Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

satsvear

Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr

Inläggav satsvear » 2017-09-05 15:42

Har bestämt att det blir att skaffa nya högtalare hemma. Idag sitter jag på ett par Avance Signature 8 som drivs av en Primare I30.

Prisklassen hade jag tänkt någonstans mellan 10kkr-20kkr. Rummet som det ska spelas i är ca 4x6m sitter på kortsidan så vägg till vägg är det 4m för högtalarnas placering. Det jag främst vill ha hjälp med är att inte falla i snabba fällor. Alltså höra ett par högtalare som en försäljare pratar sig varm om, köpa och en månad senare upptäcka, de kanske inte var så bra ändå.

Beg är absolut ett alternativ det ända bekymret är att jag bor i Umeå och beg marknaden samt butiker att lyssna i är som vanligt en brist. Är beredd på att åka en bit för provlyssning men sitta köra otaliga mil till en privatperson känns inte så jättelockande i dagsläget.

Har endast provlyssnat lite hos Hifiklubben. Hörde först deras stativare b&w cm6a2 som jag igentligen gillade men är rädd att de ska vekna om volymen åker upp lite samt att stativen kostar 4papp! Har även lyssnat på golvarna cm8 som tyvärr kändes som basen åkte upp men mellanregister och diskant ner i skillnad emot stativaren. Fick även höra demoexet av golvarna cm10s2 som jag igentligen inte hade något emot men vill inte förhasta mig i köp.

Ska försöka hinna åka till andra lokala butiken och provlyssna Monitor Audio silver8.

Musiken som spelas är i största del allt vad metal har att erbjuda från 70-tal till nutid, samt lite sing/song writer.

Diy är väldigt lockande då det känns som man får ordentligt ljud för pengarna men då hade vi det där med kasta ut massa pengar olyssnat...

Tackar för alla tips!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr

Inläggav Emanuelgbg » 2017-09-06 07:38

Vad är det du inte gillar med nuvarande högtalare? De är väl rätt potenta med scan-speak element?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-06 07:58

Kan kanske hända att 10-20 kkr av akustikfix ger mer nytta än nya högtalare?
Passiv delägare av Sonic Design

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-06 20:25

2 st väldigt bra frågor ska försöka besvara dem så gott jag kan.

Den första vad som är fel med mina nuvarande. Kanske den bästa fråga jag hört!
Fick faktiskt fundera på en stund, är igentligen inget direkt fel förrutom färgen möjligvis. Mina nuvarande är i körsbär men för att någolunda passa in så är det vita möjligvis svarta som gäller. Jag gillar fortfarande högtalarna men tycker att de har en tedens att bli lite bumliga och skulle vilja ha lite luftigare mellanregister samt bättre stereobild. Läser tid som otid om folk som kan spela 140db distfritt och infrabas på 3hz och allt vad det är. Det sätter tyvärr griller i huvudet och det är svårt att inte dras med i racet.

På andra frågan så är det vårat vardagsrum i lägenhet som högtalarna finns. Har planer på akustikåtgärder oavsett högtalare men blir i lite enklare form med akustiktavlor på tomma ytor osv. Ska se om jag får lite tid över och labba lite med placering och ommöblering.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-06 20:50

Bra lågbas är bortkastat på metal och singer-songwriter.
:-)
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-09-07 08:01

Som du redan tänkt på själv är det lätt att ryckas med i det "nya" soundet vid lyssning av högtalare, någonting låter annorlunda eller sticker ut och då blir det spännande. Efter ett tag försvinner dock nyhetens behag. Att lyssna runt och skaffa sig erfarenheter är dock bra, bara man har kart för sig att det kanske inte kommer låta likadant hemma hos sig själv.

Avance-högtalarna skall väl vara helt ok men jag har även tidigare hört att de kan bli lite dominerande i basen. Monitor Audio gör bra saker, System Audio skulle jag också lyssna på om jag kunde. Beg finns det mycket kul men det är som sagt långt att åka oftast. Finns bla Revel i Sundsvall och Guru i Dalarna men det är ju långt från Umeå det..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-07 08:36

Emanuelgbg skrev:...Finns bla Revel i Sundsvall och Guru i Dalarna men det är ju långt från Umeå det..

