En passande högtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

urbson

En passande högtalare

Inläggav urbson » 2017-12-03 20:30

Hej som rubriken säger så vill jag hitta en passande högtalare till min anläggning.
Först en liten presentation. Jag har alltid varit lite hifi-intresserad. Men tyckt det varit kul med experiment..
Men nu vill jag ha fint ljud och har skaffat en ny förstärkare. Och som jag letar fina högtalare till..
Det blev en Vincent 237. Den har klass A förstärkning upp till 10 Watt - sedan övergår den automatiskt i klass AB. Den kan leverera 150 Watt i 8 ohm, och 250 i 4 ohm.
Anledningen att jag valde just denna förstärkare är att jag hade möjlighet att provlyssna och jag sa till mig själv. Om jag får det så här, så är jag nöjd.

Och nu till högtalarfrågan:
Jag skulle uppskatta om någon kunde vägleda mig lite.
Eftersom jag uppskattar det rena klass A, så vill jag helst kunna lyssna i det läget. Dvs hålla mig under 10 watt uteffekt.
Nu undrar jag om det är viktigt för mig att hitta högtalare som är lättdrivna? Eller om det är så att jag absolut inte ska ha högtalare som kräver mycket kraft av förstärkaren?
Jag lyssnar på normala låga lyssningsnivåer.
Gillar luftigt lätt levande ljud. Gillar inte när det låter instängt burkigt. Gillar heller inte om diskanten 'skriker', eller om basen bullrar. Rent ljud är mitt önskemål.
Den som jag lyssnade på hade dynaudio stativhögtalare, men jag vet inte vilken modell.
Men ljudet var rent och klart.

Och när jag letar högtalare så anges en rekommenderad effekt. Till ex står det 20 - 80 watt. Och det jag inte vet är hur detta ska uppfattas. Tillverkaren har en rekommendation på minst 20 Watt betyder det att deras högtalare är så svårdrivna att det behövs minst 20 Watt för att höra någonting? Eller betyder det att högtalarna inte kan prestera det ljud som dom utlovar om effekten inte är minst 20 watt?

När jag nu läser här så mycket gott om INO Audio och Guru, så verkar det ju som det är i min stil.
Men jag antar att det finns andra, som också kan åstadkomma liknande.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: En passande högtalare

Inläggav darkg » 2017-12-03 21:15

Välkommen, vet du om du brukar vilja spela högt? Det verkar vara väldigt olika vilka krav folk har - många kloka råd gäller antagligen hög-spelare, och vi mer mesigt lagom småpoppande klarar oss lättare i djungeln av kompromisser.

10 watt är inte så lite, och behövs mer så är det ju inte som att det plötsligt låter som junk i ett plåtskåp. Jag tror att väldigt många högtalare klarar biffen, särskilt om du inte är en inbiten hög-spelare.
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

urbson

Inläggav urbson » 2017-12-03 23:17

darkg skrev:Välkommen,
Jag tror att väldigt många högtalare klarar biffen, särskilt om du inte är en inbiten hög-spelare.

Tack,
Mina lyssningsvanor är framför allt i lägre ljudnivå. Alltså viss musik behöver lite mer, som Pink Floyd till ex. Men undan för undan har mitt lyssnande blivit mer klassiskt och även experimentellt och konstmusik. Och det behöver inte vara särskilt högljutt. Bara normal lyssningsnivå. Ja, det är väl till och med så att jag hoppas få fram detaljer utan att behöva höja ljudnivån!
Och även tal är jag intresserad av att kunna höra så naturtroget som möjligt.

Fint att höra att det finns många högtalare som kan passa. Att överblicka ljudläget är en rätt stor uppgift. Jag skulle behöva någon sortering / orientering / i "djungeln"..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-04 00:28

Många här på forumet verkar att gilla Guru Junior starkt. Har dock inte hört dem
själv . . . typ.. Tips, stirra dig inte blind på övergången mellan Kalass A å B .. .
"gissar" dessutom att över 90% av din lyssning kräver kanske 1W* med Junior om du,
som du uppger, inte spelar speciellt starkt . . . typ.
http://www.hifikit.se/hifi/junior-2

*Lite beroende på hur stort ditt "lyssningsrum" är.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-04 01:05

urbson skrev:...
Nu undrar jag om det är viktigt för mig att hitta högtalare som är lättdrivna? Eller om det är så att jag absolut inte ska ha högtalare som kräver mycket kraft av förstärkaren?
...

Lite underligt motsatsförhållande du satt upp där. Som att lättdrivna kräver mer kraft av förstärkaren.
Är det medvetet formulerat, eller var det två helt olika funderingar som inte hade något egentligt samband?
Man kan ju fundera på om det lönar sig bättre med trögdrivna högtalare och jättekraftiga förstärkare som låter svinbra, eller om det är ett bättre köp att välja lättdrivna högtalare som låter svinbra och ett slutsteg i lägre effektområdet.
Varken jättekraftiga förstärkare som låter svinbra eller lättdrivna högtalare som låter svinbra brukar vara några billiga pjäser.
Troligen är lagom ofta bästa kompromissen när det gäller förhållandet lättdrivenhet kontra förstärkareffekt.
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-04 01:44

Noterade åsså detta motsatsförhållande, men då jag trodde att ja förstod andemeningen
ändå, så avstod jag petimätrandet . . . typer. :) :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

urbson

Inläggav urbson » 2017-12-04 20:27

Laila skrev:Många här på forumet verkar att gilla Guru Junior starkt. Har dock inte hört dem
själv . . . typ.. Tips, stirra dig inte blind på övergången mellan Kalass A å B .. .
"gissar" dessutom att över 90% av din lyssning kräver kanske 1W* med Junior om du,

Tack för tipset. Jag hade sett några som var till salu - men blev lite betänksam om man inte kan provlyssna. Och beteckningen 'junior' - brukar ju stå för något som inte är fullvuxet. Men antar att det inte har den betydelsen här.
Dom står nu på min lista.

urbson

Inläggav urbson » 2017-12-04 20:34

paa skrev:
...

Lite underligt motsatsförhållande du satt upp där. Som att lättdrivna kräver mer kraft av förstärkaren.
Är det medvetet formulerat, eller var det två helt olika funderingar som inte hade något egentligt samband?
Man kan ju fundera på om det lönar sig bättre med trögdrivna högtalare och jättekraftiga förstärkare som låter svinbra, eller om det är ett bättre köp att välja lättdrivna högtalare som låter svinbra och ett slutsteg i lägre effektområdet.
Varken jättekraftiga förstärkare som låter svinbra eller lättdrivna högtalare som låter svinbra brukar vara några billiga pjäser.
Troligen är lagom ofta bästa kompromissen när det gäller förhållandet lättdrivenhet kontra förstärkareffekt.

Det var bra att höra dina tankar om lätt- och svårdrivna högtalare, kontra förstärkarkraft.
Jag uttryckte mig lite för hastigt. Men jag var nog lite förvirrad av allt för många intryck från att ha läst allt för mycket om högtalare. Men jag tror jag förstår nu vad dom menar med dessa effektgränser.
När dom skriver högtalarna är avsedda för effekter 20 - 160 Watt, så antar jag dom menar att dom behöver förstärkare som har minst 20 watt som maxeffekt. Och det övre värdet är högtalarnas egna maximala kontinuerliga effekt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-12-05 01:30

Just på det här forat är Ino o Carlsson lite särbehandlade, men det finns andra högtalare därute som är nästan lika bra. Har du någon budget att hålla dig till eller kvittar pengarna? Beroende på var i riket du har dina bopålar så kan du säkert hälsa på en o annan forummedlem och lyssna på olika alternativ. Lycka till!
Sitter nöjd :-)

urbson

Inläggav urbson » 2017-12-05 23:50

hifikg skrev:Just på det här forat är Ino o Carlsson lite särbehandlade, men det finns andra högtalare därute som är nästan lika bra. Har du någon budget att hålla dig till eller kvittar pengarna? Beroende på var i riket du har dina bopålar så kan du säkert hälsa på en o annan forummedlem och lyssna på olika alternativ. Lycka till!

Ja tack - jo man får väl lyssna. Ser ingen annan möjlighet. Det är ju först då man förstår. Antingen köper man på öppet köp och lämnar tillbaka när man har lyssnat eller tar sig till någon lyssningsstudio. Att hitta någon här på forumet var ju en trevlig idé! Finns det 'rum' för sånt? Det skulle hjälpa. När man hör ljud i ett vanligt rum, kan man lättare förstå.
Jag skulle gärna komma och lyssna hemma hos någon. Själv bor jag i Pjätteryd i södra Småland. Bor du i närheten?

Det är faktiskt inte så dumt att försätta sig i en valsituation. Särskilt valsituationer där man har ett antal bra val - och sedan välja bort.
Det tar lite tid att sätta sig in i marknaden. Jag känner att jag är i början av exploring speakers.

Den begagnade marknaden är stor och bred. Där får man höra om konstiga märken som man aldrig hört talas om. Och det finns olika koncept.
En del skriver att man är välkommen att lyssna. Till och med såg någon som tyckte att man skulle ta med sig sin förstärkare.

(Förstärkaren anlände idag, och jag har bara packat upp den än så länge. Det var en
Vincent sv-237mk - det sista tillägget betyder att den har optisk och koaxial ingång - men ingen usb. Jag antar att det är ok, fast jag har mina speciella musikönskemål på internet via datorn).

Eftersom detta är en köptråd, kan jag ju passa på om det finns för apparat som kan överföra signalen från datorn till förstärkaren via den optiska ingången?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-06 01:03

urbson skrev:Eftersom detta är en köptråd, kan jag ju passa på om det finns för apparat som kan överföra signalen från datorn till förstärkaren via den optiska ingången?

Chromecast audio kan det om det är streaming från nätet det handlar om, annars ett USB-ljudkort med optisk utgång, finns en del att välja på.
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
STDI

Inläggav STDI » 2017-12-06 09:37

Jag skulle gärna komma och lyssna hemma hos någon. Själv bor jag i Pjätteryd i södra Småland. Bor du i närheten?
...

En dryg timme längs E4 söderut finns en hel del av de föreslagna Carlsson att lyssna på. Titta i min signatur.
OD-11(T22+B65OAII), OA-12(T22+B65OAII), OA-14, OA50.3, OA52, OA-52.2, OA-52.LE, 2,5-vägs basstöd till OA52.x, 2xL8

Användarvisningsbild
IngOehman
auktoritet

Inläggav IngOehman » 2017-12-06 11:06

urbson skrev:
Laila skrev:Många här på forumet verkar att gilla Guru Junior starkt. Har dock inte hört dem

Tack för tipset. Jag hade sett några som var till salu - men blev lite betänksam om man inte kan provlyssna. Och beteckningen 'junior' - brukar ju stå för något som inte är fullvuxet. Men antar att det inte har den betydelsen här.

Junior betyder att den inte är fullvuxen. Det är en liten högtalare med normal (inte hög känslighet).

Om jag förstår ditt förstainägg rätt så söker du något med hög känslighet och stor bandbredd, och det första som jag kommer att tänka på är då någon av Hesselwalls modeller. Båda har god bandbredd och den lilla har en känslighet på runt 93 dB om jag minns rätt (ungefär fyra gånger högre verkningsgrad som en medelhögtalare) medan den stora ligger på i trakterna av 99 dB.

För mig normalhög lyssningsnivå kräver med så högkänsliga högtalare en halv till två watt. Slölyssning blir bråkdelar av en watt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2017-12-06 12:19

IngOehman skrev:Om jag förstår ditt förstainägg rätt så söker du något med hög känslighet och stor bandbredd, och det första som jag kommer att tänka på är då någon av Hesselwalls modeller. Båda har god bandbredd och den lilla har en känslighet på runt 93 dB om jag minns rätt (ungefär fyra gånger högre verkningsgrad som en medelhögtalare) medan den stora ligger på i trakterna av 99 dB.

Det finns ett par begagnade Hesselvall No 1 på Audio Concept för 25 000:- just nu.

http://acshop.audioconcept.se/product/hesselvall-h-1/
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-12-06 13:42

I Växjö finns det ju några HiFi butiker, kolla dom.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-12-06 17:30

Inom ett halvår ligger följande på lur:

Bild

Jönköping 21-22/4 2018, se mer på FB

http://www.sweetspotevents.se/garaget-2-0/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-12-06 18:35

urbson skrev:
hifikg skrev:Just på det här forat är Ino o Carlsson lite särbehandlade, men det finns andra högtalare därute som är nästan lika bra. Har du någon budget att hålla dig till eller kvittar pengarna? Beroende på var i riket du har dina bopålar så kan du säkert hälsa på en o annan forummedlem och lyssna på olika alternativ. Lycka till!

Bor du i närheten?

Allt är relativt, jag bor en liten bit utanför Västerås och har haft besökare från längre avstånd än Pjätteryd :)
Men nästgårds är det inte precis.
Sitter nöjd :-)

urbson

Inläggav urbson » 2017-12-06 21:34

STDI skrev:
...

En dryg timme längs E4 söderut finns en hel del av de föreslagna Carlsson att lyssna på. Titta i min signatur.

Jag tackar ja, så får vi bestämma nån dag. Det skulle vara till hjälp. Jag skickar ett personligt meddelande så länge.

urbson

Inläggav urbson » 2017-12-06 21:49

IngOehman skrev:
urbson skrev:

Junior betyder att den inte är fullvuxen. Det är en liten högtalare med normal (inte hög känslighet).

Om jag förstår ditt förstainägg rätt så söker du något med hög känslighet och stor bandbredd, och det första som jag kommer att tänka på är då någon av Hesselwalls modeller. Båda har god bandbredd och den lilla har en känslighet på runt 93 dB om jag minns rätt (ungefär fyra gånger högre verkningsgrad som en medelhögtalare) medan den stora ligger på i trakterna av 99 dB.

För mig normalhög lyssningsnivå kräver med så högkänsliga högtalare en halv till två watt. Slölyssning blir bråkdelar av en watt.

Vh, iö

Ok tack för tipset. Det där med känsligheten hade jag fått om bakfoten. Det hade blivit lite för mycket siffror.. Det är förstärkaren som går i klass A de första tio watten, och jag blev fundersam på hur olika högtalare skulle fungera under tio watt.. Nu har jag fått lite bättre kläm på det. Så visst, man lyssnar med bara ett par watt.
Men det var fint höra om Hesselvall - ytterligare ett märke, att lägga märke till.

urbson

Inläggav urbson » 2017-12-06 21:52

faema skrev:I Växjö finns det ju några HiFi butiker, kolla dom.

Ja tack, jag ska dit nästa vecka.

urbson

Inläggav urbson » 2017-12-06 22:14

hifikg skrev:
urbson skrev:

Bor du i närheten?

Allt är relativt, jag bor en liten bit utanför Västerås och har haft besökare från längre avstånd än Pjätteryd :)
Men nästgårds är det inte precis.

Nej det är ju en bit.

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2017-12-07 12:46

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Om jag förstår ditt förstainägg rätt så söker du något med hög känslighet och stor bandbredd, och det första som jag kommer att tänka på är då någon av Hesselwalls modeller. Båda har god bandbredd och den lilla har en känslighet på runt 93 dB om jag minns rätt (ungefär fyra gånger högre verkningsgrad som en medelhögtalare) medan den stora ligger på i trakterna av 99 dB.

