Denon DCD-520AE och DCD-720AE

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Re: Denon DCD-520AE och DCD-720AE

Inläggav RMA » 2017-01-06 13:15

genstruktur skrev:
RMA skrev:
genstruktur skrev:Jag har kanske lyssnat på SACD och DVD-audio 10 gånger hemma genom åren, trots att jag haft spelare som klarar av det. Inga format som är någon dealbreaker för mig.

Angående Pioneer 668. Köpte en sådan för några månader sedan, det var något fel på den. När Denon DCD-520AE är så billig kände jag att det inte fanns någon anledning att chansa på en begagnad spelare igen.

Har du kvar den? Kan tänka mig att köpa den som reservdelsapparat isåfall.

Det kan vi säkert ordna. Vi kan ta det via pm :).

Du har PM!

Användarvisningsbild
boom
Räkmackan

Inläggav boom » 2017-01-06 13:45

shifts skrev:Ja, hitta en felfri 668:a är inte så himla lätt numer tror jag. Den jag hade var det också fel på, tyvärr, annars hade jag gärna haft kvar den.

Har en felfri som skäms i en kartong.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-06 14:01

IngOehman skrev:Jag gör faktiskt precis likadant! Alltså använder 668 till all musikspelning (2- och fler-kanalig).

Sen tror jag kanske att du spolar mer än jag gör så att behöva trycka fart på spolningen med multipla tryck tycker jag är helt okej. Och 668 är ju en DVD-spelare, så den har ju sådan spolning. Eller är det bara när man spelar film den är sådan? Hmmm... Blir osäker. Spolar ju som sagt inte så mycket. ;)

Vh, iö

Har precis testat spolningsfunktionen på min 668. :)

Den spolar som vilken vanlig CD-spelar som helst om man håller spolknappen nedtryckt, vid spelning av CD. MEN - den kan "filmspola" också!

Trycker man snabbt på spolknappen så börjar den spola halvsnabbt (7 ggr?), trycker man en gång till spolar den snabbare, och så vidare. Som snabbast verkar den komma upp i närmare 20 gånger hastigheten. Man slutar spola genom att trycka på play.

Det hela fungerar så bra att jag inte ens tänkt på det. Inser när jag testar att jag har spolat massor av gånger förut och allt känns bekant. Har bara inte tänkt på hur den gör tidigare, har bara tryckt och den har gjort som jag velat. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2017-01-06 14:41

Det jag saknar med "moderna" (==snorbilligt byggda) spelare för optiska format är i min begränsade erfarenhet att just för CD är hanteringen av skivans spår, tidsrapportering och annan info det som inte fungerar alls.

Min DVD-spelare från Pioneer, DVD-575A, gör fortfarande rätt; man trycker på spårnumret för att välja spår, Time remaining resp gången tid per spår eller per skiva genom att trycka på Display osv osv; allt lika eller en mindre förbättring jft med det gamla.

Min enda BluRayspelare KRÄVER att man sätter på TVn för att då visa lite begränsad information i onödigt men flashigt format.
Vill man spela spår 4 måste man trycka ">>|" 3 ggr... Time remaining osv visas bara på TVn.

DVD-spelarna i 575-ans generation var nog den sista generation som faktiskt tog till vara allt det gamla och bara la till det nya.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
boom
Räkmackan

Inläggav boom » 2017-01-06 14:54

n3mmr skrev:Det jag saknar med "moderna" (==snorbilligt byggda) spelare för optiska format är i min begränsade erfarenhet att just för CD är hanteringen av skivans spår, tidsrapportering och annan info det som inte fungerar alls.

Min DVD-spelare från Pioneer, DVD-575A, gör fortfarande rätt; man trycker på spårnumret för att välja spår, Time remaining resp gången tid per spår eller per skiva genom att trycka på Display osv osv; allt lika eller en mindre förbättring jft med det gamla.

Min enda BluRayspelare KRÄVER att man sätter på TVn för att då visa lite begränsad information i onödigt men flashigt format.
Vill man spela spår 4 måste man trycka ">>|" 3 ggr... Time remaining osv visas bara på TVn.

DVD-spelarna i 575-ans generation var nog den sista generation som faktiskt tog till vara allt det gamla och bara la till det nya.

R och jag gjorde en liten helt ovetenskaplig test med 575 och en billig cd spelare ur pioneers pd serie och vi fick haksläpp när vi kopplade in pd spelaren den var så pass bra så R förpassade 575 till garderoben.
Så testa med något annat och upplev något annat.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-01-06 15:08

boom skrev:
shifts skrev:Ja, hitta en felfri 668:a är inte så himla lätt numer tror jag. Den jag hade var det också fel på, tyvärr, annars hade jag gärna haft kvar den.

Har en felfri som skäms i en kartong.

Du har också PM.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2017-01-07 11:48

boom skrev:
n3mmr skrev:Det jag saknar med "moderna" (==snorbilligt byggda) spelare för optiska format är i min begränsade erfarenhet att just för CD är hanteringen av skivans spår, tidsrapportering och annan info det som inte fungerar alls.

R och jag gjorde en liten helt ovetenskaplig test med 575 och en billig cd spelare ur pioneers pd serie och vi fick haksläpp när vi kopplade in pd spelaren den var så pass bra så R förpassade 575 till garderoben.
Så testa med något annat och upplev något annat.

OK, nu talade jag i o f s inte om ljudkvaliteten, utan handhavandet.

PD-serien är kanske bra. Hur är handhavandet?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-01-09 15:33

ekkove skrev:Ja, jag har spelat på den och den funkar bra, men den känns lite konstig i släden.

Hur trivs du med din?

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2017-01-09 18:03

Jag har den inte inkopplad just nu, men den har lättare att läsa några skivor som Pioneer 668 har problem med så den kanske får ersätta den.
Har inte A/B-lyssnat, men spontant så lät det väldigt bra när jag hade den inkopplad.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-01-09 18:13

ekkove skrev:Jag har den inte inkopplad just nu, men den har lättare att läsa några skivor som Pioneer 668 har problem med så den kanske får ersätta den.
Har inte A/B-lyssnat, men spontant så lät det väldigt bra när jag hade den inkopplad.

Okej, den fick ändå lite kritik i MoLT för att den hade svårt att läsa gamla CD-R som 668 klarade. Gött att det funkar hos dig!

Oja, jag tycker den låter bra med :).

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2017-01-09 18:23

CD-R har jag inte testat.
De jag märkte skillnad på var vanliga CD-skivor.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-01-09 19:20

ekkove skrev:CD-R har jag inte testat.
De jag märkte skillnad på var vanliga CD-skivor.

Aha, ålrajt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-01-16 12:12

Min tuffar i alla fall på och har tagit alla cd-skivor(original) som jag provat. Känner mig väldigt nöjd med tanke på det i mina ögon billiga priset.

Föregående

Återgå till Köpråd