Umeå-Sundvall är väl bara 20 mil? En lagom kvällsutflykt för en norrlänning!

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-07 16:24

paa skrev:
Emanuelgbg skrev:...Finns bla Revel i Sundsvall och Guru i Dalarna men det är ju långt från Umeå det..

Umeå-Sundvall är väl bara 20 mil? En lagom kvällsutflykt för en norrlänning!

26 :wink: Iallfall som sagt kan jag tänka mig åka en bit, en längre resa som S-vall känns som då vill jag veta innan vad jag får. Planera en heldag och lyssna på något så var det tråkigt efter 5min och sedan köra i 3h igen är så jättelockande...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-09-08 09:04

Här är ett tips köp

https://www.blocket.se/vasterbotten/Kef ... m?ca=2&w=2

Och två sådana
https://www.xtz.se/product/sub-12-17

två såna här går nästan in i budgeten också.
https://www.xtz.se/product/sub-1x12
Vackra ord är inte sanna, Sanna ord är inte vackra. / Tao Te Ching

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-09-08 14:03

Sonus Faber Chameleon T eller Venere, finns i olika varianter. Alla Sonus faber låter bra, mycket bra. Vackerheten får man på köpet. :D
http://www.ljudupplevelser.se/marken/so ... 165-1.aspx

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-08 14:53

Kraniet skrev:Här är ett tips köp

https://www.blocket.se/vasterbotten/Kef ... m?ca=2&w=2

Och två sådana
https://www.xtz.se/product/sub-12-17

två såna här går nästan in i budgeten också.
https://www.xtz.se/product/sub-1x12

Keffarna har jag faktiskt spanat på, höll på att köpa ett par R700 för ett tag sedan men kom aldrig riktigt till skott. R300 har jag inte hört. Dock har jag fått ett krav av fru att de ska vara vita möjligtvis svarta annars är det ett stort NEJ!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-09-08 20:59

Har inte hört dessa men Elac Uni-Fi FS U5 Slim tycker jag verkar spännande. Finns på AVD

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-09-12 15:35

kul med någon i umeå

jag säger ino 8)

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-13 09:43

HK430 skrev:kul med någon i umeå

jag säger ino 8)

Har hört Ino fast för väldigt länge sedan, en tid då jag inte visste vad ex loudness of war var för något. Fick provlyssna piP vilka jag tyckte var snäppet för små även om de spelade väldigt bra och pi28. Ska ragga här tänkte jag och se om jag kan höra pi60 eller dylikt. Problemet tror jag att det blir för analytiska och min redan förstöra metal bli olyssningsbar.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-09-13 11:16

För de pengar du är beredd att betala kunde du bygga själv från scratch och få anpassning som kanske ingenting kan ge dig som färdig produkt.
Du kan anpassa efter rum, tycke och smak och även musikstil.
Se'n får du åxå känslan och nöjet av att göra det själv vilket bidrar till upplevelsen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-13 15:12

Börjar man bygga själv får man en hobby som aldrig tar slut och generar dessutom massor av före detta högtalare som är svårsålda, eller tar plats i förrådet.
Att lyckas med en egen konstruktion i första försöket ser jag som utsiktslöst.
Men det är förstås en kul hobby.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-13 15:18

Då ska man ha kunskap och tid också... Att hålla på och prova sig fram i åratal är det inte alla som uppskattar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-13 15:42

Jag håller helt med. Att som novis bygga egna högtalare kommer aldrig vara kostnadseffektivt. Varken vad gäller pengar eller tid.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-13 15:48

Kanske undantaget basar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Redaktör/Cyberwizard

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-13 15:54

Ja slutna basar är undantaget skulle jag säga, men även de kostar en hel del tid.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-09-13 15:59

AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med. Att som novis bygga egna högtalare kommer aldrig vara kostnadseffektivt. Varken vad gäller pengar eller tid.

Men, är det inte det som är charmen?
Att bygga och veta att man kan förbättra allt eftersom.
Alla som bygger idag har ju varit noviser en gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-13 16:11

Perfector skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med. Att som novis bygga egna högtalare kommer aldrig vara kostnadseffektivt. Varken vad gäller pengar eller tid.

Men, är det inte det som är charmen?

Jo, och nej, dvs ibland :-) närmare bestämt för somliga. (Och även bygg-glada kan nog se värdet i färdigt, emellanåt).
Hur mycket, och vad, man diy-ar i livet varierar verkligen. Och varför.

Och som sagt, det är sannolikt inte effektivt att bygga högtalare, om man då alltså inte räknar in det eventuella nöjet man har på resan, som kan befaras bli lång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-09-13 16:36

satsvear skrev:

jag säger ino 8)

Har hört Ino fast för väldigt länge sedan, en tid då jag inte visste vad ex loudness of war var för något. Fick provlyssna piP vilka jag tyckte var snäppet för små även om de spelade väldigt bra och pi28. Ska ragga här tänkte jag och se om jag kan höra pi60 eller dylikt. Problemet tror jag att det blir för analytiska och min redan förstöra metal bli olyssningsbar.

Att Ino skulle låta alltför analytiska är något extremt ovanligt att någon skriver om Ino. Om man skriver det, kan det bero på ekande rum. Däremot kan inga högtalare få material med kraftiga brister att plötsligt låta "superbra". Man kan säga att Ino är rätt goda återgivare, att det låter liknande som materialet låter. Trohet mot ett original skulle man kunna säga också, vilket är det egentliga hifi-begreppet.

Du har en poäng där med din hårdrock. Ofta låter det ju skit. Det är liksom skit in - skit ut. Hårdsork (oavsiktig felstavning, men den blev ju rätt bra :D ) skulle verkligen kunna bli bättre med vettiga tonkontroller så att man kan justera efter tycke och smak så att man kan få TRYCK, vilket märkligt nog saknas nästan jämt på hårdrock. Varför det mastras så har jag ingen aning om, men det låter ju faktiskt inte alls som man tycker att det borde låta.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2017-09-13 17:33

Nu bor du i Umeå, annars hade jag sagt åk till http://www.djservice.se/artikel/adam-a8 ... f=prisjakt och lyssna. Extremt prisvärda och låter kanon. Ingen tendens att bli vassa eller hårda även om inte materialet håller toppklass och så har de bra tryck i basen.
Vad du än gör, "lita inte" på dina sinnen då det är rena katastrofen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2017-09-13 18:17

satsvear skrev:

jag säger ino 8)

Jag lyssnar på mer metal med stora Ino än jag gjort tidigare. Tror du oroar dig onödigt.
The future is already here — it's just not very evenly distributed. // William Gibson

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2017-09-13 21:05

satsvear skrev:

jag säger ino 8)

I mina öron blev det så med pi60, med tillägget att just piP är den modellen som låter minst påfrestande av modellprogramet med sämre inspelningar. (I mina öron)
Vad du än gör, "lita inte" på dina sinnen då det är rena katastrofen.

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-14 10:06

Så tog det fart igen. Jag börjar med att besvara diy delen.

Självklart fantiserar man om att ha byggt talarna själv. Nu har inte jag inte totolt plundrat igenom hela internet och förstår att det finns närmast obegränsade resurser att hämta. Men då jag saknar erfarenhet av att bygga filter själv så kommer det ganska så fort att flaska där. Diy är jag beredd på men då är det från färdigt koncept som det ska utgå ifrån. Det gör att man kan känna lite stolthet att ex lägga tid på göra en fin finnish. Har ju ex span på Ino och då är det diy som intresserar. Att det kommer ta tid både för bygge och innan jag ens får dem ser jag inte som så stort bekymmer. Jag har för övrigt planer på bygga egna från scratch tillsammans med en kompis, men då börjar vi smått och ska precis som det näms i tråden. Pröva oss fram.