Det finns ett par begagnade Hesselvall No 1 på Audio Concept för 25 000:- just nu.

http://acshop.audioconcept.se/product/hesselvall-h-1/

De där låter bra men ska helst paras ihop med rör stärkare.(om jag nu minns rätt) Är visst byggda på något sätt så de passa bäst ihop med rör, var visst något med basåtergivningen om jag minns rätt.... IÖ kan säker förtydliga då jag inte minns riktigt varför och hur. Hur som helst så var det en mycket trevlig dag ljudmässigt när jag var demo-träffen då det spelades på dessa och modellen över. (var flera Faktiskt.se människor på den demon)
Vad du än gör, "lita inte" på dina sinnen då det är rena katastrofen.

Användarvisningsbild
IngOehman
auktoritet

Inläggav IngOehman » 2017-12-07 19:26

urbson skrev:
IngOehman skrev:
urbson skrev:

Vh, iö

Ok tack för tipset. Det där med känsligheten hade jag fått om bakfoten. Det hade blivit lite för mycket siffror..

Är du säker på det?

Jag har inte sett något du skrivit som antyder att du fått något om bakfoten.

urbson skrev:Det är förstärkaren som går i klass A de första tio watten, och jag blev fundersam på hur olika högtalare skulle fungera under tio watt..

Ja, och det är väl en vettig fundering av dig.

Men en normalkänslig högtalare och bara tio watt så fattas det rätt mycket till att kunna spela på live-nivå, t ex en stråkkvartett eller en kör. Så jag tycker din fråga är klart relevant.

Eller lyssnar du bara på högkomprimerad listmusik, som du spelar i bakgrunden? Då räcker 10 W väldigt långt.

urbson skrev:Nu har jag fått lite bättre kläm på det. Så visst, man lyssnar med bara ett par watt.

Det är omöjligt för mig (jag tror det gäller alla andra här på faktiskt.se också) att veta om du bara lyssnar med maxnivåer som kräver ett par watt. Jag har läst att du "inte spelar speciellt starkt", men det är väldigt svårt att översätta det till faktisk ljudnivå i rummet. Jag vet folk som säger ungefär samma sak, som spelar allt från var jag skulle kalla pyttesvagt till ganska starkt, där pyttesvagt kräver 1/100 så mycket effekt som ganska starkt.

Det är också viktigt att påminna om att lyssningsavståndet betyder massor. För ett par små högtalare vid datorn (man kanske sitter 6 dm ifrån dem) så kan 10 W räcka och bli över, men för att spela upp en symfoniorkester som spelar FFF med normalkänsliga högtalare i ett stort vardagsrum kan det krävas flera hundra watt.

urbson skrev:Men det var fint höra om Hesselvall - ytterligare ett märke, att lägga märke till.

De är speciella på så vis att de är gjorda för att prestera optimalt med skapligt låga ineffekter, även om de tål typ 100W.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

urbson

Inläggav urbson » 2017-12-12 00:09

En tur till Skåne blev det och lyssnade på STDI:s högtalare i hemmiljö. Där fanns fyra rum med högtalaranläggningar. Mest med Carlsson. Men också Larsen.
Och en intressant föreläsning om de svenska högtalarnas historia från femtiotalet och framåt.
Både Carlsson och Larsen har liknande koncept - att ljudet ska sprida sig i rummet.
Och vi kunde även jämföra olika förstärkare. Genom att använda samma högtalare och signalkälla.
Så lite klokare är jag nu, tack vare detta.
Vi lyssnade på två ljudkällor. Båda från Internet. Dels Spotify och dels Concertzender. Jag tyckte det vara skillnad på ljudet om det kom från spotify eller concertzender.
Och STDI hade en liten dongle på usb-porten, där man kunde koppla in optokabeln! Så det var fina förutsättningar för signalen. Roligt att få testa den nya förstärkaren.
Nu går (under)-sökandet vidare, efter en passande högtalare. Förstår att det lönar sig att lägga ner lite mer resurser på högtalare. Om högtalarna inte kan återge kvaliteter som finns i signalen, är det slöseri. Lite som att "kasta pärlor för svin".
Hur går jag nu vidare? Behöver lyssna på andra koncept och objekt.

Återgå till Köpråd