Hjälp med högtalarplacering, pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rez

Hjälp med högtalarplacering, pi60

Inläggav rez » 2017-07-14 16:33

Hej, det är nu dags att placera mina färdigbyggda pi60 och skulle behöva lite tips från er.
Jag kan tyvärr inte vända på soffan i rummet utan de måste stå någonstans inom fyrkanten på skissen.
Bilagor
2017-07-14 16-03-00.png
2017-07-14 16-03-00.png (223.66 KiB) Visad 784 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Re: Hjälp med högtalarplacering, pi60

Inläggav Nattlorden » 2017-07-14 16:54

Mycket enklare att använda min app om man INTE gör 3D-bilder, så slipper man ha en massa jobb att renskära dem till bakgrundsbild... Annars är detta ett typiskt jobb för den (om man har windows).

finns här
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-07-15 16:31

Börja med att ställa ut dem. Sen mäter du de två avstånd som behövs. Sen justerar du. Sen står de där de står.

Du kommer att få dra fram soffan om du vill ha högtalarna placerade inom den klassiska 1.18-kvoten.
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru QM10two, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-07-15 22:24

Det är nog bara att experimentera med placeringen av högtalare och soffan tills det blir så bra som möjligt. Kan nog inte skada med nåt dämp bakom högtalarna och diffusion bakom soffan. Har du tillräckligt med matta på golvet?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-07-16 10:38

Ha kvar allt som det är nu då, det finns ju inga möjligheter att göra på annat sätt om möbleringen ej får vridas 90* eller 180*.
Dra ut soffan ca 50cm från väggen bakom, för att börja hamna i rätt lyssningstriangel men också för att minska bumligheten i basen pga lyssning i tryckmaxima på längsgående resonans.
OCH för att få reflexerna från denna vägg vid högre frekvenser lite mer förskjutna, släng gärna upp en stor hylla på denna vägg eller massor med små hyllor.

Sedan bör du dämpa vänster hörn rätt ordentligt, 30cm glasfiber/stenull vore nog vettigt.
Dämpa vänster vägg en bit ut i rummet (1-1,5m kanske) också, här borde det inte behövas lika tjockt utan 15cm räcker.
Utöver att du självklart bör ha kanske 15cm dämpning bakom pi60 och in mot mitten mellan dom ovkså, men det vet du ju antagligen redan ?! :)

Eller så tänker man lite längre:

Är väggarna hårda, vilka material har respektive vägg blivit byggda med ?

Bakom soffan så kunde det vara en bra ide (och kan bli snyggt) att med en enkel skruvdragare bygga en otät låda som tar upp allt utrymme mellan soffa och vägg, och som går från golv upp till soffans slut på ryggstödet.
Bygg ett ramverk med 45x45 reglar och 90* vinklar, enklare blir det inte... och som väggar ut i rummet använder du vit hålad masonit. (klä sedan synliga sidor genom att spänna över ett snyggt tyg och häfta fast)
Denna låda fyller du helt med ej packad glasfiber och så ber du närmaste byggvaruhus att såga upp en bänkskiva i mått som du anger.
Lådan ska ha en öppning närmast väggen/ längs med hela väggen på ca 10cm, bänkskivan ska alltså sågas "för smal" för att täcka hela toppen.
OM det är möjligt så dra gärna ut soffan så mycket du vill/kan från sidoväggen också, låt i sådant fall basabsorbenten även sträcka sig runt soffan och längs med sidoväggen tills armstödet slutar.

Oavnför denna låda kan du sedan hänga snygga hyllor på bakre och sidoväggen med böcker, filmer, vasser, blommor... ja allt vad du kan tänkas vilja ha :)
Sedan har du en bredbandig basabsorbent som kommer att plocka ner efterklangen i rummet och du har diffusion som kommer att göra ljudet lugnare generellt tack vare mer utspridda reflektionsmönster från bakväggen och sidoväggen.

Observera att detta är inget recept för något optimalt resultat...
Detta är bara tips på hur du kan göra för att det ska bli klart bättre än nuläget, saker som du kan göra själv och som kommer att bli snyggt också.. :)
Vill man gå hela vägen så bör man anlita rätt akustiker eller ägna massor med tid åt att experimentera i sitt rum för att hitta rätt själv.

Jag har testat så otroligt mycket i mitt nuvarande rum och insett väldigt många faktorer och hur JAG tycker att dom påverkar MIG och mitt lyssnande.
Så jag har ganska bra koll på hur JAG vill ha det, och det är inte helt olikt hur jag brukar uppfatta att Ingvar designar rum.
Med killnaden att han även mäter och räknar fram saker jag ej är insatt i lite djupt som han, jag bara lyssnar och behandlar rummet stegvis, jag hör ju vad som händer och jag vet vad som är mitt mål.
Nu när jag har testat så mycket och upplevt skillnaderna och deras respektive orsaker, nu märker jag att det blivit lättare för mig att i andra rum också snabbt höra och förstå vad jag skulle vilja göra för att få det mer som jag vill ha det. :)

Bara ett tips, om du orkar hålla på och är lite intresserad alltså, testa och lek, lyssna och lär! det är kul :)
Eller så vill man bara ha någonting som fungerar klart och då gör man antingen typ så som jag skrev, eller tar in en akustiker kompetent på detta område
Eller kan man ju alltid strunta i att göra något av detta och ej få ut i närheten av mad man kunde med lite möda lagd, tråkigt alternativ bara... :P

Lycka till !
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
rez

Inläggav rez » 2017-07-16 23:17

DVD-ai skrev:Är väggarna hårda, vilka material har respektive vägg blivit byggda med ?

Väggen till vänster är betong.
Väggen bakom högtalarna är gips/trä.

Tack för alla tips!

Användarvisningsbild
rez

Inläggav rez » 2017-07-16 23:18

Conan skrev:Har du tillräckligt med matta på golvet?

Jo, det är inte så mycket golv kvar,, det mesta är täckt med ÅDUM, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00185640/

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-07-17 06:53

Har för lite mått för att jobba med, men för att visa hur appen funkar lite grand, så kommer här ett snabbt skott... vet ju inte var i rummet du har huvudet eller hur brett de kan stå t.ex.

Bild
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
rez

Inläggav rez » 2017-07-17 07:55

Nattlorden skrev:Har för lite mått för att jobba med, men för att visa hur appen funkar lite grand, så kommer här ett snabbt skott... vet ju inte var i rummet du har huvudet eller hur brett de kan stå t.ex.

[ Bild ]

Tack!, skall testas

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-07-17 08:06

Kan förtydliga att de unika namnen "innerback" och "outerback" är avstånden vinkelrät ut från väggen till högtalarnas bakre hörn... så man kan få till rätt vinkel bara med hjälp av tumstock. Det är naturligtvis beroende på att man angivit rätt mått på högtalarna, men jag tror det skall vara rätt mått för pi60 eller pi60s, men det bör dubbelkollas.

Användarvisningsbild
rez

Inläggav rez » 2017-07-17 08:24

Nattlorden skrev:Kan förtydliga att de unika namnen "innerback" och "outerback" är avstånden vinkelrät ut från väggen till högtalarnas bakre hörn... så man kan få till rätt vinkel bara med hjälp av tumstock. Det är naturligtvis beroende på att man angivit rätt mått på högtalarna, men jag tror det skall vara rätt mått för pi60 eller pi60s, men det bör dubbelkollas.

Ok

Användarvisningsbild
rez

Inläggav rez » 2017-07-17 13:38

DVD-ai skrev:Bakom soffan så kunde det vara en bra ide (och kan bli snyggt) att med en enkel skruvdragare bygga en otät låda som tar upp allt utrymme mellan soffa och vägg, och som går från golv upp till soffans slut på ryggstödet.
Bygg ett ramverk med 45x45 reglar och 90* vinklar, enklare blir det inte... och som väggar ut i rummet använder du vit hålad masonit. (klä sedan synliga sidor genom att spänna över ett snyggt tyg och häfta fast)
Denna låda fyller du helt med ej packad glasfiber och så ber du närmaste byggvaruhus att såga upp en bänkskiva i mått som du anger.
Lådan ska ha en öppning närmast väggen/ längs med hela väggen på ca 10cm, bänkskivan ska alltså sågas "för smal" för att täcka hela toppen.
OM det är möjligt så dra gärna ut soffan så mycket du vill/kan från sidoväggen också, låt i sådant fall basabsorbenten även sträcka sig runt soffan och längs med sidoväggen tills armstödet slutar.

Skall fundera på det där.
Skulle kunna bli riktigt snyggt!

Användarvisningsbild
rez

Inläggav rez » 2017-07-17 15:25

DVD-ai skrev:Sedan bör du dämpa vänster hörn rätt ordentligt, 30cm glasfiber/stenull vore nog vettigt.

Menar du det hörnet som är nere till vänster om soffan, eller det hörnet uppe till vänster om den vänstra högtalaren?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-07-17 15:58

Uppe till vänster om vänster högtalare :)
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Återgå till Wänner af Ino