"Night Mode" i en låda

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
attah

"Night Mode" i en låda

Inläggav attah » 2017-01-11 22:03

Sedan jag flyttade till egen lägenhet efter studietiden har jag inte haft hemmabio separat från stereoanläggningen (hade CRT-proj och halvbillig 5.1 i delat vardagsrum).
Filmintresset har svalnat något och jag tycker det är helt tillräckligt bra ljudbild, så det funkar fint med endast stereo för mig.
Flerkanalsförstärkaren är såld och högtalarna förpassade till garderoben.

Det enda problemet jag upplever är att vissa filmer, särskilt "storfilmer" har så högt dynamiskt omfång att explosioner o.s.v. blir onödigt högt om man ska höra dialogen i alla scener.
Riktigt så mycket oomph(tm) behöver jag inte för att få en bra filmupplevelse och grannarna skulle säkert uppskatta det också.

Det enda jag hittar är http://www.gefen.com/kvm/gtv-volcont.jsp?prod_id=8707 som är en låda med "Dolby Volume". Det låter typ som det jag söker.
Dock är den dels dyrare än jag hade tänkt mig (~2000) och det är lite oklart om den ens går att få tag på längre.

Har ni några andra förslag? Letar jag efter fel sak, eller är jag bara dum?

Hade trott att det borde kunna gå att hitta för 500-1000:-

Prytteln får gärna göra D/A också, men A->A funkar också, eller i nödfall D->D. Bonus för möjlighet till nivåmatchning (då TVn har annan linjenivå än min D/A och LP-spelare).

Återgå till Köpråd