Mera OA12/Satori

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Redaktörer, Carlssongossarna

Anders J

Mera OA12/Satori

Inläggav Anders J » 2015-08-26 09:32

Fick hem ett par OA12 med baselementen i trasor och tror jag har läst det mesta som finns att läsa. Igår skruvade jag in Satori-elementen. Kollade polariteten med DC för att vara helt säker.

Jag passade på att noggrannt mäta upp filterkorten mekaniskt, tänker mig att göra mönsterkort till nya filter och då ser jag till att de går att bestycka både för originaldiskanterna och de nya T22. Finns det mönsterkort att få fatt på fortfarande eller ska jag göra fler än de jag behöver? Jag har elektronikdesign som yrke nämligen.

Jag har alltså ännu endast provlyssnat med allt annat i original och bygeln satt för lägsta diskantnivå, men en sådan enormt bra basåtergivning! Fantastiskt. Däremot så håller jag med om att det hörs att det inte är riktigt bra i övre mellanregistret och mycket vore nog vunnet med nya filter och då kan jag tycka att man ändå kan gå på T22.

Användarvisningsbild
guskam

Re: Mera OA12/Satori

Inläggav guskam » 2015-08-26 20:40

Mönsterkort till oa-14 för satori och t22 hade varit önskvärt för min del men jag antar att du inte har samma intresse för detta...

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-08-26 21:44

Men det borde väl gå att göra det konfigurerbart! Finns det möjlighet att mäta upp kretskortet i OA14 så jag får se om det är samma hålbild för monteringen?

Användarvisningsbild
guskam

Inläggav guskam » 2015-08-29 08:38

Visst kan jag mäta upp det. Jag är dock bortrest i helgen men gör det i början av nästa vecka.

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-08-31 08:54

Så här tolkar jag måtten för OA12. Enligt uppgift så används samma kort i OD11 men att det är annan delning på montaringshålen i OA14.

Så om man ska kunna få till ett kort som passar i alla tre högtalarna och som dessutom ska kunna vara bestyckningsbara för MT20, CT62 och T22 så kan det bli svårt. Vi får se.

2214.JPG
2214.JPG (44.06 KiB) Visad 2975 gånger

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-09-01 22:40

guskam: du har pm

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-02 22:31

Hej och ursäkta att jag blåser lite liv i tråden.
Jag sitter även och funderar på att byta ut B65 mot Satori.
Är det nån som kan säga om det är så pass stor förbättring att det är försvarbart rent ekonomiskt?
Alla åsikter är bra åsikter!
/M

Användarvisningsbild
bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-12-03 00:58

Manni76 skrev:Hej och ursäkta att jag blåser lite liv i tråden.
Jag sitter även och funderar på att byta ut B65 mot Satori.
Är det nån som kan säga om det är så pass stor förbättring att det är försvarbart rent ekonomiskt?
Alla åsikter är bra åsikter!
/M

Jag har en oa14 med satori och 4 st t22.

Allt som allt tycker jag nog den är lite bättre än B65oaII som jag hade innan. Men det är fortfarande en oa14. Vill du ha en bättre högtalare så kanske det finns nyare Carlsson modeller eller Larsen modeller att titta på.
Men gillar du din oa12 och kan leva med att ljudnivån sänks någon db samt att basen är går riktigt lika djup (ska jag vara ärlig så minns jag det som mycket liten skillnad). Då kanske det kan vara kul att testa lite.
Du kanske inte upplever en 1 tkr bättre ljud men å andra sidan så tycker jag inte att Ino är 30-35 tkr bättre heller så...
Jag är iaf nöjd men jag tänker inte säga att det är ett säkert kort. Bara du kan avgöra om det är värt det eller inte.

Jag vet att det finns fler som är ännu mer nöjda, står någonstans på forat. Det finns också några här som har hört mina med satori, vet inte vad dom tycker om bytet. Har du tur kanske någon av dom också har en åsikt.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-03 09:41

ok bootstrap!
Jag förstår din inställning! Sen är det ju alltid någon som upplever ljudet annorlunda än den andra. Förklarar ju en del om varför marknaden är proppfull av märke och modeller :D .
Jag väntar på fler erfarenheter från ni som bytt till Satori och för att höra Era synpunkter.

Att byta till nån annan Carlsson är jag lite tveksam till. Tycker nog att just OA12:an och dess större brödrar är dom som tilltalar mig mest estetiskt.

En annan sak med OA12....
Är det så att man kan uppleva ett ljudet likt en vanlig högtalare som är felfasad?
Jag kan säga att jag tycker på visst avstånd från mina OA12 att ljudet liksom blir lite påträngande. Som om det skulle vara ett fasfel, som om att jag måste ta ett steg närmare den andra och inte stå exakt i mitten. Kan det vara en av bieffekterna av rundstrålande? Har givetvis kollat fasen genom alla element.
/M

Användarvisningsbild
bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-12-03 10:20

Manni76 skrev:ok bootstrap!
Jag förstår din inställning! Sen är det ju alltid någon som upplever ljudet annorlunda än den andra. Förklarar ju en del om varför marknaden är proppfull av märke och modeller :D .
Jag väntar på fler erfarenheter från ni som bytt till Satori och för att höra Era synpunkter.

Att byta till nån annan Carlsson är jag lite tveksam till. Tycker nog att just OA12:an och dess större brödrar är dom som tilltalar mig mest estetiskt.

En annan sak med OA12....
Är det så att man kan uppleva ett ljudet likt en vanlig högtalare som är felfasad?
Jag kan säga att jag tycker på visst avstånd från mina OA12 att ljudet liksom blir lite påträngande. Som om det skulle vara ett fasfel, som om att jag måste ta ett steg närmare den andra och inte stå exakt i mitten. Kan det vara en av bieffekterna av rundstrålande? Har givetvis kollat fasen genom alla element.
/M

Känner inte igen det med fasen på mina.
Tror det finns lite intryck om Satorin redan skrivet på forumet om du söker.
Har du vägarna förbi Karlstad så kan vi nog ordna en demo :)

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-03 15:47

Vägen från Skåne är lite tråkig, men man ska aldrig säga aldrig. Tack för inbjudan i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2015-12-03 19:50

Manni76 skrev:Vägen från Skåne är lite tråkig, men man ska aldrig säga aldrig. Tack för inbjudan i alla fall.

Inte bara lite. Det är ju icke-Skåne på andra sidan gränsen. 8)
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-03 22:17

Så länge det inte behövs en passkontroll på Hallandsåsen är jag nöjd. :lol:
Men nog måste det finnas någon på låglandet som har uppgraderat med Satori?

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-12-06 21:47

Har (som jag skrivit tidigare) bytt mina B 65 OA II till ett par Satori i mina OA 12:or. Basen blev lite kraftigare men den riktigt stora skillnaden var frånvaron av den distorsion som jag inte visste fanns i B 65 OA. Jag tycker det var värt investeringen (har inte bytt filter).

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-07 09:11

Hej Momus,

Det där med distorsionen? Att den går att mäta fram är väl sin sak men hur upplevde du den rent i musiken? Och på vilka volymer var det på?

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-12-07 15:18

Ja det här med subjektiva lyssningsintryck är svårt. Jag bytte till Satori på mina OA 50.3 och det blev ett så stort musikaliskt lyft att jag bytte på mina OA 12:or också. Distorsionen har jag inte mätt men det blev uppenbart att saker och ting hördes "tydligare". Ett exempel är att texter hördes klart och tydligt, något som jag tidigare fått anstränga mig för att höra eller låta ett texthäfte hjälpa till. Nu behövde jag inte anstränga mig. Efter att ha tagit del av Grafpros mätningar så misstänker jag att det var distorsion som "låtit" på B 65 OA II. På något annat sätt kan jag inte förklara det. Visserligen blev skillnaden större när jag bytte element på OA 50.3, men det blev också rätt så stor skillnad på OA 12. Kanske det beror på att OA 12:orna står i ett större rum och får kämpa med helt annorlunda reflexer än mina OA 50.3 (mkt större och annorlunda rum). Generellt så tycker jag dessutom att OA 50 är den bättre högtalaren - trots nästan samma bestyckning (jag "hör" ingen större skillnad på kvaliteten mellan T11 och T 22). Det verkar i alla fall så att Satori trivs bättre i OA 50 än i OA 12. Men OA 50 borde ju vara en bättre högtalare tycker man. Det är ju en senare konstruktion. Uppenbart är i alla fall att OA 12 går att placera närmare varandra än OA 50 för att ge samma typ av "luftigt panorama". Och basen "tar spjärn" bättre i OA 50, trots att det finns en hel del av den varan i OA 12 (som jag inte upplever har sämre bas än OA 14).
Jag lyssnar på ganska låga nivåer. Utom den gången jag förstörde en subwoofer (och kanske ställde till problem för grannarna) under ett orkestercrescendo. Mina lyssningsintryck är nog ändå gjorda på tämligen låga nivåer (det är nog väldigt subjektivt. Min fru tycker nog att jag spelar för högt). Jag lyssnar kanske främst på s k klassisk musik och jazz men även det som går under benämningen rock och pop. Däremot sällan hårdrock på hög volym. Möjligen lite Led Zep då och då.
Vad gäller både OA 12 och OA.50 blev det mer bas och ett "renare" ljud. Ing Öhman tyckte att jag skulle byta tillbaka till B 65 OA för att jämföra, men utifrån mitt (subjektiva) lyssningsideal blev jag så glatt chockad över förbättringarna att jag aldrig har gått tillbaka till B 65 OA igen. Jag sålde elementen istället. Utan att längta tillbaka.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2015-12-10 13:39

Inte lätt val!
Får ta en funderare över julen och se om jag tycker att det kan vara värt jobbet och pengarna.
Kanske lägga de nästan 4000:- på nåt annat i kedjan som kan lyfta ljudet mer än vad Satori kan göra :)

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-12-10 18:48

Man kan leva alldeles utmärkt med B 65 OA II. Det är bara när man jämför som man hör den stora skillnaden (för den är jättestor tycker jag i alla fall). Men det finns dom som bytt som tycker "nja" , och som tyckt att skillnaden inte var så stor. Dom tillhör inte jag.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-02-22 15:25

Så, nu har jag lött ihop de nya filtren och satt in T22:orna samt fårr litet lyssningstimmar.

Jag har alltid varit mycket skeptisk till all som har med att "spela in" komponenter (spela in kabel t ex...), men just när det gäller högtalare så är det ju mekaniska egenskaper, elasticitet och så, inte konstigare än att fiolen med nya strängar är alldeles hopplös ett antal timmar. Det tog mao en del spelande innan det blev riktigt bra.

Men jag är nöjd med det jag hör, alldeles väldigt nöjd. Diskantbyglen står i lägsta läget.

Återgå till Carlsson Illuminati