Vad återstår att felsöka?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Vad återstår att felsöka?

Inläggav Fralle » 2017-06-16 10:25

Hej,
Jag har haft problem med ojämn balans i mitt system under en längre tid, och felsökandet har nästan drivit mig till vansinne. Lång historia kort: Jag kör på en Rega planar 2 (med planar 3 arm) och Elys2, en HK a402 och ett separat Riaa-steg från tyska vincent. HKn har gått igenom en full recap och service nyligen, och på det sättet har jag kommit tillrätta med balansproblemet (nästan) mellan höger och vänster. Jag säger nästan då det fortfarande är en obalans mellan höger och vänster, där vänster är svagare, när jag spelar från skivspelaren. Skiftar jag kablar så skiftar också problemet och den högra blir svagare. Den lilla obalans som fortfarande syns på mätarna (ledbelyst nivåmätning på stärkaren) är alltså beroende på ojämn balans i skivspelaren.

Detta har jag gjort:
Testat ändra antiskating från noll till max och allt däremellan

Ändrat nåltryck till allt från 1.5 till 2.0 – det rekommenderade nåltrycket är 1.75

Jag har tagit loss tonarmskablarna och tittat så att allt ser rätt ut, testat trycka till dessa för att se om något glappar.

Flyttat skivspelarens position, sett så att den står helt stabilt med vattenpass

Växlat mellan att köra via phono och via riaa-steget

Allt detta men med absolut noll resultat. Vad återstår egentligen att felsöka nu? Elys2 köptes samtidigt som spelaren och är knappt ett halvår gammal, och bör således vara långt ifrån utsliten.

Användarvisningsbild
faema

Re: Vad återstår att felsöka?

Inläggav faema » 2017-06-16 10:42

Jag skulle sätta på en monoskiva och lyssnat.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-06-16 11:27

Jag använder mig av en monoskiva när jag felsöker, och det är ojämn balans mellan höger och vänster. Det finns ju en balanskontroll på förstärkaren och vrider jag den till tio i tolv ca så är problemet åtgärdat, men det känns ju som en tveksam lösning i längden.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2017-06-16 12:05

Är alla vinklar o inställningar rätt på pickupen?
Om de är det så återstår bara att den ger olika signal ut på vä-hö.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-06-16 12:54

Eller att pickupens utgångsimpedans skiljer sig väsentligt på vänster och höger.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-06-16 13:03

UrSv skrev:Eller att pickupens utgångsimpedans skiljer sig väsentligt på vänster och höger.

Ja, men då bör väl fortfarande något vara fel? Det känns ju konstigt om Rega skulle tillverka sådana pickuper medvetet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-16 13:11

Man kan inte se på en lödning om den verkligen leder perfekt.
Kanalobalans förekommer i pickuper men skulle ändå tro på kablarna. Bara att skifta plats på dom små kablarna vid pickupen så ser du om du flyttat felet eller inte.

/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-06-16 16:08

Pickuper har ofta obalans pga oprecis symmetri i nålens/agetens centrering mellan spolarna. Om den är närapå perfekt så är det i andra hand felaktigt nåltryck och antiskate som kan rubba nålens centrering och påverka kanalbalansen. Azimuth påverkar minimalt kanalbalansen men ger distorsion som är olika mellan kanaler om den ej är inställd.

Om obalansen är pga nålens infästning kan man bara göra två saker. Byta ut nålen till en som är bättre eller använda balanskontroll på förstärkaren. Om det är spolarna som spökar måste hela pickupen bytas ut.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-16 20:10

Thomas_A skrev:Om den är närapå perfekt så är det i andra hand felaktigt nåltryck och antiskate som kan rubba nålens centrering och påverka kanalbalansen.

Ah. Där fick jag svar på frågan som jag just skulle ställa. Hur en felställd antiskating skulle kunna påverka kanalbalansen.
Samarbeta med människor som söker sanningen.
Undvik de som har funnit den.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-17 16:46

Tills problemet är löst så har jag svårt att tänka mig att nån inställning på skivspelaren ger en så stor avvikelse som mellan kl. 10 och kl.12 på volymkontrollen. Tror fortfarande på kablarna.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-17 19:43

Harryup skrev:Tills problemet är löst så har jag svårt att tänka mig att nån inställning på skivspelaren ger en så stor avvikelse som mellan kl. 10 och kl.12 på volymkontrollen. Tror fortfarande på kablarna.

/Harryup

Tror att du läser/läste slarvigt Harry . . . typ. :wink:
Fralle skrev:Jag använder mig av en monoskiva när jag felsöker, och det är ojämn balans mellan höger och vänster. Det finns ju en balanskontroll på förstärkaren och vrider jag den till tio i tolv ca så är problemet åtgärdat, men det känns ju som en tveksam lösning i längden.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-17 19:52

Ta gärna å testa med att sänka antiskatingen till ca 1g(när du kör på 1.75 nåltryck) å spela
sedan upp till 5-6 skivsidor innan du lyssnar efter/på om du hör någon skillnad . . .typ.

Ps. Vänta nu lite Fralle, du skriver: "Den lilla obalans som fortfarande syns på mätarna (ledbelyst nivåmätning på stärkaren) är alltså beroende på ojämn balans i skivspelaren."
Hörs "kanalobalansen" i rummet(lurarna) eller är det bara nivåmätarna på stärkaren som du går efter ?
Mätarna kan ju vara taskigt kalibrerade(spelar roll, typ ?) ? Tio i tolv låter lite väl möcke för att komma
från en felaktig spelare, kan i alla fallen ja tycka . . . .

Men ok, nu hade du ju skiftat kablarna från spelaren å mätarna visar då samma skillnad V-H men tvärs
om ? Skulle möjligen kunna vara så att puppen/nålen skadades när den satt på din första spelare som
hade en felaktig "inbyggd" antiskatingmekanism. Jag skulle i så fall be att försäljaren kollar detta, eller att du kanske själv har möjlighet att testa med en annan pupp ?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-06-17 21:19

Thomas_A skrev:Pickuper har ofta obalans pga oprecis symmetri i nålens/agetens centrering mellan spolarna. Om den är närapå perfekt så är det i andra hand felaktigt nåltryck och antiskate som kan rubba nålens centrering och påverka kanalbalansen. Azimuth påverkar minimalt kanalbalansen men ger distorsion som är olika mellan kanaler om den ej är inställd.

Om obalansen är pga nålens infästning kan man bara göra två saker. Byta ut nålen till en som är bättre eller använda balanskontroll på förstärkaren. Om det är spolarna som spökar måste hela pickupen bytas ut.

Min gissning är att analysen av problemet i första stycket nog är korrekt. Det finns en inneboende kanalobalans i pickupen. Hittar ingen specifikation som anger tillåten kanalobalans för Elys 2. Att kompensera för en inneboende obalans genom att vrida på t.ex. azimuth är inte att rekommendera.

Vad jag skulle göra?

1. Är pickupen ny och kan sägas innefattas av garanti? Då skulle jag reklamera den och be distributören/tillverkaren kontrollmäta exemplaret.

2. Har du inte garanti på pickupen skulle jag ändå gå till butiken/distributören och förklara hela problemet och be att få pickupen kontrollmätt m.a.p. kanalobalans. Även utan garanti kanske dom byter in exemplaret alternativt ger dig prisavdrag på en ny pickup.

3. Verkar det inte som att du kan få hjälp av butik/distributör/tillverkare så vette tusan. Köper du en ny nålenhet och det visar sig att problemet sitter i pickuphuset, så har du ju kastat pengar i sjön. Jag hade nog köpt en ny pickup i det läget. Köp en ny Rega Elys 2 vettja och reklamera den gamla pickupen som defekt med det nya kvittot och åberopa garantin!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-17 21:38

Conan skrev:....
3. Verkar det inte som att du kan få hjälp av butik/distributör/tillverkare så vette tusan. Köper du en ny nålenhet och det visar sig att problemet sitter i pickuphuset, så har du ju kastat pengar i sjön. Jag hade nog köpt en ny pickup i det läget. Köp en ny Rega Elys 2 vettja och reklamera den gamla pickupen som defekt med det nya kvittot och åberopa garantin!

Vad jag vet så går det inte att(själv) byta nålenheten på Rega Elys puppar . . . typ.

F.ö. så torde välan Rega Elys pupparna vara något av det minst kostnadseffektiva som tillverkas i sin
prisklass idag. Enligt min helt subjektiva bedömning är kanske bäst att tillägga, å ja, jag har ägt en.
För ungefär samma pris kan du t.ex. köpa en Denon DL-110*(som "spelar skjortan" av Elys:en).

* Möjligen kan du då behöva ett mellanlägg under tonarmen för rätt höjd.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-18 08:07

Laila skrev:
Harryup skrev:Tills problemet är löst så har jag svårt att tänka mig att nån inställning på skivspelaren ger en så stor avvikelse som mellan kl. 10 och kl.12 på volymkontrollen. Tror fortfarande på kablarna.

/Harryup

Fralle skrev:Jag använder mig av en monoskiva när jag felsöker, och det är ojämn balans mellan höger och vänster. Det finns ju en balanskontroll på förstärkaren och vrider jag den till tio i tolv ca så är problemet åtgärdat, men det känns ju som en tveksam lösning i längden.

Förra gången någon sa att jag läste slarvig var då jag stakade mig på några av de utländska namnen i startlistan på 110m häck vid Rom OS då jag läste högt för min syster. Då var jag 4 år. Nä, skribenten menar enligt min tolkning kl. 10. 10 i tolv är ju extremt lite, skulle ju lika gärna vara 9 minuter i tolv eller elva minuter i tolv och tveksamt om den precisionen ens finns i avläsningen.
Rådet kvarstår innan det skall köpas nya saker. Mät tonarmskablarna eller koppla om dom.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-06-18 09:03

Laila skrev:
Conan skrev:....

Vad jag vet så går det inte att(själv) byta nålenheten på Rega Elys puppar . . . typ.

F.ö. så torde välan Rega Elys pupparna vara något av det minst kostnadseffektiva som tillverkas i sin
prisklass idag. Enligt min helt subjektiva bedömning är kanske bäst att tillägga, å ja, jag har ägt en.
För ungefär samma pris kan du t.ex. köpa en Denon DL-110*(som "spelar skjortan" av Elys:en).

* Möjligen kan du då behöva ett mellanlägg under tonarmen för rätt höjd.

Aha... men då skulle jag trycka ännu mer på att få pickupen kollad och fixad hos tillverkaren. Går inte det är det väl bara att köpa en ny, och jag skulle heller inte välja en rega-pickup.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-18 11:42

Harryup skrev:
Laila skrev:

/Harryup

Förra gången någon sa att jag läste slarvig var då jag stakade mig på några av de utländska namnen i startlistan på 110m häck vid Rom OS då jag läste högt för min syster. Då var jag 4 år. Nä, skribenten menar enligt min tolkning kl. 10. 10 i tolv är ju extremt lite, skulle ju lika gärna vara 9 minuter i tolv eller elva minuter i tolv och tveksamt om den precisionen ens finns i avläsningen.
Rådet kvarstår innan det skall köpas nya saker. Mät tonarmskablarna eller koppla om dom.

:mrgreen: Vi får nog be Fralle att förtydliga sig . . . jag antog, kanske felaktigt, att Fralle menade att
klockan 12 på balanskontrollen betydde läget när den var "inaktiverad" å att han var tvungen att vrida
den motsols till klockan 10 för att få balans mellan H/V-kanal* . . . typ.

*Om vi antar att balanskontrollen är linjär å helt utsläckande i respektive läge så är nog klockan 10 en
hel del obalans å alldeles för mycket, åtminstone för maj, för uppnående av nöjdhet.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-06-18 15:09

Hej,

Slarvigt av mig, sorry. Mittläget är klockan 12 och jag får vrida den till klockan 10 för balans mellan höger och vänster.

Obalansen hörs och det är inte bara mätarna jag går efter, utan vänster kanal är klart svagare. Jag testar med antiskat igen och annars får jag väl gå med den till reference audio.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-06-19 20:20

Antiskate ska bara justeras så att nålröret är i rät vinkel mot skivan under spelning och sett framifrån pickupen. Det är inget bra sätt att justera kanalbalansen på.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-06-19 21:04

Det kan påverka kanalbalansen om antiskate är felinställd.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-06-20 06:22

Javisst, men antiskate är fortfarande korrekt när pickupen belastar/drar nålröret varken utåt eller inåt. Varför skulle man vilja justera nåt ytterligare om nålröret visuellt är 90 grader mot skivytan sett framifrån under spelning? Annan inställning kan ju t.ex. få en fördelaktigare placering av rörliga delen inne i pickupen och därför påverka kanalbalansen, men då blir det i.s.f. på bekostnad av felaktig belastning och spårningsvinkel nere vid nålens kontakt mot skiva.

Har man problem med en inneboende kanalobalans i huset, ska den inte kompenseras med antiskate eller azimuth, utan man får leva med det, justera med balanskontrollen eller köpa en ny pickup och sen gå vidare i livet. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-20 10:28

Nu är det såhär att just Rega 3-armen* som Fralle har, är känd för sin notoriska
inexakthet på/av antiskatinginställningen å att just ca 2/3 av inställt nåltryck
erfarenhetsmässigt verkar vara ett bra utgångsläge. Naturligtvis skall nålarmen
helst inte belastas i sidled(ändra riktning när den sänks ner i spåret) men just
den detaljen är det nog bara Thomas_A, å kanske några till, som klarar av att
upptäcka okulärt, med en exakthet på säg +- 0,05g, på en pupp som spelar med
1,75g nåltryck eller mer** . . . typ. :wink:

* I alla fall tidigare versioner men är inte helt säker på att just den version som
Fralle har besitter denna inexakthet . . .

** Sedan så tror inte heller jag att så mycket kanalobalans som Fralle tycks ha beror
på felaktigt justerad antiskating. Däremot så kan det kanske vara den förra felaktiga
"automatiska" (för ett nåltryck på 1.75g) antiskatingmekanismen på rega 2-armen, som
ursprungligen satt på spelaren å som gjorde att skivor inte kunde spelas utan problem,
som har "ställt till det" för puppen ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-20 23:55

Man kan ju byta till digitala medier också... :roll:
Samarbeta med människor som söker sanningen.
Undvik de som har funnit den.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-21 00:14

App app app, alldeles för möcke mastrande/komprimerande . . . typ. :evil:
Men du har kanske andra erfarenheter ? :wink:

Ps. jag tror faktiskt att Fralles problem är relativt unikt å inte alls representativt
för all avspelning av vinyl, så dä så.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-06-21 23:37

Laila skrev:Nu är det såhär att just Rega 3-armen* som Fralle har, är känd för sin notoriska
inexakthet på/av antiskatinginställningen å att just ca 2/3 av inställt nåltryck
erfarenhetsmässigt verkar vara ett bra utgångsläge. Naturligtvis skall nålarmen
helst inte belastas i sidled(ändra riktning när den sänks ner i spåret) men just
den detaljen är det nog bara Thomas_A, å kanske några till, som klarar av att
upptäcka okulärt, med en exakthet på säg +- 0,05g, på en pupp som spelar med
1,75g nåltryck eller mer** . . . typ. :wink:

* I alla fall tidigare versioner men är inte helt säker på att just den version som
Fralle har besitter denna inexakthet . . .

** Sedan så tror inte heller jag att så mycket kanalobalans som Fralle tycks ha beror
på felaktigt justerad antiskating. Däremot så kan det kanske vara den förra felaktiga
"automatiska" (för ett nåltryck på 1.75g) antiskatingmekanismen på rega 2-armen, som
ursprungligen satt på spelaren å som gjorde att skivor inte kunde spelas utan problem,
som har "ställt till det" för puppen ?

Jag är imponerad över hur du hängt med i turerna här kring min Rega-kris tidigare. Där sa du något och det får nog bli så att jag försöker få den här pickupen ersatt och ser vad som händer efter detta. Börjar förövrigt känna mig mer och mer tveksam till Rega-fabriken, som tycks ha fler måndagsexemplar än fungerande just nu.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2017-06-22 10:00

Hej!
Kör Rega 3 + Denon DL-304 själv. Inga problem här. Jag tror det mesta sannolika är att pickupen spelar dig ett spratt. Antiskatingen kan ha en viss påverkan men oftast inte så mycket. På RB300-armen kan man ställa Antiskatingen under spelning och därigenom kolla om det gör någon skillnad från noll till högre värden på den.
MEN det kan ju vara kablaget mellan pickupen och RIAA-ingången. Du hade switchat hö-vä på ingången på stärkaren antar jag. Men om du nu skulle testa att switcha kanaler bakpå pickupen mellan hö-vä. Då vet du om tonarms-kablaget är friskt dvs. om kanalerna har samma obalans efter byte så är pickupen ok men någonting mellan pickup o RIAA knas.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-06-22 14:33

Fralle

Är grammofonen begagnad och Elysen ny och allt köpt med garanti i butik för 6 mån sedan?
(Konstig kombo planar 2 drivverk och planar 3 tonarm. )
Vilken butik har du köpt den i?

Det är ju bara åberopa garanti eftersom grammofonen inte fungerar som den ska.
Skit i vad som är fel, det är inte ditt problem. Du ska ha en fungerande enhet.
Det är ju inte svårt eller?
Vad är problemet?

Jag begriper inte riktigt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-22 18:05

Bra där jansson, +1 . . . typ.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-06-23 01:00

Jansson skrev:Fralle

Är grammofonen begagnad och Elysen ny och allt köpt med garanti i butik för 6 mån sedan?
(Konstig kombo planar 2 drivverk och planar 3 tonarm. )
Vilken butik har du köpt den i?

Det är ju bara åberopa garanti eftersom grammofonen inte fungerar som den ska.
Skit i vad som är fel, det är inte ditt problem. Du ska ha en fungerande enhet.
Det är ju inte svårt eller?
Vad är problemet?

Jag begriper inte riktigt.

Köpt på Ljudmakarn i slutet av december, så tyvärr passerat 6 månader nu. Jag köpte en sprittny Planar 2 och la till en elys2 istället för den billigaste pickupen som p2 levererades med. Jag fick problem med spårning och ville reklamera köpet, men de ville ta en titt först. Efter mycket om och men fick jag svaret att det berodde på den automatiska antiskatningen som inte gick att ändra på den tonarmen, utan var inställd för 2.0 gram, att det inte gick att få elys 2 att spåra rätt annat än med att byta tonarm, så de satte dit rb301. Jag fick således med mig en bastard hem och kände mig väl halvnöjd, men den spårade iaf. Nu har jag dock fått nya problem iom obalansen.

Märkligt nog ser jag att ljudmakarn fortfarande säljes samma uppgraderingar, med planar 2 och elys 2. Sjukt märkligt när de själva medgivit att de inte kunde få varken min Planar 2 eller ngn annan att spåra rätta med elys 2.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-06-23 03:58

Jag har jättesvårt att tro att en Elys 2 inte ska kunna spåra med motsvarande 2 gram antiskating. Mer troligt att det var defekta lager i den eller liknande.

Mvh Carl
Officiell talesman för Guldöronklubben (GÖK) på Faktiskt.

Butikschef
Rehifi

Nästa

Återgå till Generellt om hifi