Denon AVR-3311 mot AVR-3805?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tipo874
-

Denon AVR-3311 mot AVR-3805?

Inläggav Tipo874 » 2010-11-03 10:59

Jag har länge haft en Denon AVR-3805, vilken driver mina Pi-60:or.

Eftersom jag sent omsider skaffat både platt-TV och BD-spelare tyckte jag det började bli dags att uppgradera till nåt som har hdmi.

Jag fick igår hem en Denon AVR-3311, vilken väl ligger närmast 3805:an av de moderna Denon-maskinerna.

Det som slår mig direkt är skillnaden i vikt mellan dem. 3805:an har ju en bauta-transformator på ena sidan, och den är väldigt tung i den änden. 3311:an är betydligt lättare, och man ser ingen transformator genom toppgallret som på 3805:an.

Max inmatad effekt är ju betydligt mera i 3311:an, 670W mot 390W, trots att uteffekten är nästan identisk, 7x125W mot 7x120W (6 ohm).

Vad har de gjort med kraftförsörjningen i de nya apparaterna? Primärswitchat? Och spelar det någon roll?

Någon muttrade om att 3311:an, och de andra apparaterna i den generationen, är hårt strömbegränsade och har "avsiktligt färgning". Vad skulle det vara?

Har det gjorts någon seriös lyssningstest på de nya apparaterna?

Jag funderade på om någon i LTS skulle vara intresserad av att ordna en lyssningstest. Jag kan ställa upp med både 3805:an och 3311:an.

Personligen tycker jag nog att 3805:an känns mekaniskt trevligare. Rattarna är inte lika hårt dämpade på den som på 3311:an, men det kanske är en inkörningsfråga?

3311:an är även tillverkad i Kina, medan 3805:an var tillverkad i Japan.

Användarvisningsbild
mrGaskill
-

Inläggav mrGaskill » 2010-11-03 11:06

Så hur låter de då? :-) Kul med lyssningsintryck.
Every noise has been used at least 5 times - K.P.

Kraniet
-

Inläggav Kraniet » 2010-11-03 11:29

jag tycker mig kunnat snappa upp här på forumet att de nya denon inte alls är att jämföra med äldre generationers. Allt fler verkar skaffa onkyo, yamaha och andra märken.
jag skulle tro att 3805 har bättre förmåga att driva högtalare. de nyare denon verkar ha klenare nätdelar och aggressiva skyddskretsar.
Vackra ord är inte sanna, Sanna ord är inte vackra. / Tao Te Ching

Användarvisningsbild
mrGaskill
-

Inläggav mrGaskill » 2010-11-03 11:45

En del Denon 2105 brann väl lite mystiskt upp. Alltså slutstegen "brann". De kanske ströp dem utan att man hör någon skillnad bara för att få färre garantiärenden. Oehman verkar ju nöjd :?: med sin 2809 tror jag det var? I jämförelse med den gamla goda 2105 om jag inte fått det hela om bakfoten.

Användarvisningsbild
i
-

Re: Denon AVR-3311 mot AVR-3805?

Inläggav i » 2010-11-03 12:22

Tipo874 skrev:...
Jag funderade på om någon i LTS skulle vara intresserad av att ordna en lyssningstest. Jag kan ställa upp med både 3805:an och 3311:an.
...

Det skulle vara väldigt intressant. Dels som jämförelse av de olika tekniklösningarna för slutstegen, dels som info till de som behöver uppgradera sina bioförstärkare.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
UnholyRishna
-

Inläggav UnholyRishna » 2010-11-03 13:01

Ser fram emot en lyssningsrapport mellan förstärkarna! Är själv i uppgraderingssvängen då även jag vill ha tillgång till HD-ljud via HDMI!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-11-03 13:04

UnholyRishna skrev:Ser fram emot en lyssningsrapport mellan förstärkarna! Är själv i uppgraderingssvängen då även jag vill ha tillgång till HD-ljud via HDMI!

Kan Integra va något att ha kanske? Sitter själv med en gammal Denon 3805 och funderar också på nått nytt.
Class only looks like arrogance from below.

Tipo874
-

Inläggav Tipo874 » 2010-11-03 13:40

mrGaskill skrev:Så hur låter de då? :-) Kul med lyssningsintryck.

Mitt lyssningsrum är suboptimalt, och jag har nog inte fått till 3311:an ännu.

Tycker den lät lite burkigt när jag började leka med den igår, framför allt TV-ljudet. Jag antar att jag endera missat nån inställning, eller att TV-ljudet faktiskt är väldigt dåligt.

Det tog ganska lång tid innan jag fick till 3805:an också.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-11-03 13:46

Jag har funderat i de banorna också (har 3805) men det blev en hdmi-växel samt analog uppkoppling av alla kanalerna från BD-83:an till 3805:an. Allt sköts av Logitech-fjärren med macroprogrammerade färdiga val vilket är kalas i sammanhanget.

Jag tycker att recievern som sådan är god nog så länge den inte blir defekt och behåller nog denna så långt möjligt.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Tipo874
-

Inläggav Tipo874 » 2010-11-03 14:02

screen skrev:Jag har funderat i de banorna också (har 3805) men det blev en hdmi-växel samt analog uppkoppling av alla kanalerna från BD-83:an till 3805:an.

Gaaahh, ser nu att jag missat multikanalingången! Trodde den bara hade multikanal ut, och tyckte det var korkat.

Jag letade efter detta när jag kopplade in BD-spelaren men antog (felaktigt) att dessa ingångar bara var några stereoingångar.

>suck<

Användarvisningsbild
UnholyRishna
-

Inläggav UnholyRishna » 2010-11-03 14:03

screen skrev:Jag har funderat i de banorna också (har 3805) men det blev en hdmi-växel samt analog uppkoppling av alla kanalerna från BD-83:an till 3805:an. Allt sköts av Logitech-fjärren med macroprogrammerade färdiga val vilket är kalas i sammanhanget.

Jag tycker att recievern som sådan är god nog så länge den inte blir defekt och behåller nog denna så långt möjligt.

Hur löser du Lipsync-problemen? Eller du får perfekt synkning mellan ljud och bild? Jag funderade också på att köra analogt från min Bluray-spelare men den saknar inbyggd lipsync.

Användarvisningsbild
n3mmr
-

Inläggav n3mmr » 2010-11-03 14:04

Tipo874 skrev:
screen skrev:Jag har funderat i de banorna också (har 3805) men det blev en hdmi-växel samt analog uppkoppling av alla kanalerna från BD-83:an till 3805:an.

Gaaahh, ser nu att jag missat multikanalingången! Trodde den bara hade multikanal ut, och tyckte det var korkat.

Jag letade efter detta när jag kopplade in BD-spelaren men antog (felaktigt) att dessa ingångar bara var några stereoingångar.

>suck<

Skriv direkt till Svante och fråga om Teknik@lts vill göra en test.

Eller lämna tillbaka....
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-11-03 14:06

Tipo874 skrev:

>suck<

Tja, bara gå tillbaka med den där andra recievern och lägg en mindre summa på en hygglig (eller billig som jag har) växel samt en bra fjärka! :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
n3mmr
-

Inläggav n3mmr » 2010-11-03 14:11

Tipo874 skrev:Jag har länge haft en Denon AVR-3805, vilken driver mina Pi-60:or.

Eftersom jag sent omsider skaffat både platt-TV och BD-spelare tyckte jag det började bli dags att uppgradera till nåt som har hdmi.

Jag fick igår hem en Denon AVR-3311, vilken väl ligger närmast 3805:an av de moderna Denon-maskinerna.

Det som slår mig direkt är skillnaden i vikt mellan dem. 3805:an har ju en bauta-transformator på ena sidan, och den är väldigt tung i den änden. 3311:an är betydligt lättare, och man ser ingen transformator genom toppgallret som på 3805:an.

Max inmatad effekt är ju betydligt mera i 3311:an, 670W mot 390W, trots att uteffekten är nästan identisk, 7x125W mot 7x120W (6 ohm).

Vad har de gjort med kraftförsörjningen i de nya apparaterna? Primärswitchat? Och spelar det någon roll?

Någon muttrade om att 3311:an, och de andra apparaterna i den generationen, är hårt strömbegränsade och har "avsiktligt färgning". Vad skulle det vara?

Har det gjorts någon seriös lyssningstest på de nya apparaterna?

Personligen tycker jag nog att 3805:an känns mekaniskt trevligare. Rattarna är inte lika hårt dämpade på den som på 3311:an, men det kanske är en inkörningsfråga?

3311:an är även tillverkad i Kina, medan 3805:an var tillverkad i Japan.

Vad har du för BD-spelare?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
mrGaskill
-

Inläggav mrGaskill » 2010-11-03 14:12

Varför köra växel nu när apparaten, 3311 har HDMI? :-) Har jag missat nåt?
Tittar in i tråden igen i framtiden och läser om eventuella intryck, om den inte lämnas tillbaka i förtid.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-11-03 14:23

mrGaskill skrev:Varför köra växel nu när apparaten, 3311 har HDMI? :-) Har jag missat nåt?
Tittar in i tråden igen i framtiden och läser om eventuella intryck, om den inte lämnas tillbaka i förtid.

Skulle kunna vara en onödig utgift om man har en bra (bättre?) reciever redan och kan lösa problemen på annat kostnadseffektivare sätt. Bara för att det finns en ny apparat att tillgå som löser ett problem, betyder inte det att det blir bättre eller att problemet löses på bästa sätt.
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
UnholyRishna
-

Inläggav UnholyRishna » 2010-11-03 14:25

UnholyRishna skrev:
screen skrev:Jag har funderat i de banorna också (har 3805) men det blev en hdmi-växel samt analog uppkoppling av alla kanalerna från BD-83:an till 3805:an. Allt sköts av Logitech-fjärren med macroprogrammerade färdiga val vilket är kalas i sammanhanget.

Hur löser du Lipsync-problemen? Eller du får perfekt synkning mellan ljud och bild? Jag funderade också på att köra analogt från min Bluray-spelare men den saknar inbyggd lipsync.

Missade du min fråga? Eller har Oppon inbyggd lipsync-funktion? :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-11-03 14:43

Jag har inte märkt om det är någon tidsdiff med de uppkopplingar jag har. Det är fullt möjligt men då har jag missat det och jag har inte koll på (härifrån jobbet) om lip-sync går att ställa på de analoga utgångarna för BD-83:an.
Mvh Björn//

Tipo874
-

Inläggav Tipo874 » 2010-11-03 14:56

n3mmr skrev:Vad har du för BD-spelare?

Sony BDP-S370

Användarvisningsbild
n3mmr
-

Inläggav n3mmr » 2010-11-03 15:05

Tipo874 skrev:
n3mmr skrev:Vad har du för BD-spelare?

Sony BDP-S370

Har den multikanalutgångar?

Eller du menade, om du insett vad det var för ingångar, så hade du köpt nåt med analoga 7.1 ut?

Användarvisningsbild
mrGaskill
-

Inläggav mrGaskill » 2010-11-03 15:07

Jahaja, ja jag läste det lite som att HDMI och möjlighet att kunna avkoda HD-format, bitstreamde var ett önskemål. :-)
Tror iofs att Denon 4308 skulle kunna funka bra? den har dessutom 2 hdmi-ut OCH 7.1 analog in. Hittar man en sån för under 10 papp måntro? Har sett nån recension då den höjs till skyarna och klarar höga effekter och tunga laster om det är bra.

Finns det någon fördel att köra analog 7.1 om man har en receiver med bra D/A-omvandlare?

Tipo874
-

Inläggav Tipo874 » 2010-11-03 15:08

UnholyRishna skrev:

Funkar inte audio delay på de analoga ingångarna i 3805:an?

Nu har jag ju kopplat ur den och kan inte enkelt testa.

Annars måste jag ofta ändra detta på olika kanaler och inspelningar till min Dreambox. Det verkar som en del kanaler inte behöver nagon fördröjning, medan andra funkar bättre med 200ms fördröjning. Det går snabbt att byta mellan 0 och 200 i 3805:an.

En bra fjärka får det nog bli iaf, för att höja WAF. Hon får spel på alla fjärrkontroller som behövs, och med lite macron i en bra fjärr kan man nog hamna på plus ;)

Jag har en gammal One4all, med tryckkänslig display, köpte den eftersom den har radioförbindelse till en remote IR-sändare, men knapparna på den funkar sisådär. Den funkade bra för att göra BD-spelaren regionsfri på DVD-delen.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
-

Inläggav UnholyRishna » 2010-11-03 15:44

Tipo874 skrev:
UnholyRishna skrev:

Funkar inte audio delay på de analoga ingångarna i 3805:an?

Nu har jag ju kopplat ur den och kan inte enkelt testa.

Annars måste jag ofta ändra detta på olika kanaler och inspelningar till min Dreambox. Det verkar som en del kanaler inte behöver nagon fördröjning, medan andra funkar bättre med 200ms fördröjning. Det går snabbt att byta mellan 0 och 200 i 3805:an.

En bra fjärka får det nog bli iaf, för att höja WAF. Hon får spel på alla fjärrkontroller som behövs, och med lite macron i en bra fjärr kan man nog hamna på plus ;)

Jag har en gammal One4all, med tryckkänslig display, köpte den eftersom den har radioförbindelse till en remote IR-sändare, men knapparna på den funkar sisådär. Den funkade bra för att göra BD-spelaren regionsfri på DVD-delen.

På min 2106 fungerar i alla fall inte Audio Delay när man kör external in. Det är ju en ren analog signalväg och Audio Delay fungerar nog bara på digitala källor.
Problemet för min del är att jag kör externt slutsteg till min reciever, och således måste jag ha Pre-out. Detta verkar dock vara något som numera bara finns på recievers i högre prisklasser. Alltså, små recievers med låg uteffekt, har inte pre-out, trots att det är där det behövs som mest! :?

Användarvisningsbild
UnholyRishna
-

Inläggav UnholyRishna » 2010-11-03 15:44

Rydberg skrev:
UnholyRishna skrev:Ser fram emot en lyssningsrapport mellan förstärkarna! Är själv i uppgraderingssvängen då även jag vill ha tillgång till HD-ljud via HDMI!

Kan Integra va något att ha kanske? Sitter själv med en gammal Denon 3805 och funderar också på nått nytt.

Dessa maskiner ser ju trevliga ut, men går de ens att köpa i Sverige?

Användarvisningsbild
mrGaskill
-

Inläggav mrGaskill » 2010-11-03 15:49

Integra liknar Onkyo, är det deras finare märke? :-)

Tipo874
-

Inläggav Tipo874 » 2010-11-03 16:40

UnholyRishna skrev:På min 2106 fungerar i alla fall inte Audio Delay när man kör external in. Det är ju en ren analog signalväg och Audio Delay fungerar nog bara på digitala källor.
Problemet för min del är att jag kör externt slutsteg till min reciever, och således måste jag ha Pre-out. Detta verkar dock vara något som numera bara finns på recievers i högre prisklasser. Alltså, små recievers med låg uteffekt, har inte pre-out, trots att det är där det behövs som mest! :?

Testade just 3311:an, och audio delay funkar iaf på den analoga phono-ingången, och jag undrar om inte 3805:an även kör en A/D-omvandling. Fast EXT IN kanske sitter för sent i signalvägen.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-11-03 17:11

UnholyRishna skrev:
Rydberg skrev:

Dessa maskiner ser ju trevliga ut, men går de ens att köpa i Sverige?

Yes, de har dem på Lefflers Hifi här i Linköping iaf :)

mrGaskill skrev:Integra liknar Onkyo, är det deras finare märke? :-)

Stämmer bra det
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
bassman
-

Inläggav bassman » 2010-11-05 02:09

mrGaskill skrev:En del Denon 2105 brann väl lite mystiskt upp. Alltså slutstegen "brann". De kanske ströp dem utan att man hör någon skillnad bara för att få färre garantiärenden. Oehman verkar ju nöjd :?: med sin 2809 tror jag det var? I jämförelse med den gamla goda 2105 om jag inte fått det hela om bakfoten.

Besökte IÖ idag frågade om "nya Denon" -09 som han kör efter gamla lämnade in.

Jo han beklagar nya "effektdelen/stypningen" men samtidigt så är Ino Audio lådorna så snälla i lasten så att det funkar fint..

Fick med mig ett cr80-s från herr Öhman så jag är nöjd men fel i landet att koppla in det :)

Konstaterar att mitt rum inte kan mäta sig med hans dito, det kan bli ett återbesök norrut :?
Husvagnar finns det gott om, särskilt när man har bråttom. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mrGaskill
-

Inläggav mrGaskill » 2010-11-05 12:19

Hm ännu en 2105 som lämnade in lite väl tidigt? :-) För stark för sitt eget bästa?
Nåväl, ja det är ju bra att ha lite koll på vad man ska driva innan man dömer ut en maskin efter att tittat på effektkuber och dylikt. :)

Användarvisningsbild
Supernollan
-

Inläggav Supernollan » 2010-11-05 14:51

Hur står sig 4310 och 4311 mot den äldre 4306?

Tittar man på slutstegen så verkar komponenterna vara mer rejält tilltagna i 4306, men det kanske inte är något som påverkar effekten?

AVR-4306 (ett / två steg synliga):
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=365585.jpg
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=365574.jpg

AVR-4311 (alla 9 slutsteg):
http://www.audioholics.com/reviews/receivers/denon-avr-4311ci-fl/4311inside.jpg/image

AVR-4310 (alla 7 slutsteg):
Bild
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Återgå till Generellt om hifi