Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-09-14 19:56

Max_Headroom skrev:En sån där Marantz PM-84II hade jag hemma en period för en massa år sedan. Minns inte varför. Fruktansvärt trevlig i alla fall, var den.

Det det verkar vara en trevlig maskin. rejäl är den i alla fall. Medans jag renoverade så fanns det ingen plats över att ställa Maratzen på efter det jag burit in den så den blev kvar på golvet i hallen. Jag snubblade på den otaliga gånger men lite som i "Grevinnan och betjänten" lärde jag mig till slut att göra ett litet skutt över förstärkaren även när det var mörkt och jag inte såg den. Maskinen tog vad jag vet ingen stryk av dessa episoder, det gjorde däremot mina fötter.

Här kommer nu en dubbelpost som handlar om ett inte allt för intressant Sony MHC-RX50 kompaktsystem från 1997. Det är ett av få Sony kompaktsystem Sonys hemsida inte vill kännas vid.

Jag köpte detta system utan högtalare på Hjärta till Hjärta år 2010, det var under den period jag letade efter ett lämpligt kompakt kompaktsystem till datorn. "Sony MHC-RX50"-systemet var för stort och otympligt men eftersom åbäket hade röd lapp (nedsatt 50%) och det dessutom var halva priset på all elektronik den dagen var det allt för svårt att avhålla sig från köp. Priset slutade på 95/4 = 24kr vilket är ett bra pris för vad som helst som innehåller en transformator av skaplig storlek.

Anledningen till att jag kommer ihåg detaljerna till köpet så väl var att jag under denna period hade ställt av min bil, inte för att jag var fattig utan för att jag skulle röra på mig mer. Detta kompaktsystem är inte alls kompakt och transport i en pappkasse visade sig vara problematiskt. Pappkassen studsade konstant mot cykelhjulet under färd och när jag nästan var hemma gick botten ur och systemet damp ner i asfalten.

Eftersom jag inte behövde systemet, jag inte hade de till systemet hörande högtalarna och systemet säkert inte fungerade efter kärleksstunden med asfalten så hamande schabraket i ett av mina förråd otestat. Jag vet att systemet råkat ut för mera våld när jag röjt runt i förrådet i jakt på annat, vid det här laget är det hack och märken lite varstans.

Anledningen till att jag nu tog mig för att testa systemet var att jag för en tid sedan hittade ett par passande Sony-högtalare. Högtalarna är inte en pertfekt match för mitt RX50-system då de egentligen tillhör ett RX707-system men de är från samma år, också specade till 6ohm och optiskt väldigt lika de saknade 2-vägs orginalhögtalarna. Jämfört med Sony MHC-RX50 har MHC-RX707 10 fler "magiska Sony-wattar" per kanal, CD-växlare samt trevägshögtalare och det var altså dessa Sony SS-RX707 högtalare jag hittade för hutlösa 60:- hos Stadsmissionen.

Här följer lite blider.

Ett skamfilat Sony MHC-RX50 kompaktsystem

Sony MHC-RX50 small.jpg
Sony MHC-RX50 small.jpg (373.91 KiB) Visad 1542 gånger

Baksidan av systemet

Sony MHC-RX50 backside small.jpg
Sony MHC-RX50 backside small.jpg (418.71 KiB) Visad 1542 gånger

Sony SS-RX707 högtalare egentligen tillhörande ett Sony MHC-RX707 system.

Sony SS-RX707 small.jpg
Sony SS-RX707 small.jpg (431.11 KiB) Visad 1542 gånger

Det blir ingen cliffhanger, systemet fungerar fint trots allt våld det utsatts för! Högtalarna kan spela högt nog för att störa grannarna men något riktigt välljud att tala om vet jag inte om kombinationen presterar. Inget missljud eller oljud heller.

Sony MHC-RX50 test small.jpg
Sony MHC-RX50 test small.jpg (327.9 KiB) Visad 1542 gånger

I nästa post ska vi testa systemet med andra högtalare och undersöka vad den stora men inte allt för tunga plåtlådan innehåller. Kanske hittar vi vid dissektionen någon ledtråd till varför Hi-Fi-nirvanan uteblir.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-14 21:07

Jag flyttade in Sony-systemet till mitt datorrum där jag har min "inte riktigt-Fidelty" anläggning. "Yammaha RX-V4600"-receivern har fått maka på sig då den är alldeles för bra och därför inte riktigt platsar in.

Först testade jag RX50-systemet med partyskåpen (Proson/JWS) som har hög kännslighet och inte behöver många watt för att spela högt, det lät riktigt, riktigt illa. Sen testade jag systemet med ett par Mission bokhyllehögtalare som har ganska låg känslighet, nu lät det helt plötsligt utmärkt. Mission högtalarna är visserligen troligtvis mer välljudande oavsätt förstärkning men skillnaden är för stor för att så enkelt förklaras. Att Proson-högtalarna är specade till 4ohm jämfört med Mission-högtalarnas 8ohm har nog med det hela att göra var min tanke.

Sony MHC-RX50 drivandes Mission bokhyllehögtalare

Sony MHC-RX50 with Missioni small.jpg
Sony MHC-RX50 with Missioni small.jpg (445.13 KiB) Visad 1520 gånger

Jag tittade i servicemanualen för att se vad "50W+50W RMS" egentligen betyder på Sony-språk, det visade sig vara vid 10% THD. 2x40W DIN duger men hur man får ut detta med "klass AB"-förstärkning när effektförbrukningen enbart är 95W.

Sony MHC-RX50 magi.JPG
Sony MHC-RX50 magi.JPG (158.04 KiB) Visad 1520 gånger

Vi gräver djupare! I plåtlådan hittar vi en massa luft och en transformator som faktiskt ser ut att kunna räcka till 2x40 riktiga watt. Gissningsvis skulle effektförbrukningen sticka iväg över de specifierade 95W vid ett "last-test".

Sony MHC-RX50 inside small.jpg
Sony MHC-RX50 inside small.jpg (399.32 KiB) Visad 1520 gånger

Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SonyMHCRX50inside.jpg

Vad är det då som står för förstärkningen? Jo det är så klart en Sanyo STK-modul. STK4152II är specad till 2x30W med <0.4% THD vid 8ohms last, betydligt högre THD vid 4 ohms last. Inte undra på att det lät illa.

Sony MHC-RX50 Sanyo STK4152II small.jpg
Sony MHC-RX50 Sanyo STK4152II small.jpg (414.06 KiB) Visad 1520 gånger

Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SonyMH ... yoSTK4.jpg

Jag har rotat fram ett par av de andra kompaktanläggningarna jag köpte 2010 när jag letade efter ny förstärkning till datorn. Jag har också köpt ett par nya kompaktsystem eftersom jag behövde (eller förstod att jag behövde när jag såg maskinen) ett riktigt kompakt kompaktsystem till den speldator jag enbart använder för att spela ett visst populärt MMORPG på en "privatserver". I detta fall gav systemet mersmak och jag var bara tvungen att köpa ett lite större litet kompaktsystem i samma serie när jag sprang på ett sådant.

Jag har också köpt ett kompaktsystem av den enda anledningen att jag ville hindra andra från att köpa skräpet, väl investerade 75:-. Jag kommer ha roligt när jag dokumenterar systemets uselhet och det tillsamamns med att jag hjälpte någon att välja ett bättre (d.v.s annat) system ger med lite tur god valuta för pengarna. För att inte döda tråden med sida efter sida med tråkig plast från 90-talet så kommer jag försöka att spränga in mer (för andra 8) ) spännande eller underhållande objekt här och var. :D

Vi avslutar med ett Youtubeklipp. Min ryska vän "DAHAKUZ11" visar här hur fint Sony-högtalarna kan spela. Högtalarna är återigen inte identiska men använder samma "Quick Edge Woofers".

Senast redigerad av jonaz81a 2017-09-14 21:43, redigerad totalt 3 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-14 21:34

Baksidan var nästan lite snygg. Att fälla in som nån kvasimystisk patchpanel i pojkrummet.
eye wood dew it write butt eye dew knot wont two

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-17 11:41

darkg skrev:Baksidan var nästan lite snygg. Att fälla in som nån kvasimystisk patchpanel i pojkrummet.

:D

Variation förnöjer så här kommer ett par skivtips!

På samlingsskivor från 70-talet med discotema hittar man alltid minst ett spår, ofta flera från Boney M. Idag lyssnar vi på ett par hela skivor från denna färgstarka grupp som på många sätt måste sägas var före sin tid samtidigt som de också verkligen var starkt färgade just av sin tid.

"Boney M. - Love For Sale" (1979). Foliehatt känner jag till men... Det skulle medfölja en affisch med samma motiv som skivomslaget, den saknades tyvärr annars hade den åkt upp på väggen i vardagsrummet.

Boney M. - Love For Sale small.jpg
Boney M. - Love For Sale small.jpg (352.59 KiB) Visad 1439 gånger

Baksidan av skivomslaget är också stramt återhållsam. På den amerikanska marknaden användes denna bild av någon anledning som framsida.

Boney M. - Love For Sale back small.jpg
Boney M. - Love For Sale back small.jpg (400.88 KiB) Visad 1439 gånger

Skivans största och mest välkända hit är utan tvekan "Ma Baker" men jag tycker B-sidans första spår "Plantation Boy" är skivans starkaste låt. Smakfulla kostymer är en av de saker gruppen Boney M. är mest kända för.

Här är en länk till hela den mycket sevärda konserten "Love For Sale" som klippet ovan är taget ur, dessutom i bättre kvalitet. https://www.youtube.com/watch?v=JV5keP5Ac1g

Dagens andra skiva "Boney M. - Oceans Of Fantasy" (1979) har ett klart mindre spännande skivomslag, skivan håller dock samma kvalitet.

Boney M. - Oceans Of Fantasy small.jpg
Boney M. - Oceans Of Fantasy small.jpg (354.25 KiB) Visad 1455 gånger

Baksidan är med Boney M. mått mätt rent utav tråkig.

Boney M. - Oceans Of Fantasy back small.jpg
Boney M. - Oceans Of Fantasy back small.jpg (325.31 KiB) Visad 1455 gånger

Skivan innehåller många färgstarka språr men jag fastnade för "El Lute". Jag får känslan av att vi hört något liknande förut.

Samma år som Boney M släppte "El Lute släppte ett aningen torrare svenskt band en låt med vissa likheter. Det var nog helt enkelt så här det skulle låta för att gå hem i stugorna 1979.

Senast redigerad av jonaz81a 2017-09-17 12:23, redigerad totalt 4 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-17 12:15

jonaz81a skrev:Love For Sade

Fel men inte fel :D

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-17 12:17

darkg skrev:
jonaz81a skrev:Love For Sade

Fel men inte fel :D

Den bästa sortens typos! :D
Presentation kommer

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2017-09-17 19:07

"Oceans of fantasy" är speciell för mig, den spelade jag frekvent på föräldrarnas Tandberg system som liten grabb.
Jag ser nu att den LP:n måste ha varit tämligen nysläppt när detta skedde.
Den upplevelsen där och då ligger fortfarande lite grand som referens när jag lyssnar på låtarna idag.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-26 20:52

Goldfinger skrev:"Oceans of fantasy" är speciell för mig, den spelade jag frekvent på föräldrarnas Tandberg system som liten grabb.
Jag ser nu att den LP:n måste ha varit tämligen nysläppt när detta skedde.
Den upplevelsen där och då ligger fortfarande lite grand som referens när jag lyssnar på låtarna idag.

Alla vi som växte upp med föräldrar som inte enbart lyssnade på Gnesta-Kalle, Pajala-Hasse, Jokkmokk-Jokke och liknande ska skatta oss lyckliga. Vem vet hur vi annars skulle blivit...

Efter att ha lyssnat på de Svenska dragspelsässen och tysk Disco var det dags att söka sig längre bort, vad har de i landet i väster som är lika hippt som dragspel? Line Dance kanske? Jag hade tydligen en skiva med "Line Dance-Artisten" Diane Horner, fan vet varför. Vi börjar med en gammal recension från 1992 som i detalj går igenom ett video-framträdande med Horner. Jag känner att det är bäst att helt enkelt "copy pasta" recension i sen helhet då den är samtida med skivan jag lyssnat på och ger en fingervisning vad det handlar om.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Diane Horner's Country Line Dancing (1992)
Blind Phyllis learns the "Tush Push"
By Mike Seely mseely@seattleweekly.com

"Dancing is easy," instructor Diane Horner imparts in the opening stanza of this 35-minute how-to video. No, it's not. If dancing were easy, there would have been more white people in Breakin' 2: Electric Boogaloo. So why do honkies flock to joints like Wild Country in Collinsville to slide around the room in unison to pre-choreographed "line dances"? Because line dancing is easy.

Then again, Horner and her six backup dancers in Diane Horner's Country Line Dancing prove that maybe it's not. The primary reason: Horner, a dykey-looking soccer mom with red boots and stumpy legs that boast an astounding number of varicose veins, is not a good dancer. She barks her orders with confidence, but even these scenes suffer from her Fargo-esque Upper Midwestern brogue, which is about as country as Iggy Pop.

Horner encourages her line dancers to add their own personal touches to routines such as the "Tush Push" and "Slap Leather." The two male dancers in her troupe take this advice and run with it. Way too far. Each and every maneuver does not merit a spin move, fellas. Spin moves are for boy bands. If you pulled that shit in rural Georgia, you'd be taken out back of the roadhouse and fed to the inbred fiddle prodigies.

But ultimately, these very foibles are what make Country Line Dancing succeed. Perhaps Horner is subliminally urging viewers to digest her lessons and then do the exact opposite. To break from the pack, if you will. Line dancing is mostly accompanied by crappy nouveau-country music in sterile strip-mall megaclubs; it is, by its very nature, faux. With her bright-red boots (reminiscent of Katie Holmes' signature footwear in Wonder Boys), Horner is anything but, slyly subverting the suburban ballet by assuming its reins. It is Phyllis' sincere wish that for her next 35-minute vehicle, Horner subvert the horrible "smooth razz" of Nelly. Or perhaps abstract painting.

https://www.riverfronttimes.com/stlouis ... id=2459437

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Skivan "Diane Horner - All Time Country Line Dance Favorites" trodde jag skulle bli svår att genomlida med eventuellt 20 versioner av "Cotton Eyed Joe". Som tur är var det inte riktigt så illa som jag befarat. Skivan är istället mestadels fylld med den typ av country-musik-covers du förväntar dig att höra på en sunkig bar i en smutsig håla någonstans i Arizona.

Diane Horner - All Time Country Line Dance Favorites cropped.jpg
Diane Horner - All Time Country Line Dance Favorites cropped.jpg (475.68 KiB) Visad 1306 gånger

Bästa låt... Jag vet inte riktigt men den här var rätt gullig. "Papa Loved Mama". Vare sig Diane Horners cover eller orginalet med Garth Brooks finns på tuben så ni får hålla till godo med “Ireland’s Favourite Country Music Singer”.

http://www.robertmizzell.com/about.html

Irland var det, Irlänsk Line Dance finns det? Jomenvisst det var ju ett jäkla hallaballå runt Riverdance ett tag. Skivan "Bill Whelan - Riverdance (Music From The Show)" hade tydligen också följt med i något bulkköp.

Bill Whelan - Riverdance cropped.jpg
Bill Whelan - Riverdance cropped.jpg (429.36 KiB) Visad 1306 gånger

Nu var det nog! Dags för lite svensk punk! Skivan "Krymplings - Krymplings" är ett riktigt guldkorn och en god bit svensk kultur.

Krymplings - Krymplings cropped.jpg
Krymplings - Krymplings cropped.jpg (447.71 KiB) Visad 1306 gånger

"Krymplings - Jag vill ha en slav"

Vi avslutar med en Mid-Fi stapel jag har råkat komma över. Jag hade ingen Minidisc-spelare och det kan vara bra att ha så jag har spanat efter en sådan ett tag. Under en "skivrunda"så fick jag syn på en en lämplig enklare Sony-spelare för en hundring och slog till. Vid nästa stopp en kvart senare så stötte jag på med Minidisc-spelaren jag just köpt matchande receiver och kassattdeck. Kassettdeck brukar alltid vara besvikelser i behov av nya remmar och annan service men detta såg enkelt och fräsht ut och eftersom jag inte är nöjd med någon av de bandare (i fullbredd) jag äger köpte jag även paketet med receiver och kasssettdeck för 250:-

Nästa stopp på rundan var Stadsmissonen och vad ser jag om inte en perfekt matchande CD-spelare för 65:-. Jag behöver inte en CD-spelare men... den ville verkligen följa med. Nu äger jag altså denna trave med så kallad "BPC" från andra halvan av 90-talet. Alla delar fungerar kanon, kassettdecket är som nytt och spelar in band som sedan kan spelas upp i diverse kompaktsystem och bilradio-bandare med gott resultat. Vi kommer säkert titta närmre på denna Sony-stapel vid ett senare tillfälle.

Sony stapel small.jpg
Sony stapel small.jpg (318.89 KiB) Visad 1306 gånger
Senast redigerad av jonaz81a 2017-09-26 21:41, redigerad totalt 8 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-26 20:58

Krymplings ♥

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-09-27 07:15

Oj!

Sony-stapeln var ju riktigt het!

...själv gillar jag Grymlings bättre, men så har jag ju inte hört originalet! ...Eller var det tvärtom?
Endast som blind har du verktygen att se. Men många räds sluta ögonen...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-10-05 20:27

darkg skrev:Krymplings ♥

Att toppa laget ger resultat! :)

KentLindqvist skrev:Oj!

Jag får nog hålla med!

Idag ser många ner på den lite plastiga 90-tals looken men eftersom det var under det tidiga 90-talet mitt HiFi-intresse väcktes så är jag så att säga felpräglad. Jag har kvar en hel del av den HiFi-porr jag hämtade i den lokala radiobutiken som ung, den är ganska tummad.

Jobb, jobb och än mera jobb, ska det aldrig lugna ner sig? För att göra jobbet mera uthärdligt har jag skaffat ett par Peltor WS Alert XP WS5 hörselkåpor! Varför har jag inte köpt dessa tidigare?

Bild

Jag har även hunnit med att fixa ytterligare en uppsättning högtalare jag köpt som "otestade" i en "second hand"-butik. Det var en sats med 4st Proson (JWS) Reality Sat 31 SA och en Reality Center 32 SA som jag köpte förra sommaren men inte hunnit testa förrens nu. Det fanns även en aktiv subwoofer som såldes separat men den var för dyr för min smak eftersom den var testad (d.v.s fungerande) så den skippade jag. Jag ser på prislappen som sitter kvar att jag gav 250:- för de 5 små högtalarna och jag tror att de ville ha 400:- för den Proson-subben (troligen Rumble R-8) jag inte köpte.

Den som är sugen kan fortfarande köpa denna sats med dvärghögtalare direkt från JWS. http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-reality-sat-31-sa-v-2-5-0-paket-white-piano-ljusgra-tygfront-4-st-proson-sat-31-sa-v-2-1-st-proson-center-32-sa-v-2/5466/

Polskruvar som felar är ett återkommande tema i tråden! Denna gång hade muttrarna som håller fast dessa skruvat ur sig på två av högtalarna. Jag passade på att ta en bild av delningsfiltret på en Reality Sat 31 SA när jag åtgärdade detta trivala fel.

Proson Reality Sat 31 SA filter small.jpg
Proson Reality Sat 31 SA filter small.jpg (340.74 KiB) Visad 1175 gånger

Jag provspelade bara de två högtalare jag behövde åtgärda men jag är övertygad om att de övriga också fungerar. Jag ställde dit en PET-flaska som visuell referens, dessa högtalare är inte stora.

Proson Reality Sat 31 SA small.jpg
Proson Reality Sat 31 SA small.jpg (422.16 KiB) Visad 1175 gånger

Jag har också lyssnat på lite musik. Lili & Susie är bland det hemskaste jag kan tänka mig i muiskväg men hur är det med deras bakgrundssångerskor? Doan i fråga är Ankie Bagger och det sägs ju att äpplet inte faller långt från trädet vilket stämmer bra i detta fall då det typ låter som huvudakten.

"Ankie Bagger - Where were you last night"

Ankie Bagger - Where were you last night small.jpg
Ankie Bagger - Where were you last night small.jpg (393.15 KiB) Visad 1175 gånger

Ifall någon missat denna toppartist så kommer här en smakprov! "Anike Bagger - In my house" Vem lyssnar egentligen på det här?

Det är svårt att toppa Ankie Bagger men vi gör ett försök. Under det tidiga 80-talet lyckades rappen ta sig över den vida barriär som tidigare skyddat oss (eller var det Siewert Öholm?) från detta elä... *host* denna musikstil. Ett par år senare i mitten på 80-talet hade rappen spridigt sig epedemiskt och kunde nu höras överallt i det "fria Europa", jag tror muren skyddade våra östliga vänner. Den scandinaviska rapskivserien "Rap Attack" hade år 1985 hunnit till tredje upplagan, det är denna skiva jag har lyssnat på.

"RAP ATTACK 3" https://www.discogs.com/Various-Rap-Attack-3/release/452316

RAP ATTACK 3 small.jpg
RAP ATTACK 3 small.jpg (388.78 KiB) Visad 1175 gånger

Exakt hur cool är rap från 80-talet? Lyssna bara på detta!! :D "The Crash Crew - Here We Are" Denna mix är exakt samma version som på min LP.

Presentation kommer

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2017-10-07 12:25

jonaz81a!

Jag kan inte nog understryka hur roligt det är med alla dina high(?)-fidelity äventyr,
men det är ändå skivtipsen och de fantastiska omslagen som göra att man tillbringar
för mycket tid i din tråd.

Länge leve LP:n, död åt spotify och youtube! Vi saknar feta omslag...

Fridens liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-10-08 12:29

p1plarson skrev:jonaz81a!

Jag kan inte nog understryka hur roligt det är med alla dina high(?)-fidelity äventyr,
men det är ändå skivtipsen och de fantastiska omslagen som göra att man tillbringar
för mycket tid i din tråd.

Länge leve LP:n, död åt spotify och youtube! Vi saknar feta omslag...

Fridens liljer...

Jag kan inte annat än att hålla med om att mycket går forlorat när skivor ersätts av streamingtjänster. Jag måste endå erkänna att jag upskattar Youtubes existens, mest för allt trevligt lärorikt material skapat av glada amatörer.

Jag kan glädja dig med att det inte finns någon större risk att mitt förråd av LP-skivor av varierande musikalisk kvalitet ska ta slut. Det sägs att tack vare Internet är utbudet och "bredden" av musik idag är större än någonsin vilket garanterat är sant. Tack och lov innebär strömmningstjänsternas populäritet också att priset för begagnade fysiska LP och CD-skivor går mot noll så att vi som föredrar något att hålla i också får fördelar av utvecklingen. Ja om man nu inte är ute efter vissa svindyra tidiga punkskivor utgivna i låg upplaga det vill säga, dessa väljer jag därför att lyssna på i digital form.

En mycket eftertraktansvärd skiva är soundtracken till filmen "Beverly Hills Cop II" Jag har så klart även soundtracken till den första filmen men än så länge saknar jag tyärr skivan med musiken från den tredje.

Beverly Hills Cop II small.jpg
Beverly Hills Cop II small.jpg (389.01 KiB) Visad 1058 gånger

För en gångs skull är första spåret också skivans bästa "Bob Seger - Shakedown"

En lite mindre spännande skiva är 'Smokie - Greatest Hits". Om alla skivor skulle vara spännande så skulle det kanske också betyda att ingen riktigt är det.

Smokie - Greatest Hits small.jpg
Smokie - Greatest Hits small.jpg (346.76 KiB) Visad 1058 gånger

Mest spännande av dagens skivor om än inte särskilt bra är dock tveklöst "Bruce Willis - The return of Bruno".

Bruce Willis - The return of Bruno small.jpg
Bruce Willis - The return of Bruno small.jpg (390.8 KiB) Visad 1058 gånger

Bruce Willis - Secret Agent Man

Förra helgen besökte jag mina föräldrar och i vanlig ordning så tog jag till deras stora glädje med mig någonting som blivit kvar sedan den nu mycket avlägsna tid då jag fortfarande "boddde hemma". Den här gången var det mina kasssetband som de senaste 20 åren förvarats i en bod. Vissa av banden har en gång varit mina föräldrars, de känns lätt igen på deras siffermärkning. Det finns även ett block med information om vad banden innehåller även om jag tvivlar på att det fortande stämmer till 100%.

Tanken var att jag skulle ersätta mina kassa radiokåpor ett par hörselkåpor med aux-ingång och lyssna igenom banden på jobbet med hjälp av mina gamla Walkman. Nu blev det dock så att jag skaffade ett par riktigt bra Peltor-kåpor som utöver aux-ingång och radio också har Bluetooth vilket gör att jag kan streama i god kvalitet från min bärbara dator. Det blir kanske inte är så lätt att motivera sig till att lyssna på brusiga gamla band när alternativ finns. Det är nog så att ljudkvaliten på de gamla inspelade banden avgör om jag lyssnar igenom dessa eller ej.

Diverse gamla kassettband.

Kassettband small.jpg
Kassettband small.jpg (327.42 KiB) Visad 1058 gånger
Senast redigerad av jonaz81a 2017-10-08 12:52, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-10-08 12:46

Kassetter e kul.
Min samling ser ut så här och består av 384 Band inspelade mellan 1981 och Ca: 1999.
Därefter tog liksom orken slut.
Jag tar upp en bunt lite då och då för att spela dom.
Bilagor
100_1975.JPG
100_1975.JPG (1.05 MiB) Visad 1053 gånger
100_1974.JPG
100_1974.JPG (1014.78 KiB) Visad 1053 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-08 13:14

Du får snickra dig en hurts.

Apropå hurts, det kräks fortfarande lite i öronen av en viss Crash Crew-refräng. Catchy! Viral! Osund.

Ted_B

Inläggav Ted_B » 2017-10-09 00:09

jonaz81a skrev:
darkg skrev:Krymplings ♥

Att toppa laget ger resultat! :)

KentLindqvist skrev:Oj!

"Ankie Bagger - Where were you last night"

Ankie Bagger - Where were you last night small.jpg

Ifall någon missat denna toppartist så kommer här en smakprov! "Anike Bagger - In my house" Vem lyssnar egentligen på det här?

[ YouTube ]

Jag lyssnade på den skivan, köpte den efter att ha varit på Lilli och Sussie i Kärrgruveparken och tyckte danserskan var så snygg :)
En gång när jag spelade den ringde grannarna i lägenheten bredvid och frågade om jag kunde sänka lite för groggarna på deras bord hoppade omkring, nä kom hit istället tyckte jag och det gjorde de såklart.
Säkert ville de lyssna på den fantastiska musiken.
:)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-10-10 20:40

darkg skrev:Du får snickra dig en hurts.

Apropå hurts, det kräks fortfarande lite i öronen av en viss Crash Crew-refräng. Catchy! Viral! Osund.

Oja! Osund är en perfekt beskriving! :D

Ted_B skrev:
jonaz81a skrev:Ifall någon missat denna toppartist så kommer här en smakprov! "Anike Bagger - In my house" Vem lyssnar egentligen på det här?

[ YouTube ]

Jag lyssnade på den skivan, köpte den efter att ha varit på Lilli och Sussie i Kärrgruveparken och tyckte danserskan var så snygg :)
En gång när jag spelade den ringde grannarna i lägenheten bredvid och frågade om jag kunde sänka lite för groggarna på deras bord hoppade omkring, nä kom hit istället tyckte jag och det gjorde de såklart.
Säkert ville de lyssna på den fantastiska musiken.

:D

Jag har bara en relation till hennes största hit "Where were you last night". Örjans lag ger att sannolikheten för att en Volvo utanför en korvmoj någonstans i Södermanland (under 90-talet) spelar denna låt inom en tidsrymd av 20 minuter är minst 15%. Om vi antar att det en vanlig kväll stod 10 Volvobilar utanför sagda korvmoj och det alltid var kö så hörde man altså låten 4 gånger av 5 man gick för att handla mat från denna inrättning. Den enda låt som spelades mer var "Carlene Carter - Every Little Thing", den hörde man varje gång.

Ankie Bagger - Where were you last night

Carlene Carter - Every Little Thing

Jag nämde tidigare att jag inte köpte en Proson Rumble 8 subwoofer... jag har däremot köpt en annan subwoofer. Jag fick syn på denna skepalse i den "second-hand"-butik som alltid har 50% REA på allt men dubbelt så höga priser. Det är en AMC ACE-Bass B1-20 tillverkad av Weltronics Corp, för en hundring hade jag råd att vara nyfiken. Men vänta nu är inte den där ruskigt lik Audio Pros ACE-Bass B1:20 tänker nog någon. Det är troligtvis så att Weltronics tillverkade dessa på uppdrag av Audio Pro och senare sålde dem under eget namn. Några av Audio Pros förstärkare såldes också under varumärket AMC.

Designen är lite udda då baselementet och basporten spelar rakt ner i slutsteget. Lådan är annars välbyggd och tung och slusteget har inbyggda lågpass och högpass filter. Audio Pro använde sig av elektronisk svart magi för att kunna få ut riktig djupbas ur för baselementen alldeles för små lådor.

AMC Ace Bass B1-20 (Audio Pro B1:20)

AMC ACE-Bass Subwoofer B1-20 small.jpg
AMC ACE-Bass Subwoofer B1-20 small.jpg (417.14 KiB) Visad 940 gånger

Baselementet. En redig 8" med ventilerad talspole. Dammkåpan låg lös nere i slutsteget, det var nog därför subben hamnat i "second-hand"-butiken.

AMC ACE-Bass Subwoofer B1-20 element small.jpg
AMC ACE-Bass Subwoofer B1-20 element small.jpg (415.44 KiB) Visad 940 gånger

Slutsteget. Förutom dammkåpan fanns här mängder med damm samt flera spännande döda insekter. Notera att det står Audio Pro på kretskortet.

AMC ACE-Bass Subwoofer B1-20 slutsteg small.jpg
AMC ACE-Bass Subwoofer B1-20 slutsteg small.jpg (536.22 KiB) Visad 940 gånger

Jag provspelade subwoofern med ett kompaktsystem och den verkar fungera fint, eller så bra som man kan förvänta sig utan dammkåpa kanske är bättre att säga. Som väntat blir det blåsorkester på grund av den extra porten rakt igenom talspolen, dustcappen behöver limmas dit igen! Anledningen att jag ännu inte gjort detta är att jag inte kan hitta det vattenlösliga Casco kontaktlim (grön tub) som verkar vara den stående rekomendationen här på Faktiskt. Om någon kan upplysa mig om var jag hittar detta lim eller ett annat motsvarande så skulle jag vara tacksam.

AMC ACE-Bass Subwoofer B1-20 inkopplad small.jpg
AMC ACE-Bass Subwoofer B1-20 inkopplad small.jpg (283.59 KiB) Visad 940 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2017-10-10 22:14

Jag använde Casco Kontaktlim för att limma fast dammkåpan på en MDS bilbas, vilket nog var 6-7 år sedan, och den sitter kvar än trots temperaturskillnader mellan -25 och +50 grader i bagaget och 300 wrms effekt till basen, så två tummar upp till det limmet!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-10 22:33

"Casco universal Aqua 40" är en sökfras som nog ger napp.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-10-12 18:19

JB skrev:Jag använde Casco Kontaktlim för att limma fast dammkåpan på en MDS bilbas, vilket nog var 6-7 år sedan, och den sitter kvar än trots temperaturskillnader mellan -25 och +50 grader i bagaget och 300 wrms effekt till basen, så två tummar upp till det limmet!

Det låter betryggande.

darkg skrev:"Casco universal Aqua 40" är en sökfras som nog ger napp.

Jag föll på att det tydligen är ett universallim och inte ett kontaktlim. Tack för att du pekade mig i rätt riktning!

Tysken visade sig ha rätt lim!

Dustcap och lim small.jpg
Dustcap och lim small.jpg (450.53 KiB) Visad 844 gånger

Det är väl bara att kladda på efter tycke och smak.

Dustcap med lim small.jpg
Dustcap med lim small.jpg (418.25 KiB) Visad 844 gånger

Först satte jag dustcappen precis där man kunde se spår efter den gamla limfogen... det var inte perfekt i centrum men efter lite pill satt den där jag ville. Efter att ha låtit limmet torka sen igår provspelade jag basen idag och den fungerar fint. För att kunna ge ett slutgiltigt betyg på subben måste jag nog testa lite mer men det dunkar på förvånansvärt bra med tanke på storleken och att den är 25 år gammal.

AMC ACE-Bass Subwoofer B1-20  dustcap limmad small.jpg
AMC ACE-Bass Subwoofer B1-20 dustcap limmad small.jpg (294.86 KiB) Visad 844 gånger

Vi avslutar med en Discoskiva. Den heter kort och gott "Mixage" och har nummer "BR-56051". Discogs information stämmer inte för 5 öre vad det gäller min skiva trots att nummret är samma.

Mixage BR-56051 small.jpg
Mixage BR-56051 small.jpg (389.54 KiB) Visad 844 gånger

Här är en länk med korrekt låtlista. http://discosbolicheros.blogspot.com/20 ... -1983.html

Jag vet inte riktigt om man kan kalla detta spår för det bästa... Spåret växer dock när man adderar det visuella.

Pink Project - B-Project (Billie Jean / Jeopardy Medley)(1983)

Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-10-18 19:31

Nu tror jag att det börjar lugna ner sig på jobbet i alla fall. Med lite tur innebär det att jag orkar ta tag i att fixa en del av de icke fungerande tingestar som för tillfället tar upp plats utan tillföra mervärde i form av att till exempel frambringa ljud av (mer eller mindre) god kvalitet. För att underlätta i detta arbete så funderar jag på att införskaffa en kombinerad variac och isoleringstrafo samt ett oscilloskop.

Vad det gäller oscilloskop så är den eviga frågan om man ska köpa ett nytt modernt digitalt eller ett gammalt analogt Tektronix ur 2xxx serien. Jag lutar åt ett Tektronix 2236 trots att priset för ett genomgånget och kalibrerat exemplar inte blir mycket lägre än vad ett nytt digitalt Rigol DS1102E kostar. Tektronix 2236 är som 2235 fast med inbyggd multimeter och counter vilket jag föreställer mig är praktiskt och nullifierar en av nackdelarna med ett analogt oscilloskop.

Det finns udda musik, konstig musik, knepig musik och så finns det riktigt udda konstig knepig musik, dagens första skiva är sådan. Ralph Lundsten - Shangri La verkar vara en eftertraktad skiva om man ska tro Discogs, den säljer för runt 200:- i snitt, mer för ett riktigt fint exemplar. Mitt 5 kronors fynd är är i mycket gott skick vad det gäller själva skivan men fodralet är slitet. Att skivan är i (så gott som) nyskick förvånar mig inte efter att ha lyssnat på den, detta är inte lättlyssnad musik.

Ralph Lundsten - Shangri La

Ralph Lundsten - Shangri La small.jpg
Ralph Lundsten - Shangri La small.jpg (546.45 KiB) Visad 753 gånger

Ralph Lundsten - Shangri La baksida

Ralph Lundsten - Shangri La baksida small.jpg
Ralph Lundsten - Shangri La baksida small.jpg (497.06 KiB) Visad 753 gånger

Baksidan i full upplösning så man kan läsa allt spännande! http://u.cubeupload.com/jonaz81a/RalphL ... hangri.jpg

https://www.discogs.com/Ralph-Lundsten- ... se/1042756

Skivans mest lättlyssnade låt är "Cosma Nova"

En mer udda (men inte mest udda) låt är "Robbie is dancing the waltz"

Dagens andra skiva är ett riktigt fynd! "Andreas Vollenweider ‎– Down To The Moon" betingar dock inget större pris men jag föredrar ändå trevlig musik utan ekonomiskt värde framför motsatsen.

Andreas Vollenweider - Down to the Moon small.jpg
Andreas Vollenweider - Down to the Moon small.jpg (359.48 KiB) Visad 753 gånger

Hela skivan finns på tuben! Jag valde att länka "Down to the Moon (Live in Tokyo, 1987)" framför den mera snålkodade skivrippen.

Vi avslutar med en klurig fråga!

Kan någon lista ut vad det här är för förstärkare?

Men vad är nu detta small.JPG
Men vad är nu detta small.JPG (237.09 KiB) Visad 753 gånger

Här kommer en ledtråd med rebus tema.

Ekar det? Nej det är med 1000% säkerhet rundgång!

Förutom ledtråden ovan eller att faktiskt känna igen märket och sen söka för att hitta exakt modell så finns det ett tredje sätt att lista ut svaret, det sättet är fusk! :D
Senast redigerad av jonaz81a 2017-10-18 19:48, redigerad totalt 3 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-18 19:37

Ralph i studion

Bild

Han försökte skänka bort hela huset (tror jag) men aktuellt museum var inte intresserat.

Edit:

så var det https://www.dn.se/arkiv/kultur/regering ... -lundsten/
så blev det http://musikverket.se/artikel/lundsten- ... nstmuseet/

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-19 15:19

Ja, alla brukar alltid säga att det alltid är ett gott analogt oscilloscop som alltid gäller för all audio. Ett halvbra räcker nog också långt! Ett som inte är särskilt bra är inte heller att förakta. Jag köpte ett billigt Rigol med bra minnesdjup, men hade delvis andra intressen än analoga audiosignaler.

Tektronix är, säkert rättvist, högt värderat, men det betyder kanske också att man kan få lika mycket för pengen med mindre sexiga fabrikat med måttlig efterfrågan? Å andra sidan verkar du ha koll.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-10-19 22:16

För att slippa oroa sig för jordströmmar kanske ett batteri drivet oscilloskop bör övervägas. Mitt har t.o.m. isolerade ingångar.

//Michael

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-10-20 20:41

darkg skrev:Ja, alla brukar alltid säga att det alltid är ett gott analogt oscilloscop som alltid gäller för all audio. Ett halvbra räcker nog också långt! Ett som inte är särskilt bra är inte heller att förakta. Jag köpte ett billigt Rigol med bra minnesdjup, men hade delvis andra intressen än analoga audiosignaler.

Tektronix är, säkert rättvist, högt värderat, men det betyder kanske också att man kan få lika mycket för pengen med mindre sexiga fabrikat med måttlig efterfrågan? Å andra sidan verkar du ha koll.

Jag har inte bra koll själv men jag har viss koll på vad de som har bra koll tycker! Jag har inte användt ett oscilloscop sen jag gick i gymnasiet! :)

Jag tror att problemet med de mer okända billigare fabrikaten av analoga oscilloscop är att ingen tycker det är värt att gå igenom, renovera och kalibrera dessa just för att de inte har något ekonomiskt värde. Lite som att det är lätt att hitta en nyrenoverad Pioneer monsterreciver från 70-talet men om du istället vill ha en plastig kompaktanläggning med inbyggd skivspelare från samma tidsperiod så får du antagligen stå för renoveringen själv.

Michael skrev:För att slippa oroa sig för jordströmmar kanske ett batteri drivet oscilloskop bör övervägas. Mitt har t.o.m. isolerade ingångar.

//Michael

Om man kör oscilloskopet kopplat i väggen (jordat) och det man mäter på genom en isoleringstrafo så borde väl detta vara löst då ingen karusell uppstår?

Precis just nu bor jag i en lägenhet med ojordade uttag även om jag antar att man ändå kan ställa till det för sig genom att koppla både oscilloskop och det man mäter på i samma "jordade (men flytande)" förgreningsdosa. Med mätobjektet kopplat genom isoleringstrafo och oscilloskopet kopplat i ojordat uttag borde det väl vara dubbelt säkert (från mätobjektets perpektiv)? Om man inte kortsluter fel saker från den ena probe jorden till den andra d.v.s eller tänker jag fel?

Jag antar att det finns fördelar ur personsäkerhetssynpunkt att köra både oscilloskopet och mätobjektet kopplat i en korrekt jordad isoleringstrafo och istället använda snordyra differential probar men nu lever vi ju inte i en perfekt värld. Nu när jag tänker på det spelar det egentligen någon roll om man kopplar en kombinerad variac och isoleringstrafo jordat eller ojordat? Den avskiljer ju endå det man kopplar in i den från nätjorden. Nåja det är en rent akademisk fråga då jag som sagt för tillfället enbart har två hål i väggen.

Jag ser att det strömmat in gissningar på vad det kan vara för (er än så länge okänd) förstärkare jag visade en bild på i mitt förra inlägg! Jag kan meddela att än så länge har ingen gissat rätt...

Trots att detta är en smått makalös vass återkoppling så får jag nog bidra med ett par erotiska bilder visandes förstärkaren utan skal för att få fart på gissandet.

Innsidan av en (för er) okänd förstärkare. Vi ser STK-moduler, en trafo som är större än vad den ser ut då är monterad på högkant och ett stort antal "jumpers" eftersom slutstegskretskortet är enkelsidigt.

Okänd förstärkare bild 1 small.jpg
Okänd förstärkare bild 1 small.jpg (497.94 KiB) Visad 572 gånger

Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Okndfrstrkarebild1.jpg

Okänd förstärkare bild 2 small.jpg
Okänd förstärkare bild 2 small.jpg (459.98 KiB) Visad 572 gånger

Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Okndfrstrkarebild2.jpg

En sak jag verkligen undrar när jag tittar på förstärkarens konstruktion är vad den svarta pappbiten över kylflänsen fyller för funktion? Den ser ut att hålla kvar värmen som avges ifrån kylflänsen istället för att låta den varma luften naturligt stiga upp ur ventilationshålen i förstärkarens lock och förhindrar på så sätt kallare luft från att sugas in genom ventilationshålen i botten! I vilket parallelt universum är detta en god ide frågar jag mig? Om någon kan ge en rationell förklaring så skulle jag bli glad då det annars finns en viss risk att jag på grund av min okunskap gör misstaget att rationalisera bort denna för förstärkarens funktion mer eller mindre viktiga pappbit...

Jag vill passa på att berätta om en fantasktisk skiva jag har lyssnat på men tappa nu inte för den sakens skull fokusen från förstärkaren!

Dagens skiva ger nog också viss déjà vu känsla då vi redan har lyssnat på "Volume II". Skivan är så klart "Fonzie Favorites" och den innehåller ett rent fantastiskt antal fantastiska spår.

Fonzie Favorites small.jpg
Fonzie Favorites small.jpg (373.39 KiB) Visad 572 gånger

Skivfodralets baksida har en perforerad "cut out" som man kan vika ut för att använda som ett stöd om man vill använda den fantastiska framsidan med Fonzies porträtt som en inredningsdetalj.

Fonzie Favorites back small.jpg
Fonzie Favorites back small.jpg (435.37 KiB) Visad 572 gånger

Nämde jag att skivan är fantastisk? Här kommer ett exempel. "The Fonz Song (The Heyettes)"

Vi tar "Happy Days Theme" också som avslutning!

Presentation kommer

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-10-21 10:21

Underbar tråd, man får ett stort leende varje gång man tittar in här :!:
För att inte tala om alla (konstiga) musiktips, man har ju missat en del genom åren.

Hoppas du orkar fortsätta länge till. Absolut den trevligaste tråden på faktiskt.se

Henrik

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-22 10:21

+1 ! :)

...............

Gällande biten papp över kylflänsarna så är jag lika förstummad som du !
Jag kan inte komma på någon anledning till att vilja göra så, om dom inte VILL att den ska gå varmt och varför då ? 8O
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-10-23 20:30

nuffe skrev:Underbar tråd, man får ett stort leende varje gång man tittar in här :!:
För att inte tala om alla (konstiga) musiktips, man har ju missat en del genom åren.

Hoppas du orkar fortsätta länge till. Absolut den trevligaste tråden på faktiskt.se

Henrik

Det fina med att stilla "apparat-intresset" med äldre maskiner långt ner på prisstegen är att man kan låta sin vanliga anläggning duga som den är, det är bra för ekonomin. Eftersom jag är lika intresserad av tekniken som förmedlar musiken som musiken i sig så är risken annars stor att jag skulle köpa nya dyra prylar, inte för att det jag har låter illa utan enbart för att få nya leksaker.

DVD-ai skrev:+1 ! :)

Gällande biten papp över kylflänsarna så är jag lika förstummad som du !
Jag kan inte komma på någon anledning till att vilja göra så, om dom inte VILL att den ska gå varmt och varför då ? 8O

Ja den där pappbiten stör jag mig verkligen på! Nu är det inte så att förstärkaren blir för varm vid normal användning men det är inte tack vare pappbiten, det är trots pappbiten.

Ingen har listat ut vad det är för märke eller modell på förstärkaren så det är väl dags att jag ger er svaret. Förstärkaren är sjävklart en Sharp SM-1000!

Det finns inte mycket information om denna förstärkare online och det som finns är till största delen felaktigt eftersom det är skrivet av en och samme polack som inte har någon instruktionsbok eller annan pålitlig information utan bara gissar. Vår polske vän tror att förstärkaren är tillverkad 1980 -1983, jag tror snarare 1983-1986. Stilen på designen liknar en tidig AV-reveiver i ett av Sharps reklamblad visandes produker från modell-året 83-84. På den Sharp SM-32 förstäkare jag också äger och som jag tror är från modell-året 82-83 heter CD-ingången "CD/AUX" medans den på Sharp SM-1000 bara heter CD.

Sharp använde så sent som modell-år 90-91 en liknande slutstegs-kretsdesign för slutsteget SX-3400. SX-3400 hade dock mycket billigare komponenter och det tillsammans med försteget SO-3400 var ämnade åt de som ville ha någonting som såg ut att vara en dyr och därför bra försteg och slutstegs kombination utan att vara vare sig det ena eller det andra. Att slutstegsdesignen i SX-3400 var daterad är inget att förvånas över. Sharp SM-1000 var däremot troligen "topp of the line" av de stereoförstärkare om såldes under märket Sharp och inte under Sharps "high end"-märke Optronica.

Alla elektrolytkondensatorer är Japanska (Rubicon och Nichicon) inklusive de två 10000uF 75V kondensatorerna som filtrerar slutstegets matning. Sanyo STK modulerna är specade till 100W kontinuerlig effekt 20Hz - 20KHz <0.08% THD vid 8 ohm men kan ge betydligt mer beroende på matningsspänning (på bekostnad av stabilitet och "thermal runaway" vid för svår last). Trafon står för ~7kg av förstärkarens totala vikt på 10kg och max effektförbrukning ska vara 470W, den är säkrad med T2.5A/250V.

Jag köpte SM-1000 förstärkaren eftersom den Sharp SM-32 förstärkare jag äger är den "trevligaste" av alla mina skräpförstärkare även om detta rimligtvis också betyder att den färgar ljudet på något sätt som mina öron råkar uppskatta. En annan anledning var att jag utifrån annonsbilderna kunde se att förstärkaren var i kosmetiskt nyskick. Jag chansade på att det var en förstärkare någon köpt för att man förväntas ha en stereo i vardagsrummet och att den sen stått mer eller mindre orörd i sitt rack i över 30 år.

Jag tror att jag gissade rätt för det finns inte minsta värmerelaterad missfärgning på kretskorten och det var ett ytterst tunnt men jämt lager damm över allt. Man kan se till vänster på den sista bilden att jag dragit mitt finger i dammet på slutstegs-kretskortet. Det finns inga spår av utbytta komponenter och inte heller spår av elektronik-spray, trots detta är samtliga reglage helt fria från knaster. Jag funderade på att byta ut Sanyo STK4044V modulerna (<0.08% THD) mot den nyare STK4044XI (<0.008% THD) men eftersom det troligtvis inte finns någon hörbar skillnad så tror jag inte jag orkar. Den utsmetade kylpastan man ser på bilden blev utsmetad när jag torkade dammet från kylflänsen, kylpastan har konstigt nog inte blivit torr och hård.

En sak som är nästan spöklik är brusnivån eller snarare den totala avsaknaden av brus. Förstärkaren är knäpptyst när inget spelas även med volymkontrollen i topp vilket förvånar mig mer än lite. Vad det gäller prestandan i övrigt så verkar den vara god, jag misslyckades med att få förstärkaren att klippa då jag inte vågade vrida på mer än ~50W i topparna men det räckte för att Proson-skåpen skulle börja möblera om rummet. Hade jag fortsatt att spela på den nivån hade grannarna ringt polisen. Exakt hur mycket effekt Sharp valt att plocka ur STK-modulerna är svårt att säga utan att mäta matningsspänningen.

Det finns en service-manual till salu på Ebay som kostar 12 euro, den funderar jag nästan på att köpa då jag gillar att ha service-manualer till prylar jag själv tänker spara länge. Det finns även en komplett förstärkare på Ebay i tillsynes gott skick som den säljande tysken vill ha 150 euro för om någon mot förmodan skulle vara sugen. För dyrt hade jag tyckt innan jag testat exemplaret jag själv köpt (billigare) men nu är jag inte längre säker på att Sharp SM-1000 är sämre än andra förstärkare i den prisklassen på Ebay.

Två skivor har också hunnits med.

Först har vi "Boney M - Nightflight to Venus" (1978) kommentarer känns överfödiga.

Boney M Nightflight to Venus small.jpg
Boney M Nightflight to Venus small.jpg (399.24 KiB) Visad 415 gånger

Boney M Nightflight to Venus back small.jpg
Boney M Nightflight to Venus back small.jpg (403.71 KiB) Visad 415 gånger

Den starkaste låten är så klart "Rasputin" som jag har länkat förut, den finns även med i denna video efter "Nightflight To Venus"

Här kommer också "Brown girl in the ring" som är tämligen "catchy", idag skulle kanske kidsen sagt viral.

Den andra skivan är Boney M - Boonoonoonoos (1981)

Boney M - Boonoonoonoos small.jpg
Boney M - Boonoonoonoos small.jpg (326.11 KiB) Visad 415 gånger

Boney M - Boonoonoonoos back small.jpg
Boney M - Boonoonoonoos back small.jpg (366.54 KiB) Visad 415 gånger

Det det länkade spåret är åter igen egentligen två spår, "A1 Boonoonoonoos " + "A2: Medley, A2.1: That's Boonoonoonoos / Train To Skaville, A2.2: I Shall Sing!"

Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-23 21:18

Ohörbart brus är ju förträffligt!

Stefan66

Inläggav Stefan66 » 2017-10-28 10:51

Hej!

Angående den mystiska "pappbiten"... Tror du inte det är ett luftfilter för att hindra för mycket damm från att komma ner på kylflänsarna så det börjar lukta gammal rörradio vid hård drift? Man ser mönstret från öppningarna i chassiplåten på "pappbiten". Jag skulle gissa på att pappen är av ett luftgenomsläppligt filter material och inte vanligt papper.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi