2.1 uppgradering

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Ajca

2.1 uppgradering

Inläggav Ajca » 2016-12-30 13:14

Är ute efter bas med mer botten än 40 hz, oöm, lättmöblerat och passar musik snarare än film.

Rummet är 15kvm och dämpat och saknar vägg bakom lyssningsposition.

Har en Yamaha r-n500 och ett par tannoy Mercury v1i som används för spotify, lp och streamat tv/filmljud till projektor, mestadels på låg volym. Jag upplever ljudet som helt ok, köpte trots allt prylarna för att det var dem jag ville ha för min 5 tkr budget.

Funderar nu på att uppgradera med bas då högtalarna onödigt tidigt protesterar och låter illa de gånger volymen skruvas upp till dans. Hoppas också få bättre dynamik och mer djupbas vid "slölyssning". Har spelat med två tham6 basar som aldrig fått någon bra drivning men har varit ett lyft för anläggningen när de fått spela 40-80 hz. (De slår igenom om de får spela lägre med en effektsvag hemmabioförstärkare med aktivt delningsfilter och de är trots sin storlek onödigt otympliga).

I butik har jag lyssnat på REL t5 och någon sunfier och då var t5 klart närmare det jag söker dock var de dyrare än jag tänkt.

Vad borde jag satsa på? PA förstärkning med dsp till tham, något begagnat som jag ska kika efter eller kan detta vara ett alternativ att undersöka http://www.brl.se/sv/artiklar/klipsch-r-10sw.html (lagom prisklass. Lyssningsrummet är också lekrum för 2 åring så jag är ute efter något hyffsat billigt som ändå matchar det jag har och är ute efter ;))

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: 2.1 uppgradering

Inläggav Tarzan » 2016-12-30 13:37

Du säger att det låter illa när volymen skruvas upp. Har du kollat så att det är i basen det tar emot? Det hade ju varit tråkigt att skaffa en massa krut i basen till ingen nytta.

Mest prestanda per peng borde något hemmabygge kunna ge, särskilt om du bygger fler än en och portade lådor, men har du inte redan tillgång till verktyg spräcks budgeten nästan direkt.

Ajca

Inläggav Ajca » 2016-12-30 13:49

Ja dett blir bättre med basavlastning när jag spelar med tham6 men jag kan inte dela dem så lågt som jag önskat och de är onödigt stora. Om de kan spela lägre och bättre med starkare förstärkare är det ett alternativ då de är oömma och antagligen billigaste lösningen men är mer inne på en "vanlig" subbas.

Ajca

Inläggav Ajca » 2017-01-01 23:07

Gör ett nytt försök med de hemmabyggda basarna. Snyggar till dem och sätter barnsäker speakon kontakt. Får se hur det blir. Om det funkar blir det eventuellt en inuke 1000 DSP för att driva dem. En lösning inom budget. Finns det bättre alternativ?

Återgå till Köpråd