FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

hammarn_2

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-19 21:50

Tänk på att jag jobbar för hand, på ett köksbord/golv. En rak referenskant är mycket värd.

Edit: Jag borde dock köpa mig en portabel arbetsbänk (biltema) så jag kan spänna fast skivorna vertikalt... Blir enklare att hyvla då.
Edit2: Vad jag menar är att jag är för dålig för att såga rakt.
Senast redigerad av hammarn_2 2017-05-19 21:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-05-19 21:52

Samma kontaker(säger man så?) finns på Conrad också, det blev billigare för mig.
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru QM10two, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-22 22:34

Jag fnular lite på stagen. Tror nästan man borde krångla till det nåtsånthär: http://i.imgur.com/HYXpuWZ.png

Hur tänker ni?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-05-27 23:54

Jag sätter en femma på att ett stag på tvären är mer än tillräckligt. :)
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru QM10two, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-28 09:32

Elfsberg skrev:Jag sätter en femma på att ett stag på tvären är mer än tillräckligt. :)

Jag tror du har helt rätt. Men det blir den krångliga varianten ändå. Har lagt så mycket möda på att ta bitarna till dess nuvarande tillstånd att linan skall löpas fullt ut

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-05-28 10:30

hammarn_2 skrev:Jag fnular lite på stagen. Tror nästan man borde krångla till det nåtsånthär: http://i.imgur.com/HYXpuWZ.png

Hur tänker ni?

Ser inte basreflexröret ut att ha sin mynning väldigt nära lådans "tak"? Hur påverkar det avstämningen?

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-28 11:52

Tarzan skrev:
hammarn_2 skrev:Jag fnular lite på stagen. Tror nästan man borde krångla till det nåtsånthär: http://i.imgur.com/HYXpuWZ.png

Hur tänker ni?

Ser inte basreflexröret ut att ha sin mynning väldigt nära lådans "tak"? Hur påverkar det avstämningen?

Yes, 19 mm enligt min sketchup-modell. Vet ej, återstår att se. Ska se till att det går att korta ett av rören i skarven vid behov. Mynningen neråt har ju Dan testat med 12 mm (tjockleken på SD-kuddar?) luftgap om jag inte kommer ihåg helt tokigt.

Min gissning är att det lär funka fint i småsignalområdet, närmare MOL.. Mjaaae. Det finns kanske skäl för att tänka vidare på den saken. Elac har ju ett antal stativare med nedåtriktad port. Det kanske är det estetiska som fått styra en hel del också, proportioner och sånt där, men det ser ut som att luftgapet är 3 cm+ iaf på BS403.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-28 14:47

Porten ska sluta nära taket. Dels ger det symmetri med hur porten avslutas neråt, och ger rätt (lägre) avstämning.
Man skall inte krångla till saker i onödan, går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-28 14:54

Jag har stagat så här:

stag.jpg
stag.jpg (467.85 KiB) Visad 944 gånger

Men nåt sånt här räcker:

enklare stag.jpg
enklare stag.jpg (469.16 KiB) Visad 944 gånger
Man skall inte krångla till saker i onödan, går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-05-28 20:34

Filar minutiöst för att topp, botten och stag ska sitta så bra jag bara kan få till det mot ena sidan :) http://i.imgur.com/aSnoWb8.jpg

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-05-28 20:42

Snitsigt!

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-05 21:36

Bump! Någon som har nåt att rapportera? Här fortskrider det långsamt trots idogt arbete.

stämningsfull kvällssols-köksbyggarbild

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-13 22:08

Eftersom jag inte har någon egen byggtråd så kör jag lite uppdateringar här... Ni får säga ifrån om ni tycker jag kluddar ner.

Limmad baffel: http://i.imgur.com/q4Mciz6.jpg

Blev nog inte helt super eftersom jag inte fick skiten i tillräckligt bra press genom att bara ställa en skurhink med vatten ovanpå en av lådorna som fick agera kraftfördelare. Nåja, det finns en lång radda med mindre blessyrer och missar. Vi får se när jag tar fram fasen om det är framträdande. Till baffel nr. 2 tänkte jag om: http://i.imgur.com/GC97Gdk.jpg (

Den observanta noterar att jag lämnat "flikar" i alla 8 hålen. För den tunnare 4 mm skivan så tror jag den extra styrkan var välbehövlig, annars hade jag kanske knäckt något vid filning/sågning. Det primära syftet är dock att få plats med fyra plugg som (typ) fixerar skivorna relativt varandra så hålen blir koncentriska. Just flikarna är inte limmade så jag hoppas kunna få fram försänkningen med hjälp av stämjärn. Sen är frågan om det bara blir fil och sandpapper till finliret eller om fräsen åker fram i ett mellansteg.

Utan rätt grejer och know-how blir omvägarna långa och många...

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-21 22:22

Har (kanske) stött på ett litet problem med adapterplattan.

http://i.imgur.com/sVHKg0n.jpg

Om jag inte är helt knäpp så blir det tyvärr omöjligt att använda de gängade monteringshålen i waveguiden för att fästa adapterplattan. Diskantens yttermått är för stort (104 mm). De små cylindriska plastplupparna som gänginsatserna sitter i funkar ju dock bra som styrningar. Är det tanken, att de bara styr allt i rätt position osså limmar man ihop adapter och waveguide?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-06-21 22:35

Bra att du uppmärksammade det. Man får helt enkelt fila i diskantplattan. SKRUVA INTE AV FRONTPLATTAN! Då är diskanten förstörd. Det räcker nog med att fila för två skruvar. Det måste tätas mellan diskant och adapter, samt mellan adapter och waveguide.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-21 22:47

Ah, tanken passerade mig innan också, faktiskt. Och tätning, det fixar vi.

Hoppas jag kan få ljud i dom på fredag. :) Högst tveksamt om eller hur många lager lack jag hinner få på tills dess dock.. Men det är slutspurt nu.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-06-21 22:59

Glöm inte tätning mellan låda och wg, och se till att det verkligen är tätt mellan basreflexrör och låda. Maskeringstejp på basreflexrörets "flänsar" funkar, om man inte vill limma dit det. Tätt överallt, helt enkelt. Det går även bra att tejpa ihop de två basreflexrörhalvorna.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-25 16:37

Fortfarande inget ljud, men nu är de slipade tom 320-papper och redo för första strykningen med klarlack. Har tjuvstartat lite med bakstyckena och det ser mycket lovande ut :D

Bild

Svårt att fota men...
Bild

mawes

Inläggav mawes » 2017-06-26 00:01

Stiligt hammarn :) Mina är färdigställda och spelar på i lyssningsrummet. Klassisk DIY-look med rå MDF men dom fungerar iallafall. Kämpa på!

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-26 06:35

mawes skrev:Stiligt hammarn :) Mina är färdigställda och spelar på i lyssningsrummet. Klassisk DIY-look med rå MDF men dom fungerar iallafall. Kämpa på!

Tack tack, jag kämpar på. Långspurt..

Men vad spännande! Första intryck av ljudet? Hur slaviskt har du följt Dans bygganvisningar?

mawes

Inläggav mawes » 2017-06-26 09:33

hammarn_2 skrev:
mawes skrev:Stiligt hammarn :) Mina är färdigställda och spelar på i lyssningsrummet. Klassisk DIY-look med rå MDF men dom fungerar iallafall. Kämpa på!

Tack tack, jag kämpar på. Långspurt..

Men vad spännande! Första intryck av ljudet? Hur slaviskt har du följt Dans bygganvisningar?