Så hade vi Ino, vet inte om jag nämnde det tidigare men jag har hört dem. piP och i28 fast det är väldigt länge sedan och saker som loudness of war hade jag ingen aning om. Kunde slå på slumpmässig skiva som jag gillade och ja det låter bra, nej det låter inte bra. En skiva som är väldigt platt ljudmässigt får vara platt ljudmässigt. Att ändra med tonkontroll är inte riktigt för mig. Det som snarare skrämmer mig med Ino är om ex om det visa sig att många skivor innehöll obehaglig dist.

Har några skivor som nästan är olyssningsbar oavsett hur mycket högtalare/rum färgar ljudet.

Pi60 vs piP så är pi60 mer lockande pga gamla hörningen jag hade. Med dåvarande setup (drevs av Rotel 1090) så slog piP igenom någon gång och är rädd att de inte ska kunna spela tillräckligt högt. Åandrasidan är jag rädd att jag inte ska kunna ge pi60 utrymme nog för att låta hyfsade...

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-09-14 10:23

satsvear skrev:Så tog det fart igen. Jag börjar med att besvara diy delen.

Självklart fantiserar man om att ha byggt talarna själv. Nu har inte jag inte totolt plundrat igenom hela internet och förstår att det finns närmast obegränsade resurser att hämta. Men då jag saknar erfarenhet av att bygga filter själv så kommer det ganska så fort att flaska där. Diy är jag beredd på men då är det från färdigt koncept som det ska utgå ifrån. Det gör att man kan känna lite stolthet att ex lägga tid på göra en fin finnish. Har ju ex span på Ino och då är det diy som intresserar. Att det kommer ta tid både för bygge och innan jag ens får dem ser jag inte som så stort bekymmer. Jag har för övrigt planer på bygga egna från scratch tillsammans med en kompis, men då börjar vi smått och ska precis som det näms i tråden. Pröva oss fram.

Så hade vi Ino, vet inte om jag nämnde det tidigare men jag har hört dem. piP och i28 fast det är väldigt länge sedan och saker som loudness of war hade jag ingen aning om. Kunde slå på slumpmässig skiva som jag gillade och ja det låter bra, nej det låter inte bra. En skiva som är väldigt platt ljudmässigt får vara platt ljudmässigt. Att ändra med tonkontroll är inte riktigt för mig. Det som snarare skrämmer mig med Ino är om ex om det visa sig att många skivor innehöll obehaglig dist.

Har några skivor som nästan är olyssningsbar oavsett hur mycket högtalare/rum färgar ljudet.

Pi60 vs piP så är pi60 mer lockande pga gamla hörningen jag hade. Med dåvarande setup (drevs av Rotel 1090) så slog piP igenom någon gång och är rädd att de inte ska kunna spela tillräckligt högt. Åandrasidan är jag rädd att jag inte ska kunna ge pi60 utrymme nog för att låta hyfsade...

Jag hittade ett gratis program för beräkning av filter, lådor od som är gratis.
Kanske den kan vara till glädje för att leka lite med
http://www.visaton.de/en/literature/sof ... index.html

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-14 10:47

Perfector skrev:
satsvear skrev:Så tog det fart igen. Jag börjar med att besvara diy delen.

Jag hittade ett gratis program för beräkning av filter, lådor od som är gratis.
Kanske den kan vara till glädje för att leka lite med
http://www.visaton.de/en/literature/sof ... index.html

Tackar!

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-09-14 12:17

satsvear skrev:Pi60 vs piP så är pi60 mer lockande pga gamla hörningen jag hade. Med dåvarande setup (drevs av Rotel 1090) så slog piP igenom någon gång och är rädd att de inte ska kunna spela tillräckligt högt. Åandrasidan är jag rädd att jag inte ska kunna ge pi60 utrymme nog för att låta hyfsade...

Jag sitter med i6, steget mellan piP och pi60 familjerna. Jag skickar PM så kan du få provlyssna

Nästa

Återgå till Köpråd