En liten byta kondningar i filter fråga! (av en nybörjare)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: En liten byta kondningar i filter fråga! (av en nybörjar

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-01 10:21

Det blir nog svårt att få plats med 400 V-kondensatorer i Magnepan 1.6. Ofta sitter det samma typ av kondensatorer som i Ino-högtalarna dvs. SCR/Solen Chatteauroux. Duger dessa åt Ino så tror jag nog de är bra nog. Vad sitter det i de nu aktuella 1.6?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-01 10:38

Dom har (har jag förstått) rätt fina data om man kollar på elektriska egenskaper och inte häftiga namn eller material :P
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
jw_celtic

Inläggav jw_celtic » 2017-04-01 12:24

Åå.. tack för all input å alla svar! :D
Råttboet är lite städat men det ska städas ännu mer!
Solen Fast Cap PB-MKP-FC 400VDC sitter i nu.
Ingen ide å börja diskutera om d blir nån skillnad lr värt det att byta kondningar, många har gjort d och blivit nöjda och jag ska testa!
Hur resultatet än blir så har jag fått mig mer erfarenhet i ämnet :)
Tack alla igen!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-01 12:57

Är det inte så att dielektrikat teoretiskt ger mindre (negativ) inverkan ju tunnare folien är?
Dvs att en konding med lägre spänningsklassning borde vara lite (läs jättelite) bättre?
Men som sagt det finns fler saker som påverkar.
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-01 13:07

jw_celtic skrev:Åå.. tack för all input å alla svar! :D
Ingen ide å börja diskutera om d blir nån skillnad lr värt det att byta kondningar, många har gjort d och blivit nöjda och jag ska testa!
Tack alla igen!

Vet att många gärna vill tro så men det är ofta en rätt stor portion placebo med när man modifierar själv. "Råttboet" är i min värld nummer ett om man ska pula lite. Där är mängder med kontaktövergångar som kan rensas bort. Även kontaktdonen kan man byta ut. Säkringen sitter i en hållare av tveksam kvalitet, bättre att skaffa säkringar som löddes in. När det gäller själva delningsfiltret, så är det förmodligen större vinst att pilla i basfiltret, seriespolen. Ännu lite bättre är det att göra delningen på lågnivå via ett externt delningsfilter, aktivt för basen och passivt för diskanten. Nackdelen är att man behöver ett slutsteg till men de kan vara lite mindre effektstarka (blir en lite höjning av verkningsgraden i basen). Alla mina Magnepan har varit "aktiverade" och det är ett steg i rätt riktning, i alla fall för de större trevägssystemen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-01 13:11

Vill bara lite försiktigt påpeka(kanske främst för Perfector) att när jag i mitt första inlägg skrev:
"Så länge som du inte krämar på med mer än 5000W kontinuerligt vid 8 Ohm, troligtvis ingenting . . . typ." så angav jag ett någorlunda korrekt svar till jw_celtic för en högis med 8 Ohm:s impedans. Jag visste då inte att det var Maggisar med 4 Ohm:s impedans vilket naturligtvis dubblar den effekt(från 5000 W till 10000 W) man kommer upp till med en inspänning på 200 V . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-01 14:06

Vi kan vända på det... Om förstärkaren lämnar 400 W i 8 Ohm blir utspänningen 56.5 V (kontinuerligt) eller strax över 7 A med en resistiv last (vilket Magnepan 1.6 i princip är).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-01 14:30

. . . typ. :)

Användarvisningsbild
jw_celtic

Inläggav jw_celtic » 2017-04-01 18:35

RogerGustavsson skrev:
jw_celtic skrev:Åå.. tack för all input å alla svar! :D
Tack alla igen!

Vet att många gärna vill tro så men det är ofta en rätt stor portion placebo med när man modifierar själv. "Råttboet" är i min värld nummer ett om man ska pula lite. Där är mängder med kontaktövergångar som kan rensas bort. Även kontaktdonen kan man byta ut. Säkringen sitter i en hållare av tveksam kvalitet, bättre att skaffa säkringar som löddes in. När det gäller själva delningsfiltret, så är det förmodligen större vinst att pilla i basfiltret, seriespolen. Ännu lite bättre är det att göra delningen på lågnivå via ett externt delningsfilter, aktivt för basen och passivt för diskanten. Nackdelen är att man behöver ett slutsteg till men de kan vara lite mindre effektstarka (blir en lite höjning av verkningsgraden i basen). Alla mina Magnepan har varit "aktiverade" och det är ett steg i rätt riktning, i alla fall för de större trevägssystemen.

Haha... där kom den! PLACEBO!!
Men tack för alla tips! :)
Säkringar är för fegisar! haha... :wink:
Högtalarkablarna är redan direktkopplade med kablarna i Maggisarna!
Ska byta allt i filtren och interna kablar.

Positiv PLACEBO bästa ljudförbättraren som finns! Haha... Hör jag en förbättring så hör jag ju det!! Och hör ingen annan det jag hör så tråkigt för dom! :lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-01 22:30

Återigen dags för en McGurk tror jag . . . typ. :D

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-04-04 13:04

Det där har jag inte sett tidigare, väldigt intressant! Ofta beskrivs hörselintryck med ord som är direkt beskrivande även för synintryck, ljus/mörk, tydligt/suddigt, beslöjat etc. Jag tycker dessutom att det inte är helt ovanligt att ljudprodukter beskrivs låta på ett sätt som påminner om deras utseende. Branding som smittar av sig på ljudupplevelsen månne? :)

- Vintage-receivrar i trächassie med glödljusfront låter varmt och mysigt.
- NAD-prylar låter murrigt och platt.
- Silverkablage låter ljust och detaljerat.
- Softdomes låter mjukt och luftigt.

Förlåt för OT.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-04 17:23

Fostex skrev:Det där har jag inte sett tidigare, väldigt intressant! Ofta beskrivs hörselintryck med ord som är direkt beskrivande även för synintryck, ljus/mörk, tydligt/suddigt, beslöjat etc. Jag tycker dessutom att det inte är helt ovanligt att ljudprodukter beskrivs låta på ett sätt som påminner om deras utseende. Branding som smittar av sig på ljudupplevelsen månne? :)

Förlåt för OT.

Jag tycker att

Vintagepeylar ofta låter odetaljerat och disstat
NAD-prylar ofta låter lite påträngande i diskanten
Silverkablage låter som koppar kablage
Softdomes låter som det ska

Topoc relaterad OT är ju bra i rimlig mängd :P

och jag håller med om din poäng !
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-04-04 18:00

DVD-ai skrev:
Fostex skrev:Det där har jag inte sett tidigare, väldigt intressant! Ofta beskrivs hörselintryck med ord som är direkt beskrivande även för synintryck, ljus/mörk, tydligt/suddigt, beslöjat etc. Jag tycker dessutom att det inte är helt ovanligt att ljudprodukter beskrivs låta på ett sätt som påminner om deras utseende. Branding som smittar av sig på ljudupplevelsen månne? :)

Förlåt för OT.

Jag tycker att

Vintagepeylar ofta låter odetaljerat och disstat
NAD-prylar ofta låter lite påträngande i diskanten
Silverkablage låter som koppar kablage
Softdomes låter som det ska

Topoc relaterad OT är ju bra i rimlig mängd :P

och jag håller med om din poäng !

Nad 3020 med Nya större kondingar och BDW 51c och 52c som slutsteg låter som en dröm och är enkelt att göra
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-04 18:28

Laila skrev:Återigen dags för en McGurk tror jag . . . typ. :D

[ YouTube ]

Men, ca 2.10 in i videon så får man höra Ba Ba Ba men läpprörelser som synkar men så fort man får se läpprörelserna som snarare säger Fa Fa Fa så pratar damen hela tiden. Är det en händelse eller för att maskera vad man hör så damens uittalande låter sant?

/ B
För övrigt anser jag att Apples byggnad i Kungsträdgården ska stoppas.

Användarvisningsbild
IngOehman
auktoritet

Inläggav IngOehman » 2017-04-04 21:42

Förenklingsfarsoten sveper över världen...

Många av de saker som skrivits i tråden är fel, och det gäller även det som är rättelser till annat som varit fel. Ni förenklar och gissar. Det får man inte göra.

Jag tar fasta på det första lite tveksamma inlägget (för att det är enklast) och utgår ifrån det, trots att det på sätt och vis inte är lika fel som några av de rättelser som skrevs till det! ;)

Perfector skrev:Låter som om filtertillverkaren haft väldigt höga ambitioner när han byggde filtret.
400 volt räcker till minst 800 Watt effekt och det är nog inte vad din högtalare tål, eller?

Alltså...

Först och främst vet vi av vad som skrivits i tråden inte om kondensatorn är specificerad till att tåla 400 V RMS eller peak. Om kondensatorn tål en peakspänning om 400 volt så motsvarar det en fyraohmseffekt om 20 000 W RMS och är de 400 volten en RMS-angivelse så motsvarar det 40 000 W.

MEN då utgår man (felaktigt) ifrån att kondensatorn inte kan utsättas för en spänning större än inspänningen till högtalaren, vilket inte är riktigt. Filtret behöver inte ens innehålla några resonanskretsar för att spänningen över kondensatorn skall kunna bli större än inspänningen till högtalaren, dubbla inspänningen (alltså fulla flankens höjd) när man t ex i vissa filterkopplingar, under vissa insignalbetingelser. I resonanta filterkopplingar kan man i förekommande fall nå ännu högre spänningar än dubbla inspänningen.

Så skall man kunna säga något om vad en kondensator i högtalaren kommer att ge för högtalareffekttålighet, så måste man veta både hur filtret ser ut, veta högtalarens nominella impedans och man måste veta hur kondensatorns spänningstålighet är definierad. I praktiken har kondensatorer även begränsningar i förmågan att tåla hög spänningsderivata. Så kondensatorer kan definitivt ta skada även om de inte utsätts för ens i närheten av den spänning de skall tåla. Det beror på och det beror på mycket.

Räknar man högt så gäller de effekttåligheter (om kondensatorn är svagaste punkten, vilket är extremt otroligt) som jag räknade ut i svarets början, alltså 40 000 W i 4 ohm.

Om kondensatorns spänningstålighetsangivelse var peak och filterkopplingen gör att spänningen över kondensatorn kan bli dubbla inspänningen så gäller 5 000 W.

Om kondensatorns inre förluster vid hög spänningsderivata blir ett problem för kondensatorn så kan effektåligheten (vid maximalt ogynnsam insignal) bli mycket mindre än så. I vissa fall så mycket som en dekad lägre, det vill säga under 500 W...

Men det troliga är att Perfector har helt rätt när han skriver "minst 800 Watt", bortsett ifrån att det heter watt och inte Watt. ;)

- - -

Sammanfattningsvis så är de data vi har om kondensatorerna otillräckliga för att man skall kunna säga något om huruvida det är en begränsning, eller ens om den mera lågspända kommer att tåla mindre än den högspända.

Den uppgift jag saknar mest av allt är dock en helt annan: Varför vill du (TS) byta ut kondensatorn?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-04 23:53

jw_celtic skrev:....
Kul å pula lite, testa å tweeka. Ska byta för å se om det blir nån skillnad på ljudet! ( för hoppnings vis något bättre)

Så skrev jw_celtic tidigare i tråden . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-05 08:49

IngOehman skrev:Den uppgift jag saknar mest av allt är dock en helt annan: Varför vill du (TS) byta ut kondensatorn?

Min tanke också. Redan från kändes som om TS ville göra någonting, dvs någonting annat än att byta apparater. Och få känslan av att man faktiskt har förbättrat något, inte bara bytt ut. En känsla som jag själv har när jag renoverar delningsfiltren till mina Dahlqvist-högtalare :-) (nu är iofs några komponenter konstaterat trasiga och måste ersättas, men ändå).

Helt fel är det inte, med rätt info lär man sig något på kuppen.

/ B
För övrigt anser jag att Apples byggnad i Kungsträdgården ska stoppas.

Användarvisningsbild
IngOehman
auktoritet

Inläggav IngOehman » 2017-04-05 11:35

Fast är det inte väldigt mycket av "hursomhelståtgärd" i att på måfå välja ut en kondensator - en som tillverkaren valt för att den enligt dem passar i applikationen får man förmoda - och byta ut den till en som det inte finns någonting överhuvudtaget som pekar på att den skulle vara bättre? 8O

Tvärtom är den enda uppgift vi fått en som säger att den troligen är sämre. :?

En faktor 2 gånger för spänningen är en faktor 4 gånger när det gäller effekt. Sagt med reservation för allt det som jag nämnde i förre inlägget.

Om det fanns någon indikation på att kondensatorn var dålig/trasig och originalkondensatorn inte gick att få tag på så vore situationen en helt annan. Men varför byta en komponent på måfå som av allt att döma (eller?) är hel och passar perfekt i konstruktionen?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-05 11:57

En del tror ju på subjektiv utvärdering som i detta test, http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Det borde spela stor roll var och hur kondensatorerna får arbeta. Den subjektiva utvärderingen är förmodligen inte speciellt vetenskaplig och repeterbar.
Just när det gäller högtalare som Magnepan finns det mycket modifieringstips på Internet, en del är bra andra inte. Personligen tycker jag det blir knepigt när ombyggnaden av delningsfiltren blir dyrare än själva högtalarna. I vissa fall skulle en omdimensionering av delningsfiltren ge samma verkan till en långt mindre kostnad.

Användarvisningsbild
jw_celtic

Inläggav jw_celtic » 2017-04-05 21:19

En film på bio: 7st säger att den är dålig, 4st säger att dom hört att den ska va dålig och 3st säger att den är bra!
Ja då är d ju solklart 11 mot 3!! Bäst å stanna hemma och inte få reda på va JAG skulle tycka om filmen eller hur!!?

Nä usch va tråkigt mitt liv skulle bli om jag resonera så!
Går nog hellre å tittar på filmen, testar kablarna, kondningen, dämpfötterna m.m. och får egna erfarenheter (bra eller dåliga)!!

Tjo flöjt hifi nördar... :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-04-05 21:30

jw_celtic skrev:En film på bio: 7st säger att den är dålig, 4st säger att dom hört att den ska va dålig och 3st säger att den är bra!
Ja då är d ju solklart 11 mot 3!! Bäst å stanna hemma och inte få reda på va JAG skulle tycka om filmen eller hur!!?

Nä usch va tråkigt mitt liv skulle bli om jag resonera så!
Går nog hellre å tittar på filmen, testar kablarna, kondningen, dämpfötterna m.m. och får egna erfarenheter (bra eller dåliga)!!

Du har min odelade respekt och beundran.
Du kommer att bli både klok och vis av lekstugan.
"Lek och ha roligt idag.
I morgon kan det ha kommit en utredning om saken, och då är det försent."
Jag lekte i 25 år innan jag tröttnade och la ner allt byggande.
Hoppas du håller på minst lika länge.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-06 08:10

jw_celtic skrev:Går nog hellre å tittar på filmen, testar kablarna, kondningen, dämpfötterna m.m. och får egna erfarenheter (bra eller dåliga)!!

Experiment är ju kul men de får inte kosta för mycket. Kondensatorer jämfört med andra kondensatorer kan vara som att flytta högtalarna någon cm...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-04-21 11:03

Efter att ha läst tråden har jag några tankar jag vill lufta:
Rimligtvis är högtalaren ifråga designad, mätt och lyssnad med befintlig kondensator + serieresistans. En polyprop skulle väl inte förändras med tiden? Vill man ändra konstruktionen kan man såklart göra det med risk för att högtalaren på sätt och vis inte längere är en Magnepan. En kondensator har ju fler egenskaper än kapacitans. Vill man byta en gammal läckande elyt så är det en annan femma förstås.
Av egen erfarenhet kan jag dessutom säga att i jakten på en viss kapacitans får man ofta acceptera annan spänning än vad konstruktionen skulle kräva. Detta blir bara värre allteftersom tiden går. I mitt 10 år gamla Orion-filter sitter 1% Panasonic polyproppar vilka nu är unobtanium. I dag får man nöja sig med 2,5% om man inte matchar. Marknaden för hålmonterade precisionskondensatorer är för liten helt enkelt.
"I wouldn't go that far as to call the brother fat. He's got a weight problem. What's the nigga gonna do? He's Samoan."

Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-04-21 11:26

Åja, det är inte så svårt att köpa 1 % polypropylenkondingar idag. Man får bara betala för det...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-21 11:43

AndersP skrev:Efter att ha läst tråden har jag några tankar jag vill lufta:
Rimligtvis är högtalaren ifråga designad, mätt och lyssnad med befintlig kondensator + serieresistans. En polyprop skulle väl inte förändras med tiden? Vill man ändra konstruktionen kan man såklart göra det med risk för att högtalaren på sätt och vis inte längere är en Magnepan. En kondensator har ju fler egenskaper än kapacitans.

Jag misstänker att man vill ändra på konstruktionen men det finns långt billigare och verkningsfullare sätt än att slänga in några överprissatta komponenter.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-04-21 12:36

UrSv skrev:Åja, det är inte så svårt att köpa 1 % polypropylenkondingar idag. Man får bara betala för det...

Var finner man sådana kondensatorer/komponenter i övrigt? Det jag sett har rättså stora hopp mellan kapacitanserna, men man kan förstås alltid paralellkoppla.
Senast redigerad av AndersP 2017-04-21 12:59, redigerad totalt 1 gång.
"I wouldn't go that far as to call the brother fat. He's got a weight problem. What's the nigga gonna do? He's Samoan."

Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-04-21 12:49

Jag misstänker att man vill ändra på konstruktionen men det finns långt billigare och verkningsfullare sätt än att slänga in några överprissatta komponenter.

Visst är det så, men det finns ju billiga plastcaps också. Dyrt är inte alltid bäst. Det bästa vore kanske att bestämma vad man vill åstadkomma. Ett annat värde på cappen än original? Annars blir det många sorters caps att prova liksom. Iö konstruerade och Flint meckade ihop en gainklon med ställbar utimpedans för Maggisar för länge sedan. Detta skulle väl vara mycket mer intressant för trådskaparen än caps? Ska se om jag hittar tråden.

Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-21 12:51

Elfa, Farnell, Mouser, Digikey m.fl. har en del med den toleransen.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-04-21 13:09

Japp.

Stora hopp blir det alltid på kondingar då täta värden inte finns i stora storlekar alls (dvs typ 100 nF och större).
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Föregående

Återgå till DIY-forum