Jag gjorde samma sak 2011 och frågade då här på faktiskt. Fick ok av bl a naqref. Se: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=42278&p=1108712
"Fel dämpfilt"? Nja, den nya dämpfilten var ju en uppgradering i OA52.2. Så att den är original inuti och med SS8545 betyder ju inte att den är sämre än original enligt mig. Men visst kan den bli ännu bättre.
Själv har jag nu tre par OA52 i olika konfigurationer just nu. Bl a ett par i original, förutom att diskanten är utbytt till Vifa från OA52.2. Alltså fel enligt puritanerna, men den låter bra.

Slutsatsen från mig är att priset är för högt för att jag ska köpa ytterligare ett par. Men om man är ute efter ett par OA52 verkar dessa ok och såvida man inte förväntar sig att hitta ett par andra till fyndpris så är det nog lika bra att slå till.
OD-11(T22+B65OAII), OA-12(T22+B65OAII), OA-14, OA50.3, OA52, OA-52.2, OA-52.LE, 2,5-vägs basstöd till OA52.x, 2xL8

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-11-14 10:00

Mitt par är (också) med originalbas (och filter tror jag) men med .2-diskant... så det finns ju mer än en mellanversion som skulle behöva namn.
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-14 14:13

Versioner som inte är utförda av Stig själv borde kallas "hemmabyggen i Carlsson-anda (baserade på originallådor)" så köparen vet att det inte är något som Stig någonsin hört och "godkänt". Därmed inte sagt att det inte kan låta bättre än vilken version som helst med trasiga element eller liknande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-14 14:39

hifikg skrev:Versioner som inte är utförda av Stig själv borde kallas "hemmabyggen i Carlsson-anda (baserade på originallådor)" så köparen vet att det inte är något som Stig någonsin hört och "godkänt". Därmed inte sagt att det inte kan låta bättre än vilken version som helst med trasiga element eller liknande.

BRA DÄR, RÄTT SKALL VARA RÄTT.

Fast det borde väl i så fall stå? "Hemmabyggen, modifierade i antagligen eventuellt möjlig, aningen tänkbar, hypotetiskt förmodad viss sannolikhet Carlsson-anda (baserade på originallådor)", eller?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-14 14:42

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Versioner som inte är utförda av Stig själv borde kallas "hemmabyggen i Carlsson-anda (baserade på originallådor)" så köparen vet att det inte är något som Stig någonsin hört och "godkänt". Därmed inte sagt att det inte kan låta bättre än vilken version som helst med trasiga element eller liknande.

Fast det borde väl i så fall stå? "Hemmabyggen, modifierade i antagligen eventuellt möjlig, aningen tänkbar, hypotetiskt förmodad viss sannolikhet Carlsson-anda (baserade på originallådor)", eller?

Med vänlig hälsning
Peter

Fast det blir lite långt i en annons...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-14 15:03

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Fast det blir lite långt i en annons...

Bra där, man kan stryka (baserade på originallådor). :)
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-11-14 16:46

Vad ska jag då kalla mina OA52 med S/N: 051 som Stig faktiskt "godkänt" på distans 1994 ?
Jag modifierade dem i egen telefondialog med Stig redan 1994, drygt 2 år innan nytillverkade OA52.2 började säljas.
Då var ännu inte kondensatorn, internkablaget och dämpfilten slutgiltigt fastställda, men Stig godkände mina val,
med reservation för dämpfilten.
I efterhand har jag förstått att vi troligen pratat förbi varann och inte insett att min filt inte var identisk med Stigs.

Dessutom har jag ett par OA52.LE med S/N: 000367 samt allt som behövs för att modifiera dem till korrekta OA52.2
med Vifa D25AG-diskanter, Larsens teflonisolerade internkablage, rätt dämpfilt, WonderCap och kopparfoliedrosslar.
De blir ju inte heller identiska med fabriksbyggda OA52.2 som bl.a. har andra biwiring-terminaler.
Är det ändå rätt att kalla dem OA52.2 om jag byter .LE-komponenterna till .2 ?
[size=50]Lyra/Dorian vdH-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-11-14 18:23

lennartj skrev:Är det ändå rätt att kalla dem OA52.2 om jag byter .LE-komponenterna till .2 ?

Egenhändigt modifierade i linje enligt OA52.2 kanske?
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-14 21:16

Jag var i många år medlem i sveriges största bilklubb, där hade vi en medlem som byggt sin bil i princip själv, med enbart med originaldelar och ytterst få människor på jorden kan skilja hans vagn från en originalbil. Likväl var den klassad som "ombyggt fordon" och medlemmen var medlem på "dispens". Så "ombyggd" högtalare (av OA-typ) kanske? Numera finns även klassen "Amatörbyggt fordon" så gör man rejält många egna lösningar kanske "amatörbyggd högtalare av Carlssontyp" kan vara rättvisande. Annars brukar modifierade eller tweakade användas i ljudsammanhang, kanske räcker med det, helt enkelt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-14 21:19

lennartj skrev:

Vad ska jag då kalla mina OA52 med S/N: 051 som Stig faktiskt "godkänt" på distans 1994 ?
Jag modifierade dem i egen telefondialog med Stig redan 1994, drygt 2 år innan nytillverkade OA52.2 började säljas.
Då var ännu inte kondensatorn, internkablaget och dämpfilten slutgiltigt fastställda, men Stig godkände mina val,
med reservation för dämpfilten.
I efterhand har jag förstått att vi troligen pratat förbi varann och inte insett att min filt inte var identisk med Stigs.

Dessutom har jag ett par OA52.LE med S/N: 000367 samt allt som behövs för att modifiera dem till korrekta OA52.2
med Vifa D25AG-diskanter, Larsens teflonisolerade internkablage, rätt dämpfilt, WonderCap och kopparfoliedrosslar.
De blir ju inte heller identiska med fabriksbyggda OA52.2 som bl.a. har andra biwiring-terminaler.
Är det ändå rätt att kalla dem OA52.2 om jag byter .LE-komponenterna till .2 ?

Då kallas de OA52 uppgraderade till .2 eller bara OA52.2 o så kan man förklara skillnaden för en ev köpare, de där extrahålen gör ju ändå ingen glad, möjligen är urfräsningen för SD-fötter lite sexigare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-15 10:14

Och här är en som försöker fynda http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=208111 7500 bjudet...

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati