Line Magnetic 508ia, säkringen till rummet går

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

SGT-Morre

Line Magnetic 508ia, säkringen till rummet går

Inläggav SGT-Morre » 2017-04-17 15:51

Som rubriken säger så går säkringen till rummet när jag startar min LM 508ia. Första gången det hände var för någon månad sedan. Då upptäckte jag att ett rör satt snett så jag satte det till rätta och då kunde jag starta förstärkaren igen. Problemet löst trodde jag. Det var ett 300B rör som satt snett så jag bytte båda dom + alla andra rör bara för att vara säker.

Nu har säkringen till rummet gått igen så kolla jag om något rör satt snett igen vilket jag inte kunde se att de gjorde. Jag drog även ur alla rören och satt den på plats och provade igen och den hoppade den igång utan att säkringen gick. Men det känns ju som om något inte riktigt är hundra.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Eller någon runt Mjölby som skulle kunna hjälpa mig med en översyn av den?

Användarvisningsbild
Conan

Re: Line Magnetic 508ia, säkringen till rummet går

Inläggav Conan » 2017-04-17 17:48

Har inget bra tips, men Transient Design verkar vara generalagent. Dom kanske vet nån i närheten som kan kika på din stärkare.

http://www.transientdesign.se/kontakt.htm

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-04-17 18:04

Om säkringen går precis vid start av förstärkaren så handlar det om startströmmen hos den transformator du har i förstärkaren. Den kan bli så hög att den löser en säkring, men det är inte normalt. Det kan finnas en startströmsbegränsare i steget som slutat fungera, t.ex en NTC-motstånd, ev kombinerat med ett förbikopplingsrelä som kanske brunnit. Men jag vet inte om denna transformator är så kraftig...det är värre med stora ringkärnetransformatorer.

Kanske värt att titta i andra änden också. Vad för slags säkring har du, 6 A, 10 A? Diazed eller dvärg? Om dvärg, står det B10 eller C10 på den? Om diazed, du har inte råkat hitta en ask med gamla snabba säkringar "flink"? gG ska det stå på dem. Har problemet plötsligt börjat uppträda kanske det kan tyda på ett fel på dvärgen, det slits med tiden och de överbelastas och får lite annan karakteristik.

SGT-Morre

Inläggav SGT-Morre » 2017-04-17 22:24

Tack för svaren. Japp det händer i startögonblicket och det är dvärgsäkring C10. Jag kan testa att byta plats med en annan C10a och se om det fortsätter. Men det verkar inte hända som ofta. Det var nästan 4 veckor mellan förra gången och den här. Och då har den startats minst en gång om dan.

Om det är transformatorn.... kan man mäta det på något sätt i så fall?

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-04-18 15:45

Med ett oscilloskop och strömtång går det att mäta, men det kostar ju...
En mycket enkel lösning du kan prova är en längre skarvsladd till stereon, 10 meter kanske duger. Den fungerar som en startströmsbegränsare utan att inverka nämnvärt på effekten hos steget.
Byta dvärg kan också vara en ide då det krävs bra mycket för att lösa en C10 med startströmmen. Cirkelsågar på 2 kW brukar vara ett problem för B10 men inte C10.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-18 17:06

Själv så skulle jag börja med att rengöra* rörsocklar å rörpinnar/stift om det nu
är så att säkringen verkar hålla en tid efter att du fibblat med rören . . . typ.
Om du har garanti kvar så skulle jag absolut lämna in den för översyn.
(Kan ju vara tex en lös lödpärla eller annat som ligger å kortsluter intermittent).

*Deoxit brukar funka bra.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-18 23:48

Kollade i manualen å det verkar som om att det kan vara en ringkärna("the native circular area power transformer")* :) som nättrafo. I sånna fallen kan det gå ganska så häftiga startströmmar vi påslag.
Har man då ingen mjukstartskrets typ NTC-motstånd så kan det vara tillräkligt för att säkringen skall
lösa ut, speciellt då om linan redan är hyggligt hårt belastad av annat.

*Kan menas vara en ringkärna men vet inte säkert . . . ?

SGT-Morre

Inläggav SGT-Morre » 2017-04-19 21:08

Har importerat den från Kina. Hade lite svårt att låta bli när man fick ge 16,9k med frakt hem till dörren jämfört med 40k här i Sverige. Är inte supersugen på att skicka tillbaka den till Kina för översyn. Men det är på ett seriöst företag så garanti finns.

Dom tyckte att en 10A säkring var lite snålt. Minst 16A fick jag höra av dom. Så man kanske inte är helt ute o cyklar om man gissar på att det är en ringkärna utan någon slags mjukstartskrets.

Har gjort rent rörsocklar o rörpinnar så gott jag kan med tops o isopropanol och bytt till en 13A dvärg eftersom den där latmasken sa att jag inte orkade dra fram 2,5mm2 kabel just nu :D

13A säkring kanske håller eftersom det är på gränsen. Den löser ju inte ut varje gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-19 21:30

Vi håller tummarna . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-20 02:18

Låter extremt att den drar tröga (halvtröga kanske det bör kallas) 10A säkringar vid start.
Är det normalt låter det i min värld som en felkonstruktion.

Att den inte löser ut när du pillat med rören tror jag lika gärna kan vara en tillfällighet som något annat.

MvH Carl
Officiell talesman för Guldöronklubben (GÖK) på Faktiskt.

Butikschef
Rehifi

SGT-Morre

Inläggav SGT-Morre » 2017-04-20 06:25

Jag håller med, låter inte normalt i min värld häller. Men en sak som skulle kunna tala för att det är något fel dvärgsäkringen är att säkringen som sitter i nätuttaget på förstärkaren inte löser ut. Det är en T8L250V som jag bytte ut för säkerhets skull första gången dvärgen löste ut.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2017-04-20 09:28

Oj, är förstärkaren avsäkrad med 8A trög ! Det låter väldigt mycket tycker jag.
Men utan mjukstart på en ringkärnetrafo så kanske det går åt.
Läser man manualen som finns på nätet så står det att man ska ersätta säkringen ned samma typ, men inte vilken typ... Lite märkligt tycker jag.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-04-20 11:44

SGT-Morre skrev:Har importerat den från Kina. Hade lite svårt att låta bli när man fick ge 16,9k med frakt hem till dörren jämfört med 40k här i Sverige. Är inte supersugen på att skicka tillbaka den till Kina för översyn. Men det är på ett seriöst företag så garanti finns.

Dom tyckte att en 10A säkring var lite snålt. Minst 16A fick jag höra av dom. Så man kanske inte är helt ute o cyklar om man gissar på att det är en ringkärna utan någon slags mjukstartskrets.

Har gjort rent rörsocklar o rörpinnar så gott jag kan med tops o isopropanol och bytt till en 13A dvärg eftersom den där latmasken sa att jag inte orkade dra fram 2,5mm2 kabel just nu :D

13A säkring kanske håller eftersom det är på gränsen. Den löser ju inte ut varje gång.

Hmm, förklarar en del, jag har fått flera mejl och telefonsamtal gällande reparation av Line Magnetic, jag har då hänvisat till den svenska importören, det verkade inte vara en bra lösning vad jag kan förstå då parallellimport tydligen verkar försiggå.
Tidigare verksam i England med Audion,Audio Innovations,Audio-Note,Snell,Edison mm. Grundare av Dala-Ljud och Ljudbutiken i Stockholm. www.erikasson.se

SGT-Morre

Inläggav SGT-Morre » 2017-04-21 07:30

ErikAndersson skrev:
SGT-Morre skrev:Har importerat den från Kina. Hade lite svårt att låta bli när man fick ge 16,9k med frakt hem till dörren jämfört med 40k här i Sverige. Är inte supersugen på att skicka tillbaka den till Kina för översyn. Men det är på ett seriöst företag så garanti finns.

Hmm, förklarar en del, jag har fått flera mejl och telefonsamtal gällande reparation av Line Magnetic, jag har då hänvisat till den svenska importören, det verkade inte vara en bra lösning vad jag kan förstå då parallellimport tydligen verkar försiggå.

Menar du att det skulle vara skillnad på en apparat som är byggd för 230 V och 50 hz om den säljs av en Kinesisk leverantör eller om det är en Svensk?

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-04-21 09:54

Att det är skillnad på din förstärkare såld i kina eller här har jag ingen kunskap om. Det var inte heller det mitt inlägg avsåg. Vad jag menade var att de personer som ringde mig och efterfrågade hjälp verkade mindre villiga att kontakta den Svenska importören förmodligen beroende att de parallellimporterat dem.
Tidigare verksam i England med Audion,Audio Innovations,Audio-Note,Snell,Edison mm. Grundare av Dala-Ljud och Ljudbutiken i Stockholm. www.erikasson.se

SGT-Morre

Inläggav SGT-Morre » 2017-04-21 12:03

Nu när jag läser inlägget igen så ser jag vad det är du skriver. Jag reagerade nog mest för att jag har fått höra av från olika återförsäljare att det är just på grund av att den är importerad som problem finns och att det är rena skiten jag köpt. Blir lite irriterad på sånt. Bättre i så fall att vara ärlig och säga att man inte vill göra affär med mig för att den är importerad och inte försöka sprida massa rykten.

Nu kanske det är mycket problem med Line Magnetic. Det kan inte jag svara på men försäljarna jag har varit i kontakt med skulle förmodligen prata gott om LM om jag var intresserad av att köpa.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-04-21 13:29

Jag har aldrig rört vid en Line Magnetic förstärkare, än mindre mätt eller ljudmässigt utvärderat någon, så kvaliten har jag av förklarliga skäl inte en susning om. Men på bild verkar det vara stor pjäs, så ett pris understigande 20 K fram till dörren måste anses mycket prisvärt, jag har svårt att fatta hur de kan tillverka denna förstärkare till ett så lågt pris. Den kostar under halva priset i kina jämfört med fler länder i västvärlden. Men tänk dig i handlarens situation, det är han som får lägga ner tid och möda för att demonstrera och eventuellt låna hem apparaten till dig, det tar tid och kostar pengar för honom. Sedan går du och beställer förstärkaren från kina för halva priset! Och det är väl inget att säga om det, man är sig själv alltid närmast. Desssutom hittar man inte 24.000:- kr på trappan när man går ut, även om man gör det så är det inte vanligt. Firman Line Magnetic måste om de tänker stanna i branschen se över och utjämna sin prispolitik,i annat fall gräver de sin egen grav.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-21 14:39

På den tiden jag höll på med PA och när automatsäkringarna började användas uppstod samtidigt problem med att det var svårt att starta vissa slutsteg med ringkärna (bl a mitt egenkonstruerade som hade en 800VA ringkärnetrafo med 2x42V ut, kopplat till 2st 22000uF kondensatorer). Även de där automatsäkringarna skulle vara tröga så löste de ut var och varannan gång ett sådant slutsteg skulle startas. Aldrig någonsin var det problem med vanliga smältsäkringar ("proppar"). Slutstegets 220V-ingång var avsäkrad med en glasrörssäkring 5A trög... -Så det kanske inte betyder att det är något direkt fel på din förstärkare, det är bara det att den smackar till lite för mycket och för länge för att automatsäkringen ska gilla det. Sen kanske man kan tycka att man med tanke på vad förstärkaren kostar kunde kostat på en liten, billig mjukstartkrets.
Jag såg inget behov för automatsäkringar när jag konstruerade mitt slutsteg (automatsäkringarna hade ännu inte gjort sitt intåg) och slutsteget gick ju fint att starta även med 6A-proppar och annat anslutet samtidigt...

Fast jag undrar när jag tänker efter om det verkligen sitter en ringkärnetrafo i den aktuella skapelsen. Ringkärna känns inte så klassiskt rörigt ju.
Det finns inga rastistiska avsikter/värderingar i mina inlägg. Om du uppfattar det så vänligen PM:a mig, ge mig en chans att reda ut missförstånden innan dyngspridaren dras igång. /Roger Jönsson

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-21 16:15

RogerJoensson skrev:....
Fast jag undrar när jag tänker efter om det verkligen sitter en ringkärnetrafo i den aktuella skapelsen. Ringkärna känns inte så klassiskt rörigt ju.

Så här skriver en reviewer, AshK i "Witchdoctor"(NZ)*, om en tidigare pjäs, LM-518IA, från samma firma:
"Sitting behind the valves in their white coated metal housings are the transformers – one low magnetic leakage toroidal and two wide frequency response audio transformers."

När fabrikanten i sin manual till LM-508IA sedan skriver: "the native circular area power transformer" så kan man nästan misstänka att de då menar/avser en ringkärna, gissar jag . . . typ.

* http://witchdoctor.co.nz/index.php/2014 ... er-review/

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-21 17:31

Laila skrev:

Så här skriver en reviewer, AshK i "Witchdoctor"(NZ)*, om en tidigare pjäs, LM-518IA, från samma firma:
"Sitting behind the valves in their white coated metal housings are the transformers – one low magnetic leakage toroidal and two wide frequency response audio transformers."

När fabrikanten i sin manual till LM-508IA sedan skriver: "the native circular area power transformer" så kan man nästan misstänka att de då menar/avser en ringkärna, gissar jag . . . typ.

:) Kreativ formulering...
Ok då. Prova att koppla in möget mot en klassisk 10A propp, så kanske problemet är löst. Eller använd en väldigt lång förlängningssladd (100m kanske).
Det finns inga rastistiska avsikter/värderingar i mina inlägg. Om du uppfattar det så vänligen PM:a mig, ge mig en chans att reda ut missförstånden innan dyngspridaren dras igång. /Roger Jönsson

SGT-Morre

Inläggav SGT-Morre » 2017-04-23 19:18

ErikAndersson skrev:Jag har aldrig rört vid en Line Magnetic förstärkare, än mindre mätt eller ljudmässigt utvärderat någon, så kvaliten har jag av förklarliga skäl inte en susning om. Men på bild verkar det vara stor pjäs, så ett pris understigande 20 K fram till dörren måste anses mycket prisvärt, jag har svårt att fatta hur de kan tillverka denna förstärkare till ett så lågt pris. Den kostar under halva priset i kina jämfört med fler länder i västvärlden. Men tänk dig i handlarens situation, det är han som får lägga ner tid och möda för att demonstrera och eventuellt låna hem apparaten till dig, det tar tid och kostar pengar för honom. Sedan går du och beställer förstärkaren från kina för halva priset! Och det är väl inget att säga om det, man är sig själv alltid närmast. Desssutom hittar man inte 24.000:- kr på trappan när man går ut, även om man gör det så är det inte vanligt. Firman Line Magnetic måste om de tänker stanna i branschen se över och utjämna sin prispolitik,i annat fall gräver de sin egen grav.

Jag håller med. För min del var det enbart en slump att det blev 508ia. Råkade snubbla över den här när jag surfade omkring för att se vad folk skriver om 216ia som jag hade lånat hem för provlysning och skulle få ge 15k för av en svensk handlare. Det var nästintill omöjligt att köpa 216ia när det bara skiljde 1900:- till 508ia.
RogerJoensson skrev:
Laila skrev:

:) Kreativ formulering...
Ok då. Prova att koppla in möget mot en klassisk 10A propp, så kanske problemet är löst. Eller använd en väldigt lång förlängningssladd (100m kanske).

Man får tacka så mycket för hjälpen. Vet dock inte riktigt vart jag skulle gömma 100m kabel även om det är en skön lösning. Men som jag skrev tidigare så har jag stoppat i en C13A säkring. Dom jag köpte stärkaren av rekommenderade 16A säkring. Så om 13A dvärgen inte orkar hålla emot så får jag bita i det sura och stoppa i en 16A dvärg med allt som det innebär. :D

Återgå till Generellt om hifi