Marc-André Hamelin

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Marc-André Hamelin

Inläggav petersteindl » 2017-03-11 00:46

Torrowitz skrev:
petersteindl skrev:Kolla in denna lilla tös :)

[ YouTube ]

Undrar hur hon blir då hon blir stor? :D

Med vänlig hälsning
Peter

Hej Peter!

Hon ska enligt en annan sida där jag sett klippet, bara vara 3 år gammal. Nästan svårt att tro. Hon kan ju obehindrat läsa sina noter och spela med fart den Clementi Sonatin i D-dur som jag också spelade som barn. Jag var dock 10 år gammal ... Jag beundrar hennes koncentration och lätthet. Uttrycket är inte speciellt bra, men denna prestation är ändå fantastisk. Man ska också komma ihåg att nästan alla av de "stora" musikerna har varit underbarn så detta är inget ovanligt annat än att denna flicka är kanske något år före de flesta av underbarnen. Behåller hon lusten att uttrycka sig så kommer det säkert gå bra.

Vi i västerlandet brukar ofta fasa oss över att hon inte får någon barndom eller kanske tvingas, men man glömmer bort att så länge hon mår bra så utvecklar hon sin hjärna på ett fantastiskt sätt och kommer ha stort försprång till sina jämnåriga kamrater. Hon kanske inte heller vill leka med dockor (OBS ironi ...).

Einstein var en mycket duktig violinist och spelade bl.a. Chaconnen av Bach, ett mycket svårt stycke. Denna flicka verkar komma från Kina (?) och där har man förståelse och tar hand om sina begåvningar. Annat är det i Sverige där min bästa elev förbjöds (!) att spela tillsammans med sina kamrater då "han var för bra" enligt rektorn. För mig gäller det att bli så bra som man kan och inget annat! Det är ett verkligt "gränsöverskridande" för att ta ett modeord, om man lyckas med det! Jag förstår inte problemet och rädslan vi har inom musiken att vara riktigt bra på något? Jag mötte en annan rektor efter en konsert som undrade om Månskenssonatens sista sats som den ovan nämnde eleven jag talade om spelade, med stor kraft och övertygelse på en elevkonsert. (Han fick spela då jag ordnade konserten (OBS ironi igen ...)). Rektorn sa till mig inte gratulerar till en fantastisk elev, utan: "det där är väl bara teknik". Ja, om det var så enkelt så borde många kunna spela den satsen. I verkligheten är det få som kan, även på Musikhögskolan. Men jag kommer aldrig på något i stunden att säga, men i efterhand undrar jag över om denne rektor ville ha en hastighetsbegränsning inom musiken? Så fort är musik, men över det då är det bara teknik, kanske? Man har inte samma problem inom idrotten. Jag applåderar alltid begåvning inom idrott, musik, teknik, medicin eller vetenskap. Dessa människor förhöjer i verkligheten våra liv!

Ledsen för ett litet utbrott, men jag blir påmind om några av de dumheter som jag varit med om i mitt liv. Jag riktar inget speciellt mot dig Peter! Det är bara ett tråkigt minne. Tur jag är pensionär numera och kan ägna mig åt trevliga saker. ;-)

Med vänlig hälsning
Torrowitz

:D Det gör inget. Ett litet utbrott är som en ventil och rensar luften. Jag håller med dig. Hon verkar verkligen gilla det hon håller på med och jag tror det är en förutsättning. Att börja tidigt ser jag bara som positivt. Inom sång kan det dock bli för mycket när barn sjunger före målbrottet. Det är väl ganska belagt att hjärnan utvecklas mycket positivt hos barn som utövar musik. Det handlar inte bara om att lyssna utan det handlar om att läsa och koordinera hela kroppen och det är snabba rörelser som måste vara exakta och rätt i tiden där det handlar om ms.

Sedan undrar jag om det inte är ett litet gossedjur eller en leksak längst bort på pianot. :) Jag gillar barn som går in för att göra saker som det tycker är kul och som inspirerar. Det brukar synas på hela kroppsspråket. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl. Make this Planet Great again!

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2017-03-14 14:51

Tack Peter för vänliga ord!

Jag skulle vilja tipsa om en ny intervju med Marc-André skriven av Paul Ennis på:

https://www.thewholenote.com/index.php/ ... =hootsuite

Dels med anledning av en pianoafton i Toronto dels för den nya inspelningen av Rachmaninovs 3:e konsert och Medtners 2:a med Kirill Petrenko som nu fått äran med chefskapet över Berlin Filharmonikerna.

Marc-André berör de olika verk han spelar på konserten av bl.a. Beethoven, Chopin och Feinberg, relationen till publiken och den norska pianisten Leif Ove Andsnes, planer att spela in Våroffer med Andsnes och även Stravinskijs konsert för två pianon, ect.

En välskriven intervju av en kunnig person och därmed läsvärd.

Med vänlig hälsning
Torrowitz

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2017-03-20 19:04

petersteindl skrev:På Beethoven är Kempff en av mina absoluta favoriter. Han är den enda jag hört som kan spela Für Elise, åtminstone som jag vill ha det. :)

[ YouTube ]

Här kommer lite mer OT men som jag hoppas ändå ska vara intressant att läsa. Det handlar bl.a. om allmänna tankar kring komposition med anledning av Für Elise.

Denna inspelning är ett lysande exempel på hur Kempff kan variera en enkel fras så att han uppehåller intresset genom hela stycket. Han lägger ibland ihop två på varandra följande och likadana temadelar så att de bildar en enhet, och kan därför ge en viss utveckling i stycket genom den fraseringen han gör. Skickligt gjort med ett magert material som inte självklart ger idéer om hur man bör bygga upp musiken. Kempff var en mästare på subtil variation.

Für Elise har en märklig historia. Man är osäker på vem Elise var, men den vanligaste tolkningen är att ˮBagatellenˮ som stycket kallas för eller också ˮRondotˮ som det också är, skrevs för en pianoelev till Beethoven som hette Therese Malfatti. Så stycket borde troligtvis kallas för ˮFür Thereseˮ om det ska vara rätt ... ;-)

Man hittade en avskrift av stycket i Malfattis ägodelar efter hennes död 1859, men notbladen var så pass slitna att namnet på dedikationen inte gick att läsa. Varför man valde Elise istället för Therese vid tryckningen är en obesvarad gåta. Man vet att Beethoven friade till Malfatti år 1810 men fick nej av henne. Beethoven hade i sammanhanget för låg status och ett äktenskap var inte ens att tänka på, vilket naturligtvis förgrymmade Beethoven på många sätt. Många historier finns om denna typ av statusproblem genom hela hans liv.

Für Elise är ovanlig också av den anledningen att de inte finns något annat verk av Beethoven där huvudtemat inte på något sätt utvecklas, i varje fall känner jag inte till något verk. Variation var en av Beethovens stora kännetecken i alla sonater, symfonier, konserter, för att inte bara tala om alla stora och långa variationsverk han skrev. Huvudtemat kommer i Für Elise – om jag minns rätt – 18 gånger och är oförändrad varje gång. Detta är ett sätt att göra musik som är betydligt vanligare idag då den mesta musiken har stora s.k. minimalistiska drag, dvs. att man upprepar en fras många gånger utan att förändra den. Intrycket kan ur musikalisk synpunkt bli statiskt, just av den anledningen att ingenting förändras.

Dock finns det i Für Elise två andra teman – vilket är normalt i ett rondo – men de är mindre kända. Jag har säkert haft ett 100-tal elever som spelat stycket. Efter åren som gick och den generella elevnivån sjönk, så nöjde sig de flesta ungdomarna med att endast spela det första kända temat. Redan det andra temat ger problem då det kommer snabba 32-delar som de flesta inte klarade av. Ibland tror jag att det just är den oförändrade upprepningen av temat som gjort stycket så känt, det påminner om en refräng även om det tekniskt sett inte är en sådan. Men det är bara min obevisade gissning?

I klassisk musik och framförallt under klassicismen så fanns det en underförstådd regel att två gånger kan man upprepa en sak, men det måste komma en förändring den tredje gången. Lyssna gärna på sonater, trios, kvartetter eller symfonier så ska ni upptäcka att det är på detta sätt. Förändringar av musiken kan ske på många sätt. Harmonin kan kompliceras och ge en intensivare karaktär, melodin kan utvecklas och skapa nya melodiska spänningar; temat kan förkortas och det är ett vanligt sätt att höja spänningen innan en höjdpunkt; melodin kan sjunka och därmed slappnar spänningarna i musiken av; temat eller delar av det tas upp i vänster hand och skapar flerstämmighet eller en förtätning med höger hand som höjer spänningen, osv. Det finns många kompositoriska verktyg som Beethoven nästan alltid använder sig av i annan musik förutom i just Für Elise.

Så Für Elise har inte bara troligtvis ett felaktigt namn, utan är också unik som en starkt ovarierad minimalistisk komposition av Beethoven. ;-)

Med vänlig hälsning
Torrowitz

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-03-21 10:44

Apropå en annan pianist som jag propagerade för lite tidigare.
http://www.dn.se/arkiv/kultur/yuja-wang ... in-teknik/

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2017-03-23 05:19

momus skrev:Apropå en annan pianist som jag propagerade för lite tidigare.
http://www.dn.se/arkiv/kultur/yuja-wang ... in-teknik/

Det är minst sagt upplyftande att en pianoafton kan locka till ett fullsatt Konserthus och vara en succé. Camilla Lundbergs recension är dock mycket överdriven, den i SvD av Lars Hedblad är bättre skriven och ger en betydligt större och mer mångfacetterad bild av hur konserterna var, både pianokonserten och pianoaftonen. (https://www.svd.se/yuja-wang-tar-fram-d ... -i-musiken). Detta att överdriva språket på ett starkt känslomässigt sätt, verkar tyvärr vara en trend som kommit från sportjournalister och nu sedan några år tillbaka återfinns hos kulturjournalister av alla de slag. Dock finns fortfarande de som balanserar sitt språk på ett bättre och även kunnigt sätt, inte minst är de betydligt mer informativa. Läs gärna Hedblad ovan.

Jag har sett andra saker som kanske tyder på att den negativa utvecklingen för klassisk musik har börjat vända? Det var nyligen en internationell pianotävling på Musikhögskolan i Ingesund som direktsändes på nätet och det har börjat poppa upp små kammarmusikserier här och där. Jag hoppas att de har tillräcklig kraft för att överleva. Det fantastiska nya konserthuset i Hamburg (ˮElbphilharmonieˮ) som nyligen invigts och inte minst ett nytt konserthus i Malmö. Detta är upplyftande trots att den sedan 20 år uppmärksammade och stora Ljunggrenska tävlingen på Göteborgs Universitet utan förvarning ställts in ... Vidare verkar den nya statliga kulturskoleutredningen inte bry om en konkret del av sitt uppdrag: att musikskolorna också ska ge utrymme för återväxten av yrkesmusiker. De som vill fördjupa sig i detta kan läsa mer i Symf:s svar på utredningen. Det verkar som om det finns två grupperingar kring musikutbildningen där den ena värnar om djup och kvalité. Den andra om att musik bör ses ur ett socialt perspektiv och där trevligheten eller underhållningsvärdet, inte det musikaliska innehållet får styra. All musikundervisning föreslås i grunden ske i grupp, trots att det finns så mycken kunskap om att elevernas utveckling går betydligt långsammare med denna undervisningsform! Men som sagt, dessa två synsätt belyser bara inställningen man generellt har till musik.

Vi får se hur det går vidare med Musiksverige ... Jag hoppas absolut på många fler utsålda konserthus och med kanske just pianoaftnar. ;-) Hamelin kommer som sagt till Helsingborg till hösten.

Med vänlig hälsning
Torrowitz

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-03-24 09:39

Håller med om att recensionen är aningen överdriven, Har dock inte läst SvD:s recension.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-03-26 19:17

Som sagt, SvD:s recension var kanske mindre känslomässig. Men även denne recensent föll i farstun för Mozartstycket. Vill bara uppmärksamma er som läser den här tråden att DN idag (söndag) recenserade boken där Haruki Murakami diskuterar musik med Seiji Ozawa.

Användarvisningsbild
Torrowitz

Inläggav Torrowitz » 2017-04-04 14:08

Hej!

Gramophone har en fyra lång sidor intervju med Hamelin i aprilnumret. Harriet Smith står för den och hon var den person som startade International Piano Quarterly en gång i tiden. En namnkunnig skribent kring pianot och dess repertoar. Länken här visar bara på aprilnumret men man måste prenumerera för att kunna läsa. Tidningen finns att köpa i välsorterade eller special tidningsaffärer.

Harriet Smith dök upp på en Amorina-konsert i början av 2000-talet tillsammans med en producent på Hyperion, Michael Spring som bl.a. producerat pianokonsertserien på Hyperion. Vilka minnen det väcker ...

http://www.torgny.biz/Amorina_Recitals_5.htm

http://www.exacteditions.com/browse/345/365/55577/3/27

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-04-22 12:55

Vill bara tipsa om några intressanta dokumentärer som man kan se på SvtPlay. En (aning ytlig) dokumentär om Leonard Bernstein, en rätt så fullmatad om Maurizio Pollini och en tämligen okonventionell och spännande om Erik Satie.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-04-24 12:15

Aningen OT, men här är dom:

Satie: https://www.svtplay.se/video/2977140/er ... -avsnitt-1

Bernstein: https://www.svtplay.se/video/13246816/l ... -avsnitt-1

Pollini:https://www.svtplay.se/video/2063049/vid-flygeln-maurizio-pollini/del-1-1944

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer