Tolkningshjälp av högtalarmätning önskas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Redaktörer, Carlssongossarna

Användarvisningsbild
galder

Tolkningshjälp av högtalarmätning önskas

Inläggav galder » 2016-07-26 16:30

Ber ödmjukast om recension, kritik om resultatet av mätningarna nedan. Då jag inte känner mig helt bekväm med att tolka detta.

Rummet (djup x bredd x höjd) ca 3,7 x 4,1 x 2,75m, med högtalarna placerade längs långa väggen, lite ocentrerat p.g.a. av ett på vänster sida stående vitrinskåp, där denna högtalare står ca 2dm från sidan på detta. Höger sidovägg är någon meter innan en dörröppning, där höger högtalare står ca 0,5m från sidoväggen.

Mätningar är utförda med en EMM-6 mikrofon, ljudkort The t.bone. Kalibreringsfiler är använda till båda.

Mätprogram REW och Tone/RTSect för LTAS.

Sweetspotmätningarna är uförda vid 3m i vinkel mot långväggen, 50cm från lyssningsväggen bakom en soffa där mikrofonen är 1m upp (öronhöjd), framför soffans ryggstöd som når upp i axelhöjd.

C-C ca 240cm

Element
SB Acoustics Satori MW16P-8, Peerless D2608

Mätningar

I lyssningsvinkel avstånd 1m, höjd 85cm (mellan elementen)
Bild

I lyssningsvinkel avstånd 1m, höjd på golv
Bild

I lyssningsvinkel avstånd 1m, höjd 1,7m mot tak
Bild

I sweetspot avstånd 3m från högtalarväggen, höjd 1m (öronhöjd)
Bild

LTAS-mätning runt platsen för sweetspot. Mätfönster ca 0.5 x 0,5 x 1,0m
Bild
Senast redigerad av galder 2016-07-26 21:46, redigerad totalt 1 gång.
Tidal - Raspberrypi 3, Digi + (transformer) alt. Bel Canto USB konverter - Bel Canto DAC - Plinius - Larsen L8 (modifierade)

Användarvisningsbild
Cortado

Re: Tolkningshjälp av högtalarmätning önskas

Inläggav Cortado » 2016-07-26 16:45

Min fråga till dig skulle vara, vad är det du vill mäta, vad är det du vill få reda på?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-07-26 17:57

Cortado skrev:Min fråga till dig skulle vara, vad är det du vill mäta, vad är det du vill få reda på?

+1.

Ogatade mätningar i rum är mycket svårtolkade i och med att mikrofonen fångar upp allt ljud i mätningen, både det direkt från högtalaren samt alla dess reflexer i rummet (jag utgår från att mätningarna du visar från REW är ogatade). Mätningen i sweetspot är den som mest liknar den du får med en LTAS mätning. Du kan bortse från resultatet under 300-400 Hz i LTAS mätningen (rumseffekter tror jag - någon mer mättekniskt bevandrad kan säkert förklara).

Vill du ändå försöka mäta ogatat i rum kan du minska rumseffekten genom att mäta närmare högtalaren. Men då får du problem med att fånga integrationen mellan elementen, baffeleffekter och annat som kräver längre mätavstånd. Annars är gatade mätningar mycket enklare att tolka. I ett normalt rum bör du kunna använda ett tidsfönster på cirka 3 ms, vilket ger vettiga resultat ner till cirka 300 Hz. Därunder kan du använda dig av närfältsmätningar och räkna fram den summerade tonkurvan.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

jansch

Inläggav jansch » 2016-07-26 20:48

"LTAS mätningen se "lurig ut" i basen. Det ser ut som "något" överstyr och att du i praktiken mäter ett maxvärde av något slag.

När man använder sig av mikrofoner med små membran är det ofta man mäter elektriskt brus istället för akustisk signal i basen. Oftast är mikrofonen specad med brusnivå i dBA vilket gör att bruset när man mäter linjärt är mycket högre i basen. Brusnivån för en kondensatormic ser ut ungefär som en hängmatta (beroende på membranstorlek och kvalitet på FET:en i ingångssteget). Det är inte ovanligt att du behöver minst 60-70dB för att överhuvud taget mäta trovärdigt vid 20Hz.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-07-26 21:01

Jansch.
Basen har i LTAS-mätningar sett ut mer som i REW-mätningarna med andra inställningar i RTSect. Som det visas nu, så sammanfaller den höga nivån med topparna som syns på REW-mätningarna.
Lågbasen brukar rekommenderas att man mäter intill membran och port. Skulle kunna utföra sådana mätningar bara för att få bättre grepp om den.

Som exempel.

Bild
Tidal - Raspberrypi 3, Digi + (transformer) alt. Bel Canto USB konverter - Bel Canto DAC - Plinius - Larsen L8 (modifierade)

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-07-26 21:55

På frågan om vad jag vill mäta, och få reda på?

Svaret är helt enkelt utifrån den samlade bilden av de enskilda mätningarna, huruvida om ni ser några brister som kan rekommenderas justeras, eller om man kan känna sig nöjd som det ser ut. Har försökt att mäta enligt rekommendationer för OA-konstruktioner.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-07-26 23:43

Hur låter det då?

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-07-26 23:50

Eftersom att det är i ett rum så ska man nog inte ta något över 200hz för allvarligt, som bilden "I sweetspot avstånd 3m från högtalarväggen, höjd 1m (öronhöjd)" visar har du en rejäl förstärkning av basen på vissa frekvenser(precis som vanliga rum har), men ska du nu göra något åt det så är det ju en rejäl basfälla som behövs, speciellt mellan 40-50hz och en bra eq för att kunna fin justera

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-07-27 05:02

Tack för bra synpunkter om basen. Verkligen! Men då jag mer var intresserad av registret över säg 300Hz, så startade jag en ny tråd med samma frågeställning. Tänkte i.o.m. flytta synpunkternas fokus till detta område, vilket jag missade att ge uttryck för från första början- Hoppas att ni fortsätter med synpunkter oavsett detta. Jag hoppas på er.

Ny tråd

http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=63927

Välkomna

Återgå till Carlsson Illuminati