FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-07-04 22:19

Kolla på "fundamental". Skiljer en del i nivå.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-04 22:21

Cortado skrev:Hur ser det ut mellan högtalaren och stativet, porten går ju ner där - inte täcker väl stativet porten? ( .. ja, lite av en uppenbar grej kanske, men man blir lite nyfiken. )

Ptja, de står ju på SD-kuddar men topp-plattan är ganska liten. Har svårt att tro att det har någon superstor påverkan.

darkg skrev:
hammarn_2 skrev:De här graferna vet jag helt ärligt talat inte exakt vad de säger men siffrorna är jämförbara eftersom jag bara bytt högtalare, allt annat lika.

Allt annat lika, men om insignalen är lika och högtalarna är olika känsliga så är ju ljudtrycket olika :-) Eller är det rattat till samma ljudnivå? Så man vet vad som är lika!

Hah, där fick du mig. Allt annat lika som i att det är det enda jag ändrat på. Volymkontrollen är på samma. Jag kommenterade inte det, men fukdist verkar ha något lägre (men nästan samma) känslighet att döma av den första plotten med tonkurvorna. Där användes också samma volyminställning (spänning).

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-04 22:26

@Andreas

Nä, "fundamental" ligger på 100% i båda graferna. Därför att jag klickat i normaliseringsknappen. Men känsligheten är rätt lika som sagt.

Edit: Att det står x och y dB i legenden är missvisande eftersom jag helt enkelt missat att flytta bort markören innan jag knäppte bilden...

Bild

Frågan är om "use harmonic frequency as ref" bör vara ibockad. Jag vet inte.
Senast redigerad av hammarn_2 2017-07-04 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-07-04 22:28

Som jag tolkar siffrorna så spelar junior ca 6dB starkare än fukdist vid distmätningarna. Om inte hur skall annars fundamental dB siffrorna tolkas?

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-04 23:11

Fundamental dB är bara ljudstyrkan vid markörens position. När 2:a tons-disten vid t.ex 400 Hz räknas ut (med grundton som referens) så används den faktiska uppmätta ljudstyrkan vid 800 Hz för beräkningen. Sen normaliseras dist-siffrorna som om uppmätt frekvensgång hade varit spikrak.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-07-04 23:16

Ok det är markörberoende alltså. Det har jag aldrig reflekterat över, bra att veta. Då är det nog inga problem. Carry on 8)

ps.
Ser ut att blir en trevlig högtalare. Vore skoj att få höra någon dag. Bara att hoppas att den blir populär :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-05 21:07

hammarn: Kan du inte gate:a tonkurvemätningarna lite mer? Du mäter inomhus med allt vad det kan innebära. Jag skulle vilja se mätningarna med en gate-tid om typ 0,3s. Det borde vara relativt reflexfritt (inte helt). Distpeakarna med högt q-värde hos Fukdist kan bero på din låda. Plywood är bra styvt, och jag tror inte att du följt mina instruktioner om dämpmaterial :) Det har dubbla dämpfunktioner här.
Man skall inte krångla till saker i onödan, går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-06 06:37

Kan inte konstruktörerna först visa hur det ska se ut? ;)

Nej men det ska nog kunna ordnas. Snart. Borde finnas lite tid att slå ihjäl under semestern. Allt sammantaget tycker jag det är rätt trist att mäta och dona.

Det stämmer att jag har annan dämpning och att plywood borde kunna ge resonansspikar med högre q. Jag har dock annan stagning också. Utan att bara ha bytt dämpning och testat så är jag svårt att köpa att graden av påverkan skulle vara markant. Lådan är fortfarande vad jag skulle kalla "väldämpad".

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-06 19:12

Jag kan ju inte jämföra med guru junior :)
Däremot kan jag bygga en låda i plywood för att mäta skillnader i material. Faktum är att jag redan håller på med det. Björkplywood 12mm och baffel 19mm i svart mdf. Stagning enligt bilder ovan.
Jag har inte skrivit om dämpmaterial i tråden tidigare, men jag vill att man packar in polyeterskum (https://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/basic/skummadrass-70x190-basic-f10) i lådan, och då menar jag packar.
Ideén med det är förutom att isotermisera och absorbera ljud i lådan, att fysiskt dämpa vibrationer i lådväggarna.
Man skall inte krångla till saker i onödan, går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-08 20:29

DanNorman skrev:Jag kan ju inte jämföra med guru junior :)
Däremot kan jag bygga en låda i plywood för att mäta skillnader i material. Faktum är att jag redan håller på med det. Björkplywood 12mm och baffel 19mm i svart mdf. Stagning enligt bilder ovan.
Jag har inte skrivit om dämpmaterial i tråden tidigare, men jag vill att man packar in polyeterskum (https://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/basic/skummadrass-70x190-basic-f10) i lådan, och då menar jag packar.
Ideén med det är förutom att isotermisera och absorbera ljud i lådan, att fysiskt dämpa vibrationer i lådväggarna.

