Avspelning kassetband förslag bandspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi
Redaktör

Inläggav Alexi » 2011-11-16 22:05

HK100M hade inte stöd för metallband. Då är CD301 på Tradera en betydligt bättre spelare.
Still confused, but on a higher level.
Grundare/Delägare Faktiskt.se; Ansvarig tekniksektionen, Ljudtekniska Sällskapet

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-17 00:25

Oki vad innebär det att den inte har stöd för metallband?
75 kr måste väl va ok för en så välbygd spelare?

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-17 09:17

Tillbaka på jobbet kunde inte låta bli att pröva H/K bandaren i går.
Låter väldigt bra mot vad jag förväntade mig av ett kassettband. Vad jag mins skall det brusa och allt möjligt men denna lät rent och dynamiskt.
Dock så måste den gås igenom ordentligt, skall köpa rengöringssprit på Kjell o c/o och göra rent den så gott det går.
Drivningen slirar i mellanåt och den stänger av sig ibland för att den troligtvis går tungt.
Någon som vet var man kan få tag i bra gummiband i olika storlekar?
Avmagnetiserare behöver jag och hittade bara den på Svalanders för en mindre förmögenhet, någon som vet någon lämplig och till bättre pris?.
Denna har en tydlig justerskruv för tonhuvudet så det ser lovande ut.
Det kanske inte är den bästa utgångsspelaren men jag vill lära mig tekniken innan jag ger mig på en dyrgrip på ebay.
Är jag inte nöjd med resultatet på denna så har jag lärt mig något och kan säkert få iväg den på tradera.

http://www.svalander.se/shoppen/?l=info&pid=16044

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
-

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-17 10:27

Alexi skrev:HK100M hade inte stöd för metallband. Då är CD301 på Tradera en betydligt bättre spelare.

Det har ju ingen betydelse när man ska spela av banden! Metallbanden har ju samma avspelningskorrektion som Chrome. Visst är HK100M inte ett "bästa val" och finns det ens någon reservdel till det däcket idag?

freddenacka skrev:Tillbaka på jobbet kunde inte låta bli att pröva H/K bandaren i går.
Låter väldigt bra mot vad jag förväntade mig av ett kassettband. Vad jag mins skall det brusa och allt möjligt men denna lät rent och dynamiskt.

Det där är ju en missuppfattning. Ett bra kassettdäck, rätt hanterat och välskött, skämmer inte bort sig. Dock är det en helt annan sak att spela av band inspelade på andra däck med minimala förluster. Det kräver många inställningsmöjligheter som fleratalet däck inte har.

freddenacka skrev:Drivningen slirar i mellanåt och den stänger av sig ibland för att den troligtvis går tungt.
Någon som vet var man kan få tag i bra gummiband i olika storlekar?

Det är det som kan vara kruxet när man inte väljer inte mera frekvent förkommande fabrikat, mera intriktat på just kassettdäck. Harman-Kardon var ju främst tillverkare av elektronik.

freddenacka skrev:Avmagnetiserare behöver jag och hittade bara den på Svalanders för en mindre förmögenhet, någon som vet någon lämplig och till bättre pris?.
http://www.svalander.se/shoppen/?l=info&pid=16044

Fast denna är billigare och möjligen ett snäpp bättre, http://www.svalander.se/?ma=get_image&id=18676&thumb=1 Den ska dessutom hanteras på rätt sätt så att det inte blir tvärtom, att du magnetiserar istället för av-magnetiserar!

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-17 10:54

Bra, jag ska beställa denna om jag då jag ändå behöver en till stora bandspelaren.
Det är nog så att det kan vara svårt att få delar till denna men jag tycker den verkar välbyggd mot de andra bandare jag tittat på så vill ge den en chans.
Är det vättigaste sättet att ställa tonhuvudet att lyssna medan man skruvar eller hur brukar ni göra?
De kassetspelare jag tidigare ägt har kostat noll och ingenting så är nog inte så konstigt att jag tyckt att de har låtit illa.

Användarvisningsbild
Bill50x
-

Inläggav Bill50x » 2011-11-17 11:35

freddenacka skrev:Är det vettigaste sättet att ställa tonhuvudet att lyssna medan man skruvar eller hur brukar ni göra?
Yepp, utan testtoner och mätinstrument är det bara lyssna. Välj musik där det finns diskant och skruva på azimutskruven tills diskanten är maximal.
Det finns givetvis testband med inspelade toner men de är till ingen nytta om man ska spela av band som är inspelade på annan spelare. Det finns ju inget som säger att denna var korrekt justerad.

/ B

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-11-17 13:06

Den här tror jag kan vara värd att kolla upp... förhoppningsvis har den inte gått timme in och timme ut i en dansstudio.

http://www.tradera.com/kassetdeck-denon ... _143671848
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
-

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-17 14:30

LypsylateX skrev:Kan bjuda på något märkligare också, avspelat från en kassett släppt 2003... (då undvek jag ändå de mycket märkliga sakerna från tidigt 80-tal med den här gruppen.)

En halvkokt i folie - En lattjo stare

Gillar basgångarna vid 3:30.

Kul låt!

LypsylateX skrev:Den här tror jag kan vara värd att kolla upp... förhoppningsvis har den inte gått timme in och timme ut i en dansstudio.

http://www.tradera.com/kassetdeck-denon ... _143671848

Fast dubbeldäck var ju sällan några höjdare. Är denna ett undantag? Jag skulle kunna skänka mitt Denon DR-M33.
Ser ut så här. http://www.classic-audio.com/denon-drm33-p-101.html

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-11-17 14:45

RogerGustavsson skrev:Kul låt!

Dom har gjort mycket kul, och mycket bra. Men allt kul är inte bra. :)

RogerGustavsson skrev:Fast dubbeldäck var ju sällan några höjdare. Är denna ett undantag?

Jag tänkte mest att det är gjort för rackmontage, och sålunda professionell användning. Då borde det klara förslitning hyggligt. (Med brasklappen att det kan också innebära att maskinen gått oerhört mycket.) Att det var en trehuvudsspelare var mer kuriosa än det säger något om kvaliteten.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-17 15:11

Vad snällt!
Jag betalar givetvis frakten i så fall.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
-

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-17 16:25

Du är alltså intresserad? Då måste jag leta reda på den ute i garaget. Måste ju kolla om den verkligen fungerar. Den är lätt modifierad, trimpotentiometrar, motstånd och kondensatorer i signalvägarna är bytta och på några ställen är några kondensatorer överbryggade (de verkade inte ha någon funktion). Schema med en alternativ avspelningskorrektion, ger diskanthöjning: http://user.faktiskt.se/RogerGustavsson/drm33.pdf Vad jag kan minnas är bandtransporten känslig och det vill jag kolla, att den startar som den ska.

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-17 16:46

Kolla det, jag kommer att fixa HK i vilket fall i studiesyfte. Då jag kommer få mer band att spela av så behöver jag en enhet som funkar i längden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
-

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-17 20:49

Hmmmm, det var fan vad grejer det låg i garaget.... Ber att få återkomma när jag grävt fram lådan med Denon-däcket! Hittade alla andra audioprylar, rester av en Unamco skivspelare, en Denon CD-spelare, Yamaha förstärkare och skivspelare och två Nakamichi-däck. Givetvis ska det sökta däcket ligga längst in bland allt byggmaterial som man har samlat på sig för alla eventualliteter.

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-17 21:47

Hittar du det inte så är det inte panik längre. Jag har fått liv i Hk och den låter bra nu.
Måste få tag i nya remmar till tidräknaren och back spolningen bara.
Det är en gradning på räknarens ena rem så den går emot en fjäder ibland och fastnar. Stoppet bygger på räknaren så då stoppar den verket. Har tillfälligt löst det genom att klippa sladden och tagit bort remmarna.
Vill väl ha stoppet så ska till antis i morgon och höra.
Sen är det bara rekond och avmagnrtisering kvar.
Ruggit nöjd :-D

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-18 12:45

Så har såg det ut när jag fick den att lira ordentligt i går, vivaldi inköpt från myrorna fick bli bra labbband ;)
Bild

Användarvisningsbild
Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-18 15:20

Har du ingen större bild??
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-18 15:58

Hade en större men tycker den här var fin :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
-

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-19 18:56

Har tillbringat större delen av dagen i garaget, en nödvändigt städning/utrensning. Jodå, längst in i ena hörnet låg Denon-däcket i dubbla kartonger. Har nu packat upp det och kollat om det fungerar - det gör det! Du får nog ge dig till tåls lite eftersom jag hittade ett antal kassetter med intressant musik på som jag vill digitalisera först. Du får höra av dig med vilket transportsätt du föredrar och hur du vill betala frakten. Jag har ingen manual men kommer att visa i bild hur man justerar tonhuvudets azimut.

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-19 21:06

Fint det är ingen brottom då jag har fått igång HK. SKicka den med bussgods så blir det billigt och pålitligt.

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-30 10:31

Halå
Första avspelningen klar, blev vädligt bra tycker jag. Tror dock att jag kan få ner bruset något om man har tur. Denna avspelning är helt utan kopor osv
http://www.filecentral.se/filecentral/app/sv/pub-downloadForm.html?uuid=eead4c68-e724-4e4c-aef0-64ca99476cf7

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
-

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-30 14:55

Jag har bara lyssnat i enkla hörlurar. Det låter ju bra. Bruset är inte speciellt störande, möjligen kan ett litet diskantlyft behöva göras.

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-30 15:16

Jag stälde in tonhuvsskurven efter vad jag upplevde som bäst. borde skaffa bra hörlurar att använda när jag gör inställningar.
Kan man ordna diskanten på annat sätt?
bearbetning i efterhand?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
-

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-30 16:24

Nu var detta lite äldre inspelningar i mono och det brus som finns där kan vara från originalbandet. Brustvätt tycker jag inte behövs och bara försämrar ljudet. Är det änvänt Dolby på din bandkopia?

Om det är inspelat i stereo tycker jag det är lite lättare att hitta rätt vid inställningen av tonhuvudet. Brukar lyssna efter en någorlunda vettig ljudbild även om det är svårt i hörlurar.

Om Dolby brusreduktion har använts blir det bäst om tonkurvan kan justeras innan de kretsarna vid avspelningen. Det går att göra tonjusteringar vid efterarbete men inte för fel azimutinställning. Jag använder Sony Sound Forge för inspelning/redigering.

Användarvisningsbild
freddenacka
-

Inläggav freddenacka » 2011-11-30 17:59

Hej
Det är inte dolby på bandet, är mono men verkar vara uppdelat i 2 kanaler, jag vet inte du jag inte är så kunnig kring kassetband, jag spelade bara av en kanal nu.
Diskanten tycker jag låter ock och brustvätt tycker jag inte är lönt även om det skulle vara väldigt mycket brus då det för mig i alla fall dödar.
Tänkte mest att den tog upp störningar osv får rummet när jag spelar den utan kåpor osv.

Användarvisningsbild
Mittageisen
-

Inläggav Mittageisen » 2011-12-05 13:36

Lånar tråden lite, då jag inte känner för att skapa en ny på samma tema, hoppas det är okej.

Om ett par dagar anländer en efterlängtad kassett, då jag är oerhört rädd om kassetten och absolut ingenting får hända med den så hade jag tänkt dra en backup på cd eller kanske på kassett. Jag är införstådd med hur det går till, men känner inte att jag klarar av att genomföra det på bästa sätt... så undrar helt enkelt om det finns någon expert som man kan lämna in den till för att få det bästa resultaten?

Tänker också på det LypsylateX sa;
Om banden är gamla, kanske äldre än femton år, så spela dom absolut inte i onödan. Vänta med att köra dom i bandspelaren tills du är klar att göra den riktiga överföringen.

Kassetten är väl snudd på 30år så vågar jag spela den? Som sagt värd sin vikt i guld för mig iallafall, så ingenting får hända med den :(

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
-

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-05 14:04

Jag har band från 1978 och framåt. De äldsta är lite matta i diskanten. Det är TDK SA-band och de verkar ha klarat åren bättre än Agfa av samma ålder. Har även band från Denon, de äldsta från 1988. Verkar har klarat sig riktig bra så här långt. Visst kan man spela dem ett par gånger utan att det är kört. Det har i varje fall jag gjort, kände att jag inte träffat rätt med azimut-inställningen och fick ta om några gånger. Har nu kört igenom alla inspelningar som jag vill bevara. Tar en massa tid!

Användarvisningsbild
Bill50x
-

Inläggav Bill50x » 2011-12-05 17:17

Mittageisen skrev:Om ett par dagar anländer en efterlängtad kassett, då jag är oerhört rädd om kassetten och absolut ingenting får hända med den så hade jag tänkt dra en backup på cd eller kanske på kassett.

Kassetten är väl snudd på 30år så vågar jag spela den? Som sagt värd sin vikt i guld för mig iallafall, så ingenting får hända med den :(

Se till att den kassettspelare du använder är väl rengjord (huvuden, kapstanaxel, tryckrulle), att inspelnings/avspelnings- och radérhuvudet är avmagnetiserade. Testa först med ett annat band att allt fungerar och att det fungerar med att justera azimuthen tills diskanten blir som bäst. Bäst i detta fallet är max diskant, det betyder att huvudet har rätt vinkel jämfört med det inspelade bandet. Denna inställning måste du givetvis göra om när du sätter in den "riktiga" kassetten. Och så måste du se till att alla andra inställningar är rätt, att du har rätt EQ för det aktuella bandet (70uS för chrome och metall, 120uS för övriga), att du har rätt Dolby (B eller C - eller kanske ingen alls?) osv. När det gäller EQ och Dolby är det inte max diskant som gäller!

Lycka till.

/ B

Användarvisningsbild
Mittageisen
-

Inläggav Mittageisen » 2011-12-05 18:45

Bill50x, tackar för bra svar! Ska tänka på det ifall jag gör det själv, men i nuläget så har jag inte något fancy kassettdäck och ett nytt ligger inte så högt upp på inköpslistan tyvärr. Har en gammal bergspränger som jag spelat kassetter på, känns nästan lite omständigt att börja pilla med den.

Efter allt jag läst nu så kommer jag aldrig våga spela kassetten :( haha, men jag måste iallafall få provlyssna den när jag får den, en spelning bör väl inte göra någon skada? Serri helt vettskrämd nu :( Fan här har jag spelat kassetter helt aningslöst utan en tanke på konsekvenserna!

Jaja hittade faktiskt dom här; http://www.bgavideo.com, det blir inte bättre än så va? 200kr/kassetten kan det nog vara värt, även om det är i det dyraste laget... hade egentligen ytterliggare en kassett som jag hoppats få över till cd, men nu får den fortsätta sina dödsspelningar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
-

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-05 21:28

freddenacka skrev:Halå
Första avspelningen klar, blev vädligt bra tycker jag. Tror dock att jag kan få ner bruset något om man har tur. Denna avspelning är helt utan kopor osv
http://www.filecentral.se/filecentral/app/sv/pub-downloadForm.html?uuid=eead4c68-e724-4e4c-aef0-64ca99476cf7

Har nu lyssnat via högtalare. Det låter riktigt bra! Jag hade nöjt med det resultatet... Lite förvånad över att bruset ligger så lågt utan Dolby. Är denna inspelning i sin helhet något du kan dela med dig av? Den trojanska hästen skulle sitta fint...

Föregående

Återgå till Teknikforum