Mirsch-högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Glockenmeister

Re: Mirsch-högtalare

Inläggav Glockenmeister » 2017-08-25 01:19

Njah, dammet sabbar inte komponenterna i sig utan det orsakar dålig kontakt i anslutningar. Oxidation kan också spela roll, så därför så kan man slipa kontakterna. Är själv elektriker så jag har hyfsat bra koll på sådant.
Men byt ut hela filtret om det är dåligt så slipper du böka med filterkomponenterna. Det är inte alls så dyrt, finns ett filter på Hifikit för 125 kr som är svinbra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-25 01:38

guranbanan skrev:Det är ju skönt om ni har rätt i att filterkomponenterna sällan blir dåliga, för jag är inte sugen på att byta kondensatorerna.

MEN - om man googlar runt verkar alla vara överens om att elektrolytkondensatorer blir dåliga efter ett tag och att kapacitansen ändras. Ytterligare googlande låter mig veta att kapacitansen direkt påverkar delningsfrekvensen i filtret ganska mycket. Om delningsfrekvensen är en helt annan nu än den var från början, t.ex. 4000 Hz i stället för 3000, borde det ju innebära en ganska stor ljudskillnad jämfört med hur de är tänkta att låta.

Det hela beror ju förstås på hur mycket kapacitansen har ändrats, och inget googlande ger mig svar på hur stor förändring man kan vänta sig. Så för att få svar på det måste jag löda bort kondensatorerna och mäta värdena - och om jag gör det kan jag ju lika gärna byta ut dem.

Jag skulle iofs kunna försöka avgöra delningsfrekvensen genom lyssning eller ev. inspelning.... eller så nöjer jag mig bara med att jag tycker att de låter bra. :)

...men det är ju som det är med ljudnörderi - alltid är det något som gnager!

Tja, det går kanske varken att säga med pondus att de antagligen är friska eller troligen bör bytas. Vanligt åldersrelaterat fel på elektrolytkondensatorer är högre ESR, som inte, om jag fattat rätt, alls är så kinkigt i delningsfilter. Du har googlat rätt i att kapacitansen påverkar delningsfrekvensen, det är strängt taget kondensatorns huvuduppgift* :-). Många komponenter åldras väldigt lite. Elektrolytkondensatorer hör till en mer misstänkt liga. Men ofta tuffar de trots allt på! Särskilt om de var bra från början och inte har jobbat på gränsen för vad de tål.

(En relevant mätning kanske skulle kunna vara hela filtret, så fångar du upp det mesta och slipper löda bort komponenter?)

* med reservation
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2017-08-25 07:33

Givetvis kan elektrolytkondensatorerna vara OK fortfarande.
Men på alla Mirsch jag har renoverat så har elektrokyterna drivit iväg en hel del från vad de är sagda att ha för kapacitans.
Med andra ord förespråkar jag att byta dem.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-25 21:35

rampitsch skrev:Givetvis kan elektrolytkondensatorerna vara OK fortfarande.
Men på alla Mirsch jag har renoverat så har elektrokyterna drivit iväg en hel del från vad de är sagda att ha för kapacitans.

+1 i så fall, specifika erfarenheter spöar allmänna spekulationer varje dag.
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

guranbanan

Inläggav guranbanan » 2017-09-12 16:31

rampitsch skrev:Givetvis kan elektrolytkondensatorerna vara OK fortfarande.

Intressant, minns du hur mycket dessa avvikit från ursprungsvärdena?

Det blir väl till att byta kondingarna någon gång i framtiden, och angående det, vad anser ni om olika kondensatortillverkare? Tjänar man på att köpa kondensatorer som är avsedda specifikt för ljudändamål, t. ex. sådana som säljs på HiFi-kit, eller kan man lika gärna handla från Elfa, så länge värdena stämmer?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2017-09-13 06:15

guranbanan skrev:Intressant, minns du hur mycket dessa avvikit från ursprungsvärdena?
Det blir väl till att byta kondingarna någon gång i framtiden, och angående det, vad anser ni om olika kondensatortillverkare? Tjänar man på att köpa kondensatorer som är avsedda specifikt för ljudändamål, t. ex. sådana som säljs på HiFi-kit, eller kan man lika gärna handla från Elfa, så länge värdena stämmer?

Det varierar en hel del mellan olika högtalare och ursprunglig kvalité på kondingarna. Allt från några % upp till avvikelser på 50-70%.
Om man ska ha dyra audiokondingar eller "vanliga" beror nog på bland annat vilka högtalare och kringutrustning vi talar om. Men även smak och tycke, vad föredrar man? Alla kodningar färgar ljudet, men frågan är på vilket sätt man uppskattar det.
Jag brukar för de fall det inte går att undvika elektrolytkondensatorer välja Nichicons Audio-serie, men även Elna har en serie.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-09-21 21:30

Skrik om ni vill, men detta är mirsch så dom hamnar här.
Alla som gillar det han gjorde har chansen att bjuda hem dessa.
https://www.tradera.com/item/170301/290 ... -hogtalare
Nej det är inte jag som säljer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-22 17:10

Perfector skrev:Skrik om ni vill, men detta är mirsch så dom hamnar här.

Jag har ett par Mirsch OM 3-29, de låter riktigt trevligt.

Jag som gillar sunk-HiFi noterar att man får också med en Technics MIDI-stapel.

Bara trafon i förstärkaren är värd ett par hundralappar, lite för trevligt system att slakta dock. (1990 är bra nära vintage ;) )

Technics SU-X301 spec.jpg
Technics SU-X301 spec.jpg (182.34 KiB) Visad 109 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-09-22 17:35

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Skrik om ni vill, men detta är mirsch så dom hamnar här.

Jag har ett par Mirsch OM 3-29, de låter riktigt trevligt.

Jag som gillar sunk-HiFi noterar att man får också med en Technics MIDI-stapel.

Bara trafon i förstärkaren är värd ett par hundralappar, lite för trevligt system att slakta dock. (1990 är bra nära vintage ;) )

Technics SU-X301 spec.jpg

Acme ploppmojänger.
Köp och spara :-)

Edit:
Han gjorde ju en liknande högtalare ihop med Bertil Hellsten på Elektronikvärlden till ett system kallat Big Bang med 2 mottaktkopplade 8" basar i en låda.
Den gick inte av för hackor den heller.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi