Jag känner en störning i kraften

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Redaktörer, Carlssongossarna

Användarvisningsbild
Andersh74

Jag känner en störning i kraften

Inläggav Andersh74 » 2016-07-02 16:40

Ärade forum
Mina OA 12 har ohotat spelat från sin tron några år. Jag har varit mycket nöjd trots att jag vetat att filtren borde renoveras och diskanterna ev bytas. Men så fick jag låna ett par OA 14 och ställde bredvid. Hoppsan, öronen öppnades.

Det är alltså dags att byta upp sig och det jag tänker är antingen ett par OA 52 eller Larsen i någon form. Vilket är att föredra och hur mycket ska man betala för ett par OA 52 i dess olika versioner och grader av renovering?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Jag känner en störning i kraften

Inläggav matssvensson » 2016-07-02 16:53

Jag skulle absolut satsa på ett par OA-52.2. Bättre än så tror jag inte original Carlsson låtit. Har ingen bra koll på priser, men skulle inte backa från 7000-10000 för ett fint par, om jag var på jakt efter ett par sådana.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-02 16:57

Ibland skiljer sig galningarna från sina fina 52.2-or för mindre än så, jag undrar alltid vad de köper istället. Kanske stora MBL-pjäser...
Lycka till i jakten, du kommer inte bli missnöjd!
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-02 17:50

Andersh74 skrev:Ärade forum
Mina OA 12 har ohotat spelat från sin tron några år. Jag har varit mycket nöjd trots att jag vetat att filtren borde renoveras och diskanterna ev bytas. Men så fick jag låna ett par OA 14 och ställde bredvid. Hoppsan, öronen öppnades.

Det är alltså dags att byta upp sig och det jag tänker är antingen ett par OA 52 eller Larsen i någon form. Vilket är att föredra och hur mycket ska man betala för ett par OA 52 i dess olika versioner och grader av renovering?

Mvh, Anders

Om man vill ha Carlssonhögtalare så är det för att man gillar Carlssonljudet. Det är det ljud som Stig Carlsson, på sin tid, med ortoakustiska principer, använde sig av för att uppnå den ljudkaraktär som Carlssonhögtalarna förmedlade. Min rekommendation är att försöka få tag på den sista generationen av Carlssonhögtalare som Stig Carlsson själv använde. Ingen har konstruerat Carlssonhögtalare åt Stig Carlsson annat än Stig Carlsson själv. Bättre Carlssonhögtalare finns inte.

Det hindrar inte att andra konstruktörer, även nutida, använder sig av ortoakustiska principer för att uppnå den ljudkaraktär som ortoakustiska högtalare kan förmedla.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI

Inläggav STDI » 2016-07-02 19:13

Det förvånar mig att du upplever så stor skillnad på OA12 och OA14. Men det skiljde kanske även i uppgradering eller renovering.

Jag har eller har haft alla 70-tals Sonab i olika uppgraderingsvarianter. Så också med OA50 och OA52. OA51 har jag aldrig haft.
Nu har jag också Larsen L4.2 och Larsen L8. De som jag minst troligt kommer att göra mig av med är OA52.2, OA52LE samt Larsen L8. Skälet är att de alla låter bra och dessutom är OA52.2 fabrikstillverkade.
Många Sonab kan låta bra men jag tycker att 80-talsmodellerna, även t ex OA52 i original, slår dem normalt.

Du får ta en tur söderut och komma och lyssna. Just nu finns nio olika par att lyssna till samt ett par OA50 som väntar på nya kanter.
OD-11(T22+B65OAII), OA-12(T22+B65OAII), OA-14, OA50.3, OA52, OA-52.2, OA-52.LE, 2,5-vägs basstöd till OA52.x, 2xL8

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2016-07-02 22:35

petersteindl skrev:Om man vill ha Carlssonhögtalare så är det för att man gillar Carlssonljudet. Det är det ljud som Stig Carlsson, på sin tid, med ortoakustiska principer, använde sig av för att uppnå den ljudkaraktär som Carlssonhögtalarna förmedlade. Min rekommendation är att försöka få tag på den sista generationen av Carlssonhögtalare som Stig Carlsson själv använde. Ingen har konstruerat Carlssonhögtalare åt Stig Carlsson annat än Stig Carlsson själv. Bättre Carlssonhögtalare finns inte.

Det hindrar inte att andra konstruktörer, även nutida, använder sig av ortoakustiska principer för att uppnå den ljudkaraktär som ortoakustiska högtalare kan förmedla.

Med vänlig hälsning
Peter

För mig som inte enbart är intresserade av de akustiska aspekterna av en ljudanläggning utan även de estetiska och grunkornas proveniens så har det fallit sig så att Stigs konstruktioner tilltalar mig. Och för mig är Sonab inte enbart Stig utan även Lars Lallerstedt.

Hade jag haft råd hade mitt hem varit fullt av konst. Då hade ett par Bremen haft sin självklara plats bredvid Picasso och andra modernister. Men jag är inte där riktigt än ekonomiskt. Men med dina ord Peter så siktar jag på ett par OA52. Och om jag läst rätt på detta forum så är det uppgradering till OA52.2 som gäller.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-02 22:39

Andersh74 skrev:
petersteindl skrev:Om man vill ha Carlssonhögtalare så är det för att man gillar Carlssonljudet. Det är det ljud som Stig Carlsson, på sin tid, med ortoakustiska principer, använde sig av för att uppnå den ljudkaraktär som Carlssonhögtalarna förmedlade. Min rekommendation är att försöka få tag på den sista generationen av Carlssonhögtalare som Stig Carlsson själv använde. Ingen har konstruerat Carlssonhögtalare åt Stig Carlsson annat än Stig Carlsson själv. Bättre Carlssonhögtalare finns inte.

Med vänlig hälsning
Peter

För mig som inte enbart är intresserade av de akustiska aspekterna av en ljudanläggning utan även de estetiska och grunkornas proveniens så har det fallit sig så att Stigs konstruktioner tilltalar mig. Och för mig är Sonab inte enbart Stig utan även Lars Lallerstedt.

Hade jag haft råd hade mitt hem varit fullt av konst. Då hade ett par Bremen haft sin självklara plats bredvid Picasso och andra modernister. Men jag är inte där riktigt än ekonomiskt. Men med dina ord Peter så siktar jag på ett par OA52. Och om jag läst rätt på detta forum så är det uppgradering till OA52.2 som gäller.

Mvh, Anders

52.2 är skapelsens krona när det gäller ljudåtergivning, åtminstone a la Carlsson

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2016-07-02 22:50

STDI skrev:Det förvånar mig att du upplever så stor skillnad på OA12 och OA14. Men det skiljde kanske även i uppgradering eller renovering.

Jag har eller har haft alla 70-tals Sonab i olika uppgraderingsvarianter. Så också med OA50 och OA52. OA51 har jag aldrig haft.
Nu har jag också Larsen L4.2 och Larsen L8. De som jag minst troligt kommer att göra mig av med är OA52.2, OA52LE samt Larsen L8. Skälet är att de alla låter bra och dessutom är OA52.2 fabrikstillverkade.
Många Sonab kan låta bra men jag tycker att 80-talsmodellerna, även t ex OA52 i original, slår dem normalt.

Du får ta en tur söderut och komma och lyssna. Just nu finns nio olika par att lyssna till samt ett par OA50 som väntar på nya kanter.

Du får inte vara så modig mot en okänd själ på ett entusiastforum. Jag har redan frågat min sambo när vi ska hälsa på hennes systerdotter i Malmö. Jag är således på väg under sommaren. Jag bor på Tjörn och vi har dessutom planerat ett studiebesök på ett Microbryggeri i Halland och det ligger liksom på vägen. Länge har det bara varit öl vi pratat om hemma, men nu har jag gått i väggen och min läkare har sagt åt mig på skarpen att i lugn och ro ägna mig åt mina intressen, och då ska hifin uppgraderas.

Jag köpte mina OA12 i isärplockat skick med ruskigt slitna lådor och ett defekt SC165. Det jag gjorde var att renovera lådorna och skaffade ett SC165, kantade om och monterade ihop. Alla som varit hemma hos mig och lyssnat har varit lite förundrade - "Hur kan så små högtalare med så små element låta så mycket?". Men efter det att jag lånade OA14 som inte lät bra hemma hos ägaren så hörde jag skillnaden. Hemma hos ägaren saknades all bas. Jag har varit där och lyssnat. Hemma hos mig så låter nog basen på mina OA 12 mer men inte bättre. Jag tror det är så enkelt att min väns OA14 behöver motionera basen lite. Mina OA12 däremot låter grötiga och otydliga. OA14 är helt klara och tydliga.

Det blir OA52 för mig. Kommer jag fortfarande längta efter mina Luxor 8071 som frugan kastade ut?

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2016-07-02 22:54

hifikg skrev:
Andersh74 skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Mvh, Anders

52.2 är skapelsens krona när det gäller ljudåtergivning, åtminstone a la Carlsson

Men var hittar jag dom? Och vilken peng borde jag betala? Jag och frugan diskuterar ekonomin nu mer än någonsin då den är lite knagglig på något sätt. Men jag har sagt att jag hellre säljer traktorn än deppar ihop och förstör livet för familjen. Jag har även sålt sågverket och båten och gödselspridaren och min REX Clubmaster -62.

/A

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2016-07-02 23:27

Kollar dagligen på hifimagasinet och rehifi, kanske även blocket och tradera. Och så.har du bestämt ett maxpris du kan hugga på, höftar till med 8000, så behöver du inte fundera när annonsen dyker upp utan kan hugga.

52.2 är grym. Likaså tycker jag L8 är, men det är ett helt annat prisläge då.
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-02 23:29

Ja, sätt en budget på 8000, får du dem billigare (vilket händer då o då) så är det bara att gratulera. Värdet, anser jag, är ett helt annat.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2016-07-02 23:42

Jag tror att jag kommer till Trollhättan om några dagar. Bor det inte några Carlssongubbar där? AVR??
Jag tror att jag hört det bästa som går att höra hemma hos LennartJ. Och det var nog trevligare än de 650 000:- som jag lyssnade på hos hifipunkten i THN.

LennartJ hade OA 52 och lite annat skrot som var svårt att ta in! :-D

Kommer det bli svårt att uppgradera till 52.2? Jag är inte så händig med lödpennan.44

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-07-02 23:55

Svårast är att hitta diskanterna.
De finns inte att köpa nya, det var många år sedan de gick ur produktion.

Men, det händer att de dyker upp till försäljning som begagnade.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
STDI

Inläggav STDI » 2016-07-03 09:05

Har du lyssnat hemma hos lennartj så är det på ett par OA52.2, dvs uppgraderade från OA52.

OA52.2 som är rätt uppgraderade från OA52 låter säkert lika bra som fabrikstillverkade OA52.2. Men jag tycker att man ska vara beredd på att betala extra om de är fabrikstillverkade.

Jag har som sagt både OA52, OA52.2 och OA52LE. Ja även Larsen L8. Och min generella uppfattning är att ju nyare konstruktionen är desto högre kvalitet på ljudet. Men samtidigt tycker jag att ju äldre konstruktionen är desto "roligare, luftigare, öppnare" ljud. Jag vet inte hur jag ska beskriva det riktigt. Kanske mer "Carlssonskt" ju äldre de är. Nu menar jag inte äldre så att du ska tillbaka till 70-talarna. Jämförelsen gäller för olika varianter av OA52 (inkl kanske L8). För mig är det de nyaste konstruktionerna som vinner i längden. Men vi talar om småsaker. OA52 är redan den mycket bra.

Som sagt: kom hit och jämför själv.
OD-11(T22+B65OAII), OA-12(T22+B65OAII), OA-14, OA50.3, OA52, OA-52.2, OA-52.LE, 2,5-vägs basstöd till OA52.x, 2xL8

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2016-07-03 21:21

Maccis skrev:Svårast är att hitta diskanterna.
De finns inte att köpa nya, det var många år sedan de gick ur produktion.

Men, det händer att de dyker upp till försäljning som begagnade.

Uppgraderingen innebär alltså ett diskantbyte bla? Jag åker nog till Helsingborg på tisdag för att provlyssna lite. Men antagligen kommer uppgraderingen från OA12 till OA52 räcka ett tag innan jag känner behov av att uppgradera själva OA52orna.

Och jag tror nog inte att jag kan leva särskilt mycket längre till utan ett par OA52. Dessvärre tycks min sambo klara sig alldeles utmärkt utan, hon gillar OA12orna och OD11orna på grund av deras litenhet samt deras diskreta form och väggnära placering.Detta trots att jag visat bilden där Stig sitter och begrundar hur de låter. Jättekonstigt? Tänk att vissa inte kan se ett mästerverk trots att de står rakt framför en...

8071orna som jag hade ett tag lät nog inte lika mycket som min sambos klagan på dom under tiden de stod framme. Det är ett känsligt ämne det där med WAF.

/Anders

Användarvisningsbild
Alexi
Redaktör

Inläggav Alexi » 2016-07-03 21:37

OA-116 är mina favoriter. Större men inte lika precis ljudbild. Låter bra i hela lägenheten och inte bara i Sweetspot. Mest Carlssonljud också. De senare modellerna så går de mer mot "vanliga" högtalarljud.
Still confused, but on a higher level.
Grundare/Delägare Faktiskt.se; Medlem i tekniksektionen, Ljudtekniska Sällskapet

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2016-07-03 21:48

Alexi skrev:OA-116 är mina favoriter. Större men inte lika precis ljudbild. Låter bra i hela lägenheten och inte bara i Sweetspot. Mest Carlssonljud också. De senare modellerna så går de mer mot "vanliga" högtalarljud.

Jag har sett att det finns två stycken ute på blocket och andra säljsajter just nu. Det vore ju roligt att få provlyssna dom allihop. Men om jag drar mig till minnes så genomförde ett gäng här från faktiskt en provlyssning mellan olika runtstrålande högtalare för några år sedan. Och om jag minns rätt angående resultatet blev det jämnt skägg mellan OA116 och OM 3-28 den gången.

Men som skrivits förut så är väl uppfattningen om ljudet som strömmar ur en högtalare subjektiv och därmed även vilka slags högtalare man gillar. Och hemma hos somliga så har loudnessknappen fastnat i intryckt läge. Även hos de som har Sonabhögtalare.

Har du lyssnat på OA2212? Om inte, tror du att de skulle vara favoriten om du fick tillfälle? Jag har vaknat mitt i natten en gång då jag drömt att jag hittat ett par i elektronikbingen på tippen! :D

/Anders

Återgå till Carlsson Illuminati