Det förstås. Men du har säkert något annat lämpligt att jämföra med :p Jaja.

Trevligt, blir det ett par till dig själv nu?

Aaah, mekanisk dämpning från den hårt packade madrassen. Det fattade ju inte jag innan. Nej, någon sådan effekt ger inte den dämpningen jag har använt.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-08 21:00

Ok, mer mätningar var det. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag gör så ta nu detta med en nypa salt. Jag kommer förmodligen ge bort/låna ut min mätdator i morn.. så jag var tvungen att komma till skott. Högst tveksamt om det blir mer mätningar på ett tag nu.

För att gate:a mätningen så testade jag lite olika fönster först men såg ju snabbt att ett väldigt litet fönster krävdes. Jag landade i att bocka i "Add frequency dependent window" och så lite som 2 cykler (20 ms fönster vid 100 Hz). Detta ser ut att ha gett problem ~5 kHz och uppåt då fönstret blir väldigt väldigt litet.

Jag har också mätt 1 kanal i typ närfält, vad nu defintionen på närfält är. Här innebär det ca 60 cm iaf. Ögon-inmåttat att vara "on-axis" och med handållen mikrofon. Inte optimalt för reproducerbarhet men jag har inget lämpligt stativ. Man kan se att positioneringen av mikrofonen gör att portens bidrag hos Fukdist inte fångas särskilt bra. Det känns nu ganska troligt att det faktiskt är så att Junior har mer energi 1 kHz och uppåt. Rätt eller fel, bra eller dåligt.. jag vågar inte säga nåt.

Bild

Osså dist igen. Samma upplägg som tidigare. Notera dock att det kan skilja lite i mätavstånd. Aktuella ljudtryck som motsvarar "fundamental" på 100% syns i All SPL kurvorna ovan

Bild
Bild

Junior är precis på gränsen under avstämningen, konan fladdrar oroväckande mycket. Med programmaterial med mycket energi under 40 Hz så bör jag alltså vara försiktig... Generellt distar Fukdist mindre, inget nytt under solen där. :)

Användarvisningsbild
Cortado

Inläggav Cortado » 2017-07-09 23:32

DanNorman skrev:Däremot kan jag bygga en låda i plywood för att mäta skillnader i material. Faktum är att jag redan håller på med det. Björkplywood 12mm och baffel 19mm i svart mdf.

Jag råkade ploppa in i snickeriet idag, så jag knäppte några bilder. Den är inte ihoplimmad eller på något sett färdig, det låg en hög med delar där och jag plockade ihop det för att se hur det såg ut.
Bilagor
monterad_fram.jpg
monterad_fram.jpg (368.07 KiB) Visad 1130 gånger
monterad_bak.jpg
monterad_bak.jpg (327.21 KiB) Visad 1130 gånger
insida.png
insida.png (536.61 KiB) Visad 1130 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-13 20:14

Är det här doable för folk i stugorna? Nästan IKEA-nivå på monteringen :)

IMG_20170712_164135.jpg
IMG_20170712_164135.jpg (144.5 KiB) Visad 990 gånger

IMG_20170712_164220.jpg
IMG_20170712_164220.jpg (134.64 KiB) Visad 990 gånger

IMG_20170712_164256.jpg
IMG_20170712_164256.jpg (147.44 KiB) Visad 990 gånger

IMG_20170712_164316.jpg
IMG_20170712_164316.jpg (150.5 KiB) Visad 990 gånger

IMG_20170712_164348.jpg
IMG_20170712_164348.jpg (158.64 KiB) Visad 990 gånger

Tving kommer man dock inte undan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-13 21:27

Det där ser väl onödigt enkelt ut, men hur får man dit färgen så det ser proffsigt ut?
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-07-13 23:47

Lådan har ju gerade hörn, där det syns i alla fall = där det gör skillnad :)
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-14 00:02

Är det tänkt att limma steg för steg, så som bilderna, eller allt på en gång?

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-14 00:10

DVD-ai skrev:Lådan har ju gerade hörn, där det syns i alla fall = där det gör skillnad :)

Jo, det är förstås en förutsättning för att lackeringen ska lyckas även på sikt.
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
Cortado

Inläggav Cortado » 2017-07-14 00:12

paa skrev:
DVD-ai skrev:Lådan har ju gerade hörn, där det syns i alla fall = där det gör skillnad :)

Jo, det är förstås en förutsättning för att lackeringen ska lyckas även på sikt.