Slaviskt skulle jag säga, lådorna är gjorda av Dan och jag har gjort som han sagt, med allt. Första intrycket är att dom är lite ljusa och tunna i basen. Jag har eq:at lite milt med miniDSP och då låter dom hur bra som helst. Väldigt fin bas :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-06-26 11:34

Med prototypfilter, ska tilläggas :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-06-27 20:47

Ska vi bjuda in Perfector för lite filterkonsultation? Han har ju massor av ideér i andra trådar. Här använder vi ju faktiskt en Monacor-komponent dessutom.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-06-27 21:03

Filterlistan har jag redan klistrat in och fått skäll för då det inte går att använda filterschema (inte min åsikt dock)
Där finns alla delningar med komponenter och länkar samt dämpningar.
I övrigt har jag börjat ledsna på att ingen är intresserad att testa ens den enklaste filterlösningen jag har föreslagit men gärna kommer med grova tillmälen.
Trollet tänker därför linda svansen runt midjan, slå en rosett på den och gå och hitta på nåt mer konstruktivt, så får vi se om en annan dag kan bli soligare.
Skulle Normans inbjudan vara seriöst menad kan han alltid höra av sig och berätta det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-06-27 21:08

Filterlistan är svårtolkad. Dessutom måste man ju göra val, exempelvis delningsfrekvens och annat.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-27 21:13

Nåja, nu har jag ju lött ihop ett prototypfilter. Och smältlimmat och haft mig. Det är inte omöjligt att dissekera men kommer kräva en stor skopa tålamod. Alltså ändrar jag inte på det i första taget. Steg 1 är att lyssna, sen tar vi fram mätdon. Steg 0,5 är att bli färdig med lackningen...

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-06-27 21:18

DanNorman skrev:Filterlistan är svårtolkad. Dessutom måste man ju göra val, exempelvis delningsfrekvens och annat.

Äh, ta i lite nu :-)
alla komponentvärden finns för 4 och 8 ohm samt 6 och 12 db filter
Dock vid 12 db filter rakt igen bör utgående konding ökas 1 värde enligt filterlistan för att slippa överlappning av kurvorna vid punkten för delning.
Exempel.
6/12 vid 3000 Hz
bas ut 0.5 mH = 6 dB branthet
Diskant in 3.3 uF serie och 0.75 mH parallell
Länken till basen blir efter den högra kolumnen för 6dB filter
3.7 uF och 10 ohm för 8 ohms last och 8 uF och 5.6 ohm för 4 ohms last.
Principen dela länka dämpa lägger komponenterna i rätt ordning.
Sen är det klart att man måste välja var man vill dela beroende på elementens effekttålighet och frekvensgång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-27 21:26

Perfector skrev:
DanNorman skrev:Filterlistan är svårtolkad. Dessutom måste man ju göra val, exempelvis delningsfrekvens och annat.

Äh, ta i lite nu :-)
alla komponentvärden finns för 4 och 8 ohm samt 6 och 12 db filter
Dock vid 12 db filter rakt igen bör utgående konding ökas 1 värde enligt filterlistan för att slippa överlappning av kurvorna vid punkten för delning.
Exempel.
6/12 vid 3000 Hz
bas ut 0.5 mH = 6 dB branthet
Diskant in 3.3 uF serie och 0.75 mH parallell
Länken till basen blir efter den högra kolumnen för 6dB filter
3.7 uF och 10 ohm för 8 ohms last och 8 uF och 5.6 ohm för 4 ohms last.
Principen dela länka dämpa lägger komponenterna i rätt ordning.
Sen är det klart att man måste välja var man vill dela beroende på elementens effekttålighet och frekvensgång.

Ta i lite själv, så att säga, presentera ett filter för projektet så som det är specat, med elementval, port och låda - jag tror faktiskt att någon kommer att vara nyfiken nog att testa! Tänk om det blir en succé.
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-06-27 21:29

dålig på att leta i texten.
Vilka element har vi att arbeta med?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-27 21:33

Bra synpunkt. Jag vet inte heller. Kan projektledningen skriva detta i förstainlägget tro?
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum