CD eller "Multispelare"

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

JAT
-

CD eller "Multispelare"

Inläggav JAT » 2012-10-30 21:45

Hej,

För ett bra tag sedan gjorde jag mig av med min CD spelare och rippade alla CD:s och lagrar det numera på en NAS och spelar upp det via Squeezeboc Touch + DAC.

Hur som haver så saknar jag faktiskt känslan att lägga CD-skivan i en spelare och funderar på att skaffa en ny eller begagnad spelare.

Frågan är om man skall satsa på en ren CD spelare eller en "multispelare" typ Oppo BD-9X alt. Cambridge BD?

Vilka för och nackdelar ser ni som redan gjort valet?
Och har ni några bra förslag på CD- alternativt multispelare?
Tack på förhand!

//Johan

Användarvisningsbild
farbman
-

Inläggav farbman » 2012-10-30 21:57

Oppo BDP-105 kommer jag att kika väldigt nära på när den släpps. Den kommer vara en stark kandidat för min del när den väl släpps.

Vissa kunde störa sig på fläkten som dom hade i 95:an. Det har dom åtgärdat i den nya, samt att man kan använda den som en ren usb-dac om man vill.

http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-105/

Användarvisningsbild
Stranne
-

Inläggav Stranne » 2012-10-30 22:01

Jag gjorde som du för ett par år sen - rippade allt och sålde min Copland CD (fet maskin med lyxkänsla).
När jag sedan fick lust att lägga plattor på släde igen så köpte jag en Sony XA30ES som är en annan maskin med stabil lyxsläde. Den har dock inte blivit brukad mer än ett par timmar (säg tjugo?) på de senaste 4-5 åren så egentligen kunde jag lika gärna kört skivor på min Bluray-spelare.
Jag ångrar iofs inte att jag köpte den för den kostade inte många kronor och när man väl vill spela en skiva är det gött att ha lite feeling i apparaten som sköter det hela. Tycker jag.

Nu blev allt mycket klarare va?
"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system

JAT
-

Inläggav JAT » 2012-10-30 22:13

Stranne skrev:Jag gjorde som du för ett par år sen - rippade allt och sålde min Copland CD (fet maskin med lyxkänsla).
När jag sedan fick lust att lägga plattor på släde igen så köpte jag en Sony XA30ES som är en annan maskin med stabil lyxsläde. Den har dock inte blivit brukad mer än ett par timmar (säg tjugo?) på de senaste 4-5 åren så egentligen kunde jag lika gärna kört skivor på min Bluray-spelare.
Jag ångrar iofs inte att jag köpte den för den kostade inte många kronor och när man väl vill spela en skiva är det gött att ha lite feeling i apparaten som sköter det hela. Tycker jag.

Nu blev allt mycket klarare va?

Jomenvisst...klart som pölsespad :?
Skulle absolut kunna leva med en Sony XA eller en Pioneer PD. Men frågan är om man skulle kunna hitta en multispelare för att minska antalet apparater? Men det kanske är blåögt att tro...

Användarvisningsbild
Conan
-

Inläggav Conan » 2012-10-31 10:31

Jag håller som bäst på att lägga över skivsamlingen på NAS och har valt en Oppo BDP-95 för uppspelningen. Jag valde den för:

- Den har bra ljuddel (behöver ingen extern DAC)
- Kan spela alla format (BD, HDCD, SACD, DVD-A, CDDA)
- Har nätverksstöd för FLAC i alla upplösningar (inkl. flerkanal)
- Har separata utgångar för 2-kanal både via RCA och XLR
- Har multikalan 7.1 analogt ut (jag har ett analgt 7.1-försteg)

Enda nackdelen som jag ser det är att man behöver ha en monitor ansluten för att kunna navigera i nätverket, och man kanske inte alltid vill slå på stora TV:n bara för att lyssna på musik. Men jag löste det med att koppla på en liten display (som från början var till en DVD för bilen) via komposit.

Hade gärna också sett usb-anslutning för dator men det kommer ju i nya BDP-105... :wink:

JAT
-

Inläggav JAT » 2012-10-31 13:33

Conan skrev:Jag håller som bäst på att lägga över skivsamlingen på NAS och har valt en Oppo BDP-95 för uppspelningen. Jag valde den för:

- Den har bra ljuddel (behöver ingen extern DAC)
- Kan spela alla format (BD, HDCD, SACD, DVD-A, CDDA)
- Har nätverksstöd för FLAC i alla upplösningar (inkl. flerkanal)
- Har separata utgångar för 2-kanal både via RCA och XLR
- Har multikalan 7.1 analogt ut (jag har ett analgt 7.1-försteg)

Enda nackdelen som jag ser det är att man behöver ha en monitor ansluten för att kunna navigera i nätverket, och man kanske inte alltid vill slå på stora TV:n bara för att lyssna på musik. Men jag löste det med att koppla på en liten display (som från början var till en DVD för bilen) via komposit.

Hade gärna också sett usb-anslutning för dator men det kommer ju i nya BDP-105... :wink:

Låter ju som den har bra spec. hur är det egentligen med fläktljudet? Är det så störande som en del påstår. Är personligen extremt känslig för störljud.

Användarvisningsbild
PerStromgren
Redaktör/Diskmästare

Inläggav PerStromgren » 2012-10-31 13:44

Det jag har emot multispelare är att de jag provat har så förbaskat långsamma med att starta uppspelningen! 10-12 s i stället 2-3.
... tycker jag!

Per

JAT
-

Inläggav JAT » 2012-10-31 13:46

PerStromgren skrev:Det jag har emot multispelare är att de jag provat har så förbaskat långsamma med att starta uppspelningen! 10-12 s i stället 2-3.

Det skulle helt klart vara ett irritationsmoment för mig. Bra input! Tackar.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-10-31 13:54

Ja, fläktljudet är störande. Jag kommer för egen del att åtgärda det efter att till slut ha hittat bilder som visar hur spelaren ser ut under analogkortet. Steg ett är att byta skruvarna som håller fläkten mot vibrationsdämpande silikonfästen och stoppa in fläkten i ett rör av lämplig ljuddämpande skumplast. Om inte det blir tillräckligt tyst kommer jag att plocka ut fläkten ur spelaren, montera den i en ljuddämpande låda och ansluta till spelarens luftutblås med gummi- eller plastslang. Kanske hinner jag börja titta på det redan till helgen.

Bortsett från fläktljudet är jag extremt nöjd med Oppo BDP-95 och känner inte att jag måste köpa 105:an. Den blir förmodligen en del dyrare och ett teoretiskt orosmoment är att Oppo har lagt ut designen av analogdelen i de nya spelarna på någon som gjorde en så kallad eftermarknadsuppgradering till nuvarande generation spelare.

Var köper man förresten fästen att montera slang i? Jag menar alltså någon form av kort metallrör med fyra fästen i 90 graders vinkel som korrelerar med fläktens fyra monteringshål.

Om manövreringen: ja, vid påslag dröjer det någon halv minut innan man hör musik, men när Oppon väl är igång är den faktiskt i klass med DV-668. Inget jag stör mig på och kanske finns det ytterligare tid att vinna genom att uppgradera mjukvaran, vilket jag inte har gjort.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2012-10-31 14:02, redigerad totalt 1 gång.
Chefredaktör Musik & Ljudteknik
Kan inte leva utan pop

JAT
-

Inläggav JAT » 2012-10-31 14:00

PekkaJohansson skrev:ett teoretiskt orosmoment är att Oppo har lagt ut designen på analogdelen i de nya spelarna på någon som gjorde en så kallad eftermarknadsuppgradering till nuvarande generation spelare.

Just detta orosmoment har jag läst om ngn stans, men hittar det inte i all hast. Kanske var på Oppo:s hemsida...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-10-31 14:05

JAT skrev:
PekkaJohansson skrev:ett teoretiskt orosmoment är att Oppo har lagt ut designen på analogdelen i de nya spelarna på någon som gjorde en så kallad eftermarknadsuppgradering till nuvarande generation spelare.

Just detta orosmoment har jag läst om ngn stans, men hittar det inte i all hast. Kanske var på Oppo:s hemsida...

Minns inte heller exakt var, men uppgiften kommer direkt från Oppo som svar på en fråga om de nya modellerna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Chefredaktör Musik & Ljudteknik
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP
-

Inläggav Simp_the_pimP » 2012-10-31 16:26

Jag störs inte av fläkten i min BDP-95:a.

sån är jag.

Användarvisningsbild
Somchart
-

Inläggav Somchart » 2012-10-31 16:49

Jag kan varmt rekommendera Oppo BDP-95, har själv aldrig varit störd av fläkten.

Personligen hade jag valt 95 före 105, då enbart på grund av 105 innehåller Cinavia.

Användarvisningsbild
penke62
-

Inläggav penke62 » 2012-11-03 03:10

Hur stor är fläkten som sitter i? Går det inte att byta mot en erkänt tyst datorfläkt?
As A Matter Of Fact, It's All Dark

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-03 03:57

Somchart skrev:Jag kan varmt rekommendera Oppo BDP-95, har själv aldrig varit störd av fläkten.

Personligen hade jag valt 95 före 105, då enbart på grund av 105 innehåller Cinavia.

Vad är Cinavia?
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd importverksamhet av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen ägghögtalare m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob
-

Inläggav Aerob » 2012-11-03 09:30

petersteindl skrev:
Somchart skrev:Jag kan varmt rekommendera Oppo BDP-95, har själv aldrig varit störd av fläkten.

Vad är Cinavia?

Cinavia works to prevent copying via the detection of a watermark recorded into the analog audio of media such as theatrical films and Blu-ray discs. Note that the intent is to prevent all copying, both pirate copies and legal copies of one's own content, for example, for format shifting.
The watermark is able to survive recording through microphones (such as recording a film in a movie theater with a camcorder), as well as compression and encoding, yet still be imperceptible to human hearing. Verance claims that the presence of the watermark does not affect audio quality.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cinavia

För övrigt så är Cinavia obligatoriskt på alla Bluray-spelare från 2012 och framåt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-06 20:40

Aerob skrev:
petersteindl skrev:

Vad är Cinavia?

Cinavia works to prevent copying via the detection of a watermark recorded into the analog audio of media such as theatrical films and Blu-ray discs. Note that the intent is to prevent all copying, both pirate copies and legal copies of one's own content, for example, for format shifting.
The watermark is able to survive recording through microphones (such as recording a film in a movie theater with a camcorder), as well as compression and encoding, yet still be imperceptible to human hearing. Verance claims that the presence of the watermark does not affect audio quality.

För övrigt så är Cinavia obligatoriskt på alla Bluray-spelare från 2012 och framåt.

Går det där jokset verkligen inte att höra? :?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd importverksamhet av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen ägghögtalare m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald
-

Inläggav Ragnwald » 2012-11-06 20:56

Cinavia, låter inget vidare. :?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Aerob
-

Inläggav Aerob » 2012-11-06 21:28

petersteindl skrev:
Aerob skrev:
petersteindl skrev:

Vad är Cinavia?

Går det där jokset verkligen inte att höra? :?

Mvh
Peter

Den frågan förtjänar nästan en egen tråd! Vad jag har läst så ska det vara ohörbart, men samtidigt så ska Cinavia finnas över hela spektrat så det hjälper inte att låg eller högpassfiltrera signalen. Vad som också är intressant är att filmer du betalat för inte går att rippa eller säkerhetskopiera.

Något att tänka på om man ska köpa en mediaspelare är att så länge det finns en BluRayenhet i spelaren blir all uppspelning lidande, alltså om man till exempel även streamar film.

JAT
-

Inläggav JAT » 2013-03-28 14:22

Nu har den berömda tummen lossnat och en spelare är köpt.
Blev en beggad Pioneer DV-668AV i synnerligt fint skick.
Köpte den för en femhundring nu på lunchen, skall bli intressant att koppla in den ikväll och se vad den presterar som musikförmedlare.
"It's better to burn out than to fade away"

Återgå till Köpråd