Det är inte riktigt gerat, det är fräst så att man har en kant mitt i "geret".. men det är ju en teknikalitet. :)

Sen är det väl så att bilderna Dan visar är för en eventuell byggsats. Vi skulle kanske behöver fixa fram ritningar och bygginstruktion för folk som vill göra allt själv. Det får komma senare, t.ex. när filter och sånt är klart och spikat.

All feedback är fortfarande välkommet. :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-14 00:13

Michael: Det gör man som man vill. Jag limmar stag, sidor (båda), botten + toppen i ett moment. Baffel och baksida i nästa moment.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-14 10:30

Du nämnde tvingar och därför tänkte jag på hur den monteras. Inte enkelt använda tving överallt på den där konstruktionen.

Jag hade nog börjat med att limma stagen och en sida, för att få en stabil grundstomme. ...sedan vet jag inte vad som är bäst. En tanke jag hade är om det inte går bra montera utan tvingar. Eventuellt med maskeringstejp.

//Michael

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-07-14 10:31

Michael skrev:Du nämnde tvingar och därför tänkte jag på hur den monteras. Inte enkelt använda tving överallt på den där konstruktionen.

Jag hade nog börjat med att limma stagen och en sida, för att få en stabil grundstomme. ...sedan vet jag inte vad som är bäst. En tanke jag hade är om det inte går bra montera utan tvingar. Eventuellt med maskeringstejp.

//Michael

Make that spännband.
Det vore väl optimalt?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-14 15:19

Om bitarna har bra passform (vilket de lär ha med pusselbyggsatsen ovan) så borde ett par spännband funka kanoners. Förslagsvis med någon/några extra brädlappar för att omdirigera trycket bort från kanten. Det är ju först när man faktiskt behöver tvinga ihop delarna som det behövs mycket och välfördelat tryck

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-07-14 20:31

Cortado skrev:Det är inte riktigt gerat, det är fräst så att man har en kant mitt i "geret".. men det är ju en teknikalitet. :)

Vad är fördelen med att göra så jämfört med att gera som vanligt?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-14 20:43

Det "låser" fogen. En vanlig gerfog är ju mer eller mindre omöjlig att limma bra. Det bara glider och har sig.

fog.PNG
fog.PNG (6.83 KiB) Visad 757 gånger

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-07-17 17:19

Går det att "gera" bottenskivan mot bakstycket oxå blir det ännu enklare för byggaren.

Användarvisningsbild
Cortado

Inläggav Cortado » 2017-07-17 18:49

Emanuelgbg skrev:Går det att "gera" bottenskivan mot bakstycket oxå blir det ännu enklare för byggaren.

Ser inte att det skulle bli enklare än vad det är iom det är integrerade kexar i botten som går in i motsvarande kexhonor i sidorna och bakstycket - det låser ihop de tre sidorna och botten. Däremot kan man se en kosmetisk förbättring i ditt förslag och om det är något folk vill ha så får vi kika på det, annars är det ju "bara" botten.. :)

pontareee

Inläggav pontareee » 2017-07-18 14:08

Jag är rätt nyfiken på dessa.... är något filter klart och hur låter dem i jämförelse med piP eller piPs? :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-18 18:19

Emanuelgbg: Jag ser inte heller hur det skulle underlätta. Jag har gjort prototyper som har varit gerade på alla sidor, men det är mer svårlimmat om det ska bli bra och fint. Om man tänker spännband går det lika bra med eller utan gerad botten. Botten låser ju alla sidor både vertikalt och horisontellt.

pontareee: Det finns ett prototypfilter http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=63950&start=390#p1932906 som mawes samt hammarn_2 byggt. Jag vet att mawes haft pi60 hos sig, och att hammarn_2 har guru junior.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-19 09:46

Min känsla är att de står sig väldigt bra mot Guru Junior+ (som ska vara ganska lik piP/piPs, om jag inte fått för mig helt knasigt så innebar +:et för Junior t.ex uppgradering av basen på precis samma sätt som piP -> piPs).

Kritisk lyssning är tyvärr inte riktigt min grej, inte heller att sätta ord på ev. uppfattade nyanser. För min egen skull (mest) så ska det dock bli ett försöka framöver där jag tar en förmiddag eller så och byter fram och tillbaka. Risken är stor att jag kommer ha svårt att säga varken bu eller bä...

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2017-07-26 19:24

I brist på bättre kommer här simuleringar på de tre filter vi hittills har att leka med. Borde stämma på några dB när, kanske:

dewpo:

dewpo.JPG
dewpo.JPG (229.25 KiB) Visad 187 gånger

perfector:

perfector.JPG
perfector.JPG (232.14 KiB) Visad 172 gånger

Dan:

dan.JPG
dan.JPG (233.06 KiB) Visad 186 gånger

Edit: Fel bilder.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum