Emotiva testad i augustinumret av Stereophile

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi
Redaktör

Emotiva testad i augustinumret av Stereophile

Inläggav Alexi » 2017-07-16 21:24

I senaste numret så testas Emotiva XPA Gen3. Kul tycker jag att de äntligen testar den efter hur mycket pengar Emotiva lagt på reklam i deras tidning (för att få den testad?). Än mer intressant tycker jag är att jag kanske äntligen fick en förklaring till varför jag tycker de låter så illa i diskanten om Emotiva. I deras mätning av dist/frekvens så stiger disten rakt upp vid ca. 15kHz. Även mätningar av mer komplexa signaler i disktregistret visar på mycket hög dist. Inga problem i bas eller mellanregister dock. Atkinson spekulerar i att detta beror på "limited open-loop bandwitdth, meaning that there is insufficient corrective negative feedback."
IMG_275.jpg
IMG_275.jpg (62.92 KiB) Visad 2791 gånger

IMG_276.jpg
IMG_276.jpg (25.31 KiB) Visad 2791 gånger
Still confused, but on a higher level.
Grundare/Delägare Faktiskt.se; Medlem i tekniksektionen, Ljudtekniska Sällskapet

Användarvisningsbild
joonah

Re: Emotiva testad i augustinumret av Stereophile

Inläggav joonah » 2017-07-17 00:22

Alexi skrev: Än mer intressant tycker jag är att jag kanske äntligen fick en förklaring till varför jag tycker de låter så illa i diskanten om Emotiva.

Menar du Emotiva i allmänhet eller bara Gen 3? Detta resultat torde väl bero på att Gen 3 har switchad nätdel istället för trafo?
i28, infra x-6 (snart x-8), 8 x ino a1, Marantz SR6009, Emotiva XPA-5, CR80es

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-17 02:25

joonah skrev:
Alexi skrev: Än mer intressant tycker jag är att jag kanske äntligen fick en förklaring till varför jag tycker de låter så illa i diskanten om Emotiva.

Menar du Emotiva i allmänhet eller bara Gen 3? Detta resultat torde väl bero på att Gen 3 har switchad nätdel istället för trafo?

Den typen av dist tror jag inte är nätdelsbetingat.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2017-07-17 05:29

Här är en annan mätning jag hittade. Den ser bättre ut, borde motsvara fig 10. Från: http://hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/power-amplifier/emotiva-xpa-gen3-power-amplifier-review/
Bild

Användarvisningsbild
joonah

Inläggav joonah » 2017-07-17 11:09

rqu skrev:Här är en annan mätning jag hittade. Den ser bättre ut, borde motsvara fig 10. Från: http://hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/power-amplifier/emotiva-xpa-gen3-power-amplifier-review/
[ Bild ]

Såhär skrev någon på motivas forum om skillnaden mellan hur mätningarna utförts:

Yes, the tests were done quite differently. Atkinson pre-stressed the amp by running it at 100W into 8 ohms for an hour. It was hot! Also Atkinson did THD+N at 1W and with differing frequencies Whereas HTHF only did 1KHZ at 0.5W. Atkinson's THD+N at 1KHZ and 1W was close to the HTHF results. Atkinsons 19KHZ/20KHZ IM at 100W was bad, but at 1W, it was about the same as HTHF. Atkinson goes well beyond the normal testing methods at these higher powers. HTHF pointed out that most music occurs at less than 1W. So there are many questions that I hope Keith will give us some input on.

Användarvisningsbild
joonah

Inläggav joonah » 2017-07-17 11:10

petersteindl skrev:
joonah skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Aha. spännande, inga teorier du vill dela med dig av? :)

Användarvisningsbild
Alexi
Redaktör

Inläggav Alexi » 2017-07-17 19:04

joonah skrev:

De två modeller jag F/E-lyssnat och upplevt samma fenomen från är XPA-2 gen 1. och XPR-1. Men det är bara spekulation såklart att detta (fel) finns i alla modeller.
Grundare/Delägare Faktiskt.se; Medlem i tekniksektionen, Ljudtekniska Sällskapet

Användarvisningsbild
joonah

Inläggav joonah » 2017-07-17 23:30

Alexi skrev:De två modeller jag F/E-lyssnat och upplevt samma fenomen från är XPA-2 gen 1. och XPR-1. Men det är bara spekulation såklart att detta (fel) finns i alla modeller.

Vore definitivt kul att se fler mätningar gjorda, jag har ett XPA-5 Gen 1 som det kan få mätas på om någon är sugen :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-07-18 15:00

joonah skrev:
Atkinson goes well beyond the normal testing methods at these higher powers. HTHF pointed out that most music occurs at less than 1W.

Problemet med detta argument är att det finns ingen mening med att köpa en jätteförstärkare om den bara beter sig bra på låga effekter. Har man gjort en monsterförstärkare så bör den ju ha goda prestanda även vid höga effekter. Man får i princip räkna med att testarna testar nära förstärkarens gränser, oavsett effekt. Jag tycker att den branta uppgången vid ca 20 kHz är uppseendeväckande. I en traditionell förstärkare får man räkna med att distorsionen stiger med stigande frekvens, men den där stigningen är minst sagt abrupt. Effekten är ca 50 W i 8 Ohm. Det vore intressant att se vid 1 W (2,83 V) för att utröna om det är relaterat till slewrate.

Amatörmässiga funderingar,

/DQ-20
You leave me no option but to key your car.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-07-18 16:37

Hm nu undrar man ju hur tidigare varianter mäter. Om någon mätkunnig orkar/har lust så kan jag ställa upp och köra över mitt XPA-2 första generation för uppmätning. Gärna i Stockholmsområdet..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-18 20:57

Rille skrev:Hm nu undrar man ju hur tidigare varianter mäter. Om någon mätkunnig orkar/har lust så kan jag ställa upp och köra över mitt XPA-2 första generation för uppmätning. Gärna i Stockholmsområdet..

Var det den versionen som testades i MoLt?

Användarvisningsbild
joonah

Inläggav joonah » 2017-07-18 21:03

DQ-20 skrev:
joonah skrev:
Atkinson goes well beyond the normal testing methods at these higher powers. HTHF pointed out that most music occurs at less than 1W.

Problemet med detta argument är att det finns ingen mening med att köpa en jätteförstärkare om den bara beter sig bra på låga effekter. Har man gjort en monsterförstärkare så bör den ju ha goda prestanda även vid höga effekter. Man får i princip räkna med att testarna testar nära förstärkarens gränser, oavsett effekt. Jag tycker att den branta uppgången vid ca 20 kHz är uppseendeväckande. I en traditionell förstärkare får man räkna med att distorsionen stiger med stigande frekvens, men den där stigningen är minst sagt abrupt. Effekten är ca 50 W i 8 Ohm. Det vore intressant att se vid 1 W (2,83 V) för att utröna om det är relaterat till slewrate.

/DQ-20

Jag håller definitivt med att ett slutsteg måste kunna hantera mer än 1W, jag la in den quoten för att peka ut skillnaderna mellan stereophiles och HTHFs mätmetoder och resultat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-18 21:30

joonah skrev:
petersteindl skrev:
joonah skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Aha. spännande, inga teorier du vill dela med dig av? :)

Efter att ha läst om ingående teknik i slutsteget där nätdelen är i klass H så är det inte lika självklart att inte nätdelen kommer in i ekvationen på ett betydligt mer dominant sätt än med fix nätspänning. Det beror på hur kopplingarna är gjorda. Jag utesluter därför inget. Att distorsionen ökar lavinartat vid 20 kHz gör att jag kärna skulle vilja se mätning till 100 kHz, eller åtminstone till 40 kHz.

Det är i alla fall något som inte stämmer i deras dimensionering.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-07-18 21:55

RogerGustavsson skrev:
Rille skrev:Hm nu undrar man ju hur tidigare varianter mäter. Om någon mätkunnig orkar/har lust så kan jag ställa upp och köra över mitt XPA-2 första generation för uppmätning. Gärna i Stockholmsområdet..

Var det den versionen som testades i MoLt?

Ja det är den versionen som testades av LTS som jag har. Dock inte mitt exemplar.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-07-18 23:23

Skulle kanske kunna mäta upp en om några veckor, om det finns i Lund-området.

Mvh Carl
Officiell talesman för Guldöronklubben (GÖK) på Faktiskt.

Butikschef
Rehifi

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-07-20 17:27

Jag kan inte säga att jag uppmärksammade någon sådan tendens på någon av dom 2 XPA-2 gen1jag haft.
Dock så är minnet risigt på dessa relativt nuvarande steg här hemma, Rotel 1080 upplevdes som ganska jämnbördig, och Rotel 1090 uppfattas dock som lugnare och mer högupplöst.

Men mer än så har jag ej att bidra med i denna tråden :)
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-07-20 20:56

Då stämde mitt intryck av plastaskit väl, inte bara till utseende/intryck utan nu även mätnässigt.
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-07-20 23:39

Vinylcalle skrev:Skulle kanske kunna mäta upp en om några veckor, om det finns i Lund-området.

Mvh Carl

Tack! Jättetrevligt erbjudande Carl! Lund är dock lite för långt för min del att åka.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-07-21 03:36

Rille skrev:
Vinylcalle skrev:Skulle kanske kunna mäta upp en om några veckor, om det finns i Lund-området.

Mvh Carl

Tack! Jättetrevligt erbjudande Carl! Lund är dock lite för långt för min del att åka.

Ingen fara. Borde ju finnas någon på närmare håll som är nyfiken.

Butikschef
Rehifi

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-07-21 03:39

Om mätningarna stämmer så känns det som något som verkligen skulle få mig att fundera över kvaliten på konstruktionen.

Har nog aldrig sett en så snabbt stigande distorsion.

Mvh Carl

Butikschef
Rehifi

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-21 10:59

Min högst okvalificerade gissning får nog, som andra redan antytt, bli att den med frekvens
kraftigt stigande disten kan bero på en dålig/undermålig implementering av den switchade nätdelen(vilket kanske till viss del motsägs av att Alexi hört illaljudande högfrekvens från
tidigare, med ej switchad nätdel, Emotiva modeller) vilket ju är lite typiskt tråkigt då ju
steget annars verkar ge mycket "bang for the buck" . . . typ ? :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-07-21 11:16

Generation 1 och 2 kommer såklart att bli attraktiva genom detta.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2017-07-21 15:20

Hittade fler mätningar på äldre Emotiva. Är inte tokimponerad där heller.
Bild
Jämför med NAD.
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-21 15:28

Alexi skrev:
joonah skrev:

De två modeller jag F/E-lyssnat och upplevt samma fenomen från är XPA-2 gen 1. och XPR-1. Men det är bara spekulation såklart att detta (fel) finns i alla modeller.

Var du inte med när och LTS F/E-lyssnade XPA-2 gen 1? För det var väl den som "skrevs upp" av LTS?

Användarvisningsbild
Alexi
Redaktör

Inläggav Alexi » 2017-07-21 22:13

RogerGustavsson skrev:
Alexi skrev:
joonah skrev:

Var du inte med när och LTS F/E-lyssnade XPA-2 gen 1? För det var väl den som "skrevs upp" av LTS?

Jag vet inte om de "skrevs upp", de klarade inte F/E och det borde framgå av efterföljande artikel. Jag äger själv två XPA-2 steg för jag gillar hur de fungerar i basen. Tror även det står i artikeln att de färgar i basen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-07-21 22:53

joonah skrev:
DQ-20 skrev:
joonah skrev:

/DQ-20

Jag håller definitivt med att ett slutsteg måste kunna hantera mer än 1W,

Håller med.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-07-22 12:17

Alexi skrev:
RogerGustavsson skrev:
Alexi skrev:De två modeller jag F/E-lyssnat och upplevt samma fenomen från är XPA-2 gen 1. och XPR-1. Men det är bara spekulation såklart att detta (fel) finns i alla modeller.

Jag vet inte om de "skrevs upp", de klarade inte F/E och det borde framgå av efterföljande artikel. Jag äger själv två XPA-2 steg för jag gillar hur de fungerar i basen. Tror även det står i artikeln att de färgar i basen.

Jag har tolkat LTS artikel som att det var i basen som den är färjande men övriga register inkl diskant är odetekterbara. Ja under de rådande omständigheter/volym som fans under testet. Stämmer inte detta för Generation 1?
Om det stämmer så är den inte "uppskriven", vilket jag har svårt att tänka mig att någon skulle vara intresserad av att göra inom LTS.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-22 12:35

I vilket fall ökade väl intresset markant för Emotiva efter den lyssningen med efterföljande artikel i MoLt? Diskantregistret klagades det inte på men ett litet "fel" i den allra lägsta basen kunde noteras. Då lyssnat via Studio Blue's rätt kapabla högtalarsystem. För oss med lite mindre goda högtalarsystem kanske närmast ohörbart?

Användarvisningsbild
IngOehman
auktoritet

Inläggav IngOehman » 2017-07-22 15:10

rqu skrev:Hittade fler mätningar på äldre Emotiva. Är inte tokimponerad där heller.

Bild
rqu skrev:Jämför med NAD.

Bild
rqu skrev:

Mnjae... Om man jämför utan några riktiga relevanta referenser blir din synpunkt kanske rimlig, men alltså... Det kan man ju inte göra! :)

Emotiva-steget matas med två signaler som ligger på +17 dB, vilket ger en summasignalnivå (peak) som motsvarar +23 dB för en ensam sinusvåg.

Distorsionen ligger på -57 dB, det vill säga 80 dB under*!

Visst är NAD-steget ännu bättre, men finns det någon som på allvar anser att distorsion som ligger på -79 dB är ett problem?

Sådana där referenslösa betraktningar är väldigt lätt vilseledande. Speciellt som olika människor som redovisar data gör det med olika skala på Y-axeln. Det blir allt viktigare att titta på vad som faktiskt står på axlarna.

Annars är det lätt hänt att en förstärkare med distorsion om -120 dB, redovisad med 200 dB på Y-axeln framstår som usel om någon visar en annan förstärkare som redovisas med samma skalning men mäter -180 dB...

Det är inte hur bra en apparat mäter jämfört med en annan som bestämmer hur bra den är, det är hur den möter i förhållande till våra örons förmåga att höra som bestämmer hur bra den är. Det är lätt att glömma det.

Vh, iö

- - - - -

*Någon kan kanske tycka att det är märkligt att referera till toppvärdet, men det är ju det som avgör hur starkt man kan spela signalen utan att den klipper.

Så om man spelar 19 + 20 kHz precis på klippgränsen så kommer de var och en att ligga på -6 dB.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-07-22 15:58

IngOehman skrev:Sådana där referenslösa betraktningar är väldigt lätt vilseledande. Speciellt som olika människor som redovisar data gör det med olika skala på Y-axeln. Det blir allt viktigare att titta på vad som faktiskt står på axlarna.

Annars är det lätt hänt att en förstärkare med distorsion om -120 dB, redovisad med 200 dB på Y-axeln framstår som usel om någon visar en annan förstärkare som redovisas med samma skalning men mäter -180 dB...

Det är inte hur bra en apparat mäter jämfört med en annan som bestämmer hur bra den är, det är hur den möter i förhållande till våra örons förmåga att höra som bestämmer hur bra den är. Det är lätt att glömma det.

Vh, iö

En mycket bra kommentar.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi