OD-11 med MT24 4 ohm

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Redaktörer, Carlssongossarna

Användarvisningsbild
Perfector

Re: OD-11 med MT24 4 ohm

Inläggav Perfector » 2016-06-26 12:28

Ditt filter funkar alltså bättre med kombinationen du har.
Använd den och stort tack för din hjälp.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-06-26 15:06

Originalfiltret.
Bild

Det modifierade filtret redo för mätning och lyssning.
Bild
De nya komponenterna får nästan plats på kretskortet. Bara seriekondensatorn C22 hänger utanför än så länge. Men den kanske går att knö in i slutändan.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-06-26 21:37

Och så här mäter de i lyssningsriktningen.

Bild
SC165 (grön), MT24 (röd), summa (violett) och omvänt diskantelement (blå). Delningen hamnar kring 1 800 Hz. Både hög- och låpassfiltren blir akustiskt 24 dB/oktav eller till och med lite mer. SC165 är mer än 20 dB ner vid 3 kHz, vilket jag önskade. MT24 avlastas neråt också, även om den behöver arbeta en liten bit under 2 kHz. Utsläckningen vid delningsfrekvensen blir runt 20 dB, vilket är bättre än original och den bästa fasanpassningen jag kan få till utan att någon annan parameter försämras alltför mycket. Dippen vid 2,5 kHz finns tydligen hos MT24 i denna applikation och den har jag inte lyckats arbeta bort bättre än så här. Spelar förhoppningsvis mindre roll i lyssningen.

Impedanssvep utan några konstigheter. Sjunker inte under 4,6 ohm i diskanten. Finemang.

Bild

Lite fler mätningar, samma som för originalet.
Bild
Uppmätt i frifält och nollriktning definierad som rakt framifrån diskantelementet. Kurvorna i bilden visar +20 grader (normal lyssningsriktning) sitthöjd och stående höjd, +90 grader (dvs rakt från sidan från elementen - röd kurva) samt +20 grader med fasvänt diskantelement (grön). Dämpbygeln i mittpositionen. Den förbättrade fasanpassningen i lyssningsriktningen kanske syns här som fördjupad dipp i 90 graders riktning.

Men tittar vi avslutningsvis på energikurvan i LTAS mätningen blir jag jätteglad över jämnheten genom hela registret. Bättre kunde jag inte ha önskat mig :D. Hoppas det låter bra också.

Bild
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-06-27 10:18

Det låter jättebra också :D :D :D. Bättre balans från 1 kHz och uppåt tycker jag, och framförallt har den beslöjade och pressade karaktären i återgivningen minskat betydligt. Nu irriterar jag mig inte längre på den utan njuter av vilken häftig liten högtalare OD-11 är. Välkommet med lite extra lyster i toppoktaven också. Med MT24 har mina OD-1 tillsammans med en Sneaky DS blivit en riktigt god extraanläggning i köket.

Har inte bestämt mig än för om jag gillar rakast möjliga direktljud bäst (med bygeln i max dämpningsläge), eller rakast energikurva (bygeln i mellanläge). Med bygeln i mellanläget får ess-ljud kanske en väl framskjuten position ur mixen, men högtalarna fyller rummet med härlig atmosfär i återgivningen. Max dämpning kontrollerar ess-ljuden, men kanske på bekostnad av lite atmosfär. Tur att man kan växla om.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-06-27 10:53

Stort grattis
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-06-27 17:18

Tack!

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-06-27 19:43

Bra jobbat.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-06-28 18:29

Oops. Tusan också! Fel i kopplingsschemat.

Kan det blir det naturligtvis fel. Så här ska det se ut, med MT24 kopplad plus till jord.
Bild

Ca 430 kr för de nya komponenterna på Elfa/Hifi Kit (plus element).

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-06-30 16:30

Vilket kul projekt, och trevligt med så bra dokumentation! Credd till dig. Hoppas det kan hjälpa fler att få ut det mesta ur sina OD11'or :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-06-30 16:47

Tack! Ja, ett par fräscha MT24 och drygt 400 kr har det absolut varit värt tycker jag. Nu sitter jag gärna kvar och lyssnar i köket också. Det hände inte ofta med MT20:orna.

/Mats

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati